<3<3 ELOMASSUT huhtikuussa <3<3

Tervetuloa uudet! TYKSiin olen minäkin menossa, siellä sain pojan viime kesäkuussa, ja olen tyytyväinen henkilökuntaan, saatiin molemmat oikein hyvää hoitoa. Täällä vissiin oli parilla huonoja kokemuksia, se on tietysti harmi, koska mun mielestä ainakin on tärkeää että synnytyslaitokselta jää mukavat muistot.:) Mun laskettu aika on perjantai 8.8.

Meillä oli kiva viikonloppu; isoveli vaimoineen tuli yllärivisiitille(asuvat 400km:n päässä)! Oli tosi kivaa kun heitä näkee vaan muutaman kerran vuodessa yleensä.

Mulla on kivan energinen olo ollut viime päivinä, tiedän että tämä kevään tulo saa sen aikaan. On puraissut käsityökärpänenkin, vaikka mä en koskaan ole ollut innostunut käsitöistä, paitsi ehkä kutomisesta silloin tällöin. Työlistalla on vauvalle vaippoja ja tuolle isommalle neliöliina selässä kantamiseen(pitkällä liinalla olen koettanut tuhat kertaa saada hänet selkään, mut ei vaan onnistu kun on niin ylivilkas tapaus). Edessä kantaminen alkaa jo painaa kohtua ja lonkallakin vähän painaa.

Hei ihanaa, huomenna on se kauan kaivattu rakenneultra aamupäivällä! Tulen sitten kertoilemaan kuulumisia heti! Hyvää ja rauhaisaa sunnuntai-iltaa kaikille elokuisille

:heart: vib ja pikkuvauva, 22+2
 
Tervetuloa mukaan elomasuihin Niiskuneiti26 ja Soma :wave:

Ihania kavereita sulla aurinkoenergiaa =) Ite oon haaveillut vauvakutsuista, mutta ollaan kaveripiirin kanssa hajaannuttu ihan lahjakkaasti lähivuosina ympäri Suomea ja maailmaa, joten taitaa jäädä haaveeksi...

Mä oon täällä pähkäillyt ja mittaillut vauvan huonetta, että kannattaako ostaa koko hoitopöytä vai vaan pelkästään hoitotaso. Te aiemmin lapsia saaneet varmaan osaatte sanoa, kuinka kauan tuollainen hoitopöytä/-taso on ylipäänsä aktiivikäytössä?

Mahtavaa, kun alkaa kunnolla ruoho jo näkyä takapihalla. Vielä muutama viikko, niin ekat kukat on pihalla ja pääsee upottamaan sormet multaan ;)

kaneliomena ja Elmeri 22+5
 
Niiskuneiti26 Me käytiin viime viikolla Femedassa 4d ultrassa. Ei tehdä mitään muuta,kun ultrataan masun päältä ja kuunnellaan samassa sydänäänet. Mukaan saa n.20 kuvaa ja dvd :) Se kesti yhteensä joku 20min nähtiin selvästi sukupuoli ja kasvon piirteitä :heart: Kelakorvauksen jälkeen jäi maksettavaa 160,95e,suosittelen sinne menoa oli kyllä ihana kokemus.
 
Päivää! Olisko kenelläkään mitään jumppavihjeitä tohon iskiakseen? Miten sitä vois helpottaa? On alkanut tosi pahaks menee.. Sattuu niin paljon välillä että melkein itku tulee :( kävely on hidasta ku pelkää koko ajan koska pistää ja repii.. Nyt se on alkanut vaivaamaan joka yöllä :( katham ja poju rv23 :)
 
Hellou!

Tervetuloo uudet!

Kaneliomena: Mulla oli typyllä hoitopöytä josta sai hoitotason irrotettua. Laatikosto on vieläkin typyllä käytössä lelulaatikkona ja hän on nyt yli kolmen. Eli mä suosittelen tota hoitopöytää irrotettavalla tasolla.

Katham: Mä painiskelen saman ongelman kanssa plus siihen päälle järkyttävät selkäkivut. Tää on ihan tuskaa, enkä tiä miten helpottaa oloo. Lääkärissä oon asian takia käyny ja ohjeistukseks sain käyttää tukivyötä ja iltasin ottaa panadolin ja buranan samaan aikaan. Mutta mulle ne ei ole auttanu. Mun tänhetkinen saikku loppuu 14. pv ja sit meen taas kerran lääkäriin. Joten siellä toivon saavani jotain parempia neuvoja.

Mua on täs askarruttanu sellanen asia, että kuulin ettei meidän yks kummiehdokas kuulukaan kirkkoon. Mitenkäs tää vaikuttaa asiaan? Onko kellään tietoo? Saisinhan mä sen kysyttyä kun kysyn soittelisin kirkkoherranvirastoon, mutta josko teistä joku osais sanoo.

Eilen illalla tuntui oikein kunnolla pikkusen potkut, on ollu tähän asti melko rauhallinen tapaus... Mies ei oo viä tuntenu, mutta eiköhän sekin pian :)
Typykkä kysy tänään kun hain sen, että koska se vauva oikein tulee, sanoin, että sitten kesän lopulla. Vastaukseks sain, mutta äiti, kun mä en jaksa odottaa niin kauaa :heart:

Täällä sataa vettä ja ollu harmaata koko päivän, tylsää...

Palaillaan!

E+M 21+6
 
Uusille tervetuloa! :wave:

Emeelia eivät hyväksy oikeaksi kummiksi kirkkoonkuulumatonta. meillä esikolla on ns. "leikkikummina" nainen joka ei kuulu kirkkoon ja pappi ei hänen nimeään kirjoihin laittanu.

mä unohdin ihan täysin mitä kirjoittaa.. päässä vaan suttaa täys pimeys :eek: pakko kai lopettaa?

Triine 20 tasan :heart:
 
Emeelia jos teillä on vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia, ei haittaa mitään, ettei joku kummeista kuulu kirkkoon. Hänestä ei tule "virallista kummia", mutta haittaako se käytännössä mitään? Mielestäni ei. Jotkut ystävästäni ovat nimenneet kirkkoon kuulumattomat kummit haltijakummeiksi. Suosittelen ainakin puhumaan kastetta toimittavan papin kanssa etukäteen, josko hän voisi kuitenkin osallistua toimitukseen normaalisti ( käsien pitäminen pään päällä jne.) Jotkut vanhoilliset papit eivät välttämättä suostu.

Minä olin ajatellut, etten tuhlaa 4D -ultraan, kun tulee verenpainetautisena muutenkin ylimääräisiä ultrakäyntejä sairaalassa, mutta rupesi hieman kiinnostamaan tuo ajatus. Varsinkin, kun tuntuu, että olisi ehkä lapset tehtynä tämän jälkeen eli viimeinen mahdollisuus.

Vauvakutsut kuulostivat ihanalle Aurinkoenergia! Täytyy elätellä toivoa, josko joku ystävistä hoksais yhtä hyvän idean...

Story 21+5 (kun lunttasin tuolta HooÄssän taulukosta :D )
 
Mä olen yhden kaverin pojan kummajainen, en siis kuulu kirkkoon. Mun mies silloin kuulu vielä kun poika kastettiin ja on siis virallinen kummi toisen kummin lisäksi. Mutta käytännössähän se ei vaikuta mitään ettei mun nimeä kirkonkirjoissa ole :D Ja minä osallistuin kasteeseen yhtälailla kun muutkin.
Meilläkin on semmonen lipasto, jossa on irrotettava hoitotaso. Hoitotasoa käytettiin kaksi vuotiaaksi asti ja nythän tuo toimii lipastona vielä vähän aikaa. Suosittelen.

Ei mulla muuta asiaa ollut, kunhan piti päästä höpisemään jotain :D

f ja p 23+0
 
Heipä taas kaikille,
ei ole oikein jaksanut kirjoitella kun ei tänne mitään erikoista kuulu :ashamed: !
Töissä olen taas ollut sairasloman jälkeen; selkä on ollut hieman parempi. Ja kovasti tänne tekstiä tulee ja meitä elokuisia on huima määrä!

Omaan mahaan.. Vauva potkuilee kovasti silloin kun makaan tai istun. Maatessa maha hytkyy mukana :) Hassun näköistä! Mites te muut, tunnetteko potkuja joka puolella mahaa vai vain esim. ala- tai ylävatsalla?
Minulla nimittäin vauva on potkinut koko ajan alas ja oli perätilassa ultrassakin. Miksi kummassa se ei kääntyile? Entä jos se jääkin noin päin? :D

Niiskuneiti26: me käytiin rv 20+3 juuri Femedassa 4d-ultrassa.
Ja ei siellä tosiaan tutkita muuta kuin vatsan päältä vauvaa. Ainakin meillä zoomasi ensin vauvan kasvoihin ja pyrki ottamaan vauvasta kasvokuvia. Sen jälkeen tutki muita juttuja, kaikki rakenteet, laski sormet ja varpaat sekä pyynnöstämme sukupuolta näytti. Kertoi koko ajan, mitä näkyy ja mitä vauva tekee. Käynti oli melko lyhyt, ehkä 20min kaikkineen, mutta hieno kokemus ja kaikki se saatiin nähdä mitä haluttiinkin. DVD:ltä on ollut ihana katsoa vauvaa sitten aina uudelleen :) Aina siitä erottaa jotain uutta!

Nyt nukkuilemaan, jotta jaksaa taas töitä.. Toivottavasti tämä vointi pysyis yhtä hyvänä kuin mitä nyt on. Ainakaan mitään supistusmaisia tuntemuksiakaan ei ole ollut, joten jospa tuo vauva mahassa pysyis vielä moooonta viikkoa!
 
Taidanpa minäkin tänne vähän turista kun ei ookaan tullu vähään aikaan turistuakaan.

Vitsi, meitä miehen kanssa huvittaa anopin kommentti, kun kerrottiin, että poika meille näyttäis olevan tulossa. Kommentti oli vaan että "Ei se mitään. Pääasia että on terve." :LOL: "Ei se mitään."

Noh, miehen äiti on jo vähän höppänä mummeli eikä aina ajattele kauheesti mitä suustaan päästelee. :D Hän toivoi kovasti tyttöä, kun entuudestaan muut hänen lapsen lapset ovat poikia.

Melluli ja Vilperi 21+3
 
Kaneliomena Meillä ei ollut esikolle hoitotasoa/pöytää, emmekä laita nytkään. Meillä on sellainen hoitoalusta ja ihan parisängyn päällä hoideltiin ihan vauvana. Myöhemmin paljon sylissä. On vain makuasia mistä ite tykkää.

Täällä on muuten ollut jo muutaman päivän ihan kivutonta iskiaksen ja liitoskipujen suhteen. Ihan hymyssäsuin tänäänkin kävelyllä kävin. Iskiakseen auttaa venyttely ja hieronta. Venyttely on vaan masun kanssa jo vaikeaa. Ite en ainakaan hyviä asentoja ole keksinyt.

No menempä tästä iltapalan laittoon, jotta päästäisiin ajoissa nukkumaan, kun aamulla aikainen herätys.
-Poni ja Manteli 20+4
 
Heippa taas kaikille

Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Tänään on juhlittu esikoisen nimppareita, ei mitään suuria juhlia.. ihan vaan omat vanhemmat, sisko ja miehen vanhemmat. Poika oli kuitenkin ihan onnessaan =) . Mummi ja vaari (eli siis mun vanhemmat) vievät pojan ens viikonlopux meidän asuntovaunulle. Saadaan miehen kanssa "vapaa" viikonloppu.

Tiistai lähenee kovaa vauhtia, prinssi mahassa ei ole juurikaan liikkunut kahteen päivään, ihan hentosia pieniä potkuja on muutama tullut. Joko sitäkin jännittää tiistai tai sitten se hiukan ujostelee mummia ja vaaria. En tiedä.

Siis miten se kromosomitutkimus tehdään ja sattuuko se?

Huomiseksi on taas keksitty paljon tekemistä, ettei kerkiä huolehtiin pikkusen olotilaa masussa.

Kudoin juuri taas yhdet tumput ja pipon pikkuiselle :) , taidan alkaa nyt kutomaan kaulaliinaa.

heipat kaikille ja vointeja :wave:

salah ja pikku prinssimme 19+6
 
Iltoja!!

Viikonloppu se huristeli vauhdilla ohi!!

Poitsu oli tänää niin tsippi että nukahti puol seiska tohon sohvalle.. toivottavasti nukkuu aamuun asti.. miuta ei nimittäin vielä väsytä, ja kauheeta on jos se herää vaik jo viideltä :kieh:

vaavinen potkii/tökkii ihan tonne alas ja sitte tohon oikeelle puolelle, tiiä sitten miten päin hän siellä nyt on.. ultrassa oli pääalaspäin, mutta se asentohan voi vaihtua aika loppuviikoille asti!!

Kauheesti voimahaleja niitä tarvitseville :hug:

Ja tervetuloa uusille!!

Miun alapää on tooooosiii kipee.. oon ollu eilen ja tänään aika paljo ulkona en hirveesti oo kävelly, mutta jalkojen päällä paljon, on varmaan siitä ärtyny.. saako sillon kävellä ku jos on noita liitoskipuja?? joku vaan miulta kysy et kielskö neuvolassa liikkumaan, mut eikai sitä nyt sängyssä tarvi maata?? eihän, ku ei miuta supista eikä mitään??!! ei se neuvola tätsy kyllä mitää sanonu, vaikka nuo kivut mainitsin..

nyt ei oikeen lamppuu sytytä.. hirvesti ootte kirjotelu, mut en nyt muista mitä piti kommentoida, joten illan jatkoja!!!

Äiti lpr 22+5
 
Tervetuloa uusille elomassuille! :wave: :flower:

TYKSiin myös menossa. La 5.8. Kokemusta ei paikasta ole, joten jänskättää vähän itseäkin. Turun palvelut on aika outoja, ku ei täältä oo lähtöisin, joten jos ensin löytäis koko synnytysosaston, niin hyvä ois... :LOL:

Neuvola järjestää pari perhevalmennusiltaa toukokuussa. Ihan kiva saada jotain oppia synnytykseen liittyen, ku se on mulle sellainen pelottava peikko :ashamed: Mutta en ota asiasta stressiä. Luotan, että kätilöt osaa hommansa.

Ei muuten paljoa tarvi rehkiä, ku mulle tulee harjoitussuppareita. Tänään innostuin vähän hurjempaan siivoukseen, niin oli sohvan siirtely ja imurointi keskeytettävä, ku vatsa meni melkein kramppiin. Mutta onneksi ne menee ohi eivätkä ole kipeitä.

Selkä on myös ollut sairaan kipeä tuolta ihan alhaalta (häntäluu?). Töissä istuminen ei auta siihen yhtään, vaan ainoastaan pahentaa, ku ei voi koko ajan olla liikkeessa (toimistotyö).

Kaverin liikkeitä olen yleensä tuntenut ympäri vatsaa, mutta yleensä ihan tuolta alhaalta. Nyt ollut melkein viikko pelkkiä hipaisuja. Epäilen, että Kaveri on tuolla naama sisuksiin päin, niin en tunne niitä banaanipotkuja enää. Niin päin se oli viime viikon keskiviikkona, ku kävin neuvolassa. Vaikka kovahan tuo on pyörimään niin ettei niitä kärrynpyöriä mamma edes tunnekaan, ku tilaa vielä kohdusta löytyy. :)

Eipä muuta tähän napaan. Jatkanpa työyötäni!


Kiia ja Kaveri 22+5
 
äiti lpr : mulla on myös viime päivinä ollut alavatsa tosi kipeä. Välillä jomottaa ja välillä repii. Supistuksia en mielestäni ole kuitenkaan tuntenut. En tiedä, miltä niiden pitäisi tuntua, mutta kohtu ei ole ainakaan kokeillessa tuntunut kovalta? En sitten tiedä, että milloin pitäisi huolestua? Pahin tilanne oli, kun jouduin juoksemaan junaan viikonloppuna. Olin koiran kanssa liikkellä, ja tietenkin koira alkoi vääntämään pökäleitä just ennen asemaa, niin ettei enää ehditty junaan kuin juoksemalla. Lemmikkivaunu oli vielä junan ihan viimeinen vaunu. Alavatsaan alkoi kesken juoksun sattumaan tosi paljon. No, ehdimme junaan, ja kipu loppui heti, kun lopetin juoksemisenkin. Taitaa olla nyt juoksut juostu toistaiseksi.

Meillä on ensimmäinen perhevalmennus tänään. Tai oikeastaan minulla. Mies on työmatkalla eikä voinut perua sitä. Valmennusaikaakaan ei voinut muuttaa, vaikka heti oli tiedossa, ettei mies pääse. Toivottavasti en ole ainoa onneton mamma, joka on siellä yksinään. :/ Onko muita, jotka ovat olleet jo valmennuksessa?
 
Huomenta!

Miulla myös kävellessä, kun yrittää lyllertää hieman reippaampaa tahtia, ni alkaa alamahaankin koskea/pistää.. mutta nämä kaikki kai kuuluu tähän! hassua vaan kun pojalta ei ollu sillon mitään tälläsiä..

Myö ei olla menossa mihinkään valmennuksiin, ja esikoista oottavallehan ne vissiin onkin, mutta ei myö käyty kyllä esikoltakaan. mie kävin yhet jorinat noista nimistä ym. kuuntelemassa yksinään ja se riitti miulle sillo, mies ei oo innostunu lähtee mihikään vieraisiin paikkoihin missä on paljon vieraita ihmisiä, ni en jaksanu sitte miekään, ja hyvinhän tuo poika tuli maailmaan ilman valmennuksiakin!!
Opetaanko niissä ihan vauvan hoitoa?? se on ainut asia mihin halusin sairaalassa apua, että näyttävät miten vauva kylvetetään, sitä en ollu koskaan nähny, ja sitä pitikin pyytää/kinuta ihan tosissaan, ku ei ois ollu aikaa.. mut näyttivät kuitenkin!

Ai että ku se vauva aika tulos jo nopeesti :heart: ..tuolla masussa se hytkyy, mutta se on silti vielä niin kaukana.. Elokuu tuu jo!!!!!

Ja meiän poitsu veti ihan kunnon unet 18.30-7.00, oli vissiin vähä väsyny.. mut en saa sitä enää kotona päikkäreille, vaikka kui yrittäs..autoon se kyöllä nukahtaa, mutta sinnekin yleensä joskus 16 aikaan ja se on jo liian myöhänen.. mut hyvä ku nukkuu yöllä!!

No jokohan tuli tarpeeksi tekstiä!!

Palataan taas!!!

Äiti lpr 22+6
 
Huomenta!

Niinhän mä ajattelinkin, että ei tuo viralliseks kummiks pääse. Mutta eipä tuon oo niin väliäkään, virallinen tai ei, niin kummi se silti olis :)

Hei, eikös se ole, niin, että kaks kk ennen piti ilmottaa työnantajalle äitiyslomalle jäämisestä? Mä tajusin sen tossa eilen, että munhan pitää ilmottaa se tällä viikkoo. Kun jään sen 50pv ennen ja kelan sivuilla ainakin äloman alkamispäiväks tuli 12.6.
Ja meneekö se vaan niin, että soitan pomolle, että mä jään sillon pois?

Mun kestoflunssa senkun vaan jatkuu, nenä koko ajan tukossa ja vuotaa, kurkku kipee, pläääääh ja valivali...
No keväällä se aina on kaiken pahin, kun mulla on niinkin ihana allergia, kun pöly. Ja siihen sit vaikuttaa kaikki pöly, maantie-, siite-, huone- ja eläinpöly. Sainkin jo jonku reseptin, mutta kun en heti hakenu apteekista, niin oon onnistunu hukkaan sen. Mulla tapana hävittää kaikki tärkeet paperit. Ja sit kun niitä tarttee, niin kauheella paniikilla haen niitä.

Pikkunen on alkanu elään aika vilkasta eloo, iltasin varsinkin meuhkaa :heart:

Tänään tarttis lähtee metsästään typylle välikausi pukua, kun edellinen olikin mennyt pieneks. Kumma juttu, että lapset kasvaa :LOL:

E+M 22 tasan (joko nyt jo tosiaan????)
 
neitiperho
Huh. Kävin jo kertaalleen yrittämässä kirjoittaa lorinoita tänne, mutta sitten iski heikotus kohtaus. En tiedä tuliko eilen raadettua vähän liikaa. Olin ensin pumpissa ja sen jälkeen lenkille tunniksi koirien kanssa. Nyt sitten tänää aamulla normaalisti söin, mutta nyt iski taas tämä hirveä närästys ja tuntuu että silmissä jatkuvasti sumenee ja lopulta vaihteeksi oksensin. Vissiin täytyy kontata tuonne työauton suuntaan ja mennä verenpainetta mittailemaan.
Saa nähdä miten sitä jaksaa pari päivää töissä vaan olla..... :'( Mutta pakkohan se on. Toivottavasti tää vointi helpottaa ja jalat alkaisi taas kantamaan ilman että heitättää.

Mutta muutoin siis on jaksettu kuitenkin hyvin. Mies odottaa malttamattomana, että koska pääsisi myös tuntemaan Iineksen. Kiitettävästi vaavi siis on masussa pyöriny viime aikoina. Vaikka edelleen vaimeaa liikettä masussa on niin sen verran selkeitä kuitenkin että tietää jonkun olevan vilkkaalla päällä taas.

Itellä joskus kanssa liikkuessa alkaa pistämään mahaan ihan mielettömästi. Vähän kun rauhoittuu itse ensin niin kyllä ne ohi menee. Ei silloin liikkuminen ole kielletty mutta jos pahalta tuntuu niin kannattaa pitää taukoa. Itelläkin eilen vatsalihasten aikaan pumpissa meni vatsa kivikovaksi ja alkoi sattumaan. Pelästyin vähän itekin mutta onneksi meni hetken päästä ohi kun veti ittensä lattialle sikiö asentoon.

Mutta nyt hetkeksi lepäämään niin jaksaa taas jatkaa töiden parissa. Niin ja uusille tervetuloa mukaan!!


 

Yhteistyössä