<3 HEINÄVAAVAT kesäkuussa <3 *poksuminen alkanut!*

:ashamed: mä oon kans vaan luuhannu kerhon puolella enkä täällä ollenkaan anteeksi taas

WAU meillä on jo eka vaava syntyny oneea tessakille ja toivottavasti kaikki on hyvin :flower:

Leal ottaa rauhallisesti ja tosiaan muutamakin viikko olisi hyväksi vauvalle :hug:

Oma napaisuutta hiukan täällä ollu muutaman päivän menkkamaista jomotusta alaselässä ja ennakoivia supistuksia ei kovinkaan kivuliaita :eek: maanantaina olisi käynti ä-polilla synnytystapa arvioinnissa et saas kattoo onko nää ny ollu jotain hyödyllisiä vai ei niin ja suoli on kyllä tyhjentyny erittäin tehokkaasti et jos nää nyt on jotain merkkejä niin huhuh :eek:
samoin alapässää ne sukkapuikko tuntemukset tai osittain sellaiset kuin vauva tunkisi kättään tai jalkaansa ulos aika kummallinen esikoisesta ei ollu mitään tälläsiä tai siis sehän siis nököttikin pepullaan siellä eikä edes supistellu kertaakaan ennen leikkausta.

Enpä tiiä jokseenkin sellanen olo kuin vaan valittaisi koko ajan jostain eikä mihinkään tyytyväinen :whistle: ok oon siihen tyytyväinen et helteet on hetkeksi ohi ja turvotus on laskenu. Mä olen nyt käyttäny muutamana iltana relaxant jalkavoidetta pitäis kuulema laskea turvotusta ja ehkäistä suonenvetoja tjaa tiiä siitä sitte viimekin yönä kyl piukotti siihen malliin et ei kaukana ollu :LOL:

no mutta jaksamisia kaikille ja aletaan jo olla melkosen loppusuoralla
-witchi & mittarimato 35+4
 
Heippa taasen kaikille!!

Onnea Tessak:lle tyttärestä!!

Kohtahan näitä alkaa tosiaan enemmänkin tulemaan, näitä syntyneitä.

Jotenkin on ihan outoo ajatella, et ei täs oo enää ku kuukausi laskettuun aikaan. Mitään en oo saanut aikaseks noitten vaatteitten suhteen. Ovat edelleen siskolta tulleet kasseissa kaapissa ja esikoisen vanhat vaatehuoneessa laatikossa. Just tänään aamulla isännälle sitä sanoin, et tarttis saada itteensä niskasta kiinni.

Tänään oltiin esikon kans ostoksilla ja imetystyynyn kävin ostamassa kaiken muun lisäksi. Jossain vaiheessa alko heikottaa sen verran paljon, et oli pakko käydä ostamassa kolmioleipä ja jäätee-pullo. Autossa niitä sitten naposteltiin.

Neuvolakin oli viime viikolla ja siellä kaikki hyvin. Eipä osannut terkka taaskaan sanoa, että miten päin vauva on, mutta mä epäilen et on perätilassa. Painoa oli tullu 900g viikossa lisää, mut eipä tuo siihen mitään sanonut. totesi vaan, että nythän se alkaa tuo vauvakin keräämään sitä rasvaa luitten päälle.

Suppareita ei tietääkseni oo vielä tullu, paitsi niitä harjotuksia. Tossa oli yksi yö, kun olin nukkumaan menossa niin alkoi vatsasta vihloa kipeesti ja oli pakko mennä istuskelemaan toviksi. Istuessa meni kipu aika nopeesti ohi, mut siitä kun nousin, piti toisella kädellä tukea vatsaa, kun sattui sen verran kovasti. Maate kun laitoin ei sattunut enää. Ei osannu neuvolatäti sanoa mikä oli.

Pikkuveikka tykkää kyllä potkia tuonne alas aika kovastikin välillä. Aika usein osuu rakkoon ja tulee sellainen olo, että lorahtaa housuun samalla. Toisinaan tuntuu siltä, et kohta vilkkuu noi pikku varpaat tuolta jalkojen välistä. Paljon se kohdunsuu kestää kuitenkin loppupeleissä.

TYKSiin sain kutsun ja sinne tarttis mennä 16. päivä. Tehdään se synnytystapa-arviointi, kun esikon kanssa ei sitä loppuun saakka päästy tekemään.

Nyt alkaa iltaisin olla aika ahdistava olo, kun pikkuveikka on ihan kylkikaaressa kiinni ja on pikkasen turvotuksenpoikasta ilmassa. Tai sit oon vaan ahminu kuvun täyteen päivän mittaan ja illalla ahistaa se. Mene ja tiedä... =)

Ja eikun tekemään perheelle ruokaa...
Jaksamisia kaikille! Pidetään ne vaavelit vielä jonkin aikaa masuasukkeina, jooko!

Merlin ja tiuhti 35+2
 
omaa napaa: eli tiistaina oli neuvola. viikkoja nyt 36+0.
kaikki ok, paitsi vuava perätilassa. ens to äitipolille ultraan.
oon pähkäillyt sen u-käännöksen kanssa.... kokemuksia???
en toisaalta haluaisi sektiota, mutta sit taas toisaalta en haluais sitä käännöstä lähtee koittaa......
hmm... kertokaas kokeneemmat joitain omia kokemuksia perätilasta? kiitos :heart:

annu & neiti 36+0
 
SusSoo
nannuz :wave: Mulla oli esikoinen perätilassa. Yritettiin kääntää, mutta ei saatu kääntymään. Itse menisin ehdottomasti kääntöyritykseen jos olisi siihen tarvetta. Kääntöyritys tuntui vähän epämiellyttävältä tönimiseltä, mutta ei se sattunut. Koko ajan tarkkaan ultralla seurasivat vauvan asentoa. Paikalla oli lääkäri ja kätilö. Supistuksia ehkäisevää lääkettä annettiin ja tarkkaan seurattiin tilannetta myös kääntöyrityksen jälkeen. Piti makoilla pää alaviistoon. Koska vauvaa ei saatu kääntymään sovittiin aika sektioon. Sitä ennen otettiin röntgenkuvat, että mahtuisiko lapsi syntymään perätilassa.
Etukäteen sektio tuntui ihan hyvältä jutulta, mutta... Nyt siis mulla on kamala sektiopelko... Omalla kohdalla siis alatiesynnytys oli paljon helpompi sekä itse synnytyksen että toipumisen kannalta. Mutta en mä menisi edelleenkään synnyttämään alateitse perätilassa olevaa lasta.

Sussoo ja Suloinen 33+6 :heart:
 
Neuvola kuulumisia täälläkin: neuvolassa terkkari päivitteli mun turvotustani - jouduin menemään sinne miehen 45 crocseissa, ei vaan mennyt omat kengät jalkaan :ashamed: Yllätys -yllätys verenpaineet oli etenkin alapaine huikea 140/105 ja vaikka kuinka mittailivat -samaa lukemaa aina vain. Pissassa ei ollut (onneksi) mitään. Terkkari oli huolestunut mun paineistani ja se sitten soittelikin äitipolille mitä mun kans tehdään - ohjeeks tuli et labraan verikokeisiin ja jos niisson vikaa - > heti sairaalaan, jos ne on ok, mittari kotiin ja lukemat ylös tältä päivältä ja aamulta ja soitto äitipolille huomenna -> jos edelleen paineet koholla, sitten miettivät mitä tehdään, terkkarilta utsin huolestuneena että osastollekko sitten ja niinhän siinä käy, alkuun osastolle täys lepoon ja jollei paineet laske, alkaa päänsärkyä tai tulee muuta? synnytys käynnistetään :| No verikokeet oli kuulema kunnossa, vaan lepäillyt olen urakalla nyt ja paineet on edelleen vaan korkeat :/ Mä murehdin sekä vauvaa, jos se jo syntyy tai ylipäänsä mahdollista sektiota- joka huolestuttaa, mutta myös sitä et täytyy olla levossa sairaalassa, kuinka täällä kotona asiat järjestyy - mummo+ pappa kyl auttaa lasten kans mut niilläkin on menoo ja.. no kaikki varmaan järjestyy, mut oon kauhia murehtija etukäteen ja sekös tietysti painetta nostaa.
Vauvalla oli kaikki ok, raivotarjonnassa se on ja sykkeet hyvät. Sf 32. Saas nähdä kuin mun ja vauvan käy? Supisteluakin on edelleen, tuntuu et nekin on napakoituneet vaan onneks eivät jää "päälle". LEAH - mä ymmärrän sua täysin supistelujen suhteen! Meillä mies on kivasti auttanut, tosin se varmaan ymmärtää tilannetta siltä kannalta, et meillon esikoinen keskosvauva ja mieskin on elänyt huolessa mukana -kuin lapsen käy ja selviääkö. Se ei mun lailla tahdo et tilanne toistuis. Jaksamista vain sulle!
Juhannussuunnitelmista - meillei uskalleta suunnitella mitään etenkään nyt - jos kaikki olis kunnossa, mennään tai mentäis mun siskon rantaan perinteen mukaan viettämään kokko juhannusta hyvän ruuan ja seuran pariin.
Mä oon pohtinut, mitä kesävauvalle varataan vaatteiksi kotiutumiseen? Kokemusta tai ajatuksia?

Huolestunut ja hermostunut Kissansilmä + "vilkas" 33+3
 
Täällä tuli se eka poru vaikka itteäni niin kovasti oon keräillyt :ashamed: Tiesin, että mies on väsynyt ja kuulemma päätä särkenyt koko päivän niin hienovaraisesti vihjaisin, että pitäisköhän niitä märkiä pyykkejä laittaa mitkä on odottaneet kaksi tuntia... Niin mies aika ärtyneesti sanoi, että "munko tässä pitäis tehdä kaikki?! Tee sitä tee tätä, anna mä vähän aikaa istun!" (luulen, että hän ei ihan ehtinyt ajatella sanomisiaan ennen kun puhui ääneen...) No, itkuhan siinä tuli ja mies siihen heti rauhoittelemaan että ei tää nyt mikään itkun asia ole ja multa sitten rävähti oikein kunnolla että kun mulla on muutenkin jo ihan hirveän huono omatunto tästä tekemättömyydestä ja sitten hän vielä sanoo että pakko tehdä yksin kaikki :ashamed: eikä meinannut tulla itkusta loppua... Noh, toisaalta voi olla ihan hyvä kun sanoin ääneen jos mies ymmärtäis munkin ajatuksista jotain ja tosissaan sen, että en mä tässä nauti tyyliin "ah, mitä ihanaa lomailua ja loikoilua".
Joo, taas mä jauhan :headwall:

Kissansilmä mulla on vauvan kotiutumisvaatteita pitkähihainen kietaisubody, puolipotkarit, sukat, tumput, myssy ja sitten varuiksi jos viileä päivä niin kevyt velourpuku ja lämpimämmät töppöset. Sitten vielä turvakaukaloon kevyt puuvillainen peitto.
Esikoisella tykkäsin pitää jo sairaalassa tumppuja ja myssyä, luulen että pidän tällä tulokkaallakin.

Hei muuten, oletteko tienneet että vatsan hierominen edistää supistuksia? Mulle tämä oli ihan yllätys kun se on tuntunut helpottavan kipuun... Istuin silloin tiistai-aamulla käyrällä ja käsi nousi supistuksen aikana automaattisesti hieromaan ylävatsaa niin kätilö sanoi, että älä missään nimessä noin tee, että hierominen vain lisää ja pahentaa supistuksia :eek:
Ja iltapäivällä lääkäri sanoi, että minun pitää nyt vältellä kokonaan mahan hieromista ja painelemista (silitellä toki saa ). Hän sanoi myös, että odottajilla on usein tapana painella mahaa melko kovaakin kokeillakseen missä asennossa vauva on ja mitä se mahassa touhuaa, mutta ei kuulemma ole oikein hyväksi...

Jaahas, jos menisi katsomaan Sinkkuelämän tallennukselta.

LEAL & Poju 33+5 (miksi nuo päivät ja viikot lisääntyy niin hitaasti! |O )
 
Täällä se vaan jaksaa sataa, olis oikeen potentiaalinen synnytysilma :) Meen esikoinenkin synty tämmösenä päivänä, ihan epätodellinen olo, et 13 yön päästä siitä on jo vuosi!! Ens viikon viikonloppuna pitäs järkkäillä synttärit, ja tuntuu ihan oudolta..tää vuosi on menny ihan johonkin hukkaan, vaikka ollaan menty naimisiin syksyllä, oon kerenny piipahtaa töissä kuukauden, valmistunu, jne.. Mihin tää kaikki aika on menny!?!! Sit vielä toinen samanlainen vauvavuosi perään, ni huhhuh.. Loppujen lopuks, kyllähän mä muistan kaikki semmoset "isot" asiat neitin ekasta vuodesta, mut suurin osa on kyl josai hukassa, harmittaa kovin. Mut en ol ainoo äiti ko potee samaa :/ Mullon alkanu joku hormonihirmukausi taas, tuntuu et joka asia itkettää.. Neitin ei tarvi ko seisoo keskel olkkarii ni mä vollaan ihan kympillä :snotty: Koitetaan opettaa sitä sanoo "kiitti", ja ainoo mitä saadaan ulos, on "tiikki" tai "ktii", ja noikin on niin hellyyttävän kuulosii, et..noni, nyt mä vollaan tääl taas :LOL:
Mulla on huomenna neuvola, voisin kans kysyy terkkarilta, et viittiskö pikkasen vilkasta onks jotai suurempii tapahtunu, vaik mul varmaan koht on ihan lääkärikin.. Mut tuntuu ihan siltä, et välil vauva olis ihan tipahtamassa jo kyydistä :) Mä en yhtään muista millasta mulla oli neitistä näillä viikoilla oireita, mut musta nää lonkkakivut jne. tuli vasta ihan lopussa. Vielä olis 7 viikkoo laskettuun aikaan, vajaa viis viikkoo vikaan ultraan (ja toivottavasti käynnistämiseen..) :headwall: Mun puolesta sais kyl tulla jo. Munkin mies valittelee mun valittamistani, se just aamusti sano, et se on kaks vuotta joutunu kuuntelee mun tuskiini, mut prkle, mä täs oon kaks vuotta ollu raskaana, et mä saan valittaa jos siltä tuntuu!! B) Sillä on tänään vika työpäivä ennen lomaa, ja sit mulla onkin se ultra sen vikana lomapäivänä, et jos sillon sit käynnisteltäs, ni se sais jäädä suoriks isyyslomalle sillon. Tietty musta olis ihan sopivaa, et vauveli tupsahtais ilmoille jo tän kuun puolella, olis sit enemmän aikaa totutella olemaan kahden pienen vauvan kanssa kotona. Mulla käy kans kauheesti tunnoille käskee sitä olee neitin kans ko oon itte niin kipee, yleensä en pyyd sen työpäivinä sitä ees vaippaa vaihtamaan, mut nyt kyl sit muuttuu ääni kellossa ko sil alkaa loma. Alan olee päivisinki niin väsy jo, et tarvis saada parin tunnin päikkärit nukuttuu! Et herran loma on sit munkin lomaa, ei tarvi kaikkii itte tehdä..
Ihan hassu ajatella, et mulla oli aika kriittiset ajat vuosi sitte käsillä, laskettu aika oli 6.6., olis nyttenki!! :kieh: Mut noooooouuuu, kai täs pallona pyöritää vielä elokuulle, vaik en mitenkää jaksas uskoo et nii kaua vauva viihtyy masussa, loppuraskaudelta tää musta tuntuu!
Neiti kuuluu heränneen, tarvii siis mennä vaihtamaan sille yövaatteet päälle, syöttämään ja laittaa yöunille!! :D Vointeja kaikille!

Ämpee 32+6 (emmä jaksa enää.. :kieh: )
 
Neuvolassa käyty ja kaikki näytti olevan hyvin! Paitsi, että sf- mitta olikin yhtäkkiä tippunut keskikäyrältä alaspäin. Sitä pitää kuulemma seurata, ettei liian alas mene, ettei laskeudu vielä liian alas. No joka tapauksessa kohtahan se saa jo laskeutua.
Neukkatäti antoi minulle vähän imetysvalmennusta, kun en päässyt siihen varsinaiseen valmennukseen. Vein hänelle orkidean, kun näin hänet ehkä mahdollisesti viimeisen kerran ja hän on ollut niin valtavan ihana ja avulias! Kyllähän hän tykkäsi muistamisesta!
Nuutti ja Ville Vallaton 33 + 3
 
Kissansilmä:toivotaan,että paineet tasoittuu :hug: Kovasti jaksuja ja lepoa,lepoa.

Leal:Joo tuo on kyllä olut tiedossa.Mulla kun on supistelu herkkä maha ollut jokaisesta.No toivottavasti miehes ymmärsi myös sun kannalta tän asian :hug:

Vaatteista mulla on t-paita ja sit velour takki ja housut, lakki ja sukat vaaville pakattuna kassiin.

Ämpee kovasti sinullekkin jaksuja.


Nyt jatkaan aamupalaa.

ä-kengu 35+1
 
Nannuz Mulla oli myös esikoinen perätilassa ja koittivat kääntää aika samalla tuntemuksilla meni kuin sussoollakin ei jääny kammoa muttei toi jääräpää kyllä mihinkään kääntynytkään.
Lantio kuvattiin ja sen jälkeen sovittiin et synnytän alakautta, mutta Laskettuna päivänä kun käytiin kontrolli ultrassa oli sen verran muuttanu asentoa et olisi tullutkin jalat edellä joten lääkäri päätti et huomenna aamulla osastolle ja leikataan.
Ei siitäkään sen isompaa kammoa jääny hiukan nyt harmittaa jälkikäteen se et olin aika lääketokkurassa enkä ekana päivän kyennyt nostamaan vauvaa syliin aina piti soittaa joku auttamaan jollei mies ollu meitä kattomassa.
 
Kissansilmä, :hug: ! Toivottavasti paineet lähtevät laskuun ja saat jatkaa odotusta vielä siellä kotosalla. Voi kun sitä osais olla stressaamatta vaan tiedän ihan omasta kokemuksesta kuinka vaikeaa se on!!
Meillä kesävauva lähti kotiin bodyssa ja puolipotkareissa, ohut neuletakkikin oli ja tietty sukat ja ohut pipo, oli melko lämmin päivä kun kotiuduttiin. :)
Tälle toiselle oon varannut saman verran vaatetta päälle, joku ohut peitto vois tietty olla sitten autossa mukana jos sattuu kolea keli olemaan.

LEAL, enpä muista että oisin moista kuullut, mutta hyvä tietää! Mä hieron kyllä useamman kerran päivässä vatsaan rasvaa ihan kunnon liikkeillä, ei ole kyllä onneksi mitään negatiivista vaikutusta tuntunut olevan.
Mut etenkin niille joita jo supistelee niin hyvä tietää!
Niin ja piti vielä sanoa että varmaan ihan hyvästä oli tuo "purkaus" molemmilta, toivottavasti puhdisti ilmaa ja auttoi miestä ymmärtämään sua vähän paremmin. :)

ämpeelle myös jaksamista sinne, nyt ja tulevaisuudessa, sulla tosiaan sit kaks pientä siellä. :heart:
Meillä mies pitää koko elokuun lomaa, eli heinäkuussa on sitten isyyslomalla ja menee hetkeks takaisin töihin, tai no, saa nähdä koska tämä vauveli nyt päättääkään syntyä! :D
Mutta siis kyllähän loma on koko perheen lomaa ja silloin puuhaillaan yhdessä, tai niin mä ainakin ajattelen, tosin mies jo kyllä odottaa niin innoissaan että pääsee taas vaiapanvaihtoon ja oli aatellut että vauvan sänky tulee hänen puolelleen, et hän sit nostaa vauvan syömään.. :heart: :D
Nooh, saas nähdä kuinka kauan jaksaa, heh heh!

Jaahas, kai sitä vois mennä kohta ruoanlaittoon, ulos ei tee yhtään mieli kun sää on noin kolea ja ankea..

Hyvää viikonloppua kaikille!! :)

illuusia&murunen 36+2 :heart:
 
Päiviä käikille!

Kissansilmä tsemppiä koeta ottaa rauhallisesti! Mulla oli viimeraskaudessa sama juttu :wave: RR pomppasi ylös ja sairaalassa makasin viikon ja kotona pari päivää ja sitten käynnistettiin synnytys tosin mulla oli viikkkoja 35+. Hyvillä viikoilla kuitenkin jo olet :hug:

Täällä neuvola käynti takana ja olen niin iloinen että paino oli laskenu 1kg jeeesssss Mulla on tullut jo ihan riittävästi painoa ja neuvolatäti on siitä aina maininnut ja olen saanut pahan mielen. Nyt täti oli ihmeissään että miten tässä nyt näin on käynyt? En mäkään tiedä samaa tahtia oon syöny ja herkutellu YO-juhlisskin urakalla.
Verenpaineet oli matalimmat mitä ikinä 114/ 72 ja niitähän mulla koko ajan tarkkaillaan, jote nsen puoleen ei haittaa.
Vauva on raivotarjonnassa, mutta ei laskeutunut vielä.

Hyvää viikonloppua kaikille

Annora rv 32+ jotain ei muista enää
 
LEAL Toivottavasti mies nyt ymmärtää paremmin! :hug: Itsekin vaistomaisesti tulee hierottua masua jos supistaa, mutta pitänee jättää väliin.

Täällä herättiin jo klo 5...ei nukuttanut yhtään. On jonkin verran raha-asiat painanut mieltä kun tämä minun pitkä sairasloma vaikuttaa siihenkin ikävästi ja noita sairaalamaksuja tulee joka päivä postissa. :kieh: Mitään tietoa ei ole ollut milloin saan rahaa kun kelan kautta maksaavat, kuinka paljon etc...tänään onneksi oli ilmaantunut kelan sivuille tieto kaikista etuuksista ja täytyy sanoa ettei niillä rahoilla paljon juhlita. :/
Äitiyspäivärahan saan vielä onneksi palkkana (kunhan sairasloma ei siihenkin vaikuta laskevasti) mutta vanhempainraha tippui 200? johtuen tästä sairaslomasta!
Yritän olla stressaamatta ja iloita että Suomessa kuitenkin on mahdollista jäädä hoitamaan lasta kotiin, mutta kun tulevasta ei tiedä. Mitään vakuutuksia minulla ei valitettavasti ole enkä vauvalle ehtinyt ottaa. |O
Mutta eipä näitä auta miettiä...onneksi pieni säästökassa että saa edes esikoisen vietyä kesälomaretkelle huvipuistoon.
Että tämmöinen valitusvirsi tähän väliin... :snotty:

Masussa kävi aamulla kova myllerrys. Selvästi näkyi kun pikkuinen käännähti vihdoinkin raivotarjontaan. :heart: Masu oli hetken ihan muodoton ja kohta potkut tuntuikin napakoina
kylkiluussa. :D
Kauan hän ei pää alaspäin viihtynyt vaan päättikin tehdä uudelleen kuperkeikan ja taas potkut tuntuu alavatsalla. Toivottavasti nyt älyäisi kääntyä vielä ja pysysisikin niin. :headwall: Mikähän salainen sopimus näillä heinäkuisilla on syntyä peppu edellä? :D

Tuuliina 35+0 POKS
 
äääh. Ihan kauhea päivä tänää. Vettä tulee kauheesti ja ulkona ei millään viittis ees käydä. Muutenki oon ollu tänään koko päivän yksin ja luultavasti oon yönkinn ku muu perhe on Oulussa, paitsi poikaystävä. Tää kaikki alkaa pikkuhiljaa tuntuu mahottomalta ja tosi raskaalta. En tiiä miks tänää tuntuu siltä, mut on pitkin päivää vaan itkeskelly vaikkei kunnon syytä ehkä oliskaan. Meillä on tässä muutto just alla ja sekin stressaa ja kaikki muu siihen liittyvä, oon niin väsyny! :ashamed: en jaksais enää päivääkään, miksei vois jo helpottaa ? :'( Ainoa ilo on tuntea ko pikku-Nipa potkii masussa ja tietää että sillä on kaikki hyvin. Mut välillä sit taas tuntuu että mitä jos en jaksakaan sitten ku pikkunen syntyy? Ajatteleeko kukaan muu näin?

Turhautunut :ashamed: :ashamed:

ti-aa & Nipa 34+2
 
Mä oon niin lopen kyllästyny tähän raskauteen
Väsymys on jotain aivan kamalaa mutta kun ei vaan pysty nukkumaan ni ei. Jos ei satu tai kolota, närästä tai pissata ni sit muuten vaan pyörii sängyssä, mutta uni ei tuu vaikka meinaa nukahtaa pystyyn.

ja tätä pitäis viel kestää päälle kuukaus ainaki. Mun voimat rupee olee totaalisen loppu.

Päivällä sit oon ku perseeseen ammuttu karhu ja saan kilareita melkee joka asiasta.

Esikoinen varsinki saa tutaa heti jos vähänki uhmailee, ei oo kivaa.

Ei vaan kestä eikä jaksa enää.. :'( :(

wiivi84 & JOKERI 33+2 :headwall:
 
tännekkin ilmoittelen....

tuol kerhon puolella vaan oon ollu, siks ei oo kuulunu :ashamed:
kaikki suht ok, pientä kipuilua ehkä, mut ei mitään hälyyttävää. vauvalle kaikki pitäis olla kondiksessa, et ainut minkä haluan viel tehdä on kunnon siivous kaikkiin huoneisiin, mut onhan täs viel aikaa.

monilla alkaa jo oleen tukala ja väsynyt olo niin teille :hug: päivä kerrallaan, loppusuoralla aletaan olla.

pääryskä ja poju 34+3
 
ti-aa :hug:

wiiwi84 Tuttua myös täällä tuo yövalvominen. Enää ei olisi kauan mutta kuitenkin liian kauan. :kieh:

Tänne ei ihmeellisempää. Miehellä oli eilen vapaapäivä joten kävimme Lindexillä. Piti hankkia imetysliivit valmiiksi. Kuppikoko on kasvanut (C75->DD85)huimasti vaikkei maito vielä ole noussutkaan. Pelottaa mitkähän kärpäslätkät jää jäljelle kun imetyskin on loppunut. :whistle:
Jaksoin juuri ja juuri olla siellä Lindexillä kun jo tuli paha olo ja voimat totaalisen loppu.

Olo omaan olemukseen on ihan tuskainen. Vielä ennen sairaalaan joutumista harrastin kevyttä kuntopyöräilyä, joogaa tai muuta urheilua vähintään kolme kertaa vkossa...nytpä en ole uskaltanut tehdä mitään. Kunhan ei tarvitse tehdä sektiota jotta pääsen nopsemmin lenkkeilemään...sitä paitti elokuussa pitäisi olla jo jonkinmoisessa kuosissa kropan kun meillä on perinteinen sisävesiristeily tyttöjen kanssa. ;)

Jaksamisia kaikille! Onneksi helteet hellitti sentään!

Tuuliina 35+1
 
ti-aa :hug: välillä tulee noita "masennuksia" onneksi ne menee ohi, koita jaksaa.
wiiwi84 mä alan kanssa olemaan aika kyllästynyt tähän olotilaan. kun mitään ei oikein jaksa tehdä, mutta ei jaksaisi olla mitään tekemättäkään :| haluisin jo vauvan syliin, niin pääsis vaunuilemaan ja muutenkin aloittelemaan sitä vauva arkea. tiedän että vielä ei ole aika beibin tulla, mutta silti...
tuuliina84 mä kavin kanssa eilen lindexillä, tuli ostettua vauvalle vaatteita...taas :ashamed: vaikka tää lapsi ei kyllä tarvitsisi enää yhtään vaatetta, mutta kun ne on niin ihania ja oli alessakin... ;) ja löysin mä itselle imetysliivitkin, tosin en tiedä yhtään minkä kokoiset niiden pitäisi sitten loppujenlopuksi olla, mutta ajattelin että ostan nyt tollaiset toppimalliset, niin menee ehkä vähän pidempään ja kun noi omat ei enää mahdu, niin en viitsinyt ostaa enää ns. normi liivejä... mistäs sen tietää kuinka paljon rinnat suunnilleen kasvaa?

masentava toi ilma, kauhean kylmää kja kosteata, mutta siitä huolimatta mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Imetysliiveistä Me keskusteltiin neuvolassa asiasta ja hän sanoi, että se varsinainen turvotusvaihe jolloin maito nousee rintoihin ei kestäisi hirveen kauan. Joten aivan hehto suuria liivejä ei kannata ostaa kuin ehkä yhdet/kahdet. Mä olen ostellut tässä kevään aikana uusia liivejä rintojen kasvaessa ja olen tarkoitukseella ostanut imetysliivejä sitä silmällä pitäen, että ne rinnat sitten imettäessä pienenisi siitä suurimmasta koosta... :p Nyt minulla on useampia imetysliivejä, joita pidän nyt ja sitten laitokselle ostan yhdet kupin suuremmat vielä. Katotaan miten niillä pärjää. =)
Nuutti ja Ville Vallaton 33 + 5
 
hei pakko kysästä, jos joku tietäis, että kuinka tarkkoja ollaan niistä käynnistämisen syistä? oon ymmärtäny et niitä tehään vaan lääketieteellisistä syistä. ite en oikeesti jaksa enää. nää pyörtymiset ja sydämen tykytykset pahenee koko ajan. ne tulee jo seisaallaan, sängyssä kun makaan ja kun istun vessassa isommalla hädällä! en pysty tekeen mitään kun tulee aina tosi huono olo kun sydän hakkaa 300 enkä saa siks kunnol henkee ja sit oksettaa ja taju lähtee. en pysty nukkumaankaa enää. ennen kylkiasento on heti helpottanu siihe tykytyksee mut eipä enää. oon todella turhautunu :( mietin tos kerran sitäki et miten mun pitäs sit synnyttää.. ku istuma-asennossa ja makuuasennossa lähtee taju ja nyt sit myös seisaaltaanki.... tää on jotain niin hirveetä. kertokaa te viisaammat et kuinka tiukkoja ollaan noissa käynnistämisissä? mä haluan tän olon jo pois :'(

raskaus ollu jo muutenki hyvin hyvin raskas ja pelkään etten jaksa enää yhtään kun vauva syntyy. oon niin väsyny ja uupunu ku en oo pystyny nukkumaan koska mua alkaa oksettaa ja pyörryttää :(

jedvenna ja poju rv 35+2
 
uc1
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa.

En ole kirjoittanut moneen kuukauteen, mutta olen päivittäin seuraillut kirjoituksianne.

Ihan ensinnäkin suuret onnittelut tessak:lle pienen pienestä tytöstä ja kovasti jaksamista kaikille muille loppuraskaudessa.

Ajattelin tulla kirjoittamaan omia kuulumisia aluksi niin hienosti sujuneesta raskaudesta ja loppuvaiheen ongelmista.

Elikäs esikoista siis odottelen ja LA 2.7. Alkuraskaus on sujunut kuin unelma ja olen onnellisesti saanut jäädä pienillä järjestelyillä pois töistä jo maaliskuun lopussa (ei sairaslomaa) ja päässyt huilaamaan ja valmistautumumaan tulevaan elämänmuutokseen hyvissä ajoin.

Rv 30 mulla todettiin raskausdiabetes (terkkari lähetti labraan kun oma paino nousi niin reippaasti ja sf-mitta oli yli yläkäyrän jatkuvasti). Tuolloin alkoi kova dieetti ja ruokavaliosta on jäänyt pois kaikki "hyvänmakuinen". Noudatan tiukkaa diettiä, josta on karsittu sokeri, hedelmäsokeri, marjat sekä maitotuotteet ja sen avulla painonnousu on pysynyt hallinnassa. Insuliinia en ole tarvinnut.
Lähtöpainoa mulla oli 50kg ja nyt kasassa 70kg ja eletään viikkoa 36+2.

Viime torstaina kävin äippäpolilla koko-/synnytystapa-arviossa ja valitettavasti diabetes on ehtinyt vaikuttamaan vauvaan. Pojanalku on vahvasti keskivartalolihava, niin kuin kuulemma sokerivauvat ovat. Rv 36+0 pojan sen hetkiseksi painoksi mitattiin huikeat 3656g :eek: ja painoarvio LA menessä noin 4,6kg :eek: :eek:

Kyllä siinä mammalla loksahti suu auki. Olen itse todella hoikka ja siro, joten alkoi kyllä synnytys tosissaan hermostuttamaan...

Sain uuden ajan 17.6, jolloin mittaillaan taas. Lääkäri oli sitä mieltä, että alle 4,5kg mahtuu alateitse ulos, mutta suurempaa ei lähdetä kokeilemaan. Kehotti henkisesti valmistumaan, että aletaan käynnistelemään juhannukseksi.

Jäljellä olevien päivien määrä siis väheni puolella... Vauva on ollut raivotarjonnassa jo viikosta 27 lähtien ja on kuulemma laskeutunut lantioon. Kohdun suu on pehmennyt ja sormelle auki, kanavaa jäljellä n.2cm. Mulla on ollut jo kuukauden verran päivittäisiä harjoitussupistuksia, joten ei sitä tiedä tietenkään vaikka lähtisi itsekseen tulemaan jo aiemmin, mutta ei auta kuin ihmetellä ja odotella.

Tiukka dieetti jatkuu edelleen ja toivottavasti tuolloin 17 pvä poika ei paina kovin paljoa yli tuota 4 kiloa. Vähän kiire aikataulu tuli juhannusviikolle, kun kokoarvio on siis 17.6 ja naimisiin pitäis mennä 18.6. Saas nähdä kuin mamman käy ;)

Onko kukaan heinäkuisista synnyttänyt reippaasti yli nelikiloista vauvaa? Kokemuksia?

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen ja jaksamisia =)

uc1 + "maximus pontimus" rv 36+2
 
Nuutti79 Itsekin muistelisin esikoisesta rintojen kasvaneen synnytyksen jälkeen väliaikaisesti todella suureksi jolloin mieluiten oli kokonaan ilman liivejä.

Jedvenna käsittääkseni synnytys voidaan käynnistää ennenaikaisesti mikäli raskaudesta äidille tai lapselle on vaaraa, mutta useimmiten raja on rv38 jolloin aikaisintaan käynnistellään. Kannattaa vaikka soittaa neuvolaan ja kysyä mitä sinun tilanteessa olisi parasta tehdä.

uc1 Hurjan kokoinen poitsu on! Minulla esikoinen painoi 4,6kg ja käynnistettiin laskettuna päivänä. Synnytys ei ollut helppo johtuen siitäkin että poju oli tulossa maailmaan otsa edellä. Olen itse pienikokoinen (ennen raskautta :LOL: ) mutta loppujen lopuksi synnytys meni ihan ok. Kipeä olin monta viikkoa synnytyksen jälkeen. Tsemppiä!

Oli ihan pakko vähän venytellä ja teki kyllä hyvää. Tekee niin mieli lähteä lenkille! Ei montaa viikkoa enää!
 
HEI TE KESKI-SUOMALAISET :wave: Oletteko käyneet äitipolilla asioimassa tämän tai aiempien raskauksien aikana? Mua vähän jännittää mennä sinne, kun tuntuu, etten ole kuullu MITÄÄN hyvää äitipolin toiminnasta Jyväskylässä... Henkilökunta kuulemma tympeetä jne? Pitääkö paikkansa??

PERÄTILASTA:
Eli meillä vauva perätilassa ja torstaina ois äitipolille aika. VOIKO NE PAKOTTAA SIIHEN KÄÄNNÖS YRITYKSEEN? Vai voinko sanoa suoraan, etten sitä halua edes yritettävän???
Mitäs sitten jos sektioon päädytään, millä viikolla sektio yleensä tehdään? Jostain olen kuullut, että aiemmin kun laskettuna-aikana???

Annu & Neiti 36+2
 

Yhteistyössä