<3<3 The Esikoisesta Haaveilevat VOL 13 <3<3

Hydrangea Ei, en saanut minkäänlaista seurantaultra aikaa. Jotain tuo erikoislääkäri puhui siitä että olisi hyvä käydä ensimmäisen kierron aikana seuranta ultrassa, jotta voivat tarkastaa ettei tulisi monikko raskautta, se kun ei kuulemma ole hyvä juttu, varsinkaan kun on ylipainoa. Limakalvosta lääkäri sanoi että on täysin normaali, ei ole mitään ylimääräisiä paksuuntumisia, ja kaikinpuolin terve limakalvo. PCO tyyppisiä olivat nuo rakkulat, mutta sitä asiaa lääkäri ei selventänyt enempää. Mitä haittaa noista rakkuloista siis voi olla? Ja mikä on Hyperstimulaatio, ja mitä siitä voi seurata? Anteeksi jos kysymykseni ovat tyhmiä, tämä clomi asia on minulle aivan uusi, ensimmäistä kertaa kun aloitan lääkkelliset avut raskautumisen toivossa.. :)

Fiinaliina Olen asunut Turussa aiemmin, mutta nykyään asun täällä "Etelä-lapissa" Eli siis tornionjokilaaksossa :D Hetken aikaa sitten Pulssi ja Terveystalo yhdistyivät, ainakin työterveyshuollon puolelta, joten puhuttelen Terveustaloakin pulssina. Mutta siis Terveystalon toimipiste oli tuo jossa kävin.. :)

ON: Eli siis toinen Tero tabletti mennyt tänään, hieman tuntui eilen illalla alavatsalla kipuilua, en sitten tiedä liittyikö terojen aloittamiseen, vai oliko jotain ihan muuta. Kovasti odotan, että pääsis jo siihen uuteen kiertoon.. Siis että voisi aloittaa nuo clomit ja pääsisi tikuttelemaan ovista. Olis tosi mahtavaa, kun saisin ensimmäistä kertaa elämässäni bongattua oviksen! Silti on jonkinlainen vaisto, että tuskin tästä clomistakaan on apua ovuloinnin aikaansaamiseksi, vaikka toivonkin sitä kovasti.

Sitten yhteen minua vaivaavaan kysymykseen: Tietääkö kukaan, että mitä eroa on siinä, käyttääkö clomeja kp 3-7, vai kp 5-9 välillä? Lääkäri mainitsi että jos unohtaa ottaa clomin heti kolmas kp, niin voi aloittaa myös vasta viides kp. Mietityttää siis, että onko jompi kumpi ovulaation kannalta parempi clomin syönti ajankohta?
 
Meri, ei ole ollenkaan tyhmiä kysymyksiä. Ihan samoja asioita oon itsekin aikoinaan miettinyt. Hyperstimulaatio tarkoittaa sitä, että folleja kehittyy aivan liikaa. Se voi johtaa nesteen kertymiseen vatsaonteloon ja pahimmassa tapauksessa parin viikon sairaalareissuun. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista ja todennäköisempää vasta suuremmilla annoksilla ja varsinkin silloin kun esim. koeputkihoitoja varten tarkoituksella kasvatetaan useampia folleja. Riski on kuitenkin aina olemassa, ja ehkä enemmänkin riski siihen useamman follin kasvamiseen, joten juuri sen takia ne seurantaultrat eli folliultrat olisi tärkeitä ainakin 1-2 ekassa kierrossa. Clomit myös helposti ohentaa limakalvoa ja koska liian ohuelle limakalvolle ei voi alkio kiinnittyä, niin myös limakalvon seuraaminen on tärkeää. Jos ovulaatiohäiriö on vakava, niin pienellä annoksella ei yleensä saada mitään tapahtumaan ja annoksen nosto voi olla tarpeen. Myös sen takia seurantaultrat on tärkeitä, koska turhaa se on syödä useampaa kuukautta lääkkeitä väärällä annoksella, jos ne ei auta. Mulla tässä kierrossa folliultrassa selvisi, että annosta täytyy nostaa ja hyvä, että se huomattiin pian. Mullakin on PCO ja rakkuloita löytyy runsaasti. PCO aiheuttaa pitkiä kiertoja ja ovuloimattomuutta. Kun rakkuloita on paljon, niin kehon hormonit yrittää stimuloida vähän niitä kaikkia, onnistumatta kuitenkaan lopulta (tai ehkä joskus harvoin) kasvattamaan yhtäkään. Clomeja (ja muitakin ovulaatioinduktiolääkkeitä) syödään usein kp 3-7 tai 5-9. Kp 3-7 valitaan usein, jos oma luonnollinen kierto on lähellä sitä oppikirjojen 28 päivää ja ovulaatio tapahtuu noin 14 päivän tienoilla. Tätä käytäntöä käytetään usein myös niillä, joilla oman kierron pituuksista ei ole selkoa (niinku mulla). Kp 5-9 valitaan yleensä silloin, jos oma luonnollinen kierto on pidempi ja ovis tapahtuu myöhemmin. Tuo kp 3-7 on ehkä se yleisempi vaihtoehto. Ja noista teroista vielä, jos clomeilla ovulaatio tapahtuu, niin silloin tulee kyllä vuotokin, niin teroja ei välttämättä tarvisi syödä loppukierrosta. Mä itse käytän niitä vain silloin kun ovulaatio jää tapahtumatta.
 
Meri__ hih. yhdistyivät kyllä, mutta Pulssi on vain Turussa (muista terveystaloista ei tullut Pulsseja). ''Nyt puhuu tää turkkulaine ylpeys'' ;)

Hydrangea on kyl semmonenki tietopankki;) onko sulla Herra Google siellä kokoajan päällä, vai oikeesti osaatsä KAIKEN?? Ihan mieletöntä.
 
Fiinaliina, heh, mä vaan oon niin kiinnostunut näistä asioista, että paljon on tullut otettua selvää googlen avulla ja kyseltyä lääkäreiltä. Lääkäriinhän menin ekaa kertaa aika tarkalleen vuosi sitten (itse asiassa huomenna on vuosipäivä), niin tässä vuoden aikana on ehtinyt oppia yhtä sun toista. Paljosta saan myös kiittää kanssasisaria tuolla Clomittarissa, kun ovat auttaneet alkuvaiheissa. :) Muoks. Oho, eiku se vuosipäivä olikin jo eilen ja siitä oon laskenut varsinaisen yrityksen alkaneen. Joten nyt virallisen määritelmän mukaan ollaan lapsettomia. :( Pillerit tosin jäi jo sillo 1v 5kk sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Hydra Ihan huippua, meidän ei täällä tarvi kauaa päätämme vaivata jos tulee kysyttävää ku sie osaat aina auttaa :heart::heart:

Oliks Vilijonkalla tänään se lääkäri??

Niin ja missäs maimai on, vieläkö siellä kotopuolessa?
 
miss_piggy
Vielä PCO:sta, sehän on yleisempi kuin moni arvaakaan, eikä moni jolla se edes on, tiedä sitä "sairastavansa".
Itellänihän siitä ehkä varmin merkki oli just nuo pitkät kierrot.
 
Help! Puhelimella kirjoittelen kun muuton takia ei vielä nettiä. On aika hankalaa tää kirjoittaminen niin nyt omanapailen, sori :ashamed:
tMä en ymmärrä mun kehoa ku ei se ala toimimaan! Nyt siis jo kp 36 ja terolutit ollu käytössä niin menkkojen olis pitäny alkaa aikoja sitten. Ja äsken teon testin mutta nega :| voiko keho tottua noihin teroitin ja sit ei toimi vaikutus? Pitää soittaa ens viikolla gynelle ja kysyä neuvoa.. Tulee ottaa vähän päähän tää oman kropan toimimattomuus.........

Tervetuloa joukkoon mommytube:)
 
Henrietta, yleensä menkkojen pitäisi alkaa muutama päivä viimeisestä terosta. Jos niitä käyttää hyvin pitkään, ne voi lakata toimimasta. Yleensä siinä vaiheessa määrätään tilalle voimakkaampaa keltarauhashormonia, esim. primolut nor. Soittele ihmeessä ensi viikolla lääkärille, jos vuoto ei sitä ennen ala tai testiin tule plussaa. :)
 
Oon niiiiin omanapa anteeks mutta MISTÄ TÄTÄ LIMAA TULEE?! ei oviksenkaan aikaan limaa tuu näin paljoo! Väsyttää, nälättää ja pissillä saa käydä jatkuvasti, hormooninäppyjä ihan hirveesti eikä tädistä vielä tietookaan. Huomenaamulla viimestään testi, ehkä jo tänään illalla.. Ihan jo jännittää vaikka jo heitin toivoni kerran :)
 
Hydra Kovasti jaksamisia sulle! Tiedän kokemuksesta kuinka turhauttavaa siellä ultrissa on käydä, kun mitään ei tapahdu.. Mutta yhtäkkiä kun sitä vähiten odottaa niin se palkintokin sieltä tulee. Koitahan vielä jaksaa :)

Kali Onnea plussasta :) Ja tervetuloa odottajien puolelle.

Dana & mini 5+6 (ps. tuntuu ettei aika kulu ollenkaan vaikka jo 2vko:a plussauksesta kulunut..)
 
Omanapailua kaiken kiireen keskellä. Mulla oli välipäivinä niin monta tuhatta rautaa tulessa samaan aikaan et on unohtunut koko lapsentekoprojekti. Keskiviikkona sitten "heräsin" kun alkoi olla alavatsassa kipeitä tuntemuksia ja limaneritys alkoi. Enteilee siis lähestyvää ovulaatiota. Nyt kp 14 ja limailua on enemmän ja vähemmän. Liuskamallin ovistesti tehty ja vahvaa viivaa näyttää, täytynee ottaa clear bluen digi kaveriksi vielä. Loppuviikko vapaata, tietänee ajanviettoa makkarissa.
 
Kiitos Dana, oon käynyt plussaajien puolella kurkkimassa, mut ei sinne jotenkin osaa vielä tulla. Epäuskoinen olen vielä ja mies pelkää niin kovasti pettymystä (omaansa ja mun etenkin) ettei uskalla intoutua.. Tänään siis laskujen mukaan 4+1, apteekin haamulainen selkeä, mutta ei ole vahvistunut toissa päiväisestä...

Slallulle kovasti plussatuulia, oireet ainakin kovin sinne päin viittaisivat!

Viljonkalle kiitos listan päivityksestä, en pahastu suinkaa:D

Hydrangealla on kyllä taito kirjoittaa asioista ymmärrettävästi ja tiedon määrä on suuri. Ihana kun jaksat auttaa kaikkia muita, paljon stemppiä tähän vuoteen sinulle!
 

THE ESIKOISESTA HAAVEILEVAT La 5.1.2013

kultsipallo...............20...................kp 43/28........................yk 11




Henrietta-.............. 25..................kp 37/33...........................yk 3
jjennaa........................................kp 36/34........................yk7
tuttikeiju...............22...................kp 35/28-35.......................yk11
slallu.....................25..................kp33/28-41.........................yk3
Miss_piggy..............31...................kp31/29............................yk8



Fiinaliina.................23.....................kp29/33.........................yk5
Fireweed...................23.................kp28/27-30......................yk2
maimai....................29...................kp25/27-30......................yk7
buffy......................23...................kp 22/28...........................yk 9



Enna_.......................28.................kp20/35..........................yk5
pantera.....................19.................kp 19/27-28.....................yk 5
ralliruutu..................23...................kp 18/28.......................yk 4
Lilja87......................25................kp 17/30-44?.............TJOT/yk 5
Vilijonkka..................26...............kp 16/29-35........................yk 10
Leonella..................28..................kp 15/28..........................yk 4
Iia-Maria......................................kp 15/28-31...................yk3
Miuyy........................22...............kp 12/28..........................yk 4



Luna 85.....................27................ kp 6/35-38..................yk 10
Lullaby89................23....................kp 6/31-36..................yk 15



ODOTUKSEN ODOTTAJAT (Ilmoita dpo/pp halutessasi piinailijoihin)




HAAMUJENGI/RKTT


TAUSTALLA KUUMEILEE
Meri__
Hydrangea
pilkesilmäkulmassa
Naapurin tyttö
Kaiku<3
Marpa
miranenn
pienestäkii
tada
Hey
Laola
Sanja
Ampparsson
jenninoora
Cheer115-






PLUSSANNEET :heart::heart::heart:

Tästä pinosta plussanneet odotuspuolella:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2199247-rolleyes-esikoishaaveista-plussanneet-2012-2013-rolleyes/


Jeela 12.1.2012
Apina25 29.1.2012 yk 2
Chiba 09.02.2012 yv 2
Sanja 25.2.2012 yk 8 km
nellielli 27.2.2012 yk 10
fisukisu 1.3.2012 yk 2
Ampparsson 8.3.2012 yk 6 km
mirkkunen_ 26.3.2012 yk 2
Laola 6.4.2012 yk 3 km
yöperhonen- 19.4.2012 15.12.12 pikkuinen prinssi :heart:
Tessu84 18.5.2012 yk 14/15
enni. 7.6.2012 yk 2
moulinrouge 11.6.2012 yk 2
Heidukka 18.6.2012 yk 7
Amore 20.6.2012 yk 3
lenkkari 29.6.2012 yk 10
Marpa 18.8.2012 yk 7 km
iitahoo 22.8.2012 yk 2
emppuli83 7.10.2012 yk 3(4)
Babyfever1 14.10.2012 yk 12
Naapurin tyttö 16.10.2012 yv 10 (km)
Piimis 17.10.2012 yk 4
Ninni_90 26.10.2012 yk 3
eläväinen 15.11.2012 yk3
taru81 22.11.2012 yk3
ensimmäinen 24.11 yk2
niiu 23.11 yk4
Lemondrop 21.12. yk1?
Dana 22.12 yk17
Kali85 2.1.13 yk6



 
Päivittelin pikaisesti huomiselle listaa..päivät juoksee, huomenna kp16 eikä ovista vielä näy. Jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin plussa pärähtää ruutuun maanantaina mun synttäreiden kunniaksi..toivotaan näin :D

Hydra: kiitos tsempeistä, sitä tarvitaan..jotenki viimeseen saakka toivoin ettei hoitoihin tarvisi mennä, mut näköjään yksin saada nyytiä aikaiseksi :( sulle ja miehellesi hurjasti tsemejä ja jaksamista. Toivottavasti oikeat lääkitykset ja määrät nyt pian löytyisi, niin pääsisitte eteenpäin ja kunnolla jännäilemään. Tsemihaleja!

Fiinaliina: en oo vielä käyny lääkärissä, kiitos vain kysymästä. mennään vasta 15.1...ootan/panikoin sitä vaan niin kovasti, et aika tuntuu matelevan. Mikäs tilanne sulla on nyt yrityksessä? Onko tuntemuksia? pidetään peukut :)

Hyvää yötä ihanat naiset ja vauvaisia unia :)
 
Oma napailua täältäkin.. :D

Toivottavasti teillä ei mene hermot, kun kyselen niin kovasti kaikkea teroihin ja clomeihin liittyvää. Mutta tosiaan, aloin tuossa miettimään, että kannattaisko mun seuraavassa kierrossa aloittaa terot kp15 sijaan vasta kp17? Mietin vain sitä, että jos ovis tuleekin päivän tai pari myöhässä, niin en vain pilaisi sitä aloittamalla teroja liian aikaisin.. :/ Vai voiko olla jotain haittaa jos aloittaa terot myöhemmin kuin reseptissä lukee?

Sitten vielä toinen kysymys.. Jos olen saanut clomit ja terot yksityiseltä, niin voinko saada seuranta ultrat yleiseltä puolelta? Ettei sitten niistä tarvis enää niin älyttömiä maksaa terot ja clomit kuitenki makso sen melkein 400e saada :S
 
Dana, ei kai tässä auta muu kuin yrittää jaksaa... :( Ihanaa odotusta sulle. :)

Vilijonkka, kiitos. Toivon todella, että teille vielä tulisi luomuylläri, niin ei tarvitsisi lähteä käymään läpi raskaita hoitoja. :)

Meri, mä en mikään lääkäri ole, mutta ehkä itse yrittäisin saada sen folliultran ja tikuttelisin ovista. Jos folliultrassa olis kaikki loistavasti ja sen jälkeen ovistestit näyttäis plussaa, niin jättäisin ehkä ne terot ottamatta, koska kun ovulaatio tapahtuu, niin teroja ei enää tarvita vuodon aikaan saamiseksi. Sieltä kyllä sitten pitäisi vuoto tai plussa tulla. Jos ovisplussaa ei tule, niin se on ihan sama koska terot aloitat. Yleensä julkisella puolella hoitoihin tarvitaan lääkärin lähete ja noin vuosi aktiivista yrittämistä, joten voi olla nihkeetä saada sieltä kontrolliultria. Lisäksi julkisen puolen jonot ensikäynneille ja hoidon kartoittamiseen on noin 3-4 kk. Tietenkin voihan sitä aina kysyä. Yksityiselle pääsee heti kun siltä tuntuu. Yleensä varsinaiset lapsettomuushoidot aloitetaan kyllä sillä ensikäynnillä (niin yksityisellä kuin julkisellakin), jossa kartoitetaan lähtötilanne ja mietitään tutkimuksia ja hoitoja. Tämän jälkeen yleensä tehdään miehelle sperma-analyysi ja naisen munatorvien aukiolo varmistetaan. Vasta tämän jälkeen mietitään lääkitystä ja muita hoitoja.
 
Heippa vaan :) Ihan ensin onnea Kalille ja Danalle plussasta <3

Mulla onkin aika pitkä tauko täältä. On ollut niin haipakkaa... Ovis oli ja meni siellä joulun tienoilla ja hukkaanhan se meni niin kuin arvasinkin. Joulu meni kivasti kotikulmilla ja töissä aika pitkälti. Nyt on palattu takas arkeen joka toi mukanaan siskon ja Olivian meille asumaan. Aamulla toi sisko tulikin sitte herättään mut, että voinko hoitaa Olviiaa, ku hän on koko yön oksentanut. JES mikä tauti :( Toivottavasti Olivia ja me miehen kanssa säästytään siltä. Mut onneks oli hoito apu lähellä. Illalla oli suunnitelmissa mennä katsoon juoppista leffaan, saas nähä pitääkö varatut liput peruuttaa... Nyt vaan omanapailuu, joten sorryt siitä :( JOskos pääsis taas tännekin lueskeleen teen juttui ahkerammin. Nyt en suuremmin ala luskelee, ku sitä textii on varmasti tuhannesti ;) Siispä siirrynkin raivaamaan kämppää nyt ku Olivia nukkuu ulkona.

Ihanaa alkanutta vuotta! Plussa täyteistä sellaista! Kumpa pian se plussa pärähtäs itellekin.... Vuos aikaa siitä, kun annettii vauvalle lupa tulla...
 

Yhteistyössä