<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

heippa taas kaikille! :wave:

Onkos kellään muulla ollut ongelmia nukkumisen kanssa? :O
Mä en tajua mikä ihme mua vaivaa! Illalla menen ihan hyvissä ajoin nukkumaan, kun väsyttää niin kamalasti. Joudun pyörimään sängyssä älyttömän kauan, että saan hyvän asennon, missä mikään ei paina mihinkään ja on muutenkin hyvä olla. Sitten herään muutaman tunnin päästä vessaan, ja sen jälkeen ei tuo nukahtaminen onnitsu vaikka kuinka yrittää. :kieh: Istun sitten tietokoneella tai katselen telkkaria muutaman tunnin, että alkaa taas väsyttää. Sitten taas pyörimään sänkyyn. Äh! Neuvolassa terkkarikin ihmetteli, ja sanoi, ettei tuollaista tule kun yleensä vasta loppu raskaudesta, ja voivotteli, että "toivottavasti tuota ei nyt kesään asti sitten jatku." :stick: Juu kiva. Kiukuttaakin ihan hirveästi, kun koko päivän kulkee koomassa, mutta ei viitsisi päikkäreitäkään ottaa, kun sitten ei nuku edes sitä muutamaa tuntia yöllä. |O

(.) Tuntuu välillä ihan hirmuista painetta kohdun kohdilla.. Kai se lienee normaalia? Ja noita vihlasuja, jomotuksia, särkyjä ja muita kipuja tuntuu ihan päivittäin. Eilen yöllä jopa vähän säikähdin, kun alkoi yhtäkkiä nivusista vihlomaan ihan kamalasti. :O
Sitä niin kovasti yrittää olla huolestumatta kaikista noista kivuista, kun ne vissiin on ihan normaaleja, mutta tosiaan kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, että pakostikin välillä mietiskelee ja ihmettelee :ashamed:

Liikkeitä: ei ole tuntunut nyt pariin päivään. Mutta dopplerilla kuuluu syke hienosti, joten siitä en huolestu :) Eiköhän ne liikkeetkin sieltä muutaman viikon sisään vahvistu ja ala tuntumaan säännöllisemmin.. Välillä sitä pysähtyy kuullostelemaan pienintäkin tunnetta alavatsalla :D

Tänään tuli sitten rakenneultra-aikakin :) Se meillä olisi 11 enskuuta.. Ei millään jaksaisi sinne asti odotella :D

 
Heippa!

Täällä malttamattomana odotellaan maanantaista ultraa. Kyllä sitä on välillä niin epävarma olo, no toivottavasti kaikki ois hyvin..

Huono olo vaan jatkuu edelleen. Kävin kuitenki salilla pitkästä aikaa, varmaan parin kuukauden tauko oli. Nyt sit vaan pitäis yrittää taas ahkerammin liikkua. Mullaki paino noussu jo ainaki pari kiloo, johtuen kylläki osittain myös vähäisemmästä liikunnasta. Ja maha tosiaan näyttää siltä et on vaan tullu herkuteltua liikaa. :) Ei kyllä kehtaa tiukempaa paitaa laittaa ennen ku oikeesti näyttää vauvamahalta. Kysyin muuten neuvolatädiltä vatsalihasliikkeiden tekemisestä, josta tais olla jossain vaiheessa täälläki puhetta. Kuulemma tässä alussa voi tehdä ihan normaalisti kaikki liikkeet, ainaki jos ei tunnu pahalta.

Tekis vähän mieli ostella jo kaikenlaista vauvatarviketta, mut ehkä pitäis vielä malttaa odottaa hetki. :)

Onkos täällä muuten kestovaippailijoita? Oon aatellu ite kokeilla, siinä on kuitenki niin paljon hyviä puolia. Tosin käytännössä en tiedä jaksaako sitä, mut yritetään ainakin. :) Siinäki aiheessa on vaan perehtymistä, on niin monenlaista vaippaa olemassa..

Vielä pitäs jaksaa huomenna mennä töihin, onneks on lyhyt päivä.

Alida ja Nuppu 11+6
 
Heihoi!

Ekaksi hirmuisen isot onnittelut Sutturalle! Mahtaakohan hormonit tehdä tepposia, kun melkein kyynel tirahti hyvät uutiset lukiessa.

Meilläkin on nyt toinen neuvolakäynti takana, niinkuin muutamalla muullakin... Hemoglobiini oli vähän laskenut, mutta painoa sen sijaan tullut aika roimasti lisää :D Nyt täytyy tosiaan yrittää vähän tsempata, kun ihan tosissaan tahtoisin pitää tuon painon keräilyn aisoissa... Siitä päästäänkin mahaan, joka on kerännyt kiitettävästi kokoa. Alun suloinen pikkukumpu on vaihtunut tasaiseen pehmeyteen polvista ylöspäin, tisseistä alaspäin :D Tajusin tänään, että vyötärökin on kohta kadonnut.
Minulle myös sanottiin, että kohtu on aika takana. Tietääkö kukaan miten vaikuttaa käytännössä? Mitään haittaa siis siitä ei kuulemma ole, paitsi että tutkiminen saattaa jossain vaiheessa olla hankalampaa...

Vauvan sykkeet olit 145, olikos joillain jotain "tietoa" mitä syke kertoo sukupuolesta? Meillä on kuulunut kotidopplerillakin joka kerta kivasti, mutta välillä joutuu etsimään aika kauan, ja äänet sitten katoavat. Jos äänet yhtäkkiä häviää, niin vaihtaako itikka paikkaa, vai mistäköhän johtuu?

Oli vielä pari muutakin juttua, mutta eipä muistu nyt mieleen. Palataan siis taas...
 
Hei kaikille kanssa sisarille!

Mukaan ilmoittautuisi uusi odottaja!
Kukkaiskeiju jos jaksat, tiedot saa laittaa listalle eli Tiinu85.... 25v......SAS..............1. ja laskettu päivä on 26.7.

Ihan ensin suuret onnittelut kaikille hyvän uutisen saaneille!
Samoin pahoittelut kaikille, joita huonot uutiset ovat kaltoin kohdelleet!

Ihan ekana hieman tietoja itsestä ja meidän nappulasta. Eli tämä raskaus on saanut alkunsa keinohedelmöityksestä, koska minun naiseuteni on kadonnut jonnekkin ja olen hedelmällisesti täysi lahna! No joka tapauksessa onni on nyt potkaissut ja raskaana ollaan, mutta jotta kaikki ei olisi niin auvoisen onnellista raskauteni on sujunut suoraan sanoen päin honkia! Eli olen vuotanut verta säännöllisin väliajoin toisinaan runsaammin, alussa ihan teurastamotyyliin valtavine hyytymä klimppeineen, ja nyt hieman vähemmän lähinnä ruskeaa tuhrua... Silti kaikissa neljässä ultrassa kaikki on ollut hyvin!:) Hieman olen ehkä vedonnut koeputkihedelmöitykseen, päästäkseni ultraan :saint:

Viimeisin ultra oli nt-ultra jossa nappula oli 55mm ja niskaturvotus 0,7mm. Meidän vaavi vain nukkui ultran ajan ja vain kerran heristi nyrkkiä, kun häntä oikein tönittiin. En kuitenkaan ole huolissani sillä viikkoa aikaisemmin kun olin vuodon vuoksi ultrassa hän painoi mennä ees taas.

Kateellisena luen teidän liikkumisistanne. Minä olen aiemmin ollut erittäin aktiivinen liikkuja, mutta nyt en ole voinut juuri mitään tehdä koska heti alan vuotamaan... Olo on kuin häkkiin lukitulla, kun ei voi edes kunnon kävelylenkille mennä!

Siitä kotidopplerista, olen kuullut että äänet kuuluvat paremmin jos virtsarakko on täynnä ja jos makaa selällään polvet koukussa kuten gynenpedillä.

Onko muilla alavatsakipuja? Minulla juilii melkein aina samasta kohdasta melko säännöllisesti iltaisin! Sekin erittäin ikävää, mutta toivon, että olisi vain normaalia kohdun kasvukipua....

Kuulemisiin

Tiinu ja nappula 12+3
 
Tervetuloa uusille:flower:

emilien Mä olen aina tottunut sammumaan kun saunalyhty.Pitkään olen ollut nukkumassa jo ysiltä tai ihan viim.kympiltä!.Ja nyt menen väsyneenä nukkumaan ja...?.pyörin ja pyörin:headwall:.sitten kello onkin jo lähemmäs kahtatoista kun nukahdan kunnolla.Ja aamulla väsyttää.Toi ysiltä nukahtaminen on ollut hyvä viimeisen vuoden kun lapset nukkunut niin huonosti,itekkin jaksanut paremmin:).
Ja siitä painosta vielä.Vettä juon päivässä aika paljon.Tai vissyä.Öisinkin pakko juoda vettä ja aamulla herään kupla otsassa:D.
kestovaippoja Minäkin kokeilen tällä tulokkaalla.Niitä olen jo hommannut aikamoisen kasan:D.Muutamia erilaisia,saa kokeilla itse sitten mistä tykkää:)..Meillä on kuivausrumpu niin ei tarvii niin miljoonasti niitä alkuu olla.(ja joo tiiän ettei kaikkia saa sinne laittaa:))
oloista sen verran että pahat olot vähentynyt.iltaa kohden pään särkyä.Mutta noita kipuja sitten senkin edestä.:/
Mutta joo,eipä tässä sen kummempia..lähen näiden kipujeni kanssa suihkuun ja jos pääsis vaikka ajoissa nukkumaan:)
Vointeja! Mm itu 14+6
 
känkkäränkkä
Iltoja kaikille!

Täällä yks huonosti nukkuva eikä tosiaan ole muissa raskauksissa moinen vaivannut, päiväaikaan kyllä unta riittäis vaikka kuinka|O. Mietin jo että johtuuko tää vitamiinista mitä syön, (multivita), ennen oon syönyt multitabsia... ja otan sen aina illalla, täytynee koittaa ottaa aamusta!

On sitten mukavaa, kun omien univaikeuksien lisäks meidän neiti 2v. on alkanut ilmeisesti pelkään pimeetä, istuu kaiket yöt sängyssänsä ja tuijottaa seiniä, ei viitsis ihan pilkkopimeäksi huonetta laittaa, kun sitten 4v. ei löydä yöllä vessaan. No sitä saa mitä tilaa :LOL: pitäis vissiin olla ikäerot 10v ja silleen, sit sais varmaan yönsä nukkua :D

Mutta josko sitä lähtis nukkumattia metsästään!

känkkäränkkä 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetulotoivotukset uusille heinämamoille :flower:

Emilien Kuulostaapä kurjalta noi sun uniongelmat :( Mullakin on ollut jonkinasteisia univaikeuksia alusta lähtien. Tässä raskaudessa alkoi heti hirveä pissahätä yöaikaan ja esikoisen herättäessä en enää oo saanut yhtä helposti unta kuin aiemmin, puolen tunnin, tunnin sisällä kuitenkin, joten tilanne ei oo niin paha kuin sulla. Musta tuntuu, että parin viime viikon aikana oon nukkunut paremmin ja olen lenkkeillyt tms. nyt joka päivä. Tiedä sitten, onko sillä vaikutusta vai onko sattumaa :confused: Toivottavasti sullakin helpottaa, onneksi raskaudessa on erilaisia vaiheita..pidetään peukkuja, että toikin on nyt vaan jokin vaihe ja menee ohi.

Kestovaipoista Meillä on olleet pääasiallisessa käytössä siitä asti kun esikoinen oli n.3kk ja kakkosellakin tullaan käyttämään, toivottavasti heti vastasyntyneestä. Ajattelin aloittaa harsoilla ja villahousuilla. Esikoisella käytettiin ensin sisätäyttöjä ja villiksiä, sitten kun reisissä alkoi olla massaa tarpeeksi, siirryttiin taskuihin ja aio:ihin. Sellainen vinkki kestoihin tutustujille, että ei kannata luovuttaa, vaikka aluksi tulisi ohivuotoja ja tuntuisi siltä, ettei vaipat toimi. Malleja ja imuyhdistelmiä on tosi paljon erilaisia ja kestää jonkin aikaa löytää omalle lapselle (ja perheen tarpeisiin) sopiva.

Sillis Mulla oli esikoista odottaessa kohtu taaksepäin kallistunut. Ei vaikuttanut tietääkseni mitenkään, lääkäri vain mainitsi asiasta ja oon ymmärtänyt, että eri raskauksissa kohtu voi olla eri asennoissa. Ymmärsin, että lähinnä saattaa vaikuttaa siten, että maha tulee näkyviin myöhemmin...mutta korjatkaahan joku, jos tiedätte enemmän.

Alavatsakivuista Mulla on ollut vaihtelevia, vaihtelevissa paikoissa. Välillä kohtu painaa suolistoa ja aiheuttaa kouraisuja, välillä on ollut ihan alhaalla toispuoleista kipua. Viime raskaudessakin oli kaikennäköisiä vihlontoja, juilimisia ja pistoja. Tulivat ja menivät omia aikojaan : /

Zumba Tänään ekaa kertaa joulutauon jälkeen ja vielä onneksi hyvin jaksoi. Hypyt jätin pääasiassa pois ja välillä pyöritin lantiota vähän rauhallisempaan tahtiin, ihan kivasti meni. Huomasi kyllä sen, että tehoja pitää vähän laskea ja jotkut liikkeet tehdä matalammalla profiililla. Sykkeen sai kuitenkin nousemaan ihan tarpeeksi ja hien pintaan :)
 
Kiitos Pihlamaria, kun kommentoit tuota zumba-asiaa. Täällä pikkupaikkakunnalla se on kansalaisopiston "kurssi", eli sinne pitää tosiaan ilmoittautua koko kevääksi, mutta ei se onneksi kallis ole. Jospa siellä jaksaisi käydä. Pitää vain ostaa pari pidempää/löysempää jumppapaitaa, ettei tuo makkara pullahtele näkyviin :ashamed:.

Nukkumisesta ja unista on ollut puhetta. Olen aina ollut hyvä nukkuja, mutta nykyisin näen todella paljon ja todella levottomia unia (niin kuin moni muukin ilmeisesti), ja jos herään yöllä, en saakaan ihan heti unta. Ihan vierasta mulle tuo sängyssä pyöriminen, jospa se tosiaan olisi joku ohimenevä vaihe. Ja tosiaan vessahätä saattaa iskeä yöllä, ei onneksi joka yö tarvi ravata (vielä).

Muutakin piti kommentoida, mutta pitää mennä nyt.

Liisakaisa ja Myyrä 13+6
 
Moikka!

mulla ollu hirvee viikko!!!!!:( eka jäin lumihankeen autolla kii avustettavani kanssa ja jonku aikaa jouduttiin odotteleen apua,no siitä selvettiin naurulla:)sitten Tiistaina kello 12.00 mulla alkoi järjetön kipu ja paine tuola "alhaalla" ja 15.00 en päässy enää käveleen..elämäni eka virtsatietulehdus ja mikään ei koskaan ole ollu niin kauheeta!!!sain lääkkeet,jotka auttoi välittömästi:)pääsin töihinki jo heti.No,sitten torstaina lähdin meidän 2-veen kans kaverin työ hankkiin vartavasten vesirokkoa ,kun sehän on hyvä sairastaa lapsena.

NO,olen tähän päivään asti ollut täysin varma,että itse olen sen lapsena sairastanut,mutta nyt äitini väittää etten ole!!!aargh...ja vesirokkohan voi olla hengenvaarallinen sikiölle...tiedän itse erään äidin,jonka vauva kuoli mahaan äidin vesirokon takia...:(
eilen sitten lähdin vasta-ainekokeisiin labraan ja ny odottelen tuloksia...torstaina alotetaan kai estolääkitys.
hieman epäilen äitini muistia ny kuitenki....olen toki ainut lapsi ja äitini muistaa kyllä mun joka asian...mutta ihmeellistä,kun mun pojat on pienenä sairastanu vesirokon.luulis,että olisin sen viimestään silloin saanut!ja olen ollut muutenkin kontaktissa lasten kanssa,jolla se on ollut päällä.

No,pianhan se selviää!

muuten olo on hyvä,niinku ei raskaana oliskaan:)maha tosin on valtava ja "vain" 6-7kg tullu painoa:)mulle tulee aina alussa valtavasti,tosin ny tullu eniten.no en stressaa vieläkin olen normaalipainoinen,mitä ei mahasta uskoisi;)
liikkeet tuntunu jo selvästi viikon-pari:)iltaisin parhaiten ja ku oon soffalla puoli-istuvas asennossa.

nyt ei muuta,tulen ilmotteleen tästä mun vesirokko episodista sit!

Taiska&Toukka 16+5
 
Heissulivei vaan taas kaikille!

taiska, ei oo mahdollista, että et ois ite sairastanu vesirokkoa, jos sun pojat on sen sairastanu, eikä se silloin oo suhun tarttunu. Sehän tarttuu niin helposti :) Mun äiti ei kans muista, et mulla sitä ois ollu, mut lapsilla on meilläkin ollu, joten on pakko ollu sairastaa silloin lapsena. Sehän voi olla lievempi ja kuitenkin tulla se vastustuskyky, eli näppyjä saattaa olla muutamia vaikka vaan suussa tai jossain silleen huomaamattomissa paikoissa, eikä välttämättä kovin kummoisia oireita aiheuta.
Aika rajut vti-oireet, mutta hyvä kun lääke tepsi heti :)

Täällä kans nyt melko oireeton olo, mikä tuntuu ihan mukavalle. Yritin sitten aamulla kahviakin, kun aattelin, et josko se maistuis, kun muutenkin on niin hyvä olo, mut eipä kyllä menny :x
Maha on täälläkin tosi iso nyt, ihan kunnon raskausmaha, pömpöttää selällään maatenkin pystyssä :D Normaalisti on siis ihan litteä mun vatsa =)

Missäs muodossa muuten syötte maitotuotteenne? Mulla kun ei maito maistu ja juustossa on niin paljon rasvaa, etten sitäkään kauheasti viitsisi popsia... eli en oikein meinaa keksiä sopivia kalsiumin lähteitä. Raejuustoa eilen popsin, mutta sekin on hiukan "pakkopullaa". Leipäjuusto maistuis, mut on aika hintavaa, jos ihan päivittäin alkaa vedellä isompia määriä, siinäkään ei kai ihan kauheesti oo rasvaa? Jugurttivalikoimat kaupassa on mun mielestä jotenkin huonontunu viime aikoina. Esim. tavallista Valion mansikkajugurttia, joka mun mielestä on hyvää, ei saa meidän s-marketista :kieh: Oon vähän ronkeli niiden suhteen, kun sellaset kovin löysät jugurtit on pahoja ja sellasetkin, missä on ihan kauheesti sokeria... Oon sit johkin sekottanu maustamatonta puolet sekaan, ettei oo niin makeeta. Kertokaa, mikä on teidän herkkua, jos vaikka sais jotain ideoita =)

Isäntä remontoi yläkerran vessaa, ihanaa, josko sekin kohta tulis joskus valmiiksi asti ;)

Elli ja Terho 13 poksis!, huomasin vasta, kun tähän aloin tuota päivää laittaa, että kappas, uusi viikko :D Nyt se aika tuntuisi menevän vauhdilla, hyvä niin :)
 
Tervetuloa uusille :flower:

Aamusta käyty reippaasti koirien kanssa ulkoilemassa. On jotenkin niin ihanaa aloittaa päivä lenkillä.
Turvotus helpottanut, kun on alkanut maha toimimaan, kiitos neuvolatädin vinkin :)

Kestovaipat kiinostaa kyllä minua kovasti. Onneksi veljen perhe kestoilee ja sen emäntä lupas mulle niitä alkuun lainaan, että saan testailla niitä. Jos vaikka innostuisin oikein kunnolla.

Zumba: viikko sitten kävin pitkästä aikaa zumbailemassa ja kyllä minä siellä ihan normaalisti viellä tein ja pompin. Ei tuntunut mitenkään pahalta. Nyt tosin tän talviajan aion käydä kuulailemassa ja jossain vaiheessa keväämmällä siirryn sitten zumbaan. Meillä kun sekä kuula että zumba tunnit on ulkona, niin toppakamppeissa zumbaaminen on vähän jäykkää :LOL: Mutta keväämällä kun kelit lämpiää niin sitten taas ohjelmistoon mukaan.

Tuosta painon noususta, niin mulle kans tullut jo 5 kg painoo. Mutta oon kyllä syönytkin ihan hirveesti. Alussa siksi kun oli koko ajan paha olo jos ei syönyt mitään ja nyt sitten joulun aikaan vaan tulee aina syötyö liikka. varsinkin kaikkee imelää. Nyt oon sitten ollut karkkilakossa ja muutenkin yrittänyt kattoo mitä suuhuni pistän. Ja kyllä kai tuo ummetuskin asiaan vähän vaikuttaa, kun on niin turvonnut olo kun mitään ei tule ulos. Mutta onneksi se on nyt alkanut helpottaa.

Nukkumisesta: Ei viellä onneksi ole mitään ongelmia, mitä nyt sitten tänä aamuna puoli kuuden aikaan heräsin ja olin ihan virkee. Tuo työrytmi vaan pysyy viikonloppunakin. En kyllä noussut vaan jatkoin sitkeesti nukkumista :)

Muumi ja pikkuinen 16+2
 
Morgoneit mammat! :wave:
Daffodil,ootko mahdollisesti facebookis,jos tutustuttais ku tosiaan,sama la on meillä :D

Tervetuloa Tiinu ja Ressu :flower: ja tiinulle vielä extra onnittelut :)

Mulle on tullu raskauden alusta painoa 5,5kg mutta en ota turhaa stressiä siitä.
Mitään ylimäärästä en oo saanu yhdestäkään raskaudesta ja sekin vähä mitä on tullu on häipyny kutakuinki kuukauden sisällä synnytyksestä.

Maitotuotteita käytän juustoa,juon muutaman lasin päivässä maitoo ja joskus jotain raejuustoo tms. Lihaa on vaikee saada alas enää missään muodossa,niin on alkanu täs vuoden sisään tökkimään se tuote..

Mustakin aika mene nyt nopeemmin ku esim alle 11 viikolla o_O
Mulla on seuraava (kolmas) neuvola jo kahden viikon päästä 27.1 rakenneultrakin jo 16.2.
Kuinkahan täälläpäin on sen sairaalalapun saannin kanssa. Siis sen mihinkä täytetään ne nimetkin mahdollista hätäkastetta varten?
Tuolla meilläpäin,siis mistä tulen,tää paperi annettiin neuvolassa juuri ennen rakenne ultraa ja se sitten vietiin sairaalaan jo silloin rakenneultraan että jääpi sinne sitten arkistoon..

Mä olen nimiä kovaste alkanu miettiin,ja edelleen on sama juttu et tytölle olis helpompi antaa nimi...

Niin ja kyllä mä meinaan sukupuolen selvittää,vaikka vielä tällähetkellä onkin ihan poika olo.
Mä haluan varmuuden jo senkin takia että jos poika onkin tulossa,mun pitää alkaa osteleen hälle vaatteita kun mullahan on vaan pikkutytön pinkkejä vauvan vaatteita :D

Jaha mutta jos nyt aamutoimet.
Jaksuja mammt!

Nenna ja
 
Viimeksi muokattu:
Sanlelle suuren suuri voimahali, olen pahoillani! :hug:

Sutturalle onnea hyvistä uutisista!

Iskias vaivannut esikoisen syntymästä lähtien ja joka odotuksessa se pahenee.
Minulla on kaksi välilevynpullistumaa ja yksi alkava, ja tuolla ne hermoja painaa niin ihanasti että koko kroppa kärsii ja pää varsinkin. Mitkään lääkkeet eivät auta ja takapuoli+alaselkä puutunut jatkuvasti, lääkärit pyytää vaan odottamaan kunnes jalat lähtee alta ja pissit valuu kintuille, sitten on kiire.. Edellinen lääkäri nauroi että onneks asutte ihan sairaalan vieressä, ei ehdi tapahtumaan pahoja ja saadaan miut nopeasti leikkauspöydälle.. Miusta huonoa huumoria tässä asiassa.

Virtsatietulehduksista pojan -09 odotus oli pelkkää tulehduskierrettä, 7 tulehdusta ja antibioottikuuria ja mikään ei tepsinyt, sain estolääkityksen joka sitten oli aika turha kun päätettiin käynnistää synnytys. Siihen loppui tulehduskierre.
Nyt tällä hetkellä on kai taas tulehdus, maanantaina testeihin, saa nähdä alkaako koko rumba uudestaan ja vielä näin aikaisin.

Maitoa juon melkein jatkuvasti ja joka päivä maitotuotteita käytän. Mulla penskana oli laktoosi-intorelanssi joka hävisi iän myötä, mutta nyt vatsa on ruvennut parin vuoden aikana herkistymään taas, lääkäri sanoi että voi huoletta käyttää jos ei pahempia oireita tule, vähän kuin siedätyshoitoa.

Meemee ja toivo 15+1
 
Tervetuloa uusille onnenhippuja odottaville :wave:

Katsoin just YLE Teemalta Ylpeyden ja ennakkoluulon pari viimeistä jaksoa. Enpä olekaan aiemmin itkenyt sitä katsoessani. Hormonit - tai kuten mies sanoo, hermonit!

Elli kysyi maitotuotteista. Mä olen alkanut juoda maitoa ihan uudella innolla. Aiemmin ei maistunut oikeastaan muuten kuin kahvin seassa. Nyt kahvi on jäänyt pois mutta maitoa kuluu melkein litra päivässä. Raejuusto-tonnikala-kurkkumössöä syön joskus iltaisin, se on vaan niin raikasta ja hyvää. Ja tykkäänpä minäkin leipäjuustosta, ei vaan tule ostettua kovin usein juuri korkean hinnan takia. Jogurteista uusi tuttavuus ja ehdoton suosikki on tällä hetkellä Arla Ingmanin Ihana Sitrusjogurtti (appelsiini/sitruuna). Tosi raikasta ja hyvää, on vähälaktoosista ja koostumuskin just sopiva. Suosittelen muitakin Ihana -jogurtteja :p

Pahoin pelkään, että mullakin on vähintään pari kiloa tullut jo lisää painoa. En ole uskaltanut käydä vaa'alla, säästetään järkytys neuvolaan!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 14+5
 
NiQ
Elli esim. ehrmannin rahka on hyvin kalsium (ja proteiini) pitoinen tuote, sinne esim marjoja tai mehukeittoa pieni loraus sekaan ja on hyvää! Leseitä sinne vielä lisäämällä saa samalla kuituannoksenkin nousemaan. Maistuuko sulle viili? maustettu rahka? piimä? kevytjuustojahan on jopa 5%, esim polar ja arla kadett on hyviä.

Mä oon kuvitellut että ainakin vakuumipakattu leipäjuusto on keillettyjen listalla? oonko väärässä? jätinkö turhaan jouluna nekin syömättä :( :(

NiQ & Pena 14+2
 
Heissan!

Löysin sitten minäkin ne sydänäänet kotidopplerilla! :heart: Torstaina oli kuopuksen neuvola ja samalla terkka kysyi haluanko että kuunnellaan sydänäänet, en sitten kehdannut sanoa että hankin kotiinkin dopplerin vaan kuunneltiin ne siinä(kin) vielä :D Kysyi sitten että paljonkos mulla niitä viikko oikein olikaan kun kohdunpohja on jo niin korkealla..? Sykkeet oli noin 150 kieppeillä ja kuulemma vasta rv30 tienoilla voi arvuutella sykkeiden perusteella sukupuolta.

Maitotuotteista en ole juonut maitoa 20vuoteen mutta muuten kyllä menee maitopuurot sun muut. Jugurtit on nyt himona, varsinkin appelsiini, täytyykinkokeilla tuota sitrusjugurttia seuraavaksi. Myös viilit menee kun laittaa niihin mehukeittoa päälle, nams! :p

Hermot meinaa olla piukassa ja sekös harmittaa- tuntuu ettei pysty oikein kontrolloimaan tunteita. Pinna katkeaa pienestäkin ja sitten on paha mieli.

Nimiä olen jo miettinyt, pojalle tulee olemaan TODELLA vaikea keksiä nimeä, tytölle puolestaan olisi varmaan sen kymmenen vaihtoehtoa :D

Kotivaa´an mukaan olen edelleen 4-5kg 'miinuksen' puolella, paino kun tippui reilun 5kiloa heti ensimmäisen parin viikon aikana ja ehkä kilo on tullut nyt takasin. Edellisissä raskauksissa painoa on tullut 13-20kg ja nyt epäilen painoa tulevan tuon lähemmäksi 20kg kun luultavastikin joudun vuodelepoon/liikuntakieltoon jo suht varhaisessa vaiheessa. Harmittaa jo valmiiksi :(

Rakenneultraa odotellessa, sekin vasta 6.3. Odottavan aika on tällä hetkellä piiiiitkä.

Pikkarainen ja Sisu 14+3
 
Moikka!

Onko teillä ollut täällä juttua autoista? Millasilla autoilla ajelette ja mielipiteet niistä. Meillä olis tarkoitus vaihtaa Volvo V40 nyt vähän isompaan, lähinnä siis tila-autoon. Meillä autoon tarvis mahtua minä, mies, lapset 8v ja 9v sekä tämä tuleva kirppunen, lisäksi vielä saksanpaimenkoira ja vaunut :) Näillä hetkillä ainakin mielessä vielä ehkäpä yksi lapsukainen lisää, joten ajattelimme heti hommata tila-auton, ettei tarvi sitten heti vaihtaa taas. Tällä hetkellä oikeastaan ainoana vaihtoehtona Chrysler grand voyager, muihin ei oikein tunnu penkkien lisäksi koiraa ja tavaroita mahtuvan..

Onko muille muuten tulossa näin suuria ikäeroja lasten välille? :)
 
Bööbs taas!

Meillä on kans V40 Volvo ja ollaan harkittu chrysler Voyageria perheautoksi. Varmaan silti jää toinen auto vielä käyttöön, kun aina on ollu kaks autoa. Oon kyl sanonu isännälle, että yhelläkin pärjättäis, mut sit se aina vaahtoaa mulle, että täytyyhän sun päästä muksujen kanssa liikkeelle kotoa, ettet tuu mökkihöperöksi :D No siis kesällä pitäisi sitten neljä lasta ja äippä ja iskä mahtua samaan kärryyn kerralla, jotta joku tila-auto se täytyy olla.

Ei mun mielestä leipäjuusto oo mitenkään kielletty??!! Miksi olisi? Pastöroidusta maidosta kuitenkin on tehty. Kaikkihan ruoat melkein on nykyään vakuumipakattuja.

Niitä Ihana-jugurtteja en oo syöny sen jälkeen kun niistä löyty niitä homeisia tuotteita jossain vaiheessa, olikohan kesällä. Naapurin emäntäkin löysi Ingmanin mustikkajugurtista sellasen ihmeellisen tosi suuren klöntin.... en tiedä mikä se oli, mut tosi ällön näköinen ja sellanen kämmenen kokoinen, kuvan näin siitä. Ingmanin jugurteissa on säilöntäaineitakin (kaliumsorbaattia) kai kaikissa, Valiolla ei. Noo, syön mä jotain Ingmanin jugurttejakin kumminkin... Et en nyt niin fanaattinen sentään oo. Pitää tutkia kaupassa noita rahkoja ja jugurtteja taas. No maustamaton on kyl hyvää kun pakkasesta siihen sekottaa marjoja sekaan :) Ei ainakaan liian makeaa =)

Sori nää mun jutut, kohta täälllä ei kukaan syö enää jugurtteja :ashamed:
 
Moro!

Kohdusta, on ihan normaalia,että kohtu on alkuraskaudessa tai sillon kun ei ole raskaana mihin suuntaan tahansa. Se voi olla eteen päin kallellaan (anteversiofleksiossa), taaksepäin kallellaan (retroversiofleksiossa) tai oikealle (dekstropositiossa) tai vasemmalle (sinister). Jokaisella on omanlaisensa anatomia ja kohtu voi siis olla minne suuntaan vain. Raskauden edetessä kaikkien kohdut kuitenkin oikenevat ja suoristuvat ja kasvavat lopulta ylös ja eteen päin. Ei siis huolta, kuka sitä nyt kysyikään:)

Vesirokosta, luulin kanssa sairastaneeni sen, mutta esikoisen alkuraskaudessa pyysin kuitenkin katsomaan vasta-aineet, kun en ollut varma ja terveydenhuoltoalalla kuitenkin työskentelen ja odottamatta saatan sille altistua. Selvisi, etten sitten olekaan sitä sairastanut. Oli siinä sitten välttämistä koko raskausaika, etten vaan saanut sitä. No onneksi en, ja imetyksen päättymisen jälkeen otin sitten rokotteen.

Autosta, meillä on Volvon XC70, oikein tilava ja hyvä auto ollut, mitä nyt korjailtu sitä sun tätä useampaan otteeseen :kieh: No, onneksi on ollut vakuutus.

Kestovaipoista olen minä myös kiinnostunut, haluaisin nyt kakkosen kanssa niitä kokeilla. En vain oikein tiedä niistä mitään, ja tuntuu aikamoiselle viidakolle kaikki ne vaihtoehdot:confused:

Kirppiina
 
Hei kuntoilijat!! Joku ihana päätti perustaa tohon ihan meidän viereen kuntosalin!Jee!.Aiemmin lähinnä tyssäänyt siihen ettei jaksa lähjteä pidemmälle:D
Mutta mitä siis suosittelette??.Siellä on zumbaa,spinningiä,Latino tansseja..
Ainakin pilatekseen varaan ajan heti!.ja yksi olisi yhdistetty spinning+kahvakuula.En ole ikinä salilla käynyt:ashamed:..joten mikä noista sopii odotusaikana?.joo,tiiön että saa sieltäkin kyseltyä mutta mikö on hyväksi havaittu:).Tunnin alkaa tosin vasta helmikuussa ja viikkoja silloin 20..Ja on mulla noita liitoskipujakin aikalailla..
Meillä rakenneultra 18.2 ja sukupuoli halutaan tietää:heart:
Minäkin olen alkanut epäilemään tota vti:tä.Ensi viikolla lääkäriin.
pikkarainen miksi sulle tulossa tod.näk.vuodelepo?.Mä kanssa pelkään sitä.Tossa kolmosta odottaessa uhkailtiin sillä jos en hidasta tahtia.Mulla ei kohdun kiinnikkeet/kannakkeet (mitkä lie) kuullemma kestänyt..Vikat 4viikkoa kävelin mitö oli pakko.onneksi mies oli pitkällä saikulla,en tiedä miten olisin pärjännyt muuten:|.Mutta se oli kuullemma "oma vika" kun piti tehdä niin pienellä ikäerolla(1v).Saa nähdä kuinka tässä odotuksessa käy,lupaavalta ei ainakaan näytä..Ihan silläkin haluisin nyt jumpata kun voi jos vähän auttaisi:confused:.ei paino nousisi niin paljoa..
Ja nolo kysymys mutta onko muilla suonikohjuja??..Tän riesan sain tokaa odottaessa,kolmosta kun aloin odottaa niin tuli taas heti.nyt tuli heti plussatessa ja nyt on hiton kipeitä:headwall:.Ja joo..kun olisi edes jaloissa niin olisi helpompi hoitaa,mutta ei hankalammassa paikassa:ashamed::ashamed:
Että kaikenlaista riesaa..
vesirokko haettiin mekin vuosi sitten ja se oli ihan kauhea!!.5-vee sairasti aika helpolla.Vajaa 2-veellä oli paaaljon hankalampi,täynnä rakkuloita.Mutta toi vajaa 1-vee oli tosi pahana.korkea kuume kolme päivää ja PALJON rakkuloita.Onneksi ens kerralla sen saa vaan yksi kerralla:)
Mutta eipä tässä muuta:) Vointeja!! Mm itu 15+0:heart:
 
Maitotuotteista en syö ku jugurttia ja juustoa pääasiassa. Maitoa menee joskus harvoin kaakaon kans. Maidosta ihan yksinään en tykkää :/

Nimi olis tytölle valmiina, pojalle ei. Pojalle on jotenki niin paljon vaikeampi keksiä, joitain nimiä mulla on paperilla, mutta siinäpä se.

Nyt olis sitten enää hankkimatta turvakaukalo+rattaat ja amme. Paljon tavaraa tuotiin jo kotia, isoimmat jäi vielä odottamaan rakenneultran yli :) Sitten jos vielä sen asunnon ja auton sais uudet... Just testailin ammeen jalkaa tuonne vessaan ja aika ahdasta tulee olemaan kylvettäminen :s

Kolmas neuvola olis viikon päästä maanantaina ja rakenneultra 18.2 :) ei enää kun kuukausi ;)

Oon ihan poikki kun matkat kesti 1,5h suuntaan ja sitten käytiin shoppailemassa ja monta tuntia meni siellä kylässä. Kävin Polar o. pyretissä ja olihan siellä ihania vaatteita :) jäi vähän harmittaa ku en ostanu mitään ku oli kumminki 50% alennuksessa kivoja vaatteita 50-56cm :)

Merlina ja muru 15+2
 
MommysMonster Samasta syystä melkeinpä kun sullakin, eli kohdun kannakkeet oli antanut aivan täysin periksi (huomattiin vasta sektiossa) eli niitä ei ollut laisinkaan enää ja vauva oli ainoastaan sikiökalvon ja virtsarakon varassa. Jos kalvot olis puhjennut, niin vauva olisi ilmeisesti 'humpsahtanut' vatsaonhteloon ja sitten olisi ollut tosi hätä. Hirveästi ei enää raskautta suositeltu ja nyt kun tulinkin yllättäen raskaaksi niin joudun tiukkiin seurantoihin. Asiaa ei auta yhtään se, että kuopus on tällä hetkellä 10kk eli tosi pieni vielä kesälläkin..

Pikkarainen
 

Yhteistyössä