heippa vaan pitkästä aikaa!
meille syntyi ihana poika 11.5. 2815g ja 48cm ja pipo oli 34cm, viikkoja silloin kasassa 39+4. kotiin päästiin vasta eilen kaikkien vastoinkäymisten jälkeen.
synnytys alkoi vesien menolla 10.5. klo 19.30, sairaalassa oltiin n. 01.15. kohdunsuu oli auki silloin 2 cm ja supistuksia 5 min välein.
pääsin ammeeseen, jossa pystyin olla n. 10 min, kunnes en enää supistuksia kestänyt. siirryttiin synnytyssaliin klo 02.15, ilokaasu auttoi ja epiduraalin sain n. klo 03.15, kohdunsuun ollessa auki 4cm.
epiduraali vaikutti mulla ihan toispuoleisesti ja auttoi vaan oikean puolen suppareihin. kätilö sanoi kutsuvansa anestesialääkärin takaisin, mutta katsoi ensin kohdunsuun tilanteen. klo oli 03.50 ja 10cm oli auki, eli ponnistus alkoi. kipeetä teki ja vauvallakin sydänäänet laski alle sadan. toinen kätilö tuli avuksi ja kuulin kuinka ne keskenään puhuivat, että jos ei seuraavalla synny, niin haetaan lääkäri. ja seuraavallahan se syntyi klo 04.10! aikamoiset voimavarat ja kivunsieto ihmiseltä näkyy löytyvän tosipaikan tullen
napanuora oli vauvalla kaulan ympäri ja se oli kovin eloton vielä kun nostettiin mun rinnalle. juuri olivat lähdössä viemään vauvaa, kun se vihdoin alkoi ähisemään ja virkosi :heart:
osastolla sitten ensin tarkailtiin vauvan sokereita, sitten mulla nousi korkea kuume ja tulehdusarvot pompsahti 150:n ja vielä vauvan bilirubiinit kohos 263:n. mä jouduin antibioottitippaan ja tulehduksen syytä selviteltiin pari päivää. ilmeisesti mulla oli virtsatietulehdus edennyt munuaisiin asti, joka ei siis liity synnytykseen, tuli vaan sopivasti esiin sairaalassa. valittelinkin ekoina päivinä kovaa selkä- ja kylkikipua, mutta luulin sen kuuluvan asiaan.
no, kotona ollaan ja kaikki alkaa olla kunnossa. viime yönä tosin heräsin tosi kovaan alavatsakipuun ja jouduin miehen herättämään. en tiedä oliko ne vielä jälkisupistuksia, ohi menivät kun särkylääkecoctail alkoi vaikuttaa.
onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä lopuille loppumetreille!
yellow