<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Pikaisesti tulin Marjutti86:lle sanomaan, että ei huolta, minä en ole vielä ollut rakenneultrassa.. meillä on kaikki ultrat menny myöhälle, vielä pitäis ootella 13 päivää niin sitten :) Jännittää ihan hirveästi!!

MinskiMöhkylä & Pötkylä 19+5
 
Meillä ultra maanantaina, vielä siis muutama päivä jännitystä edessä...

Gracon kaukalo yhdistettynä matkarattaisiin oli meillä aivan mahtava yhdistelmä. Pidettiin rattaita autossa jatkuvasti ja sitten oli kaikkialla helppo nostaa kaukalo kiinni rattaisiin. Kaupassa oli todella helppo käydä näin. Eikä tarvinnut isoja vaunuja kärrätä autolla mihinkään, kun tuolla yhdistelmällä pärjättiin kaikkialla. Meillä oli siis aivan ehdoton juttu ja vasta käytössä huomattiin helppous. Itselle se on niitä juttuja, joita ilman en halua enää pärjätä, mutta toisilla varmasti ei näin ole...

Eilen neuvolassa kaikki mainiosti, paino noussut nyt yhteensä 2,7 kg, pelkäsin kyllä pahempaa. Tästä se alkaakin sitten varmaan oikein kunnolla nousta, kun kävelykin alkaa jo tehdä todella kipeää ja terkka käski liikkumista vähentää myös : /. Edellisissä raskauksissa tullut se 20 kg, kaikki sen alle jäävät kilot ovat suurta plussaa.

Supistuksia on päivittäin, mutta näin ollut aiemmistakin, enkä itse kovin huolissani ole. Neuvolasta kuitenkin käski niitä tarkkailla ja yhteyttä ottaa, jos kipeiksi vähänkin menee. Pelkää lapsen syntyvän vauhdilla...

Masu Mua ei tosiaan koskeminen häiritse, mutta miehen isällä on ihmeellinen tapa kommentoida mahaa. "Kauheen kokoinen" ja "Onko tuo nyt enää normaalia?" kommenteista ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tähän asti olen nauranut jälkikäteen ja paikanpäällä vakuutellut vain, että kyllä se edellisistäkin raskauksista oli valtava. Eipä varmaan pahalla tarkoita kuitenkaan...

Puolivälissä ollaan, mutta jotenkin tuntuu, että ikuisuus vielä edessä... Aiemmissa tässä vaiheessa innoissani ollut, kun jo näin pitkällä ollaan, ja nyt tuntuu, että VASTA puoliväli, huoh :headwall:.

Knox ja Papu 20+0
 
Heippa mammat

Meillä kans on rakenneultra vielä edessä, ensi viikon perjantaina. Ja vähän se jännittää toki.

Gracon jalustallinen kaukalo on meilläkin käytössä, tai siis oli esikoisella ja tuolla nyt odottelee vaatehuoneessa. Samoin sit hommattiin gracon matkarattaat, helpotti niin paljon vauvan kanssa liikkumista ja nyt sitten poika istuu vielä rattaissa jos jonnekin sillai mennään käymään. Kulkevat siis aina mukana autossa =)

Tuplarattaita oon koittanu kattella, mutta en vieläkään tiedä mitkä haluaisin. Mutta onneks niillä ei ole vielä kiire.
Mitään hankintoja ei isommin sit muuten tarttekaan tehdä, noi tuplat on ainoot sellaset isommat. Kyllähän mä jotain vaatteita sit kattelen, kunhan selviäis se väri ;) Täällä on onneksi kunnallisella puolella 4D.
Reiman myymälään meen sit katteleen täs keväällä, äitiyspakkausta kun en tällä kertaa ota, niin käyn sit vähän katsomas mitä tuolta myymälästä löytyy, väliin sieltä on tehnyt oikein kunnon löytöjä =)

Mutta eipä tänne ihmeitä, masu kasvaa ja kaveri liikkuu, eli kaikki mallillaan sikäli

Lohikäärme Justus ja Justiina 20+4
 
Viimeksi muokattu:
Heii Mammat!

Onnea poika/tyttölupauksista! Tosi moni onkin halunnut sukupuolen tietää jo ennen syntymää!Niin mekin haluttiin aluks mut sit tultiinkin hetki ennen ultraan menoa toisiin ajatuksiin :)

Sukkasillaan matkalle lähdöstä,sitä täälläkin mietitään et vieläkö sitä uskaltas matkustaa viikoilla 30??(Pääsiäinen Espanjassa) Tiedän sen että viikoille 36 vai 38 voi matkustaa lääkärin todistuksella, jossa maininta, että raskaus on edennyt normaalisti (lentoyhtiöt vaativat). Paineista lentokoneessa ei ole kuulemma mitään vaaraa vauvalle masussa. Vakuutuksista kannattaa ehdottomasti ottaa selvää ennen matkaa varatessa, tai näin taidan ainakin itse toimia :) Täytyypi seuraavalla lääkärineuvola ajalla vielä lääkäriltä tuota mielipidettä ja mahdollista lupaa matkustusasiaan kysästä.
Pikku-breikki olis kyl ika gutaa tästä kaikesta koulustressistä!Toivottavasti tekin pääsisitte matkalle lähtemään!:)

Pearl84 Kerroit tilaavasi Saksasta korisängyn vauvallesi. Olisko sulla joku hyvä linkki nettishoppiin jonka voisit jakaa? Kiinnostas itseänikin tilata Saksanmailta kun olen kuullut, että sielt halval sais, mut en oo oikein osannu ettii!:)

Ruokahimoja, vieläkö niitä himoja on?? :) mä vetelen viilii ja myslii tääl kaksinkäsin, tää on jotain aivan älytöntä. Nään punasta jos kaapis ei oo viilii (ennen en erikoisemmin viilejä ole syönyt), piimä ja myslikin käy hätätapauksessa!!:)

Terkuin
zannuli & pallero 24+0 POKS POKS!
 
Ootteko hakenu äitisrahaa ja -avustusta samalla kertaa? Mä hain, ja ku pomo soitteli tilitoimistoon, mun palkkahommista niin sano sieltä, että ei kannata sitä äitisrahaa vielä hakea, vaan sitten ku mulla loppuutyöt, näin saisin paremman äitiyspäivärahan... Voinkohan nyt peruuttaa sen äitisraha-hakemuksen? :D Häätyy vissiin käydä kattoo, aattelin huomenna kyllä mennä kelalla aamusta käymään..

Sunnuntaina käydään hakemassa loput tavarat :cool: Huihui en malta oottaa :)

Merlina ja muru 23+0 POKSPOKS!!
 
Niisku-Rouva Totta, ei munkaan mielestä veren näkeminen oo raskaana normaalia, mutta kun oon tällainen vähättelijä ollut aina. Suunnilleen pää saa olla kainalossa, ennen kuin alan hakea apua jostain :rolleyes: Tänään on ollut normipäivä, ei vuotoa eikä supisteluja... Jaksamista miehekkeen kanssa!

Miten muuten muiden miehet, helliikö ne teitä tavallista enemmän vai ovatko ottaneet etäisyyttä? Mä kaipaan nykyään enemmän vaikka sitä, että toinen silittäisi masua tai hieroisi jalkoja, mutta ei niin ei, ja sekös herkkänä hetkenä masentaa ja kiukuttaa. Sitten vaan yritän muistaa, miten kiltti ja avulias mies muuten on. Äskenkin se imuroi kämppää, eikä mun tarvinnut edes pyytää erikseen! Eilen puolestaan tarjoutui käymään tästä lähtien kaupassa, ettei mun tarvitse supistelevan mahan kanssa kasseja kantaa. Mitä mä edes valitan... :ashamed:

Oon huomannut, että täällä aika monella supistelee jo... En siis ole ainoa. Tieto vähän helpottaa omaa oloa, vaikka miten mulla on sellainen tunne, että tällä kertaa ei taideta päästä ihan laskettuun aikaan asti?

Pearl84 Allekirjoitan tuon, mitä kirjoitit äidin koosta ja lapsen asennosta suhteessa sf-mittaan. Mulla oli esikoista odottaessa 30 rv:n jälkeen roima pudotus käyrillä, kun vauva siirtyi kohdussa pariksi viikoksi poikittaiseen asentoon. Silloin mua uhattiin jo kontrolliultrallakin, kun oli epäilys vauvan kasvun pysähtymisestä : /

zannuli Toivottavasti pääset pääsiäisenä reissuun sinäkin. On meinaan oikeesti sellainen olo, että matka tähän kohtaan tulisi just hyvään saumaan. Oon odottanut meidän matkaa kuin kuuta nousevaa koko alkuvuoden ja suunnittelut vaikka mitä. Vähänkö olisi kurjaa, jos jouduttaisiin yhtäkkiä perumaan kaikki. Vauvan syntymän jälkeen ei hetkeen sit pääsekään mihinkään :whistle:

Onkohan suurin osa siellä FB:n puolella kirjoittelemassa, kun tuntuu, ettei tänne enää ilmesty tekstiä niin paljon kuin aikaisemmin?

Sukkasillaan ja pikku sukka 22+3
 
Viimeksi muokattu:
Mies ei ole meillä vielä vauvan liikkeitä tuntenut aiemmin. Tänään halusi kuunnella mun mahaa ja yllättäen Nappula potkaisi häntä korvaan ihan tuntuvasti :heart: Itse tunnen nykyään jo päivittäin liikkeitä:)

Sitten sellainen kysymys, että tuntuuko kenelläkään muulla ikäänkuin painetta/ahdistusta kylkiluiden ja pallean kohdilla? Olen ajatellut että liittynee kohdun kasvuun? Aamuisin ei yleensä tunne, iltapäivästä alkaa. Makuulla ei niinkään tunnu, istuessa varmaan pahinta. On pakko istua mahdollisimman suorana!

Hjannah & Nappula 21+2
 
känkkäränkkä
Pearl muakin kiinnostais, jos oot löytäny jonkun hyvän kaupan :p Nimenomaan olen noita korisänkyjä etsinyt. Babyonlineshop.de siellä oli jotain, mutta ei kovin paljon suomea halvemmalla.
 
Tervehdys ystäväiset!

Mulla on mennyt nyt pari päivää ilman koneelle ehtimistä, kun innostuin noita kaappeja siivoomaan, ja siihen se aika sitten kummasti menikin. Ja vielä vaan noita kaappeja riittää!!! :D Mutta mä oon huomannut, että nyt kun oon keittiön kaappeja siivonnut niin mulle on tullut sinne jo 2 tyhjää laatikkoa...mitähän mä niihin laitan?! :)

Onnittelut kaikille ultrassa käyneille!!! Teitä olikin monta :D

Matkarattaista
: Meillä on tuo cragon telakallinen kaukalo ja matkarattaat. Mä oon kovasti tykännyt, juurikin kauppareissujen takia, mutta myös ihan kaupungissa kulkemisen takia. Noissa on kääntyvät etupyörät, eli niillä pääsee aika näppärästi suht pienissäkin väleissä kääntymään ja puikkelehtimaan, toisin kun esimerkiks meidän yhdistelmillä (vaikka muuten hyvät yhdistelmät ovatkin!) Mä käytin niitä eniten just sillon kun vauva vielä kulki kaukalossa, sen jälkeen tuli taukoa ja käytinkin just yhdistelmiä enemmän. Nyt taas kun ei enää nuku vaunuissa niin on tullut takas käyttöön nuo matkarattaat. Lisäks ne on niin paljon pienemmän ja kevyemmät, että reissuun kun lähti niin mahtu paremmin autoon. Esimerkiks mä lähdin käymään sukulaisilla kun neiti oli 2viikkonen ja nappasin nuo matkarattaat ja yhdistelmien pehmeän kantokopan ja hyvin nukku päikkärinsä siellä. Tiesinkin ettei ollut tarkotus siellä lähteä mihinkään lenkille... :) Eli itse kyllä suosittelen!

ruokajuttuja: Täälläkin tais olla muutamia, ketkä oli tolla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla jo ennen raskautta?! Ootteko vielä jatkanut sitä? Ja Ihan mielenkiinnosta, että onko teillä aiempia lapsia, ja jos on niin onko nekin sillä? Kun mulla on nyt se tilanne, että mies alko tolle versiolle joskus vajaa 2kk sitten. Mäkin oon ihan sen kannalla, mutta en jotenkin uskaltanut siihen raskausaikana ruveta. Ja tytölle tein kuitenkin normiruuat jne. No nyt mua on alkanu jo vähän ärsyttään, kun mä nyt syön sit miehen tekemiä oikeinkin rasvasia ruokia ja oma tekemiä hiilidydraattisia ja sehän nyt ei ainakaan ole hyvä yhdistelmä... :ashamed: No nyt sitten päätin että mäkin varovasti koitan siirtyä tuohon vähähiilihydraattiseen, mutta pitäisin esim täysjyväjuttuja vielä mukana... Uskosin ton olevan mun kohdalla ihan ok, mutta nyt sit mietin, että jos alan tytöllekin syöttään tota, niin tottuuko sen maha tohon niin, ettei myöhemmin enää pysty syömään esim. tavallista kouluruokaa ilman vatsavaivoja...?! Kiitos jos joku tästä asiasta tietäis enemmän...!

Painonnoususta: Mulle on tullut kotipuntarin mukaan nyt jotain 5kg. Se on kilon enemmän kun eka raskaudessa kolmen viikon päästä oli tullut...!!! Mutta mulle ei kyllä eka raskaudessa tullutkaan kun 8kg koko aikana ja eikös toisesta tuu monesti enemmän...*toiveajattelua* :D

sf-mitastakin oli ollut puhetta. Mulla ei oo vielä kertaakaan mitattu, mutta muistan harjoitteluissa ainakin uudelleen synnyttäjillä oli melkeen järestään se eka mittaus siellä yläkäyrillä kun kohtu pompsahtaa nopeasti esiin ja sit alkaa se tasaantuva kasvu. Karkeasti arvioiden se alakäyrä ennustais n.3kg, keskikäyrä 3.5kg ja yläkäyrä 4kg vauvaa, mutta eihän ne tosiaan suoraan pidä paikkaansa. Siihen vaikuttaa just äidin koko, sikiön asento, tietysti se sikiön kokokin, kohdun asento ja vieläpä mittaajakin! Eli ei siitä nyt ihan suoria johtopäätöksiä voi vetää. Luotettavin arvio siitä kuitenkin tulee lapsen kasvun tasaisuudesta, jos mittaaja on aina sama. Eri mittaajien on ihan helppo saada siihen vaikka 1-2cm lisää tai pois, vähän oman käsituntuman perusteella.

Tulipas tästä romaani...ja vieläköhän mun piti jotain kirjottaa... Ehkä tää nyt tältä erää riittää!
Kukkis ja pieni 21+5
 
Iltaa!
Täällä pikkuneiti nukahti omaan huoneeseen ja omaan junnusänkyynsä nyt toista yötä jo täysin asiallisesti. Ei siis mitään huutoja. Viimeyökin meni mahtavasti eikä neiti herännyt kertaakaan,mutta sitten aamulla olikin jo hereillä seiskalta :)

Mä otin tota pystymasukuvaa juuri ja laitankin sen tähän vielä...mutta kylläpä vaan näkyy että 11kg on tullu lisää lähtöpainosta :O Käsivarret näyttää tos kuvas olevan aikamoiset ja hillittömät jenkkakahvatkin löytyy :D

Mä en ole vielä yhtään sillä silmällä kattelu niin rattaita kuin kaukaloakaan...enkä kyllä ole sitä hoitopöytääkään muistanu etsiskellä...Tarvis varmaan nyt kun tuo neiti tosiaan nukkuu omas huonees niin saisi sen vauvan nurkkauksen laittaa ihan valmiiksi asti omassa makkarissa. :heart:
Mutta ens viikolla on se meno porukoille joten silloinkaan en kerkee mihinkään kierteleen..mä kun tykkään kierrellä sitten liikkeitä sun muita vkl aikana ennemmin kun arkena..
Mutta onhan täss vielä aikaa onneksi,kutakuinkin 117 päivää. :)

Mä en tiedä miksi mutta mulla on vieläkin vahva poikaolo....olishan se ylläri jos siellä sittenkin olisi poika. Eihän ne ikinä anna 100% varmuutta ellei nyt ihan täysin varmasti jalkoväli tule kuvattavaksi. Siksi mä sitten ajattelinkin etten ostakaan niin kauheesti vaaleanpunaista vaan varoiksi niin että sopisi sitten pojallekkin...
Voihan tää olo tästä tyttöfiilistelyksi muuttua vielä mutta..
Ihan sama silti mulle kumpi tulee,kumpiakin jo löytyy ja pääasia on että pääsee loppuun asti ja on terve!!!!

Mutta nyt vielä hetkeksi telkkaria töllään ennen mamimista.
Ja täss vielä kuvatus,ei se tossa niin isolta näytä,vatsanympärysmitta kumminkin jo 105cm :confused:

(mite mun kuvista tulee aina noi jättejä???)
Nenna ja möykky
 
Saksasta tilaamisesta: Ei tosiaan vielä olla tilattu, kun kateltiin tässä yksi päivä niitä korisänkyjä sieltä ja on ne kyllä paljon paljon halvemmalla kun Suomessa! Eikä Suomesta löydy niin valikoimakaan.. mä en ainakaan oikeen mistään nettikaupoista ole Suomesta löytänyt noita korisänkyjä tai sitten ne on kaamean hintaisia. Eli kun menette tuonne Saksan eBayhin ja siihen hakuun vaan kirjotatte, että Stubenwagen, ni johan rupes löytymään! Sieltä sivusta voi sitten valita kriteeriksi uuden, niin tulee ihan uusia kaupoilla myynnissä olevia tuotteita. Jos olette kirjautuneet/ kirjaudutte tuonne sivuille, ni siihen ilmotukseen tulee sitten aina samantien tieto toimittavatko he kyseisestä firmasta Suomeen ja paljonko se maksaa. Me jätetään se tilaaminen myöhempään keväälle, kun ne sieltä tulee aika nopsaan sit kuitenkin.. mies on monesti tuolta Saksan eBaysta tilannut auton osia yms. ja ne tuodaan ihan kotiovelle asti. :)

Tuossa nyt on jonkun liikkeen sivuille suoraan linkki noista sängyistä, minkä olinkin tallentanut tähän koneelle:
Tuolta on postikulut Suomeen 29€. Tietysti aika tyyriit kulut, mutta jos sängyllä on hintaa 60-70€ ja se toimitetaan kotiovelle, niin ei paha! :)

Muoks. Ääh, mä nyt poistinkin nuo linkit, kun ne tulikin tänne jotenkin mun miehen tunnuksilla! :D Mutta siis menette Saksan eBayn sivuille ja sinne hakuun Stubenwagen, niin löytyy korisänkyjä! Ja nuo mun omat katselemat sängyt oli jonkun Waldin-firman, mikä ainakin toimittaa Suomeen. Niillä oli tosi paljon erityyppisiä ja hintaisia sänkyjä! Ne löytyy kyllä sieltä haun kautta myös! :) Mä nyt en pysty linkittämään tähän edes tuota eBayn sivustoa, kun se heittää sen jotenkin koko ajan meidän tunnuksilla tähän!:headwall:

Suomesta oikeestaan ainoat korisängyt oon löytänyt tuolta Vauvamaailman nettisivuilta ja ne on paljon kalliimpia, kun Saksassa ja vähempi valikoimaa..
Toi ykskin vastaava sänky maksoi Saksassa jotain vähähn päälle 60€ ja tuolla tarjouksessa 169€! :O

anu84: ihania kuvia pikkusesta! <3 Me kanssa jännätään tuota sukupuolta synnärille asti! :)
 
Viimeksi muokattu:
Pearl Mä olisin kyllä halunnut tietää, mutta mies oli sitä mieltä heti alusta et ehdottomasti ei!!! Mutta noista kuvista päätellen sillä on täysin iskän otsa, nenä ja ylähuuli!! <3

Anu ja pikkuinen :heart: 21+6
 
Huomenta!

Me oltiin tällä viikolla kylpylöimässä 3 vuorokautta. Mukava reissu ja poika oli tosi onnellinen kun pääsi niin paljon uimaan :) Ajomatkaa tais olla reilu 4h suuntaansa, ellei enemmän mut yllättävän hyvin itsekkin jaksoin istua autossa, vaikka vähän epäilytti. Veikkaan et enää ei noin kauas lähdetä tässä loppuraskaudessa...

Viime viikon olin tosi kipeä kun oli se oksennustauti (ja ripuloin ihan kaiken). Olin koko viikon tosi kipeä ja sunnuntaina soittelin jo päivystykseen kun vatsakivut oli ihan järkyttäviä. Käskivät soittaa kätilöopistolle mielummin ja kysyä sieltä apua että voivat tarkistaa myös vauvan kunnon. Puhelimessa sain tosi ikävää palvelua. Nainen parahti et sä nyt tänne ainakaan voi tulla! Et ei saa tartuttaa muita. Ja tokas et niin se oksennus&ripulitauti vaan kestää. Kysyin et onko viikko vielä normaalia ja sain vaan hymähdyksen että kyllä se ohi menee. Okei :confused: Soitin kun päivystyksestä käskettiin ja olin jo huolissani viikon oksentamisen ja kovin kipujen takia, en mitenkään ollut sinne hyökimässä. Mutta itku tuli puhelun jälkeen, en halua mennä sinne synnyttämään. Aina niin tylyjä! Ärsyttää kun olen ilmoittautunut Haikaranpesään ja jos en sinne pääse niin sit pitäis mennä normaaliosastolle. Se vaihto Naistenklinikalle on sit niin vaikea kun olen tavallaan jo hoitosuhteessa kättärille. Mutta niin teen kuitenkin, jos en pääse Haikaranpesään niin vaihdan sit sairaalaa.

Hankinnoista Olen ostanut ekat vauvanvaatteet :heart: Valkoisia lyhythihaisia bodeja kesäksi ja sit pari pientä tyttövauvan vaatetta :) Pitäis kaivaa kellarikomerosta pojan vauvanvaatepussit ja valkkaa sieltä tytölle sopivat vaatteet. Pienissä mulla on jonkunverran neutraaleja värejä. Isommat onkin sit jo osa selkeästi poikien. Mutta eiköhän sieltä osa käy!

Äitiyspakkaus Haluaisin uuden pakkauksen. Laskettuaika on 21.7 niin jos jättäis hakemuksen toukokuussa (viim. siis 21.5) niin senhän saattaa saada. Yleensä kai pakkaus vaihtuu huhti/toukokuun vaihteessa?! En vaan tiedä miten sitä uskaltaa venyttää, jos ne tekee päätökset kovin hitaasti.

Miehen osallitumisesta sen verran et eipä tuosta huomaa et vauva on tulossa. Kauan tätä tehtiin ja tosi toivottu raskaus mutta en saa mitään mahan silittelyjä tai jalkojen hierontaa. Ei mitään puhetta vauvasta tai mitään. Inhottaa, kun olen kertonut et haluaisin et mies vähän osallistuisi, tulisi mukaan neuvolaan tai huomioisi mua enemmän. Tuntuu et se kokoajan ajattelee et oon viikolla 4, ei tässä mikään kiire oo. Ainoo et saan kans noita kommentteja et "kauhean iso tuo maha", "tiedän viimeisillään olevia naisia joilla on pienempi" jne.! Sanoin siihen et ei oo kivaa tuollainen arvostelu, et mahaa saa sanoa vaan kauniiksi tai ihanaksi :stick:

Cappuccino ja paputyttö 21+1
 
Kävinpäs aamusta kelallaki, ja sain vähän selvyyttä asioihin :D Olis vaan heti ekana pitäny käydä kysymässä eikä hötkyillä :D

Miehen osallistumisesta minä kyllä saan mahan silittelyä ja kovasti aina yrittää jutella vauvalle. Varsinki kun liikkeet alko tuntumaan niin vähän väliä on käsi mahan päällä kokeilemassa. Kehuu mahaa minkä kerkeää, on kyllä innoisaan :)

Ihanaa kun on vkl vapaa, huomenna onki sitten siivouspäivä, ja pitäs saaha makkarista sohva ennen sunnuntaina myytyä/ jonnekki säilöön :D tulee vähäön kiirus...

Merlina ja muru 23+1 :heart:
 
Tosta ruoka asiasta piti tulla sanomaan.Ja perustuu ihan siihen mikä on meillä toiminut,ja minkä itse todennut hyväksi.Eli kaikki ei sovi kaikille;)

Ihan hyvin voi raskaana ollessa vähentää hiilareita,MUTTA sitä ei korvata rasvoilla!.niinkuin tekisi jos ei olisi raskaana.Vaan lisäät paljon kasviksia,salaatteja ja niihin ölypohjaisia kastikkeita.
Aamu puuro esim on hyvä.vaikka voi silmällä:).
Nyt en ole raskaana ollessa laskenut hiilareita,lähinnä tyssäsi alun pahaan oloon ja mielitekoihin;).
Enkä sitten tuntenut omaksi jutuksi odotusaikana(vaikka vhh elämäntapa onkin yleensä).
Mä tykkään oikeestaan olla niin pienillä hiilareilla etten raskaana uskaltaisi olla,enkä löydä hyvää keskitietä jut nyt.Että siihen en osaa sen pahemmin sanoa:)

Mutta meillä ei syödä jauhokastikkeita,eikä käytetä sellaisia pusseja/tölkkejä kastikkeisiin.Paitsi tomaattisosetta:D.Meillä kyllä syödään täysjyvä pastaa tai perunoita mutta lapsetkaan ei saa ruualla niitä paljoa.Niilläkin on suurin osa lautasesta kasviksia,raastetta,kurkkua,salaattia ja jotain lämmintä ja vähän pastaa.Kyllä meillä syödään siis kiusauksiakin mutta niihin laitan paljon kasviksia,tai lisänä on.(esim.kinkkukiusaukseen,vähemmän perunaa mutta kinkkua+maissia).Tai sitten tekee sen kesäkurpitsasta:).Eli siis loppujen lopuksi meillä ei tule älyttömiä määriä hiilareita.

Esim.lihapullien kanssa lapset saa vähän spagettia mutta enimmäkseen kasviksia lihan kanssa.
Vaaleeta leipää ei syödä ollenkaan(paitsi jos itse tekee).lapset syö ruisleipää tai ruispaahtoa(jossa siinäkin kyllä jonkun verran vehnää:/).
Ja ihan ahdistaa kun kotona pystyy olla tarkkana ruuan suhteen mutta päiväkodissa ja koulussa ne syö mitä eteen kannetaan.
Enkä nyt sillä sano että se olisi ihan pahasta se ruoka mutta ehkä meillä kotona syödään erilailla;).
Ja vielä tarkempi ruuan suhteen haluaisin olla mutta en ehkä osaa..

Nyt olen syönyt ensimmäistä kertaa raskausdiabetes ohjeen mukaan ja paino pudonnut 1,5 kiloa!

joo..tälläisiä ajatuksia.Mulle on ruoka asiat todella tärkeitä jo yritän kokoajan oppia niistä lisää:)

mutta ei nyt taas muuta,nyt ruuan laittoon:D

Mm itu 22+6
 
Miehen osallistuminen, lähinnä kuulen sen suusta että et kai sä taas rupee pillittämään! :kieh:
Noh vähän on mahan silittelyä saatu ja silloin tällöin (todella vähän) hierontaakin, mut eipä paljon muuta!

Meillä toi pikkunen oli ultrassa selkäranka vasten mun masua ja en ainakaan oo huomannu että se mitään kuperkeikkoja sielä heittelis niin ei olla paljoon liikkeitä vielä tunnettu (potkii siis sisukaluihin päin). Se vähän harmittaa kun toivois et mieskin pääsis tuntemaan, mutta eihän noita hipluja vielä voi tuntea ton mun rasvakerroksen läpi.:D

Tänä aamuna sit heräsin klo 6.00 huonon asennon vuoksi. Ihmettelin kun en yhtään pysy tasapainos sängyssä. Siinä sitten möyrisin ja päätin kurkata sängyn alle ja sieltähän oli keskipalkin jalat irronneet kokonaan niin sänky on ihan kuopalla! Ei siinä voi millään nukkua, kun muutenkin on vartalo epätasapainossa! Eikun rautakauppaan!

Hassua kuinka paljon todellisemmaks vaavi tuli ultran jälkeen. En muuta tehnyt kuin ajatellut jäppistä koko eilisillan:heart::heart::heart:, ja aloitinkin virkkaamaan isoäidinneliöistä peitettä hälle! Ja sit tajusin ihan yhtäkkiä, että oon varmasti paljon lepsumpi kasvatuksessa pojalle kuin oisin ollut tytölle! Mistäköhän sellanenkin ajatus tuli mieleen!

Olihan siinä aikasin heräämisessäkin jotain hyötyä kun klo vasta 10.30 ja oon jo silittänyt kaks korillista pyykkiä, pessyt toiset samanlaiset, pyyhkinyt pölyt ja siistinyt keittiön! Nyt makkariin ja mies herättämään niin saa alkaa imuroimaan! Oon paha, tiedän! :D

Tiinu ja Jäppinen 20+3
 
Vielä piti tulla sanomaan MM kommenttiin että olen siinä mielessä samaa mieltä että turha hiilaripöhö on pahasta, mutta kyllä niitä on hyvä saada jonkin verran kuitenkin! Ja kasviksia tulisi lähes kaikkien suomalaisten lisätä! On toi makkara niin meidän perusvihannes!
Itse olen syönyt lapsuuteni diabeetikon ruokavaliolla, koska meillä on sitä perheessä. Sitten kun muutettiin mieheni kanssa omillemme tuli syötyä mitä sattui ja nimenomaan niitä pelkkiä hiilareita (pasta ja vaalealeipä) ja hups kun tuli parikyt kiloa lisää elopainoa mennen tullen! Sit pari vuotta sitten vaihdoin takaisin vähähiilarisempaan ja lisäsin kasviksia niin kyllä ne kilotkin hävis! Nyt annoin ikävä kyl raskauden alussa periksi mielihaluille! Pariviikkoa sitten ryhdistäydyin taas eikä oo sen jälkeen tullut yhtään kiloja lisää, vaikken todellakaan laihduta raskausaikana! Sitä en uskaltais tehdä! Mutta luulen että noi alussa tulleet kilot kantaa pikkusta pitkälle!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas, tosi kiva ilma tuolla! :(

Supistuksista oli ollut puhetta. Mulla niitä on ollut jonkin verran aika kauan jo, en nyt kyllä tarkkaan muista millä viikolla alkoivat. On ollut täysin kivuttomia, vähän tukalan tuntuisia ja sitten kerran niitä kipeitä, joiden vuoksi käväisin ä.polillakin. Neuvolassa & lääkärissä sanottiin, ettei oikeasti kivuliaat supistelut kuulu missän nimessä vielä tähän vaiheeseen raskautta, eikä niitä saisi tulla. Pitää siis ottaa rauhassa ja höllätä heti tahtia jos noita ilmenee. Näyttäytymässä lääkärilläkin on kuulemma hyvä käydä jos kipuja tuntuu. Nimenomaan painottivat sitä, että kipeitä supistuksia pitäisi "ennaltaehkäistä", eikä niitä haluta vielä tässä vaiheessa :)

Mäkin olen nyt miettinyt noita matkarattaita, ne olis varmasti tosi hyvät jo ihan kauppareissuillakin, muista shoppausreissuista puhumattakaan...

Voi että Knox noita miehesi isän kommentteja :D Kyllä tollasista vois jo herkempi loukkaantua ja saada ihan kunnolla pahan mielen, vaikka kuinka olis hyvällä tarkoitettu.
Mulle kommentoitiin tänään, etten näytä enää siltä, kuin olisin pelkästään läski, vaan ihan oikea raskausmaha on kuulemma tullut. Oli aika mielenkiintoinen kommentti puolitutun suusta... Lisäsi vielä, että muutama viikko sitten olin kuulemma vain sen näköinen että olisin lihonnut. Onneksi ei ollut osunut pahimman kriiseilypäivän kohdalle nuo kommentit, olis saattaneet vähän jo kirpaista vaikkei mitään ilkeää noissa kai ollutkaan. Mä en tosiaan ole mikään herkkis, vaan ennemminkin tulen tosi huonolle tuulelle ajattelemattomista heitoista, ja täytyy ihan tsempata ettei heitä takaisin mitään tyhmää. En halua kuitenkaan kenenkään mieltä pahoittaa, kun yleensä ikäviltäkin tuntuvat heitot on lähinnä ajattelemattomuutta tai ihan positiivisella fiiliksellä sanottu...

Sukkasillaan, hyvä jos nyt ei mistään vakavasta ole kyse. Mä olen tän raskauden kanssa toteuttanut linjaa "parempi katsoa kuin katua", soitan siis tosi herkästi neuvolaan tai lääkäriin jos jotain epäilyttävää tuntuu. Oon varmaan liian hysteerinen, mutta osa musta pelkää edelleen, että jotain sattuu ja yritän tehdä kaikkeni ettei niin kävisi.

Mies on ollut aivan ihana ja täydellinen. Tekee kotitöitä ja hoitelee jopa koiria omatoimisesti. Hieroo, silittelee, halailee ja on muutenkin mukana jutussa :) Tuntuu vielä tekevän asiat mielellään ja vaikuttaa onnelliselta, mikä on tietysti kaikkein tärkeintä. On muuten totta, että toi vatsan positiivinen kommentointi tuntuu erityisen hyvältä :)

Hjannah, mulla on tuntunut jonkun verran tota painetta. Nykyään aamuisin on selkä ja rinta just kylkiluiden kohdalta kipeät, mistäköhän mahtaa johtua? Ovat tavallaan sellaisia "jumisen" tuntuisia, mutta fiilis menee ohi kun hengittelee syvään hetken ja vähän venyttelee.

Ruokavaliosta, me ei periaatteessa olla millään vähähiilarisella, mutta yritetään katsoa mitä syödään kuitenkin. Pastan & valkoisten jauhojen tilalle kasviksia jne. Samaan tyyliin siis kuin Mommysmonsters. Voisitko muuten vinkata, mistä löytyy hyvät ohjeet tuohon rd-ruokavalioon?

Cappuccino, mulla on ihan samanlaiset kokemukset tosta puhelinpäivystyksen kohtelusta, sama homma oli Jorvissa. Toivottavasti sun fiilikset on kuitenkin jo paremmat :)

Nyt täytyy painaa tuonne räntään koirien kanssa. Hauskaa päivää kelistä huolimatta!

Sillis ja pikku-Silakka 23+2
 
Oi kun tuli hyviä vinkkejä tuosta ruokavaliosta! Kiitos vaan kaikille. En mäkään tosiaan mitään laihdutusta ole tässä suunnittelemassa, eikä mulla ole siihen edes tarvetta, ainakaan vielä :D Ajattelin vaan vähän terveellisemmin yrittää tarpoa eteenpäin. Ja täysjyvät meillä kyllä varmasti matkassa mukana pysyykin ihan jo tytön takia. Mutta pitääpä tähän tutustua vielä lisää vaikka sieltä karppaussivulta.

Joku oli saanut tylyä kohtelua puhelimessa :( Se on niin kurjaa kun ei ne sairaalatkaan aina tiedä mihin pitäs soittaa tai mennä. Tuo on just yleisimpiä "mokia" että päivystys laittaa jokaikisen raskaanaolijan meilläkin tuonne preosastolle, vaikka vauvalla ei ole mitään hätää ja äidillä on vaikka varvas tai korva kipeä (oikeasti, nähty on!). Kiva niiden kätilöiden sitten pohtia, että kuinkas tätä nyt sitten hoidetaan, kun jollain toisella osastolla olis juuri kyseiseen ongelmaan erikoistunut henkilökunta. Mutta ei se toki siis asiakkaan/potilaan vika tietenkään ole, pitäs olla sairaalalla vaan tarkemmat linjaukset niin että henkilökuntakin tietäis. Oikein pistää vihaks tuommonen "pompotus"!
 
Heips!Kylläpäs tänne oli vaikea päästä tänään...

No nii se mieli matkalle lähdöstä vain muuttui, et nyt en sit haluukkaan lähteä...tää mieli ailahtelee kaikessa...mut tähän nyt päädyinkin ja mieskin on ok:t päätöksen kanssa, sanoi että kyllä me keretään vielä matkustelee yhdessä,kolmistaan!! :heart: :heart:

Hei tuosta ruokailusta , täälläkin yritetään mennä hiukkasen matalammilla hiilareilla. Täällä syödään tosi paljon keittoja ilman perunaa, runsaasti vain lihaa ja juureksia, on niin maukasta. Ruoat on lihapitoisia ja kylkeen paaaljon salaattia/kasviksia ja ihan pikkasen perunaa,riisiä tai pastaa (täysjyvä) , kastikkeet meilläkin valmistetaan itse (nyt hullaantunut käyttää tuoreita yrttejä). Ovat aivan eri makuunsa pusseihin verrattuna, tämänkin tyylin vaihdoin hetki sitten kun mies sitä kirosi, että pilaan hyvät ruoat valmissooseihin. Tuo leipä vain on pahin viholliseni ja sitähän kuluukin tuon keiton kyljessä :p

Pearl84 Kiitos vinkistä, enköhän mä löydä, täytyykin siirtyä seuraavaksi sinne...:)

Cappuccino Muistaakseni kelalla katsotaan siitä päivästä saapuneeksi kun hakemus sinne sapuu leimattavaksi,tästä menee vielä käsitteleltäväksi (jos sitä tarkoitit pelkääväsi, että vielä käsittelyaika laskettas päälle)? Öööö...olikohan tuo nyt ihan selkeesti??. Mut joo ihan sama täälläkään ei uskalleta kyllä jättää ihan sinne huhtikuun lopulle, jos se hakemus vaik hävii postin mukana!! täytyy vissiin luukulle asti kiikuttaa itse :LOL:

No niin tässä taas tältä päivältä! Vointeja Mammat!
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa pitkästä aikaa!!!! Lukemassa käyn päivittäin, mutta kirjoittelu on harvaa, koitan tsempata ja kirjoittaa useammin, varsinkin nyt kun tuntuu kirjoittelu hiljentyneen. Toivottavasti kaikki ei siirry facebookin puolelle! Olis niin kiva "loppuun asti" seurata kaikkien kuulumisia...
Jos koittais vähän kommentoida "puheenaiheita"... ;)
Supistuksista: Täälläkin on niitä ns. harjoitussupistuksia ollut jo pari viikkoa. Sama juttu edellisissä raskauksissa, joten en ole siitä huolissani. Tuntuvat mahan kovettumisena ja kiristämisenä, aika kurja tunne, mutta kivuton kuitenkin.
Rakenneultrasta: Onnea tuhannesti kaikille hyviä uutisia saaneille!!! Niitä on niin ihana lukea! Oma ultra vasta ensi viikolla, silloin jo rv 21. Vähän pelottaa että onko kaikki hyvin. Kovasti kyllä tuntuu päivittäin potkuja ihan jo mahan läpikin, isikin on niistä saanut osansa. ;)
Isyyslomasta: ollut juttua... Mun mies on yrittäjä, joten ei mitään isyyslomaa "voi" pitää... Tutustuu vauvaan sitten töitten lomassa ja uskon että tarvittaessa auttaa isompien hoidossa ja kotitöissä. Muutenkin meillä on laaja tukiverkosto ja innokkaita mammoja auttamassa. Tuo mieheni on kyllä aivan ihana isä näille meidän tytöille ja silloin kun hänellä on aikaa, niin keskittyy noihin lapsiin 100%, joten uskon kaiken menevän hyvin. Ja luulisin siskojen ottavan uuden perheenjäsenen avosylin vastaan. Kovin jo odottavat vauvaa ja mahalle joka päivä juttelevat ja suukottelevat. Ihania lapsia. :heart:
Mies: auttaa ehtiessään paljonkin kotitöissä ja tekee usein ruokaa. Ihanasti kommentoi hieman kasvanutta mahaa ja melkein joka ilta saan hieronnan. Ei siis mitään valittamista.
äitiyspakkaus:En vieläkään tiedä otanko vai en....
Hankinnoista: Pieniä 56-62 cm unisex vaatteita on tullut osteltu kirpputoreilta jo tosi paljon, myös muutamat tyttöjen hameet ja potkarit oon kaivanut varastosta... Sukupuolta siis ei haluta tietää, mutta aika vahva tyttöolo on itsellä. Uusi, isompi auto ostettiin, samoin turvakaukalo jalustalla, cragon, ja siihen yhteenkuuluvat matkarattaat. Ja hoitopöytä ostettiin. Imetystyynyn sain lainaksi. Rintapumpun kaivoin kaapista... Vaunut ja pinnasänky ovat vielä lainassa ja ne haen kesällä.
Nenna: Sulla on aivan ihana maha!!!! VAU!!! Itselläni ihan pieni vielä... En malttaisi odottaa sen kasvamista! Nyt näytän vain vähän ylisyöneeltä. :ashamed:
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en muista mitä... Nyt nukkumaan, huomenna taas töitä...
Neamma ja masumurunen 20+ 2:heart:
 
huomenta!

ainiin, munkin piti tuota nennan mahakuvaa ihastella jo viimeksi! Mullakin on jo selvästi esillä, mutta vielä menee toppatakit yms päälle kuitenkin, onneksi :) Toppahousuista on pitänyt nyt jättää nappi auki.

Tänään alkaisi päivä taas vatsatanssilla :) toivottavasti ei ala hirmusesti supistamaan, se on noissa harkoissa nyt vähän vaihdellut. Tänään pitäis myös leipoa kummitytölle synttärikakku ja maalata siihen kakkukuva ja väsätä muutamat kukkaset. Kummityttö toivo ensin kuvaksi oravaa ja nyt se kai vaihto sen sellaseks my little ponyks, joka on niinkun merenneito :D Pitänee tarkistaa kumman se nyt oikeasti haluaa :D Mä oon noista kakkujen koristeluista innostunu joskus reilu vuos sitten ja on tullut sit "vähän" hamstrattua noita koristeluvälineitä, ja pakkohan se on sitten aika ajoin leipoakin, että saa koristella... Onko kukaan muu innokas leipoja/koristelija? Mullakin on oikeastaan koko alkuraskaus mennyt niin usvassa, etten ole jaksanut leipoa, mutta nyt siis pääsen taas pitkästä aikaa hommiin :D!

Ihanaa päivää kaikille!
Kukkis ja pieni 22+0 POKS!
 

Yhteistyössä