Hei mammat!
Ja onnea muillekkin jo vauvautuneille :flower:
Kirjoitin sairaalassa viime viikolla koko stoorin ja se hävis hevon kuuseen...
Eli viime tiistaina sitten illalla siellä sairaalassa alkoi supparit kovenee siinä 23 maissa.
En ollut kuin kahdelle sormelle auki ja kanavaa vielä jäljellä joten siinä vaan hengiteltiin.
Kivut alkoi kovenee ja menin suihkuun joskus 1-2 väliin mutta en jaksanut olla kun tuntui ettei oo voimia pysyä ees siinä jakkaralla.
Sitt takas huoneeseen ja sänkyyn ja kätilö tuikkas jotain lääkettä mutta ei siit ollu apua.
Vähän ennen klo 3 mulla oli jo sellaset helvetin tuskat että alkoi jo usko mennä mutta huomattiin että kohdunkaula oli hävinnyt kokonaan joten ei muuta kun soittamaan miehelle että nyt mentiin ja salia kohti.
En pystynyt kunnolla henkeä vetämään kun suppareita tuli 2 min väliin ja jumalauta että teki kipeetä!!! :headwall:
Yhden supistuksen välillä piti nousta ja siirtyä salin sängylle joka sekin teki tosi vaikeeta.
Salissa olin auki jo 7 cm ja sain ilokaasua josta en huomannut mitään apua ainoastaan sen että pystyin keskittymään hengitykseen sillä en halunnut mihinkään huutoon tuhlata voimiani.
kätilö tilas anestesialääkärin ja n.klo 4 sain epiduraalin.
Oli muuten mukava olla selkä köyryssä ja samalla kamalan supistuksen kourissa mutta kätilö ei ollut moksiskaan kun hänen käsivarttaan puristin henkeni hädässä.
Sitten tuli hetkellinen helpotus ja kohta alkoikin jo ponnistuttamaan
Sydänäänet heikkeni ja avuksi tarvittiin imukuppia mutta lääkäri ei vetänyt ollenkaan vaan hän vain piti vauvan päätä paikoillaan ettei se sahaa edestakaisin.
Ponnistusvaihe kesti 12 min ja koko synnytys siitä kun mua alkoi todella supistaa 6 h.
(Lapsivesien menosta syntymään 28h)
Verta meni litra ja napanuora oli kiertyneenä kaulan ja vartalon ympärille mutta silti 9 pisteen poika.
Mä pääsin sitt pe:na kotiin ja vauva jäi sinne vastasyntyneiden teholle saamaan antibioottia ja sokeriarvojen tarkkailua varten.
tänään olis ollut mahkuja saada vauva kotiin mutta bilirubiiniarvo oli kohonnut reilusti joten katsovat vielä illalla arvot ja laittavat sinivaloon jos tarpeellista.
Maito on noussut hyvin ja täällä on melkoinen meijeri kotona, maitoa on pakkasessa jo lähes puoli litraa.
Välilihan leikkasivat mutta onneksi olen sen streptokokin takia antibioottikuurilla joten jospa tuo haava parantuis paremmin, jonkin verran tarttee toisella kankulla istua ja tyynyä vaan pehvan alle.
Vauva painaa jo enemmän kuin syntyessään joten hyvällä mallilla ollaan.Kova on syömään, käyn kerran päivässä syöttämässä sillä olen aikalailla väsynyt ja yritän kerätä voimia siihen kun hän tulee kotiin....toivottavasti pian :'(
tsemppiä vaan kaikille tulevaan koitokseen.Voi olla että vähemmän nyt ehdin täällä käydä mutta yiritän käydä lukemassa kenelle niitä vauvoja alkaa "tippua".
Lis69 ja vaavi 6 vrk