<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Hyvää huomenta!!!

Ulkona melkein 30 astetta pakkasta, joten aamulenkki koirien kanssa siirtyy!!! Jospa tuo pakkanen hellittäisi, niin pääsis ulkoilee.

Maitotuotteista: Ruuan kanssa juon aina maitoa tai piimää. Jugurtteja syön ja juustoakin menee. Leipäjuusto myös herkkua, sitä sitten joskus ostelen viikonlopuksi. Nyt oon niitä leseitä syönyt aamuin illoin jurustin kanssa, että saa mahan toimimaan.

Nimistä: Toiset nimet on kummallekkin sukupuolelle, mutta etunimestä ei oo varmuutta. Muutama hyvä ehdotus, mutta ei mitään varmaan.

Vesirokon olen sairastanut, mutta lapset ei. Olen kyllä niille yrittänyt sitä hommata, mutta ei oo tarttunut. viime keväänäkin käytiin kylässä sellaisessa paikassa missä vesirokko lapsella, mutta mentiin varmaan liian myöhään eikä se enää ollut aktiivivaiheessa koska ei meidän lapsiin tullut.

Rakenneultra olisi 11.2, sitten ollaankin jo puolessa välissä tätä odotusta :) Aika on kyllä alkanut nyt kulumaan nopeammin kun ennen nt-ultraa. Onneksi näin.

Muumi ja pikkuinen 16+3
 
Huomenta Mammat!
Mä sain eilen jonku ihmekohtauksen ja alkasin taas tekeen uutta ilmettä kotiin.Liekö pesänrakennusviettiä??
Tavarat vaihto paikkaa ja nyt toi mun olkkari/ruokailutila saikin vähän enemmän tilaa itseensä.
Illalla sit laitoin viäl makkarinkin siihen järjestykseen että siellä on sit oma tila möykylle ja hänen sängylleen ja hoitopöydälle.
Oon koittanut tuota nuorimmaista saada jo nukkuun omassa huoneessa mutta tulokset ei ole kauheen lupaavia.
Päiväunet meni ihan ok mutta kun piti mennä yöunille omaan huoneeseen niin itkuksi se meni.
Tunnin se itki siellä,sit siirsin sen takas mun huoneeseen niin toinen tunti meni vielä siellä ennenku uni voitti. Se vähänku vierastaa tuota omaa huonettaan,vaikka siitä huoneesta on kulku suoraan mun huoneeseen ja joka päivä se siellä leikki leluillaan.... Tarkotus kumminkin olisi että typy nukkuis omas huonees silloin ku möykky tulee kotiin,onhan tässä onneksi vielä aikaa :)

Täällä on taas melko kovaa pakkasta ja aamulla piti taas hakia heti puita tupaan ja takkaan valkia. Ikinä en muista illalla valmiiks puita tupaan kantaa,tai sit en vaan viitti :D

Jaha,nyt täytyy taas rientää!!!

Nenna ja
 
Huomenta!

Mä olen ollut eiliseen asti ihan masentunut. :ashamed:

Mulla oli perjantaina neuvola. Omaa neuvolantätiä en vieläkään tavannut, nyt oli taas joku eri. Ei suostunut kuuntelemaan sydänääniä koska ne ei kuitenkaan kuuluisi. Se murhe on Takana olevasta kohdusta !!! No ei kuulunut ääniä, ja lähdin kotiin. Jotenkin kuitenkin harmitti se käynti niin vietävästi etten jaksanut perjantaina tehdä yhtään mitään. :'(

Lauantaina lähdimme autokaupoille ja ostettiin Chrysler Voyager :) Ja illalla päätin julkaista kaikille fb:ssä mun odotuksesta :D

Ja kun mä menin nukkumaan sain omalla kotidopperilla toisen vauvan sydänäänet kuuluviin ekan kerran. Ja kun hetken miehen kanssa kuunneltiin hermostui pikkunen ja saatiin mojovat iskut anturiin... :heart:

Öistä Olen saanut paremmin nukuttua. Ehkä kohtu on vaihtanut asentoa ettei paina tuonne alas enää niin paljoa.

Painosta Neidistä painoin 89-92 kun aloin odottamaan ja synnärillä niitä kiloja oli jo 115kg :(

Pojasta lähtöpaino oli samaa luokkaa ja synnärille lähdettäessä painoa oli se 110kg

Nyt näistä lähtöpaino oli 82kg olen laihduttanut koko viime kesän ja syksyn ja sain kuin sainkin 15kg lähtemään :) Ja nyt on painoa tullut 87.8kg eli sillaset 5 kg mut mulla on kuitenkin eri tilanne ku teillä muilla ja en itsekkään tiedä mikä on normaalia painonnousua tässä raskaudessa :)

Seuraava neuvola on jo 2.2. koska tarvitsen sairaslomalapun kelaa varten neuvolalääkäriltä ;)

Sokerirasitus on 3.2. yöks että mä inhoon sitä!

Ja se rakenneultra on 8.3. kauheen pitkä aika odottaa :(

Olisko mul ollu viel muuta. En nyt muista...

Niisku-rouva+ pirpanat 13+3
 
Hei kaikille..
Tervetuloa uusille.. :)

Hetkeen ei ole tullu kirjoiteltua ku ollaan tytön kanssa molemmat flunssan kourissa.. :( Ja ollaan edelleen..

Mut neuvolassa käyty pe ja kaikki hyvin, sydänäänetkin saatiin kuulumaan.. Jumpsutti menemään sellasta 152.. :)
Hb 141
RR 134/73
painoa -100g/viikko, lähtöpaino 81,6 ja nyt siis 80,6
Lääkäri tutki ja kaikki alhaalla kunnossa. :) Papaa ei otettu.
Sokerirasitukseen pitää varailla aikaa, rv15 -> Mä en tykkää yhtään.. Niin ja rakenne ultra on 8.3. :) Aika monella muullakin näytti olevan samana päivänä. :)

Tyttö huutelee, pitääpi taas mennä...

 
Hei kaikki heinäkuuta odottavat!

Hiljaiseloa on pidelly. Alkaa alun väsymys kaikota, mutta olo ei kyllä ole mitenkään energinen. Silti pitäis kaikenlaista jaksaa tehdä. Ei ehdi koko ajan hehkuttaa mielessään raskautta. Mies on kyllä tosi innoissaan ja on sitä mieltä, et mun maha oli kasvanu sen parin päivän työmatkan aikana. Ja onhan se kasvanu. Ite ei vaan huomaa sitä pientä muutosta. Sellaset housut, jotka meni joulukuussa ihan helposti jalkaan, kiristää nyt vyötärön kohdalta.

Kestovaipoista: Haluisin kyl kokeilla. Hinta vaan hirvittää, mut maksaahan ne kertakäyttövaipatkin. Meillä on hyvä pesukone, mut tosi vähän kuivatustilaa.

Nukkumisesta: Yhteentoista mennessä pitää olla sängyssä, mut tää oli käytäntö jo ennen raskauttakin. Herään 1-3 kertaa yössä vessaan ja varsinkin aamusella on vaikeeta saada uudestaan unta. Viime yönä näin ekaa kertaa unta synnytyksestä. Jouduin sektioon, joka tehtiin pizzaveitsellä. Onneks heräsin:LOL:

Maitotuotteista: Saatetaan miehen kanssa juoda aterialla litra rasvatonta maitoa puoliks. Eli maito kyllä maistuu. Ja jogurtti ja juustot. Nyt on Kalinka-kausi menossa. Monessa jogurtissa on kyl mun makuun liikaa sokeria ja mustakin tuntuu et valikoima on huonontunu. Aamuisin syön kaurapuuroa, pitää nälän pitempään loitolla.

Jumpasta: Pilateksessa oon käyny pari vuotta ja aion sitä jatkaa. Muuten oon nyt kokeillu sen rinnalla joogaa ja niskajumppaa. Molemmat onnistu. Oli aika leppoisa tempo onneks. Hiihtämässä kävin joululomalla ja oli tuskaa huomata, miten rankkaa se oli. Ärsyttää huomata, miten nopeesti hengästyy. Ei ollu mitään energistä touhua se!

Tänään poksuu 16+0. Viime viikolla oli toka neuvola. Hb oli 131 (parempi kuin odotin) ja verenpaine 118/68 eli tosi hyvä. Sydänäänet saatiin hyvin kuuluviin ja pulssi oli 150. Seuraavaks odotellaan rakenneultraa 22.2. Mies haluis tietää sukupuolen. Pojan nimi on ollu tiedossa jo seurustelun alkuajoista asti, mut tytön nimissä on enemmän valinnanvaraa. Harmi et mun hyvä ystävä, joka on nyt raskaana saa luultavasti tytön toukokuussa ja sen aikoma nimi on tosi lähellä sitä, mitä haluisin. Tyhmää murehtia tällasta:ashamed: Eihän tässä kummallakaan oo mikään vielä varmaa. Ja maailma on täynnä nimiä! Odotan uutta inspiraatiota...

Sinadrius + beibi 16+0
 
Vakuumipakatuista juustoista olen ihan huoletta syönyt kaikkea, mikä on tehty pastöroidusta maidosta. Tähän mennessä olenkin syönyt hyvällä omalla tunnolla esim. Valion sinihomejuustoa. Mun käsittääkseni Suomessa valmistetut juustot on kaikki tehty pastöroidusta maidosta. Korjatkaa, jos olen väärässä. Aina kannattaa kuitenkin varmistaa.

Enpäs olekaan kuullut, että Arlalla olisi ollut ongelmia jogurttien kanssa. Säikähtäisin kyllä itsekin, jos jogurtista pilkistäisi jotain, mikä ei sinne kuulu! :x

Tyttöjen ja poikien nimiä on meilläkin mietitty. Ollaan päästy 100% selvyyteen siitä, mikä annettaisiin pojalle toiseksi nimeksi (kulkee suvussa eikä ole kovin yleinen), mutta ensimmäistä nimeä on pojalle kamalan vaikea keksiä. Tytölle taas keksittiin yllättäen ihan kiva etunimi, joka sopii meille kummallekin ja josta ainakin minä tykkään tässä vaiheessa niin paljon, että voisin suorilta käsiltä sen tytölle antaakin. Toisesta nimestä ei ole vielä tietoa.

Luulisi, että nimien miettiminen on kivaa puuhaa, mutta ei meillä. Yleensä se olen minä, jolla menee hermo, jos koko almanakka on käyty läpi ja ainoastaan yksi tai kaksi nimeä on sellaista, joista kumpikin pystyy sanomaan: miksei. Mulla ja miehellä on niin erilainen maku nimien suhteen, että melkein pitää verenpainenappeja nauttia, ennen kuin aloitetaan keskustelu "mikä lapselle nimeksi" :D Niinpä oon aika helpottunut, että tämä nimiasia on jo tässä vaiheessa näin hyvällä mallilla.

Kävin just reippaana tyttönä kolaamassa etu- ja takapihan. Se vika mussa on, että jos jotain teen, niin teen sen sitten hampaat irvessä niin kuin kunnon työmies ikään. Tulipa liikuttua!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 14+6
huomenna poksuu viikot!
 
Hellumarei... Täällä olo on kohentunut jo huikeasti. Oksentanut en ole nyt neljään päivään, jee!!! Tosin etova olo on, mutta tämä ei tunnu enää missään. Tiistaina olis neuvolalääkäri, kivaa taas mennä. :)

Hei ne jotka olette työelämässä. Ootteko miettineet pidättekö kesäloman ennen äippälomaa? Ite aattelin ehottaa, jos saisin säästää sen vasta vuoden päähän, että sais pitää äippäloman jälkeen kaks kesälomaa. Työtiimi oli mun kans samaa mieltä, mutta epäilen, että tämä järjestely ei sovi palkkakonttorilla. Noh jos ei onnistu, pidän loman ennen äippälomaa, rahana en halua ottaa.

Meidän auto myytiin ja uusi omistaja hakee sen huomenna. Niin ja uutta autoo ei siis ole löytynyt... Mistähän meille edullinen tila-auto löydettäs...:)

Minttu-82 ja Ilmari 12+3 :heart:
 
känkkäränkkä
Meillä kans myytiin toinen auto eilen, pakettiautoa tilalle katsellaan, kun tonttia metsästämme että pääsisimme taloa rakentaan...
Ykkös-autona meillä on chrysler grand voyager -05 ja ollaan ainakin oltu tosi tyytyväisiä, vaikka onkin bensasyöppö!

Kävin eilen hierojalla, kun niskat aivan jumissa ja päätä särkee siihen malliin että pakko syödä buranaa välillä :ashamed: Mutta ei sitä jatkuvaa särkyäkään kestä.

Kohta viemään muksut saunaan, josko siellä hiukan rentoutuis noi niskat.

Maitoa kuluu joka ruualla, jugurttia harvemmin ja sekin activiaa tai turkkilaista.

Seuraavaan neuvolaan vielä pari viikkoa, olis kiva kuulla äänet välillä, kun ei vielä liikkeitä tunnu.

känkkäränkkä 14+5
 
Hei!

Vieläkö kehtaa mukaan pyytää? Elokuisten palstaa seurailin aktiivisesti, kun LA oli alkuraskaudenultran mukaan 8.8, mutta nyt np-ultrassa LA muuttui 30.7.
Toiveena oli joka tapauksessa heinävauva, koska käynnistys on jälleen toiveena.

Lehdetönpuu .. 32v .. synnärinä KOS .. perheen neljäs lapsi .. LA 30.7.

Perheeseen kuuluu samanikäinen mies, tyttö -01, tyttö -07 ja poika -10, pari kissaa ja koira.
Asustellaan omakotitalossa jossa ainakin toistaiseksi on tilaa kaikille:)
Autoista on ollut täällä puhe. Meillä on volvo ukon käytössä ja perheautona VW Multivan, sinne sovitaan hyvin. Ostettiin se viime toukokuussa ja jos on isolle autolle tarvetta, ni voin kyllä suositella!! Kuluttaa vähemmän kuin esim. Chrysler (grand) voyager.
Meillä on myös lapsettomuustausta, vaikka kaikki raskauden on onnellisesti kuitenkin luomuna alkaneet :) (miehen lapsettomuus)

Kotidoppler löytyy myös täältä ja muutaman kerran ollaan testattu ja äänet löytyneet kun ollaan sinnikkäästi etsitty :)

Liikkuminen Mitä nyt tätä "arkiliikuntaa" tulee, mutta kerran viikossa käyn salsatunneilla.. Siinä se sitten onki :ashamed: Koirakin kotoo löytyy, mutta jäi auton alle joulun ja uuden vuoden välipäivinä, ettei siitä lenkkikaveria saa kuukausiin..

Kestoilu Meillä on aika hyvä satsi kestoja, tää viimeisin on niitä päässyt käyttää. Sitä ennen ei ollut kiinnostusta(?) eikä innostusta opetalla. Myös tämän seuraavan kanssa olis tarkoitus niitä käyttää. Muutoin käytetään maantuvia kertakäyttövaippoi.

Paino Hiukka täälläkin jännittää miten tässä raskaudessa tulee painoa.. Edellisestä synnytyksestä ei oo niin kamalan pitkä aika, et ei ihan siitä raskaudesta jääneet kerennyt lähteäkään.. Koitan kattoa mitä suuhun laitan.. nyt vaan on koko ajan nälkä!!! Maitoa saan varmasti tarpeeks, juon maitoa ruuan kanssa, käytän teessä ja juustoa, jogurttia ym käytän. Vielä ei oo painoa tullut lisää.

Huonosti nukkuva Täällä ilmoittautuu yksi sellainen! En muista kuka siitä täällä kirjoitteli, mutta aivan samaa kaavaa menee mullakin. Ja miten paljon voi väsyttää ja silti pyörii puoli yötä sängyssä ja aamulla uni kyllä maistuis..
Mulla on ollut HB ongelmaa ja ed raskaudessa siihen vihdoinkin kiinnitettiin huomioo ja sain rautaa suoraan suoneen (x7) joka helpotti myös uniasiaa. Nyt HB suht hyvissä lukemissa, joten siitä sen ei nyt pitäis johtua..

Sukupuoli Hmm.. tätä vielä mietitään, halutaanko tietää vai ei.. Uskon, että vauvan syke tulee antamaan kyllä osviittaa, mutta vielä ei olla siis päätetty halutaanko tietää vai ei.. Ensimmäisen kanssa ei tiedetty, kaks seuraavaa käytiin 4D ultrassa jotta tiedettäis :) Rakenneultra on ...hmmm.. 17.3? :)

Nimet Ei olla yhtään mietitty. Joitain kivoja vaihtoehtoi oltiin mietitty kuopukselle, että niistä varmaan joku pääsee takas listoille sit. Ei kiirettä siis :)

Vti Ei oo ollut kiusana ikinä, silti nla-täti haluaa et testaillaan sitä n kerran kk, koska oli kakkosen odotuksessa vti-epäily..

Vesirokko Me vanhemmat ollaan sairastettu, mutta ei meidän lapset. 9v joutui ottamaan rokotuksen (n.80e) koska on jo "niin" vanha.

Rattaat Meillä olis pohdinnassa Phil & Ted´sit, mutta vielä ei olla mitään päätetty.. Vierekkäin olevissa olis se kauppaongelma, ei mahduttais kaupan kassoista ulos.. (tietty isot market eriasia, mutta ei tällä niitä ole..) Poika on kuitenkin vielä aikas pieni (n.1v2-3kk) ettei ihan pelkkä seisomalauta riitä. Nyt meillä Brio Go:t ja tykkään niistä ihan hulluna.. Harmittaa oikeen et pitää myydä ne!

Työ Mä opiskelen tässä himassa olon rinnalla, vakkarityö kyllä odottaa. Koitan nyt keväällä saada opiskeluja hiukka eteenpäin. Syksyllä kun en kamasti vauvan kanssa päässyt osallistuu. Nyt jos keväällä sais vähän eteenpäin ja tammikuussa (2012) sitten taas uudella "innolla" jatkais.. Eli kesäloma "alkais" toukokuun loppupuolella.

(.)
Siinä sitä omaa napaa tuli yllin kyllin! Toivon mukaan pääsee porukkaan mukaan vaikka näin myöhään olenkin liikkeellä :)

Lehdetönpuu kera kukkivan oksan *12+1*
 
moikka mammat! :D

ei oo tullu aikoihin kirjotettua vaikka lukemassa käyn päivittäin..

tervetuloa uusille ja pahoittelut huonot uutiset saaneille..

autoista olitte jutelleet..meillä on tällä hetkellä 3 autoa "käytössä" ja lisäx on viel 2 jotka on seisonnassa..isäntä kun on noita autoihmisiä :D mutta perheautona meillä on audi a4, mietinnässä on ollu et jos myytäis pari autoo pois ja ostettais audi a6 mut sen näkee sit kesällä miten käy :)

sukupuoli halutaan kyllä varmaan tietää..rakenneultra ois 15.2

vti esikoista odottaessa oli yx vti joka oli ihan oireeton joten sitä nyt aina välillä sit neuvolassa tarkkaillaan ettei uusiutuis nyt tässä raskaudessa.

rattaat ostettiin esikoiselle uutena joten taidetaan ostaa vaan seisomalauta,kantopussi ja rintareppu ovat jo valmiina joten uskon että niilllä pärjätään sit loppukesä/syksy..

kestovaipoista en oo niihin perehtyny yhtään eikä kukaan tuttukaan niitä oo käyttäny joten en oo kuullu niistä kauheesti mitään kokemuksia joten käytetään varmaan kertakäyttövaippoja,meillä kun tulee muuten aika vähän jätettä kun melkein kaikki mikä palaa niin poltetaan puiden seassa samalla kun lämmitetään joten oikeestaan ainoat jätteet mitä meillä tulee ovat vaipat ja lasi yms..

maitoa meillä kyllä käytetään..ruoan kanssa juodaan aina muutama lasi maitoa ja siihen päälle jugurtit ja juustot ja puurot yms joten maitotuotteita saan kyllä riittävästi..

on toinen neuvola oli kuluneella viikolla ja siellä kuunneltiin sydänäänet ja kaikki muukin oli kunnossa,paino oli tippunut kilon ekasta nauvolasta mutta se ei haittaa koska on tuota lähtöpainoa ylimääräistä..
pahin väsymys alkaa onneksi olemaan poissa ainut "vaiva"mikä on tällä hetkellä on jalkojen pakotus eli ns.levottomat jalat ja tuo on sit syy siihen minkä takia monet yöt on nukuttu huonosti :( mutta oon kokeillu joitakin kotikonsteja ja on nyt pari yötä nukuttu oikein hyvin..

nyt pitää lähtee lukee kirjaa esikoiselle ja vähän ajan päästä iltapesuille..jaksakaahan mammat kohta se kevät tulee ja sit tuleekin kesä ja odotettu heinäkuu :heart:
 
Heips taas!

Menin sitten ostamaan kotidopplerin ja nyt vaan odottelen sen saapumista! Sen verran paljon murheita ollut raskauden aikana, että ajattelin josko se sydänäänten kuuntelu helpottaisi oloa! Mies oli kyllä sitä vastaan, on sitä mieltä, että saan itseni vaan hermostumaan jos ääniä ei kuulukkaan. Mutta onneks siltä ei kysytty :)

Juustoista meidän neuvolatäti sanoi heti alkuun, että on sitä listeriaa niistä pästöroiduista maidosta valmistetuista tuorejuustoistakin silloin tällöin löytynyt, että ei kuulema suosittele! Ja sit löysin netistäkin yhden listan, joka kieltää myös pastöroidusta maidosta valmistetut juustot! No ja tietenkin mies oli ekalla neuvola kerralla mukana ja tänään se vilkasi raejuustopurkkianikin ja kysäisi onko se "sallittua". Olen nyt sitten yrittänyt hieman välttää niitä, mutta luulen sen olevan täysin turhaa. Itseasiassa olen enemmän huolissani kalasta. Kalaa pitäisi syödä, mutta ei sitten sellaista ja sellaista, niin että ota niistä nyt sitten selvää!

Kiloista
: niitä on tullut ja reilusti! Pelkästään hedelmättömyyshoitojen aikana lihoin viitisen kiloa vaikka kuinka urheilin ja katsoin syömisiäni. Nyt sitten en ole enää jaksanut välittää niistä kiloista joten roskaruokaa ja karkkia on tullut syötyä! :popcorn:

Ja "liikuntakielto" vuotojen vuoksi todella masentaa minua! En sitten tiedä missä vaiheessa uskaltaisin taas alkaa liikkumaan ja miten paljon. Todella ahdistavaa olla vaan, varsinkin kun on tottunut väh. 5 kertaa viikossa tekemään jotain liikunnallista! Tähän vielä lisään, että meillä on ollut hieman toisenlainenkin "liikuntakielto" miehen kanssa koko alkuraskauden niin on sitäkin varten ollut hermo hieman kireällä...

Ja unet , viime yönä murhasin kaksi tuntematonta ihmistä erittäin raa'asti ja taisin vielä nauttiakkin siitä. Minkäköhänlainen psykopaatti minusta vielä kehkeytyykään tämän raskauden myötä!:D

tiinu ja nappula 12+5
 
Täällä on alkanut tuntua supistuksia välillä. Tai oletan niiden olevan supistuksia. Kivuttomia, mutta sellanen puristus tuntuu alamahalla ja menee ohi ja tulee taas kohta uudelleen. Mulla alko esikoisestakin jo viikolla 21-22. Toivottavasti nyt eivät ala yltyä, kun nyt ei voi lepäillä ja ottaa rennosti tarvittaessa samalla tavalla kun ekaa odottaessa. Esikoinen myös syntyi etuajassa 4 viikkoa, ilmeisesti näiden pitkään jatkuneiden supistelujen seurauksena.

Meillä on tällä hetkellä autona Toyota corolla. Etsinnässä kyllä on farmari, mielellään Avensis tai joku muu isohko farkku. Pitää ne tuplat kivuttomasti mahtua mukaan ja sit vielä muut kamat.

Me halutaan tietää sukupuoli, jos se vaan näkyy. Mä en malta millään odottaa syntymään saakka. Esikoisestakin tiedettiin, kun hyvin ultrissa pallinsa esitteli. :D

Nimet on oikeestaan jo molemmille valmiina. Pojalle oli toki vaikeampi keksiä, kun jo 3 pojannimeä käytty esikoiselle. Tytölle on ollut jo monta vuotta nimi valmiina. Pientä hienosäätöä voi lähinnä tulla vielä toiseen ja kolmanteen nimeen.

Maitotuotteiden käyttö on mulla liian vähäistä. Jogurttia syön kyllä ja juustoa, mutta maitoa en juo lainkaan. Kahvissa käytän vaan maitoa ja kahviakin juon edelleen melko vähän. En edes joka päivä. Pitää varmaan taas aloittaa kalkkitablettien syöminen. Esikoista odottaessa ja imettäessä käytin niitä.

Täälläkin tahtoo unet olla aika levottomia. Välillä valvoskelen yöllä, jos herään vessaan tai esikoinen herättää. Vesassa pitää ravata useamman kerran yössä. Unia nään melko paljon. Useamman kerran olen jo ollut synnyttämässä ja on käynnistetty ja vaikka mitä. :D Lähes aina näissä unissa on yksi ja sama entinen työkaverini, joka hoisi meitä paljon kun olimme esikoisen syntymän jälkeen osastolla. :D

Tiistaina neuvola. Ihan kiva, kun edellisestä on jo reilusti kuukausi. Mutta ei kai siellä sit enää toisella kertaa niin usein tartte käydä. Kiva tosin päästä kuuntelemaan sydänäänet kunnon dopplerilla.

Barbapörrö ja Urkki 16+1
 
Nimistä vielä eli tuo tytön etunimi on päätetty jo viime toukokuussa ennenku edes mietittiin lapsia tai asuttiin yhessä, yks yö näin unta että meille tuli sen niminen tyttö ja se uni oli niin todentuntunen, että jotenki jääny mieleen ja nimikin on tosi nätti :) Toinen nimi tulee mun isoisoisoiso mummolta, vanha ja kaunis nimi ja kolmas sitten semmonen mikä on muuten kiertäny suvussa, mun mummo tosin sano että sitä nimeä en sitten varmasti laita, mutta siltähän ei onneks kysytä :)

Kesälomasta mulle ei kauheen montaa lomapäivää ehi kertyä, en oikeestaan tiiä edes kuinka monta, mutta rahana otan ne :)

Ootteko miettiny vauvavakuutusta? Meillä pitäs käydä vakuutusyhtiössä tässä lähiaikoina ja samalla pitää tuosta kysyä. Vähän niin ja näin, lähipiirissä oon nähny kuinka se ei oo menny hukkaan..

Ja sitten kuinka paljon teillä oli vaatteita vauvalle? Vähän jos määriä voisitte kertoo niin osais edes vähän arvioida kuinka paljon tarvii...

Merlina ja muru 15+3
 
Sukkasillaan Ai teilläkin verenpainetta nostattava aihe :LOL: kuin myös täällä. Mua ärsyttää kun mies katsoo samalla tv:tä tai menee koneelle ja myrähtelee jotain ja monta kertaa saa kysyä... En ole vielä keksinyt mitään keinoa tähän "istuttaisko alas ja päätetään nimet" meil viel kahdet nimet, ja jos on molemmat poikia ni sillaset et ne sopii keskenään sama jos tulee kaks tyttöä ni täytyy niiden nimet sopia ja jos tuleekin tyttö ja poika ni olis sekin kiva jos nekin menis jotenkin yks yhteen. ja sit on viel se sairaalarannekkeen nimet... ku en haluis paljastaa etunimiä kellekkään.. ennen ristiäisiä. Mut jos jotain meneekin mönkään ni hätäkasteessa annetaan se nimi mikä niihin papereihin on laitettu... vai olenko ymmärtänyt väärin.

kestoilusta jos joku opettaa mulle sen ni mä vannon et mä kestoilen... mä en vaan tajua siit hommasta mitään. Mikä on hyvä ja mikä huono, mikä on vaihtoväli ja mikä on yöksi hyvä... ei mitään hajua. ennenkin joskus kyselly ni vastaus on ollut melkein aina sama " se minkä koet hyväksi kaytä sitä " No en mä tiedä niistä yhtään mitään :headwall: Et jos joku haluaa laittaa yv tai jotain ni olisin enemmän kuin kiitollinen :) Tulee aika kalliiksi kertiksillä kaksosilla...

Unista menee aika samois... joko mä synnytän tai sit mä harrastan seksiä...

Nyt täytyy mennä laittaa poika takas nukkumaan... huoh.
 
Tervetuloa lehdetönpuu!!.Hauska että odotetaan samassa pinossa kun tuolla kuumeiltiin neljännestä:wave: :)

nenna Mulla myös sisustusinto!.Laitettiin kaikki kolme samaan huoneeseen niin saatiin oma makkari:).Ostin uuden maton ja keittiöön laskoskaihtimet ja verhot.Lapsille maton ym.
Isompi asunto ei nyt tunnut niin oleelliselta.Tässä mahdutaan olemaan nyt kun meillä oma huone ja olkkariin jää vielä lapsille leikkitilaa:).tässä on kuitenkin kaikki lähellä ja seuraa pihalla.Tytön koulu jututkin alkaa pikkuhiljaa olla järjestetty,muutamaa "kokousta" lukuun ottamatta.Ihan silläkin asutaan eka koulu vuosi tässä,ei viitsi sekoittaa nyt kaikkea:).

ajellaan tollasella rotiskolla.Vm-94 voyagerilla.sillä ajaa vielä varmaan muutaman vuoden.Ja vauvakun syntyy niin mahdutaan vielä kaikki siihen (7hlön).Myöhemmin unelmissa olisi Iso vani:).
nimistä Mulla olisi pojalle nimi valmiina mutta mies tyrmäsi sen heti!.:kieh:.Pojalle toisena nimenä on miehen suvussa kulkeva nimi josta en tykkää yhtään:x.Tytölle on kyllä helppo keksiä:)
vauvavakuutus on ollut tarkoitus ottaa.Mutta ei olla ikinä saatu otettua:D.Meillä on kaikilla kolmella korvatulehduskierteet ollut ja putket.ja allergioita(onneksi ei pahoja ruoka allergioita).ja muutenkin ollaan oltu PALJON sairaana.Ja v*tuttaa toi päivystyksessä istuminen.
eipä noi kestovaipat ole mitenkään älyttömön kalliiksi tullut.Kun niitä on tässä aikaa ostella:).mulla on nauhavaippoja,harsoja,all in one ja sitten tollasia sisä ja kuori vaippoja ja n oita imuja sunmuita.En noista vieläkään niin tajua,alan päästä jyvälle:D.onneksi tuttuja kestoilee niin voin kysyä.Esim.mitä niistä kannattaa käytettynä ostaa ym.
kesälomasta mulla ei sellaista ole:D.mutta toivon että mies saisi pidettyä ne viimeiset odotus viikot lomaa,helpottaisi miljoonasti.Saa nähdä:)

Mutta ei muuta.Voiteja!! mm itu 15+1
 
Kesälomasta: ollaan ajateltu, että pidettäisiin viikko kesälomaa touko-kesäkuussa (mökkeilyä). Mies varmaan pitää kesälomansa synnytyksen molemmin puolin. Meillä töissä onneksi onnistuu tuollainen loman siirtäminen. Pidän siis varmaan ä-loman loppuun kesälomaa (ennen vanhempainlomaa).

Maitotuotteista: onneksi minull maistuu maito, jugurtti ja juusto. Olen kyllä ostanut kalsium-tabletteja, mutta en muista ottaa niitä säännöllisesti (koska en voi ottaa samaan aikaan aamulla kun muut lääkkeeni, estää erään reseptilääkkeen imeytymistä).

Nimistä: nimiä on mietitty jo varmaan 10v. ja minä jo teini-iässä. Nykyinen pojan nimi on ollut valmiina 5v., tytön nimi hiukan vähemmän aikaa. Myös 2. ja 3. nimet. Etunimi olisi olemassa jo kahdelle muullekin tytölle, pojalle myös hiukan muita vaihtoehtoja. --> Suurperhe perustettava??? ;) Etunimet ovat aika harvinaisia, muut nimet ovat suvusta. Esikoistyttö ja -poika saavat meidän etunimet toiseksi nimekseen. Emme halua kertoa nimiä kenellekään, pappi saa kertoa kastetilaisuudessa!

Anna+Urmas 13+3
 
A-H
Nimeä tuntuu olevan kamalan vaikea päättää :/ Esikoisen etunimen mies keksi sattumalta musiikkia kuunnellessaan biisin nimestä, yö-faneja ollaan ;) Toivottavasti tosta nyt ei kamalaa vääntöa sit tule, kun meilläkin on tosi erilainen maku.

Autona meillä on mun käytössä volvo 740 farmari, vm.-88 ja miehellä corolla vm.-80. Sit nuita seisovia autoja taitaa joku 15kpl olla ja sit on ihan varaosa-/romuautoja, et kylhän noista autoista löytyy :D Aina jos mies saa halvalla/ilmasiks auton, niin onhan se otettava. Onneks ne kaikki ei sentään meidän omassa pihassa ole. Ei ole auton vaihto meillä onneks edessä, volvo vetää tavaraa kun pakettiauto :D Kyllähän sinne tuplat meni ja lisäks tavalliset rattaat.

Ai mikä pesän rakennus vietti? Tossa vaan ostin maalit, et saa kaikki sisäseinät maalattua, nyt on jopa toinen makkari ja olkkari maalattu viikonlopun aikana :p Vaatekaappi/senkki pitäs hankkia, kun nuo kiinteät kaapit lähti hävitykseen tuolta makkarista. Kyllä ajattelin valmiiksi kaiken saada kesään mennessä, toukokuun loppu ois aika hyvä deadline.

Kestoillaan mekin, niin kun näköjään moni muukin :) Harso+villikset ja nauhavaippa+villikset seteillä meinattiin mennä aluksi ja sitten isommalla voidaan käyttää noita esikoiselta jääneitä taskuja ja AIOja. Yövaipoiksi meillä on noita KVK sleepy vaippoja ja ne on kyllä olleet varmoja villahousujen kanssa. Sitten kun ei öisin enää kakkaa, niin otetaan käyttöön. Niisku-Rouva taisi vaihtovälistä kysellä. Meillä vaihdettiin harso aina kun oli märkä ja niin taidettiin tehdä sit taskujenkin kanssa. Vaipastahan se riippuu ja imun määrästä, et kuinka usein täytyy vaihtaa. Jos on kuivapintainen vaippa tai kuivaliina käytössä, niin ei varmaan lapsesta tunnu ilkeältä, mutta jos on ihan harso ihoa vasten, niin ei se mukavalta varmasti tunnu.
Kestojen määrästä aika hyvä määrä on se, että kun olet päättänyt, että näin harsoa meille tulee, niin tuplaa määrä :D Niin meille kävi, niitä kului tosi paljon, vaikka ne parissa tunnissa kuivuvatkin. Aluksi saa olla vaippaa vaihtamassa useasti, mutta kyllä se siitä sitten tasaantuu :)

Kesälomaa mulla ei ole, mut miehellä on vihdoin ja sen ajankohtaa ollaan sit mietitty. Luultavasti sen 3 viikkosen isyysloman (mikälie onkaan?) jälkeen varmaan ois hyvä ajankohta.

Vauvavakuutusta ei oteta. Vaikka esikoisella oli allergioita, jotka yksityisellä käytiin selvittämässä, niin en silti koe, että sitä tarvittaisiin.

Painoa esikoista odottaessa taisi tulla 7kg. Alussa paino kyllä tippui 6kg, että 13kg tuli siihen "oksennettuun" painoon verrattuna. Saa nähdä miten nyt käy.

Liikunta on nyt ollut aika vähällä, kun tonne ei ole rattaiden kanssa päässyt lenkille, kun lunta tullut niin plajon ja jos ei ole lunta, niin sitten on pakkasta niin paljon, että on vaikea hengittää. Tuo astman vaikutus talviliikuntaan näköjään lisääntyy raskaana :S No painoja olen nostellut nyt sisällä, inhottavaa vemputustahan tuo on noilla pikkupainoilla, mut tuleepahan jotain sentään tehtyä.

Tällästä tänne, varmaan unohtuikin vielä jotain kommentoida...

A-H & pikku-A (asiallisempi työnimi kun Arhippa :D) 16+2
 
Heippahei taas! Viikonloppu meni mukavissa merkeissä kaveria tavatessa ja vihdoinkin sitä asuntoa etsiessä! Käytiin muutamassa näytössä, ja nyt vasta jännät hetket alkaa, kun odotellaan miten käy tarjousten kanssa (:)

Kiva että ollaan saatu uusia keskustelijoita, tervetuloa joukkoon kaikki!

Meillä ollaan ajateltu mennä ihan vain noilla kertakäyttövaipoilla, tosin ne kestotkin kyllä houkuttelee ympäristöystävällisyyden takia... Ehkä nekin siis ovat vielä harkinnassa, jos vaan ehdin/jaksan etsiä tarpeeksi tietoa ajoissa.

Voi itku, monella on ollut uniongelmia, kuulostaa aika hurjalta muutaman kohdalla :S Itse olen ollut aina hyväuninen, joten saa nähdä miten loppuraskaus unien osalta sujuu.

Liikkumisesta neuvolalääkäri muuten sanoi minulle, että kaikki mikä tuntuu hyvältä on sallittu. Kysyin sitten vielä erikseen niistä hoitajan kieltämistä vatsalihasliikkeistä ja hän sanoi, että ovat kyllä hänen mielestään OK ainakin sinne puoleen väliin asti, ja miksei siitä eteenpäinkin...

Neuvolakäynnistä takaraivoon jäi kaihertamaan tuo aika hurja painon nousu. Voisitteko mitenkään (toisessa neuvolassa käyneet) paljastella paljonko teillä on ollut se viikkotahti painon nousussa? Minulla se siis oli huikeat 450g, joka on kuulemma aika ronskia. Olen kyllä herkutellut hieman tavallista enemmän, mutta plussasta painoa on tullut ainakin 6kg lisää, ehkä enemmän. Tuntuu tosi hurjalta, kun en ole koskaan painanut lähellekään näin paljon, vaikka on ollut välissä kausia etten ole liikkunut enkä yhtään katsonut mitä suuhuni laitan... Normaalipainon rajoissa olen edelleen, mutta silti pelottaa kaikki diabetes-jutut ja raskausmyrkytykset...

Oi että miten ihanaa, että muutamilla tuntuu jo liikkeet! :heart: Itse en ole niitä vielä huomannut, ainakaan niin että voisin olla varma mitä ovat. Täytyy pikkuhiljaa alkaa kuulostella, josko siellä jotain tuntuisi...

Minulla on nyt se onnellinen tilanne, että maitoa on alkanut tehdä mieli ihan älyttömästi! Töissäkin joisin vain pirtelöä (maitoa + jätskiä :D) koko ajan, mutta olen nyt jättänyt sen pois, kun on aika sokeripommi. Rasvaton maito maistuu ihan mielettömän hyvältä. Myös maustamaton jogurtti & rahkat uppoavat hyvin.
Lisäksi syön D-vitamiinia jossa kalkki samassa...

Tuosta taaksepäin kallistuneesta kohdusta, minä en ainakaan ole siitä ollut huolissani missään vaiheessa (heh, varmaan onkin sitten ainoa asia josta en ole stressannut), mutta kiinnosti vain tietää, onko sillä jotain käytännön vaikutusta mihinkään.

Nimiä on täälläkin mietitty, mutta mitään ei ole päätetty.

Kesälomasta... Minä olin ajatellut pitää loman kokonaan heti ennen äitiyslomaa, ja täydet lomat siis tulossa. Kuulostaako muista ihan hölmöltä, jos tosiaan jään töistä pois jo toukokuussa?
Olen oikeasti aivan lopen kyllästynyt työhöni, ollut jo pidemmän aikaa, ja uuden paikan etsinnät oli käynnissä ennen kun raskausuutinen tuli esiin. Meillä ei asiat tuolla hoidu ollenkaan, aina on ongelmia milloin palkoissa, työvuorolistoissa jne. Työ on lisäksi seisomatyötä, joka tuntuu jo nyt aikaajoin melko raskaalta.
Nyt siis kysymys teille kaikille: Olenko ihan lusmu, jos jään pois toukokuun alussa?

Taas oli paljon sanottavaa näköjään, mulla tuntuu olevan sellainen tapa, että puran tänne tuntojani vasta kun sitä kertyy ihan hirveästi...

Sillis viikoilla 15+6
 
Pikaisesti tulin kommentoimaan tuosta kohdun asennosta. Eli sillä ei sinällään ole mitään merkitystä raskauden ja synnytyksen kannsalta. Eikä normaalitilanteessakaan kyllä. Se on vaan ominaisuus. Mulla on siis taakseppäin kallellaan ja mihinkään ei ole vaikuttanut. Mulla raskausmahakin tullut molemmilla kerroilla ihna ajoissa esille. Sydänäänet tosin voi alussa kuulua huonommin ja mennä pidemmälle raskaus ennen kun niitä kuullaan. Ultrassa mahan päältä voi näkyvyys olla huonompi alkuraskudessa, mutta mulla nt-ultrassa näky mahan päältä parmmin. Joten ei siis merkkaa oikein mitään. Ihan huoletta saa olla.

Kestoista piti kommentoida myös. Itse olen kokenut kaikista helpoimmiksi käytössä nuo yhden koon taskuvaipat. Kuoriosassa on siis nepparisäätö, jota suurennetaan vauvan kasvaessa. Meillä käytetty n. kuukauden isästä asti ja edelleen ovat käytössä. Aloittelijalle oli helppo ratkaisu, kun ei tartte kun sujauttaa imu sinne taskuun ja valmis. Pintamateriaali pysyy melko kuivana, joten vaihtoväli ei päivällä paljon poikkea kertakäyttövaipan vaihdosta. Lisäksi lapsen kasvaessa on helppo lisätä imuja taskuun kun pissamäärä kasvaa. Kuivausrummussa kuivuu äkkiä, joten määrä ei tarvitse olla kovin suuri aluksi jos siis on rumpu. Me ollaan koko ajan osakestoiltu. Kaupungilla ja kylässä on kertist, samoin yöllä. Käytetään pääasiassa noita maatuvia kertiksiä. Eli kertiksissäkin on ekologinen vaihtoehto. Meillä ne on myös olleet malliltaa tosi hyviä (Natur baby care).
 
sillis: et ole yhtään lusmu jos jäät jo toukokuussa vapaalle! Ei kai kukaan töitä tee jos ei oo pakko...:) Itse kävin viime kesänä 3kk töissä ja ajattelin, että katsotaan jos vaikka sitten puolikasta alkais tekeen tai jotain, mutta onhan tää paljon kivempi olla kotona :D Ja kun meillä ei ollut se tilanne, että olis mun pakko ollut töihin mennä, niin mieluummin olen kyllä nyt sitten tytön kanssa kotona. Vaikka menenkin sitten minimi äippärahalla, olishan se aika tosi paljon noussut jos olisin mennyt töihin edes puoleksi vuodeksi nyt raskausaikana, mutta eihän kaikki ole rahassa mitattavissa. Ja tyttö kyllä tykkää kun olen sen kanssa kotona :heart:

Ja huoh kun väsyttää...eikun nukkumaan kun neitikin nukkuu... :)

Kukkis ja pieni 14+2
 
Raportoimpa tännekkin. Paskaa tulee niskaan enemmän kuin jaksaisi kestää...
Soittivat Äpolilta että AFP-arvo oli koholla ja torstaille aika lääkärille. Elikkä ilmeisesti vauva on kehitysvammainen. Se pelkäämäni selkärankahalkio on vissiin sitten totta, huolimatta estolääkityksistä.
Perjantaista asti on itketty ja asiaa vatvottu miehen kanssa. Nyt odotellaan faktoja jotta päästää tekemään niitä "mukavia" päätöksiä.

bree 16+6
 
Voi Brianna :hug: onko kuitenkin niin, että jatkotutkimukset saattaisivat osoittaa tulokset vääriksi?
Höh, kurjia uutisia jokatapauksessa :/

Nukkuminen Mulla oli jo ennen raskautta jonkinmoisia uniongelmia, mutta raskauden ja lähipiirin ongelmien vuosi uniongelmat muuttuivat kovinkin graaveiksi :/ Nyt käyn iltaisin nukkumaan n. klo 21 ja herään pissalla n. klo 1.30, minkä jälkeen ei se uni sitten enään meinaakaan tulla ja nää lähipiirin ongelmatiikat tulevat vaan mun ajatuksiin ja siinä sit pyörin... joskus saan unen muutaman tunnin kuluttua, joskus pyörin sängyssä siihen asti, että herätyskello soi joskus 6 jälkeen... Nyt on muutama yö mennyt jo paremmin, kun terkkari meinas mut tyrkätä saikulle, niin aloin aktiivisesti työntämään nämä ikävät ajatukset pois mielestä ja näin sit mahdollisesti saamaan taas paremmin unesta kiinni...

Joku kyseli tuleeko muille isoilla ikäeroilla nyt lapsia, niin meillä isommat tytöt ovat siis jo 6- ja 8- vuotiaat, melkoisen iso ikäero heille siis.

Autoista on ollut puhetta ja joskus aiemminkin jo kommentoin. Nyt on sitten farmari Passat myyty ja torstaina tulee Ford S-max, tila-auto. Tavaratilaahan tuossa ei paljoa ole, jos kaikki penkit ylhäällä, mutta toistaiseksihan saadaan kulkea ihan 5-paikkaisena kun kaikki lapset mahtuvat keskiriville. tuossa autossa on keskirivin kaikki penkit täysleveitä (mitä ei monissa muissa tila-autoissa ollut) ja oli siis ehkä suurin syy kyseisen auton hankintaan... Koskaan en kuvitellut Fordia omistavani, mutta niin vaan muuttuu tilanteet :)

Kestovaipoista Meillä on kestoiltu molempien muksujen kanssa ja tämä uusinkin tulee olemaan kestopeppu. Kaikki vaipat tällä hetkellä kierrossa, mutta sieltä sitten palautuvat ja varmasti lainaan tulee sieltä sitten meille uusia vaippoja. Tuo kestoilu on minusta helppoa ja ihanaa!! :heart:
ihan vauvalla nauhavaipat+ villikset olleet ykkösjuttu ja sitten myöhemmin fuzzy buzz- taskuvaipat olivat meidän likoille toimivat vaipparatkaisut (tuolloin -02 ja -04 vuonna ei paljon kuoseilla juhlittu, fuzzyn ainoa väri oli valkoinen ja sit jo toisen syntyessä oli tullut pastellivärit, nythän tuo väri ja kuosivalikoima on ihan mahtava!!!)

Liikunnasta Hieman laiska olen mitään ollut harrastamaan, mitä nyt työmatka liikuntaa pyörällä tai kävellen (n.5km matka suuntaansa). Nyt kuitenkin terästäydyin ja ilmoittauduin kansalaisopiston raskauden ajan joogaan!!! :) olen sitten ehkä maailman jäykin ihminen, että saa nähdä kuinka pärjään :)

Neuvolakäyntejä mulla ei ole ollut kuin ensikäynti, itse olen tarkkaillut oleellisimpia asioita ja sovittiin terkan kanssa, että kela-käynti on meidän seuraavien treffien ajankohta. Sähköposti- ja puhelinkontaktia oli kyllä näistä mun uniasioista.
Rakenne ultra on 1.3.11
Nyt melkoisen moni tietää jo raskaudesta, ei tosin edelleenkään mun äiti, pikkusisko, mummot ja ei-niin-läheiset ystävät. Osa ystävistä arvasi eilen kun mies oli kertonut mikä auto meille on tulossa, niin arvasivat sitten että, hetkonen, tila-auto, lisää tulossa? :)

No, melkoisen romaanin sitä saa aikaan kun harvakseltaa kirjoittaa...
Näin viikkojen poksumisen kunniaksi kuitenkin...

MimSe + edelleenkin työnimeä vailla oleva vauveli 15+0
 
Heippa taas!
Tervetuloa uusille!
En ole oikein viime aikoina jaksanut avata konetta, kun tuntui että vietän tässä ihan liikaa aikaa. Nyt on hetki aikaa ennen kuin haen tytön päiväkodista.
Tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Vauvan sydänäänien kuuleminen neuvolassa saa aina silmät kostumaan, vaikka mulla on kotonakin doppleri.
Neuvolan doppler on vaan paljon tehokkaampi ja sillä saa kuuluviin kunnon jumpsutuksen.
Kuulin myös useiden muiden vauvojen sydänäänet oven läpi käytävälle, kun odotin omaa vuoroani :)

Muutenkin liikutun aika herkästi ihan pikkujutuista nyt raskaana ollessa.
Yksi päivä istuin ravintolassa, jonka edustalla mies työnteli kaksostenvaunuja edestakaisin.
Kantokopista päättelin, että vaunuissa on aika pienet vauvat ja mua rupesi siinä vaan itkettämään, että "voih miten ihanaa, kaksi vauvaa yhdellä kertaa..."
Ja samoin kaikki TV-ohjelmat, joissa puhutaankin lapsista saa kyyneleet valumaan.
Tai, kun näen esikoisen kuvat näytönsäästäjässä...

Maitotuotteista olette puhuneet.
En ole ikinä juonut maitoa sellaisenaan, en edes lapsena ja olenkin saanut kommenttia koko ikäni, että mun kalsiumin saanti on varmaan olematonta.
Lapsena kyllä join paljon piimää, söin viiliä ja juustoa, mutta silti mut pakotettiin päiväkodissa juomaan maitoa, koska niiden tätien mukaan maidonjuonti on lapselle välttämätöntä.
Ei auttanut vanhempien valitukset asiasta, vaan jouduin istumaan tuntikausia ruokailun päätteeksi maitolasi nenän edessä, vaikken pystynyt sitä juomaan...päiväkotitraumoja.

No joo, me laskettiin mun edellisellä neuvolakäynnillä terv.hoitajan kanssa paljonko saan kalsiumia päivässä ja tulos oli, että saan sitä syömästäni juustosta, jogurtista, piimästä (ja kaakaosta) melkein liikaa. Eli ylimääräistä kalsiumlisää en saa ottaa.
Lisäksi mun jalasta otettiin viime kesänä pari kertaa röntgenkuvat, joita analysoi röntgenlääkäri ja muistan vaan kommentin, että "luuston kalsiumtiheys on erittäin hyvä".
Eli se siitä kalsiumin puutteesta, jonka monet on epäilleet mulla olevan kun en juo maitoa sellaisenaan :) Piti vähän avautua, koska olen saanut traumoja tuosta maidonjuontipakosta..
Anoppi kommentoi siitä tasaisin väliajoin ja heti, jos eskoinen on kyläillessään kieltäytynyt juomasta maitoa. Hänen mukaansa olen pienikokoinen, koska en juonut lapsena maitoa
(pieni?? :O 168cm)

Kestovaipoista meillä oli esikoisen kanssa käytössä vaan Imse Vimsen kuoret ja harsot. Hyvin toimi ja oli todella edulliset. Me käytettiin niitä 1,5 vuoden ikään asti, sitten meillä oli n. puolivuotta käytössä Naturcare (vai mikä se on..?) ympäristöystävällisemmät kertakäyttövaipat ja sitten tyttö olikin kuiva. Noilla harsoilla aijotaan aloittaa toisenkin kanssa ja katsoa sitten riittääkö ne ja sitten kokeilla jotain muita, jos ei riitä. Pyykinkuvatustilaa meilläkin on tosi huonosti, mutta harsoja on 30 kappaletta, joten konetta ei tarvitse pyörittää joka päivä.

Painosta en ole murehtinut, vaikka sitä on kertynyt nyt jo 5kg. Esikoisen odotuksessa keräsin 12kg/9kk ja sain ne helposti pois vuodessa imettämällä.
Mun paino tippuu aina kesällä muutaman kilon ja talvella tulee saman verran lisää, joten en pistä nyt kertynyttä painoa vain raskauden piikkiin.
Lähtöpaino oli 55kg ja pituus 168cm, joten edes 15-20 kiloa nyt raskauden aikana lisää ei ole niin kamalaa...mun mielestä. En tiedä mitä neuvolassa tykätään. Enkä mä tuollaiseen painonnousuun tähtää, mutta joku 15kg on ihan normaalia.
En kuitenkaan syö mitään karkkia tai sipsejä juuri ollenkaan.

Ei nyt tule muuta mieleen. Kiva lueskella teidän muiden kuulumisia :)

Rumpnisse ja Oskar 14+4 (mies keksi vihdoin kutsuma-/työnimen)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä