<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

Iltaa arvon naiset!
Tytöt lähti mammalle yöksi ja kohta olisi tarkoitus mennä miehen kanssa saunomaan. Kivaa olla ilta ihan kahden kesken. Aamulla tosin menemme molemmat töihin, mutta jos silti vähän pidempään jaksais valvoa ja kattoa vaikka jonkun leffan. =) Olin muuten tuon esikoisen kanssa elokuvissa tänään katsomassa sen disneyn uuden pätkän Kaksin karkuteillä. Oli tosi hauska ja esikoinen ihan haltioissaan, ikää 5v. Suosittelen! Mahtavia 3d kohtauksia.
Facebookista: En ole koko naamakirjassa enkä aio liittyä! Joten toivon että mahdollisimman moni jatkaa täälläkin kirjoittelua. Olisi niin kiva "loppuun asti" kuulla kaikkien raskauksista ja jakaa kokemuksia ja saada tukea.... Mun mielestä meidän pinossa on hieno ilmapiiri. Kunpa tää facebookin ryhmä ei tee meille samaa kun tuolla maaliskuisissa.
Toppatakista:Sain juuri alkutalvesta ystävältäni takin, johon oli itse kyllästynyt. Se oli iso, mutta nyt sopiva ja sillä pärjään.
Mahaan koskemisesta: En tod. pidä jos/kun tullaan mahaa lääppimään! Mies ja omat lapset tietty saa ja oma äitini ja isoäitini. Mutta ei muut! Ärsyttää jo se kun neuvolassa sitä mittaillaan ym... Se on jotenkin niin henkilökohtainen asia ja haluaa sitä pientä siellä sisällä suojella kaikelta...
Jaahas, sauna kutsuu!
Neamma ja masumuru 18+ 3
 
NiQ
Mua kans riipoo toi mahan taputtelu. Nyt jo on 3 ihmistä tullu taputteleen, vaikkei tuossa paljon muuta vielä ole näkyvis ku kunnon läskimakkarat. on kyllä ärsyttävää! :/

NiQ & Pena 20+2
 
Iltaa palsta!

Jo täällä on tullut kirjoituksia =)

FB
En ajatellut sinne liittyä, vaan pysyn tässä palstalla =)

Kaukalo
Meillä taitaa olla Gracon joku? Telakallinen joka tapauksessa. Telakka löytyy molemmista autoista.

Tuplat
Tää on edelleen harkintamyssyn alla. Käytiin liikkessä kattoo Britax B-Dualeita, mut joku niissä ”mätti”. Mä haluaisin ne Phil & Tedsit, mut niissä isompi ei pääse nukkuma-asentoon, ni oikeestaan sen takia jäänyt nyt sit listalta pois. Britaxissa molemmat pääsee makuuasentoon. Mut katellaan nyt sit vielä ”perinteisiä” vierekkäinistuttavia. Kaposet pitää olla, että eteiseen saadaan ne säilytykseen. Mut viel mietitään..

Äippäpakkaus
Enpäs oo miettinyt.. Kolmoselle ei otettu, mut ei se rahakaan oikeen ”missään tuntunut”..

Supistukset
Ei oo ollut yhtään.

Toppatakki
Menee hyvin kiinni. Villakangastakki jossa napit loppuu rinnanalle, joten massu pääsee kivasti siihen kasvamaan=)

Mm
Meillä kans esikoinen täyttää parin viikon päästä jo 10v!! Siis apua, mihin tää aika oikein katotaa … Ja ite en oo kyllä yhtään vanhentunut..

Synnytyksistä
Meillä ei pitänyt paikkansa väite, että kyllä se seuraava tulee sitten nopeammin.. Mulla ei oikein tapahdu mitään ennen kuin kalvot puhkaistaan, eli synnytys ku käynnistyy ni voi mennä 2-3päivää ennen ku päästään kalvoja ees puhkasee..
Mutta ponnistusvaiheet:
Eka 19min
Toka 7min
Kolmas 5min


(.)
Omanapa se oottelee vaan rakenneultraa. Miten se odottavan aika onkin niin pitkä … =)
Edellisen jakson sydänääniä aattelin nyt kattoo =)

Lehtis kera pikku lehden *18+0* Poks
 
Heissulivei! kommentoitavaa olisi taas vaikka millä mitalla, kun vaan muistaisi...:ashamed: Lukenut oon, mutta kun 2-3 pv vierähtää kirjoittamisesta niin tätä se sit on :)

RD En nyt enää kuollaksenikaan muista, ketkä liittyi tähän joukkoon kohtalotovereikseni. Mulla ei ollut rasituksessa eikä muutenkaan mitään oireita RD:stä, kun joku niistä kyseli. Eikä oo edelleenkään mitään erityisiä oireita, sokeritkin on tosin pysyneet kotimittauksissa normitasolla. Kerran oli paasto 5.6, kun raja 5.5. Tulkaa ihmeessä tohon RD-odottajat- pinoon ainakin lueskelemaan! Siellä on paljon raskauden eri vaiheissa olevia odottajia, jotka narahtaneet eri arvoista. Ruokavinkkejä saa, jos on niiden tarpeessa ja vertaistukea tietty!

Facebook Ihan hyvä idea paikkakuntakamujen löytämiseksi ym. Itse pysyn toistaiseksi vain täällä ja toivon monien muiden ohella, ettei tääkään pino kuihdu! :)

Toppatakki Vielä menee päälle, juuri ja juuri. Kevääksi ostin kirppikseltä babydoll-mallisen, rintojen alta levenevän mustan takin. Kevättä odotellessa...:p

Liikkeet Nyt tuntuu jo päivittäin, jee! Muistaakseni tuntui masun päältä viime raskaudessa n. vkoilla 23-24. Silloin oli istukka edessä, mikä vähän vaimensi niitä päälle päin.

Äitiyspakkaus olisi ihana ottaa, mutta v.2008 pakkaus esikoiselta vielä hyvissä voimissa. Uskon myös kirppiksien voimaan, kuten joku muukin täällä teki: sieltä löytyy pakkauksenkin vaatteita tosi edullisesti. Esikoiselle ottaisin kyllä varmasti; ihana, ainutkertainen juttu <3

"Luonnollinen lapsuus-kirja" ja muut kirjavinkit Musta toi oli myös tosi hyvä kirja ja allekirjoitan monet ajatukset mm. alkuperäiskulttuurien tavoista hoitaa lasta/vauvaa. Pikkuisen "kova" tyyli kirjoittajalla kuitenkin, itse olisin hiukan pehmentänyt viestiä, jos olisin tuon kirjoittanut. Keskusteluahan se saa kyllä aikaan, mutta jotkut voivat aika pahasti syyllistyä. Itse suosittelen myös Malla Rautaparran uutta kirjaa "Raskaus, synnytys, äitiys - äidiksi omaa kehoa kuunnellen". Aika paljon siinä on fysiologista puolta käsitelty, joogaharj. ym. mutta myös asiaa psyykkisestä valmistautumisesta tulevaan, kivunlievityksestä jne.


Turvakaukalo Meilläkin on tuo ilmeisen suosittu Graco logico s. Tyytyväisiä ollaan oltu! Kuten joku mainitsi, se on tosi tilava. Meidänkin jäbä matkusti siinä vähän yli 1-vuotiaaksi. Tilavuus tietty tekee sen, että kaukalo on myös isompi kuin jotkut muut. Itse kun en kulje autolla, niin meillä on aina mies ollut sitä kantamassa. En tiedä, olisinko jaksanut itse kanniskella isohkoa poikaa siinä. Jotkut Maxi-cosit mm. näyttävät sirommilta, mutta niistä en sitten käytössä tiedä mitään. Telakkasysteemi Gracossa on kätevä ja hinta passeli.

Töihinpaluu Olen ollut kotona vakit. työpaikastani nyt yli pari vuotta ,esikoinen siis 2v 2kk. Tiukkaa on ajoittain ollut, mutta oon ollut tosi tyytyväinen päätökseen. Toivon, että voin pitää tulevan vauvelinkin kotihoidossa ainakin parivuotiaaksi, eli mahd. olisin palaamassa töihin 2013 syksyllä.

Liikunta Olin eilen zumbaamassa salilla, jossa zumba on raskaana olevilta kielletty! Kysyin tunnin jälkeen ohjaajalta asiaa (onneksi mua ei sentään ajettu pois tunnilta) ja hän selitti, että kaikki heidän ohjaajistaan on sitä mieltä, että zumba ei sovi raskaana oleville :O Siinä on kuulemma niin paljon "vatkausta", että on vauvallekin huonoksi ja mainitsi jopa keskenmenoriskin. Toisaalta sitten sanoi, että eniten säännössä on ajateltu ekakertalaisia, jotka eivät mahd. ole tanssineet koskaan. Mua jäi vähän ihmetyttämään ko. ohjaajan jutut. Itse olen ymmärtänyt, että vauva on hyvin suojassa lapsivedessä "vatkaukselta" ym. Lähinnä kai tollasessa voi oman kroppansa rikkoa, jos revittelee liikaa. Oikaiskaa mua nyt, liikunnan ammattilaiset tmv. jos oon väärässä! Ajattelin kyllä jatkaa zumbaa, salsaa ym. omien tuntemusten ja voinnin mukaan.

Jeps, tulipa taas vuodatusta :ashamed: Enää viikko rakenneultraan :)

Pihlamaria & Hippula 19+2
 
Helevetti ku piti säikähtää äsken.. Mun rotikka nartulta poistettiin ti märkäkohtu joka oli päässyt erittäin pahaksi.. Kaikki menny tähän asti hyvin, kunnes äsken olin viemäs sitä pihalle niin sen alla jumalatoon verilammikko!! Sain onneksi päivystävän eläinlääkärin kiinni joka totesi että on kudosnestettä mitä vuotaa.. Ja kun sitä tarkemmin kattoinkin niin ei se puhdasta verta ollut!! Kiva vain kun kukaan ei varootellu että tuollastakin voi tapahtua!!! Ei kai sitä nyt luulis aivan määräänsä enempää tulevan?? Laitoon terveyssiteen siihen ja teipillä selkään kiinni niinkuin neuvo!!
 
Rakenneultran koko arvio: Käytiin viikolla 20+1 ja koko arvio oli 311g, poika tulossa. Mutta vaikuttaako tämä arvio muka jotenkin syntymäpainoon? Kahdelta ekalta ei olla rakenneultrassa käyty, joten oma kohtaista arviota en pysty sanomaan.

Pikkumies alkanut hirveesti heilumaan mahassa. Liikkeet on kyllä jo tuntunut rv 16 lähtien, mutta nyt on parin päivän aikana voimistuneet hurjasti ja lisääntyneet. Taitaa kaveri kasvaa vauhdilla :)

Zumba: Tuntuu kyllä aika hassulta ettei saisi tunneilla käydä, kunhan muistaa ottaa rauhallisemmin ja jättää hypyt pois. Ja tosiaan jos menee omantuntemusten mukaan. Itse kyllä ainakin aioin käydä zumbaamassa. Kesällä samaisessa ryhmässä kävi eräs nainen ison mahansa kanssa zumbaamassa ja hyvin tuo näytti siellä menevän vaikkakin rauhallisempaan tahtiin :)

Nyt lähden kaivamaan hiihtosuksia esiin ja testaamaan niitä jäälle :)

Muumi ja pikkumies 22+3

Muoks. Töihin paluusta, aioin olla todennäköisesti kotona kunnes tämä masuasukas täyttää sen kolme vee. Noi hoitomaksut kun on aika tyyriitä, jos kolme lasta täytyy laittaa hoitoon.
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Zumbasta minä sen jätin viikoilta 12 jo varmaan. Olen zumbannut sitä ennen n.vuoden. Se oli kova paikka. Yritin käydä tuneilla "rauhallisempaan tapaan",mutta en vain siihen pystynyt. Ja alussa olin aika pelokas kaikesta erikoisesta tekemisestä :) päädyin jättää zumban ja siirtyä pilatekseen yms rauhallisempaan. TÄMÄ on minun mielipiteeni, mutta kyllä siinä mielestäni melkosesti vatkataan, isketään jalkaa maahan, tärisytetään koko kroppaa, toki millä voluumilla sen tekee tai tekeekö ollenkaan niitä kohtia zumba tunnista on toinen. Mä itse vain hurahdin niin siihen zumbaan että en pystynyt kuin täysillä sitä vetämään sen energisyyden ja fiiliksen vuoksi!!:)) Sit kesällä kun kroppa antaa siihen luvan niin ehdottomasti aloitan zumban, aivan parasta!!

No niin siinä zumbasta. Mut tuota en olekkaan kuullut että se olisi ihan kiellettyä menemästä, mikä sali kyseessä jos saa urkkia? Minustakin jokainen itse kuuntelee omaa kroppaansa ja menee niillä tuntemuksilla!

zannuli & pallero 22+3
 
Huomenta.

Tukivyöstä oli kuin olikin apua, mutta ainoastaan jos seison tai kävelen. Ei voi pitää kiinni jos istuu koska painaa vaarallisen kovin masua. Mutta apu se on pienikin apu.

Käytiin eilen tuttavaperheen luona iltaa istumassa ja heillä on kaksoset. Sain paljon paljon enemmän tietoa heiltä ja samat kauhistuksen aiheet jaoin heidän kanssa miten meitä kohdellaan.

Mä olen ihminen joka viimetippaan yrittää löytää jokaiselle asialle loogisen selityksen ja rauhoittelen muita, olen aina auttamassa muita ja itseäni hoidan siinä sivussa. Eli en ole mikään "mulle kaikki nyt heti mulla lohkes kynsi nainen" Niin kyllä se loukkaa syvältä kun kukaan ei halua edes kuunnella eikä ota vakavissaan.

Perjantai ilta oli yhtä hävityksen kauheutta, pelkään että lapset saavat jotain traumoja tästä mun odotuksesta. Sain kauhean kipukramppikohtauksen kun vaan makasin sohvalla... mies oli soittamassa jo ambulanssia kun ei pystynyt mua auttamaan. Se nyt vielä olis puuttunu jos ambulanssi olis pihalle kurvannut ja ne ei oliskaan ottanut mua mukaan tutkiakseen paremmin niin mut olis leimattu ihan kaapeliaivoks. Siis sitä mä olen aina pelännyt et valitan turhasta ja kun on oikea hätä en saakkaan apua... vaikea selittää...

No nyt on mennyt paremmin ja huomenna menen ostoksille ja käyn ostamassa niitä tukipöksyjä... mul on yhden alushousut joissa tosi hyvä se masun tuki kohta, käytän niiden alla vielä alushousuja koska muuten ne olis jatkuvasti pesussa.

No sit mul tuli tällänen uus oire tähän kaikkeen... mua pistää tosi lujasti vasemman suoliluun kohdalta. polttavaa kipua... voisko tää olla virtsatulehdus. Mul ei ole ikinä ollut virtsatulehdusta joten en tiedä miltä kuuluisi tuntua, ei mulla ole mitenkään lisääntynyt vessassa käynti... määrät mitä mä päästän on kyl pienentynyt. Eikä mua pissatessa satu tai sit se peittyy ton paineentunteen alle... hmm.

Kauhean vaikeeta on jos yksin menen loppuun asti miettien kaikkea kun neuvolantätiä ei kiinnosta.

mul on 1.3. seuraava neuvola ja sinne aion alkaa valmistautua jo nyt. Kirjotan kaiken paperille mitä mä sieltä haluan ja jos ne ei onnistu ni katson tarpeettomaksi mun käydä siellä. Tiksejä saa apteekista ja verenpainemittari kyllä löytyy ja aina voi soittaa et haluaa viedä virtsakokeen ni ne kirjottaa tietokoneen kautta lähetteen.

8.3. rakenne ultraa odotan innoissani. Saa nähdä vauvelit ja ehkä tietää sukupuolenkin... ja sit pitäis saada niitä jatkokäyntejä äpolille.

Tuttu sanoi eilen et kyllä hän kävi viikon välein ultrassa vaikka kaikki oli hyvin mut se on se norm. käytäntö kaksoisraskaudessa. Heh mut on ultrattu kerran... :/

Sit mä kuulin et kaksoisraskauksia ei päästetä kauheesti yli rv 38 eli eikö mun La oo sit se rv 38 eikä 40... hmm...

Itse pidän seuraavaa etappia rv 24 kohdalla, silloin vauvojani kohdellaan lainsilmissä ihmisiltä ja heitä pyritään hoitamaan kaikin keinoin.

Nythän jos soittaa äpolille ni ne sanoo ettei he pysty mitään tekemään kun viikkoja on niin vähän.. Siihen lauseeseen on kyllä vaikea tuudittautua...

katoin Faktalta synnytysohjelmaa siinä henkiin jäi 428g :) Kyllä ne on sitkeitä sissejä noi pikkuset.

Liikkeistä meillä mies on tuntenut jo alkuviikosta asti, kunnolla liikkeet. Ja mulla ne näkyvät kun toinen potkii... tulee sillanen kohouma :D

Huolettaa hiukan ku toista en tunne silleen erikseen... on vaan tasaista potku-nyrkkeilyä joka puolella masua. Ja liikkeitä satelee todella paljon koska ovat vuoronperään hereillä... ;)

No mutta taas tuli romaani...

Fb on ihan kiva... ehdin kyllä kirjottelee molemmissa. Kuvia herkemmin laitan fb:hen kuin muualle :)

Nr+ pirpanat
 
Hei Mammat

Piti minunkin tulla kertomaan rakenneuä uutiset. Oltin viikolla 21+2 ja hienosti kaikki kunnossa. No minun niin vahva poika tunne vahvistui lääkärin kommentilla että 95-99% tämä on tyttö, ei näy poikien vehkeitä :) Joten se siitä Severistä sitten :). En tiedä miten minä näin väärin olen sen ajatellut. Meillä poika sekä tyttö,niin kummastakin on kokemusta. No kaippa mielessäni odotin poikaa niin kovasti,vaikka olen NIIN onnellinen toisesta prinsessasta.

Hienosti oli neitillä painoa 475g, katsoin pojan rakenneuä painoarvioin joka oli 450g ja tyttö oli 321g.Pitäisköhän nuo sokerit uudelleen tarkistaa ;)

Mutta nyt leipomaan jotakin sunnuntaina kunniaksi :)

Niinikki81
 
NiQ
Niisku-Rouva Olisko mahdollista, että sulla olis voinut muljahtaa toinen lonkka pois maljasta ja palautua samantien takaisin? Mulla meinaan muutama viikko sitten kävi niin ja kuvailisin sitä kipua samanlaiseksi kun sä. ja siis mulla se oli menny ihan vaan päikkäreiden aikana :D ja kun heräsin niin hirvittävä kipu eikä oikein toinen jalka pelittäny yhtä nopsaa ku toinen... kipu oli pahana muutaman päivän ja sit siitä alkoi hellittämään, mut pari viikkoa yhteensä oireili.
 
Iltaa.

Viettänyt vähän hiljaiseloa, kiireitä ollut kun tossa pari viikkoa sitten aloitin erään kurssin ja pääsin jatkamaan, huomenna alkaa virallinen opiskelu. Mietin miten olette hoitaneet opiskelun ja lapsen hoidon samaan aikaan?
FB:stä itse käyn usein. En tiedä vielä liittyäkö ryhmään.
Itselläni keskiviikkona ultra ja 8.3 neuvola.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä mennään flunssan kourissa neljättä päivää ja olo on kuin jyrän alle jäänyt. Muuten olo ollut ihan ok vähäisiä supistuksia lukuunottamatta, ja lisäksi mun mahassa asustaa touhukas pikku kaveri joka rettelöi niin ettei voi olla tuntematta :whistle: ei ole siis jäänyt isännällekään epäselväksi tuo liikkuminen....

kutinaa oli jollakulla ollut, täällä myös! Välillä tuntee itsensä ihan apinaksi kun raapii menemään : /

Niisku-rouvalle piti kommentoida muutamaakin juttua, niistä nyt ensimmäisenä tuo lasten suhtautuminen äidin huonoon vointiin. Itse olin viime raskaudesta pitkään huonossa kunnossa ja kärsin hirveistä kipukohtauksista/ krampeista ja vuodoista. Tietysti lapset näkivät minun huononvointini(7v ja 9v), koska se tosissaan oli loppujen lopuksi niin huono etten olisi edes kyennyt enään "esittämään" hyvinvoivaa, vaikka olisin halunnut. Kaiken lisäksi se paljon toivottu pikkusisko ei sitten koskaan tullut laitokselta kotiin.
Puhuimme heille aika avoimesti ja vastailimme kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Nuorempi pääsi asiasta "yli" nopeasti, mutta vanhemmalle tytölle jäi pitkäksi aikaa tarve olla aina luonani, koska jotenkin hän ajatteli että jos hän jättää minut yksin minulle käy taas jotakin.
Tämän takia panttasimmekin tietoa nykyraskaudesta aika pitkään, koska pelkäsin heidän suhtautumistaan, tai lähinnä sitä tulisiko pelko taas takaisin. Mutta näköjään lapset vaan osaavat käsitellä asioita jos siihen antaa heille madollisuuden.

Ja muistathan että itse tunnet oman kroppasi parhaiten, koita vaan saada omat ajatuksesi ja tuntemuksesi selvästi esille.
Samoin kuin joku muukin ehdott, ehdottaisini neuvolatädin vaihdosta, koska kyllä sitä jonkinmoinen puolin toisin oleva luottamus pitäisi olla koska sieltä neuvolasta sun pitäisi sitä tukea saada.

Nyt alkaa tulla romaania ja pääkin alkaa lyödä tyhjää jo tällä erää, joten jaksuja mammat!
 
Huomenta.

Ei särje mistään!!! Vaikka heräsinkin tähän aikaan 5.30 ni ei sekään haittaa. :D

NiQ mäkin vähän kallistun sun ehdotukseen. Ja toivon et pysyy nyt kaikki pois!

Daffodil Olen miettinyt ja miettinyt kumpi on parempi... mut meidän neiti on niin "tietäväinen" kaikesta. Alkoi eilen iltapuuron syönnin yhteydessä selittämään et "kohta ne vauvat tulee, ne tulee äitin pimpistä ulos" Olin hetken ihan :O ja selitin asiaa hänelle jotenkin ettei hänen tarvitse asiaa yksin pohtia nukkumaan mentäessä. Neiti kuitenkin vasta 3v.

Vielä kun neiti tajuais et oma sänky on oma sänky. Veli alkaa vasta nyt kiekumaan kun tahtoo äitin ja isin sänkyyn, mutta neiti on maannut siellä jo 3h jos siirtää alkaa ulisemaan ja sitten herää velikin.

Mies hermostuu koska menee töihin ja hänen mielestä se on ihan sama missä neiti nukkuu kuhan on hiljaa ja nukkuu. Mun mielestä se on raivostuttavaa. Anteeks nyt vaan mut en mä ole ikinä päässyt isän ja äidin viereen, eikä ole siskotkaan... ni miks mun tartteis ottaa omat mukulat viereen nukkumaan koska ei mun nukkumisesta tule yhtään mitään. Enkä mä koe että olen jäänyt jostain äidinrakkaudesta pois kun olen joutunut nukkumaan omassa sängyssä laitokselta asti.

no me mennään enne rakenneultraa keskustelemaan sinne perheneuvolaan tästä kasvatus ongelmasta. Jonka mieheni on sysännyt mun niskaan. Ei sitä kiinnosta mikään... Se antaa kaiken periksi jos neiti vähänkään vingahtaa.:kieh:

anu84
meni ihan ohi eilen koko juttu, toivottavasti koiralla kaikki hyvin. Mä en muista oliko meidän koiralla kyseisen leikkauksen jälkeen tuollaista, siitä kun alkaa olemaan jo aikaa... :/
 
Muakin alkoi ihan mietityttämään nuo Niisku-Rouvan neuvolakäynnit. Vaikkei henkilökohtaisesti asia minua koskekaan, niin ihmettelin voiko tosiaan olla noin, että sinua ei riittävästi seurata... Eilen sitten kyselin eräältä tutulta, joka sai kaksoset joulukuussa, että miten häntä oli tarkkailtu raskausaikana. Ja kyllä ihan samoin oli mennyt, eli viikolle 28 asti oli vain normaalit kaksi ultraa ja neuvola noin kerran kuussa. Tämän jälkeen oli ä-polilla käynti ollut 3 viikon välein ja neuvolat normaalisti lisäksi. Hänelle oli sanottu, että kaksosraskauden riskit painoittuu nimenomaan sinne loppupäähän, ja siksi silloin tarkkaillaan enempi ja ettei kahdella ensimmäisellä kolmanneksella tulleille mahdollisille ongelmille ole juuri mitään tehtävissä, kuten normaaliraskaudessakaan. Hänellä oli myös ollut erittäin kivulias raskaus alusta loppuun, eikä mitään sairaslomia saanut ennen sitä 28 viikkoa, tosin sanoi, ettei kyllä alkanut sellaista vaatimaankaan ja noilla viikoilla oltiin neuvolasta sitä ehdotettu. Kuulostaa siis sinunkin kohtelu ihan tavanomaiselta (ja neuvola siis aivan eri paikkakunnalla), joskin tylysti asiat sanottu. Tämä tuttuni kyllä tuntui neuvolatätiään arvostavan, vaikka hänellekin oli hyvin tiukkaan täti todennut, ettei sitä kaksosraskautta tarvitse jatkuvasti stressata ja normaalia elämää vaan pitäisi nyt elää. Sanoi kyllä näin jälkikäteen aluksi valittaneensa turhastakin jatkuvasti neuvolaan, joten epäili kyllä ansainneensa läksytyksen :whistle:.

Itsellä on nuo lonkat joka raskaudessa löystyneet niin pahoin, että tosiaan kyljellään nukkuessa muljahtavat välillä paikaltaan ja kipeytyvät muutenkin kauheasti. Viime raskaudessa lääkäri sitten niitä tutki ja väänteli niin, että lopulta oli kaksi lääkäriä vetämässä takaisin paikalleen. Eipä tainnut ottaa ongelmaa tosissaan ennen sitä, koska tämän jälkeen oli kohtelu hyvinkin paljon ymmärtäväisempää... Nyt on papereissa jo valmiiksi tästä merkintä, joten ei tarvitse sitä tutkia uudestaan.

FB, en ole siellä lainkaan, joten minä ainakin pysyttelen täällä.

Anulle piti kommentoida, että on se kauhea miten noi eläimet aiheuttaa huolta ihan kuten lapsetkin, toivottavasti koira voi hyvin ja toipuu nopeasti!

Ja synnytyksistä vielä, itsellä ensimmäinen synnytys kesti kaikkiaan 14 tuntia, josta tunti ponnistusvaihetta. Toinen kesti neljä tuntia, ponnistus 10 minuuttia, ja sairaalassa ei tästä oltu, ku 1,5h. Kipulääkkeitä minulle ei annettu ja sanoisin, että todella paljon kauheampi oli tämä jälkimmäinen, vaikka lyhyt olikin. Painajaisia näen vieläkin ajoittain siitä. Ei peloitteena kenellekään, itsellä johtui suurelta osin kauheasta kätilöstä. Nyt on jo sekä neuvolasta, että äitiyspolilta opastettu lähtemään sairaalaan heti supistusten alettua, voi tulla nopeasti.

Maitoa... jo sitä valuu niin, että piti liivinsuojia ostaa, heti jos rintaan vähän olkavarsi painaa niin alkaa tihkua. Huoh, rasittavaa...

Supistuksia on myös päivittäin, mutta niin oli aiemmistakin raskauksista. En viitsi kauheasti niitä stressata, pitää vaan istahtaa hetkeksi ja seurata, ettei peräkkäin tule pitkään.

Tässä kaikki tältä erää, aivan ihana ilma! Nyt kaikki auringosta nauttimaan, ainakin siellä, missä paistaa. Näin se kevät alkaa tulla, eilen jo tippui katolta vettä ja kuisti kuivui auringossa, IHANAA!

Knox ja papu 18+4
 
Huomenta!

Anun koiralle paranemiset!

Lasten nukkuminen, meillä ongelma oli juuri toisinpäin kuin niisku-rouvalla. Mä olin aina ajatellut perhepetiä ja tyttö ei siinä hyvin nukkunutkaan vaan ainoastaan omassa sängyssä ja lopulta alko nukkua kokonaisia öitä kun laitettiin omaan huoneeseen :( Ja nyt sitten mietin tuskissani että mitähän tuo neiti ajattelee kun menee illalla omaan sänkyyn kun vauva sitten on kuitenkin meidän vieressä. Koko muu perhe yhdessä ja tyttö joutuu omaan sänkyyn...Ehkä mä vaan ajattelen sen näin, ja tyttö nukkuu tyytyväisenä edelleen omassa huoneessa niinkun tähänkin asti.

Mulla eilen supisti tosi inhottavasti koko illan. Ja tänään ja eilen vauva on liikkunut vähemmän. En kyllä oo siitä nyt huolissani. Liikkeitä kuitenkin aika ajoin muutama tuntuu ja lisäks eilen tuntu vähän liiankin kovaa sellasia ilmeisesti potkuja tuonne lantioon jonnekin. Eli vauva on kai kääntynyt nyt sit potkimaan alas/selkäpuolelle. Ja meillä on rakenneultra perjantaina!

Ihanaa päivää!
Kukkis ja pieni 20+2
 
Huh mikä yö takana. Närästi ihan älyttömästi eikä rennietkää auttanu ku jonku 10min ja alaselkää särki eikä mikään ollu hyvä asento. Oltiin eilen miehen siskontytön synttäreillä ja tuli siellä istuttua 3-4 tuntia koko ajan niin kyllä huomas. Ja ku tuli puhetta, ettei voi mitään pitkiä matkoja enää tehä ku on niin vaikea istua ja varsinkaan loppuaikana. Niin anoppihan se kehu kuinka se oli vaan viimesillää tehny pitkiäki autoreissuja ja sano että nykyaikana ollaan hirveen herkkiä ym.. Voivoi... Kaikillahan se raskaus meneeki just samallalailla, ja voiko 24 vuoden takaista raskautta niin hyvin muistaa, eiköhän aika kultaa muistot :)

Meillä ei tuu lapsi/lapset nukkumaan vieressä, koska mies on ihan hirveä pyörimään ja viskelee käsiä ja jalkoja joka yö mun päälle. Välillä itteäkin hirvittää millon se jysähtää kunnolla mahan päälle, muutama yö sitten oikein heittäyty selällä mun keuhkojen päälle, heräsin siihen ku en saanu happea. Onneks ei menny mahan päälle :S Saa nähä miten yösyötöt hoituu sitten...

Mun on pakko lähteä ostamaan tänään uudet rintsikat, taas jonku kasvuspurtin ottanu tissit. Nyt huidellaan sitten jossain E-kupissa, mitähän ne on sitten ku imettää?

Merlina ja murunen 21+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Barbapörrö;23227450:
Piti tulla kommentoimaan tuosta facebook-ryhästä. Mulla nousi karvat pystyyn kun luin ton viestin tosta heinäkuisille tarkoitetusta ryhmästä, tuntu suorastaan huonolta vitsiltä, kun täällä just oltiin puhuttu tosta maaliskuisten tilanteesta ja oli käynyt lukemassa miten siellä homma meni ihan piloille. Toivottavasti täällä ei nyt homma luisu samaan, kun on niin kiva seurata jo tuttujen ihmisten raskauksien etenemistä täällä puolella.

En tahdo toki ketään loukata tällä viestillä! Nämä oli vain omia ajatuksiani asiasta!
Sama täällä! Kun on toimiva keskustelukanava jo auki ja kaikki on hyvässä hengessä mukana täällä kaksplussalla...
Ja tää on avoin kaikille; helppo löytää uusienkin heinäkuun mammojen.
Nykyään kaikki kerhot ja seuratkin siirtää tiedottamisensa facebookiin.
Kaikki ei sinne yksinkertaisesti halua liittyä, mutta on "pakko", jos haluaa pysyä ajan tasalla itseä kiinnostavista asioista.

Mukavaa, jos kaksplussallakin pysyy osa mammoista:)
Ja hyvää viikon alkua kaikille!
 
Joo kyllä koira voi ok jo!! Ja tosiaan sitä kudosnestettä kuuluukin tulla sieltä pihalle, mutta Ronjalla nyt tuli sitten holahtamalla, kun ei ole aiemmin tiputellut yhtään!! En muista että ikää olisin menny niin shokkiin etten meinaa osata omaa puhelintani käyttää!!! :O

 
nyt olen viikon verran saanut nauttia liikkeistä (sipaisuja, kuplintaa, jopa potkuja)! mies ei vielä tunne, mutta onneksi kuulee dopplerilla! ihanaa!

ultraan on vielä 8 yötä, jännittää onko kaikki hyvn ja tietenkin odotan kovasti vauvan näkemistä

Takeista:
toppatakki ja villakangastakki (alin nappi auki) sopivat vielä joten kuten, kohta otan käyttöön vanhan, hiukan kulahtaneen A-linjaisen takin, joka on nk, välikausitakki. Talvialeista ostin POP:in äitiys-windstopperin -70%. Ulkoiluun kiva, mutta koska väri on kirkkaan turkoosi/sininen, en taida käyttää kaupungilla ja töissä!

Istuminen: mulla on nyt ollut käytössä töissä vajaan viikon Togu Dynair tasapainotyyny, punainen. Jakaa paineen koko tyynyn alueelle (ei enää tunnu istuinluut). Myös lantion pyörittäminen ja muu liike päivän mittaan hellpottaa muita oireita. Suosittelen kaikille, joilla istumista paljon. Sain tämän lainaksi työterveydestä. Voisi melkein harkita ostavansa itsellekin, nettikaupoissa n. 30e.

Anna+Urmas 19+3
 
Tulin vain pikaisesti kyselemään teiltä äitiysvaatteista.
Onko kukaan löytänyt/ostanut spagettiolkaimisia tai hihattomia puuvillaisia äitiystoppeja??
Ja jos hinnan saan vielä, niin olen todella kiitollinen.

Mä en löydä sellaisia mistään! Tai Stockalta löysin, mutta materiaalina oli polyesteri ja polyamidi; ei kivan tuntuinen päällä :(

Mä ostin neljä vuotta sitten Lindexiltä pari tuollaista toppia ja olivat tosi käteviä aluspaitoina, mutta nyt sieltäkään ei enää mammavaatteita saa.
Ja nyt silloin hankittu valkoinen toppi on niin kulahtanut, ettei sitä enää kehtaa käyttää, kun se kuitenkin näkyy päällipaidan alta.
 

Yhteistyössä