Nopea kertaus synnytyksestä kun lupailin: eli mitään ennakoivia oireita ei ollut ollenkaan, su aamulla alkoi ihan hailakanvaaleanpunaista valkovuotoa ja n. 11 aikaan TODELLA epäsäännölliset ja laimeat supparit. Mun äiti ja isä olivat sen viikonlopun täällä "olemassa valmiina" esikoisen vahdiksi jos lähtö olis tullut. Sanoin niille vielä klo 15 et ei täs mitään tapaudu ja he lähtivät ajamaan kotiin (250 km päähän). 15.20 aloin kellottaa suppareita 3-6 min välillä ja kun niitä oli kestänyt 3 tuntia, soitin synnärille ja kysyin että tulisinko vauvan perätilan takia varmuudenvuoksi käymään kun säännöllisiä oli tullut jo 3 tuntia vaikkei kovin kipeitä olleetkaan (mulle oltiin suunniteltu alatiesynnytys perätilasta huolimatta). Olivat sitä mieltä että näytille vaan, ja koska vauva oli perätilassa eivät halunneet että vedet olisivat menneet, vaikken kovin kipeältä tuntunutkaan. Synnärille saavuttiin joskus... papereiden mukaan näköjään 19:35. Olin tuolloin jo aika kipeä mutta vaan AIKA en tosi... Supparit senkun vaan paheni, olin jo 4 cm auki ja suoraan saliin. Soitettiin äitilleni että ajappas takaisin
Ilokaasua pyysin (mukava päästä pöllyyn)
ja reilun tunnin (tms.) päästä olin jo 7 cm auki. Pyysin epiduraalia. Anestesialääkärin tulo kesti hetken ja kun hän tuli, olin jo 11 cm auki, epi jäi laittamatta, yritti hetken laittaa spinaalia mutta ei saanut kohdilleen, sitten jo pitikin alkaa ponnistaa kun vauvan sydänäänet laski (korjaantuivat onneksi kun hengitin lisähappea). Kalvot puhkaistiin ja vedet meni 21.30 ja terve poika putkahti ulos 4 min. myöhemmin
Eli aika nopea synnytys kaikenkaikkiaan
Sairaalassa oltiin 1,5 vuorokautta jonka jälkeen laskivat meidät kotiin. Oma olo on kohtuu hyvä, istua vaan ei pysty, ainoastaan persusta (toi etusysteemi tuntuu olevan ihan kunnos, persuksen puoli ei ??) ja selkää särkee, enkä muistanut että noi jälkisupistukset ja pukamat on NIIN inhottavia ja kipeitä (!!)... no toivottavasti niistä päästään. Nyt poika on siis jo melkein 6 vrk vanha, tässä vieressä justiin heräilee ja varmaan haluaa pian ruokaa taas
Imetys lähti hyvin käyntiin ja esikoinen on vain hiukan mustasukkainen. Onneksi mies on 2 vko isyyslomalla.
KAIKILLE vielä koossa oleville muuten suosittelen hankkimaan kotiin valmiiksi ulostuslääkettä ym, koska kakkosella käyminen (ainakin mulla) on yhtä tuskaaaaaaaaaa.....