Moiks!
Oon ollu
sairaalassa ja tosi lähellä keskenmenoa. Nyt en jaksa lukea kaikkien kuulumisia, myöhemmin, kun vähän voimaannun tässä, mutta kerron pikaiseen omaa napaa...
Mulla on nyt kotisairaanhoito apuna kerran päivässä laittaa suoneen antibioottia ja toista syön sit pillerinä kolmesti päivässä. Diagnoosi:
selittämätön septikemia!!?? Toisin sanoen lääkärit eei tiedä mun sairastumisen syytä, eikä veressä kasvaneen bakteerin alkuperää... Mut onneksi siihen lääkkeet nyt hyvin tehoaa ja tulehdusarvot laskee. Jos ei ois lääkkeet alkanu tehota, ois jouduttu kohtu tyhjentää, koska mun tila olis ollu sit niin hengenvaarallinen jo. Epäilevät, et on saattanu lähteä sieltä kohdusta alkuun!!?? Mut on nää tosi mystisiä juttuja.
Tästä sais pitkänkin tarinan, mut ma-su yönä alkoi
vatsakivut ja supistelu (aika kovat kivut, mut ei sietämättömät )ja
limainen vuoto ja kuume. Ma aamuna soitin
neuvolaan ja th käski käymään. No oli ihan sitä mieltä, että
vti se on. Minä ihmettelin, kun tosiaan sitä kuumettakin ihan reippaasti ja olo tosi huono. Kysyin, et voiko se nyt tällaset oireet aiheuttaa ja että eikö oo aika paha vti, jos kuumeenkin tekee??? No th sit vaan tokas mulle, et kyllä voi aiheuttaa ja vaikka keskenmenon! Ja sit sano, et ei oo paha vti, kun ei virtsassa ollu verta. (otti siis sen pikapissanäytteen siinä ja tikutti sen, leukkarit oli plussalla). Käski viedä
seuraavana aamuna pissanäytteen labraan ja
sitä seuraavana ois sit viljenly valmis ja sais lääkkeet! Ei tutkinu, ei antanu mitään ohjeita, kuunteli sentään sydänäänet ja ne oli hyvät.
Seuraavana päivänä menin aamulla viemään pissanäytteen. Kävin samalla siellä neuvolassa, kun olin huolesta sekaisin ja multa oli aamulla alkanu pieni
verinen vuotokin... (tai siinä aiemmin mainitussa limaisessa vuodossa oli nyt verta mukana).
Pyysin terkalta, että jos voisin päästä lääkäriin kun oon niin kipeä ja kun tulee nyt vertakin. No th tuumas, et no voinhan sulle huomiselle ajan laittaa, jos se nyt siltä sitten tuntuu. Ei hän ollut mun kanssa kiinnostunut asiasta keskustelemaan, ei edelleenkään antanu mitään ohjeita esim. mihin mennä, jos tilanne pahenee tms.
Menin kotiin ja verta alkoi tulla enemmän. Sitten päätin, että nyt on pakko toimia, tai oikeastaan se oli mies, joka sen päätti, kun itkuisena sille soittelin. Soitin sit
päivystykseen omaan tk:n. (sama rakennus, missä neuvola) Käskivät tulla heti. Omalääkäri satttui päivystämään, otti ekana heti pika crp:n ja sen jälkeen teki sisätutkimuksen ja kyseli kaikkee. Sit
ambulanssilla sairaalaan lähetti. Crp oli silloin 115 ja hänen mua tutkiessa huomasin, että kohtu oli tosi arka.
Tää kaikki tapahtu noin pari tuntia sen jälkeen kun olin käyny siel neuvolassa.
Sairaalassa mut tutkittiin heti ja kuuntelin, kun lääkäri konsultoi toista lääkäriä, että aletaan kai
hoitaa antibiooteilla, kun kerta elävä sikiö....
Ultrassa näkyi verihyytymää kohdussa ja sanoi, että näyttää pahalle, mut kkoitetaan hoitaa ja katsoa. Sit otettiin kokeita ja testejä monenmoisia ja pääsin osastolle huilaamaan.
Seuraavana aamuna soitin sille tympeälle neuvolan th:lle, että en tarvii sitä lääkäriaikaa ja kerroin tilanteen. Hän edelleen oli sitä mieltä, että pissassa vika, mutta ei näkynyt vieläkään koneellansa ne tulokset. Sinä päivänä kohsun tilannekin näytti jo paremmalle ja vuoto oli vähentynyt, kun antibiootteja oli mennyt suoneen jo muutama satsi, crp oli ed. yhtä korkea. Kuumetta edelleen yli 38.
Torstaina kuumeilu alkoi helpottaa lämpöilyksi ja vuoto väheni edelleen, tulehdusarvo enää jotain 80. Perjantaina tulehdusarvo 50 ja veriviljelystä löytyi bakteeri. Pääsin illalla kotiin ja alkoivat flunssaoireet
Kohdun tilanne oli oikein hyvä, ihan normaali, pikkuasukki on ollut koko aika vilkkaana liikkessä ja hyvät sykkeet, vaikuttaa voivan hyvin ja koko vastaa viikkoja. Vuoto lähes loppu.
Huuh... täällä nyt koitan huilia, takaisin pitää mennä sairaalaan, jos kuume nousee yli 37,5, eilen illalla oli 37,4
Tai jos tulee kipuja tai vuotoa. Ensi viikko sairaslomaa, ainakin nyt toistaseks (aika vähän minusta) Maanantaina sillä seuraavalla viikolla ois vielä sitä lääkekuuria, enhän mä tän kanyylin kanssa töihin voi mennä
Nyt on hyvin positiivinen olo (mitä nyt pikku huoli kumminkin ja tää flunssa, yskä, nuha) =)
Mutta mietin nyt, et mitä teen sen neuvolan terkan suhteen, jotain mun on pakko tehdä, mua niin suututtaa sen toiminta (toimimattomuus)!!!!!!
Ai niin ja pissanäyte oli muuten puhdas!!!
Elli ja Terho 16+0 :heart: