<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Maaliskuussa VOL.2

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kiitokset zikille uudesta pinosta!

Itselläni alkoi nyt kotona olo. Eli pidän ensin pari lomapäivää ja torstaina alkaa varsinainen äitiysloma. Ainakin tämä ensimmäinen päivä on mennyt lähinnä ihmetellessä, että mitähän nyt tekisi, kun ei tarvitse töihin mennä :)

Tosi monella on jo noita supistuksia, mutta eihän se ihme ole, kun olette jo aikamoisen pitkällä. Itse en ole päässyt vielä kokemaan noita varsinaisia supisteluja, mitä nyt välillä vähän maha kovettuu. Sen sijaan vauva on ilmeisesti alkanut hivuttautumaan alaspäin, sillä ?liitoskivut ovat selkeästi äitymässä.

Se taisi olla ziki, joka viimeksi murehti raskausarpia. Minulla on kokonaisuudessaan alavatsa, lantio ja pakarat yhtä suurta raskausarpea, mutta kun niitä on niin paljon, niin ei niistä jaksa murehtiakaan. Rasvaus hillitsee kutinaa, mutta arpeutumista se ei ole kyllå estänyt tippaakaan. :D

Gardenialle tsemppiä sektioon, kun sen aika tulee! Melkein käy kateeksi se, että tiedät, milloin vauva putkahtaa viimeistään ulos.

Mitenkäs teillä muilla, onko turvotusta tullut paljon? Itsellä on viime viikosta lähtien jalat olleet jo iltapäivisin ihan kauheita pökkelöitä. Saa nähdä, kuinka paljon turvotus vielä ehtiikään lisääntyä, kun noita viikkoja on kuitenkin aika runsaasti vielä jäljellä.

Tinkatar ja Pikkiriikki 34+2
 
ompas täällä menkkakipuisiua immeisiä :eek: sitä ei sitten tiedä mitä ne kivut kelläkin tarkottaa..mulla ollut kipuja jo kolme viikkoa ja alakerrasa paikat kiinni :kieh: viime yönä kivut todella pahoja, siis oikein herätti ja moneen kertaan..

neuvolassa tänään puhuttiin mun olosta ihan kokonaisuudessaan ja terkka laittoi lähetteen synnärille, jos saisi vähän apua käynnistykseen. otsikoksi pisti "uupumus" elikkä henkinen ja fyysinen olo niin paska, että voisi nopeuttaa lapsen tuloa hieman. vastaus tulee terkale, jos eivät ota sinne tai lähete kotiin. voi kun toivoisin että ottavat sinne edes jutteleen tulevasta :saint: parasta olisi jos lähdettäis käynnistelemään parin viikon sisään, nyt toivotaan parasta :D
 
Kyllä ne vaivat taitaa meillä kaikilla lisääntyä näin viimeisille viikoille mentäessä :/ Voi meitä! kaikille tasapuolisesti :hug:

Tinkatar Tällä turvotusta on jaloissa. En voisi kuvitella olevani ilman tukisukkia, joita olen siis pitänyt jo viikoilta 26 saakka. Jalkoihinhan se turvotus näillä viikoilla menee, jos ei myrkytystä ole. Tosin jotkut onnelliset selviää ilman turvotuksiakin... ;)

Mutta mä kävin mittauttamassa koipeni (siis säären pituuden ja ympäryksen) jalkahoitajalla ja sitten ostin ihan lentotukisukat. Maksoi about 50e, mutta olen ne jalassa päivittäin pärjännyt hyvin. Aamulla heti suihkun jälkeen sukat jalkaan ja ah, miten ihana olo illalla, kun ne ottaa pois. Jalat on niin kevyet ja "hoikat". Eilen tein sen virheen, että olin ilman tukisukkia ja jopas oli iltapäivästä jo jalat tosi turpeina ja tönkköinä. Hyvä, että varpaita sai liikuteltua, kun sojottivat kuin nakit soikeena vaan. Mulla siis tukisukat auttaa. Muualla turvotusta ei niinkään ole...

Ja ajatelkaas, että tää on ensiviikolla jo käynnistyksessä näinä aikoina. Viikkoja silloin 38+3. Eli ensi maanantaina sisälle sairaalaan :eek: Pelottaa hiukan, mutta tuskin siinä kovin kauaa voi mennä (koputtaa puuta), koska paikat jo pehmeät/hiukan auki... Niitä tabletteja varmaan kohdun suulle alkuun laittavat. Luulisin.

Lapsivesipunktio ja Solina Mulla on se torstaina. Jos meinaat kirjoittaa siitä jotain järkkyä, niin voitko laittaa varoituksen alkuun... Tää ei uskalla lukea!!! Apuva. Pyydän miehen sinne mukaan. Mutta toivon, että se onnistuu kohdallasi hyvin ja miksipäs ei onnistuisi (itseäni vaan jännittää tuleva) ja voimia sinulle sinne huomenna!!!! :hug:

Mä huomasin eilen, että ne toooosi kivuliaat supparit tuntui vain ja ainoastaan reisissä. Aiemmin supparit tuntuneet alaselässä enimmäkseen. Tai sitten voi olla, että ne tuntui myös siellä, mutta reisiin kävi niin pahasti se kipu, että en enää kyennyt muualta huomioimaan moista. Tänään on kipuillut selkä kovin. Supistuksia tulee ja menee. Vauva liikkuu ja hikkailee... Mies on vielä iltavuorossa, mutta mun äitee tuli viemään poitsua ulos, että saan hetken itse huilata. Ja koneella siis istun.

Hyvää illan jatkoa kaikille! :)
 
Heissan kaikki! Korkkaanpa minäkin tämän uuden pinon. Mulla oli reilun viikon verran joku kestopöpö ja jouduin olemaan neljä päivää sairaalassakin mahakipujen, kuumeilun ja supistusten takia. Syy ei selvinnyt, mutta onneksi antibiootit tepsi. Viikot oli silloin 35+ ja lääkäri sanoikin, että jos vauva on tullakseen saa tullakkin. Onneksi supistukset rauhoittuivat ja yhtenä kappaleena ollaan edelleen. Ärsyttää vain ravata jatkuvasti sairaalassa kokeissa ja kontrolloissa. Täytyis varmaan pakata se laukkukin... Maha painaa ainakin tonnin ja näin pienikokoisella se on valtava. Kommentteja onkin tullut tutuilta ja tuntemattomilta... Olispa jo huhtikuu!

 
Jippii..

Kaaduimpa sitten taas tänään ja nyt sitten ton kipeen lonkan päälle.. ja nyt se on siinä kunnossa että en saa edes housuja itse pois jalasta :( käveleminen kyllä onnistuu mutta kivuliaasti ja yhdellä jalalla ei voi haaveillakkaan seisovansa.. nyt tuli sitten mieleen että jos mun synnytys nyt käynnistyis kun lonkka on tässä kunnossa niin mahtasko moisesta mitään tulla :( eikä siinä paljoo kerkee harkitsemaan kun edellisen synnytyksen kestokin on ollu alle 4h. emmä taas tiiä mitä mun pitäs tehä :(

Sori taas omanapainen viesti

Nellah ja Toni 37+2
 
Tänään oltu töissä parin viikon loman jälkeen. HUh! täytyy sanoa
että tällä mahalla ja näillä turvonneilla jaloilla aika rankaa vaikka
onkin vaan istumatyötä, onneksi ei oo enää kun viisi työaamua- :whistle:

Hikasta pari kertaa on meidän pirpanalla hikka ollut.


TinyAngel & Pikku Pirpana 33+4
 
Tinkatar minulla ainaki turvotusta jaloissa ja
käsissä. sormukset ei oo enää aikoihin mennyt sormiin.
ja uudet tilavammat kengät jouduin ostamaan ja nekin
jo alkaa kiristämään. Jo aamulla on nilkat hieman turvok-
sissa ja iltaa kohden vaan pahenee...ja tosiaankin näitä
raskausviikkoja vielä aika paljon...toivottavasti tää
turvotus ei ainakaan pahenis enää :eek:
 
Mäki huomasin tänää iha kauheen turvotuksen jaloissa.. Muuten ois ok mut ku noin yhtäkkisesti ni kaiken muun jutun lisänä pelkään sit raskausmyrkytystä. Ku ne paineet on koholla ja sit myös päänsärkyä ollu välil.. Noh, onneks ke on neuvola :)
 
Täällä ollaan kauhusta kankeana käytyämme sairaalaan tutustumisreissulla :eek: Mua alkoi oikeesti pelottaa koko synnytys entistä enemmän ja sanoinkin jo Säteelle , että olisin valmis pesemään käteni koko touhusta!!! Noh, en nyt ehkä sentään...Paikka vaan tuntui niin kolkolta ja pelottavalta ja oli kauheeaa kuulla oven takaa jonkun synnyttävän tuskat :/ Jotenkin siellä käynti avasi vasta nyt mun silmät totallisesti, että kohta mennään eikä meinata!

Kadak Hassua, kuin tää maailma on pieni..Meidän miehet on inttikavereita vuosien takaa :)

Mies läks töihin 6 viikon sairasloman jälkeen, eli täällä ollaan ihan ihmeissään, kun pitää olla yksin kotona :| Vajaa tunti yksinoloa ja nyt jo tympäsee...

Ziki kiitos uudesta pinosta... Ihku masu :)

Voimia kaikille ja mukavaa viikkoa!


 
mamma-1 minäkin halusin tutustumaan sairaalaan.
eipä vaan ollut synnytys tutuksi perhevalmennuksessakaan
muuta kun puhetta ja kuvia sairaalasta,nekin vanhoja.
oisivat ees vähän kierrättäneet osastolla.harmillista... :|
 
SuukkoSuulle
toivottavasti ei nyt ois mitään.:heart:
mulla kyseltiin viimeksi pääkivusta...kun
pissasta löytyi niitä proteiineja.paino oli noussut
liian paljon ja tätä turvotustakin löytyypi-
mutta ei oo ollut mulla pääkipua.
onneksi sul ke neuvola... :heart: :heart:
 
Maanantai iltaa.


En mie usko että tuo selällään nukkuminen on niin vaarallista jos itsellä on hyvä olo.
Koska enemmänhän se menee niin että vauva painaa sun omia isoja verisuonia. Ja sitäkautta voi tulla häiriöitä istukkaan.... Mutta, ainakin mulla huomaa jo parissa minuutissa kun makaa selällään kuinka alkaa hikoiluttumaan ja heikottomaan. Eli sen kyllä huomaa ensin omassa olossa jos suonet ovat tukossa, eikä näin ollen vaavikaan pääse mitenkään kärsimään.
Eli jos oma olo on hyvä niin tuskin on aihetta murehtia vaikka joskus huomaa selällään olevansakkin.
Mutta eihän sitä silti kannata ehdointahtoin selällään maata. Mutta jos oma olo pysyy hyvänä niin tuskin siitä vauvakaan kärsii.


heikku, auts jaksamista kipujen kanssa.

Toivottavasti Pai-29 pojan lonkkaleikkaus meni hyvin ja poika toipuu nopsaan.

Manna. Ihana lukea että vauvalla kaikki hyvin, vaikka pieni onkin mutta varmasti sitkeä ja hyvinvoiva kaveri.
Toi on tosi hyvä että sulla on paikat alkaneet lyhentymään. Helpottaa vähän käynistystä jos siihen joudut.
Tosi harmihan tuo on että rm on päällä. Mutta onneksi vielä lievänä. Ja olet kuitenkin jo niin hyvillä raskausviikoilla ja onneksi nyt tarkassa seurannassa. Joten mitään hätää ei varmasti ole.
Varaudut nyt vain siihen että lähtö saattaa tulla hetkenä minä hyvänsä ja jos olo yhtään huonontuu niin herkästi äippäpolille sitten.

Gardenia, saitko jo tulevan sektiopäivän? Onnea kovasti. Hienoa että vauveli voi hyvin.

JJ-t hyvä että sait lähetteen. Tietävät nyt ainakin siellä päässä sun tilanteen. Toivottavasti pääset edes juttelemaan.

Mammanen, onnea sulla kovasti etukäteen käynnistykseen. Minkäs takia ne käynnistää ajoissa? Senkö takia olet menossa lapsivesipunktioon? Keuhkojen kypsyydenkö katsovat? Luulisi että noilla viikoilla on jo hyvät, mutta eihän sitä ikinä voi tietää.
Mutta lupaan etten kerro kauhujuttua, toivottavasti ei ole tarvekkaan ;)

Nellahille myös kovasti paranemisia. Ja onnea matkaan.

Hyvä että SuukkoSuu on menossa neuvolaan. Toivottavasti RM ei pääse yllättämään.



Sitten omaa napaa. Tänään pyörittiin muutama tunti kaupoilla. Ei sinne mitään asiaa ollut mutta kerran miehelläkin oli vapaapäivä. Ja pakko oli saada muuta ajateltavaa. Nyt ilta sitten siivottu ja mie olen laittanut paikkoja valmiiksi, jos jostain syystä joutuukin huomenna jäämään sairaalaan ja seuraavan kerran kotiutuu vasta vauvan kanssa.
Siihen saa varautua....

Mulla on vähän sellainen fiilis että liekkö saan edes ensiyönä nukutuksi. Kun sitten kun menee sänkyyn muka nukkumaan alkaa tosissaan pyörimään tuo punktio mielessä. Ja voitte uskoa että olen sitten hermona.
Mä nyt olen muutenkin vähän stressaaja luonne....

Kotonakin on nyt laitettu hoitopöytää myöten kaikki valmiiksi että jos tänne seuraavankin kerran tuleekin vauva kainalossa.

Vaikka taitaapa tässä käydä niin että kotio laittavat odottamaan punktion tuloksia ja sektioaikaa.
Mutta parempi varautua kaikkeen.

Ai niin, löysin tänään ihanan bodyn ja myssyn kaupasta ja ne oli pakko ostaa vaaville vielä. Ja just kotiutumisvaatteeksi. Joten ei muutakuin ne koneeseen ja sitten kuivausrumpuun jotta sain pakattua ne vielä kassiin mukaan.

Joo, mutta nyt mie alan toistamaan itseäni. Kaikki varmasti jo tietävät mitä mulla on huomenna edessä ja että jännittää ihan pirusti.

Joten hyvää yötä kaikille. Jaksamista kipujen kanssa piinaileville ja stemppiä supistelijoille.


t: hermoheikko Solina ja onneksi hyvinkin vahvan oloinen Kirppu neiti rv 35+1



P.s Mä varmaan petän itseäni nyt pahasti mutta en osaa ajatella että meidän vauva joutuisi keskolaan. Hän on niin vahvan oloinen kaveri liikkeistä päätelleen että jotenkin on vain sellainen tunne että vaikka syntyisi tälläviikolla niin saisin pitää hänet vierihoidossa.
Vaikka järki sanoo että jos syntyy rv 35+ niin hyvin suuret todennäköisyydet että hetkeksi joutuukin.
Mä en taida vain haluta ajatella koko asiaa. Ja näin ollen jos vauva joutuu keskolaan niin se tulee olemaan mulle tosi kova paikka.

huoh, mutta jospa tästä nyt jotenkin selvittäisiin täysjärkisinä.


Mutta nyt suihkuun.
 
SuukkoSulle ootko sä soittanut ä-polille/päivystykseen paineista, päänsärystä ja turvotuksesta? mulle sanottiin ä-polilla että pitää ottaa heti yhteyttä jos alkaa myös päänsärky. mulla paineet tosin nyt jo n 150/100 ja toksemialabrojen veriarvot ei niin hyvät...

nellah tsemppiä ja :hug:

turvotusta ei oo mulla ku satunnaisesti sormissa. onneksi ei ole, kun rm uhkaa jo muutenkin.

me siivottiin just, tai mun piti vaan vähä pyyhkii pölyjä ja miehen tehdä muu, mut enköhän löytäny sen surffaamasta netistä ku olin könynny jo tunnin pitkin kylppärin ja veskin lattioita ja pönttöjä :headwall: voi elämä et otti päähän. turhan tulla sen sanoon enää yhtään et ota rauhallisesti jos ei ite tee kuitenkaan mitään. mut nyt on siistii, ei tarttee vauvan tulla pölypalleroiden ja kaaoksen keskelle. ja mieski tajus lopulta tarttuu imuriin ja moppiin mut en silti välttis puhu sille mitään enää tänään. NIIN! :saint: :D

voikaahan hyvin kaikki :hug: niin monenlaista kipua ja niin monella etten tarkemmin muista toivotuksia pistää...

t. manna + pikkupallero :heart:
 
solina toivottavasti saat nukuttua jännitykseltä :hug: kyllä huomenna kaikki menee hyvin ja vauva on hyvin hyvin todennäköisesti näillä viikoilla jo valmis syntymään, jos sinun voinnin kannalta tilanne sitä vaatii!
 
Synnytysvuodeosastolla tuli käytyä katsomassa ystävää ja käytävällä näki taas muutamia vauvoja. Mä tahdon kanssa!!! Sammolle on nyt sanottu, että kaverit odottavat sairaalassa :D Sammo pitänyt kovaa melskettä kun on kotiin asti päästy, tuntuu siltä, että tuolla menolla menee kalvot puhki. Esikoisesta piti kalvot puhkaista kun olin auki, muttei ollut vedet menneet, eikä kalvot puhjenneet vain kätilön käsikopelolla jollain ne napsastiin rikki.

jaahassu ja sammo 36+6
 
:attn: Oma napa varoitus!!!!!
Taas täälä podetaan huonoa omatuntoa :'( :'( esikoiselle tulee huudettua vaikkei toinen nyt mitään niin pahaa teekkään....Mut kun tuntuu että pinna on kireellä koko ajan :ashamed:
Toinen reppana välillä sanoo, kiva äiti sitä ja tätä ja hetken päästä taas riehun ja huudan :ashamed:
No toivottavasti huominen on taas parempi päivä ja saan pyytää neitiltä anteeksi äiskän toilailut :heart:
 
manna en oo.. Ku aattelin et ku päänsärkyä oli ainoastaan sunnuntaina (no ok, suuren osan sitä pvää kylläkin) ja sit tänää ei oikeestaa oo ollu, hitusen siis semmone outo olo et särkeäkö vai ei.. Eli ei oikein ota selvää.. Ja mulla oli paineet sillo neuvolas 127/93 ku odottelun jälkeen mitattiin (ku eka oli 133/97 pintaan).. Ja pissa oli puhdas ni aattelin et josko täs ei hätää ois. Ku ei näköhäiriöitä oo eikä tosissaa nyt oo sillai päätäkää särkeny.. Et josko sit ois kaik hyvin ja neuvolas sit tietäis taas enemmä.. Neuvolalääkäriki ois 24.pvä. Onneks sentää toi neuvola on jo aiemmin =)
 
SuukkoSulle no sit ehkä uskaltaa tosiaan odottaa neuvolaan. mä ajattelin et jos sulla päätä särkee kovasti ja paineet koholla, niin ois hyvä soittaa. oon itse nyt saanut kättäriltä niin tiukat ohjeet tulla sinne herkästi takas jos yhtään alkaa särkeen päätä mutta mulla taitaa olla enempi rm-viitteitä nyt muutenkin. verenpaineiden nousu on kuitenki kai se jolla rm yleensä alkaa oirehtia, että pidähän huolta itsestäsi, lepäile ja seuraa vointia :hug:
 
Moikka!

Tänne tulee niiiiiiiiiiiin paljon tekstiä etten millään jaksa kaikkea lukea. Nytkin kommentit ehkä kymmenen sivua sitten kirjoitettuihin juttuihin :ashamed:. Hampsimalla luin uuden pinon sivut, ei tainnut olla ketään joka olis päässyt/joutunut tositoimiin tai kenties jo palannut sairaalareissulta nyytin kanssa?!

Esikoinen toipuu oksennustaudista ja pyykkivuorikin alkaa olla pyykätty - pikkuhiljaa siis arki alkaa taas luistamaan :) (meillä siis tyttö oksenti la-su -yöstä su-iltaan :x)

Mulla ihan samanlainen kokemus imetyspaidoista kuin Piinillä, että aika epäkäytännöllisiä ne ovat. Ihan hyvin onnistui imetys tavallisillakin paidoilla ja tuo masutuubin käyttö on tosiaan hyvä idea. Mä rakastuin odotusaikana myös tuubillisiin äitiyshousuihin ja niitä pidin sitten muutaman kuukauden synnytyksen jälkeenkin - ei paleltunut selkä ja massu paitaa nostaessa plus titysti pysyi kaikki laardit piilossa ;).

kadak: mulla ainakin esikoisesta rinnanympärys palautui entiselleen käytännössä heti synnytyksen jälkeen. Muistan hyvin, kuinka kaikki raskausaikana hankitut imetysliivit pyörivät ympäri, kun olivatkin sitten ilman massua liian isot ympärysmitaltaan.

Onnea Hani hyvästä tyynyhuutislöydöstä! :)


 
AAM
:wave:
( .) kotona vihdoin siis oltu kaksi ja puoli tuntia.. lähdettiin siis 10.30 aikoihin ja puol ysi himassa :D
aloitettiin mun faijalta vietiin poika sinne sitten konalaan ja sieltä tuusulaan kahteen autoliikkeeseen ja sen jälkeen jumboon pikaostoksille ja -lounaalle ja klo oli silloin jo kolme-puol neljä. Sit stadiin käymään vielä ja faijalle puol kasiksi ja sit kotio kaverin kautta.. |O
ja ruoka ja nappula petiin ja tulevan vanhan auton tyhjennys :'(
päädyttiin sit siihen diiseliin.. ja mittarissa on reilut sata mutta sillä mennään kun käsirahatta saatiin ja oli sit se mitä piti mennä katsomaan niin mennyt eilen :headwall: .. rähmä ! no eip tuo huono vaihtoehto ollut kun loppupeleissä miettii..
kintut poikki mutta oli aivan IHANA päivä :) :heart: puolison kanssa tuli vietettyä "laatuaikaa" ja melkein morkkis siitä että poika "sai" olla vaarinsa kanssa liian pitkään... :whistle: vaarinsa nähnyt pari kk sitten viimeks ja me ajateltiin heti että liian kauan rasitetaan mun faijaa ja kököt ne oli siellä vaan röhnöttänyt ja leikkinyt :D ja syönyt herkkuja..

Täällä on olleet ihmiset busyjä tai kohdut ehkäpä enimmäkseen :D
säde ja heikku rennosti ja samoin manna to on vielä treffit meillä kahdella ei ainakaan kukaa muu vissiin tulossa :/ :wave: ? nou hätä jos et jaksa... i`ll survive... :D

Gardenia päätös on ainakin tehty.. eip tartti sun miettiä miten edetä..tai siis beibin.. ymmärsinkö että oisit halunnut alakautta kuite yrittää ? :/ :headwall:

SS & Nellah nellahille jos ny sit toimiin joudut niin tsemppiä ja SS toivotaan että rm ei olis se syy miks pää särkee ja paikat kolottaa enempi nyt... :hug:

Piin :D o saitkin noihin selkäjuttuihin mitä pohdin niin vastauksia, kiitokset kaikille.

Mamma-1, säde, kadak joo noi visiitit synnärillä ei oo välttis mieltä huojentavia varsinkin jos siellä kirkuu joku naisimmeinen kituset avoinna :eek: sitä ittensä heti aattelee sinne samaan tilaan mutta !! ei se mene välttis niin, itselläni meni semmoi maaniseksi jupinaksi pahimmillaan ja huumorsävytteiseksi sadatteluksi jolle kätilö ja hoitsu sekä mies hymähtelivät.. niin ja jopa nauroinkin jossain kohtaa että ei pidä heti aatella pahinta :) :hug:
kivunlievitys on kova sana.. ;) ehkä se nainen sitä ei ollut saanut :whistle:
TAI jostain muusta syystä siellä karjahteli hyvä niin että ääniä pääsi kuiten eiks jeh ? =) avoimin mielin tytöt.. miksi pelätä sitä mitä koskaan ei kokenut ? :) :saint: toimi mulle ko lähtee avoimin mielin.. ei kaikille kyllä mutta miksi tosiaan pelätä vaan siksi että jollai toisella se on huonosti mennyt.. joo joo psykoloki lähtee nyt kotionsa :D :LOL: *plaahplaah*

Outokumpu :hug: täällä kans :wave: välillä karjumamma :ashamed: käämi vaan napsahtaa niin pirun äkkiä ja saa kaksivuotiaalta olla pyytämässä anteeksi :heawall: sit tulee toinen ko ei välttis ymmärrä heti miks korotan ääntä niin alahuuli väpättää ja samantien tulee itsellään semmoi :headwall: :headwall: :'( - olo.. *syvä huokaus* = kun äiti on tyhmä mieli.. i feel for u too :)

Yleisesti Kaikille Supistelijoille täältäkin jaksuja, omat on kivuttomia taas toistaiseksi olleet joten mä olen täällä vielä varmaan vappuna yksin tällä menolla ja pungerran ulos pienen härkätytön varmaan :D

Am 6 hippunen 36+0 :heart:
 

Yhteistyössä