<3<3<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Maaliskuussa <3<3<3

Pihlamaria ja Anna-79 onnea ultrakuulumisista :heart:

Meilläkin oli rakenneultra tänään. Kaikki oli hyvin. Koko vastasi kahta päivää pienempää kuin np-ultrassa, mutta ei siis iso heitto ja LA:ta ei lähdetty muuttamaan tietenkään sen takia. Muksu köllötteli hassusti poikittain, eli vielä on tilaa liikkua ja kääntyillä.

Vahva tyttöveikkaus saatiin! Mies oli sitä mieltä, ettei kerrota kellekään, mutta jospa täällä ei kukaan tuttu käy kyttäämässä :)

Jospa tässä nyt lopulta uskaltaisi uskoa, että kaikki todellakin on hyvin ja menee tästä eteenpäinkin hyvin. Jotenkin olen koko ajan pelännyt, että jokin on vialla, kun on ollut niin oireetonta ja vieläkään ei juuri niitä liikkeitä tunnu. Paitsi eilen ja tänään on kyllä tuntunutkin jo enemmän:)

Hankintojakin tulikin tehtyä saman tien. Käsityöihmiselle ihanaa, kun pääsee lopulta tekemään omalle muksulle jotain! Ostin vaaleanpunaista lankaa aika kasan (valkoista ja vaaleanvihreää myös varalta - lankakauppa aina hullaannuttaa :)). Ostin myös kaksi pirteänväristä unihaalaria KappAhlista (yht. 5 e).

Saatiin kavereilta lainaan turvakaukalo, keinuistuin, kantoreppu ja pari pienempää tavaraa. He siis itse ehdottomasti halusivat nimenomaan lainata ne meille, eivät myydä... No, jospa ne säilyisivät hyvänä meidän käytössä.

Ihana, onnellinen olo :)

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 21+2 (ultran mukaan siis 21+0)
 
Iltoja!!!

Naistenpäivän kunniaksi meille luvattiin 2x prinsessaa:heart::heart:

Hyvin pienellä varauksella B-Vauveli voi vielä vaihtua pojaksi, jos on tosi pienet vehkeet. Ja napanuora oli jalkojen välissä koko ultra-ajan joten seuraavassa ultrassa sitten :)

4viikon päästä uus ultra! Jee!

Molemmat vauvat oli RT ja olivat myös rv 11 np ultrassa pää alaspäin ja rv 14 "paniikki" ultrassa kkun kävin mielenrauhan vuoksi. Eli kyllä käytökseltään vaikuttaa tytöiltä ja jos tää jatkuu niin ko neitiä odottaes ni kalvot puhkee ennen ko supistukset alkaa. (toiveajattelua) mulla ei pojasta tullu säännöllisiä supistuksia ollenkas... menin sairaalaan koska en pysynyt enää jaloillani kotona.

painoarvio oli 400g molemmilla. ja jalka heil oli 3,5 cm niin iso jo. mitta siis kantapäästä varpaisiin ;)

Siellä oli kaks lääkäriä ja yks kätilö joka kirjas kaikki ylös. Nootti lähti kyllä np-ultran tekijälle kun ei ollut merkannut kohdunkaulan mittaa mihinkään. Ultran mukaan sitä oli jälkellä vielä 4cm eli hyvä juttu sekin.

Ja lepoa lepoa lepoa... tulee olemaan raskasta tästä eteenpäin. Mä en kyl ite kuvitellukkaan mitään helpotusta tähän :) mä olen niin turtunut näihin kipuihin jo et yritän keskittyä johonkin muuhun.

Nyt on niin hyvä olo.

ONNEA muillekkin hyvistä ultrista :flower:

Niisku-rouva + prinsessat

 
Lista päivitetty! 19 tyttölupausta ja 14 poikalupausta :heart:

Sillis Meillä ei koiria ole, joten en niidenkään takia tarvi tuota manducaa.

Te joilla on Gracon turvakaukalo, niin ootteko ottaneet myös matkarattaat? Ollaan miehen kans mietitty, että tarviiko niitä. Ainakaan vauva-aikana ei luulis olevan hirveesti käyttöä. Onhan ne kivannäköset ja kiva ku saa vauvan piiloon uteliailta silmiltä (tän takia alunperin halusin :whistle:). Mutta nyt ku ollaan tosiaan tarkemmin mietitty, niin mitä niillä tekee? Toki sitten isompana on varmaan kätevät, mutta kun meillä on yhdistelmävaunut niin tarviiko erikseen vielä matkarattaita? Ei matkustella, vanhemmat ja muut sukulaiset asuu ihan lähellä ja keskustaanki on lyhyt kävelymatka...

Mua on haluttanu alkaa ompelemaan vauvalle vaatteita ja jonku peitonki haluaisin tehdä.. Onneks äitillä on vinopino ottobretä sun muuta niin pitää katella mitä niistä löytyy :) Plus itelle aattelin tehdä kevääksi fleece-takin, löytyisköhän mistään mammamalliin kaavoja..

Tunnin päästä neuvola, jännittää ku on eri paikka ja th mikä ennen, kun tuo meidän oma terveyskeskus on kiinni tän viikon. Hirveesti on ainaki tällä kertaa asia, esim. ne kela-paperit, sokerirasituksesta, labratuloksia..

Merlina ja muru 22+6:heart:
 
Huomenta!

Onnea N-R hyvistä ultrakuulumisista, oot ollukki niin huolissas..

Onnittelut myös Pihlamaria, Anna, TB ja Liisakaisa!

Kyl se rakenneultra on vaan niin huojentava ja ihana, vauva on jo ihan selkeä vauva ja saa kaikkia mittoja eri ruumiinosista niin osaa jo vähän päätellä vauvan koko ja näköä..

Miten mulla on sellanen olo et nyt tulee meijän pinoon enempi tyttölupauksia??

Joku oli aijemmin kyselly et vieläkö on ruokahimoja, voin listata omat: lihahyytelö, suolakurkut, leipäjuusto, viinirypäleet...mulla on tällanen tapas meininki, ei tee mieli mitää oikeeta ruokaa paitsi mehevää, paksua medium pihviä isolla nokareella kermasta homejuustoa muttahhh.....sitte kesällä ärh..

Mahanlääppijät: niihin en oo mitenkään pahemmin törmänny, parhaimmat ystävätkin osaa kysyä et saanko kokeilla jos sanon et nyt vauva melskaa, miehen tyttö on ihana kun paijailee ja kuuntelee masua ja kertoilee mulle aina et mitä vauva on sanonu, poika ei vielä paljoo muuta välitä ku et äitin napaa on kiva tökkiä ja sen jälkeen esitellä omaa napaa..

Enemmän rasittaa se mahan koon kommentointi, kun mun mielestä se ei edes ole mikään hillittömän iso, niin muiden mielestä oon jo "ihan räjähdyspisteessä".plääh.

Käsitöistä: Mä sain pojalle just neulottua kevät pipon, miehen tytölle viel samanlainen erivärisestä langasta ja sit alotan tekee tulevalle tytölle puuvilla haalaria loppukesää ja syksyä varten ,vähän jännittää et miten onnistuu ku oon toisteseks tehny vaa pipoja, sukkia ja tumppuja..ja ah, ne lankakaupat, niin ihania..

Meillä jännätään sitä risteilyä jo kovasti, eka reissu lapsilla laivalla. Pojalle ostin vedettävän matkalaukun ja tytölle pitää käydä hakemassa joku kiva käsilaukku mihin saa pakkaa sit ajanvietettä hyttiä varten..

Näin aivan hirveetä painajaista viime yönä, mulla oli viikkoja 24 ja alko ihan kauheet supparit, sit huomasin et olin vielä eksän kanssa yhessä ja meillä oli 7 lasta ennestään.. Jotenkin sain sinniteltyä et vauva pysy sisällä viikkon 27 asti ja sit ku aloin ponnistaa ni just sillon heräsin..huh, onneks...

Olikohan vielä muuta, eipä kai..

Possu ja pikkusiskosaukko 23+5
 
23 poks!!!!

Ja "pieni" kuva..
Tuli huono kuva ja koitin vähä muokata että sais jottai selvää..pitää koittaa ottaa kuva viä tänään niin et seison,ite ottamalla en saa mahaa mahtuun kuvaan niin kokonaan :D



 
Vau mikä masu nennalla!!! Itselläni viikkoja on vähemmin mutta pari kyytiläistä ja mun sf oli 21cm rv 19... ja kun katsoin entisiä neuvolakortteja niin pojasta huiteli niillä viikoilla samassa, mutta neiti alakäyrillä, luulen et johtus tästä että poika oli pt ja tyttö rt ja nyt nää tytöt kans rt ollu kaikissa ultrissa :)

Kyl me hiukan viel toivotaan et se b-vauveli vaihtais sukupuoltaan. Siitä siis sanottiin et tyttö, mutta tarkistetaan 4 viikon päästä samalla kun tarkistetaan B-vauvelin sydän uudestaan. Ei ollu mitään hälyyttävää kaikkea ei vaan saanut näkymään ni ensi kerralla kokeillaan uudestaan eri asennosta. En pysty makaamaan siinä pedillä selällään enää...

matkarattaat, meillä oli esikoisesta sillaset et siihen sai turvakaukalon suoraan kiinni ja esim, kauppareissut käteviä. En ol ikinä tykänny laittaa lastani kaupan kärryjen kaukaloon. Ei missään kerrota koska ne on viimeks pesty tai edes desinfioitu jos ovat kovakaukaloita.

Tekis mieli kyl pistää koneet käyntiin ja alkaa pesemään vauvan vaattei... mut ehkä vielä kuitenki liian aikaista sille tohinalle... kerkee sen sit myöhemminki...

oli mul viel jotain muuta mut unohdin ihan kokonas.... hmmm..

aurinkoista päivää kaikille :D

Niisku-rouva + prinsessat

 
Heippa taas, ihanan aurinkoinen päivä!
Mä aloitin päivän pitkällä lenkillä koirien kanssa, ja mikä parasta, ilman kipuja! Alkoi jo mennä hermo tuohon yhteen ja samaan vaivaan, mille en selitystä ole saanut. Reippaasti kävellessä alkaa siis pistää oikealle aika alavatsaan. Tuntuu aluksi samalta, kuin esim. juostessa joskus tuntuva rintapisto, mutta kipu kovenee, ja leviää myös muualle alavatsaan. Ei ole mitään supistelua kuitenkaan. Tuntuu pahimmalta aina kun siirrän oikeaa jalkaa, pysähtyessä kipukin loppuu/helpottaa. Neuvolassa arveli, että saattaa olla joku hermo pinteessä, tai sitten jotain suolistoon liittyvää. Osaisiko täällä joku kotitohtori esittää mitään arvauksia? :D

Muutosta ja neuvolan vaihdosta on ollut puhetta. Joku kyseli, miten se neuvolan vaihto käytännössä menee. Taisin aikaisemminkin jo sanoa, että mulla on täällä vanhassa asuinpaikassa maailman kivoin terkkari, ollaan aika samanikäsiä ja tullaan tosi hyvin juttuun. Nyt sitten muutetaan, ja uuteen neuvolaan vaihtaminen onnistui ilman mitään ongelmia. Koska seuraavana on lääkärineuvolan vuoro, vanhasta neuvolasta kehotettiin ottamaan uuteen paikkakuntaan yhteyttä heti. Soitin uuden paikkakunnan neuvolaan, ja hänen onnistui varata minulle lääkäriaika, koska olen asunut ko. paikassa lapsuuteni, ja tietoni löytyivät vielä koneelta. Muuten oltaisiin saatettu joutua odottamaan siihen, kunnes muuttoilmoitus on tehty, jolloin olis tullut tosi kiire ajan saamisen kanssa. Vanhaan neuvolaan taas en olisi enää muuton jälkeen päässyt, kun uusi kunta olis joutunut tekemään maksusitoumuksen toisen kunnan lääkärissäkäyntiä varten.

Merlina, juu, ei mun viestin tarkoitus ollutkaan olla mikään palopuhe kantoliinojen tai vastaavien puolesta, eivät tosiaan varmasti sovi kaikille. Enhän mäkään tietty tiedä tykkäänkö kapistuksesta sitten käytännössä yhtään, liikkumisen vapaus vaan houkuttelee :D

Matkarattaiden tarpeellisuudesta oli myös puhetta. Mä oon miettinyt ihan samaa, enkä nyt yhtään tiedä mihin tulokseen tässä tulis. Olis kyllä helppoa, jos sais tosiaan sen auton turvakaukalon vaan lyötyä rattaisiin, mutta sitäkin mietin, että tuleeko sille oikeasti käyttöä. Meillä on kauppaan jne. kävelymatka, ja luulis esimerkiksi isompien shoppailureissujen onnistuvan muullakin tapaa... On tää vaikeaa, kun ei ole mitään käsitystä mitä kaikkea sitä tarttis. Toisaalta, aikaahan tässä vielä on, voihan niitä hyödyllisiä kamoja ostella sitten myöhemminkin, tuskin matkarattaita heti ekoina päivinä tarvitsee :)

Kerroinkohan mä jo omista käsityöjutuista... Nohh, lyhyesti sen verran, että into tehdä kaikkea mahdollista olis tosi kova! Mulla vaan on peukalo täysin keskellä kämmentä, onnistuin just neulomaan vauvan takkiin kaksi täysin eri kokoista etukappaletta, vaikka ihan samaa ohjetta seurasin ;)

Hankinnoista vielä, onko teillä minkä verran niitä ihan kaikkein pienimpiä vaatteita? Mä oon löytänyt muutamat 50cm ja muutamat 56cm vaatteet, mutta mietin että kannattaako niitä kauheesti ostella edes lisää, jos nyt ei jostain satu jotain vastustamatonta kävelemään vastaan...

Nyt alkais vapaapäivän siivousurakka, aurinkoista päivää!

Sillis ja ipana 23+1
 
Yövuorot takanapäin ja päätä särkee!

Ihania ultrakuulumisia täällä, onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! Meillä olisi se kauan odotettu ultra huomenna ja kyllä jo jännittää!

Manducasta olitte puhuneet ja voin suositella lämpimästi. Ystävälläni on tuo manduca ja se on kyllä ihan päivittäisessä käytössä! Siihen on helppo nukuttaa lapsi ja lenkille pääsee tosi kätevästi. Hän oikeen hikitreenaa vauvan kanssa ulkona. Maducan paras puoli on se että lasta voi kantaa myös selässä, mikä on huomattavasti helpompaa kuin edessä kanto. Me saatiin sellanen cragon rintareppu ilmaiseksi, mutta harkitsen vielä suuresti ihan tuon manducankin hankkimista!

Matkarattaita ei nyt ainakaan vielä osteta kun meillä saa sen turvakaukalon lyötyä niihin yhdistelmävaunujen runkoon kiinni. JA päädyttiin sittenkin niissä vaunuissa ihan perinteisiin nelipyöräisiin (kääntyvien etupyörien sijaan) mutta muuten merkki ja malli pysyi samana, eli ostetaan Hartanin topline X:t.

Naapuri toi eilen iltavisiitillään pari pahvilaatikollista pojan vaatteita joten jos meille tulee ukkovauva niin sille ainakin löytyy vaatteita. Mies ihmetteli että miksi niillä noin paljon niitä on ollut ja mä nauroin että ootko koskaan miettinyt kuinka monta kertaa päivässä niitä vaatteita täytyy vaihtaa...

No nyt ei muuta tule mieleen! Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Tiinu ja nappula 20+1
 
Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille hyvistä uutisista ja onnea Niisku-Rouvalle kaksostytöistä (silläkin varauksella, että toinen vauva on sittenkin poika) ;)

Mulla oli tänään hirveä paniikki aamulla, kun huomasin vuotaneeni kirkkaanpunaista verta, sellaisen pienen epämääräisen "klöntin". Vuoto onneksi tyrehtyi nopeasti rusehtavaan viiruun ja lopulta kokonaan. Jos se olisi jatkunut, olisin jo soittanut ä-polille, mutta onneksi kävi näin. Mullahan oli nt-ultrassa arvelu tyhjästä sikiöpussista elävän sikiön lisäksi, mikä joulu-tammikuussa vuotikin jonkin verran, mutta luulin sen jo olevan ohi. Ehkä tää kökkäre oli sitten se loppu sikiöpussi, kalvot tai jotain, en tiedä. Mutta toivotaan nyt, että vuoto pysyy vastaisuudessa poissa! Vähän huolettaa istukkakin, joka on toistaiseksi kohdun takaseinämässä eikä millään tavalla tukkeena kohdunsuulla, mutta voiko se valua sieltä vielä jossain vaiheessa alas? Pitää kirjoittaa seuraavaan neuvolaan pitkä kysymyslista...

Onneksi vauva kuitenkin potkii ja myllertää päivä päivältä enemmän. Siitä tiedän, että elossa on.

Neuvola eilen ja siellä oli kaikki hyvin. Vauvan syke vaihteli 150 molemmin puolin, pissa oli puhdas ja hemoglobiini on pysynyt 130:n paremmalla puolella (kiitos raskausvitamiinien). Lisäksi sain Kelan paperit täytettäväksi ja lähetteen sokerirasitukseen. Koska mulla on veri Rh- niin saan rampata verikokeissakin ainakin kahdesti vielä.

Sf-mitaksi saatiin 21cm, mikä ei ole mielestäni mikään suuren suuri kun menee kuitenkin käyrien sisäpuolella, mutta th sanoi, että se voi kieliä suurempikokoisesta vauvasta. Uskotteko te tähän?

Sitten todettiin epäonnekseni se, että mulle on tullut tän raskauden aikana jo 9kg lisää painoa. Myönnän, että on syömiset päässeet "vähän" repsahtamaan :ashamed: mutta onneksi th ei tästä kauheesti huolestunut eikä oikeastaan edes suositellut pidättäytymään syömisissä. Minä itse sitten tokaisin, että taitaa olla paras jättää makeampia vähemmälle... Ehkä th ens kerralla pitää palopuheen, jos painonnousu on edelleen 600-700g/vko. Kauheeta! Ekassa raskaudessahan mulle tuli painoa maltilliset 12-14 kiloa, ja haluisin samoissa lukemissa tälläkin kertaa mennä. Vaan noinkohan se on enää mahdollista?

Lepoa mammat!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 22+2
 
Pikavastaus tuohon Sf-mittaan...
Mulla mitattiin siis viime neuvolassa (vko 22+0) se, ja oli 20,5cm eli lähes sama kuin sulla. Terkkari sanoi, että on kuulemma tosi yleistä, että kulkee ekalla mittauksella vähän yläkanttiin, eikä kuulemma tarkoita vielä mitään. Siinä sitten kyselin tarkentavia kysymyksiä ko. mittauksesta yleensä, ja siihen vastattiin että lapsiveden määrää & jonkin verran myös sikiön kokoa seuraillaan. Eli en kyllä hänen puheidensa perusteella tekisi vielä johtopäätöksiä vauvelin koosta :)
 
Onnea ihanista ultra kuulumisista:heart:.Ja toivottavasti niisku sinunkin olo helpottui kun pääsit ultraan ja kun nyt pääset useammin tutkimuksiin:).

Mulla oli sf mitta viime neuvolassa viikolla 21. niin 25cm..Näillä viikoilla en vielä tiedä onko se vauvan koosta vaiko ihan vaan että kohtu kasvaa hurjaa tahtia.
Mutta niinkuin olen aiemmin kirjoittanut niin mulla on ollut perää noissa mitoissa.
Esikoisella meni yläkäyrällä ja oli 54cm ja 4230cm,kakkosella oli keskikäyrällä(vähän ylempänä) ja oli 4020 ja 52cm,kolmosella meni kokoajan yläkäyrällä ja reilusti sen yläpuolella ja oli 51cm 4626. Eli tässä odotuksessa jos kasvaa vielä lopussa huimaa tahtia niin haluan sen kokoarvion.

Mutta jos on edellisissä odotuksissa ollut iso sf mitta eikä vauvat mitenkään kovin isoja ole olleet niin eipä sitä sitten kannata miettiä:).En minäkään muuten mutta haluan että tällä kertaa huomattaisi että jos tämä vauva kasvaa paljon.
mutta kyllä sen itsekkin tuntee yleensä.mulla ainakin oli kolmosta odottaessa tosi aikaisin olo että se oli iso,tuntui että istuin sen päällä ja kun makasin niin ihan kuin se ollisi ollut tossa mun sylissä.hankala selittää:D.mutta mun mielestä on nykyään ihan normi koko jos on sen 4kiloa.

Eli toi s sf mitta varmaan perustuu johonkin vähän vanhempaan tietoon?.Kuitenkin elintavat parantunut,vauvat isompia ym:)

Mä olen alkanut syömään ton raskausdiapetes ohjeen mukaan.Eipä ole nälkä,eikä tule turhaan naposteltua:).suositttelen!

Supistuksia alkaa olla jo todella paljon.ja ne on aika kovia..Tarkkana saa olla ettei tee liikaa liikkeitä jotka rasittaa kun sitten niitä tulee parhaimmillaan iltaan 5-20.

Manducan haluan minäkin:).lähinnä sillä kun kakkonen on vauvan synnyttyä 3v2kk niin ei pakolla jaksa kävellä pitkiä matkoja.mutta eipä sitä kovin kuumalla voi pitää niin sitten tuo istuu tuplien jalkatuella:)

ääh,tänään ollut riesana käsien ja jalkojen puutuminen!.Tuntuu että puutuu todella helposti.

Mutta nyt ei muuta taas tällä kertaa.en yhtään muista mitä olitte aiemmin kierjoitellut,ja jalkakin puutuu niin että sattuu!

Vointeja:) mm itu 22+4
 
Ihania ultralupaukisia monelle...:heart:
Täällä ollaan talvilomalla ja käytiin tosiaan kylpylälomalla 3vrk, jonka koko ajan kuopus oli 39 asteen kuumeessa. Nyt on menossa jo 5.pv kuumetta ja kun CRP oli VAAN 22, niin ei edes korviin kattoneet, kotia vaan sairastaan....Nyt sitten ukkelikin alkoi tänään kuumeileen... Kiva lomafiilis, ja viikonlopulle ois luvassa esikoisen 6v synttärit...
Olen sitten käyttänyt tämän päivän tehokkaasti, leiponut viikoloppua varten, siivonnut kaappeja ja pessyt jääkaappia...Ja se kyllä tuntuu nyt alapäässä...

Supistuksista: Onko kellään kokemuksia supistuksista tässä vaiheessa? Mulla ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut ainuttakaan supistusta ennen synnytystä. Nyt kuitenkin useana päivänä alamahaa on vihlonut kovasti ja mietin onko nämä nyt niitä vai mitä nämä on.

Perjantaina ois oma neuvola ja esikon 6v neuvola peräkkäin, katotaan kumpi on kasvanut enemmän, poika yhdessä vuodessa vai äiti kuukaudessa...:LOL:

Minttu-82 ja Ilmari 19+6 :heart: HUOMENNA PUOLIVÄLI!!!!
 
Terveiset rakenneultrasta. Vauvan rakenteet oli kunnossa ja tulossa olisi pitkäsäärinen Poika! Ei paljon kyllä jäänyt epäselväksi. Pippeli oli ensimmäinen mitä ruudussa näkyi. Kasvoja ei suostunut kääntämään kuvattaviksi joten saatiin sitten mukaan kuva pitkistä jaloista ja pippelistä. :D Voi tätä onnea. Isosiskohan on jo olemassa. Istukkakin oli jo noussut kohdunsuultä ylöspäin. :)
 
Neuvolassa käyty :) pissa oli puhdas, verenpaine ok, hb oli laskenu 136:sta 103:n :s Eli rautaa syömään, painonmuutos viikossa 732g (koko raskausaikana painoa tullut 7,3kg) :S meinasin pyörtyä puntarille ku näin oman painon... HUHHUH, tosin ei se terkkari mitään tuosta painosta sanonu, tai sen verran että on hyvä että paino nousee... Sydänäänet huiteli 145-155, sai doppleri monoa vähän väliä :D Labratuloksista se streptokokki b oli nega ja hiivasta vissiin oli jotain, mutta tarvi vaan sillon lääkkeen jos oireilee, eikä mulla mitään kutinaa ym. oo ollu. Ja sokerirasitukseen parin viikon päästä.

Seuraava neuvola onki jo 3 viikon päästä :)

50cm ja 56cm vaatteista bodeja tosiaan kumpaakin kokoa n. 10, housuja n 5, yöpukuja n. 5.. Tuohon lisätään vielä yks äitiyspakkauksellinen vaatteita (toki siellä varmaan on vähän isompiakin), ne muutamat mitä tulee äitiyspakkauksesta ja mitä oon tilannu muttei ole vielä tullu. Eli kyllä mulla ainaki noita pienempiäkin vaatteita on reilusti.

nennalla ihana masu!

Täyttelin ja lähetin nyt kelan paperit, ja laitoin loppujen lopuksi äitiysloman alkavaks ihan normaalisti. Katotaan mitä sen yhen kuukauden teen.
 
Voi kauhia mua jännittää niin että kuolen pian!!! Huomenna nyt olis se rakenneultra viimein ja vihdoin!!!!! Mutta se on vasta iltapäivällä, kiva ny ootella kokopäivä sitä!!! Mä niin toivon että kaikki olis hyvin ja saisin onnellisena raskauttani jatkaa loppuun saakka.....

Tänään taas kyllä niin potkinu masussa!! <3

Anu ja pikkuinen 21+4
 
Moi!
Eilen oli neuvola. Painoa oli tullut viikossa +506, ja kyseli mun ruokailusta, tuntui että piti hirveen saarnan. Nyt oli painoa 70.6 kg, RR: 108/72, pissa puhdas, hemppa: 114, suositteli rautatabuja, syke:140-145, sf-mitta: 20 cm. Seuraava nla lääkäri 4 viikon päästä. Rv oli eilen 22+0
 
NiQ
Osaiskos joku auttaa :) Eli lähdössä viiden viikon päästä Turkkiin lomalle viikoksi, ja mulla on Tapiolasta sellainen jatkuva matkavakuutus, mutta korvaako mikään matkavakuutus myös vauvaa/vauvasta johtuvaa "sairastumista"? Entä jos ottaa sen vauva-vakuutuksen, korvaako sellainen? Mitä muuten olette mieltä tuosta matkustamisesta (silloin 28. viikko) onhan se silloin vielä turvallista jos kaikki on mennyt normaalisti muuten? Lähinnä siis tuo lentäminen, että aiheuttaako se paineiden vaihtelu jotain haittaa?

NiQ (jolla on kyselykausi vol. 263) & Pena 21+6
 
MommysMonsters, mulla sama juttu. Eli jos mun ekan raskauden sf-mittoja ja pojan syntymäpainoa vertailee, niin onhan niissä jokin yhteys, kun silloin mitta kulki koko ajan ylimmän käyrän tuntumassa ja poika oli syntyessään 4100g. Mutta mutta, en nyt vielä haluaisi huolestua mahani koosta!

Soitin verisestä vuodosta sittenkin neuvolaan ja siellä suosittelivat, että käyn äitiyspolilla tarkistuttamassa tilanteen. Kuulemma pienestä tiputtelustakin on ohjeistuksena käydä jossain näytillä. Samaa sanoivat polillakin, kun soitin sinne. Niinpä sitten lähdin kesken töiden sairaalaan, jossa kahden lääkärin voimin kohtua ultrattiin sekä päältä että sisäkautta. Mitään syytä vuodolle ei kuitenkaan löytynyt, eikä sitä kuulemma yleensä löydykään. Nuori lääkäri sanoi, ettei mikään verinen vuoto näillä viikoilla ole normaalia ja jos vuodan uudelleen, niin ehdottomasti pitää sitten tutkia juttu tarkemmin. Tulipa käytyä. Nyt sormet ristiin, ettei vuotoa enää tule.

Illalla supistelee taas, tai ainakin on tosi epämukava olo. Vatsakin on sekaisin :| Kaikki alkoi siitä, kun kävin kaupassa ja kannoin kahta täysinäistä muovikassia. Uskaltaako tässä enää mitään tehdä, kysyn vaan.

NiQ, mekin lähdetään reissuun ensi kuussa. Olen silloin 27. ja 28. kuulla raskaana eikä th nähnyt mitään syytä, miksen voisi lentää. Jos veriset vuodot jatkuu, niin sitten pitää varmaan miettiä asiaa uudelleen, mutta muuten ei ole mitään vaaraa vauvalle ja äidille pitemmästäkään lentomatkasta. Kannattaa varata itselleen vähintään käytäväpaikka, että pääsee välillä liikkumaan ja riittävä juominen, lentosukat ja mukavat vaatteet on ehdottomat. Mulla ei ole jatkuvaa matkavakuutusta, joten otan sellaisen erikseen matkaa varten, en vaan vielä tiedä, että mistä. Sellaista ainakin jostain luin, että vakuutusyhtiöltä kannattaa tarkistaa, mitkä sairaalat se lomakohteessa kattaa. Eli jos hätä tulee, ei turistia välttämättä huolita mihin tahansa hoitoon, ellei sairaalaa ole erikseen merkitty matkavakuutukseen.

Anulle tsemppiä huomiseen ultraan!

Sukkasillaan
 
A-H
Huomenta! Jos sitä kerrankin jaksaisi vastailla kaikkeen mitä muistaa :)

Onnea hyvistä ultrakuulumisista sekä tyttö/poikalupauksista! :flower:

Pieniä vaatteita 50-56cm meillä on jonkin verran. Enimmäkseen kuitenkin 60cm vaatteita, mitä esikoinenkin käytti vauvasta asti, vaikka olivat aika telttoja (syntyessään tyttö 46cm 2980g).

Äitiyspakkauksen mies haluaakin, joten se sitten otetaan :)

Kantoliinoja meillä on tällä hetkellä 2 ja kolmas saadaan kesällä kaverilta. Yksi kudottu, tiukka liina, yksi trikoinen, jossa paneeli ja sitten saadaan trikoinen :) Kantoliina oli tosi kätevä kun esikoinen oli vauva, ei nimittäin vaunuihin suostunut ja päiväunet oli 15-30min jos jossain muualla yritti nukuttaa kun liinassa. Kotityöt ja lenkkeilyt onnistuivat myös mukavasti. Toivottavasti ens kesä ei ole yhtä oksennuskuuma kun edeltäjänsä, niin liinaiusta voi jotain tullakin! Toisaalta saattahan tämä tulokas sitten viihtyä vaunuissakin.

Tuplarattaiksi ostimme ne Z-line Jule twinit. Saa nähdä mitä tykätään, kaverilla on sellaiset ja on kovasti tykännyt. Talvellakin päässyt ihan hyvin liikkumaan, vaikka lunta on ollut. :)

Perhepedissä nukutaan. Meillä on kolme 80cm runkopatjaa vierekkäin, joten nukkumatilaa on 240cm. Riittää varmasti koko perheelle :) Tyttö saa oman sängyn sitten kun haluaa, vielä ainakin on yöllä tarvinnut isiä ja äitiä lähelle, että pystyy rauhoittumaan öisten heräilyjen jälkeen taas unille. Moniallerginen, vatsavaivainen typykkä siis kyseessä ja yöheräilyjä on. Allergiat onneksi helpottaneet herkkyyksiksi ja viljat ovat ollet se pahis nyt pitkään.

Vaippahankintoja ei onneksi kamalasti tarvitse tehdä, esikoisen vaipat tallella. Harsokangasta ostin n.20 harsoon, pitäisi jaksaa kaivaa saumuri esiin ja surauttaa harsot valmiiksi :D

Turvakaukalo saatiin, Britaxin Baby safe+ ja telakka. En ilman telakkaa kyllä ois suostunu ottamaan kaukaloa, on tuo vaan niin kätevä :)

Muita hankintoja ei vissiin tarvitse sitten tehdä kamalasti. Kylpyamme tietysti täytyy ostaa, mutta kaikki muu taitaa sitten olla :)

Supistuksia ollut jo monta viikkoa, niin oli kyllä esikoista odottaessakin. Vatsa menee kovaksi ja välillä täytyy ihan jäädä rauhassa hengittelemään, että menee ohi. Ei erityisen kipeää tee, niin eivät olleet neuvolalla huolissaan, kun ekassa raskaudessa oli sama meininki jo jostain 15+ viikoilta. Tyttö syntyi 38+1.

Kevät tekee kovasti tuloaan, vaikka tällä hetkellä näyttäs tulevanki lunta. Sauna on täynnä esikasvatusta vaativia rehuja :D Eilen siivosin ton kuistin ja laitoin jo tuolit siihen, niin pääsee lämpösinä päivinä nauttimaan iltapäiväkaffet kuistille :) Auto myös huutaa keväistä värivahausta, sitä innolla odotellessa :p Myös kattoluukun tiiviste pitäs vaihtaa ja muuta sellasta pientä näperrystä...

Ruokavaliosta jätettiin kaikki viljat pois. Mies pudotaa painoa, mulla viljat närästää ja tytöllä tulee maha kipeäks/ripuli ja yövalvomista. Elämä kyllä huomattavasti helpottanut :) Ei närästä enää, ei yhtään! Ennen saattoi polttava oksennus tulla, kun niin närästi :/ Mieskään ei kuorsaa ja tyttö nukkuu jopa 8h pätkiä välillä, tosin nyt taas ollut pientä nuhaa, niin valvottanut :/

Liitoskivut loppuivat kun seinään, kun aloitin taas punttitreenit ja kohdunpohjanlihasten treenaamisen :eek: On kyllä huomattavasti helpompi olla, kun ei tarvitse illalla suunnilleen kontata sänkyyn. Alkaa tämä raskaus taas tuntua niin ihanalta! Sama oli tyttö odottaessa, alku oli helvettiä, mutta loppu todella helppoa ja ihanaa aikaa <3

En muista tuliko nyt kaikkeen vastailtua, mut taas joskus sit lisää :)

A-H & pikku-A 23+2
 
Huomenta!

Sukkasillaan onneksi kaikki hyvin ja vuotokin pysynyt ilmeisesti pois :hug: Ei sen punasen näkeminen ole mun mielestä ikinä normaalia :D

Joskus mietein et miks miehillä on keppi jolla leikkiä ja pissiä ei tarvitse ikän miettii missä kunnossa joku yleinen wc on ku ei niitten tartte istua siihen pytylle. Ja jos miehet edes kerran elämässään vuotais viikon ja tuntis ne samat mielialanvaihtelut ni mä veikkaisin et ne vetäis ittensä jojoon!

Noh rumasti ajateltu, mut meni taas aamu niin ketuille miehen kans tai no alko jo eilen illalla kun mä menin isoäitini seuraksi ja hän jäi lasten kanssa kotiin. Mä pistin taas jonku muun etusijalle. Huoh mikä äijä taas, tuleehan sille nää miesten oikut kerran kuussa kiukuttelee ku pikkulapsi ja mikään ei auta ja mitään ei sais tehdä ja sit tarttis kuitenkin kaikki tehä ja hoitaa.

Kaiken lisäks vaikka mies on ollut tässä se meidän perheen tukipilari ja kaikki hoitanut ja siitä olen potenut syyllisyyttä ni nyt aamulla pisti mies pahottaen mun mielen ja huus et mun tarttis nostaa perse täst koneen alta ja mennä töihin sen jälkeen saan avata suuni ja kertoa mielipiteitä hänen työajoistaan. Tää on niin just tätä. Esitetään et kaik o hyvin ja sit ko mul alkaa olemaan hyvä olo etten itke ja mieti miten me nyt pärjätään ni sit vedetään matto jalkojen alta. huoh.

Mä olen niin vihanen etten edes kertonut miehel et menen kampaajal tänään. Onneks se ei maksa mulle mitään, kaveri harjottelee mut kampaaja ku kampaaja.

POKS POKS rv 21!!! jei!

enää 9 viikkoa ni heillä on hyvät mahdollisuudet selvitä ja siitä 8 viikkoa ni heiät haluaa jo lääkäritki ulos :D Eli mul on 17 viikkoa jäljellä. <3<3
 
Ellille syvimmät osanottoni.. :hug:

Isosta sf-mitasta: Mulla esikoisesta huiteli yläkäyrien yläpuolella koko raskauden, mutta johtui siitä, että olen itse pienikokoinen ja vauva oli perätilassa. Nyt taas mitat käyrien yläpuolelle (viimeksi rv 21 oli 24cm) ja jälleen tämä tapaus perätilassa. Joillakin varmasti kertoo ihan luotettavastikin vauvan koosta tuo sf-mitta, mutta tokihan siihen vaikuttaa (ainakin oman kokemuksen mukaan) vauvan asento kohdussa ja äidin koko. Siis että tietysti esim. perätilassa on korkeet mitat, kun vauva ei "mahdu uppoamaan" lantioon.. :)

Merlina: No meillä on esikoisen jäljiltä se Gracon kaukalo ja nyt ajateltiin ostaa siihen ne matkarattaat sitten. Me ainakin tykätään aika paljon ihan pelkästään ruokakaupassakin käydä porukalla ja sitten varmasti tosi näppärää vaan se kaukalo naksauttaa kiinni niihin rattaisiin. Esikoisen aikaan aina laitettiin se kaukalo ostoskärryyn ja sitten toiset kärryt ostoksille :D Tai sitten herätettiin vauva kesken unien ja laitettiin niihin ostoskärryjen turvakaukaloon.. :/ (Mulla oli aina harso mukana minkä laitoin niihin kauppojen turvakaukaloihin vauvan alle, ne on kyllä monesti paskasia.) Mutta etenkin aina sit harmitti vauvali herättää unilta autosta.. Kyllähän niitä ilman varmasti pärjää (pärjättiin mekin), mutta mä just ajattelisin, että ne on sillon vauva-aikaan kätevät yhdistelmänä sen kaukalon kanssa kauppareissuilla jne. En sitten muuten tiiä, tekeekö tommosilla matkarattailla mitään.. varmaan jossain kaupungissa/ reissussa, mutta täällä korvessa hiekkateillä niillä ei pääse varmaan edes eteenpäin! :D

Mahanhiplaajat kyllä joo ehkä häiritsee, etenkin jos on joku puolituttu. Musta ainakin tuntuu sille, että ne vaan hiplaa mun mahaa, eikä sitä vauvaa :D Siis että jotenkin sitä ei ite osaa silleen ajatella miten iso se masu on :) Muuten mua ei kyllä mitkään kommentit mahasta tai muuten liikauta suuntaan eikä toiseen..

Hankinnoista: Ihan niitä pienimpiä vaatteita "täytyy" ostella :), sitten ajateltiin ostaa ne Gracon matkarattaat ja Saksata tilataan eBayn kautta semmonen ihana korisänky ensisängyksi <3 Siksi Saksasta, että siellä on kolme kertaa halvempaa, kun Suomessa! ;) Muuten onkin esikoisen jäljiltä kaikkea mahdollista.

Pearl ja pieni 24+0 POKS!!
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty ja pippeli näky. Eli poikalupaustuli! Ihanaa! :heart: Mies ainakin on tyytyväinen ja vaikka mulla vähän oli tyttö olo niin oon tosi onnellinen minäkin! Mehän saatiin naapurilt jo ihan hirmuisesti nimenomaan pojalle sopivaa tavaraa ja vaatetta! Voi tätä onnea, yhtä hymyä olen kyllä ollut!
Poika oli masussa siten ettei yhtään kasvokuvaa antanut ottaa, ei itseasiassa edes kunnon sivuprofiilia! Joten samat kävi kuin tuittumurulla, mahtaako olla niin että ne miehet haluavat esitellä vain sitä tärkeintään! :D
No mulla sitten oli se istukka takaseinässä, mutta tuli niin alas ja lähelle kohdunsuuta (josta ne aiemmat vuodotkin johtuivat), että saatiin kontrolliaika viikolle 28, joten sillon varmasti varmistuu onko poikalupaus paikkansa pitävä!

Tiinu ja jäppinen 20+2
 
merlina meillä oli esikoisella gracon kaukalo, mut matkikset emmat. ei niille meillä olis ollu käyttöä ihan vauva aikana, vasta nyt isompana (lapsi 10kk) käytetään paljonkin. pakataan auton perään ku lähetään kauppakeskukseen, kesälläkin ihan näppärät.. :)

täälläkin jo 20+1, ihana kun vauvan liikkeet tuntuu jo niin hyvin et mahaan ilmestyy välillä pieni kova kohouma, jalka tai käsi siis :) ei tarvi enää miettiä onko se vauva vai mikä!! eilen oli varmasti vaavin selkä masua vasten, kun oli niin kova kohta mahassa, ja potkut tuntu sit tuonne 'sisään'. tällä hetkellä tuntuu tuonne alas...

mulla on jotenki poikaolo :) tasan viikko rakenne ultraan!! moni on täällä jo käyny, oonkohan viiminen..? :)

pikkuvaatteet tooosi henkilökohtasta, meillä ei ollu 56 paljon käyttöä, 50 ei menny ollenkaan. tyttö oli 53cm syntyessään ja kasvo hyvää kyytiä :)
nytkin ajattelin panostaa 62 ja 68 vaatteisiin, tottakai muutamat ihan pienetkin täytyy olla jottei rievun tarvi olla ekoja viikkoja liian isoissa kamppeissa :)

paino 'virallisesti' tullut pari kiloa, saas nähä ens neuvolassa!! varmasti tullu ainaki se pari kiloa lisää, sen verran hyvin maistunu laskiaispullat ja muut:kieh:
 

Yhteistyössä