<3 HuHTiMaSuT <3 Huhtikuussa

Hirmusti onnea taas kaikille nyyttinsä syliin saaneille! :heart: :heart: :heart:

Täällä poksuu 39+0! Ja ei mitään merkkiä mistään. Oon ihan varma että hengailen sitten viimeisenä täällä niinkuin kävi esikoisen aikaan, olin viimeisenä heinäkuisten pinossa. Kävin aina vaan ilmoittamassa "itselleni" että ei vieläkään mitään. Lopulta siirryin sitten suosiolla elokuisten pinoon. Meni 19vrk yli lasketun ajan. En kyllä jaksa nyt odottaa niin pitkään. :headwall:
 
Onnea pienokaisista ziki, sannasmami, nellah ja gardenia!!

Jännityksellä minäkin odottelen, kuinka moni meistä jäljellä olevista saa kunnon pääsiäisyllätyksen syliinsä :D

Usvis: ei huolta, et sä tänne ole yksin jäämässä. Mulla voi mennä vielä pahimmillaan reilut neljä viikkoa... Huoh! En kyllä millään jaksaisi odottaa.

Oliko se vauvautuneista Kadak, joka kertoi harjoitelleensa kestojen käyttöä? Mun pitää mennä varmaan tuonne vauvapuolelle kuokkimaan ja kyselemään, kuinka kestoilu on sujunut.

Mamiti87: oli se varmaan oksitosiini, joka saattaisi vaikuttaa. Yksi vinkkihän synnytyksen käynnistämiseen on, että pitäisi oikein kunnolla "näpelöidä" rintoja, se saattaa saada jotain aikaan. Pääpaino sanalla saattaa :D Mutta lohdullista, että joku on ihan samoilla päivillä kuin minä ja aivan yhtä malttamattomana!

Tinkatar ja Pikkiriikki 37+6
 
mamiti rupee miettimään että mitkä ruoka-aineet lisäis oksitosiinin eritystä? :p Eiks se yks juttu oo se nännien pyörittely? Mun yhdelle kaverille oli TYKSistä neuvottu että sillä voi mahdollisesti napakoittaa supistuksia jos niitä yleensä tulee...


) .) Mä sain vihdoinki leivottua niitä pullia! :D Nyt niitä on 23 tsipaletta pakastimessa ja edelleen ne 20 sämpylää ku tein viime viikolla. :D
Jee! :D
Mun vanhemmat tulee kohta kahville. Ne käy ihan sairaan harvoin meillä, vaikka mekin käydään niillä sentään parin viikon välein vähintään. :kieh: No mut kiva että välillä tulevat. :D

Laala ja Punkero rv38+3
 
onnittelut taas kaikille vauvautuneille!!! ja kiitokset onnitteluista :heart:

meidän poika on tänään jo viikon vanha :heart: tuolla ne isin kanssa katselee sirkusta telkkarista ja äiti sai hieman omaa aikaa. eilen kävin jo pyörimässä kaupoilla kun tajuttiin että meidän kaikki vaatteet on liian isoja :eek: kannattaa siis hommata myös niitä 50cm vaatteita!! :attn:

poika syö hyvin, vähän liiankin :D ja sotkee kovin!! täällä on kaikki vaatteet lakanat ja peitot ihan maidossa, kun kaverilla on niin kiire syödä ja puolet valuu toiselta puolelta pois :D on tää vaan niin hassua kun nyt se on meillä kotona, mitä niin kauan odotettiin :heart: ihanaa, mutta todellakin myös rankkaa |O

nyt tuli isi tuomaan poikaa tänne, kun ei lakkaa itkemästä..palaillaan :wave:

JJ-t ja Joona 1vko.
 
KINOSTEN VAUVALLA HIUTALENUTTU
TALVIVAUVA ON PAKKASEN TUTTU
UNESSA SIINTELEE LINNUNRATA
RIPSISSÄ KIMALTAA KITEITÄ SATA
TUKKA VAHVA KUIN LUMITUISKU
VAUVALLA POSKESSA PAKKASEN MUISKU


ISOT ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAN SAANNEILLE.


ihana lukea entistä useamman vauva uutisia ja vauvanhaku tarinoita sekä arjesta.

Ja vielä yhdessä kasassa olevat, jaksamista. Se odottavan aika on tosiaa pitkä. Mä muistan kun esikoinen tuli rv 37 ja poika syntyi sitten vasta rv 40+4 vaikka kaikki lääkäreitä myöten olivat povanneet ettei laskettuun päivään mahassa pysy. Ne päivät olivat kyllä pitkiä, varsinkin kun oli just silloin kesän pahimmat helteet menossa....
Koettakaahan jaksaa. Leipokaa pakkaseen valmiiksi, levätkää kunnolla, nauttikaa olostanne ja raskaudesta. Sillä sitä mahaa tulee jokatapauksessa ikävä.

Kestovaipoista ollut ilmeisesti puhetta, me ei olla niitä suuremmin päästy käyttämään vielä. Ihan sen takia kun noi meidän kestot ovat alkaen 3kg vauvoille ja tyttö parka hukkuu niihin. Villihousut ja harsot menee jotenkuten mutta niistäkin tulee vähän turha iso paketti noin pienelle. Joten liberoilla mennään toistaiseksi ja kokeillaan niitä sitten kunhan vauvali vähän kasvaa.

Raskauskiloista olen onnekseni päässyt eroon. Ylipainoa oli kyllä valmiiksi joten on tässä tiputeltavaa, kunhan siihen projektiin joskus jaksaa käydä. Vielä en ole sille ajatustakaan uhrannut.

Meillä arki sujuu prinsessan kanssa hyvin. Aivan unelmahelppo vauva. Syö nukkuu ja kakkaa. Itkut ovat tosi harvassa. Sylissä pidetään paljon ja läheisyyttä saa yötä päivää.

On jotenkin uskomatonta että näin helppoja vauvoja voi edes olla olemassa. Meillä nuo edelliset olleet vähän haastavampia, esikoisella on luultavasti adhd ja se onkin oireillut vauvasta asti. Ja kakkosen kanssa on muuten vain mennyt kaikki rankemman kautta.
Ja nyt meillä on tälläinen tyytyväinen ja rauhallinen vauva.
yhtään ei ole vielä ollut edes mustasukkaisuutta. Isot sisarukset käyttäytyvät kuin vauva olisi aina ollut meillä.

Mutta toisaalta mie en ole kovinluottavainen näitten asioiden suhteen. Iskä on ollut kokoajan meidän kanssa kotona. Eli isommillekkin sisaruksille on riittänyt huomiota melkein enemmän kuin ennen vaavin syntymää.
Tiistaina iskä palaa töihin joten saas nähdä miten se arki sitten iskee vastaan sekä äiskälle että isommille lapsille.
Samoin vauvan kanssa epäilen että tämä on vasta kuherruskuukausi. Tyttö syntyi kuitenkin kuukauden ennen laskettuaikaa. Joten voihan olla hän vielä lepäilee ja kerää voimia, jatkaa kohtuvaihetta vain tälläpuolella masua.
Ja ne valvottamiset ja käninät alkavat vasta myöhemmin.

Saas nähdä miten käy, ei auta kuin toivoa parasta.


Tyttö syö n. 3 tunnin välein. Imetys on lähtenyt sujumaan tosi hyvin, maitoa riittää ja tyttö imee hyvin.
Nukkuu vielä paljon mutta jaksaa jo pieniä hetkiä olla valveilla ja ihmetellä maailmaa. Suuret kauniit silmät millä tutkii maailmaa ja aina niin viisaan näköisesti. Mitä lie ajatuksia pienessä päässä pyörii.


kastepäivä on varattu kahden viikon päähän, eli 25.pvä Nimikin alkaa tyttelille hahmottua.
Nyt saakin alkaa suunnitella juhlia.

Tässä vielä pari kuvaa meidän kaunottarestamme =)




Rakas tähtisilmämme





Pieni nyyttimme



t: Äidin rakkautta tulvillaan oleva Solina sekä Hurmuri Kirppumme 2vko ja 4pvä
 
Onnea muillekkin vauvautuneille. :flower:

Meille siis syntyi eilen vihdoin ja viimein ihana pieni poika. kotiuduttiin 12 aikaan jo tänään :) sunnuntaina vielä mentävä lastenlääkärin tarkistukseen uudelleen.

pikasta synnytysstooria..

12.30 alkoi säännölliset supparit 10min välein ja mietin pitkään että pitäskö mun nyt mennä vai ei kun kumminkin passittavat taas kotiin. no onneksi soitin taksin. matkalla supparit tuli 5min välein. pääsin saliin ja pantiin piuhat kiinni niin melkeen heti hälyytettiin paikalle 2 lääkäriä ja 2 kätilöä lisää. monitoreja vaihdeltiin tarkempiin ja olin siis 6cm auki jo saliin mennessä. Pojan syndänäänet laski joka supistuksella pahimmillaan 3min alle 50. hurjasti konttailtiin ja lisähappea sain koko synnytksen ajan. lääkärit oli kokoajan valmiudessa lähtemään hätäsektioon. sain spinaalin ja lähti tunto täysin. ja eikös se pahensi vauvan vointia. ja olinki jo yks äkkiä 10cm auki mutta kohdun suu oli liian korkeella imukupille no hetken odottelun jälkeen lääkäri totes et ei auta kun alkaa ponnistamaan että saadaan poika ulos. välissä otettiin päästä verinäytteet että saatiin tarkat happiarvot ja ne onneksi hyvät. kun pää tuli esiin selvisi syy, napanuora kaulanympärillä. spinaalin vaikutus oli just loppunu kun alettiin ponnistamaan ja voi elämä että se teki kipeetä. poika sai 9 pistettä (yksi meni väristä) vähän sekavaa oli kuten koko nopee synntyskin (vähän yli 4h koko synnytyksen kesto) en voi kuvitellakaan mitä olis voinu käydä jos olisin vielä jääny kotiin laskeskelemaan.

Nellah ja Toni 23h ja risat
 
Hui nellah, onneks kaikki kuitenki lopulta päätty hyvin. Oli varmaan jännät hetket ennen ku poika oli ulkona. Onnea vielä :)

Gardenialle kans onnittelut!

Tänää ollu jotenki ihan hirvee päivä. Oon vaa itkeskelly vaikka ei oo mitään aihetta. Alan vaan olee ihan kypsä tähän odotteluun. Jotenki oli ajatellu, että tähän mennessä olis jo vauva sylissä ku supisteluja ollu niin pitkään yms. Ollu vaan tosi turhautunu tänään. Ei pitäis valittaa, ku monet tekis mitä vaan että ylipäätään sais kokea raskauden. Kyllä se joka tapaukses sieltä tulee :).

Solinalla kyllä ihana tyttönen :heart:
 
Hyvää pääsiäistä kaikille mamatsuille!

Ja hurjan paljo onnea kaikille käärönsä saaneille! :heart: :flower:

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa ja tännään paukkuupi 40+0 mutta beibestä ei mitään tietoo et ois tulossa..Niinpä päätin tännään tulla tähän anopilaan yö kyläilemään kun ukkokin intissä kiinni tämän viikonlopun... :| Nuo teitin beibe kuvan on kyllä niin sulosii et melkeen itku aina tullee ku niitä kattelee...:) Toivoo vaan sit et saispa ton oman nappulan jo syliinsä!

Mutta muna rikasta pääsiäistä!

iitu ja väpä40+0
 
Oiiiiih nää on niin syötävän söpöjä nää teidän pikkuiset!!! :heart:

Nellah onnea suloisen pojan johdosta! :D Oli kyl aika kompaktin toimituksen kuuloinen synnytystarina! :D

) .) Nälkä. :D Meil on 1,4kg lammasta uunissa ja tää ihana rosmariinin ja lihan tuoksu saa mut sekasin. Viel tunnin pitäis antaa olla...

Laala ja Punkero rv38+3
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :heart: Ja kiitokset onnitteluista!
Tässäpä synnytystarinaa luettavaks.

Tiistai (31.3) aamupäivällä kävin neuvolassa ja siellä kaikki oli ok. Rv:t oli 37+5. Kotiin mentyä köllöttelin ja odottelin että esikoinen herää päiväunilta. Ekan kerran lorahti housuun joskus 13.30 ja ajattelin vaan että ompas vetistä valkovuotoa. Kolmannen pikkuhousun suojan kastuttua laitoin jo miehelle viestin että kunhan ei ole lapsivettä...? laitoin sit lopulta menkkasiteen ja siihen lorahti melkein heti ihan kunnolla vaaleanpunaista nestettä jonka heti tiesin olevan lapsivettä. Esikoisen synnytys kun alkoi samalla lailla. Soitin miehelle että alahan tulla kotia töistä.

Nostelin siinä pyykit kuivumaan ja annoin pojalle välipalaa ennenku soitin synnärille. Sieltä sanoivat että lapsiveden menolta kuulostaa ja jos lapsi on pää alaspäin, voi tulla omalla autolla ihan rauhassa. Mies lähti pojan kans mua viemään ja synnärillä olin noin klo15.30. Siellä varmistivat että lapsivettä on ja käyrässä olin pitkän pätkän. Ruuhkaa oli joten lääkäri ei päässyt tarkastaan mua koko iltana. Kätilö katsoi kohdunsuun joskus klo19, 1,5senttiä auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Lääkäri oli katsonut tiedoista että mut oli siellä ultrattu 5päivää aiemmin (kaatumisen takia olin siellä yön tarkkailussa) joten ruuhkan takia siirryin kätilön saattamana klo20 osastolle. Siellä meni yö huonoilla unilla.

Klo8 laitettiin eka antibiootti tippumaan kun lapsivesien menosta oli mennyt se 18h. Lääkäri kavi hakemassa ihan henk.koht. mut ultrattavaksi, tilanne oli sama kuin illalla. Klo10 maissa tuli sit määräys että aletaan käynnistelemään. Eka kohdunkaulan kypsytys kapseli laitettiin n.10.30 eikä siitä ollut mitään vaikutusta. Toinen laitettiin illalla n.klo17 eikä silläkään mitään vaikutusta. Klo21 soiteltiin miehen kans että aletaan vaan rauhassa nukkumaan, tänä yönä ei tapahdu yhtään mitään. Mulla alko jo tympäsemään se odottelu!

Menin nukkumaan ja sit klo21.30 supisti ekan kerran tosi voimakkaasti. Supistukset alkoi heti 10min välein ja voimakkaina. Tunnin niitä kuulostelin sängyllä ja sit lähdin käytävälle käveleen. Soitin jo miehellekin että kyllä tässä jotain alkaa tapahtua. Klo23 valittelin kätilölle että alkaapa sattumaan aika tavalla. Olin sit käyrässä jonkun aikaa ja supisteli jo n. 4-6min välein. Puolen yön aikaan kohdunsuu oli auennut 3cm ja sain luvan siirtyä synnytyssalin puolelle. Soitin miehelle että alahan tulla, ei kiirettä. Kummitäti tuli pojan yökaveriksi.

Salissa olin klo 0.15 ja jutustelin kätilön kans kaikenlaista. Mulla ei mitään erityistoiveita ollut, kivunlievitystä halusin ja epiduraalista kerroin olevan hyvä kokemus ekassa synnytyksessä. Käyrässä siinä olin ja ilokaasua hengittelin, supisteli voimakkaasti mut ilokaasulla pärjäsin jotenkin vielä siinä vaiheessa. Mies tuli hieman vaille yks, sillon oli edelleen se 3senttiä auki. Epiduraalin sain klo1.30 ja se rentoutti jonkun verran. Kipu muuttui erilaiseksi. Kamalat menkkakivun tapaiset kivut hävis mutta painontunne takapuolessa oli kova ja alapää muutenkin oli kipeä. Kaikkea kipua epiduraali ei ehtinyt viemään mutta varmaan rentoutti sen verran että avautuminen tapahtui nopeasti. Kätilö tutki kohdunsuun klo2 ja oli jo 7cm auki. Epiduraalia kerkisin saamaan siis sen aloitusannoksen, enempää ei tarvinnut. Kätilö siis suositteli ettei enempää oteta kun synnytys on lähtenyt noin nopeasti etenemään.

Kätilö lähti hetkeks pois ja kahden voimakkaan supistuksen jälkeen ähisin miehelle että soita sitä kelloa että ponnistuttaa jo kovasti. Kätilö tuli heti paikalle ja kohdunsuu olikin sen verran auki että sain luvan seuraavalla supistuksella ponnistaa. Olin siinä valmiiks kyljellään niin aloittelin ponnistaa siinä asennossa. Ensin tuntu ettei oikeeta suuntaa löydy mut kyllä se vauva sieltä nopeasti tuli. Ponnistusvaihe kesti 11min. Pään syntyminen oli se kamalin paikka mut sen jälkeen kyllä helpotti. Istukka syntyi 9min päästä. Vauva syntyi siis klo2.36. Raskausviikkoja 38 tasan. Ekaan synnytykseen verrattuna huomattavasti nopeampi ja helpompi vaikkei se ekakaan mikään vaikea ollut. Tikattavaa ei tullut. Vauva pääsi hetkeks rinnalle ennen napanuoran katkaisua. Lämpö oli vauvalla vähän matala joten hän kävi iskän kanssa lämmittelemässä lämpölampun alla sillä aikaa kun mä kävin suihkussa. Vauva imikin sitten oikein topakasti rintaa ja me iskän kans nautittiin aikainen aamupala siinä imetyksen jälkeen. Osastolle siirryttiin n.klo5.

Synnytyksen kokonaiskesto oli jotain 5h, lapsivesien menosta lapsen syntymään yli 36h.... =) Hyvä mieli kaiken kaikkiaan.

Vauvan kans on kotona mennyt oikein hyvin. Syö, nukkuu ja kakkii. Rauhalliselta tapaukselta vaikuttaa :heart:

Tsemppiä kaikille loppusuoralla oleville!!
 
Huhhuh, mie olen kyllä jo melkein tippunu kärryiltä, jotta kuinka moni on kerenny jakautua miun tietsikkatauon aikana (oon ollu nettipimennossa parisen päivää).

Mutta muistaakseni näin: Amalia, JJ-t, Nellah, Ziki, Gardenia ja Sannismami - mahdottoman paljon onnea pienistä suloisista nyyteistänne!!! :hug: :flower: :heart: :heart:

Vaavikuvat kans aivan ihania mitä olette laittaneet - tahtoo kyllä jo pian oman viekkuun kans! :heart:

Pikkuhiljaa alkaa pienoinen malttamattomuus hiipiä mieleen - aamuöisin ja aamuisin ollut juilintaa ja kipeitä suppareita, mutta ovat sitten pian lakanneet. Mun puolesta olis kyllä saaneet jatkua... Paikatkin oli pikkasen alkaneet aueta ja pehmetä, kun tän viikon alus oli sekä neuvolaa että ultraa - mutta vain pikkuisen. Joko tästä tulee yllätystipu tai sitten menee yli LA:n ellei piipero halua olla täsmällinen ja ilmaantua määräpäivänä maalimaan.

Kaikille jakautuneille vielä kerran onnea, massun kanssa tuskaileville/odotteleville tsemppiä ja jaksuja, tositoimissa oleville voimahaleja! Ja oikein hyvää pääsiäisenaikaa! :hug:
Mie lähen ny ulos syömään kaiken uhallakin :p - ei tiedä milloin rakkaan ukkelin kanssa seuraavan kerran päästään kaksistaan ulos syömään. :D

AuroraB + nasukki 39+3
 
Ja onnea kaikille vauvautuneille! Ihania kuvia :heart:

Voiskohan tää kana alkaa pikkuhiljaa munimaan?!
Ei oo edes vielä laskettuaika pariin päivään, mutta mä alan olee ihan turhautunut odotteluun ja olotilaan.. :ashamed: En oo edes konetta jaksanut avata pariin päivään..oon vaan haahuillut ympäri asuntoa tekemättä sen kummempaa. Itkuherkkis olotila :snotty:
Kaipais niin kovasti jo saada " olla oma itsensä " pukea eri vaatteita päälle, kuin vaan jotkut tietyt jättivaatteet, ja laittautuu muutenkin. Mutta, taitaapi olla totuus, että vaavin syntymän jälkeen ei kyllä vielä heti aleta laittautumaan!!!

Eli Säde täällä siis yksi malttamaton lisää :wave:


Nellah Aika hurjalta kuulosti tarinasi! Onneksi lähdit sairaalaan...

Solina Rinsessalla on NIIIIN ihanan isot simmut :)

Heidi Mamma-1
 
ONNEA Nellah, zikiziki ja gardenia!!! :flower: Kylläpä täällä tapahtuu vauhdilla ja ei ole edes puolet kuusta mennyt.

Tinkatar, joo meillä kestoillaan vähän. Ja ehkä n. joka toinen kerta tulee pissat läpi jostain. Pampersin kertsivaipoista ei ole tullut kertaakaan, mutta Liberoista taas tuli kerran. Äitiyspakkauksen kestot on olleet yllättävän hyviä ja lisäksi ostin Untuvikon starttipaketin huuto.netin kautta. Me ollaan osa-aikakestoilijoita, vähintään kahdet kestot / päivä tekee jo 14 kertakäyttövaippaa vähemmän viikossa - eli yksi roskis vähemmän. Onhan sekin jo jotain :)

Voimia ja mahdollisimman mukavaa loppuodotusta kaikille!
 
Oikein paljon onnea vauvautuneille. :flower:

Onkos täällä tosiaan tarkoitus synnyttääkin?!? :eek: :snotty:
Tää meidän vauva ei kyllä moisesta taida tietää mitään eikä välittää.. Ei siis mitään tuntemusta ja mitä enemmän aikaa kuluu sitä enempi alkaa "pelottamaan" jos ei tuo tuolta omin avuin tulekaan. Varsinkaan kun lääkäri to polilla mainitsi että tuo myooma saattaa vaikuttaa niin että supistukset, joita tulee ovat tehottomia eikä saa synnytystä käyntiin tai sitten jos/kun käynnistetään niin ne ei tee mitään. :/

Huoh.. hankalaa on, mutta onhan tässä vielä aikaa.. :xmas:

ps. Ja onkos Talvitiekin jo lähtenyt vauvan hakureissulle? (ja hyljännyt la kohtalotoverin :snotty: )


Ruttana & Beanie 41+2 :heart:
 
Suurensuuret onnittelut amalia, jj-t, zikiziki, niinnu, sannismami, nellah ja gardenia vauvoista :flower: :heart: :heart: :heart: Kylläpäs olikin vauvoja tullut sitten viime käynnin =) Ja voipi olla että tälläkin hetkellä on moni omaa nyyttiään maailmaan saattamassa, melkoinen PITKÄperjantai kärvistellä :whistle:

Vihdoin sitten omaa synnytysstooria. EIpä olekaan vasta kuin 11pv kulunut :whistle: Mutta ei sitä vaan ehdi kirjoitella tai edes käydä täällä entiseen malliin, niin tehokkaasti tuo pikkuinen vie äitin ja isän huomion :heart: Ja yöunet... :D

Meillä oli siis synnytyksen käynnistys sovittu 30.3. vauvan hitaan kasvun ja minun korkean verenpaineen takia. Niinpä kirjauduin klo 8 Kättärin päivystyspolille. Meitä oli 3 mammaa vierekkäin siinä huoneessa ja parit prostaglandiinit siinä aluksi laitettiin, joilla ei mitään tehoa, ei ensimmäistä supistusta (tosin eivät niitä aiheutakaan, pehmentävät vain kohdunkaulaa...) eikä juuri alapään tilannekaan kehittynyt. Pistin viestiä miehelle ja kavereille että joo, täällä ollaan loppuviikko. Mies tuli sitten viiden aikoihin töistä ja menin osaston tarjoamalle ruualle. Silloin alkoi ekat supparit, joita aluksi kuvittelin ruoansulatusvaivoiksi (mulla ei koko raskausaikana ollut kuin kovettumisia, ei kunnon supareita). Ruoan jälkeen lähdettiin kävelylle alakertaan ja sinä aikana supistukset alkoi napakoitumaan ja tuleen säännöllisesti. Olivat heti alusta kivuliaita ja kun alettiin puol kuus niitä kellottaan, tulivat 5min välein. Vartin päästä tulivat jo 4min välein, sitten vartin päästä 3min välein ja vartin yli 6 jo 2min välein. Siinä vaiheessa aloin oleen KIPEE ja TUSKAINEN ja soitin päivystyksen kätilöt paikalle. Ne kehotti lähtee alakertaan (4 kerrosta) kävelylle ja rentouttaan kroppaa. Olin että just, tuskin auttaa, mutta mennään nyt, kai ne tietää kun ammattilaisia ovat. Tämä kävelykeikka kesti yli 30min kun olin niin kipeä ja taukoja piti pitää niin rappusilla kuin tasanteilla. Takas sänkyyn pääsin seiskan aikoihin ja soitin taas kätilöt paikalle. Sanoivat että voisin vähitellen lähteä suihkuun ja ottaa jumppapallon käyttöön. Itkin ja purin hammasta ja ajattelin että jepjep, kokeillaan vaikka teki mieli vaan huutaa ja itkeä... Ennen suihkua kätilö teki sisätutkimuksen ja sanoi että 2cm auki, ihan hyä "alku". Suihkussa kestin puolisen tuntia, halasin kaakeleita, kirosin ja itkin penkillä, ja mieskin vähän ihmetteli että näinkö kivulias synnytyksen "alkuvaihe" (kuviteltiin että edessä vielä vuorokausi vastaavaa...) on. Sitten oli pakko palata sänkyyn ja kutsua taas kätilöt paikalle. Supistuksilla ei todella ollut enää alkua ja loppua, oli vain täysin sietämätöntä kipua ja lähes sietämätöntä kipua. Kätilöiden siinä miettiessä seuraavaa askelta huljahti klo 20 lapsivedet kerralla ja minä paruin ja huusin kivusta jo taukoamatta. Päättivät sitten alkaa varailla mulle paikkaa suoraan synnytyssaliin ja puoli ysiksi sinne pääsin, paareilla kun en lähimainkaan ollut enää kävelykunnossa tai ihan tajuissanikaan... Salissa sain sitten muutaman henkäyksen ilokaasua, joka sai mut taas tajuihini ja lopettamaan itkun ja huudon, mutta ihan hemmetin kipeä olin yhä. Synnytyskätilö tuli 20.40 saliin ja totesi, että herra jumala, olen ihan täysin auki jo. Mä kyselin epiduraalia tajuamatta että myöhäistä, kun koko aukeamishässäkkä oli jo takana ja kätilö siihen, että "jaa'a, voi olla ettei ehdi enää" (ei tietty ehtinyt, kunhan rauhoitteli mua) ja että "voi olla että sua alkaa kohta ponnistuttaan". Sitten irrotettiin masun päälliset sydän- ja supistuskäyrät ja pistettiin vauvan päähän se anturi. OLi ihan hiljaista ja pimeää, vain vauvan sydänäänet kuului käyriltä ja vitsit se oli maaginen hetki. Mies totesi että tuossa on meidän vauva, ihan lähellä ja pian sylissä. Sain voimia alkaa ponnistaan ja 3 ikuisuudelta tuntuvan minuutin kuluttua oli vauva maailmassa :heart: Siihen loppui kipu ja tuska ja tilalle tuli nöyrä hämmennys, että tässäkö tämä oli, olenko nyt äiti, onko vauva oikeasti syntynyt? :eek: Vauvan sain heti rinnalle, pikkuinen itkevä söpöliini, joka rauhoittui siitä hyvin imemään. Vähän piti äitinkin itkeskellä onnesta :heart: Joo, että siinä mun synnytys, kokonaiskesto 4h, aukeamistahti parhaillaan 5cm/tunti ja ponnistusaihe 3min. Tuskallinen oli mutta ihanan nopea eikä missään vaiheessa ollut vaaraa vauvalla tai mulla. Mietinkin jälkikäteen että mä olen niitä naisia jotka olisi selvinnyt hengissä synnytyksestä keskiajalla ilman modernia lääketiedettä (ja vähän herkistyneenä itkin tällekin ajatukselle). Tikkejäkään en saanut kuin kolme ja ovat jo parantuneet. Koko alapää alkaa tuntua ihan entiseltään, mitä nyt vähän vuotaa vielä. Traumoja ei jäänyt eikä niitä kipujakaan enää muista... Mutta sen muistan kun kätilö sanoi että ensi kerralla lähdet sitten synnyttämään HETI kun tulee ekat supistukset, tosi harvoin kuulemma ensikertalaisen synnyttää näin vauhdilla ja arvio ensi kerrasta oi 2h :eek:

Pisteitä vauva sai 9 ja voi todellakin hyvin heti ensi hetkistä. Eka parkaisukin tuli kun pää oli ulkona mutta kroppa vielä synnytyskanavassa... Pieni on mutta virkeä, jäntevä ja reipas. Ja mitäs se pienuus haittaa, kyllähän sitä ehtii kasvaa.

Synnärillä totesin muuten hyödylliseksi Lansinohin (nännit kuivui kun vauva oli rinnalla 8h/pv), Myntonit (ai huusinko vähän kurkun käheeks synnytyksen aikana :whistle: ) ja oman vesipullon, jota täyttää. Kaikki muu oli turhaa, no ehkä hammasharja, dödö ja shampoo oli ihan kivoja :D Ja kamera + känny, mutta muutoin turvauduttiin vauvan kanssa täysin Kättärin vaatteisiin, vaippoihin ym. Jopa ne sairaalan sukat ja verkkoalkkarit oli ok, eipä sitä vaatteita jaksanut ajatella.

Vauva-arjesta vielä, niin uskomatonta tahtia muuttuu elämänrytmi vauvalla. Aluksi nukkui pääasiassa, mutta nyt ollaan hereillä jo kymmenisen tuntia päivässä. Ja imeminen on semmoista että 5-10min kunnon teholla ja sitten puolisen tuntia seurustelua :) Myös ulkonäkö on muuttunut ja vauva on ihan kopio minusta pienenä, melkein enempi minun näköinen kuin minä itse :D

Hurjasti tsemppiä kaikille synnytyksiin ja sitä edeltäviin kärvistelyihin supistusten ja kipujen kanssa! Ihanaa vauvailua kaikille pikkuisensa jo saaneille ja kaikille tasapuolisesti aurinkoista ja rauhallista pääsiäistä!

t. manna + pirpana 11pv :heart:
 
Tinkatar: kyllä täällä tosiaan malttamattomina ollaan...:D kaikista paras olis vissiin ottaa ihan rennosti ja olla ajattelematta asiaa mut täällä nii moni vauvautuu et väkisinki se käy mielessä... :heart: nii ja esikoinen syntyi viikoilla 39+5 nii mahtaakohan tääkään haluta ulostautua ennen noita viikkoja.. tosin esikoisesta ei tullut kunnon supistuksia ennen kuin lähin synnäril ja nekin tuntui aluks ihan harkkasupistuksilta... tässä raskaudes oon saanu jo 7h säännöllisiä supistuksia pari viikkoa sit ja jouduin kääntyy synnärilt viel takasin kun loppuivat... :kieh: joten eikai tässä auta kuin ottaa ihan rennosti vaan..;)

mamiti87 ja vauveli 37+6... :heart:
 
Onnea kaikille vauvan jo saaneilla :heart: :heart: :heart: :flower:

Mä aamulla jo kuvittelin, et tänään jotain tapahtuis kun tuli vessas käydessä ihan kirkasta verta paperiin ja oli menkkamainen olo ja sit tullu ny loppupäivän vähä rusahtavaa, mut ei... supistuksista ei oo tietookaan, pää on kyl kipee, et jos se sit enteilis kans jotain tai sit kuuluu tähän mun pitkittyneeseen flunssaan.... Saas nähä kuin kauan tälläsen olon kanssa saa sit olla....
 
AAM
manna ja Gimli ja Nellah kiitos synnytyskertomuksista :hug: ! :D täytyy sanoa että kyllä me ollaan aika sissejä siis naiset ylipäätään :) b:)d kun noita teitin synnytysstooreja lukee.. ja kuinka sitä niin suunnittelee ja reisille menee.. kunnon superaukemiset sit lopussa.. huoh |O manna sulla taisi tehostaa tosiaan ne pillerit sitä vaikutusta vielä lopussakin... :whistle:

( . ) täällä kunnon tehopäivä iltapäivästä ko puoliso heräs, käytiin prismassa kesäpiha oli auki jo :eek: ja plantagen kans, niin hakemassa pari havupuskaa pihalle, orvokkeja laatikoihin ja multaa monta säkkiä, minäkin kantelin pari niistä suppareiden toivossa.. x:)x yks hikinen supistus tuli :kieh: eikä sekään edes kivulias |O ois varmaan pitäny kantaa lisää.. no sit haravointia lehtien nostelua, kukkien kastelua ja istutusta. Sisälle kotio tultiin 4 tunnin päästä.
Sit syötiin ja tein suklaakakun uuniin joka on kohta valmis :p siitä nauttiessa vaniljajätskin kanssa pian.. vaikka ihan on ruoasta vielä täynnä. Huomenna landelle ja hyvinkään bodyshopin kautta sitä tuoksua vihdoin ostamaan.. :D ja ne klapit hakemaan, tuskin yöksi jaksetaan jäädä kuitenkaan... :wave: nyt meen kattoon autot elokuvan loppuun ukkojen kanssa..

Säde :hug: täällä kans itkuisuutta havaittavissa mutta Nemo elokuvaa saa kiittää ja sitä kuuttidokkaria ykköseltä :( :'(

mamma-1 mo olin niin varma että sä oisit jo beiben saanut ko hissukseen oot ollut.. mut ei ! :| no ei kauaa enään..

iitu89 poksut :)

ja mamiti arvaas miksi teen sitä suklaakakkua *oksitosiinia suurella O:lla :D *

Ruttana :hug: nyt hillittömät ikkunanpesurumbat käyntiin ja imurointia yms.. mies töihin ;) :p

Funkkis :wave:

Solina ja aivan mielettömän suloiset kuvat typystä :heart: :heart:

Laala miten musta tuntuu että me puhutaan & kerrotaan aina vaan mitä syödään tai leivotaan :LOL: :LOL: :D

:wave: nyt lepoa ja tietsikka vapaaks miehelle..

Am & Hippunen 39+4 :heart:
 
Am ehkä meidän päivissä ei oo muuta sisältöä tällä hetkellä?
Alan hiljaksiin ymmärtää miks näistä voi tulla niitä "pitkiä viikkoja"... Kun ei oikeesti oo paljoo muuta ku leivontaa ja siivoomista päivien sisältönä.

Ja siis mä joudun nyt rajoittaa tuota siivoomista siihen asti, että 18. päivä pääsen sinne naamiaisiin mistä oon haaveillu jo jonkin aikaa! :D
Sitä seuraavana päivänä (19. päivänä) aion pestä ikkunat (jos vaan on nätti keli), mennä punttikselle ja sen jälkeen saunoa! Tuskin se mitään edistää, mut en jaksa enää olla tekemättä mitään ihan vaan sen takia ettei vauva viel syntyis.


 
Olipas aivan valloittava tyttö solinalla ja nellahin poika myös niiiiin suloinen :heart: :heart: Uskomatonta että kohta on itselläkin sylissä tuollainen pieni pökäle ;) Tämä raskaus on mennyt älyttömän nopeaa, ihan huomaamatta!!! Kiva istua tässä koneella kun vauveli potkii kylkiin ja päällä pukkaa alakertaan, ei kiva.. Mut ei siis mitään supistuksia tule, eikä kyllä vielä tarvikkaan =)

Ja kiitokset synnytyskertomuksista! Kyllä todellakin me naiset olemme pelkkää rautaa kun tuollaiset kivut kestetään tuosta vaan :D

Ja todella suuret ONNITTELUT uusille vauvautuneille :hug: :flower: :heart:

Sain tänään tehtyä pullaa!!! Sitä ihmettä ei ole ihan justi tässä taloudessa tapahtunut. Onneksi niistä ihan syötäviä tuli. :)

Mulla vähän jännittä sit ku synnytyksen aika tulee että saako sitä sittekään lapsille hoitajaa. On noita ihmisiä tuossa tarjoutunut tehtävään, mutta mistä sitä koskaan tietää mikä tilanne se kelläkin on sillä hetkellä päällä!! Ei auta ku toivoa että kaikki järjestyy.

Huomenna vois mennä koko perheen voimin tivoliin kun mieskin vapaalla =) Lapset kyllä varmasti ovat onnensa kukkuloilla! Lupasi vielä ihan nättiä ja lämmintä niin mikäs siellä on köpötellessä :D

Käytiin meki lasten kanssa tänään muutama pääsiäisrehu hakemassa, tuli heti keväinen fiilis B) Orvokkiamppeli ja sitä rataa :D

Onko muuten oikeasti joku sellainen ruoka mikä sitä oksitosiinia alkaa kehittämään? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Jepulis, jospa sitä menisi nukkumaan. Öitä :wave:

Ooti ja pieni-ihme rv38+5
 

Yhteistyössä