Chiba ja muut, jotka mietitte mahdollisia raskautumiseen vaikuttavia asioita....
Meillähän on tosiaan noin kolme vuotta ollut ehkäsy pois käytöstä. Yksi inseminaatio hoito on takana, reilu vuosi sitten tehty. Me emme ole tänä kahden - kahden ja puolen vuoden aikana juurikaan tosissan yrittäneet, mutta tämän kevään aikana syntyi hiukan huoli siitä, että josko en voisikaan saada lasta. Menimme uudelleen hoitohin ja halusimme suorilta aloittaa koeputkihedelmöitykset. Niitä ei kuitenkaan koskaan saatu erinäisitä syistä käyntiin. Ensin minun piti käydä kohdunkaulankanavan laajennuksessa (joka tehtiin ilman nukutusta ja puudustusta, näin ei kuulemma ole koskaan aikasemmin tehty, mut mun kipukynnys...
) sitten ilmeistyi estämään hoitoja kystat ja sitten oli kaikki kevään juhlapyhät sotkemassa kuvioita jne....
Lopulta meni hermo ja päätimme tosissan yrittää kotikonstein vielä. Saimme clomifenit avuksi ja samantien tärppäsi!! Tuli ikävä kyllä ulos, mutta nyt on tosiaan lippu korkealla uudelleen raskautumisen suhteen!
Minulle toinen lääkäri, joka nykyään on jo kaverini, kertoi, että hän on aivan varma, että meillä esteenä on ollut todella kapea kohdunkaulankanava. Kertoi, että siittiöt varmasti pääsee läpi, mutta niitä pääsee niin vähä, että se ei auta enää raskautumiseen! Heti kun kanava aukaistiin ja tosissaan itse kotona puuhailimme ovulaation aikaan, niin johan nappas. En jaksa uskoa (ja samaa mieltä oli gynekologini), että lääkkeillä olisi ollut mitään merkitystä tässä meidän tapauksessa.
Pyytäkää siis tutkimaan myös fysiologiset seikat sekä naisesta että miehestä. Ei pelkästään sperman laatua ja verikokeita, vaan oikeasti pitää tutkia kaikki "rakenteelliset" mahdolliset "epämuodostumat" (tyhmä sana)...
Toivottavasti oli jotain apua tästä minun tarinastani =)