<3 HEINÄMASUT Tammikuussa <3

Sokerirasituksesta: Meillä terkka sanoin neuvolassa että se tehdään jokaiselle odottajalle. Ne joilla on aiemmin ollut tuo raskausajan diabetes niin eka koe tehtäs rv 12-16 ja toinen koe rv 26-28 (myös niille joilla ei ennen ole mtn ollut). En tiedä tosin koskeeko tuo sääntö vain PKKS:aa.

Minun pitäis mennä rv 26 tuohon kokeeseen. Mulla oli esikkoa odottaessa joku arvo hieman koholla ja ruokavalion avulla pidettiin sokerit kurissa, eli mulla tulisi tuo koe siltikin vaikkei tuota uutta sääntöä olisikaan. Huono olo on tullut molemmilla kerroilla kun tuo koe on tehty ja olen saanutkin pötkötellä sängyssä.
 
Onko teistä kenelläkään vaikeuksia töissä? On jotenkin aivan hakattu olo työpäivän jälkeen ja töissä usein pyörryttää ja väsyttää. Teen seisomatyötä ja jalat ovat tosi kipeät. Samoin selkä. Olen pomolle puhunut asiasta ja hän ei voi asialle mitään, vaikka vein lääkäriltä lapun, että pitäisi pysyä edes tauot pitämään ja hetken istumaan. Yksintyöskentely on lisääntynyt tässä kuussa entisestään. Työmotivaatio on aika nollissa..

Mureena ja papu 15+4
 
Se vielä, että olen joutunut jo kerran käymään vaikean jalkakrampin takia sairaalassa ja jalkoja kramppaa harva se päivä. Syön lisä-magnesiumia, muttei auta asiaa. Tuntuu kamalalta ajatella mitä tästä vielä kehkeytyy..

:'(

Mureena ja papu 15+4
 
Täällä ollaan kipeänä. :snotty:
Oli virhe mennä aamulla töihin, luulin olon olevan "ihan ok" mut sepä paheni.
No, huomenna en mene.
Piti tota sokerirasitusta kommentoida, mulle tehtiin se pojan odotusaikana ja tehdään nytkin, bmi kun on juuri sen rajan yli.
Kertaakaan ei olleet sokerit koholla pojan aikaan ja mulle tuli todella huono olo siitä litkusta, melkein oksensin silloin. :x
Että en mitenkään odota sitä, etenkään kun olo on ollut paljon heikompi kuin silloin, 12h syömättä tuntuu tällä hetkellä mahdottomalta. No, saa nähdä miten muijan käy..

Mureena, ikävä tilanne sulla töissä. :/
Mulla on tuntunut selässä ja mahassa jonkun verran jatkuva portaissa ramppaaminen, mutta onneksi istumaan pääsee aina kun siltä tuntuu.
Sitten vaan sairaslomalle jos ei sulle kunnon taukoja ja muita suoda ja oo menee vaikeaksi. :hug:
Nyt painun teen keittoon ja sohvalle, voikaahan kaikki mamat hyvin! :wave:
 
mureena ikävää et sulla on töissä tuollanen tilanne. mä tekisin sun tilanteessas itse näin et pitäisin ne tauot vaik pomo kattois pitkään ja istuisin silloin ku tuntuu pahalta ja jos pomo tulis valittaan niin sanoisin et lääkäri on määränny näin ja sillä sipuli.
 
moi pitkästä aikaa kaikille !

taas ollu kiirettä, ei oo paljoo kerinny kirjottelee.
oon välillä käyny lueskelee mitä kirjottelette...
oon kans kipeenä, poskiontelontulehus. ooneks sain antibiootit :)
masu senku kasvaa. koulussa sanoivat maanantaina,
että on selvästi kasvanu viikonlopun aikana :)
painokin on nyt lähteny nousuun. lähtöpaino oli 58kg. nyt on sit 61kg.
pikkunen potkii hirmusti. on ihanaa kun
tuntee päivittäin sen liikkeitä:) tulee niin ihana olo!
mut nyt on alkanu kipujakin tulee nivusiin ja varmaan kun kohtu kasvaa nin vauhdilla niin on välillä sellasta vihlontaa että huh...... :/
sain eilen varattua rakenne ultran 11.2....
nyt menee aika sit hirveen hitaasti kun oottaa niin innolla:D

jaksamisia kaikille :wave:


nannuz ja jerkku 17+0
 
Moi!

Mahtuiskos vielä joukkoon mukaan yksi äiti? :attn: Huomenna rv 17+0. Masussa asusteleva tulokas on perheemme 5. lapsi. Pojat on syntyneet vuosina -01, -03 ja -06 syntyivät kaksospoijaat.

Odotus on tällä hetkellä mitä ihaninta aikaa :heart: Potkut tuntuvat heiveröisinä ja massu alkaa vaivihkaa pyöristyä. Töissä pomo ja työkaverit tietävät raskaudesta, kun oksensin alkuraskaudessa itseni sairaalakuntoon. Kahteen otteeseen jouduin tippaletkun päähän :/
Painoa on tullut ehkä parisen kiloa. Mulla rakenneultra 13.2 ja perjantaipäivä :kieh: Ja meinaan kyllä varmasti kysästä kumpi tulee
:LOL: :LOL:

Nyt tämä mamma kipuaa vintille nukkumaan
 
sokerirasituksesta
mulle lääkäri sano että kuulun harvinaiseen ryhmään joka on alle 25 vuotias ja paino normaali, ei tarvitse tehdä sokerirasitusta. ja varmisti vielä ettei suvussa ole ollut diapeettestä. :)
Mureena et usko, mutta mä oon ihan poikki kans. a) mikään ei kiinnosta b) mä voisin ottaa joka päivä vapaata/ sairaslomaa c) istuisin vain tauoilla koko ajan.
Minä! joka olen ollut aina vapaaehtoinen tulemaan vapaapäivinä töihin ja joka on ollu niin tunnollinen töissä ja ihmetelly miten muille työn teko ei ole koko elämä :D mua ei vois vähempää kiinnostaa. aikaistin vielä talvilomaakin että saan vähän edes vapaata :)

käytii joo lääkärillä ja neuvolatätillä.. kuulin sydänäänet ekan kerran :) ihanaa! mun mahassa on vauva!!!!

Sompa ja Pikkuinen 16+6
 
Kuten kattallakin, meilläkin ilmeisesti sokerirasitus tehdään kaikille. Näin ainakin ensimmäisessä neuvolassa sanottiin, kun sitä ihmettelin. Suoraan sanoen ei ole hajuakaan, että koska se on. Mainitsi sen vaan niin, että siihen ilmeisesti palaillaan vielä myöhemmin? :whistle: Kovinkaan houkuttelevalta ei tuo kuulosta, mutta jos pitää, niin kai se sitten on pakko... Esikkoa odottaessa ei ollut moista minulla.

Mureena: Saikkua vaan, jos alkaa käydä liian hankalaksi töissä olo. Viimeistään sillä työnantajankin luulisi ymmärtävän venyä sinun tarpeisiisi... :hug:
Esikkoa odottaessa työnantaja kovin yritti huomioida mun raskauden, mutta käytännössä se oli vaikeaa. Jatkuva kiire, myöskin paljon yksin työskentelyä, tauot harvassa (pahimmillaan hyvä että syödä välissä ehti) yms. Jossain vaiheessa pitää vain olla itsekäs ja pysähtyä miettimään sen masukin vointia. Eikä se edes ole kovinkaan itsekästä tehdä niin...

(.) Eipä tänne kummempaa. Etoo edelleen, jos ei riittämiin tule syötyä. Välistä myös pelkkä ajatuskin syömisestä etoo edelleen, mutta sen kanssa pärjäilee jo nykyisin. Uni maistuu mainiosti. Syömisissä tähän raskauteen tuntuu kuuluvan vaihtuvat pakko saada-mieliteot. Tällähetkellä mielitekona on hodarit. :p

mussu & monni 15+3
 
Päärynärouva; Meillä on ollut melkein samankokoiset pojat. Meillä oli 4200g ja 56cm. Minulla ei ollut raskausajan diabetestä kyllä mutta nähtävästi ei sitten pieniä lapsia saadakaan. Mies oli syntyessään suunnilleen samaa kokoa. :)

Mullakin on tuohon sokerirasitukseen meno, mutta ei ole vielä tietoa, että milloin. Meillä on suvussa diabetestä ja äidilläni ollut siskoani oottaessa raskausajan diabetes, joten sen takia laittavat kokeeseen.

Tämä päivä taas mennyt oksennellessa, nyt illasta jotain pysynyt sisälläkin. Täytyy lähteä tankkaamaan vielä lisää, että uni maistuu...

Mureena; Hae ihmeessä sairaslomaa, jos tuntuu, ettei jaksa! Oma jaksaminen ja vauva on tärkeimmät!

Pikkumuksis rv 13+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannuz:
kuinkas moni haluaa tietää sukupuoln ultrassa jos mahollista?? :)
Minä ainakin! En malttaisi millään olla kysymättä. Täytyy vain toivoa että on kätilönä ultraamassa sitten henkilö joka viitsii sitä puolta tutkia. Monesti kuulee kommentteja, että ultrassa katsotaan VAIN vauvan hyvinvointia ei sukupuolta. Juu-u, mutta silti... :p
 
Sain tänään kotidopplerin. Ensin piti etsiä sydänäänet mutta kyllä ne lopulta löyty. :) Jännä miten istukka ja verenkierto pitää kans ääntä.. Voi olispa jo maaliskuu ja rakenneultra :D

Meela & Papu 13+0
 
SusSoo
Sokerirasitusta ei todellakaan meidän kunnassa tehdä kaikille. Meidän kunnassahan nyt kyllä säästetään ihan kaikesta. Vauvarahakin poistui tänä vuonna :kieh: |O

Sukupuolta emme halua tietää etukäteen. Tosin tyttöä epäilen odottavani. Ihan vaan siis mutu-tuntuma. Jos vauvoja olisi enemmän kuin yksi, niin sitten kyllä olisi kiva tietää kumpaa sukupuolta ovat. Meillä on tarpeeksi vaatetusta molempien sukupuolten edustajalle. Häkkisänky ja turvakaukalo saadaan lainalle veljeltäni. Tuo nykyinen juniori hajotti edellisen häkkisängyn... Melkoinen mimmi :D ... seisoi vaan sängyssään tyytyväisenä puolat kädessä.

(.) En oikein vieläkään tunne liikkeitä. Olotila on vallan mainio. Tosin pienet iltapäivätorkut pitää ottaa joka päivä. Yritän vaan uskoa, että kaikki on hyvin vaikka olo on näin hyvä :xmas:

Sussoo ja Suloinen 15 ja jotain? (voiko olla jo noin paljon... pitääpä alkaa laskea viikkoja)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannuz:
kuinkas moni haluaa tietää sukupuoln ultrassa jos mahollista?? :)
Miehen kanssa päätettiin, että jätetään lahja avaamatta etukäteen ja odotetaan syntymäpäivään :D Välillä kyllä kutkuttais tietää, että osais vauvan tavaroita ajatella sillä silmällä.. Pojalle ei ihan hörhelömekkoja viittis päälle laittaa..

Tänään kävin shoppaileen ja muovikassillinen pieniä vaatteita tarttui mukaan.. Ei millään malta olla ostamatta.. Isommat rintsikatkin piti ostaa, kun vanhoista tursuaa jo pahasti yli. Nyt tarvii olla 80D mimmosetkohan lollot ne on kun imetys lähtee käyntiin?

Oli parempi päivä tänään kaikin puolin, mielikin piristy kun pääsi vähän tuulettumaan ja kaselemaan kaikkea ihanaa pikkuselle..


Mureena ja papu 15+5
 
Huomenet kaikille!

Ei täälläkään ole kaikile tuota sokerirasitusta.Taikka missä olen asustellutkin en yhdestäkään ole käynyt.Täällä ei rakenneultrassa ei sanota sukupuolta :( Tahtoisin kyllä tietää.

Mureena:toivottavati työtilantees muuttuis sellaiseks,että olisi mukava työskennellä.

Kasvatellaan masuja ja hyviä vointeja kaikille :heart:
Äiti kengu ja pikku kengu 16+6(16+2)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumuksis:
Päärynärouva; Meillä on ollut melkein samankokoiset pojat. Meillä oli 4200g ja 56cm. Minulla ei ollut raskausajan diabetestä kyllä mutta nähtävästi ei sitten pieniä lapsia saadakaan. Mies oli syntyessään suunnilleen samaa kokoa. :)


Pikkumuksis rv 13+4
juu, niin tuo munkin mies oli anopin mukaan melki yhtä iso. tyttö mulla oli 3650 g ja 49cm et se nyt oli viel aika normaali. et katsellaan nyt miten tämän kanssa menee =) epäiltiinkö sulla missään vaiheessa et tulis vähän isomman kokoinen vauva?
meillä ei, sanoivat vaan et korkeintaan 3,5 kiloinen on. vähän oli kätilötkin järkyttyneitä kun poika synty ja koko oli tuollainen. ja jäihän se hartioista kiinni, ihan vahingossa tuli ehjänä pihalle, niin se kätilö ainakin töksäytti meille =)
 
Milloin teillä alkoi esikoisesta tuntua muksahduksia masussa?

Toissapäivänä junassa istuskellessani tuntui semmosta epäsäännöllistä elohiiren tapaista muksintaa tonne ihan alamasuun. Välillä vaihtoi kohtaa, mut palasi sit samaan. Ihan kun oisin pari päivää tätä ennen tuntenut samanlaisen muksasun sydänääniä kuunnellessa.. Olin siis 15+ viikolla.

Naureskelin yksinäni junassa, muut vähän kattoivat.. Ehkä oonki höperö ja noi onki vaan mahavaivoja :D

- Jousku ja pn 16+0
 
Jousku: Kyllä mulla tuntu pari viikkoo takaperin jtn pieniä liikkettä. sillon oli viikkoja 15+2. Nyt on viikkoja 17+2 ja tunnen joka päivä pieniä liikkeitä:) Ihan kuin ilmakuplia puhkeilisi masussa:) Ei voi erehtyä siitä onko ne ilmavaivoja vai vauvan liikkeitä :heart:

Muuten, pystyttekö vielä makaamaan mahallanne???
Itellä tekee jo vähän tiukkaa...

Nannuz ja Jerkku 17+2
 
LA on 1.7 ja synnytyssairaalana varmaankin TYKS.

Nyt siis ollaan viikolla 17 menossa ja pikkuhiljaa alkaa vatsa pyöristyä (ei vielä näy mutta tuntuu). Koko raskausajan ollut hirveää väsymystä ja siihen löytyi syy verenpaineesta (111/56) ja hempasta (115)...muistaakseni noi arvot. Joka tapauksessa kaikki matalaa.

Ylipainoa on ollut jo ennen raskautta ja siksi olen menossa sokerirasitukseen. Painoa ei kuitenkaan ole nyt tullut kuin 800 grammaa raskauden alusta joten olen siihen ihan tyytyväinen.

Eka ultra oli jo viikolla 11 ja seuraava on helmikuun lopussa, toivotaan että kaikki on kohdallaan. Vilkas kaveri masussa kuitenkin on, se on nähty ja koettu useaan otteeseen:)
 
Täällä yksi laiska kirjoittaja ilmottautuu, mukana ollaan, lukemassa olen käynyt mutta kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle :ashamed:

Sokerirasitukseen en joudu ikäni ja painoni takia ja suvussa ei ole diabetesta.

Neuvolassa kävin 2 viikkoa sitten ja siellä kaikki oli ihan hyvin. Sydänääniä kuunneltiin aika kauan kun Kirppu ei tahtonut että häntä kuunnellaan, aina lähti karkuun.

Vauvan liikkeitä on tuntunut jo hetken, mutta jos laitan käden vatsan päälle Kirppu lopettaa liikkumisen.. Selällään kun olen tuntuu kohdussa välillä oikein kova kohta toispuoleisesti, luulen että kirppu on siellä sitten jotenkin niin että nojailee kohtuun :heart:

Töissä ei huvita olla, mutta onneksi ei enää olekaan kuin 2 kuukautta ja sitten alkaa pitkä kesäloma ja siitä suoraan äippäloma.

MammaMaraKisu ja Kirppu 16+5
 
On jotenkin huono olo ollut.. oksettanut, ilmavaivoja, semmonen olo ettei tietäis miten päin olla.. ja sit vielä flunssa päällä. :S Hih, tuolla la- listalla lukee että poika 05, niin se on oikeasti -04. :)

Meela & Papu 13+2
 

Yhteistyössä