<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

heips

Vihdoin pääsin tänne.. kone herjas jotain haittaohjelmaa, jonka aiheuttaa alafoto.com ja ei antanut aukasta juuri meidän ketjua :kieh:.. Nyt kun koitin, niin pääsin, jippii. Viekkareita meinas tulal :ashamed:

Häpimama Ihania uutisia!!!

Oli tullu niin paljon tekstiä, etten muista enää kuka mitäkin kirjotti : /

Mulla on tosi tukala olo.. voivoi, on hankalaa oloa tiedossa ja vielä ihan tosi monta viikkoa. Tuo maha alkaa olla niin iso ja alhaalla, ettei mikään onnistu ja paine tuolla alakerrassa tosi paha. Mitään en juurikaan voi tehdä, autolla ajelen joka paikkaan, ei kärsi kävellä enää olleskaan (painan varmaan sata kiloa loppuun mennessä |O).

Mä lähden noita muksuja nyt laittaa nukkuu, kauhee möly yläkerrassa.. onneks isännällä loppu yövuorot.. oonkin antanu sen ihan rauhassa tänään touhuta noiden kaa ite levännyt =).
 
häpimama mahtavaa, että sait noin hyviä uutisia!!!! :heart:

miijane siis otettiinko sulta myös tuo "paastoarvo" myös käsivarresta, eli siis kaks koetta peräkkäin käsivarresta? Eli siis täällä otetaan tuo paastoarvo otetaan sormenpäästä, että katsotaan jatketaanko testiä vielä ja kaikki muut, eli 0h, 1h ja 2h otetaan käsivarresta sokeriputkeen ja lähetetään tutkittavaksi eteenpäin! Ja on kyl ihme jos jossakin otetaan kaikki arvot sormenpäästä, koska käsivarresta otettuna avot on paljon tarkempia!! Sormenpäästä otettuna, etenkin jos sormea "lypsetään" mukaan voi tulla kudosnestettä, ja se voi vääristää arvoa! :) Ja voi kamala, kun sinäkin menit nyt kaatumaan :( mullakin olut tässä talven aikana monta läheltäpiti-kaatumisia, et just oon saanu pidettyä vielä tasapainon, mut ei oikee mukavalta tunnu, kun jännittää niin nopeesti kaikkia lihaksia ja mahasta tuntuu ikävälle! :/ mutta toivotaan, et nou oireet oli vaan verensokerin takia, eikä mitään muuta!!! :)

Tuosta istukkaverenluovutuksesta en ole kuullutkaan ennen :O olis kyl mahtavaa luovuttaa sitä, kun nyt raskausaikana ei ole perus vertakaan päässyt luovuttamaan, et vois jotakin hyvää tehdä, mut näköjään täällä kymenlaaksossa ei pääse sitä luovuttamaan, höh :(

Meillä alkaa perhevalmennus ensi viikolla, onko muut menossa? :)

BF & poitsu 25+3
 
tillukas: täällä sama homma ton suolen tyhjentämisen kanssa..repesin pahasti toista lastani synnyttäessä (avosuutarjonta ja nelikiloinen lapsi,isopäinen vielä kaikenlisäksi) ja pidätyskyky meni kokonaan joksikin aikaa kunnes paranin melkein kokonaan,ainoo vaan että mult ei tuu ulos just mitään ellen paina tuolta alapäästä käsillä samaan aikaan =/
Ihanaa häpimama kun sait loistavia uutisia <3
 
Heippa pitkästä aikaa.

Mullakin oli eilen sokerirasitus. Kaikki kolme näytettä otettiin kyynärtaipeesta. Paastoarvo oli 5.4, tunnin arvo oli 8.0 ja kahden tunnin arvo muistaakseni 8.5. Nyt mua kummastuttaa kun terkka sanoi että arvot ovat hyvät eikä aihetta jatkotoimenpiteisiin ole. Googlasin noi raja-arvot ja mullahan ylittyi toi paastoarvo heti.

Tästä katsoin noi raja-arvot:

Raskausdiabetes :: Terveyskirjasto
 
Ruska joo, paastoarvon mukaan olisit raskausdiabetikko..outoa mitä se terkkari sit oikee sekoilee :D

Ja jännä, että useammallakaan ei ole otettu sormenpäänäytettä ennen varsinaista rasituskoetta...huslabinkin sivuilla ohjeistetaan, että se ns. pikakoe tulisi ottaa aina ensin.... Hmm....
 
KatsuAmskuEnsinnäkin voimia taasen teidän perheelle rankkaan aikaan. Koskettaa jotenkin niin henkilökohtaisesti, kun oma poika on saman ikäinen ja lisäksi menetin omani äitini syövälle vuosi sitten. Noista tuplista: Meillä kanssa pähkäilyt käynnissä, tosin loppusuoralla näillä näkyminen. Käytiin viime la "koeajamassa ja istumassa (poika 2 v 4kk) Easywalkerit kun niitä on niin kehuttu. Olivat tosi hyvät ja myyjän mukaan parhaat vaihtoehdot niille, jotka haluavat maastossa kulkea. Muutamalla nettikaupalla on nyt niistä hyviä tarjouksia joten tod.näk tilataan ne lähipäivinä.
 
Kaikki otettiin kyynärtaipeesta niin ku kuvista varmaan muistatte. :D Nyt oon mittaillu arvoja kotona ja paastoarvo on ollut alle 5 ja ruuan jälkeen max. 6. Tänäänkin oon syönyt kotitekoista pizzaa... Karkit jätin pois ja lisäsin aamu- ja iltapalan määrää. Näköjään pienillä asioissa on isot vaikutukset. Sääli vaan että vaikka yksikään arvo ei enää ylittyisi, rd diagnoosi säilynee ikuisesti.
 
Ihanaa häpimama! Sen sun virheellisesti saadun arvailun jälkeen innostuin googlailemaan kaksosraskauden ongelmia ja jäit kyllä mieleeni pyörimään. Aivan loistavaa kuulla, että vauvat onkin yhtä suuria! :)

(.) Tänne ei mitään erikoista. Naenen energisyydestä olen yrittänyt ottaa mallia ja aloittanut kotona pikkupuuhasteluja. Eteistä olen nyt maalaillut ja kieltämättä se kyykkyyn/ylös/tikkaille/alas -loikkiminen ottaa jo veronsa ja alkoi juilimaan alavatsalta vaikkei supistellutkaan. Täytyy vaan yrittää tehdä vähän kerrallaan ja levätä. Himpun harmittaa, että mies täytyy aina pakottaa auttamaan. Yritän hokea sille, että vauva on 15vkon päästä täällä ja meidän täytyy sitä ennen tehdä pikkufixaukset eteiseen ja vessaan. Niin ja makkari tehdään kokonaan uusiksi (eristeitä myöten), mutta sen hoitaa mies. Täytyy vaan odotella lämpimämpiä kelejä, että voi alkaa purkutyöt.
Kaitpa tuo ukko on töiden jälkeen aina vaan niin väsynyt, että mieluusti istuis hetken soffalla ja tutkis nettiä. Sillä on melko fyysinen työ ja mä taas istun perseelläni koneen ääressä koko päivän. Ehkäpä meidän energiatasot ei vaan työpäivien jälkeen kohtaa :D

Musta on muuten tullut imurointihullu. En kykene lähtemään töihin, jollen saa aamulla imuroida :LOL: Hyvä vaan, kun meillä on kaksi koiraa ja ne karvastaa paljon! Toivottavasti tämä siivousinto pysyy, niin sais tämän huushollin tiptop-kuntoon ennen vauvan syntymää. En tiedä kuka meille kerää näin paljon tavaraa (minä!), mutta nyt on aika pistää kaikki roina kierrätykseen taiks roskiin! :)

-iitu 25+3
 
  • Tykkää
Reactions: Miltsu87
Elba, evamaria Repeämä on oireillut edellisestä synnytyksestä saakka. Mutta toisin kuin evamarialla, synnytyksessä ei tullut nirhauman nirhaumaa tai edes turvotusta; istuin tyytyväisenä sängyn reunalla tunti synnytyksestä ja söin hyvin ansaitsemaani yöpalaa. Mikään ei siis antanut viitteitä, että jotain olisi voinut tapahtua.
 
Pitääpä muuten korjata aiemmin kirjoittamiani arvoja. Kirjoitin ne töissä post-it -lapulle ja olin muistavinani ne kotona mutta nyt sain taas töihin tullessa tarkistettua että paastoarvo olikin 5.2 eli juuri alle raja-arvon ja kahden tunnin arvo oli 8.1. Eli terkka olikin oikeassa. Mutta kun noin lähellä käydään ja olen kehittänyt itselleni jo paniikin vauvan mahdollisesta suuresta koosta, aion lopettaa ainakin sokerin mässyttämisen. Olen nimittäin päivittäin vetänyt suklaata... Kunnallisessa rakenneultrassa kätilö sanoi että poika vastaa viisi päivää isompaa kooltaan. Käytiin 4d-ultrassa pari viikkoa tuon jälkeen The Gurulla ja hän sanoi että normaalikokoinen. Tiedä sitten. Ensi viikolla on nlalääkäri, jos hän osaisi sanoa arviotaan.
 
Hööpi Hyvä tietää :D Eikä mulla ole hajuakaan mitä siellä neuvolalääkärillä tehdään muuta kuin sisätutkimus. Kaikki eivät varmaan ultraa ollenkaan. Olis kyllä kiva nähdä pikkuinen taas :)

Nyt menossa 27+1, kesäkuu lähestyy ja seitsemän työviikkoa enää jäljellä :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasitus takana ja täällä selvittiin puhtain paperein. Mulla otettiin pikasokeri sormenpäästä, joka oli 3,6, selitti että jos se olisi 8,0 tai yli ei saisi litkua ollenkaan juoda... Heti perään otti kyynärtaipeesta ja se oli 4,5 eli pieni heitto mulla ainakin! :) 1h arvo 5,2 ja 2h 5,1 eli erinomaiset! :D Voi mikä helpotus olikaan...

Minunkin mielestä toinen kolmannesalkaa 27 viikosta eteenpäin. ;) Meillä töissä ei toisellakolmanneksella tarvii tehdä yövuoroja ja tuo just rajana... Mulla onneksi enään pääsiäisenä pari yövuoroa, sit loppuu! :)

Painoasiasta mulla hieman eri näkökulma, nimittäin itsellä ollut pientä ylipainoa teini-iästä asti. Lapsena olin normaalipainoinen, mutta heti naisellisten muotojen myötä painoa kertyi. Kärsin tästä kovastikin nuorempana, mutta nyt olen hyväksynyt itseni sellaisena kuin olen. Itsellä sellainen kroppa ja aineenvaihdunta, että pitää todella tarkasti katsoo, mitää syö ettei paino nouse liikaa. Vaikka lenkkeilen joka päivä koirien kanssa ja käyn salillakin. Hieman jojoiluakin on ollut ilmassa, kun paino vaihdellut aikuisiällä 64-84kg! Tätä taustaa vasten itselle jotenkin tärkeää ettei paino ihan hirveästi itsellä raskausaikana nousisi, mutta yritän kuitenkin olla liikaa stressaamatta. Lähtötilannehan täällä oli 84kg/164cm etten ihan hirveen pitkä ole ja tuota massaa on... : / Olen siis erittäin tyytyväinen itseeni, että painonoussut alusta vain 5,5kg! :D Vaikka ylpeänä tätä mahaani kannan, nyt kun se näkyy jo kunnolla! :heart: Mutta jokainen meistä odottajasta on erilainen ja yritetään olla ylpeitä siitä vaikka ei se aina helppoa olekaan! Ihania naisia me ollaan kaikki, koosta riippumatta! :heart: Ja kohta meillä on ihanat nyytit sylissä! :)

Häpimama Voi kun ihania uutisia sinulta! :heart: Toivotaan, että loppuraskaus sujuu hyvin...
Tuisku83 Voi kurja, että sulle tullut vasta-aineita! :( Toivotaan ettei kovin kovasti sieltä enään nouse ja vauva saa olla masussa vielä pitkän aikaa! :hug:
KatsuAmsku Itsellä ei ole ollut tarvetta kaksosrattaille, mutta siskolla kaksi lasta peräkkäin... Heillä ollut Carena douple swing -merkkiset kärryt ja minusta ainakin olleet ihan helpot työntää! :) Ja siskokin kehunut! :D Hintakin on niillä huokea! :LOL: Niihin saa vauvalle vaunuosan, jos haluaa mutta sisko tainnut pitää vaan emmaljungien pehmyttä kantokoppaa, kun nuorimmainen oli vauva.

Täällä taidettiin sokerirasituspäivänä pongata eka supistus! :| Mulle tuli rasituksesta ihan hirveä olo, oli ihan kamala nälkä ja päässä humisi. Eikä tämä humina helpottanut koko päivänä, vaikka pääsin syömään. Lepäilin siinä vähän aikaa kotona ja sit lähdin koiria käyttämään, kun pakko oli... Piti kuitenkin kääntyä takaisin, kun olo oli niin hirveä... :'( Siinä sit kramppasi ja vihlasi ihan kunnolla alamahasta! Taisi olla nyt sitten se supistus, joita mulla ei aikasemmin ole ollut... Taisi olla elimmistölle liian kova rääkki se pitkä paasto! :ashamed: No onneksi sen jälkeen ei ole ollut, säikäytti kyllä...

Vauva täällä liikkuu ja muljahtelee kovasti. Nyt on puskenut jonkun osan tuonne oikealle kylkikaareen ja tuntuu siellä koko ajan. Olisikohan nyt sitten kääntynyt pääalaspäin, kun eilen pari kovaa potkua osui juuri tuonne! :LOL: Mahan läpikin tuntuu selvästi joku moukura, olisko sitten pikku pylly! :heart: Mahtava tunne, kun tuntee mahanläpi, jo pikkuisen! :heart:

Juliet & Pirpana 24+3
 
RD raja-arvoista esikoisen kanssa minulla meni 1h arvo 0,1yli sallitun, olin tällöin kahden kunnan neuvolan asiakas. Toisessa olin automaattisesti raskausdiabeetikko ja sain mittarit ja käynnin hoitajalla. Toisella paikkakunnalla jolle muutin loppuraskaudessa tätä ei huomioitu enään ollenkaan. Tässä raskaudessa nykyisellä paikkakunnalla ihmetellään etten ole viimeksi loppuraskaudessa ollut tarkemmassa syynissä.

Tuplista Me ostettiin joku viikko sitten Teutonian Team Cosmot, oli yksi viimevuoden malli todella paljon alennettu. Easy Walkkereita katsoin myös koska oli kehuttu, mutta niissä ilmakumipyörät, joita en halunnut ja hintakin lähes Teutonian normi hinta. Noissa Teutonioissa eniten tilaa lapsilla, on kyllä todella isot kasattuina, mutta samaa koko oli EW ja careninakin. Ja tuossa teutoniassa saa päättää kumpaan suuntaan lapset ovat ja myöhemmin saa seisomalaudan, jota noissa kahdessa muussa ei saa.
 
NelHM, luun revähdys, :D! Mun lääketieteen tietämys on sitä tasoa, että menee läpi... Vaan vakavissaan, en oo ihan varma mikä häpyluu on, mutta lantiossahan on häpyliitos, ja se voi oikeasti vinksahtaa. Suosittelen sulle ja kaikille kolotuksista ja "mekaanisista" vaivoista kärsiville Osteopaattia. Mulla on mm. ollut (ennen raskauksia) lantio vino, juurikin tuon häpyliitoksen kohdalta. Säteili kipuna toiseen jalkaan, etenkin juostessa. Lääkäri tutki jalkaa eikä löytänyt mitään vikaa. Osteopaatti tutki kokonaisuutta, naksautti lantion paikoilleen, ja kivut hävisi siinä - jalasta siis. Eli on tää ihmisruho aika monimutkainen peli... :) oon nyt raskausaikana käyny säännöllisesti osteopaatin naksuteltavana, ja kyllä on auttanu ihanasti kaikkiin selkä- ja lantiokipuihin. Samoin uusi tuttavuus äitiysjooga.

Mutta ennen kaikkea, koitetaan pysyä pystyssä, tytöt! :) Viime raskaudessa kaaduin mahalleen rv 25 ja vietin sitten illan käyrillä kun supisteli. Ei kiva. Ja oppituntina tästä, jos yhtään tuntuu siltä, kantsii soitella synnärille/mikä se oikea taho onkaan missäkin vaiheessa. Sanoivat silloin siellä (NKL) että politiikkat vaihtelee vähän, mutta ehdottomasti tervetuloa tutkittavaksi, jos yhtään tuntuu siltä.

Ultrista, millä viikoilla ootte käyny/ aiotte käydä yksityisellä painoarviossa? Pohdin tässä pitäiskö/kannattaisko... Tän kertaisella RD-diagnoosilla ei saa painoarviota, kun oli vain yksi ylitys rasitusarvoissa.
 
heipsistä kaikille =)

Tuplista pitää minunkin kommentoida, vaikken niitä nyt tarvitsekkaan. Mulla on tytöt 1,5 v ikäerolla aj silloin ostin emmaljungan tuplat ja olivat ihan älyttömän hyvät.. taisivat olla vuosimallia 2002. Iso ritilä alla, sai kaupasta useamman kassin työnneltyä ja lapsillakin kivat tilukset olla kyydissä. Mikä parasta Emmaljugissa, ne on niin kevyet ja hyvä työntää, sellaset ykkösmallin perusvaunut kovalla kopalla nytkin meille tulee (kunhan sais aikaseks ne hommata :headwall:). Ihastuin viimeksi pojan kohdalla siihen kovaan koppaan, toimi alussa ensisänkynä ja se keinuefekti oli hyvä.. poika oli sängyn vieressä kopassa ja yöllä tarttis vain vähän koppaa kiikutella, jos heräili =)

Mitenhän tuon sokertirasituksen kanssa mulla täällä käy. Sanovat kyllä, että kun ei ole sukurasitusta ja bmi ennen raskautta ok, ei tarvii mennä.. mutta veikkaampa toista kun seuraava neuvola on ja käyn puntarilla.. ja ottaa tuon sf-mitan. Noissa on kyllä erilaisia käytäntöjä näköjään kunnittain.. tää nyt on niin rupukylä, että kaikessa säästetään. Isällä kyllä taitaa tulla Diapetes diagnoosi, just sai seurannan ja mittausarvot huikeita, isän äidillä myös oli diapetes.. että onhan tuota sukutekijää.. Jää nähtäväksi. Lohduttavaa ollut lukea teiltä, että se litku on vaihtunut paremman makuiseksi, jos siihen joutuu. Oon mittaillu silloin tällöin sokereita, edelleen ne matalat on.. aamupaasto 3.3-3.7 ja jos syömisessä parin tunnin tauko, laskee alle neljän.. eilenkinrahkatortun ja kahvin jälkeen (2h väliä) arvo oli 3.6..

Mua mietityttää kovasti tää oma vointi.. Tuntuu että tuo maha painaa jo tosi alas. Alapään kivut olleet nyt erityisen pahat aj supistaa kipeästi levossakin, mutta onneksi ei säännöllisesti. Mitään ei vaan voi tehdä ja täytyy kävellä ku ois isot housussa |O. Soitin neuvolaan ja kysyin luvan ottaa yöksi Panacodin, koska mä en taida kestää.. tuun niin äkäiseksikin kaikille ja ärjyn täällä tän kivun takia, ei kiva :'(. Kolmea kaveria nähny nyt parin päivän aikana, ketkä ei ole mua nähneet muuatmiin viikkoihin, niin ihmetelleet, kun maha roikkuu niin alhaalla, yks kysy, joko mun synnytys on ihan pian.. Roikkuuko teidän muiden mahat jo sillai, ku ois vauva laskeutunut? Mä linkitän kuvan vielä tästä kessistä..

tässä 27+3



ja tässä vko sit 26+2



Onko teistä laskenut tuo maha.. minusta ainakin tuntuu, että roikkuu alempana.

Nelli&Rusina 27+3
 
Eulaie hehheh :D.. Mutta kiitos vinkistä. Mä vaan niin tiedän, että kun synnytän, olen erittäin/lähes vaivaton ihminen :LOL:. Ainakin kolme edellistä kertaa mennyt näin, ja kivut, kolotukset ja vaivat jääneet synnytyssaliin. Mutta osteopaatti ei kuullosta hullummalle.. ne ei vaan tuolla fyssallakaan ala tehdä mulle muuta ku niska-hartiaseudun käsittelyjä, koska supistelee niin paljon.. liekkö niksauttas osteopaattikin?
 
Mä taas olin synnytyksen jälkeen sekä vaivanen, että vaivaksi... :D Oli häntäluu ja lantio aivan kauhean kipeät pari viikkoa, heikotti, ja tietty pää niin pyörällä ku vaan tuoreella äidillä voi olla.

En nyt uskalla tuohon herkästi supistelevan hoitamiseen sanoa mitään, kun tosiaan oon niin maalikko noissa asioissa kuin voi ihminen olla... Mutta itsellä supistelee helposti, ilman että mitään tapahtuisi (kop kop puuta), niin ei oo mitenkään estäny hoitoa.

Esikoinen supisteli jostain puolesta välistä raskautta aina kun liikkui itse rivakammin, ja syntyi lopulta 39+3 ihan normaalisti. Nyt on supistellu jo ties kuinka pitkään, mutta ainakin neuvolalääkärin käynnillä paikat oli ihan normaalisti kiinni. Että oon henkisesti valmistautunut noin miljoonaan supistukseen, ennen kuin mitään tapahtuu. Hyvässä ja pahassa.
 
Viimeksi muokattu:
NelHM Mulla roikkui esikkoa odottaessa maha kanssa alhaalla tosi aikasessa vaiheessa. Muistan kun pelkopolilla lääkäri ultras mua joskus rv 30 ja ihmetteli että ompas alhaalla, ei meinannut saada vauvan päätä enää ultratuksi kun se oli tosiaan jo tuolla ihan alakerrassa. En sitten tiedä mistä se johtui. Vauva syntyi 35+6 viikolla joten ei se nyt ihan heti kuitenkaan syntynyt, vaikka alhaalla massu olikin. Mulla oli sillon istumatyö, enkä kyllä pystynyt istumaan kun supisteli niin herkästi varmaan osittain juuri tuon takia, kun maha oli niin alhaalla.

Tuplista vielä sen verran, että varmasti on monia hyviä tuplia (ja vaunuja yleensäkin). Jokaisen pitää vaan miettiä mikä on se oma ensisijainen käyttötarkoitus niille. On ihan eri ostaako ne kaupunkikäyttöön vai maastokäyttöön esim. koiralenkeille (niin kuin me). Jos aikoo maastossa liikkua, kannattaa ostaa vierekkäin istuttavat ja ilmakumipyörillä. Myyjien mukaan ilmakumipyörät varsinkin tuplissa on tärkeät jos maastossa liikkuu, koska antavat vähän periksi työssyjä.

Terese ja rv 26+5
 

Yhteistyössä