3/2006 täys10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi kesk.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi kesk.

Vieras
Ja eikun kirjoittemaan tytöt =)!
Janis

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Moikka tytöt,

haluisin kysyä teiltä kahta asiaa

1) onko teillä harkkasuppareita=harjoitussupistuksia ja jos on niin kuinka usein?
2) kuinka kauan ajan jälkeen te uskallatte vielä syödä kylmässä ollutta oma tekemää ruokaa (esim. lounaaksi)?

T: Janis ja Bebe

On ollu harjotussuppareita ihan päivittäin jonkin verran. Nyt viel voimakkaampana kun esikoisen kanssa. En osaa sanoo montako päivässä, veikkaisin 5-10...

Täällä syödään jätteitä viel seuraavana päivänä tai niistä tehään uutta ruokaa :). Voisin kyl syödä viel sitäkin seuraavana jos ois jotain muuta kun kalaa, riisiä tai muuta nopeesti pilalle menevää.

Hemmetti! En sit muistanu ottaa neuvolassa puheeks tota synnärille tutustumista... Ois ihan kiva käydä etukäteen kattelee.

-Tiitu 22+3

Moikka,

Mullakin on ollut suppareita nyt muutaman kerran päivässä, ei siis mitenkään kivuliaita vaan semmmosia pingotuksia et maha menee ihan kovaksi.
Noista ruoista siksi, koska söin nytkin lounaaksi sellaista ruokaa joka oli perjantaista ollut viikonlopun yli duunin jääkaapissa ja vielä tonnikalapastaa...Täytyy varmaan olla jatkossa vähän varovaisempi. Kuumensin kyllä ihan älyttömän kuumaksi sen ennen syömistä, ettei listerioosia ainakaan pitäisi esiintyä.

Synnärille tutustuminen tulee meille varmaan ajankohtaiseksi kun mennään synnärivalmennukseen tammikuussa.
T: Janis

Tervehdys siskot hyvät! Tänään olin neuvolassa 22+3. Painon nousua edellisestä käynnistä +367. Verenpaine 130/66. Hb 129. SF 18. Saatiin tänään mukaan myös Äitiys-ja vanhempainrahaa varten sekä äitiysavustusta varten ne paperit. Vähän ehdin jo vilkaista papereita ja vaikuttaa siltä että taas täytyy ottaa kauheesti selvää. Soitella varmaan kelaan tai mennä käymään siellä. Miten ne ei voi yksinkertaistaa tuollaistakin hakemusta. Oli todella ihana kuulla pienen sydämmensyke ja keskustella liikkeiden tuntemisesta. Koska minulla edelleen on harvakseltaan ja vain kevyitä pieniä liikkeitä tuntunut. Mutta neuvolatäti vakuutteli että kyllä vauvalla on siellä kaikki hyvin. Vauvat kuten me aikuisetkin ollaan yksilöitä. Tämä sitten sattuu olemaan harvinaisen rauhallinen tapaus.

Milla täällä kanssa..ruokatunnilla!
Tänään olimme 3d ultrassa ja saimme kotiin oikein hyvää kasvokuvaa dvd:n muodossa vauvelista. Keskikäyrillä mennään vauvan kasvun kanssa ja hyvä varusteinen poikahan meille on tulossa :)
Maksoi paljon, mutta suosittelen kaikille...on aivan ihana katsoa nauhaa kotona, siinä näkee kun vaavi haukottelee yms. Kasvonpiirteissä näkyi jo jotain selkeitä juttuja isältä...nenä oli isin :)
No muuten ei kauheen hyvä päivä työssä eikä muutenkaan..selvisi että työssä ollaan tapaamisen aikaan, eli mä en sinne pääse :( ärsyttää ihan kauheesti!
Palaillaan taas asiaan kun uusia juttuja ilmenee!
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille.

heippa kaikille!

mulla oli tänään neuvola ja kaikki oli hyvin..paitsi että verenpaine on vieläkin alhainen 110/54.

aiemmin kirjoittelin niistä mun liikkeiden puuttumisesta,nyt niitä on alkanut tuntumaan mutta ihan hennosti.mites te muut kellä ei vielä ollut noin rv 20 tuntunut liikkeitä?joko tuntuu ja miten selvästi?

oli kyselty tuolla aikaisemmin että lähteekö isä synnytykseen mukaan.meillä ainakin lähtee,sanoi että oli viimeksi sellainen kokemus mistä ei halua jäädä pois.mieheni voi herkästi pahoin mutta eihän sieltä pääpuolelta mitään kauheuksia nää:)

mamma 23+1

Mä otin just tänään neuvolassa puheeksi sen kun en ole liikkeitä tuntenut mitenkään voimakkaasti. Mutta neuvolatäti lohdutti, että se on niin yksilöllistä miten tuntee. Että nämä pienet tuntemukset on kuitenkin ihan ok. Että saattavat voimistua myöhemmin tai olla jopa koko rakaus ajan rauhallisesti. Olen välillä ollut ihan sydän kurkussa tästä aiheesta. Kun sitä lukee muiden vilkkaista maha asukeista. Mutta kyllä minä nyt rauhoituin ja jaksan taas uskoa tulevaan. Mulla siis 22+3 ja tosiaan aika hiljasta ollut.

Hepetute ja mamma86

juurikin tänään ultrassa lääkäri sanoi, että raskaana olevat liikaa vertaavat toisiinsa tuntemuksiaan. kuitenkin meidän rakenteessamme, istukan sijainnissa ja jopa vauvan vilkkaudessa on eroja. eli ei pidä huolestua jos tuntemukset ovat vaimeampia! hyvä, että edes tuntuu jotain, niin voitte itse seurata pikkuista :)

mitäs muille kuuluu? kovin on hiljaista?

Kaikki hyvin täälläkin.Tänään vihdoin pääsin terkkarille 6½ viikon jälkeen ... teillä muilla nuo hempat tuntuvat olevan niin korkealla, mulla vain 103 :(... ei vaan...ei koskaan muutenkaan ole kovin korkealla ja terkkari ei ollut vielä edes huolissaan...päivittäin kuitenkin nielen Kräuterblutsaftia ja toivon, että siitä pidemmän päälle on apua..esikoista odottaessa mikään ei auttanut...
Meillä sintillä on ihan oma hauska rytminsä..pari päivää hurjaa jumppaa niin että maha hytkyy miltei tauotta ja sitten pari päivää hiljaiseloa...ikäänkuin keräis voimia taas uuteen sessioon... terkkari kutsui ""tuurisyöpöks""... heh...
kaikkea hyvää odottaville :)

Moi Janis!

1) Joka päivä useasti harkkasuppareita, varsinkin kun kävelen vähän kovempaa tahtia tms.
2) Olen syönyt pari päivää aikaisemmin tehtyä sapuskaa just tänään. Vanhempaa en ehkä söisi, mutta olen muutenkin turhan kranttu aikaisemmin tehdyn ruoan suhteen. Ei siis kannata ottaa mallia :)

Vointeja!

Vanilja

Terppa kaikille!

Mulla on ilmaantunut kovia vihlovia kipuja nivusiin lähinnä oikealle puolelle, lisäksi välillä myös menkkamaisia kipuja, mutta ne alkaa aina vihlomisella. Oliskohan taas jotain kasvukipuja, täytyy kysyä torstaina neuvolasta.
Tänään onkin sitten toinen perhevalmennus, onneksi se ei ole enää synnytystä!
Janis kyseli harkkasuppareista. Mulla on kanssa ollut niitä jo pidemmän aikaa, viimeaikoina niitä on kyllä tainnut tulla ihan päivittäin ja välillä useammankin kerran päivässä.

Milla paljonko 3d-ultra maksoi?

Juu ei varmasti kannata vertailla itseään muihin vatsan kasvun ja liikkeiden tuntemusten kanssa. JOkainen on niin yksilönsä.

Muksaa tiistaita kaikille!

Heippa täältäkin pitkästä aikaa!

Mitään mullistavia kuulumisia ei oikein ole ja siksi kai ei ole tullut kirjoiteltuakaan. Masu kasvaa ja vointi on hyvä. Verenpaine on vähän alhainen (109/64) ja hemoglobiini myös (109), mutta ei ne menoa haittaa. Pitkittynyt flunssa on kyllä riesana - ilmeisesti vastustuskyky on laskenut raskauden myötä kun tuntuu kaikki taudit tarttuvan mitä eteen sattuu.

Edellisessä kohdunpohjan korkeus -mittauksessa olin jo yläkäyrällä (en enää reilusti yli...) eli masun kasvutahti on vähän hidastunut. Ensi viikolla on eka neuvolalääkäri. Tämä siksi kun eka lääkärikäynti oli varhaisultra yksityisellä.

Vauva telmii masussa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Joku päivä saa oikein jäädä kuulostelemaan liikkeitä, mutta välillä taas toivoisi, että rauhoittuisi jo.

Vaihdettiin tosiaan synnäriä NKL:sta Haikaranpesään, mutta nyt mua on alkanut epäilyttämään Haikaranpesäkin... Luin jostakin, että heillä suhtaudutaan todella nihkeästi sektioihin vaikka äiti ja vauva olis punnertanu jo voimansa loppuun. Sektiot rumentaa heidän tilastoja. Ja että Haikaranpesä olisi muutenkin luomusynnäri eli minimimäärät kipu- & muuta lääkitystä... Pitääpä ottaa viimeistään valmennuksessa puheeksi tämä asia. Jotenkin synnytyksen miettimisestä tulee pienoinen paniikki mitä enemmän sitä miettii. Siskollani tuli melkoisia komplikaatioita kakkosen synnytyksessä, kun istukka ei irronnutkaan.

Turvakaukalo on jo hankittu. Yhdellä lapsella ollut maksoi käytettynä 40 euroa. Vaunutkin jo kertaalleen valittiin (Brion Novat), mutta pitänee vielä mennä uusintakierrokselle.

Siinäpä ne kuulumiset! Kevyttä vointia ja hyvää pikkujouluaikaa kaikille maalismammoille!

Moi vaan,
Täällä voidaan oikein hyvin paitsi nivuskivut vaivaavat. Odottelen kovasti lunta ja sitä myöten valoisampia päiviä/iltoja tänne pääkaupunkiseudulle.

Mä en ole vielä tuntenut kertaakaan minkäänlaisia supistuksia-tunnistankohan ne edes kun ekaa kertaa sellaisia tulee..

Mä oon kanssa aikas kranttu ns. 'vanhan' ruoan suhteen, no kaksi päivää vanhaa voin vielä jääkaapista syödä yleensäkin.

Viikon päästä neuvola, saan mäkin ne kelapaprut täytettäväksi!

T: Stella 22+2

Moikka leidit.

Mulla ei myöskään ole ollut minkäänlaisia supistuksia. Välillä vähän juilii tuolta sivusta. Se ""kipu"" tuntuu äkkinäisissä liikkeissä ja välillä jos oikeen kovasti pyörin sängyssä (on ollut vähän vaikeuksia nukkua)..

Vielä tuosta tyypin heilumisesta mahassa.. Mulla tulokas heilutteli mahaa yhdessä vaiheessa ihan julmetusti. Tuli välillä heikko olokin kun maha heilui niin kamalasti. Nyt pikkuinen on kuitenkin yks kaks rauhoittunut. Kyllä se edelleen potkii ja tunnen liikkeitä, mutta täytyy myöntää että aikaisempaan verrattuna on liikkeet olleet tosi hentoja. Tää on tietysti hieman vaivannut mieltä. Mut olen sitten vaan yrittänyt ajatella, et asiat on varmaan ihan ok kun kerta jotain tuntuu kuitenkin päivittäin..

Kyllä mä ainakin olen syönyt edellisten päivien tähteitä. Jos ruoka on ollut jääkaapissa (ja myös alunperin päätynyt jääkaappiin melko pian valmistuksen jälkeen), niin en ole jättänyt syömättä.

-Ani 25+0

Moikka!

Mulla on ollut jo jonkun aikaa harkkasuppareita. Ihmettelin aluksi, et mikä masua vaivaa, kunnes terkka selitti mitä ne on. Ei tunnu ihan joka päivä, mut useamman kerran viikossa kuitenkin. Yks ilta tuli suppareita (ei kivuliaita) seksin jälkeen. Onkohan vaarallista?

Lisäksi mulla on ollut monena yönä suonenvetoja. Viime yönäkin heräsin varmaan 4 kertaa.. Kalkki/kalsiumtabletteja syön, pitäs kuulemma auttaa, mut ei ainakaan vielä.

Ruuan suhteen olen välillä aika nirso, mutta kyllä minä voin syödä pari kolme päivää vanhaa ruokaa, jos se on oikein säilytettyä.

Alisa 23+2

Moikka Ani ja muut,

Onpa huojentavaa kuulla, että muutkin syövät ns. jätteitä. Mulla on muuten IHAN SAMA, että hiljentyy aina välillä toi maha, ettei mitään kuuluu aikoihin (joka päivä kuitenkin jotain). Todellakin se vähän huolettaa, mutta kuten joku jo mainitsi, että varmasti hakee uutta voimaa tuleviin potkuihin.
Mulla on alkanut selkä juimia aika tuskaisen paljon. Tänään ekaa päivää tunnen sen todella epämiellyttävänä ja häiritsevänä. Aiemmin se on tuntunut vaan vähän eikä sinällään painanut mieltä. Lääkärikäynti viikon päästä, että saa nähdä jos ei helpota siihen mennessä niin mikä onkaan tuomio...
Keskiviikkona onkin sitten se tapaaminen. Hauska nähdä taas teitä kaikkia ja uusia naamoja! Hyvää vointia kaikille kovasti toivotellen, Janis

Heips!

Tänne kuuluu ihan hyvää. Huomenna olis neuvola, joten sitten olis varmaan enemmän kerrottavaa. Viikkoja nyt 22+1, viikko sitten piti käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä kun on nuo liikkeet vielä niin vaisuja. Su-ma välisenä yönä vauva potkaisi muutamia kertoja ihan kunnolla kämmeneen, että tuntui selvästi. Ajatteli varmaan, et elä sinä äiti hätäile ;) Nyt tuntuu oikeastaan päivittäin muurahaisia mahassa kulkevan. Jospa se siitä.

Meillä mies lähtee mukaan synnytykseen, jos vain töistä kerkeää. On sellainen työ, et ei voi ihan yks kaks lähteä (=yrittäjä). Eikä oikein voi lomaa ottaa hirvästi etukäteen kun ei tiedä tuleeko vauva ajallaan vai aikasemmin tai myöhässä. Matkaa sairaalaankin on lähes 100 kilsaa.

Huomenna siis neuvola ja sieltä saan ne äitiyspaperit. Soitin kyllä jo kelalle aiemmin ja kysyin äitisloman alkamispäivää, kun johtaja halus sen niin innokaasti tietää.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!

Tervehdys kaikille!

Alisa: suonenvetoihin auttaa magnesium ja riittävästi vettä!
Meillä oli eilen toinen perhevalmennus ja siellä käsiteltiin nyt parisuhdetta ja imetystä. Kylläpä siihen imetykseenkin saatiin kaikenlaista asiaa ympättyä. Itse kun en ole sitä aikaisemmin juurikaan miettinyt.
Eilen tuli sitten äippä-pakkauskin. Kyllä siellä olikin paljon tavaraa, mutta yllättävän isoja vaatteita! Käytiinkin sitten ekaa kertaa ostamassa vauvalle vaatteita, sellaisia pieniä 50-56cm.

Hyviä vointeja kaikille!

t. Sportti 29+2

http://www.psykonet.fi/kurssit/neuro/aistijarj.pdf

Mentiin vahvasti viikolle 25=)! Jee! Potkut ei ole vieläkään kovin vahvoja, kyllä niitä tuntuu päivittäin, mutta joinain päivinä vähemmän ja joinain enemmän. Entuudestaan huonona nukkujana tuntuu, että nukun vielä huonommin kuin ennen. Jotkut yöt menee kieriessä ja jotkut taas heräillessä todella monta kertaa yössä. Ja sitten kun herää niin ei se uni tulekaan ihan heti... En enää usko, että tää on luonnon tapa kouluttaa tulevaan.

Löysin mielenkiintoisen esitysmateriaalin, jossa kerrotaan sikiön oppimisesta, kuulon kehittymisestä, unirytmistä yms. Suosittelen selaamaan läpi. Mielestäni aika mielenkiintoista luettavaa!

Hyvää Ismon päivää kaikille mammoille, Janis ja Pikkarainen