Noniin, loistavaa perjantaihuomenta kaikille! Nyt viimein uskalsin kirjata tuon oman plussani listaan. Oli pakko käydä vielä eilen verikokeessa, että sain jonkinlaisen mielenrauhan asiaan. Nyt on viisi positiivista testiä tehty ja kai se on pikkuhiljaa uskottava.
Raha-asioista ja työstä - itse olen ollut jo pitkään vakituisessa työpaikassa, vaikka YT:itä on meilläkin parina viime vuonna ollut muutamat.
MamaBoon tavoin oma ajatus lojaaliudesta ja reiluudesta työnantajaa kohtaan on muuttunut. Olen nähnyt miten pitkiä työuria katkaistaan ja ihmisiä siirretään syrjään kun samaan aikaan toisaalla käytetään huoletta rahaa. Tällä hetkellä ajattelen ensin itseäni. Isojen työnantajien maailmassa äitiyslomat eivät heilauta hommaa mitenkään. Eri asia saattaisi olla pieni yksityisyrittäjä, jolla on vain esim. pari työntekijää. Hänelle työntekijän äitiysloma olisi suhteessa merkittävämpi "kuluerä". (Mutta siltikin siihen pitäisi olla oikeus ilman "huonoa omaatuntoa".)
Olen siitä onnellisessa asemassa, että olen pystynyt säästämään vauvaa ja hoitovapaata varten. Meillä myös äitiysloman kolmen ensimmäisen kuukauden osalta saa täyden palkan, mikä varmasti auttaa myös. Mies on vakituisessa työssä, joten tulemme ihan hyvin toimeeen. Eräs ystäväni on viimeajan ollut pelkästään sen kodinhoidon tuen varassa ja heillä on vähän tiukempaa, mutta ihan hyvin kuitenkin pärjäävät. Vähän ehkä tarkemmin pitää miettiä omia hankintoja, mutta kyllä sitä toimeen tulee! Aluksi vauva tarvitsee kuitenkin suhteellisen vähän, kun ruokakin tulee kävelevästä tissibaarista.
Täytyy vielä sanoa, että omasta mielestäni on vastuullista ajatella omaa talouttaan. Arvostan itse työntekoa ja omillaan toimeen tulemista ja sosiaaliapu pitäisi jättää niille, jotka sitä oikeasti esimerkiksi sairauden tai muun työkyvyttömyyden takia tarvitsevat. Yhdessä erilaiset perheet tms. jaksossa oli kerran nuori parikymppinen pariskunta, joilla oli muistaakseni jo neljä tai viisi lasta ja uusi vauva tulossa kun ei ollut rahaa ostaa kondomeja. Mies ei käynyt töissä, kun "ei huvittanut". He hakivat sossusta kaiken ja elivät avustuksilla. Siinä tuli mieleen, että mielestäni isän olisi pitänyt mennä töihin.
Liljah, uuh olipa kallis testi! Mä vertailin usemapaa verkkokaupaa ja otin sieltä mistä halvimmalla sain. Paketti tuli seuraavassa postissa kotiin postiluukusta.
Rakkaus ja sen johdannaiset ovat selvästi hyvä bisnes. Ehkä häät ja vauvat ovat aiheita, joihin helppo "hurahtaa".
Ja toisaalta kuten itse mietin digitestiä hankkiessani, että jos tämä 27 auttaa meitä saamaan lapsen, niin se on money well spent.
Ja mun oireet on kyllä olleet aika vähäisiä. Plussan aikana/jälkeen rinnat olivat arat ja nännit myös. Nyt tuo on vähentynyt. Alkuviikosta vatsa turposi erittäin suureksi ja on kova jano. Mutta muuten ei juuri muuta. Miehelle juuri sanoin, että mielelläni ottaisin vaikka sen pahoinvoinninkin, että voisi varmistella että kaikki on hyvin ja homma etenee!
Peloista - kyllä! Ennen plussaa minäkin pelkäsin lapsettomuutta ja itkinkin varmana siitä, että me ei saada lasta. Ja huom, täysin perusteetta - pohjautuen ainoastaan omaan keksintöön ja sen aiheuttamaan pelkoon! Ihan hullua! Olin aina kuvitellut itkeväni onnesta plussan saatuani, mutta nyt olin melkeinpä turta siitä yht'äkkiä ylitse vyöryvästä jäätävästä pelosta, että nyt tämä onni otetaan pois. Mutta
Liljah ja
Tilulilu, olette niin oikeassa! Lähtökohtainen ajatus täytyy olla, että lapsia on ennenkin maailmaan syntynyt ja kaikki menee hyvin! Huh. Pikkuhiljaa alkaa helpottaa ja olette kyllä olleet siinä suuremmoisena tukena. Teidän viestejä lukiessa alkaa usein naurattaa.
Suorituspaineista - niinkuin kerroinkin jo aiemmin, niin meillä suoritettiin viisi päivää putkeen. Viimeinen kerta alkoi olla miehelle jo vähän "vaikea" ja kuudentena päivänä se ei enää halunnut.
Ja kuulemma se ajatus "pakko suoriutua" oli siellä päässä ja vei osan nautinnosta. Hän halusi kuitenkin ehdottomasti tietää hedelmälliset päivät ja ovulaation ajankohdan. Yritin itse parhaani mukaan nostattaa omaa fiilistä ja sitä kautta miehen.
Tilulilu, oletko yhtään uskaltanut miettiä, että milloin testaisit?