<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Helmikuussa

Kamala kutina ollu jo monta iltaa ja yötä jaloissa..tarkalleen ottaen jalkapöydissä ja jalkapohjien sivuissa..aaarghhh, hermot menee!!! En nyt muista oliko täällä ketään, jolla on/on ollu raskaushepatoosi.. Voiskohan tämä johtua siitä? On niin omituisessa paikassa tuo kutina, mutta toisaalta ei oo kyllä missään muualla kutinaa.. Tiedäppä noista taas :)
Muuten on ollu oikeen mukava olo, kai näihin vaivoihin alkaa jo tottua =)
Ihania masuja taas olitte tänne laittaneet :heart:
Enpä nyt jaksa muuta kirjotella tähän aikaan ku väsyttää ihan liikaa..
<Hyvää yötä kaikille :heart:
 
huomenta!!!

[/b]Nappi1984 RUUSUN AIKA!! :D ihan ältsin hyvä sarja oli!! sitä tuli kyllä katteltuu.. :)

mie kävin eile pikkuhiljaa pakkailee tuota sairaalakassii.. oha se hyvä olla sit valmiina jos sattuu tulee oikeesti äkkilähtö :eek:

koittakaa jaksaa kaikki kipuilijat,kutisijat ja muitten vaivojen kanssa kärsivät!! :heart:

ziki ja mimmi 30+2

*noniin ja lihavoituna taas kaikki! :D sorry :D
 
Mie arvelinkin että tämä lepo auttaa. Eilen illalla olivat paineet jo 150/97 Mies jo passitteli soittamaan äippäpolille mutta sanoin että katsellaan nyt edes aamuun.
Ja nyt nuo paineet ovatkin jo vähän paremmat. Mahakipuja on vielä mutta helittäneet kuitenkin. Joten eiköhän tämä tästä....

Pikkuinen masukkikin nyt myllännyt normaaliin tapaansa. Joten kaikki hyvin toistaiseksi. Keskiviikkonahan mulla onkin jo neuvola niin pitää sitten valittaa olostaan.
Tämä taitaa mennä vähän niin että heti jos yhtään touhuaa liikaa niin se näkyy verenpaineissa ja olossa. Ja kunnon lepo auttaa sitten. Onneksi on viikonloput keksitty niin on mies hoitamassa lapsia.
Ensviikko kyllä vähän pelottaa kun ohjelmaa on oikeasti vähän liiaksikin, myös viikonloppuna. Mutta pitää koettaa ottaa rennosti ja eiköhän siitä nyt selviä... Sitten onneksi menot helpottaa enkä enää maaliskuulle aiokkaan sopia muutakuin äippäpoleja, neuvoloita ja tytön terapioita. Korkeintaan kavereita kutsun käymään täällä meillä.

Superheppuli, toivottavasti saisit toiselta lääkäriltä sairaslomaa.

Hyvä että Nippiksellä ovat supistukset nyt pysyneet kurissa. Jaksamista sairaalaoloon. Toivotaan että vielä kotiin pääsisit ja pieni sen kuukauden verran masussa viihtyisi.
Sinne rv 34 kun itsekukin selviäisi niin olisivat nämä pienet jo paljon isompia ja vahvempia. Ja tietty sinne 37++ viikolle aina toivotaan että mennään.


Hienoa että zikizikillä oli äippäpolilla kaikki kunnossa

Hienoa että Mannalla ja pikkuisella oli kaikki kunnossa ja että pienen kasvu oli normaalin rajoissa. Onhan se ravaaminen vähän tylsää mutta onneksi saat kuitenkin olla kotona ja tosi hyvä että tarkkailevat noinkin hyvin. Pääsevät sitten heti puuttumaan asiaan jos tilanne huononee.
Ainakin meillä saa neuvolasta niitä pissatikkuja ja verenpainemittarin kotiin niin voi sielläkin seurata. Ei niiden käyttö niin vaikeaa ole ettei siinä itsekkin onnistuisi.....

Stemppiä kutiamisen kanssa painiskeleville. Anemia, voi aihauttaa kutinaa. Itselläni ollut samoja ongelmia ja pientä helpotusta olen huomannut kun raudan aloitin.
Ystävällini oli hepatoosi ja siinähän kutiaa nimenomaan kämmenet ja jalkapohjat. Kannattaa huomenna soitella neuvolaan että jos pääsisi tarkistaa maksa arvot.
Mun ymmärtääkseni se hepatoosi on vaarallinen vasta rv 38 jälkeen. Eli häntä seurattiin mutta kotona sai olla normaalisti ja sitten rv 38 käynistettiin.


Toivottavasti JJ-t pissanäyte oli puhdas. Huomennako saat tietää? Hyvä jos kuitenkin paineet kohdallaan.


Laala, täällä ei paljoa jaksa nauttia odotuksesta kun oma olo on välillä niin kurja. Ja kun tietää että tämä helpottaa sitten kun vauva syntyy. Saa oman kroppansa takaisin ja voi vain nauttia pikkuisesta tuhisijasta.
Vaikka onhan tämä näinä parempina päivinä ihanaa, kun pikkuinen myllää ja itselläni suht ok olo.
Alkaa vaan kyllästyttämään tämä huoli ja stressaaminen ja kun oma vointi on välillä niin perseestä kuin olla ja voi. Mutta ei tässä enää onneksi montaa viikkoa ole.

mamma-1 meiltä löytyy kaksi koiraa ja kissa. Hyvin on noiden kanssa mennyt jo kahden vauvan taloon tulo joten koetan luottaa siihen että hyväksyvät tämän kolmannenkin tulokkaan mukisematta.
Minä en oikeastaan muuta neuvoa osaa sanoa kuin että eläimille rajat selviksi lasten suhteen. Eli esim kissalla ettei se saa mennä vaunuihin tai pinnasänkyyn.
Mutta lapsi ei kuitenkaan saa olla eläimelle kielletty asia. Eli pitää saada tulla lähelle ja haistelemaan.
Ja sitten kun lapsi kasvaa niin lapsi opettaa kohtelemaan eläintä oikein.

Oi, jaksaisinkohan mie nousta ylös ja mennä silittämään. Ne siskoni häät ovat viikon päästä niin laittaisi nuo juhlavaatteet valmiiksi. Olisi sitten sekin homma tehtynä.

Ihana mies lupasi ostaa mulle uuden puhelimen, en tykkää yhtään tuosta nykyisestäni. Nyt pitäisi tälläisen malttamattoman ihmisen odottaa torstaihin asti että pääsen kaupunkiin katselemaan niitä.

Huomenna onneksi kampaaja.....



t: Solina ja Kirppu VIIKOT POKSUU

RV TASAN 31
 
mamma-1 Meillä ei eläimiä ole..Oltiin just ottamassa kissaa mut sitten kun tulinkin raskaaksi niin päätettiin lykätä sitä.
No kuiteski,mun kaverin vauva kun synty niin niitten kissa pissas joka päivä kaikkiin vauvan vaatteisiin,sänkyyn ym.Joten niitten oli loppujen lopuks pakko siitä luopua.
Mutta sitten toisella kaverilla on koira joka vaikuttaa siltä ettei oo vieläkään huomannut että taloon on uusi asukas tullut vaikka vauva on jo 8kk :D Eli kaipa kaikki eläimet reagoi omalla tavallaan mutta mun mielestä suurin osa ottaa uuden tulokkaan hyvin vastaan.
 
voi meitä vaivaisia :saint: onneksi kaikilla sentään asiat vielä ihan ok ja viikot vaan vierii eteenpäin, kaikki alkaa oleen turvallisella puolella :heart:

juu, huomenna tulee sitten soittoa jos pissassa jotain. hassua kuinka mun paineet heittelee: neuvolassa aina käyrällän. 145/80 ja kotona 125/70 eli nuo kotimittaukset oikein hyvät ja neuvolassakin aina samaa.

mulla vähän samanlaiset fiilikset kun solinalla.. ettei pysty oikeen nauttimaan, kun koko ajan joku painaa mieltä ja huolettaa :/ jatkuvasti jokin vaiva päällä ja vielä ensikertalaisena liikkellä, niin heti pelottaa kun jonnekkin kolottaa :ashamed:

nyt päällimmäisenä siis alavatsassa tuntuva kipu, mitä ei ole aiemmin ollut. nyt siis viikon ajan tuntunut. epääilen että pikkuinen on laskeutunut, koska vatsakin gtuntuu erilaiselta voisiko olla?? ja sitten koko vatsan alueella oleva kiristämisen tunne ihan ihon alla, kohdun "pinnassa". näihin vaivoihin liittyen tutut ahdistuskohtaukset ja päänsäryt. lonkat kipuaa, niin että kylkeä on käännettävä yöllä MONEEN OTTEESEEN. sormien nivelet särkee, kuten myöt jalossa kaikki nivelet ja välillä lihakset :kieh:

vali vali...

koskaan ei ole hyvä!!

hyvä juttu on että paino edelleen samassa kun viikko sitten (oli siis 2kg/vko nousu viimeksi) tämä siis sen ansuosta kun sokerin jätin pois :D ja vauva liikkuu kovasti, eilenkin lähes koko ajan tuntui liikkeet :heart: juuri miehelle sanoin että nyt sitä valittaa kun kaveri liikkuu koko ajan niin sitten on ihan paniikissa kun on hiljasempia päiviä :headwall:

osaankohan koskaan kirjottaa lyhyttä tekstiä :ashamed:


JJ-t ja peukkis 33+2
 
Paape
Mukavaa aurikoista sunnuntaipäivää kaikille!
Olen lukenut aktiivisesti palstaa päivittäin, vaikka oma kommentointi onkin ollut vähäistä. Nyt kuitenkin lukiessani päätin laittaa omia kuulumisia, sillä ITSELLÄNI ON NYT HYVÄ OLO, TÄLLÄINEN OLO OLLUT SIIS VIIMEKSI HEINÄKUUSSA ! Kivut ja kolotukset ovat hävinneet, supistukset eivät ole riesana ja vihdoinkin on energiaa liikkua! Ihanaa! Vauva liikkuu ja touhuaa masussa ja yötkin sujuvat ihan kelvollisesti. Luulin oikeesti ettei olo helpotu ennen synnytystä, mutta toisin kävi! Tämä toinen raskaus on ollut kyllä niin henkisesti kuin fyysisesti ihan erilainen kuin esikoisen odotus, mutta nyt tosiaan tuntuu hyvältä! Voimia kaikille :heart: !

Paape ja masu vkolla 32+4
 
Aurinkoista päivää mammat!

Ihana ilma ulkona, heti itelläkin energisempi fiilis!!
Annuli333 mulla oli hepatoosi ekassa raskaudessa, kutinaa oli just jalkapöydissä, sisäkämmenissä ja käsivarsissa, satunnaisesti mahassa. Atarax auttoi noihin öihin kyllä tosi paljon, jotenkin yötävasten alkoi aina hitonmoiset kutinat mulla.. Itseasiassa nyt kun rupesin muistelemaan ni kutinat alkoi heti =)

Tää raskaus on mennyt multa jotenki ihan ohi kun on menny paljon "kivuttomammin" ku ton esikoisen kanssa. Tosin nyt ei olekaan ollu aikaa keskittyä jokaiseen vihlaukseen ja kolotukseen kuin on päivät niin "kiireisiä" pikku-pirpanan kanssa, toisin kuin ekassa raskaudessa kun kaikki oli niin uutta ja ihmeellistä ja aikaakin oli kun saikullakin olin viimoset 3kk :)

Keskiviikkona neuvolaan.. Tuntuu jotenkin turhalta ravata siellä kun ei mitään "ongelmia" ole ja vauvan tiedän täysissä voimissa olevan kun on aikasta kova potkimaan ja möyryymään.. Lääkärineukku oli sillon pari viikkoa sitten ja eipä sielläkään juuri fiksummaksi tullu, siistiltä näyttää totesi vaan se lekuri :eek: Että selvä.

Nyt herkkuruokaa napaan ja aurinkoista päivää viettämään :)

Piin 31+4
 
JJ-t, yks kaveri, jolla kaksi lasta, kävi eilen/tänään vierailulla, ollaan viikko sitten nähty viimeksi, ja nyt sanoi, että hänen nähdäkseen mun mahani olis selkeesti alempana ku vikko sitten. Epäili, että olis hiukan ainakin vaaveli laskeutunut. Eihän hän mikään lääkäri ole, mutta uskon, että kahden lapsen kokemuksella hiukan jotain tietää, ja onhan se täysin mahdollista, et se alkaa jo laskeutuakin.

Sieltä tuli myös veikkaus, että meidän viuhti syntyis 20.3., kun kaverilla on kuukausi laskeutumisesta syntyneet molemmat. Meillä on silloin just kokoarvioultra, mutta paremminhan sen koon näkee sit synnärillä. :LOL: Katsotaanpa onko kaveri oikeassa.

Kaveri myös suositteli omasta kokemuksestaan niitä raapimisenestotumppuja, mistä täälläkin on ollut puhetta, ja Aventan käsikäyttöistä pumppua. Ja oli kovin ihastunut äitiyspakkauksen väreihin.

Nää lonkat on kyl aika karmeet välillä, eli samaa ongelmaa kun ainakin JJ-t tuossa valitteli. Aika hyvin saa ihan sydänyöllä nukuttua, mutta aamummalla on jo vaikeeta. Just tänä aamuna tossa mietin, et mistä löytyis se kolmas kylki, jolle vois kääntyä siinä vaiheessa kun ei tunnu enää kumpikaan lonkka kestävän päällä makaamista. Ei löytynyt, joten oli pakko nousta ylös. Eikä varmaan se eilinen siivousurakka yhtään auttanut, kun oli jo illalla lonkat kipeet ja selkä väsynyt. Tänään pakko vielä tiskata, vaikka siinä väsyykin kans selkä ihan tolkuttomasti kun joutuu seisomaan niin kaukana tiskipöydästä ja kurottelemaan kaappiin: maha tiellä.

Noista liikeistä on muuten ihan tosi, että silloin kun on aivan täysi megamylläys päällä, niin melkein toivoo, että ei nyt noin kauheesti pyöris tuolla, mutta sit heti jos asukas ei pyöri ja hyöri, niin sit on täys paniikki päällä, että onko kaik ny hyvin. Ja tuntuu nyt kun alkaa olla mahassa ahtaampaa, että se vauva on jo kamalan iso tuolla, vaikka tietää, että ulkopuolella se tuntuu kumminkin toooosi pieneltä. :) Kyllä se vaan on niin, että kaikki on suhteellista.

Mukavaa sunnuntaita, nyt ruokaa napaan niin saadaan taas mylläykset kovenemaan (on kyllä aikamoinen vääntö tuolla parasta aikaa päällä, taitaa olla koivet nyt huonosti kun kovasti etsitään uutta asentoa niille). Sitten aion saada elämäni ensimmäisen villatakin (kokoa noin 60) palaset valmiiksi, toisesta hihasta enää puuttuu hiukan! Sit täytyy jostain opetella, miten se kätevimmin kasataan, ja sit nähdään mitä siitä tuli. En siis ole yli 15 vuoteen tätä ennen koskenutkaan puikkoihin, ja silloin koulussakin olin aivan surkea kutoja.

ventti +viuhti 32+6
 
Sunnuntaita kaikille!!!

Oltiin tuossa mummulassa vierailemassa vähän useamman tunnin ja kun kotiin päästiin oli ulko-oven takana ylläri. Meidän hoitotaso ja -lipasto on ollu yhellä kaverille lainas niin tuo oli palautettu =)
Samalta kaverilta oli esikoisen aikana meillä lainas kehto ja se oli ilmaantunu samalla kertaa oven taa...Nyt alkaa paniikki iskemään kun keittiös keskellä lattiaa on pinnis ja eteises muut tavarat, mihin ihmeeseen niitä tarvitaan ja mihin mä ne sijoitan :LOL: :LOL: :LOL:
Onko täs tosissaan aika jo niin lähellä et kaikki pitää järjestellä makkariin kun ei edes esikoisen kamoja oo viä saatu järjestettyä omaan kamariin.
Ja samaan syssyyn toinen kamu soitti et tulee illalla tuomaan pieniä vauvanvaatteita lainalle, just oon omat vauvanvaatteet saanu pestyä, no ompahan ny lipasto minne ne järjestellä. =) Ja vaatteita ei tältä vaavilta tunnu puuttuvan...

Pissanäytteistä on täälä ollu puhetta...Meillä on onnex niin kiva neuvolatäti et antaa sen näytepurkin kotiin. Pari kertaa oon menny ja juossu jalat ristis vessaan niin hän totes et turha odottavaa äitiä on tuolla tavoin kiusata ja lykkäs purkit kouraan. Nyt saan kotona kaikes rauhas ottaa näytteen ja viedä sit mukanani neukkulaan. ;)

Arvatkaapa vaan!!!Tälle mammalle iski viime yönä hammassärky |O vähiin jäi uni kun hammasta niin juili. Nyt on onnex tasaantunu eikä hirveen kipee oo mut kuiteski tuntuu koko ajan. Toivottavasti pärjätään yön yli :$ ja sit huomenna soitto omalle yksityislekurille jos tuskat pahenee ;)
Kyllähän se ton herkuttelun jälkeen oliki odotettavissa, karkkia ja makeeta kun uppoo menemään roppakaupalla.

Lonkistakin puhuttiin...Mä oon saanu helpostusta tommosesta pikkutyynystä, aina ku kylkiasento alkaa lonkis tuntumaan laitan tyynyn ton pötsin alle. Ei tunnu kipu aina siinä samas kohtaan lonkassa =)

Outokumpu 31+2
 
Kyllä juttua riittää...

Muttapa omat kuulumiset: Neukka oli to, lääkäri pe ja saikkua kirjotti suoraan ä-loman alkuun asti. (supistelee) Mutta eipä tuo kauheesti tunnu auttavan, joutuu tuon neidin kanssa touhuilemaan sen verran. Muuten kaikki ok, lääkäri haluaa taas tarkistaa kohdunsuun tilanteen 2 tai 4 vk:n päästä, riippuen noista supistuksista, jos kipeitä niin jo 2 vk:n päästä, muuten neljän...
Kohdun ulkosuu oli sormelle auki ja kanava vähän lyhentynyt...
Mutta kuulemma ihan normaalin rajoissa koska lapsen pää painaa alaspäin, ja toinen raskauskyseessä.

Neuvolatätistä en yhtään tykkää!!! Se oli sitä mieltä to että laps on perätilassa, en sitä uskonu kyllä hetkeekään. Liikkeet tuntuu tuolla ylhäällä enemmän, ja niinhän tuo lääkäri ultras pe että oikeinpäin on!!! B)
 
) .) Punkero on potkinu/nyrkkeilly mua oikeen kunnolla rakkoon tänään. Niin että tulee välillä vedet silmistä. Mies on pari kertaa kysyny että onko kipeitä supistuksia tai mikä on, ku mä kiljasen. :LOL: Mut ei muita huolia. :D
Vähän pätkä päivitys, mut pitää mennä nukkuu. Ollu vähän toiminnallinen päivä tänään, niin jo väsyttää. :)

Laala ja Punkero rv30+5
 
Moikka!

Niinku Allusmamma tuolla pari sivua aiemmin kertoikin, tämä mamma on opetellut nyt juomaan vettä ;). Tajusin että oon juonut ihan liian vähän, ja todennäköisesti siksi protskut pissassa aina plussalla. Myös alaselkäkivut ovat hellittäneet kun olen alkanut juomaan enemmän vettä, eikös sekin kerro että munuaiset ei ole oikein diganneet kuivista oltavista?! Nyt siis mennään 1-1.5l päivittäisellä lisävesiannoksella ja jännätään että onko proteiinia pissassa vielä seuraavalla neukkakäynnillä. Niin ja by the way, edelleenkään mun ei tarvi käydä vessassa koko yönä :eek: . Mihin se kaikki vesimäärä mahtaa mennä ?!

Hei mites on huhtimammojen raskausarpien laita?
Joko ovat ilmestyneet/ entiset arvet tummuneet? Mulla ei esikoisesta tullut arven arpea, nyt tuolla toisessa jenkkakahvassa näkyy pahaenteisesti sellaisia tummia pisteitä, jotka ihan selvästi on arpien alkuja :kieh: . Voi kun pysyisivät aisoissa, elättelin jo toiveita että säilyisin arvitta tämän toisenkin raskauden kun ekastakaan niitä ei tullut...


Talvitie 33+4
 
Arpia ei vielä mulle ole tullut *koputtaa puuta* Mutta ekassakin raskaudessa arvet tuli parin viimesen viikon aikana, joten rasvailen kovasti josko niitä ei tulis. Ekan aikana älysin rasvailla vasta kun alko arpia näkyä. :whistle:
 
millipilli
Arpia ei oo vielä täälläkään yhtään. Esikoisesta tuli muutama rintoihin, mutta vatsaan ei yhtään (paitsi se napakorun arpi levis).

Sitten ällölima-kysymys... onko kenelläkään muulla ollut tällaista. Nyt on kahtena päivänä tullut ihan kuin ovislimaa... sellaista paksua venyvää tavaraa. Mitään verta siinä ei oo ollut.

Mä oon kukkunut viikonlopun ympäriinsä... pe olin Dave Lindholmin keikalla miehen baarilla ja eilen oltiin sitten yhden kaverin kolmekymppisillä + "häissä". Juhlivat syksyistä naimisiinmenoaan ja siitä sitten lähdettiin vielä tohon miehen baarille jatkoille ja kotona oltiin kahden jälkeen yöllä.

Mä tunnuin olevan jotain julkista omaisuutta kun ihan tuntemattomat ihmiset tuli avautumaan jotain synnytyskertomuksiaan :whistle:

millipilli & Frank 33+0
 
Arvista: vielä ei ole arpia näkynyt ja olenkin rasvaillut päivittäin.:heart:
Tosin vielähän tää massu tästä kasvaa... :whistle:

Tänään on neuvola. Jänskättää hieman painon nousu kun yksi
päivä oli nilkka turvotustakin...

TinyAngel& Pikku Pirpana rv29+4
 
millipilli mulla tuli kanssa joskus rv 28-29 paikkeilla limaa mutta se ei kestänyt kuin päivän. veikkaan että limatulpasta irronnu tai jotain eikä siis verta siinnäkään. esikoisen kanssa mä en ees huomannu koko tulppaa.

Arpia joo.. on.. ylävatsalla :kieh: tosin mulla noita arpia löytyy omasta takaa ja alavatsalla näyttää tikkien reikien kohdalle tulevan sitten raskausarvet. että levii lahjakkaasti. mulla siis on 3 isohkoa leikkausarpea alavatsalla.

mä en enään osaa nukkua, enkä kävellä, en kyykkiä, en istua enkä hitto tehdä mitään.. lonkkaan sattuu :kieh: jos seisoo pitkään alkaa sattua alaosastoon ja jos istuu liian kauan menee lonkka jumiin ja nukkua ei pysty kun aina jotenki lonkkaa painaa tyynyistä ei oo mitään apua. viimeyönä heräsin ihan vain 6 kertaa :|

jooh meen tästä valittamasta :wave:

Nellah ja 33+2
 
Arpia on isoja muutama alavatsalla. Ollut ekasta raskaudesta lähtien, ei kai niitä näistä kahdesta jälkimmäisestä ole lisää tullut, samat ratkeavat vaan enemmän.

Limoista Täällä valkkarivuotoa lorahtelee ja lorahellu runsaan puoleisesti koko raskauden. Limatulppaa en ole koskaan bongannut...
Kipuja ja tuskastumista Perjantaista asti on nyt rassannut tuo koko alapää, on ihan tosi hellänä iltasin kaikki liitokset ja nivelet ja luut ja ihan kaikki. Vauva kai sitten itteään poraa alaspäin kun näitä kusrakon vihlasujakin tulee vähän väliä ja tuntuu painetta. Nukkumaan kun olin menossa meinasi tippa tirahtaa linssiin kerran, jos toisenkin kun koko alapäätä poltti ja lantioon sattui paikallaan oleminen ja liikkuminen. Lisäksi supistelee muttei mitään synnytyspolttoja kuitenkaan... Mieleni tekisi soittaa äippäpolille, mutta tokkopa ne vastaan ottaa, kaipa tämä on ihan normaalia ja on vaan kestettävä. Edellis kerralla kun lapsi laskeutui vasta synnytyksessä, niin ei ole tuttua sieltäkään tämä homma, ekasta en muista tällaista. Loppu yöstä nuo tuskat vaihtuu lonkkakipuihin. Päivällä särkee selkä ja jalat. Ihanaa olla raskaana :ashamed: Huomenna onneksi taas neuvola...
Jos jollekkin tuttua tollaiset kivut kertokaa toki, kokemuksia otetaan vastaan, kiitos jos joku jaksoi lukea valitusvirren ja anteeksi... :headwall:

Iitanen rv 33+6
[/url]
 
Neuvola kuulumisia rv 29+4

paino 538g/viikko
verenpaine 125/81 (on vähän on noussut, mutta kuuleman ihan hyvä.)
Hb 129
sf: 22,5
sykkeet n.130
liikeet ++

Ekaa kertaa katsottiin missä asennossa Pirpana on ja
raivotarjonnassa oli eli RT. Neuvola korttiin ei kyllä vielä merkitty mitään.

Hieman on "kuoppa" turvotusta vasemmassa nilkassa,
Neuvolalääkärikin tuli sitä katsomaan, mutta ei tarvitse
huolestua ellei ala kipeytymään tai vastaavaa.

Kysyin perhevalmennuksesta ja sain sitten tiedot niistä. Jos en
ois ottanut puheeksi niin oisin saanut ajat perhevalmennukseen
vasta seuraavalla neuvola kerralla.
 
millipilli
Kävin sit lääkärissä tänään. Poskiontelotulehdukseen antibiootit ja raskauden puolesta käsky lepoon. Paikat oli kiinni, mutta supistelee niin paljon että levossa pitää olla. Lappiin saa lähteä jos ei pahemmaks mee.

millipilli & Frank 33+1
 
Huomenta mammat!

Iltanen, täällä kans alapää tulessa! :wave: Ollut nyt jo muutaman viikon ajan ihan hirvittävän kipeä, pahenee aina iltaisin ja yöt on melko tuskaisia kääntymisten ja vessareissujen takia. Joku yö olin ääneen kironnutkin kylkeä kääntäessäni niin että isäntäkin oli herännyt siihen. Supisteluja en ole tosin huomannut muuta kuin yhden tuossa toissa yönä. Oon huomannut ettei passaa kovin täydeksi rakkoa päästää kun jos tyyppi keksii vaihtaa asentoo tai mitä se nyt sitten muljuaakin niin housuun tulis aika lahjakkaasti :D
Bongasin tuolta liitoskipuisten viesteistä sellasen ohjeen että tyynyä ei kannattaisi laittaa jalkojen väliin koska se avaa liitoksia vielä lisää ja kivut yltyy. Pari yötä menikin sillälailla paremmin mutta kyllä kaikki kääntyilyt tekee edelleen tuskaa. Lonkkakipuihinhan tuo tyynysysteemi on sit varmaan taas hyvä juttu eli joka toinen yö toisella tavalla? Mulla sitten tuon sinun kärsimäsi supistelujen tilalla on ristiluu, joka paukkaa ja kipuilee häpyluun rinnalla. Ei oo helppoo tää loppuaika, mut näillähän se on mentävä...

Nellah, pistit paremmaksi, mie heräsin sentään vain 5 kertaa viime yönä :wave: Saatko sie kuitenkin unen päästä kiinni suht helposti? Mie onneksi saan mutta ei se silti hauskaa ole noiden liitoskipujen kanssa vessaan raahautua silmät puoliummessa.

Arvista, ei ole vielä tullut. Oon kyllä ihan rasvojen vakiokuluttaja, olin jo ennen raskautta ja monet onkin kehuneet miun ihoa. En sit tiedä onko vaikutusta mutta ite kyllä uskon siihen että mitä kimmoisampi ja elastisempi iho, niin paremmat tsäänssit on välttyä arvilta. Mutta nääkinhän johtuu niin paljon ruumiinrakenteesta ja ihon venymisen nopeudesta ja laajuudesta ja nehän vain kertoo elämästä!

Jotenkin alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan kaikki sellaiset viestit, joissa jutustellaan synnytystä ennakoivista "oireista" ja tunteista. Vaarana on vain että sitten rupeaa itseltään niitä kyttäämään ja tottakai ne kaikki löytyy kun vain oikein kovasti itse uskoo... :ashamed:

Eilen kuvattiin pieni videonpätkä siitä kun istuin sohvalla leipälautanen mahan päällä ja saatiin oivaa kuvaa lentävästä lautasesta! Voin kuulkaas kertoa että oli melkosen villin näköistä touhua kun lautanen eli omaa elämäänsä... :LOL:

Aurinkoista päivää kaikille mammoille!

Sanni-Maria ja pikkunen 35+2
 
Mä olen nyt selvinnyt pahimmasta kuumeesta.Joskin tuntuu että nyt tosiaan menee poskionteloihin tää räkä.

Täällä kanssa vatsa vaan heiluu ko vaavi mesoo siellä.Mies vaan naureskelee.Raskauden puolesta vointi on ok.Viikon päästä tosiaan on jo uusi aika ja heti maaliskuun alusta kolmena ekana viikkona olisi toi perhevalmennus.Josta vielä mietin että meenkö vai en :D Kaverit kyllä sanoi että varsinkin meillä ne kaksi viimestä olisi kuulemma ihan kivoja.Vaikka eka ehkä turha.

Nyt meen taas sohvanpohjalle,ei kunto kestä ylhäällä olemista vielä.

milky 30+3
 
kävin eilen jalkahoidossa ja voih kun se oli ihanaa :D jos nyt jalat säilyis hyvänä loppuun asti.

arvista mä olen arpia täynnä. jaloissakin ihan ihme paikoissa on ja peppu kuin tiikerin raatelema. masuunki tullu nyt yks kaks arpia.
esikoisesta ei tullu mihinkään arven arpea. nyt mulla on kyllä maha isompi et se selittää kyllä noi arvet.
jalat rupee ole ihan turvoksissa. ei tunnista enää edes omiksi kintuikseen.

yöt juu joka paikkaa kolottaa ja sattuu ja vihloo ja vaikka mitä. viimeyönä tuli joku ihme kohtaus tonne oikeaan keuhkoon. sattu ihan sairaasti eikä pystyny yhtään henkeä vetämään. ihan kamala.
johtuu kyl varmaan siitä ku vaavin jalat on koko ajan tuolla oikean kylkiluiden alla ja ja ihan rutina kuuluu kun niitä potkii ja venyttää ulospäin. toivottavasti ei pysty niitä sentään katkomaan. oisko ees mahdollista??

alavatsaa vihloo ja sattuu aikas paljon. osittain ku niitä arpia muodostuu, mut sit on sellasta sisäistä kipua eikä pysty liikkumaan. olen ne kyllä tunnistavinani suolisto-oireiksi. paljon ku syö ja suloisto pelaa niin hissukseen ja välillä ei meinaa saada tavaraa ulos ni pakkautuu sinne ja kipeytyy. vaavikin vielä potkimassa suolia solmuun :|

et aika raihnainen mamma täältä löytyy, mut tykkään kovasti isosta masusta ja siitä että tunte kun siellä jo iso vaavi liikuskelee. pikku hiljaa ikävä rupee jo hiipåimään kun tietää et tää loppuu kohta :LOL:
 
Kuinka moni teistä on osallistunut kaikkiin perhevalmennusohjelmiin?
Mä tässä vähän mietein onko osa noista aika turhia...mitäs mieltä ootte
te jotka olette käyneet jo? Ajattelin ainakin osallistua tuohon Synnytys tutuksi-
kiinnostaa meinaan sairaalassa käynti kyllä eniten.
 
moi mammat :wave:

meil on jo kaikki perhevalmennukset takana, paitsi synnärille tutustuminen. ihan hyviä oli muut, paitsi se eka ihan turha imetys-osioo lukuun ottamatta... tällä viikolla ois jo eka synnytysvalmennuskin kun toiveena ois päästä sinne haikaranpesään synnyttään. saa nähdä päästäänkö, kun ei saisi olla riskiraskaus ja nää mun raskausmyrkytysoireet saattaa vielä keikauttaa tän odotuksen semmoseks... :/ ja tähän liittyen vauva kasvaa niin hitaasti, ettei ehkä senkään puolesta päästä :(

raskausarvet ei oo näkyny ja mun puolesta sais tulla vaikka kuinka, jos vaan vauva kasvaisi hyvin. sanni-maria sanoi musta hyvin, että nehän kertoo elämästä :heart: vaikka eihän ne tietty nättejä ole enkä sitä sano et toivoisin erityisesti niitä =)

mites solina sulla on paineet ja turvotukset? kuulosti tuo 150/97 melko korkeelta jo. mulle meinattiin vähä alemmilla paineilla antaa jo lääkkeet ä-polilta mut päättivätki sit et seurataan vielä hetki. tällä viikolla on sit ma, ke ja pe nla, ens vkolla sama + käynti ä-polilla.

entä jj-t, pääsitkö tarkastukseen vatsakipujen vuoksi ja onko paineet, turvotukset ym pysyneet ennallaan? toivottavasti ois kaikki hyvin ja saatas pitää vauvat masussa vielä muutaman viikon ainaki.

mä oon lukenu vähä tosta r-myrkytyksestä ja tuntuu olevan yleisin syy keskosuuteen sekä masuvauvojen kasvun hidastumiseen. vähän kyllä pelottaa mutta onneksi ollaan näin pitkällä, että kyllä pitäisi pientenkin vauvojen selvitä jo hyvin. vaikka painoa ei paljon olisi, niin keuhkot ym. tärkeät elimet on kehittyneet riittävästi.

mä olen henkisesti nyt aika valmistautunut et meille voi tulla ihan parikiloinenkin vauva ja melkein millon vaan. eli oon alkanu hankkii pientä (50cm mut voidaan tarvita pienempääki :eek: ) vaatetta ja varusteita urakalla, konetta pyöritetään ja ekat vaatteet odottaa silitystä. mietin myös että pitääkö noi vaunujen pehmusteet, peitot ym. pestä? kierrätetyt pesen tietysti, mutta esim. uusi pinnasängyn pehmuste ja patja, niin pesettekö?

paranemista kaikille flunssaisille ja tsemppiä kaikille erinäköisistä kivuista ja katkonaisiata yöunista kärsiville! täällä myös yksi huonosti nukkuva lonkkakipuinen, ei kivaa.

t. manna + lilli rv 33+5 :heart:
 

Yhteistyössä