**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Olen ollut lomalla, siksi olen ollut vaisu...välillä olen ehtinyt kirjoittaa odottajien puolelle. Mulla on toistaiseksi mennyt hyvin, välillä tulee tuhruvuotoa, mutta sitten se taas lakkaa, eikä sitä tule edes paljoa. Mutta silti se pelästyttää. En ole käynut varhaisultrassa, kun en ole ollut maisemissakaan. Mutta kyllä mä sen tilaan, sen verran tuohon rv 12 on aikaa. Tää raskaus on ollut oireeton, välillä jotain pieniä mahanippauksia ja etovaa oloa, mutta ei mitenkään erikoisesti. Finnejä on tullut kiitettävästi, ja nyt tissit on jo kipiät.
Mä muistelisin että yk oli, tai en voi sanoa että mitenkään yritettiin, mutta oisko 6. Ja laskettu aika on 2.3.

Mutta mä ilmottelen kun olen käynyt ultrassa! :wave:
 
mulla tärppäsi kierrosta nro 19
ja laskettu aika näyttäisi olevan 7.3.2008

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-
Kiitos Meri onnitteluista :) ihan mukava on olotila (vaikka pahoinvointi onkin valtavaa) tässä ensimmäistä neuvolaa odotellessa, täällä se sijoittuu vasta viikoille 10-12 :/

~Tiila ja Nyytti rv 8+3
 
Onnea Kellukka!!! Onnea myös Tiilalle ja Tuizulle ja kaikille muillekin aiemmin plussanneille =)

Tuulia-76 - tervetuloa joukkoon! Tulitkin juuri sopivasti, kun kaipailin tietoa aspiriinin/disperiinin käytöstä hedelmöitysapuna. Mulla hemoglobiini jotain 158 ja ajattelin kokeilla ihan oma-aloitteisesti esim. 50mg disperiinia. Saako udella, paljonko sinulla tuo hemoglobiini on ja suositteliko lääkäri minidisperiniä? Syötkö sitä koko kierron vai vaan jossain tietyssä vaiheessa?
 
Tiila: Onnea kamalasti!!!!
Tuizu Voimia masun kasvatukseen!!! =)
Oma napaa kp 4/26-28 menossa ja ovista aion tikutella tässä kierrossa ekaa kertaa!
Muuten aika kiireistä ollut, mutta mukavaa arkea kuitenkin ja ensi viikko lomaa!!!
Mua alkaa kanssa jännittää, että jos ei tärppääkään ikinä...ei pitäisi vielä ajatella...
Kirjittelen taas kun on kirjoittamista!!!
 
Viljaliina: Mulla määrättiin se tuon ivf yhteydessä, on kuulemma rutiininomaista sen yhteydessä, mutta kyllä se lääkäri myös sanoi että voi auttaa sen syöminen muttei nyt suoranaisesti määrännyt muuten kuin jos oisin tullut raskaaksi ois pitänyt syödä 12 raskausviikolle asti. Oon lukenut netistä paljonkin tästä aiheesta ja monet korkeasta hb:stä kärsineet ovat tulleet raskaaksi ku ovat alkaneet syömään minidisperiiniä, joten oon nyt sitten jatkanut sieltä kesäkuun alusta asti 1 tbl/päivä 75mg. Mun hb on yli 160, ollut muutamassa mittauksessa jopa 169. Kysyin yheltä tutulta sisätautilääkäriltä ja sanoi että ei pitäis ainakaan mitään haittaa olla disperiinin syönti jos noin korkea hb. Nyt sitten viime viikolla oli laskenut hb 149 ja eiköhän se alkais olla jo normaalissa jos laskis alle 140. Kohdussa on niin pieniä verisuonia että jos veri on paksua(korkea hb) niin alkio ei kuulemma kiinnity. Ja mulla tosiaan siirrettiin yks alkio 1.6 ja verikokeen perusteella se ei ollut koskaan kiinnittynyt,silloin hb oli 165.
Nyt tosiaan yritetään kovasti "luomu"raskautta, oli sen verran kova toi ivf kokemus etten mielellään siihen uudestaan ryhdy.
 
Kellukka, mahtavat onnittelut plussasta! Yhtä ihanaa aina kuulla näitä uutisia pitkään yrittäneiltä! :flower:

Tuulia-76, tervetuloa myös minun puolestani tänne palstailemaan.

Marika, simppatestin voi - ja kannattaakin - tehdä jo ennen varsinaisia lapsettomuustutkimuksia. Meillä homma lähti käyntiin niin, että kävin ensi alkuun muutaman kerran Mehiläisen gynellä, jonka kanssa seurattiin mun kiertoa (ilman lääkityksiä). Kun vuoden rajapyykki oli ohitettu ja miehen kanssa päätettiin lähteä selvittämään tilannetta tästä eteenpäin, Mehiläisen gyne kirjoitti miehelleni lähetteen simppatestiä varten. Miehen ei siis tarvinnut itse edes Mehiläisessä käydä, vaan toimitti näytteen ja täytetyn blanketin Mehiläisen käyttämälle lääkäriasemalle. Itse sain myös tässä vaiheessa lähetteen julkiselle, mutta en sinne sitten koskaan mennyt jonojen takia, vaan hakeuduttiin yksityiselle. Mehiläisen gyne nimenomaan sanoi, että kannattaa ensin selvittää nämä "helpoilla" tutkimuksilla selvitettävät jutut, kuten simppatesti. Siitä kun selviää aika paljon. Ovatpahan ne sitten valmiina mahdollisia tulevia hoitoja varten. Meillä ainakin kaikki mun veritutkimustulokset ja simppatestin tulos voitiin sellaisenaan hyödyntää yksityisen puolen tutkimuksissa eli kahteen kertaan ei mitään jouduttu ottamaan ja maksamaan.

Myöskin minä kyselisin noista mini-disperineistä - onko niin, että niitä on suositeltu käytettävän ainoastaan tilanteissa, joissa hb on korkea??? Eli ei siten muissa tapauksissa hb:n ollessa ns. normaali?
 
Heippa teille kaikille!

Onnea teille kaikille plussan saaneille ja tarrasukkia valtavasti masuvauvoille matkalle mukaan!

Oma napa:täti punaista odottelen kylään parin viikon päästä,mieheni oli oviksen aikana työmatkalla,niin ei tullut nyt tässä kierrossa sitten pupuiltua ollenkaan :'(

Migreeni on nyt riesana heti aamusta sään takia ja otin panacodin,olo alkaa helpottaa.

KUUMETTA:Laita mulle yv:tä olisi mukava tutustua toiseen migeeniä potevaan.

Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille ja elokuun alkamista myöskin,niin se syksy tekee tuloaan.

Plussatuulia teille kaikille!
 
kati231: Ainakin ivf- hoidoissa täällä määrätään kaikille minidisperiiniä huolimatta siitä mikä hb on, lääkäri sanoi että se saattaa auttaa alkiota kiinnittymään ja koska siitä ei mitään haittaa ole niin lyhyenä kuurina(syödään 12 raskausviikolle asti mikäli alkio kiinnittyy ja jos ei lopetetaan samantien, mä oon ihan omin luvin jatkanut) kannattaa kokeilla.
Mulla tuli eilen ovulaatiotestiin haalea viiva, mutta tänään ei sit mitään, vasta kyllä kp 11 menossa. Lähden hu mökille ja to kattomaan koiran pentua, jonka saan kotiin syyskuun lopussa. Toivottavasti se saa ajatukset vähäksi aikaa tästä vauva-asiasta muualle ja eihän sitä sit koskaan tiiä vaikka lykästäis ihan omin avuin.
 
Onnea Kellukka! Ja tervetuloa minunkin puolestani Tuulia!

Katille kiitokset simppatestitiedoista, alankin heti pehmittelemään ukkoa siihen suuntaan.... =)

Johan kesätunnelmat katosivat tämän myrskyn ja sateen myötä...Onneksi edessä on vielä suurin osa kesälomasta ja erityisesti matka etelään auringon alle! B)
 
Kiitos tiedoista, Tuulia-76! Kävin tänään pitkästä aikaa verikokeessa, huomenna saan tietää mikä on hg nykyään. Jos näyttää korkealta, niin sitten kokeilen näitä ostamiani minidisperinejä ainakin yhden kierron.

Tänään pärähti plussa ovistestiin, joten täytyy viettää nyt illalla vähän laatuaikaa ja unohtaa koneella pyöriminen hetkeksi =)
 
Hei

Vieläkään en ehdi lukea, mitä muille kuuluu, mutta laitan pikaisesti omia kuulumisiani. Henkireikä sekin :) . Miehen lapset meillä siis nyt toista viikkoa, nyt mukana myös teini (veljentyttöni) 14 vee. Sunnuntaina palattiin viikon reissusta kotiin, huomenna lähetän veljentytön junalla kotiinsa. Ehkä sen jälkeen kehtaan ottaa jopa aikaa ihan itselleni ja istua tähän koneelle oikein kunnolla... Nyt tuossa vieressä on heti jono, kun minä tähän istahdan. On se kumma. Ja vaikka miten hätistelen väkeä kauemmas ("kun kirjoitan sähköpostia") niin kummasti tässä ruudun suunnassa on magneetti.. täytyy sanoa, että tenavat ovat uteliaita ;)!

On tää lapsiperhe-elämä aika rankkaa ja huomaan välillä miettiväni, että miten sitä sitten jaksaisi, jos tässä olisi koko ajan lapsi tai muutama mukana. Toisaalta uskon, että silloin se olisi tavallaan paljon helpompaa, koska nyt miehen lapset ovat meillä viikon-kuukauden putkeen muutaman kuukauden välein (asuvat ulkomailla). Arkea täytyy aina opetella uudestaan. Ja lisäksi lapsilla on tietenkin sen toisen kodin tavat ja säännöt, aina vie aikaa ja energiaa keskustella ja totutella (ja luoda) meidän kodin sääntöjä. Meillä asuvien lasten kanssa sellainen olisi sitten helpompaa, uskoisin. Miehen lapset ovat tosi kivoja lapsia mutta täytyy myöntää, että iltaisin tulee ajateltua, että olipa pitkä päivä ja mietittyä, miten taas jaksaa huomisen.. ja seuraava päivä menee sitten taas ihan mukavasti omalla painollaan.

Vauva-asioita ei ole tullut pahemmin mietittyä, ei kertakaikkiaan ole ollut aikaa. Tänään kyllä kirjaston lastenosastolla (kun pidin silmällä miehen lapsia) tuli vahva kaipuu siihen omaan lapseen, jolle saisi lainata kirjoja.. Ja sama juttu Antiilan dvd-osastolla. Varmaan heti kaksi viivaa testattuani käyn ostamassa meidän Pienelle Myyrä-dvd:t :) . Barbapapaa ja Tiheikön väkeä olen jo ostanut- hmm, miehen lapsille toki, heh ;).

Ja vaikka tiedän, että ei se ksi vauvantekokerta päivää liian aikaisin tainnut tässä kierrossa (yk10) riittää, kyllä ne toiveet taas ovat alkaneet herätä.. Ärsyttää oikein, etten osaa olla toivomatta.

Päänsärkyä on ollut taas eilisaamusta alkaen, aika pahakin välillä. Mies hieroi eilen varmaan tunnin hartioitani, ihana. En tiedä, onko migreeniä tällä kertaa, mutta luulisin. Paramax pari tabua kerrallaan otettuna auttaa vain jonkin aikaa. Ja nenä on tukossa, siitä saisin kehitettyä hyvän raskausoireen mutta enpäs taida tällä kertaa.

Viikonloppuna mennään rapujuhliin kyläpaikkaan, jossa viini ja kossuryypyt rapujen kera tapaavat virrata.. ja jossa suoraan kysytään (kuulemma- ovat miehen kavereita) syytä, jos juomasta kieltäytyy. Äsken otin lasin punaviiniä mutta paljon enempää kerrallaan en haluaisi ottaa vaikka odotankin kuukautisia alkavaksi tiistaina tai keskiviikkona. Enkä haluaisi myöskään alkaa selitellä mitään. Hankalaa..

Huoh, ekllo on melkein kymmenen ja kaipaisin jo aikuisten aikaa. Iltapala on kuitenkin vielä syömättä ja se syödään vasta, kun tyttö on käynyt suihkussa ja hän menee suihkuun vasta, kun on lukenut tarinan loppuun... siis ei aikuisten aikaa tänään :( .

Sellaista tänään. Olisin näköjään ehtinyt lukea teidän kuulumiset jos olisin vain alkanut mutta nyt taas kutsutaan...

Plussatuulia kaikille toivoo kuumetta, joka elää lapsiperheen arkea ilman omia lapsia ja pitää työkseen huolta toisten lapsista...
 
Työpäivän ratoksi lähdin kuulumisia lueskelemaan ja mielenkiinnolla tuota disperin-keskustelua seurasin. Gyn. pkl:n lääkäri ei tästä maininnut ollenkaan IVF hoitojen yhteydessä. Koiran lasten disperinit on kaapissa, eli taidanpa kokeilla niitä...;)
Tuuli76Tervetuloa! Oot ilmeisesti IVF-hoidon läpikäynyt??
Isot onnittelut kaikille plussanneille!!!!
Mä oon jotenki päästäny itteni putoomaan murheen suohon ja kieriskelen itsesäälissä ja surkeudessani... Olisko nämä säät, vasta tuloillaan oleva kesäloma (lue: työtympääntyminen...) ja elo-syyskuulle tapahtuvan alkionsiirron ajankohdan läheneminen syynä tähän... :( Koko kesä on menny niin hienosti, eikä asia ole pyörinyt päässä ja nyt kun gyn. pkl:lle yhteydenotto alkaa olemaan ajankohtainen, surkeilen ajatuksella koko ajan... Raskaana olevat naiset seuraavat uhkaavasti kaikissa julkisissa tiloissa mihin menen... Käytiin Ideapark katsastamassa ja 3 tunnin aikana vastaan käveli 19 (siis todella 19!!!) isoa vatsaa...
Toisaalta koko kesän ajan töissä paahtamisesta on tietysti väsynyt ja todella lomaa kaipaa. Voipi olla (toivottavasti) että mieliala kohisee kun saa vähän lepäillä!!

Terveisin omassa surkeudessaan rypevä Mariska :eek:
 
...liittyy mukaan kirjoittelemaan. 9. tai 10. kierto menossa ja nyt alkaa olla semmoset paineet että rekisteröidyin tänne palstoille joita olen käynyt lukemassa jo kauan. Nimittäin eilen alkoi taas pikku vuoto, vaikka mielestäni osuttiin hyvin ovikseen. Miten se voi olla niin vaikeeta! Ja alkoi vielä etuajassa, miten se kiertokin nyt noin lyheni yks kaks. Jatkan myöhemmin...
 
KELLUKKA ONNEA!

Kuumetta: Minä olen selvinnyt illan istujaisista uteluitta, kun olen sen lasillisen ottanut ja maistellut pikkuhiljaa. Siinä kun muut humaltuvat, niin ei kukaan kiinnitä huomiota muuta kun omaan lasiinsa.....Minä olen kyllä nyt ne viinini juonut ihan rauhassa myös oviksen jälkeen, kun en jaksa enää kuukaudesta toiseen varoa turhaan.

Aspiriinista sen verran, että kokeilin muutaman kierron ajan toiveikkaana, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Jostain sivulta luin, että KP1:stä ovikseen saakka 1/2 pilleri päivässä, ja sitten tauko. Oli muitakin syödä syitä kuin korkea hg, en nyt vaan muista niitä.

:wave:
Bantsku
 
Tervetuloa joukkoomme, Vihainen viiva!

Kiva havaita, että täälläkin on mukana porukkaa, joka on käynyt IVF:ssä. Asia kiinnostaa siinä mielessä, että lääkärimme totesi, että mikäli ovulaation induktiot ei tulisi toimimaan, niin siinä tapauksessa varmaan IVF olisi valittava hoitomuoto. Mutta asia ei siis vielä ole ajankohtainen.

Olen samaa mieltä kuin Bantskukin eli nautin ihan normaalisti viiniä ja siideriä siihen saakka, kunnes raskaustesti näyttää plussaa. Sitä ennen en juurikaan jaksa normaalilla/kohtuullisella alkoholin käytöllä päätäni vaivata. ;)

Mielenkiintoisia myöskin nämä asperin/disperin -keskustelut...
 
Tuulia ja Vihainen viiva!

On ollut mielenkiintoista seurata noita disperin-keskusteluja. Pitääkin kysyä niistä siltä gyneltä sitten 15.8., johon sain sen ajan varattua. Mulla kun hb on välillä yli 150. Mahtaako se ollakaan liian korkea kun jollain tässä pinossa oli vissiin liki 160 ollut. Mä aina "laimennan" hb:a käymällä verenluovutuksessa.

Kati oon mä niitä ovistestejä muutama kierto sitten käyttänyt ja ihan hyvin löysinkin oviksen. Ei vaan silti ole plussaa siihen toiseen testiin kuulunut. Meillähän kun tuo ei pitäisi olla kiinni edes siitä että liian harvoin hommailtaisiin :ashamed: ;) Taidan kuitenkin nyt tässä kierrossa hankkia taas tikkuja, jotta on jotain konkreettista tehtynä kun sinne oman gynen luokse menen. En nyt kuitenkaan vielä varannut lapsettomuusklinikalle aikaa, vaikka klinikoiden nettisivuilla kehotetaankin alusta alkaen tekemään tutkimuksia siellä. Jotenkin se klinikalle meno tuntuu jotenkin hmmm... pelottavalle... lopullisemmalle... toivottomammalle... tai jotain sellaista, en tiedä.

Olen tuossa viini-siideri-olut -asiassa samaa mieltä kuin mm. Bantsku, että plussaan asti olen kohtuukäyttäjä enkä sillä päätäni vaivaa. Mun alkoholin käyttö kun on linjaa kerran kuukaudessa alle litra mietoja kerrallaan ja sekin enimmäkseen ruuan kanssa.

Mutta kiva olisi taas saada lisää plussauutisia ja tietenkin olisi kiva niitä vauvauutisiakin kuulla. Jokohan MyrskyTuuli on saanut vauvansa syliin?
 
Tervetuloa vihainen viiva tänne palstailemaan!

Mä olen onnellinen, sillä VIHDOINKIN keksin miten tuo sylkitesti toimii ja sain jopa ajankohtaan sopivan kuvion. Testailen sitä vielä tässä ja sitten suosittelen, jos se todellakin on erinomainen kapistus. Aikaisemmalla testailulla olin tullut siihen tulokseen, että humpunkia, mutta taittaa se ketale sittenkin toimia, kun on kärsivällinen ja noudattaa ohjeita...
:ashamed: Jos näin on, niin sehän onkin erinomainen juttu -- palaan asiaan ensi viikolla, kun olen viisaampi...

Mä tässä soittelin gynekologille kivuliaiden kuukautisten teemoilta. Kyllähän se on niin, että särkylääkkeitä (muita kuin Paracetamol ja Panacod) ei saa ottaa etukäteenkään, kun ei ole varma onko raskaana... Toivottavasti tästä pian raskaudun ja pääsen eroon noista :kieh: kivuista. Kivuthan helpottuvat yleensä ensimmäisen synnytyksen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miinamaria:
Mutta kiva olisi taas saada lisää plussauutisia ja tietenkin olisi kiva niitä vauvauutisiakin kuulla. Jokohan MyrskyTuuli on saanut vauvansa syliin?
Moi! Sen verran terveisiä tuolta odotuspuolelta, että MyrskyTuulilla odotus edelleen jatkuu. Jännityksellä sielläkin seuraillaan porukalla tilannetta, että milloin alkaa tapahtua :)
 
Ajattelinpa kertoa lääkärikokemuksia heti tuoreeltaan. Periaatteessa kaikki ok. Ultraäänellä katottiin ja ehkä hieman monirakkulaisuutta, mut ei se siitä sanonut että haittaisi koska se oli kai vähäistä. Oli oikein positiivisella mielellä se lääkäri, ja nyt aletaan ovista mittailemaan kunhan saa taas uuden kierron alkuun kunnolla. En olekaan aiemmin oikein tosissaan mittaillut. Sain tiputteluvuotoon avuksi Terolutit, se auttaa kiinnittymistä. Kyllä se vain toi uutta intoa kun sai keskustella lääkärin kanssa ja mieli on nyt rauhallisempi. Sanoi myös että inssi voidaan tehdä milloin haluamme, kunhan nyt se ovis ensin varmistetaan. Voi olla, että vielä kokeillaan luonnollisin menetelmin Terolutin kanssa, ennenkuin lähetään insseihin. Paljon on muuten juhlia tulossa, saa nähdä miten on alkoholin laita. En ole hirveän tiukka sen suhteen, aluksi olin mutta ei enää näillä yrityksillä jaksa olla elämättä normaalisti. Nollalinja vasta plussan jälkeen. Elämästä nauttiminen on kuitenkin hyväksi, vai mitä?
 
Hannele sanoiko lääkäri oikeasti, että "Kyllähän se on niin, että särkylääkkeitä (muita kuin Paracetamol ja Panacod) ei saa ottaa etukäteenkään, kun ei ole varma onko raskaana... " Sori, mä oon huomannu, että täällä on ollut keskustelua särkylääkkeistä jonkin verran, mutta en ole kerennyt kauheasti asiaan perehtymään (en kehtaa töissä koko aikaa surffailla! :LOL: )

ELi, Buranat, Ibusalit on kokonaan kiellettyjen listallako...? Mitäs muita? Voi kääk. Miksi gyne ei tämmöistäkään ole kertonut? Meinaa alkaa ärsyttämään, kun täältä saa enemmän tietoa kun lääkäriltä! :LOL: Tai ainakin lääkäriltä pitäisi osata kysyä justiin oikeita asioita, muuten tietoa ei sieltä heru... :/

Miinamaria, vihainen viiva, olen täysin samoilla linjoilla kanssanne tuon alkoholin käytön suhteen. En mieti asiaa lainkaan niinkauan kuin plussaan. Elämää pitää pystyä elämään normaalisti vaikka lasta yrittääkin (paitsi, ehkä nuo särkylääkkeet voisi vaihtaa). Aloitin juuri ratsastusharrastuksenkin, vaikka vauva on yrityksessä enkä koskaan ole aiemmin ratsastanut! En vain voi koko elämää muuttaa vain sen takia, että yritän vauvaa...Ja juuri sen takia, että tämä vauva-asia stressaa ja masentaa, pitää yrittää etsiä niitä nautinnollisiakin asioita elämästä, eiks? =)
 
Eilen oli niinkuin huomata saattaa hieman huonompi päivä... Nyt on jo taas ihan eri meininki(ehkä hieman ailahtelevuutta havaittavissa... :whistle: ) Ne on ne hormonit, ne hormonit...

Tervetuloa vihainen viiva!!!!

Eilen aloitin kokeeksi popsimaan disperiinejä (jotka siis lasten disperiinejä, joita voi käyttää myös koirilla. Ed. tekstissä mahdollisuus väärinymmärrykseen... En siis toki syö eläinten lääkkeitä!!!! :D ). Katsotaan onko niissä jotain taikaa! Kaikki konstit kokeillaan!

Kati231 1. IVF on tehty toukokuussa, 1. alkionsiirto ei kuitenkaan johtanut raskauteen. Pakkasessa siirtoa odottaa 7 alkiota (toivotaan että selviävät sulatuksesta!! db db db db). Seuraava yhteydenotto gyn. pkl:lle on kunhan elokuussa täti punainen vain suvaitsee ilmestyä (kerrankin odottelen visiittiä...). Tämä väliaika on nyt sitten yritetty ihan luomu-meiningillä, ilman tulosta.
Viini-siideri asiaan sen verran että ihan normaali kohtuu käyttöä muuten, kuitenkin alkionsiirron jälkeen olin negatiiviseen testiin asti ilman nautintoaineita.

Marika75 Juuri ilmoittauduin kesätauon jälkeen viikottaisille ratsastustunneille!!! Se jos joku käy terapiasta!!!

Juu kyllä oikeassa ootte et elämästä tulee nauttia kaikesta huolimatta!! Minäkin aion itseni nostaa täältä murheen alhosta, positiivinen asenne kunniaan!!!!

Kyllä se aurinko välillä paistaa risukasaankin!!!! B)

:wave: Mariska75
 
Moi Marika75, siis tarkoitin inseminaatiota. Inseminaatiossa hedelmöityskykyisimmät siittiöt erotetaan siemennesteestä ja ruiskutetaan kohtuonteloon munasolun irtoamisen aikana.

Ja ajoitus pitää olla tarkka kun toi tehään. Mies oli sitä mieltä että vielä kokeillaan noiden mun lääkkeiden vaikutusta pelkästään ja vasta sitten seuraava oljenkorsi käyttöön. Hoitojen aloittamistahan suositellaan yleensä vasta vuoden yrittämisen jälkeen.
 

Yhteistyössä