<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

Olipas tullu paljon tekstiä, että unohin jo nimimerkit joille ajattelin vastata. Muutenki oon ihan hokare ja huonomuistinen ollu koko raskauden :D

Unesta Mulla ei niinkään unen tarve oo vähentyny, mutta iltaisin jo 9 aikaan alan olla valmista kauraa yöunille. Sitten viimeistään 7 aamulla jo herään esikoisen kanssa viikonloppusin. Päivät menee haukotellessa, kun ei uni ole enää kovin yhtäjaksoista. Vähintään parintunnin välein pitää herätä vessaan tai kylkeä kääntämään.

tuplista meillä ei ole tarve tuplille, mutta aattelin kuitenkin jakaa isoveljen perheen kokemuksia P&T rattaista, niistä halvemmista.. ne ei oo tykänny niistä, on kuulemma ihan kiikkerät ja heti meni kankaat tosi kuluneen näköisiksi. Minä niitä kerran oon koittanu lykkiä, ja se eturengas vinksotti ihan minne sattuun. Liekkö ostaneet sitten vialliset.. siskon kanssa kävin koeajamassa tuplia kun niillä oli tarve, ja minä tykästyin teutoniaan. Oli isot kääntyvät eturenkaat :) mutta sisko päätyi emmaljungan tupliin, missä oli pienet kääntyvät etupyörät.

Mulla tuo vauveli pönkii ja oikoo ittiään oikeen alaspäin välillä, että ihan vihloo välillä. Terävä pylly tuntuu sillon toisella kyljellä.

Hyviä vointeja kaikille ja nauttikaa ihanista kevätkeleistä! :)

Aronoele rv 25+3
 
nelHM ompas kovasti supistuksua yms. vaivoja :( suosittelen kans ehdottomasti käymään näytillä, koska sinne torstain lääkäriin on piiiiitkä aika ootella ja mietiskellä mikä on!!! Toivotaan, että kaikki hyvin ja paikat vielä kiinni!! :)

ONNEKSI kadonnut poika löytyikin!!!! Eli poika ei ollut ilmoittanut vanhemmilleen, että jää yökylään kaverinsa luokse?! Kuinka sitten lopulta saivat poikaan yhteyden keskellä yötä? Huh mikä helpotus, mutta voin kyllä uskoa että teilläkin on ollut rankka yö asian takia!! :(

Rattaista minä ostin kaverilta erittäin hyvä kuntoiset emmaljungan perusrattaat eli "laivat" niin kuin joku on joskus verrannut :D eli ei ketterimmästä päästä, mut tarkoituksellakin halusin hyvät lenkkirattaat ihan teitä pitkin kulkemiseen, et eiköhän noillakin pärjää jos joskus kaupungissa kaupoissa pyörii tai pienen matkan joutuu jotakin polkua lykkimään!?!

Eilen ostin puuhamatonkin jo tori.fistä :p kympillä sai tosi siistin uuttavastaavan maton!! Rintapumpun kun vielä löytäis vähän käytetyn, ni ei uutta tarvis hankkia!

Ens viikolla olis perhevalmennusta, neuvolaa, neuvolalääkäriä ja harjoittelun väliarviota..eli toivottavasti menee viikko nopeesti, kun on paljon ohjelmaa :p vielä 6viikkoa harkkaa jäljellä ja pääsiäisen jälkeen pääsee sinne KOKSiin niitä vauvoja hoitelee viel :heart:

Äitiyspakkauksenkin hain perjantaina postista!! Aivan ihana!! Ja ostin muös sen Epi-no -laitteen, erittäin vähän käytetyn sellaisen ;D pari kk, ni silläkin pääsee jo treenailee!

BF & poitsu 25+6
 
Unet on täälläkin hyvin katkonaisia ja väsymys on kokoaikainen seuralainen. Samoi pinna on tosi kireällä. tälin aamu aloitettu puolen tunnin ärinällä. Suklaadieetti ei pirteää oloa edesauta... Lapsetkin herää tosi aikaisin, ennen nukkuivat puoli ysiin. Periaatteessa leikkivät rauhallisesti, mutten osaa nukkua enää herättyäni.

Perjantaina kävin lääkärillä ja oli melkoisen turha keikka. Ei ultrannut, eikä oikein tiennyt miten päin vauva on. Sisätutkimuksen teki ja kysyi jaksanko käydä töissä. Mä olen joku luonnonoikku, paikat oli tosi kiinni, vaikka on kolmas lapsi tulossa. Yliaika häämöttää again.

Katselin noita kohdunpohjan korkeuksia. Mulla ne ei ole olleet millään tavalla verrannollisia lapsen kokoon. Esikoisen kohdalla mitta oli 37viikolla 38 cmja vauva painoi 2,8. Kuopuksella taas viikolla 41 35cm ja vauva 3,8.

Ihanaa aurinkoista sunnuntaita siskot!

Elselli 27+1
 
nelHM
JOS ET OLE VIELÄ LÄHTENYT, NIIN VÄHINTÄÄN SOITA SYNNÄRILLE/POLILLE NYT HETI!!!!
Kohdunkaulasi on kypsynyt. Se lima on sitä kuulua limatulppaa ja sitä voi tulla viikkojakin, jos vaan saa pidettyä pikkutyypin sisuksissaan. Edellistä odottaessa vuosin limaa 20. viikolta saakka, klömppeinäkin, 24+2 kanava oli aivan olematon. Levolla saatiin tilanne ensin pysähtymään ja sitten palautumaankin kohtuulliseksi, mutta lepomääräyksestä en päässyt. Levolla saatiin tyttö sitten menemään jopa lasketun ajan ohi. Eli pikapikaa nyt sinne polille, että vauva pysyisi vielä jokusen viikon sisuksissasi!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta naiset :wave:

Omanapaisesti aloitan.. Sain nukutuksi yöllä ja olo koheni levon myötä hiukan, kaurapussia ja miljoona tyynyä, löyty se asentokin. Kuitenkin nuo tuntemukset tuolla alapäässä ei minusta ole normaaleja, edelleen tuikkii alapäähän, mun ei tarvii kun kävellä alhaalta ylös tmv.. tarvii nyt tässä kuitenkin vielä katsella ja kuullostella. Niin kauan ku ei ala taas kipeästi supistamaan, on ok. Mutta jos tulee vielä vastaanvanlaista kuin eilen, taidan ottaa yhteyttä suoraan tonne KYSiin, mihin meillä päivystysajalla ollaan yhteydessä. Mulla on vaan niin hiton korkea kynnys yhteydenottoon :headwall:

Huhhuh, tuli isäntä pilkkikisoista yöllä :stick:. Kännissä kuin käki, keskelle sänkyä römähti kuorsaamaan ja kauhee rankki haisee :x. Minä tökin ja möykkäsin sille, että väistää, kun nuo omat asennot vähä kortilla.. niin ei mitään eloa mieheen. Nyt tonne makkariin ei voi mennä oksentamatta :kieh:. Mutta hauskaa vissiin ollut, ja se pääasia =). Lopputuloshan oli tiedossa.

Joko teillä muilla pyörii synnytys mielessä? Mä kelailen paljon sitä, yhtään ei pelota tai jännitä. Viimesin synnytys oli niin ihana ja rauhallinen, jäi hyvät muistot. Mulla palailee mielikuviin tapahtumia noista synnytyksistä, jopa synnytyssalin hajuja.. Lapsiveden hajun mä väitän muistavani/tunnistavani satavarmasti :O. Edelleen suuri haave on päästä lähtemään kotoa käsin synnyttämään, mutta saa nähdä.. kahdesti aiemmin käynnistetty, kun olen ollut niin kipuileva vaivojeni vuoksi. Aika tuntuu tooosi pitkältä sinne kesäkuuhun, mutta äkkiähän se sitten menee ja kohta nyytti sylissä. Sitten sitä kaipaa tätä masua, autaasti vaivat unohtaneena =).

Aurinkoista sunnuntaita kaikille ihanaisille naisille :)

Nelli&Rusina 27+5 :heart:
 
Kiitos teille ihanaiset naiset, kun huolehditte. Mä päätin, että soitan varmaan sinne synnärille, jos nyt yhtään ei helpota. Kun mua ei nyt jatkuvaan supista, niin siksi vähän passailen soittoa... Silti sellanen epävarma olo.. mutta sit mä ajattelen sillai tyhmästi, että keuhkoon täällä ihan turhasta :headwall:. Johtuuko se siitä, että ite on hoitaja, että on niin pirun vaikeeta hakea apua tai edes kysyä, vai mikä?! :kieh: Kynnys on HUGE! Matkakin on pitkä lähteä ajelee ja tuo ukko on kaikkea muuta, kun siinä kunnossa, että seitä kehtais mukaan ottaa.. mutta joo, näillä asioilla kun ei pitäs leikkiä, senkin tiedän. Mä vielä tässä hetken katselen ja kuullostelen.
 
nelHM musta tuntuu ihan samalta, ite oon sairaanhoitaja ja opiskelen terkkariksi, tuntuu, että ei kehtaa kysyä missään vaivassa apua :D

Eilen tein taas lisää hankintoja. Kirpparilta löyty parilla eurolla hoitoalusta ja muutamia vaatteita tarttu taas mukaan, vaikka eiköhän nuo edellisetkin olis jo riittäny... Sitte kävin ostamassa kangasta, että saan ommeltua pussilakanan. :heart:

27+0!
 
Juu parempi se tarkistaa mikä tilanne siellä neiHM :)

Tosta tuli mielee, et onks teil muil kui runsas valkovuoto? Ollu kyl puhetta aikasemminki vissii. Täällä kyllä riittää, ja välil hyvin "vetistäkin" yääk.

Meijeriki käynnisty sit eilen täällä... whippii :D

Täällä ollu iiiiiihan paska aamu suoraa sanottuna!!! Lapset tappaa toisiaa, koiril ei korvii ja ukko töissä... Aaaargh!!! Jospa se tästä...

Mutta poks poks 27+0
 
Mulla on toi synnärin ovi tossa alle 100m päässä, että helppo sinne on pyörähtää tarvittaessa.. :)

Olenkin suunnitellut, että kun laskettu aika koittaa ja jos eivät suostu käynnisteleen, käyn siellä ovella aina niitä piinaamassa, ni eiköhän kohta joku oo kalvoja rapsuttelemassa ni ei tartte mua pitempää katella :kieh: Juonikas suunnitelma mulla.. En halua enää yliaikaisuuksia, ne on stressaavia niin fyysisesti kun psyykkisestikin.
 
Ja nelli ilmottele meille missä mennään?? Tsempit sinne :hug:

Valkovuodosta: mulla on ihan kreisiä se touhu tossa pari viikkoa sitten, otettiin tulehdusnäytteet ja kaikki, mutta kaikki ok. Olin jo ihan varma et on lapsivettä tms. Mutta ei.. Hurjan vetistä ja runsasta valkkaria, ja ei mitään tulehusta. Kait se haju kertoo aika paljo.. : /
 
nelHM -- mene ihmeessä näytille. Luota omiin vaistoihisi. Ymmärrän, kuinka korkea kynnys useimilla meistä on mennä näytille - tosin mulle sanottiin Jorvissa, jos oma huoli on kova niin aina voi sinne mennä näytille.

Itse jo kolmen lapsen äitinä, venytän aina menoa viimeiseen asti. Tosin nyt oppinut, että varsinkin noi tuikkimiset kohdunsulle ei tiedä hyvää.

Perjantain katoamisesta: Poika siis oli jäänyt omalla ilmoituksella yökyläilemään ja jostain syystä toinen perhe ei ollut varmistanut asiaa toiselta perheeltä.

MUOKS: Jorvin mukaan POKS 26 :heart: (The Guru ja menkat 26+4).
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
Soitin synnärille ja näytillehän ne pyys/käski. Nyt onkin ongelma, mistä lastenvahti.. Että se kun ratkee, päästään lähtee, mut iltaseen se menee enne ku perillä ollaan. Tuun sit infoomaan kun oon viisampi =)!
kiitos teiile ihaNaiset kannustuksesta, ei ois muute varmaa luonne antanu soittaa. Kauheen väsynyt ja itkunenkin olo.. :(, ja kaikki v*tuttaa!
 
Käyty on ja vielä kotia laskivat. Kanava ei ollut lyhentynyt, sormelle auki, pehmenny. Mutta tilanne kuitenkin vielä hyvä. Ihan lepomääräys tuli ja jos ei tilanne rauhotu niin osastolle ottaavat! Hirveen ystävällisiä olivat ja kehottivat jatkossa olemaan herkästi yhteydesdä. Cervix kontrolli 2 vkon päähän ja muutenki pitäs nyt tiiviisti seurata. Sanoin että laittaavat neuvolaan kans ohjeet ku siellä ei kyl seurata mitään! Jatietty epikriisi sinne meneekin.
Olo huojentunut, mutta mietityttää vaa mite se lepo onnistuu kotona?! Sisätiloissa saan vaan liikkua ja kaikki touhu pois.. Helppoo, no ei!! Mutta lääkäri sanoikin kiristävänsä mua osatolla sit.. Rusina voi muuren hyvin, ihan oli pää alhalla mutta ei kiinnittynyt. Paino oli 1100g =)!

Vielä ois kotia matkaa, abc:llä syömässä nyt.. Oon ihan poikki ja alapää niiiiin kipee. Supistelee onneks harvemmin, mut kipeesti.

Palaan astialle paremmalla aikaa ja tietsikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83 ja Hööpi
nelHM No nyt sit otat niin iisisti kun vaan voit!! :attn: Onneks vielä sentään hyvä tilanne!! Ootko ihan kotosalla vai teetkö töitä? Minkä ikäset sun lapset olikaan? Tsemppiä nyt kovasti :)

Valkkarista, sitä löytyy!! Piti ostaa pikkuhousunsuojia, ku tuntuu, et pöksyjä sais olla muuten vähän väliä vaihtaas :D mut ne on kyl ihan pelastus..vähän vaan vieläkin tiukempi liimapinta niissä sais olla, että pysyis paremmin paikallaan! :D
 
Huomenta

babyfever1 Olen ollut saikulla tammikuun lopusta asti.. no viikon kävin töissä, mutta sen jälkeen sain ne säännölliset supistelut ja määräs tän saikun maaliskuun loppuun.. Enkä todellakaan usko palaavani enää töihin. Olen hoitaja, teen mt/päihde- puolella töitä, että ei niin fyysiesti raskasta, mutta kuiteskin menoa riittää sen 8h aina. Mun lapset ovat kohta 10v., 8v. ja 5v. Onneks ne on jo isoja ja tytöt varsinkin hyvinkin omatoimisia ja ymmärtäävät nyt tilanteen... Toivon ainakin!

Pitää kyllä sanoa, että oli mielettömän ihanaa palvelua eilen KYSillä! Se lääkäri sekä kätilö olivat niin ystävällisiä. Kerroin, miten vaikeaa ottaa yhteyttää ja epäilen useasti soittaa, rohkaisivat ihanasti jatkossa toimimaan vaan herkästi, jos yhtään mikään mietityttää. Tarjosivat myös "katkopaikkaa", jos kivut pahat ja unet huonot, ottaavat mielellään silloin synnärille nukkumaan tujummilla lääkkeillä =). Jotenkin jäi vaan niin hyvä mieli. Omasta neuvolasta en koe saavani oikeen mitään apua.. Ne sanoi, että seuranta pitäs olla kuukauden välein ollut tähän asti ja nyt tiheämpään sit, vaikka ois kymmenes raskaus, niin seurattava on. Ihmettelivät, kun olen käynyt neuvolassa vain 3 kertaa. Pitääpä kohta soittaa omalle terkalle aj kertoa terveiset ja perua se tän vkon lääkäri, kontrolli omalle neuvolalääkärille pitäs siis saada pääsiäisviikolle..

Kiitos teille vielä kerran, kun olette niin hyvää vertaistukea. Nyt mä täällä kotona homehdun ja joudan lukemaan ahkerasta (riesaksi asti) ja kommentoimaan :D

Nelli& reilun kilon pötky the Rusinante 27+6 :heart:
 
Minullehan tuo lepokomento on tullut molempien aiempien lasten kohdalla, jälkimmäisessä lepokomento oli totaalinen, mutta sentään kotona. Autossa istuminen on pahinta, mitä voi kypsyvälle kohdunkaulalle tehdä, eli viimeksi olin kotona vankina levon vuoksi ensin 3kk ja sitten vielä toista kuukautta, koska en mahtunut ratin taa. Tässä raskaudessa on imuroinnit yms. raskaammat kotityöt jätetty pois ennen puoliväliä ja sen sekä ei-työelämässäolon ansiosta tällä kertaa olen säästynyt supistuksilta. Paikat ovat silti kypsyneet, mutta eivät vielä huolestuttavasti (25+6 kanava 2cm ja pehmeä, kiinni). Todennäköisimpänä pidän, että tämä vauva tulee ulos hieman hyvissä ajoin, kun lepokomentoa ei tule ja paikat pikkuhiljaa hiipimällä kypsyvät. Tai sitten mennään heittämällä heinäkuulle ;) Alkuun lepokomennon jälkeen kannattaa aivan puhtaasti maata viikko-kaksi, kunnes tilanne selvästi rahoittuu, ja sitten siirtyä istuvalteen viettämään aikansa.

Valkovuoto
on runsastunut, mutta varsinaista limaisuutta ei onneksi ole esiintynyt. Limaisuus on ihan jokaisella sitten sellainen oire, johon on reagoitava! Jos ei supistele, ota ensitilassa yhteyttä neuvolaan ja jos supistaa epäsäännöllisestikään, synnäri on oikea osoite. Vetistäkään vuotoa ei vielä onneksi ole, sillä aiemmin sen myötä ovat alkaneet toistuvat hiivatulehdukset. Nuoremmalle "onnistuin" tartuttamaan mokoman synnytyksessä ja sen hitsin sammaksen kanssa taisteltiin sitten ensimmäinen puoli vuotta. Hiivatulehduksia parhaiten estää muuten maitohapot, joko emättimeen tai myös suun kautta. Ja phs kannattaa olla kosteussuluton kestopikkarisuoja.
 
. Ja phs kannattaa olla kosteussuluton kestopikkarisuoja.
Mitäs phs meinaa? Mistä saa kosteussuluttomia kestopikkarinsuojia? Pari tyhmää kysymystä näin maanantaille 8)

Mun kohdalla tuntuu ettei olisi tosin mitään väliä onko kosteussulkua vai ei, ei tuolla mitään ilmaa kulje muutenkaan kun mestat on niin turvonneet. Ja istumatyö vielä päälle.

Pikkuhousunsuojia ilman en pikkareita ole pukenut. Mulla on mestat niin turvonneet että vuoto tulee (tai siis pääsee tulemaan) ihan eri kohdasta kuin ennen raskautta. Suoja pitää laittaa ihan eteen, melko ylös. Mulla oli ihmettelemistä että mitä vuotoa tuo edes on kun se tulee tuonne eteen, lekuri sanoi että ihan normi valkovuotoa on, kropan painopisteet on vaan muuttuneet.

Kaikkea kanssa.

Naene 28+6
 
Täällä käynyt lueskelemassa, mutta en ole kerinnyt kommentoimaan... Varsinkin nelHM sinun tilannetta jännitykellä seurannut! Hyvä, että viimein rohkaistuit näytille! Sen verran hurjilta nuo sun oireet jo kuullosti... Nyt vaan hirveesti jaksuja vuodelepoon ja yritä jaksaa ottaa nyt muutama viikko iisisti! :hug:
Tosin tiedän kyllä tunteen, kun miettii että kehtaako soittaa! Itse myös sairaanhoitaja ja jostain syystä aina kaikkien vaivojen kanssa seuraa pitempään kotona... :ashamed: Tosin mä hoidan työkseni keskosia, että jos tämän raskauden kanssa tulisi jotain, niin ehkä ottaisin herkemmin yhteyttä sairaalaan! Toivotaan kuitenkin, että pikkuinen pysyy vielä pitkän aikaa kohdun lämmössä! :heart: Ja kun 30 viikkoa on rikki, niin on jo aika hyvä juttu... :) Minun näkökulmasta siellä jo hyvän kokoinen pikkuinen köllii, täällä ollaan hengessä mukana... :hug:

Sitten omaa napaa... Täällä vointi hyvä, eikä sokerirasituspäivän supparit ole toistunut. Mulla nyt tämän viikko lomaa, niin saa ottaa rennosti. ;) Sittenhän ei olekaan enään kauan töitä, kun jään 6.5. kesälomalle ja siitä äitiyslomalle! :D Päätös äitiyspakkauksestakin on tullut, tuleekohan se jo ens viikolla... Ihanaa! :heart: Viikon päästä neuvola ja huomenna poksutaan... :)

Juliet & Pirpana 24+6
 
täälläkin PITÄIS levätä ja ottaa iisisti (mul ainakin tullut sitä limaista vuotoa jo pidemmän aikaa mutta joka raskaudes tullut eikä ole aiheuttanut mitään ihmeempää,eivät olleet huolissaan ainakaan jorvissa) ton istukan takia ja sen lisäksi että olen syöksysynnyttäjä ja kaikenlisäksi mulla on se streptokokki b plussalla ja pitäsi keretä saada se antibiootti ennen synnytystä..mutta enpäs olekkaan kauheasti lepäillyt sillä on täällä 3 lasta hoidettavana,ni vähän vaikeaa kun kaikki niin pieniä (4,2 ja 1v)...en kyl muutenkaan usko että tää lähtis syntyy ennen laskettuu itekseen,eihän ne muutkaan ole lähteneet paitsi käynnistyksen voimalla =D huomen poksuu 27 viikkoa jee =)
 
Minäkin täällä olen jännännyt teidän kuulumisia, mutta harvoin tulee kirjoiteltua. Ehkä nyt useammin, kun sain uuden iPhonen käyttöön, niin pääsee helpommin nettiin missä vaan :)

Kiva kuulla, että nelHM sait hyvää palvelua! Siitä tulee kyllä niin hyvä mieli! Mä olen myös sairaanhoitaja, ja kyllä tulee kiinnitettyä paljon huomiota siihen, miten tuolla terveydenhuollossa minua ja perhettäni kohdellaan. Nyt vaan sitten koitat lepäillä ja toivotaan, että pikkuiset pysyy meillä kaikilla masussa vielä monta viikkoa! :)

hiivatulehduksesta Mulla oli ekassa raskaudessa useita hiivatulehduksia. Nyt ei oo vielä ollut yhtäkään *kopkop*. Ekan raskauden aikaan söin aika paljon karkkia ja suklaata, nyt olen päässyt niistä eroon (vaikka muuten kyllä herkkuja vedänkin ja ruokahalu on ihan älytön). Ehkäpä tolla karkinsyönnillä ja hiivatulehduksissa oli joku yhteys, enpä tiedä..

Huomenna neuvolalääkäri. Mies patistelee mua jäämään sairaslomalle.. Jaksaminen on kyllä kovilla ja kaikenlaista vaivaa löytyy: vatsa- ja selkäkipuja, väsymystä, supisteluja. Katsotaan minkälainen "tuomio" siellä lääkärillä sitten tulee.

Meillä syntyi miehen työkaverille viikko sitten vauva, jolla oli epämuodostuma kädessä.. :( Mies tästä pelästyi ihan selvästi ja nyt päädyttiin mekin sitten vauvavakuutukseen ja 4d-ultraa harkitaan. Tuon tutun perheen kohdalla ei siis ollut huomattu rakenneultrassa, että toinen käsi loppuu ranteeseen, ei ole sormia eikä kämmentä ollenkaan. Kurja tilanne, onneksi kuitenkin näyttää siltä, että vauva on muuten terve.
Joku kyselikin, pyöriikö jo synnytysasiat paljon mielessä! No kyllä pyörii! Päivittäin mietin kaikenlaista ja oikein kiusaan itseäni lukemalla synnytyskertomuksia muista ketjuista, lehdistä jne. Ei voi sanoa, että pelkäisin synnytystä, mutta kyllä se päässä pyörii jatkuvasti!

Dynamite ja pikku-Telle rv 26+5.
 
No kyllä toi mustakin ihmeelliseltä kuulostaa. Ehkäpä siinä on sit ultrattu kahteen kertaan sama käsi, ja jääty siihen käsitykseen että kaikki on ok. Mutta on kyllä ollut aikamoinen shokki nuorille vanhemmille, vaikka tietysti kaikki ymmärtää, että paljon pahempiakin epämuodostumia on olemassa.. :(
 

Yhteistyössä