**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Myös minä harrastelen ratsastamista. Kiva kuulla täältä löytyvän myös muita ratsastajia. Olen kans joskus miettinyt sen vaikutusta raskautumiseen. En kuitenkaan aio lajia lopettaa ennen kuin olen 100 %:lla varmuudella raskaana. Asia on just kuin Mariska sanoi, että usein ratsastus toimii eräänlaisena terapiana ja siinä puuhassa voi kyllä unohtaa kaikki muut arkiset murheet.

Vihainen viiva, kiva kuulla, että olette saaneet tilanteeseenne selkoa. Mulla kans lääkäri totesi ekassa ultrassa pientä monirakkulaisuutta munasarjoissa, muttei kuitenkaan mitään PCO:ksi diagnosoitavaa. Ilmeisesti sulla oviksen löytyminen on kunnossa, koska lääkärinne ei mitään hormonihoitoja määrännyt ja inssistäkin puhui?

Mulla jo viidettä päivää näkyy ovistestissä haamu. Aika outoa! Jos nyt olen tulkinnut oikein, eilen testi näytti 2 lähes tasavahvaa viivaa, mutta muina kertoina ollut ihan selkeä pelkkä haamu.
 
..että löytyy muitakin ratsastajia! =) Olen kerran jos toisenkin miettinyt, että tämä nyt vasta on hullu aika aloittaa tämmöinen harrastus, mutta joka kerta hevosen selkään hypättyäni huokaisen onnesta ja unohdan murheet. Se on toden totta hyvää terapiaa ja siinä todella unohtaa maailman murheet. Ja erityisesti oman elämän murheet! :whistle:

Olen päättänyt myös että lopetan vasta kun olen plussannut. Monethan jatkavan vielä pitkään senkin jälkeen, mutta koska olen näin aloittelija, en uskalla ottaa riskiä, että putoan sitten hevosen selästä tms.

Kati
mulla oli viime oviksen aikaan sama juttu, haalea viiva melkein viikon. Ehkä yli viikonkin, lopetin vain testailun jossain vaiheessa, kun alkoi turhauttamaan. Oletin sen johtuvan teroluteista, mitä silloin vielä söin, mutta sinulla ei taida olla teroja? Hmm, jospa meillä on pitkä ovulaatioon valmistumisaika... :LOL:
 
Huomenta kuumeilijat.

Mullakin oli tuo ratsastus armaana harrastuksena ennen tätä raskautta. Mä tosin lopetin aktiiviharrastuksen jo ennen kuin plussasin. Meillä oli vuodenvaihteessa muutto ja ratsastuskoululla jossa kävin vaihtui samaan aikaan opettaja - jota en voinut sietää, joten en sitten käynytkään enää kuin kerran viikossa tai kahdessa ja inssin jälkeen en ihan työvuorojen takia päässyt käymään kertaakaan. Mä en ole koskaan kuullut että ratsastuksesta olisi jotain haittaa raskautumiselle, ja olenpa nähnyt niitäkin naisia jotka kipuavat selkään vielä paria viikkoa ennen laskettua aikaa. Eli ratsastuksessakin kannattaa varmaan noudattaa maalaisjärkeä, niin kauan kun tuntuu hyvältä, niin selkään vaan!

Musta olisi nytkin ihanaa käydä heittämässä arjen huolet ja murheet pois hevosen selässä (ja siinä ihanassa tallin hajussa), mutta kun keksisi sellaisen paikan jossa voisi köpötellä ihan nätisti jollain vanhalla ja vakaalla konilla käyntiä vaikkapa maastossa? En ainakaan minä ole löytänyt vielä sellaista paikkaa. Olen soittanut muutamille talleille, ja puhelimen toisessa päässä on aina suuuuuri kysymysmerkki kun esitän kysymykseni. Ai että miten niin et halua mennä kiitolaukkaa sänkipelloilla :p

Plussatuulia kovasti kaikille kuumeilijoille, ja voikaa muutenkin hyvin.

 
Hei vaan kaikille! Mä sain pitkästä aikaa kunnon plussan ovistestiin pe ja mökillä oltu pupuilemassa ke asti =) nyt oon tosiaan syönyt disperiiniä pari kk ja greippejä aloin perjantaista syömään, yritän ottaa rauhallisesti yms. eli kaikki keinot nyt sitten tähän kiertoon käyttöön ettei tartteis uutta ivf-yritystä. Ostin koiranpennun torstaina tai kävin siis kattoon 3 vko pentua jonka saan 10.9 kotiin, joten nyt tulee jatkossa vähän muuta ajateltavaa.
 
Kuka sitä kyselikään... mutta, joo gynekologi tosiaan sanoi mulle, että on parempi olla ottamatta muita särkylääkkeitä juuri ennen kuukautisia kuin nämä turvalliset Paracetamol ja Panacod (jne.), kun ei tiedä onko raskaana. Kyllähän sitä sanotaan, että niin kauan kun plussaa, voi elää "normaalisti". Mäkin itse asiassa odotin toisenlaista vastausta ja oli aluksi vähän tyhmä olo, että kehtaanko kysyä tämmöistä "itsestään selvyyttä". Vastaus yllätti. Tämä gynekologi on tosiaan pitkän uran tehnyt lapsettomuus puolella, joten luotan sanaansa. Silloin kun tämä lapsenteko aloitettiin, niin olin tosi tarkka syömisistäni etten vaan saa listeriaa tms. (juominen ei ole ollut ongelma, kun alkoholi ei kuulu arkeeni), mutta nyt en enää ole jaksanut välittää.
 
Heippa!

Piti tulla nostamaan,kun olimme tippuneet jo toiselle sivulle,täällä odotellaan täti punaista kylään saapuvaksi tällä viikolla.
Todella kuuma ilma oli tänään,mitä tykkäätte helteestä?Liian kuumaa on mun mielestäni.
Mä itse käytän migreeni kipuun panacodia.En muista kuka täällä mainitsi,että on alkanut käyttämään greippiä,greipistä ei ole apua raskaaksi tulemiseen,mutta b-vitamiinista on,näin on lääkäri sanonut mulle ja luin netistäkin itse asiasta.
Kuinka moni teistä on luovuttanut verta,sillä saa paljon hyvää aikaan,kun luovuttaa verta,itse olen luovuttanut 15 kertaa vertani,suosittelen,se tekee naisille hyvää luovuttaa verta.

Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille!
 
Reissusta palattu...

Olimme (minä, mies ja miehen kaksi lasta) miehen kaveriperheen (jossa myös kaksi lasta) mökillä pari yötä. Oli oikein mukava ja jopa rentouttavakin matka, vaikka ajomatkaa oli suuntaansa reilu 400 km ja vaikka en tunne noita kavereita vielä kovin hyvin. Välillä (mutta vain muutaman kerran ja ohimenevästi) tuli sellainen olo, että on epäreilua, että vietän tässä lapsiperheiden viikonloppua vaikka mulla itselläni ei edes ole lapsia. Tuli sellainen olo, että ei ole reilua, että kaikilla muilla täällä olevilla aikuisilla on lapsia paitsi minulla. Ja etenkin sellainen olo, että EN JAKSA ODOTTAA!!! Kerroin miehelle olostani ja hän sanoikin miettineensä, että tuntuukohan minusta siltä.

Meillä oli rapujuhlat ja päätin etukäteen, että en kyllä tällä(kään) kertaa sylje lasiin, vaikka muuten olen ovulaation ja kuukautisten alun välisen ajan pysytellyt lähes kuivin suin. Join lauantaina (pitkän ajan kuluessa) n.2½ lasia valkoviiiä ruoan ja muun juoman (mehun) siivittämänä, ja sunnuntaina yhden oluen rannalla :) ja illalla vielä lasillisen punaviiniä. Noista tuskin on haittaa, JOS tuolla joku pieni sattuisi olemaan.

Olin varautunut tampax-laatikolla ja särkylääkkeillä siihen, että menkat alkaa mökkireissulla. Se olisi ollut tosi kurjaa, koska olisi ollut vaikea olla niin kuin ei mitään olisi tapahtunut ja lisäksi vielä tuo suru siitä, että kaikilla muilla aikuisilla mökillä oli lapsia, paitsi minulla.. (Miten esim. isä-poika-mölkkykisa voi tehdä mulle pahan mielen? Kun on NIIIN suuri kaipaus nähdä mies MINUN poikani isänä.. tai tyttöni..)

Tuntuu tosi inhottavalle joka kerta, kun pitää käydä vessassa. PELOTTAA sen paperin katsominen. Se hetki ennen ja sillä hetkellä, kun sen veren näkee, on pahin. Siitä alkaa sitten taas uusi yritys. Mutta se loppu... se on se pahin hetki koko kierrossa.

Nyt menen purkamaan laukkuja ja toivottavasti ehdin vielä hetkiseksi lukemaan kuulumisianne ennen kuin tyttö menee nukkumaan (nukkuu tässä huoneessa joten konetta ei voi silloin käyttää;).

Toivottavasti kaikilla oli oikein mukava viikonloppu!
 
Tervetuloa Tirlittan-75! Tänne mahtuu hyvin mukaan.

Gitte :wave: verenluovuttaja ilmoittautuu! Minulla takana jo 20 luovutusta. Luovutuksen jälkeen on aina niin kevyt olla fyysisesti ja vielä kun tietää auttavansa jotakuta niin mielikin paranee. Ja mun mielestä veripalvelulla saa parhaat kolmioleivät :) Mä käyn nykyään useimmiten Kivihaassa luovuttamassa. Missä sä muuten käyt yleensä?

Mä täällä odotan kuumeisesti sitä, että pääsee tikuttamaan. Tilasin sellaisen ovis-raskaus (18+3 tjsp.) testipaketin Mammaksilta. Ja kotona odottaa ne viime kiertoon ostetut Pregent-raskaustestitkin, joten testit ei meidän taloudessa ihan heti lopu :LOL: :LOL: Oviksen tikuttamisen voisi kai aloittaa torstai-perjantailinjalla. Siihen gyneaikaankaan ei ole enää kuin viikon verran aikaa. Katsotaan sitten mitä siellä kuulen.

Jännä nähdä kuka tässä kuussa plussailee. ++++++ -tuulia kaikille!
Miinamaria
 
Ei tarvinnut sitten pelätä tämän pitempään. Eikä jännittää veren näkemistä paperissa, kolmen aikaan kun kävin vessassa niin valkoiset pikkarit olivat muuttuneet punaisiksi.. Mulla ei yleensä koskaan menkat ala niin vuolaasti, että housut tahriutuisivat.

Otin heti kaksi särkylääkettä ja menin omaan rauhaan oman peiton alle. Itkettikin vähän. Miehen vanhempi tenava heti kaipasi minua joten piti skarpata ja tulla pois sängystä. Kun tenavat olivat taas omissa puuhissaan kavereitten kanssa, otin reilu viikko sitten ostamani akryylivärit ja päätin kokeilla niitä (en ole maalannut moneen vuoteen, joten aloittamisen kynnys on korkealla). Meinasin koettaa maalata, miten kurja olo on. Meni ehkä 5 minuuttia (sen verran että sain maaleja pursotettua paletille) kun nuorempi lapsi tarvitsi minua sisälle HETI ja VÄLTTÄMÄTTÄ. Se siitä maalaamisesta. Sotkin kalliit maalinpläjäykset palettiin. Otti päähän KAIKKI niinkuin tällaisina päivinä yleensäkin. Tenava tarvitsi minua niin äärettömän tärkeään asiaan kuin ratkaisemaan tietsikkapelin arvoitusta. Tuntuu rankalta hoitaa toisten ihmisten lapsia, kun ei itse pysty saamaan omaa... nyt alkoi jo yhdestoista kierto... Ja ensi viikolla töihin päiväkotiin hoitamaan TAAS toisten ihmisten lapsia... tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta... Kultani on pesemässä mattoja, harmittaa hänen puolestaan, kun täällä kotona odottaa surullinen ja itkeskelevä vaimo joka ei nyt jaksa tänään osallistua tavalliseen tapaan lapsiperheen arkeen...
 
Moikka teille kaikille!

KUUMETTA: :hug: Voimahaleja valtavasti täti punaisen kylään tulon takia sulle,itse tulen perässä kohta puoliin,täti tekee jo oireiden perusteella kylään tuloa lähipäivinä tänne päin.

MIINAMARIA:Minä olen käynyt luovuttamassa kivihaassa ja yrjönkadulla molemmissa,enemmän kyllä yrjönkadulla,se on todella viihtyisä paikka luovuttaa verta ja samalla veri ohenee,se tekee naiselle hyvää käydä luovuttamassa verta,joten kaikki te jotka ette ole vielä luovuttaneet ettekä ole piikkikammoisia,niin luovuttamaan verta,se tekee hyvää teille itsellenne.

TIRLITTAN:Tervetuloa mukaan mukavaan joukkoomme :wave:

Mitäs tykkäätte helteistä,nyt kun ne alkoivat?

Mukavia helle päiviä teille kaikille ja peukkuja teille kaikille valtavasti ja plussatuulia kaikille!
 
Moi Kati231, määräsi se mulle Terolutia, eli se on keltarauhashormonia. Ja kehotti mittaamaan ovista. Teen siis työtä käskettyä. En siis tiedä onko mulla ovisongelma vai ei, sitä selvittelen tässä parin viikon sisällä.
Nyt on vähän semmonen turta olo kuten aina alkukierrosta. Kaikki jännittäminen ja toivo on niin kaukana taas. Kuukausi on pitkä aika. En ole varmaan kovin aktiivinen palstailija taas pariin viikkoon...

Mut hei kertokaapas mikä tuo disperiinijuttu on, miten se voi auttaa raskautumiseen?
 
VIHAINEN VIIVA : disperiini ohentaa verta niillä joilla on paksu veri,ettei tule verisuonitukoksia,mutta saman asian ajaa verenluovutus,itse käyn säännöllisesti luovuttamassa vertani,sillä mun vatsani ei kestä lääkkeitä,kun migreenin takia olen joutunut kokeilemaan monia lääkkeitä,niin mun vatsani ei kestä särkylääkkeitä siis näitä panadoleja yms,mutta panacod menee vielä mulle todella hyvin kipuun.Ellette halua disperiiniä ottaa veren ohentamiseen,niin suosittelen veren luovuttamista,se on minusta parempi kuin lääkkeen ottaminen että saa veren ohenemaan.
Mulla itselläni on hb arvot korkeat,mutta toistaiseksi en ole saanut vielä lääkitystä verenpaineeseen ollenkaan ja arvot ovat aina mulla laskeneet veren luovutuksen jälkeen.

Miten teillä muilla on mennyt?
Joko olette kaikki pitäneet kesälomanne vai onko joku parhaillaan kesälomalla?
 
Tervetuloa, Tirlittan-75 :flower:
Ja pahoittelut, Kuumetta :(

Kyllä nyt kelpaisi olla lomilla, vähän harmitti taas istuskella toimistossa kuuteen asti...

Täytyypä alkaa tosiaan miettiä tuota verenluovutusta. Meillä se on välillä mahdollista työpaikalla, on siis ainakin auttaminen tehty tosi helpoksi! Olen nyt popsinut noita minidisperinejä, mutta en tiedä kuinka kauan uskallan jatkaa ilman lääkärin neuvoja.

Joka tapauksessa nyt alkaa taas olla jännät paikat, tädin pitäisi kurvailla paikalle tod. näk. su/ma/ti ellei ole tärpännyt. Raskausoireita on taas vino pino - niin kuin näköjään joka kuussa ;)
 
Aurinkoista aamua!!! B)
Tervetuloa Tirlittan aina mahtuu lisää kuumeilemaan!!!

Kuumetta :hug:

Oma (.): Soittelin juuri omahoitajalleni gynen polille. Viikonloppuna on kp 27, odottelen tätiä innokkaana (kerran näinkin päin...). 1 kp pitäisi sitten aloittaa zumenon lääkitys, joka valmistaa alkionsiirtoa varten. Ymmärtääkseni tekee limakalvoista paksun ja vastaanottavaisen ?? (korjatkaa jos olen väärässä...). Jos kaikki osaset loksahtavat paikalleen (ovulaatio osuu oikeaan aikaan, limakalvot ok, TAYS:ssa vapaita aikoja, alkio selviää sulatuksesta...) olisi 2. alkionsiirto vkolla 35.

Toivon hartaasti että helteitä riittäisi vielä useammalle viikolle, loma kun alkaa vasta 1 ½ viikon kuluttua... :eek:

Verta olen käynyt luovuttamassa useamman kerran, mutta viime kerrasta alkaa kyllä olemaan aikaa. Täytyypä nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja käväistä pitkästä aikaa!!

Viljaliina Joka kuukausi kyllä kuulostelee itseääntarkemmin ja tarkemmin ja oireita kyllä löytyy!!! Pidetään peukkuja että oireet todella ennakoisivat plussaa!!! :D

Ei kun töitä vielä jatkamaan innokkaana! Täällä töissä on niin tehokas ilmastointi, että täällä ollaan villatakit niskassa, eikä mitään havaintoa miten lämmin ulkona todellisuudessa onkaan!!!! No iltapäivällä sekin selviää!!!!

B) Mariska75
 
Tervetuloa Tirlittan! Lohtuhaleja sulle, kuumetta! :hug: Täti on tulossa minunkin luokseni lähipäivinä, tunnen ja tiedän sen....Tai kaikki nämä päivät viimeisen teron jälkeen on tullut pientä tuhrua (huoh), kunnolla täti ei vielä ole tullut. Tulis nyt jo, niin pääsis aloittamaan uutta kiertoa!! |O

Jännä, viime kierrossa kuvittelin tuon pienen tuhrun olevan jotain kiinnittymisvuotoa, nyt en päästä tuommoista ajatusta mieleenikään. JOtenkin kyyniseksi olen tullut, jotenkin on usko koetuksella. Tuntuu, että on hirveän vaikea edes kuvitella sitä hetkeä, että muka joskus plussaisi...Niin kaukaiselta se tuntuu...Onkohan tämä nyt vain loman tarvetta, vai mitä tämä on....Menen ensi viikolla gynelle (jos idiootti-täti ei just sillon oo kylässä... |O ) ja paasaan hänelle. Nyt on pakko tapahtua jotain jo! Terot ei ole auttaneet ihan niinkuin toivoin, kivut ovat kadonneet, onneksi, mutta kierto ei ole säännöllinen ja normaali vieläkään... :'(

NO joo, omaa napaa taas ihan kympillä...sori! Onneksi aurinko paistaa (vaikka täällä toimistossa pitääkin kökkiä...)
 
Kiitoksia tervetulotoivotuksista =)

Minulla on tänään viimeinen kesälomapäivä. Huomenna sitten saa taas toimistossa hikoilla. Tai hikoilla saa kyllä jo tänään, sillä paluu arkeen edellyttää reilun kuuden tunnin matkustamista junalla ja bussilla.
Saisi kyllä minun puolesta helteet mielellään jatkua, vaikka työt alkaakin. Mukavahan se on nauttia lämpimistä illoista.

Nyt pakkaan kassin, ja lähden vielä nauttimaan hetkeksi nurmikosta paljaiden varpaiden alla, ennen kuin täytyy lähteä asemalle.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Voimia Kuumetta :hug: Tiedän tunteen, sitä kun luulis että tässä kolmen vuoden aikana olis jo tottunut tädin tuloon joka kk, eikä pettyis joka kerta yhtä pahasti, mutta ei, kyllä sama tyhjyyden tunne tulee joka kerta... mietin vaan monesti että kuinkahan pitään sitä jaksaa, mulla vielä takana yks ivf josta nega ja masennuin tosi paljon sen jälkeen.
Helteetkin alko just ku loma loppu. Mutta nyt täytyy lopettaa tää vuodatus ja lähteä töihin.
 
Tuulia, saanko udella mikä on koirasi rotu? Koiraihminen olen itsekin....

Helteistä tykkään, mutta vapaallahan sitä pitäisi olla, eikä istua täällä konttorilla hikoilemassa!

Soitin sitten sinne Väestöliiton klinikalle.....Ajankin varasin ensikäynnille, mutta ensimmäinen vapaa oli vasta lokakuun alussa. Vähän sitä päivittelin puhelimessa, niin totesi van että äkkiä se kuule tulee, eihän tuohon ole kuin pari kuukautta. Ja sen käynnin jälkeen sitten asiat etenevät kuulemma nopsaan ( jos itse haluaa ) Hoitoihin ja tutkimuksiin kun ei varsinaisia jonoja ole. Simppa testi tässä välillä hoidetaan. Jotenkin surulliseksi tämä tekee, mutta jospa tällätavalla saisi jotain tuloksiakin.....
/Bantsku
 
Bantsku: Phalene, eli papillon mutta lurppakorvat, tosi sulonen pentu ja nyt odotan innolla 10.9 jolloin haen sen kotiin. Meillä myös pointteri Boss, lintukoira ja piti ajoittaa pikkusen haku siihen että mies lähtee Bossin kanssa metille, jotta vältyttäis pahimmilta mustasukkaisuuskohtauksilta. Sun koira?
Kyllä asiat tapahtuu sitten nopeasti kun ensikäynnille pääsee, ensin varmaankin otetaan hormonikokeita kierron joka vaiheessa ja sitten erilaisilla hormonihoidoilla yritetään ensin ja sitten varmaankin koeputkihedelmöitys (ivf) tai keinosiemmennystä (näin ainakin mulla). Ekakäynti mulla oli jo toukokuussa 2006, ja täytyy sanoa että aika on mennyt kuin siivillä vaikka tulosta ei oo kyllä vielä tullut. :(
 
Kyllä nyt lämmintä riittää B) ! Ei saa valittaa...

Tervetuloa myös minunkin puolesta palstailemaan, Tirlittan!

Bantsku, tekin olette sitten ottaneet näissä asioissa seuraavan askeleen. Aika pitkä odotus ensikäynnille! Felicitakseen pääsi noin kahdessa viikossa. Uskon kyllä, että hommat alkavat rullamaan, kun sinne pääsette.

Minäkin olen kiinnostunut koiraihmisenä kuulemaan lisää Tuulian koiruudesta... Itselläni on corgi.

Gitte ja muut verenluovuttajat, täytyy myöntää, että itse en oo koskaan ollut luovuttamassa, tunnustettakoon. Olen kyllä miettinyt joskus sitä. Nyt, kun hoidoissa käy ja elimistöön ajoittain "pumpataan" näitä hormoneja, niin onkohan ylipäänsä niin, ettei silloin voisi edes luovuttaa verta???

Helle tosiaan jatkuu, lomat on loppu ja töissä pitää käydä (= ankeeta). Mutta koitetaan vielä nauttia kesästä... B)
 
... lisäilen tietosi tuonne ekalle sivulle.

Olen viime päivinä nauttinut kesäisestä säästä järven rannalla. Huomenna alkaa sitten ne TYÖT. Takana kahdeksan kuukautta työttömyyttä... (välillä tosin lyhyitä, muutaman päivän, sijaisuuksia). Jännittää.

Mäkin olen sydäntäni myöten koiraihminen. Vanhempieni luona on kaksi koiraa jotka ovat kovin rakkaita (+ neljä kissaa). Omaa emme kuitenkaan ole hankkineet. Käytännön järki kai toistaiseksi voittanut. Ehkä sitten, kun asumme omakotitalossa...
 

Yhteistyössä