<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 <3 <3

Heippa taas!

Mullekin kuukausipino on ok, kiitos Diinulle, jos jaksat ylläpitää palstan toimintaa. :) Ja jos jossain vaiheessa alkaa tökkimään, niin sano vain. Eiköhän silloin pysty muutkin jotain tekemään...

Kristalli81, mä olen ainakin sen oppinut, että riippumatta kaikista kivuista ja oudoista tuntemuksista, pienestä vuodosta tai vähän suuremmastakin, yhtälailla pieni matkalainen siellä saattaa olla ja pysyä mukana. Tarkoitan, ettei pienen vuodon ja tuhruttelun takana välttämättä ole keskenmenon uhka; voihan keskenmeno tulla ilman mitään oireitakin. Joten katso vielä uudestaan jollain raskaustestillä. Peukut pystyyn! :)

Jenzzi, tervetuloa! :wave:

Kahvi ainakin vielä maistuu, juon sitä melkoisesti, etenkin aamuisin...:whistle: Vähentää täytyy yrittää...

Helmi, toivottavasti saat tältä palstalta paaaljon tukea raskausaikana ja sen jälkeenkin! :heart: Onko miehesi puolella yhtään mahdollisia tukijoukkoja teille?

Päänsärkyä on täälläkin, nyt kolmatta päivää, eikä se lähde millään pois. Kurkkukin on kipeä, joten taitaa kyllä flunssa olla tulossa...Plääh!


Kaikki on kertoneet itsestään, joten jospa minäkin. Asutaan rivarissa miehen, tytön ja koiran kanssa. Olen sh ammatiltani, lasten parissa. Tällä hetkellä kolmivuorotyössä. Harrastukset, hmmph. Koiralenkkeily, neulominen. Siinäpä kai ne... :)

Onkos muuten kukaan miettinyt jo tulevaa, esim. kesää, kun saa kävellä kauniin vauvamasun kanssa...? Esikoisen aikana odotin talvella, jolloin kukaan ei nähnyt mahaa talvitakin alta. Nyt on jotenkin ihanaa, kun kesällä viikkoja on sen verran, että maha on ihana, ei vielä liian suuri. Ja kaikki näkee, että vauva tulee... =) Kaikkea sitä jo miettiikin...:LOL:


Emelie
 
Pitää myöntää, että sama asia on käynnyt mielessä kuin Emeliellä. Yksi päivä juuri mietin, että tämä on aika hyvää aikaa. Ei ole loppusuoralla kesällä, jolloin voi tulla tukalat oltavat kuumuuden takia. :)
 
JJ-t, ollaan tosiaan varmaan sitten samassa pinossa kirjoiteltu. =)

Kahvista sen verran, että mulla on jääny heti kahvinjuonti pois kun ei vaan yksinkertaisesti maistu. :x Esikoisen aikaan kävi samoin, tosin ei tainnut ihan näin aikaisin. Ja varmaan moni arvaa, että olen raskaana jos kyläpaikoissa alan kahvista yhtäkkiä kieltäytymään. Pitänee varmaan näin alussa juoda hampaat irvessä edes se puoli kuppia.

Kyllä mä jaksan tätä pinoa ylläpitää, ellei vaan satu niin että tipun pois kyydistä. Silloin saa joku toinen jatkaa, tuskin siihen enää sitten itse pystyn.

Emelie, mäkin olen jo laskeskellut että miten pitkällä tämä raskaus on kesällä menossa jos saa jatkua sinne asti ja, että miten ihana masu sitten on jota saa esitellä. :heart: Ja sitä kakkosen syntymääkin jo olen miettinyt, että miten sitten kahden lapsen kanssa arki sujuu yms...

Ekaan ultraan enää puolitoistaviikkoa!
 
Emelie, avokkini ei ole koskaan tavannut isäänsä ja hänen äitinsä muuttaa juuri sopivasti parinsadan km päähän, samoin kuin hänen muut sukulaisensa asuvat pohjanmaalla(itse asutaan päijät-hämeessä), eli ei hänenkään puolestaan kauheasti mitään ole, vaikka hän onkin varma että ovat varmastikin enemmän innoissaan asiasta kuin omat vanhempani:) Mutta en lannistu!
Mietin ihan samaa tuon kesän vauvamasun kanssa, vaikka en ensikertalaisena juuri asiasta tiedäkään!:)

Kävin tänään hypistelemässä vauvanvaatteita:D Ja kyllä on google laulanut kaikkien hankitojen puolesta! Kaipaisin vähän käytännön vinkkejä teiltä kokeneilta, että onko teidän lapset nukkuneet pinnasängyssä vai voiko ne nukkua vieressä ja kuinka vanhaksi? Että tarvisiko meidän vielä ekalle lapselle pinnasänkyä ostaa?:D

Menenköhän mä jo liian pitkälle? :ashamed:
 
Et mene Helmi asioden edelle, jos multa kysytään. Oon meinaat itse esikoista saavana miettinyt ihan samaa =)
Olen meidän kohdalla miettinyt sitä, että todennäköisesti me päädytään vaaville omaan pinnasänkyyn. Syinä lähinnä ne, että mies on tosi herkkäuninen ja uskon että jos sängyssä on keskellä joku käärö ei se saa nukuttua kunnolla. Pelkää sitä tönäisevänsä tai kääntyvänsä sen päälle. Kissakin siinä välissä on hänelle välillä liikaa :)
Itsestäkin tuntuu, että en osaisi nukkua kunnolla, etten juurikaan käänny sen päälle tai muuta. Olen niin tottunut nukkumaan kissan kanssa, että jos joku möykky (tässä tapauksessa kissa) on yöllä tiellä olen tottunut vaan tönäsemään sen kauemmaksi. Joten todennäköisesti vaavi löytyisi jostain jalkopäästä väärinpäin aamulla :D
Olen jo mielessäni mitannut, että pinnis mahtuu mun puolelle sänkyä seinän ja sängyn väliin hyvin :popcorn:
 
Viimeksi muokattu:
Helmi Meillä oli esikoiselle pinnasänky, vaikka imetyksen takia nukkui kyllä yöt meidän välissä. Äitiyspakkauksen laatikko on myös kätevä sänky ensialkuun. Ja lapsethan voi nukkua vieressä niin vanhaksi, kuin te vanhemmat sitä jaksatte! ;) Ja nää vauvan nukkumispaikka-asiat on varmaan aina sellaisia, mitkä jakaa mielipiteitä; kuka on perhepedin kannattaja, kuka nukuttaa lapsensa alusta asti omassa sängyssä. Kukin tyylillään! :) Me ajateltiin vuokrata se Vaavi-sänky sitten, jolloin yläkerrassakin olisi paikka, mihin laittaa vauva nukkumaan (meillä siis yläkerrassa keittiö ja olkkari, eli kaikki toiminta). Ei sitten esikoinen tai koira mene nukkuvan vauvan päälle, jos se sohvalla makoilisi. Esikoisella on vieläkin pinnasänky, josta nyt otettu yksi laita pois, jolloin pääsee itse sieltä pois. Uusi sänky olisi hankintalistalla, mutta kun ei mieleistä löydy... (tulipas taas oikein romaani...)
Harmi, ettei siellä sitten ole paljon tukiverkostoa! Ihana asenne sinulla kuitenkin on! Tuollaisen asenteen kanssa pärjää varmasti! Onko teidän paikkakunnalla mitään äitikerhoja, seurakunnan tms. järjestämiä? Nekin on hyviä paikkoja löytyy seuraa lapsiperheistä... :)
 
Joo oon miettinyt samaa, että vielä käännytään päälle, vaikka mies onkin tosi rauhallinen nukkuja.
Meillä mies on nukkunut oven ja seinän puolella(missä vauvan olisi sitte parempi nukkua, kun sinne voi siirtää sängyn seinään), itse nukun ikkunaseinällä, missä toisaalta olisi tilaa pinnasängylle, mutta aika ahtaaksi menee.. Eikä viitsisi muuttakaan, kun juuri on muutettu hyvänkokoiseen kaksioon(64neliötä) ja kyllähän tänne teoriassa kolmaskin mahtuu, ainakin ensimmäiset vuodet.
Mietin, kumpi on fiksumpaa, vaihtaa pienempään sänkyyn(nyt 180cm) ja ostaa pinnasänky vai nukkua vauvan kanssa. Vaikka onhan tässä aikaa miettiä:)

Muoksmuoks! En oo vielä ehtinyt tuommoisia äitikerhoja edes miettiän, kun en tiennyt semmoisien olemassaolosta! Kiitti vinkistä, täytyy tutkia!:)
 
Viimeksi muokattu:
Helmi, me hommattiin esikoiselle pinnasänky heti alussa. Alusta asti oli selvää, että vauva nukkuu pinniksessä eikä oteta viereen. Ihan vastasyntyneenä tehtiin niin, että vauva nukkui äitiyspakkauksen kopassa joka sitten aina siirrettiin pinnasänkyyn. Näin vauva tunsi olonsa turvallisemmaksi kun oli pienempi tila missä nukkua. Loppujen lopuksi vieressä nukuttaminen ei ole edes kovin turvallista. Miten sitä voisi koskaan antaa itselleen anteeksi, jos vauvalle tapahtuisi jotain siksi koska nukkuu perhepedissä. Moni on sanonut, että ovat siksi nukuttaneet vauvaa vieressä koska imetys on ollut silloin paljon helpompaa. Näinhän se toki on, mutta siltikään en nukuttaisi vauvaa vieressä. Ja toisekseen jos opettaa vauvan nukkumaan vieressään niin isompana voi olla hankalaa siirtää häntä pinnasänkyyn. Näin on käynyt monella tutulla. Siksi itse olen äärettömän tyytyväinen että laitettiin poika heti pinnasänkyyn nukkumaan. Nyt isompanakaan ei ole hinkuamassa öisin meidän sänkyyn nukkumaan, varmasti juurikin siksi kun on tottunut nukkumaan omassa sängyssä. Toki joskus aamuisin kun mies lähtee töihin niin poika saattaa tulla minun viereen, mutta siinähän nyt ei enää vaaraa ole kun kyseessä on jo yli parivuotias. Omassa huoneessa nukkuminenkin on sujunut pojalta mainiosti. Ei ole sen asian takia ollut mitään kitinöitä. :) Jokainen tietysti tekee tavallaan ja tämä oli vain minun mielipiteeni. Tämä kakkonenkin laitetaan ehdottomasti heti omaan sänkyyn, vaikka imettäisinkin. Esikkoahan en imettänyt juuri ollenkaan.

Ja Helmi, tottakai sitä saa jo näin alussakin miettiä kaikkia tulevia asioita, kuten juuri tulevia hankintoja yms yms. Arvaa vaan mietinkö minäkin sillon esikon aikaan. :D Ja tietysti nytkin ihan samalla tavalla, vaikka meillä on suurimmat hankinnat on valmiina esikoiselta.

Onko täällä muuten kukaan miettinyt jo imetystä, siis että meinaako imettää vai ei? Jotkuthan nimittäin päättäävät jo raskausaikana etteivät aio imettää ja silloinhan voi saada jo synnärillä maitontuloa tyrehdyttävää lääkettä. Itse aion ehdottomasti yrittää imetystä. Esikoisen aikaankin yritin, mutten tarpeeksi pontevasti. En edes aluksi ymmärtänyt miten useasti vastasyntynyttä pitää imettää. :ashamed: Eikä synnärilläkään juuri neuvottu. Ja meillä vauva ehti jo synnärillä tottua pulloon kun piti antaa niin paljon lisämaitoa. Maitokin lähti vasta kunnolla nousuun 5. päivänä synnytyksestä. Poika vaan oikeastaan raivosi rinnalla, kun ei vissiin tullut maitoa tarpeeksi joten minäkin turhauduin ihan täysin. Tunsin huono-äiti fiilistä, kun en imettänyt vauvaani kuin 2 viikkoa. Se hyvä puoli asiassa oli, että en ollut ainut joka pystyi ruokkimaan vauvaa, joten myös yösyötöt oli helppo jakaa miehen kanssa. Eikä ole meidän poika paljoa sairastellut vaikka en ole imettänyt. ;) Niinhän ne monet sanoo, että jos lasta ei ole imetetty niin sairastelee enemmän. Pöh ja pah! Meillä poika ollut niinkin terveenä ettei edes korvatulehduksia ole ollut (kop, kop). Normaali flunssia ja kuumeita vain ollut. Kavereiden lapsilla (joita on imetetty) on ollut vauvarokkoa, korvatulehduksia, flunssia jatkuvasti ja mitähän vielä. Toki tuo sairastelukin on niin yksilöllistä. Toinen sairastaa enemmän ja toinen vähemmän.

Jouduin tuossa juomaan puoli kuppia kahvia, kun meillä kävi vieraita enkä halunnut antaa epäilyille valtaa. Eipä maistunut juuri miltään ja väkipakolla piti juoda. :x

Taisipa muuten tulla melkoinen romaani...
 
Helmi, mekin asuttiin juuri 64 neliöisessä kaksiossa kun vauva syntyi ja poika oli 2v kun muutettiin siitä tähän omaan ja isompaan. Hyvin me ainakin mahduttiin vaikka tympäsi kun pojan lelut oli aina sikin sokin olohuoneessa. Meillä oli makuuhuoneessa 140cm sänky ja sinne sopi hyvin vauvan pinnis ja hoitopöytä + muutakin.
 
Diinu, meillä makkarissa myös teollisuusompelukone ja lipasto täynnä ompelutarvikkeita, jotka vie harmittavan paljon tilaa:/ Siksi huolehdin aiheesta.

Mä olen miettinyt myös tuota imetystä, kun itsehän kyseiseen aktiniteettiin en haluaisi osallistua. Ehkä yksin, kotona, rauhassa, ilman kätilön tai neuvolatätin mukatietäviä kommentteja. Okei, tuomitsin nyt kaikki valmiiksi, vaikka en ole edes neuvolaan asti kerinnyt! :ashamed: Mä en vain oikein syty ajatukselle, että joku vieras ihminen tulee ronklaamaan mun tissejä, miten ahdistava ajatuskin! Tää on ollut ainoa aihe, mikä mua on tässä hommassa pelottanut oikein kunnolla, vaikka olen kyllä kuullut oikein hyviä pointtejakin imetykselle.

No nyt tuli angstit taas:)
 
Helmi, minäkään en oikein tykänny (tai lähinnä olin hämillään), kun synnärillä hoitaja tuli sanomaan että voisin yrittää imetystä ja tarrasi kiinni nänniin ja veti sen vauvan suuhun! :confused: Olisin kai minä sen nännin itsekin sinne vauvan suuhun osannut ohjata... Kai olin sitten niin avuttoman näköinen. Olin kyllä vähän hämmentynyt tilanteesta. Eihän ne tietenkään jokapaikassa noin tee, eikä edes jokainen hoitaja. Tämä oli semmoinen vanhempi hoitsu. Neuvolatäti suhtautui rauhallisesti imetykseen ja siihen, kun en jatkanut imetystä. Hän vain totesi, että kasvaa se vauva korvikkeellakin ja että turha siitä imetyksestä on hirveää stressiä kantaa. Jos ei ota onnistuakseen tai ei tunnu omalta jutulta, niin sitten vain korviketta. Jotkut äidit vierastaa hirveästi korvikkeen antamista vauvalle mitä minä en ymmärrä ollenkaan. Tietenkin oman äidin maito paras maito, mutta aina se ei vain onnistu.

Katselin tänään esikoisen vauvavaatteita, osa oli ihan 50cm vaatteita ja voi luoja että ne oli pieniä!! :heart: Piti tosiaan esikoiselle ostaa ihan noita pienimpiä tavallisesta kaupasta saatavia vaatteita, kun hän meinasi hukkua jopa 56 senttisiin. Oli niin hurjan pikkuinen syntyissään, melkein keskosen kokoinen. Ja meille kun höpötettiin että "ei sitten kannata ostaa niitä ihan pienimpiä vaatteita kun ne jää sitten heti pieneksi tai eivät sovi ollenkaan" joten eihän meillä juuri noita pieniä ollut. Ja just sitten sattui että esikko oli semmonen kirpun kokoinen.

Hitsi, mistä tätä tekstiä tulee. :eek:
 
Meillä poika on nukkunut pienestä asti pinnasängyssä. Aluksi tosin vain päiväunia ja yöllä meidän välissä (lähinnä siksi kun syntyi leikkauksella ja tuo haava oli kipeä, niin helpompi kun ei tarvinnut itse nousta sängystä yöllä), mutta vähitellen siirtyi nukkumaan yöt kokonaan omassa sängyssään (oli tuolloin ehkä 2kk). Sen jälkeen on satunnaisesti nukkunut meidän välissä. Meillä ainakin kaikki nukkuu paremmin kun poika nukkuu omassa sängyssään. Mä kans tiedän noita, jotka on nukuttaneet lapset vieressä, jonka jälkeen omaan sänkyyn siirtyminen ei sit onnistukkaan isompana.

Imetyksestä... En mä muista ainakaan että kukaan mun rintoihin olis laitoksella ihmeemmin koskenut, korkeintaan hieman avittanut (en tarkalleen muista, kun olin niin väsynyt silloin). Poikaa imetin noin 6kk, jolloin herra itse lopetti. Meillä tuo imetys takkusi koko ajan enemmän tai vähemmän, joten korviketta sai lisäksi. Pojalla tosin todettiin maitoallegia 6kk ikäisenä, joten saattaa olla että myös se vaikeutti tuota imetystä. Itse en imettänyt julkisesti, vaan kylässäkin menin aina toiseen huoneeseen, musta aika henkilökohtaista kuitenkin. Mutta tuon imetyksen ehdoton plussa on sen helppous. Ruoka on aina saatavilla ja sopivan lämpöistä, etenkin yöllä TOSI kätevää, kun lykkää vaan tissin suuhun. Tuo tuttipullojen ainainen pesu ja sterilointi on vähemmän mukavaa, puhumattaan maidon lämmityksestä. Muuten mulla ei oo mitään korvikkeita vastaan, mutta ovat vaan hankalia.

Me asutaan 60m2 kaksiossa ja hyvin mahdutaan (säilytystilan puute lienee suurin ongelma). Tosin tässä on hyvä pohjaratkaisu, joten pojalla on hyvin tilaa leikkiä olohuoneessa :) Tosin isompaa kämpää katsellaan, mutta ei ole tullut sopivaa vastaa. Kyllä tänne tarvittaessa toinenkin vauva mahtuu :)

Meillä poika oli yli 4kg syntyessä ja osa noista 50cm vaatteista oli jo laitoksella melkein pieniä. Mut 56cm käytettiin paljon. Just mietin että vissiin suurin osa 62cm vaatteista onkin kesävaatteita, kun viime kesä oli hieman lämmin ;) Periaatteessa noita vaatteita meillä on tosi paljon mutta suurin osa on selkeästi pojan vaatteita, joten jos tulos vaikka sattuu olemaan tyttö niin sitten luultavasti tulee hankittua tyttömäisiä vaatteita. Eniten noista hankinnoista mietityttää, että pitäis varmaan hankkia jonkunlaiset tuplat kun tuo tenavien ikäero on vain 1,5v, tosin nytkin nuo yhdistelmät on ollu aika vähällä käytöllä (tai poika kyllä nukkuu niissä parvekkeella), mutta enemmän tykkään liikkua autolla, joten meillä nuo matkarattaat on ollu melkein enemmän käytössä, kun ne menee helposti autoon ja niihin saa tuon kaukalon kiinni. Mutta ei kyllä huvittais kaksia uusia rattaita hankkia, no onneks on aikaa miettiä ;)
 
Hyvää alkanutta viikkoa!

Ja tervetuloa uusille! Täällähän alkaa olla jo iso porukka koossa ;) Jos en tietäis olevani raskaana, menisin varmaan lääkärille vatsavaivojen takia, iltaisin ja aamuisin on maha kipeä sit menee ohi ihan yhtäkkiä ,mutta kai se on ihan normaalia ku paikat venyy ja kasvaa :D nyt pitää kiirehtiä töihin! =)
 
Huomenta!

Taidampa liittyä seuraanne. Lauantaina plussasin ja nyt on kuukautisten mukaan menossa vko 4+4. Olen 30 vuotias 11kk pojan äiti Helsingistä. Eli pikkukakkosta tässä nyt sitten odotellaan. Vähän hirvittää jo valmiiksi tuo lasten pieni ikäero, mutta onhan ne muutkin selvinneet. ;)

LA on siis 10.11.2011. Eli Alice81/30v/toinen/kät.

Pinnasängystä Me ostimme esikolle heti pinnasängyn ja laitoimme sen vauvan omaan huoneeseen. Sitten synnytyssairaalassa kätilö sanoi, että turvallisuussyistä(?????) pienen vauvan tulisi nukkua vanhempien kanssa samassa huoneessa. Vauva nukkui sitten alkuun meidän sängyn vieressä äitiyspakkauksen laatikossa. Poika oli kaksi viikkoa vanha, kun mulla meni hermo. En pystynyt itse nukkumaan ollenkaan, kun kuuntelin koko ajan pienen vauvan tuhinaa ja heräsin jatkuvasti pieneenkin äännähdykseen. Siirrettiin poika sitten omaan huoneeseen pinnasänkyyn nukkumaan ja siitä lähtien koko perhe on nukkunut mainiosti. Pienenä poika söi n. 3 kertaa yössä ja nousin häntä imettämään vauvan huoneessa olevaan nojatuoliin. En kokenut tätä mitenkään hankalaksi. Poika tosin nukkui hyvin ja heräsi vain syömään, joten montaa kertaa yössä ei tarvinnut pinniksellä rampata. Mutta kaikki tosiaan tekee niin kuin omalle perheelle on parasta.=)

Imetyksestä Itse imetin vain osittain, kun maito ei riittänyt pojalle millään. Synnäriltä asti sai korviketta tissin päälle. Kotona imetinkin lähinnä vain öisin. (Oli helpompaa, kun ei tarvinnut lähteä alakertaan lämmittämään pullomaitoa mikrossa keskellä yötä). Päivisin pumppasin tisseistä maitoa, niin paljon kuin irtosi. Poikaa jos päiväöllä yritti imettää, niin sai kauheita raivareita, joten puullosta sitten syötettiin omaa maitoa. Kuullostaa varmaan tyhmältä.:ashamed: Lopullisesti imetys jäi kun poika oli 4kk. Maito vain yksinkertaisesti loppui. Nyt kun ajattelen tuota imetystä, niin olihan se kauheaa tappelua ja pahaa oloa nuo kaikki kuukaudet. Kumpikaan meistä ei kauheasti siitä nauttinut. Täytyykin nyt sitten tarkkaan miettiä haluanko lähteä kyseiseen rumbaan uudestaan.:|

Hui, tulipas paljon tekstiä. Mutta siis.... Kivaa jännitellä ja vaihdella raskauskuulumisia muiden samoihin aikoihin synnyttävien kanssa.
 
Imetyksestä Esikoista imetin 11kk ikään asti, meillä sujui hyvin eikä ongelmia ollut. Uutta tulokasta ajattelin imettää, jos se vain onnistuu. Korviketta vastaan ei ole mitään; jos sitä pitää antaa, niin sitten annetaan. =)

Vaikka meidän esikko onkin vauva-aikansa pääosin nukkunut meidän sängyssä, ei meillä ole ollut mitään ongelmaa omaan sänkyyn siirtymisessä. Hyvin sujui silloin aikanaan! Mutta kaikki tekee tavallansa, eipä näissä ole oikeaa ja väärää...

Tänään vapaapäivä, eli siivouspäivä. Hohhoijaa. Ja neuvolaan soitto tiedossa...=)

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!

Emelie
 
Meitsi on tänään havainnut oikeesti olevansakkin raskaana. :D Oon luullut jo harhaksi koko hommaa, kun ei ole oireita tullut. Aamuyöstä sitten heräsin vähän isompaankiin kolotukseen massun tienoilta ja loppujen lopuksi löysin itteni yökkimästä vessasta. Mitään ei tullunna, mutta yökötti oikein kunnolla. Eihän se kauaa kestänyt, mutta sen vertaa että tajusin mulla olevan niitä kaipaaviani raskausoireita :) Toisin sanoen olen tänään herännyt kello 4, koska en saanut sen jälkeen enään unta :popcorn:

Imetystä oon kanssa itse ajatellut jo valmiiksi. Meinaan ainakin kokeilla sitä. Mutta oon ajatellut, että voisi ehkä olla helpompaa jos opettaisi vaavin juomaan myös tuttipullosta, on siellä sisällä sitten korviketta tai omaa pumpattua luomua. Auttaisi varmaan hirveästi yösyöttöjä, kun ei itse tartte aina meijeriä silloin leikkiä. Vaikkain on taidettu sanoa, että jos vauvan totuttaa pulloon sitä ei meinaa enään saada imemään rintaa. Pitääköhän tää paikkaansa? Ajattelin, että pullolla se voisi muutenkin olla kätevämpää, kylässä, kaupassa, kaikkialla muualla kuin kotona siis. Koska mä tiedän että musta ei siihen ole, että alan jossain muualla kuin kotosalla näppäämän liivejä auki. :)
Tämäkin kaikki selvinnee sitten, kun näkee paljonka maitoa itse pystyy tuottamaan.

Jos tuotanto on alkanut jo nyt, niin mä ruokin lasta vielä eskarissakin. Nyt jo tuntuu meinaan rintojen painosta, että pari litraa on viikossa maitoa valmistunut :LOL:

Diinun kanssa olen paljon samoilla ajatuksilla tämän pinnishomman ja nukkumisen suhteen. Vaikka ei olekkaan vielä aikasempia lapsia, on mun ajatusmaailma ilman kokemuksia valmiiksi jo muokkautunut samaksi :)

Paljon onnea ja tervetuloa uusille :heart:
Pysytään kaikki täällä marraskuuhun saakka :heart:
 
Huomenia! Onnea Alice81 ja tervetuloa mukaan!
Täälä oli viimeyö yhtä tuskaa. Heräilin koko yön ja näin ihmeellisiä unia. Hikoilutti ihan vietävästi ja välillä taas vilutti oikein kunnolla. Tais olla kuumetta. Nyt on sitte taas olo ihan hyvä, onneks, koska 8 tunnin työpäivästä vielä 6 jäljellä.. :D
Me ollaan ehdottomoasti pinnasängyn kannalla. Ja aijotaankin lapsi opettaa siihen samantein. Mun miehen ensimmäinen lapsi 6v on nyt vasta saatu opetettua siihen ettei kesken yötä kömmi väliin. Osasyynä on se, että lastenhuone on yläkerrassa ja me nukutaan alakerrassa, niin onhan se ymmärrettävää että yläkerrassa yksin nukkuminen pelottaa. Joka tapauksessa, me ollaan niin kovia yö myllääjiä, etten uskaltaisi mistään hinnasta ottaa vauvaa meijän sänkyy.. hui.. Toisille se tietenkin sopii ja hyvä niin, että kaikki löytää oman, itselleen sopivan tyylin.
Imettää aijon niin pitkään kun suinkin vaan voin. Toivottavasti imettäminen onnistuu. Jos ei, niin sitten on turvauduttava korvikkeisiin, joissa ei mielestäni mitään vikaa toki ole, mutta kannatan luonnonmukaisuutta. Tissiä ajattelin antaa niin kauan kuin mahdollista ja siirtyä pulloon vasta sen jälkeen. Yleisillä paikoilla aion minäkin pitää tissini piilossa. :D
Tänään on sitten kahvinvähennys-kuuri alotettu oikeen urakalla. Tästä lähin aijon tulla toimeen vain 3 kupilla päivässä. : / Ennen on maistunut reippaasti yli 10 kuppia ja maistuis edelleen, mutta kai sitä on oikeesti pakko vähentää! :D
Aurinkoista päivää meille kaikille odottajille! :D
 
Heh! Pari päivää poissa ja luetavaa on ku pikku romaanissa!! :D

Ihana kuulla ku kaikki on niin mahottoman pirteitä ja myönteisiä. Mie koitan kans olla, vielähän tässä kerta hengaillaan matkassa ;)

Mulla on tuo palelu äityny ihan mahottomaksi!!! :kieh: Toissa iltana ko sauna oli lämpiämässä ja oottelin miestä kottiin, löysin itteni vaatteet päällä saunanlauteilta lukemasta moottorikelekkalehtiä... istuin vaikka kuinka kauan, asteita oli 70 ja minä aivan tärisin kylymästä!!! :headwall: Eilenki ko mettästä tulin iltapäivällä, oli pakko keittää kuumaa teetä ja käpertyä sohovalle untuvapeiton ja villashaalin alle... ja toista tuntia palelin! Palelin niin että hampaat kalisi! Mittasin sitte jo ihan kuumeenki ko tuntu niin epäuskoselta koko vilu ja tärinä, että liekkö tämä ennää mennee ees raskauven piikkiin. Mittari näytti 37, eli ei kuumetta, normi lämpöä vähän. Sitte meni hermot, nousin ylös, puin villapaitaa päälle, heitin pyyhkeen ja uikkarit olalle ja juoksin rantasaunaan riisaumaan, ja kävin AVANNOSSA UIMASSA!! :vampire: Ihan mahtava olo! Sitte istuin hetken saunassa ja huljuttelin kuumassa suihkussa, niin loppu palelu muutamaksi tunniksi :kieh: Illalla vain alako sama rumba. Nytki istun kolomet villasukat jalassa peiton alla sohovalla, ei tästä tarkene vielä noussa ko lissää kuumaa teetä hakemaan... :LOL:

Pahoinvointia ei kyllä oo ollu nimeksikkään. Mutta paineen tunne alavattassa ja järettömän raskaan tuntuset ja kipeät tissit kertoo kuiten sen minkä merkkejä tässä on ooteltu. Totta sitä sitte raskaana kuiten ollaan ;) Kelekalla ajelu meinaa olla tuskaa nuitten kipeitten rintojen kanssa, pittää kaivaa nuot urheiluliivit tuolta laatikosta ja paketoija ittensä mahollisimman hyvin ennen lähtöä ettei taju lähe!!! :headwall::D

Tuosta imetyksestä ja vauvan nukkumapaikasta - Mie imetin ensimmäistä 7kk ja kuopusta 6kk, ja juuriki sen heleppouven takia aijon sen tehhä tälläki kertaa =) Esikoinen osas ottaa myös pulloa, mutta kuopus tottu niin hyvälle, ettei se meinannu huolia reilu 4kk iässä tuttia tai pulloa ollenkaan! : / Piti aivan opettaa niitä käyttämään. Ja syynä oli se että pärjäis isänsä kanssaki jonku tovin jos piti esikoisen kanssa jossaki käyvä tai jotaki tehhä. Ja mie en jaksanu sitä että se lapsonen olis ollu niiiiiin riippuvainen minusta ettei kahta tuntia olis äiti voinu olla poissa, vaikkapa lenkillä, että olis ollu jo helevetti irti... :headwall: Mutta imetys on minusta muuten kyllä kaikkein näppärin ja helepoin ratkaisu =) Ei tarvi yöllä noussa lämmittelemään maitopulloja ja steriloija niitä päivät pääksytysten. Meki kuljetaan paljon tuola erämaassa kesät talvet, on PALJON PALJON helpompaa kun on ruoka aina sopivan lämpimänä matkassa :kiss: Mulla vain on aina ollu niin mahottoman runsasta tuo maijon tuotanto, esikoisen syntymän jälkeen tienasin mukavasti ekstra tienestiä ko synnytyssairaala osti ylimäärästä maitoa multa :D Lypsin vain sairaalan antamiin steriileihin pulloihin maitoa ja laitoin ambulanssin matkaan. Kaikista onnistuineista ja puhtaista eristä ropsahteli rahat tilille :p Kaiken kaikkiaan pari pulloa meni "hukkaan" eli ei ollu tarpeeksi puhasta.
Ja tuon runsaan maijontulon takia mulla on sietämätöntä olla imettämättä tai lypsämättä kolmen tunnin välein... :LOL: Tosi raivostuttavaa! Ja varsinki ko aamulla nousee ylös kahavin keittoon, ja painovoima alakaa tehoamaan tuohon rintavarustukseen, niin maitoa saattaa alakaa tippasemaan niin että paita kastuu :kieh:
Ja julukisilla paikoilla tai kylässä ollessa imettäminen suijjuu multa ihan ku kotonaki. Ei sitä tissiä tarvi ottaa kokonaan esille niin että kaikki sen näkkee! :headwall: Imetysliivit ja paijat on oikiasti hyvä keksintöjä, ja vaikkapa harsolla saa näköestettä tehtyä jos on mahoton väkeä paikalla. Tätä mieltä mie olen. Maailman luonnollisin asia, minä en kyllä ala sen takia kantelemaan pulloja matkassa tai lypsämään ostoskeskuksen naistenhuoneessa etten kahtais lastani imettää.. Mutta siinä olen kyllä sammaa mieltä, että vieroksuttaa semmoset imettäjät jotka tosiaan kursailematta lävähyttää koko rintamuksensa kaiken kansan näkösille kun ruokailuhommiin alakaa!!! :rolleyes: Mutta siististi ja huomaamatta asian voi hoitaa ihan surutta =)
Muistampa semmosenki kerran, ku olin päättäny tammikuun umpilumeen työntelemään vaunuja auraamatona kävelytietä 3vuotaistani pulkassa samalla vetäen, vauva parin kuukauen ikänen.. matkaa oli kymmenen kilometriä, ja ku loppuraskauven aikana liikkuminen ja kävelyllä käyminen oli yhtä tuskaa liitokipujen takia, oli ihan pakko päästä liikkeelle! No puolessa välissä matkaa vauva heräski nälkäänsä, kännykkä oli jääny matkasta ettei voinu kyytiä soittaa eikä mulla mittään maitopulloja ollu matkassa.... vauva alako karjua ko viimistä päivää, näläkä son meleko sietämätön olotila vauvalle. No ei siinä auttanu muu ko istua lumipenkkaan takki auki ja syöttää se lapsi siinä! :eek: =) Hyvinhän se meni, ja matka jatku. Kyllä vain ohikulkijat katteli ihimeissään, mutta arvakkaappa kiinnostiko mulla siinä kohtaa että mitä ne minusta tai minun puuhista ajattelee??!?!? ;)

Nukkumisesta mie en ees ala sanomaan mikä on paras vaihtoehto, ku jokaisella on oma tyyli ja kokemuksen kautta hyväksi havainneet. Jokanen tamplaa tyylillään =) Mie olen nukuttanu molempiin, sekä viereen että ommaan sänkyyn. Molemmissa hyvät puolet, alaku aikana piän kuitenki hyvänä tuota että imetyksen jälkeen illalla nostan ommaan sänkyyn nukkumaan, ja yöllä ko ekan kerran herrää syömään, niin saa jäähä siihen välliin nukkumaan seuraavia syöttöjä oottelemaan. Sillon on saanu itte alaku yöstä nukkua häiriötöntä unta jonku tunnin, ja loppuyö mennee siinä sivussa. =)

Ieturi ko tuli tuota tekstiä taas..... :O

Puolitoista viikkoa ennää ultraan!! =) =) =)

Chicco ja pikkunen 5+1 =)
 
FPI
Moikka!

Uusi ilmoittautuisi eli viikko sitten tein raskaustestin, että nyt sitten olisi 4+6 ja LA siis 8.11.11. Olen 33 vuotias Espoolainen ja perheeseen kuuluu aviomies, 10/08 syntynyt tyttö ja kaksi mäyräkoiraherraa...synnytyssairaalaa en ole päättänyt, esikoinen syntyi Jorvissa, mutta synnytyskokemus oli erittäin huono, joten en nyt sitten vielä tiedä minne menen.

Mutta siis FPI/8.11.11/toinen/ehkä JS

Mukavaa maanantaita kaikille!

FPI+ Lilli rv 4+6
 
Onnittelut FPI ja tervetuloa mukaan =)

Chiccolla oli taas ihanan pitkä kirjoitus :heart: Sun iloisia kirjotuksia lukee aina niin mielellään :)
Aloin miettimään, kun monet ovat jutelleet tuosta palelemisesta. Itse olen oikein kylmäkissa ja aina palelemassa, nyt en vaan ole huomannut mitään erikoista palelemista. Pari viikkoa on täällä etelässä ollut kovat pakkaset, eikä meillä kotona ilmalämpöpumppu ole jaksanut enään puhaltaa niin lämmintä kuin olisi pitänyt, kun ulkona menee pakkaselle reilusti yli -20 astetta. Olen kuvitellut pakkasia palelevani, mutta näköjään mukana on ollut muutakin. :)
Noh, ehkä jos sisällä on pitkikset, verkkarit, toppi, pitkähihainen ja fleece päälle ja vielä jalassa sukat, villasukat ja lämpötossut... on se ehkä vähän liikaa, vaikka sisällä meillä välillä olikin vaan +19 astetta pakkasista johtuen. :D Nyt alkaa vasta huomaamaan oireita jälkikäteen.

Muuten musta sitten tuntuukin, että mulla on vaihdevuodet :LOL: Päivällä palelee ja aamulla on selkä ja niska ihan hikinen kun herää. :D

Huomisesta sitten tasan kaksiviikkoa aikaa varhaisultraan. Oon jo sitäkin alkanut miettimään...:confused:
Varasin ajan netin kautta. Olisko sinne pitänyt soittaa ja kertoa tulevansa varhaisultraan. Etteivät sitten ihmettele,kun poukkaan sisään mies kannoillani, jos luulevat mun varanneen ajan vaan tavalliseen gynskahoitoon... :confused: Ultraako ne masun päältä vai ei..oon tästäkin kuullut kahta versiota..
Liikaa aikaa miettiä kaikkea :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa, Alice81 & FPI! :wave:

Alice, ei tuo kuulostaa yhtään tyhmältä, että pumppaa omaa maitoa pulloon ja syöttää siitä pullosta vauvalle. =) Itsekin nimittäin yritin vielä vähän pumppailla kun imetys ei onnistunut ja sen maidon mitä sain irti, laitoin tuttipulloon ja pojan nassuun. Ja niinkuin Tryffekin sanoi, että jos opettaa vauvan tuttipullolle niin voisi sitten omaa maitoa pumpata ja syöttää siitä pullosta. Tuo on varmasti tosi hyvä ratkaisu sille, jos ei halua julkisesti tai kyläpaikoissa imettää niin senkun pumppaa maidon pulloon ja syöttää siitä. Tokihan siinä pumppaamisessa on oma hommansa ja jos noin meinaa alkaa tekemään niin kannattaa hankkia sähköinen rintapumppu. Itselläni oli ainun käsikäyttöinen ja voin sanoa suoraan että oli kyllä täysin mitätön vehje. Kyllä olen monen kuullut sanovan, että jos vauva liiaksi pääsee tottumaan pulloruokintaan niin ei tissi enää kelpaa ja sama toisinpäin. Meillä ainakin huomasi tuon, että kun poika jo synnärillä tottui tuttipulloon niin imetyksestä tuli entistä kinkkisempää.

Niinkuin Emelie tuossa kertoi, että vaikka heillä esikoinen on nukkunut perhepedissä vauva-ajan niin ei kuitenkaan ollut mitään ongelmaa siirtää lasta omaan sänkyyn. Kyllähän siinä voi noinkin onnekkaasti käydä. Ja täytyy muistaa, että lapsethan ovat yksilöitä. =) Voihan joillakin olla niinkin että lapsi opetetaan nukkumaan pinnasängyssä alusta alkaen, mutta kun lapsi kasvaa isommaksi niin hinkuaa omasta sängystä pois vanhempien viereen jatkuvasti.

Meillä ei olisi kunnolla perhepeti edes onnistunut kun on 140 senttinen sänky, joten ahdasta olisi tullut. Parempi näin. =) En usko, että olisin pystynyt nukkumaan öitäni rauhassa jos vauva olisi nukkunut samassa sängyssä.

Tryffe, kiva kuulla että olet kanssani samoilla linjoilla! :)

Jenzzi, sinähän oot melkoinen kahvisieppo! :D Kyllähän se on varmasti hyvä jos pystyt vähentämään kahvinjuonnin kolmeen kuppiin päivässä. Eipä ole muuten koskaan tullut otettua selvää, että mikähän siinä kahvissa sitten on semmoista ettei raskausaikana kannata hirveästi juoda. Kai se kofeiini jotenkin saattaa vauvaan vaikuttaa... En tiedä.

Chicco, nostan sulle kyllä hattua että olet jaksanut myös lahjoittaa omaa maitoasi! Teidän lahjoittajien ansiosta esim. meidän poika sai ensimmäisinä päivinä synnärillä pullosta äidinmaitoa kun sinne tuli lahjoittajien antamaa maitoa. :)

Soitin tuossa neuvolaankin, mutta neuvola-aikaa ei vielä terkkari pystynyt antamaan kun mun oma terkkari oli lomalla. Lääkäriajan antoi ja se on 29.3 jolloin rv 8+4. Silloin on siis julkisen puolen eka uä. Hyvä, että varasin yksityiselle ajan alkuraskauden ultraan kun en olisi tuonne asti jaksanut odottaa. 10 päivää ultraan. :heart:

Taas särkee päätä!! :headwall:

Diinu & Pipana 5+3
 
Tryffe, mulla sama huolenaihe kun varasin alkuraskauden ultraan ajan netistä. Minäkin murehdin että olisko pitänyt soittaa ja kertoa tulevansa alkuraskauden ultraan... : / Ja sama mullakin, että tuntuu niinkuin olis vaihdevuodet. Aamuisin on niska ja pää hiestä märkänä. Muuten kyllä mulla on aina melkoinen vilu, mutta nuo yöt hikoilen. Tosin viimeyönä en pistänyt niin paljon vaatetta päälle enkä sitten niin paljon hionnutkaan.

Muoks! Se piti vielä Tryffelle sanoa, että multa ainakin esikoisen aikaan alussa ultrattiin alakautta. Oliskohan vielä np ultrakin ollut että alakautta ultrasivat.
 
Viimeksi muokattu:
Diinu, olin jostain lukevinani että alakautta, koska sydänäänet eivät kuitenkaan vielä noissa viikoissa ole niin vahvat, että sen kuulisi mahan läpi. Ajattelin, että onkohan se oikeesti näin. :)
Vau.fi:n mukaan eilen olisi pitänyt sydän alkaa lyömään. :heart: Oliskohan se oikeesti näin. Mä ainakin yritän uskoa :)
 

Yhteistyössä