3/2006 osa9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaliset ja vähän muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä mies lähtee mukaan, ei ainakaan ole kieltäytynyt. Ja olen häntä yrittänyt jo opastaa, että hän on se minut parhaiten tunteva henkilö siinä tilanteessa, joten jos itse ei pysty, niin hän saa pitää mun puoliani ja osaa ehkä parhaiten arvata milloin on minulla tosipaikka.

www.vauvat.net löytyy kaikenlaisten sanomisten ketjuja Odotus ja Synnytysosoista. Noita Kätilöiden ja Lääkärien sanomisia ei kannata käydä katsomassa, jos herkistelee, ne voi olla joskus karuja. Mutta isien ja äitien omat sanomiset on välissä uskomattoman hauskoja.... :)

Meillä mies pitää itsestäänselvänä että tulee mukaan jo ennen synnytystä ja sitten itse synnytykseen. Olisin kyllä todella loukkaantunut miehelleni jos ei olisi halunnut tulla mukaan.

Minusta on hyvä että siellä salissa on sitten yksi ihminen minun tukenani ja ihan vain minua varten (ja ihan pikkuisen myös syntyvää pikkuista varten :o). Aika lailla enemmän pelottaisi ja olisi turvaton olo, jos en tietäisi että oma rakas tulee mukaan elämäni tärkeimpään tapahtumaan. (Hitsit, tirahti ihan kyyneleet silmään kun ajattelinkin tulevaa synnytystä yhdessä rakkaani kanssa). Ainankin silloin voi kiroilla miehelle jos ei muuta ;o)

Tämä riippuu niin ihmisistä. Mieheni tuntien, en ole yhtään loukkaantunut, ettei hän välttämätä halua tulla synnytykseen. Olen sen verran koittanut valistaa, että synnytyksessä voi olla mukana piiiitkän aikaa, vaikka ihan h-hetken jättäisikin väliin. Lähistöllä varmaan kannattaa olla, että heti pääseen vauvan luo ja vaikka pesemään pienen. Niistä tuskin haluaa jäädä paitsi.

Vauva tulee joka tapauksessa ulos ilman miestäkin. Ja olenkin varmaan mielummin yksin, ei tarvitse sitten miestä miettiä.

Tämä nyt voi olla hiukan karrikoitu esimerkki, mutta esim kisajutuissa, mies laittaa minulle varusteet kuntoon ja hoitaa huollot yms, mutta itse kisasuorituksen aikana ja jo tunteja ennen sitä en halua nähdä miestäni ollenkaan. Tarvin keskittymiseen ja suoritukseen vain omaa tilaa. Jotenkin näen tämän tilanteen meidän perheessä vahän vastaavana tilanteena, vaikkei samanlaisesta tilanteesta olekaan kyse :)

Meillä on ihan selvää, että mies tulee mukaan synnytykseen. Mutta toi on ihan ihmisistä ja heidän tavoistaan kiinni. Ymmärrän hyvin, että joku ei halua miestään mukaan ja joku isä ei halua tulla mukaan. Itselle on tärkeää, että mies on mukana tukemassa ja oma mies on luonteeltaan sellainen, että haluaa ehdottomasti olla mukana. Ilmoittikin, että sun hommasi on sitten synnyttää ja imettää, hän hoitaa vauvan muuten. (Siis alkupäivinä/viikkoina)

Kyllähän se on ihmisestä kiinni haluaako miehen mukaan synnytykseen ja toisaalta en kyllä itsekään haluaisi pakottaa miestäni ottamaan osaa synnytykseen jos se esimerkiksi tekisi hänelle pahaa/huonon olon. Se nähdään sitten itse siinä tilanteessa että kuinka nopeasti kupsahtaa ja kumpi ;o)

Minulla kyllä on käynyt hyvä tuuri tuon miehen kanssa kun hän on niin innokas osallistumaan tähän odotukseen.

Hei, oletteko muut jo hakeneet äitiyslomaa. Eikö se ollut niin, että riittää, kun sitä hakee 2kk ennen kuin sen pitäisi alkaa, vai onko tuo kahden kuukauden raja vain sille työnantajalle ilmoittamiselle? Saako ne äitiyslomalaput neuvolasta samalla kun äitiyspakkauslaputkin?

Näin olin nimittäin olettanut, kun terkkari viimeksi sanoi, että ensi kerralla saat Kelan paperit (neuvola on ensi viikolla, silloin 23 + jotain). Tänään tuli kuitenkin kanslisti töissä kysymään, että kai tiedän, missä vaiheessa pitää hakea äitiyslomaa. Itse hän ei muistanut, kun ei varsinaisesti käsittele asiaa, toimittaa vain paperit palkanlaskijalle. Tuli sitten sellainen olo, että en kai vaan ole myöhässä! Mutta jos se raja on 2kk, niin sitten mulla on vielä muutama viikko aikaa (tuntuu uskomattoman vähältä!), äitiysloman pitäisi nimittäin alkaa 11.2.

Oletteko muuten saaneet kommenttia mahanne koosta? Mulla parikin ihmistä on tällä viikolla sanonut, että kylläpäs sun maha on nyt kasvanut nopeasti. En kauheasti lotkauttanut korvaani, ennen kuin eilen näin itseni sovituskopin peilistä. Maha ei ole alhaalta vielä kovinkaan iso, mutta ylhäällä se kohoaa rintojen alta kuin joku seinä! Ehdin jo surkutella, että se varmaan räjähtää ennen maaliskuuta, mutta sitten tänään yksi sijainen ihmetteli (kuultuaan, että la maaliskuussa), että kylläpäs on pieni masu siihen nähden. Tuttavallaan on kuulemma la samoihin aikoihin ja maha vaikeuttaa jo aika paljon liikkumistakin. Vähän helpotti, että ehkä tässä ei sentään ihan maitovalasluokassa sentään olla (vaikka mies mut leikillisesti maitovalaaksi nimesikin, kun mulla oli hupaisalla tavalla liian pieni valkoinen huppari päällä :D)

Santun tukivyövinkistä huolimatta ajattelin toistaiseksi kuitenkin pitää omaani vain lenkillä ym. ja ottaa vasta myöhemmin työkäyttöön. Kiitos tiedosta Santulle kumminkin.

Äsken olin hampilääkärissä, siinä odotusajan tarkastuksessa. Ovat sitten keksineet uuden helvetinkoneen: sen sijaan että raaputtaisivat hammaskiveä niin kuin ennenkin (ei juuri satu, ja kestää pari minuuttia), ovat kehittäneet korvia särkevästi ulisevan laitteen, joka vihloo tosi pahasti, ja käsittely kesti melkein puoli tuntia! (on kai sitten tuloskin hyvä, mutta silti...) Otus alkoi pyristellä hullun lailla mahassa, en tiedä oliko se se ääni, vai nousiko äitsyn stressihormonit niin korkealle... ainakin hikoilin niin, että lammikko jäi tuolille (sitten pitikin palkita itsensä suklaalla... fiksua, eikö?).

Tulipas pitkä ja sekava vuodatus. Tämä siitä seuraa, kun mies on pitkään töissä (=ei muita vuodatuksen kohteita) ja pitäisi siivota (=keksitään mahdollisimman paljon korvaavaa toimintaa).

Kohtahan on jo viikonloppu, sitkutellaan vielä perjantai.

Sintti rv22+5

Se hampilääkärin ultraääni on sellainen, et siihen vauva voi reagoida (sanoi oma hampilekurini), mutta kävin sen verran aiemmin, et ei ollut meidän asukki vielä liikkunut silloin havaittavasti.

Laput ehtii laittaa Kelaan juuri tuon 2 kk ennen la, eli pari viikkoa sitä aiemmin pitää vähintään toimittaa ne palkkakonttoriin, et ehtivät siellä ne hoitaa ja laittaa eteenpäin. Muutenhan ei tarvi kuin pomolle asia mainita 2kk ennen LOMAN alkua.

Samalla lapulla haetaan lapsilisä, äitiysvapaan raha ja avustus(pakkaus/raha). Isyyslomat omalla samanlaisella lapullaan sit kun pidetty. Vanhempainrahan hakee sit (1 kk ennen aloitusta) se joka pitää tai molemmat, jos molemmat pitää. Sama lomake edelleen. Vaikka vain äiti pitää, niin miehenkin allekirjoitus tarvitaan.

Ai, se onkin 2kk ennen laskettua aikaa, kun se äitiysloma pitää hakea (aika kiire kyllä tulisi, kun joku aloittaa sen loman jo 50 arkipäivää ennen!)! Kiitos tästä tiedosta, olin ajatellut että se on 2kk ennen loman alkua, mutta senhän ehtisi vaikka tammikuussakin sitten, jos se noin menee.

Houkuttelisi jättää se mahdollisimman pitkälle, josko tammikuussa tuleva ikälisä nostaisi palkkaa sen verran, että olisi se 20% enemmän kuin vuonna 2004 (eikös meille lasketa sen mukaan), mutta taitaa olla toiveajattelua. Tosin mulla on tänä vuonna ollut ylituntejakin (säännöllisiä), mutta kyllä se 20% on aika iso määrä. Varmaan paras kaikkien osapuolten kannalta hoitaa homma ajoissa. Kunhan nyt saisi ne laput.

Kertoiko hampilääkäri muuten sulle FarB, miksi sitä vehjettä sanotaan ultraääneksi... käsittääkseni ihmisen ei pitäisi kuulla eikä tuntea ultraääntä, mutta tuo oli kyllä ikävästi havaittavissa molemmilla aisteilla :)

Ne määräajat on kivasti lueteltu siinä kaavakkeen kolmossivun lopussa.

En osaa vastata tuohon, miksi sen ultraäänen tässä tapauksessa tuntee/kuulee, mutta ihan sellainen tuo vehje nimeltään on. Sillä lienee jotakin tekemistä ko. tarkoitukseen liittyvät värähtelytaajuuden kanssa. Jos joku tietää paremmin, niin olis kiva kans kuulla.

Heips kaikille.
Käytiin eilen rakenne ultrassa. Viikkoja oli tasan 21 ja vauvan koko vastasi viikkoja. Kaikki oli niinku pitikin, sormia ja varpaita normaali määrä ja kaikki muutkin sydämestä virtsarakkoon löytyi omalta paikaltaan. Siellä pikkuinen imi peukkua ja heilutteli käsiä. =) Kaikki siis oli ihan OK.

Vähän kyllä jänskätti mennä että entäs jos löytyykin jotain hälyttävää, mut ei onneksi.

Yhellä tutun ystävällä ois kans maaliskuulla laskettu aika ja olivat ultrassa saaneet kuulla että vauvalla on selkäytimessä jotain ongelmia ja vauva olisi todella vaikeasti vammainen ja lääkärit olivat suositelleet keskeyttämistä. Kamalaa. En toivoisi moista tapahtumaa kenellekään. =(

Mutta täällä voidaan ihan hyvin, masu kasvaa niin et oon saanu ottaa jo mammahousut käyttöön.

Kiva lukea Sintin juttua... mullekin eilen sanottiin ruokalassa että ""sunhan pitäisi syödä kahden edestä, vai ehkä sittenkin kolmen?"" ja pari kertaa et kylläpä olet pyöristynyt viime viikon aikana sekä ihmettelyä, että vastako helmikuussa jäät äitiyslomalle :). Nooo, eipä siinä mitään. Kieltämättä maha on kasvanut viime viikkoina huimasti, samoin kuin liikkeet lisääntyneet todella paljon.

Rakenneultra oli maanantaina, ja kaikki oli niin kamalan hyvin... sukupuolta ei näkynyt, mutta uskon leikkisästi edelleen tyttöön. Tärkeämpää kuitenkin, että kaikki muu näkyi olevan kunnossa, kootkin vastasivat viikkoja tismalleen.

Äippärahan hakemisen aion jättää tammikuulle - yritän myös tuota kuutta kuukautta, koska palkka on toisaalta noussut jossain vaiheessa ja toisaalta silloin saa kaikki lomarahat yms samaan syssyyn. Kaipa nekin vaikuttavat. 20 % on kuitenkin niin paljon, että tiedä häntä riittääkö.

Mutta nyt taas huomio työhommiin. Lähdin jo viiden tienoilla, kun ei uni taaskaan tullut. Flunssaakin pukkaa ja toissayön pohjekramppi kivistää vielä. Ja valivali :).

Tää mahan koko tuntuu täälläkin jakavan mielipiteitä. Perheen mielestä maha on tosi suuri ja tulee varmaan jättimäiseksi maaliskuuhun mennessä. Sit taas työpaikalla (melkein) kaikki ovat ihmetelleet mahan pienuutta - kait vertaavat jättimahaiseen kollegaani...
Itseä vähän kauhistuttaa ajatus helmikuusta.

Meillä mies tulee myös mukaan synnytykseen. Luulen, että ilman häntä pelkäisin tulevaa urakkaa huomattavasti enemmän. Näin tuntuu kuin kivut ja muut olisivat vain puoliksi minun hoidettavana ja loput voisi sysätä ukolle:) Mulla on myös sellainen olo etten suostuisi ketään muuta ottamaan mukaani. Äitini kyllä lupautui seuraksi jos jotain tapahtuu. Mutta ajatus siitä lähinnä kauhistutti.

-Ani 24+3

Meillä mies on tottakai tulossa mukaan synnytykseen, se on mielestäni itsestään selvyys. Toisaalta, ei sitä pitäisi pitää itsestään selvyytenkä, koska kaikki miehet eivät synnytykseen näköjään halua? Mieheni kertoikin (opiskelee palomieheksi ja lukee nyt sairaanhoito jaksoa) että monille miehille synnytys on liikaa ja miehistä on synnytyssalissa enemmän haittaa kuin hyötyä. Siellä kuulemma heikoimmat pyörtyilee ja voi huonosti :) Meillä ei onneksi tota hätää ole, koska mies on jo aikaisemminkin nähnyt kyseisen homman ja osaisi itseasiassa itsekkin kätilön/lääkärin homman. Että turvallisissa käsissä ollaan :)
Ainoa mistä olen ja aijon olla tiukkana on, että mieheni ei topdellakaan tarvitse mennä jalkopäähän tuijjottelemaan kun ulosteet ja veri lentää. Hän saa pysytellä minun tukenani ihan päätypuolella ja katsella sitten noita anatomisia ihmeellisyyksiä muissa synnytyksissä...mutta ei minun. Saas nähdä toteutuuko tuo...siskon mies oli ainakn kovin innokkaasti hakeutunut estelyistä huolimatta alapäähän tiirailemaan :)

Meillä mies oli keskiviikkona viisaudenhampaan poisto leikkauksessa ja luultiin että on loppuviikon sairaslomalla. No lääkäri laittoikin vaan kaksi päivää... Sanoi että 3 päivää pitää ottaa rauhallisesti ja urheilu kielletty viikon, mutta töissä sitten pitäisi kuitenkin olla. Mies sitten lähti tänä aamuna töihin, ei soittanut lisää lomaa. Se syöminen vaan on tosi hankalaa kun pehmeää pitäisi olla. Meinaakohan se mössätä tänään ruokansa? Muutenkin pitää nyt olla tarkkana kellon kanssa kun sai penisilliini kuurin. On tarkat ruoka ja lääkeajat.

Synnytykseen on mies tulossa, ja jää myös pehehuoneeseen. Esikoinen menee äidilleni hoitoon siksi aikaa. Päädyimme tähän ratkaisuun, jotta saamme molemmat levätä synnytyksestä ja tutustua uuteen tulokkaaseen pari päivää. Esikoista ei sairaalaan tuoda olenkaan, ettei tule huutoa pois lähtiessä. On parempi ettei näe meitä sitten pariin päivään kun ollaan sairaalassa.

Mä sain sitten eilen sen tukivyön:) Kyllä on kuulkaa olo mukava. Alavatsaan ei satu vaikka kuinka kävelee, tahtikin voi olla ripeämpi kun viimeaikoina. Alaselkäkään ei ollut eilen illalla niin kipeä:) Tänäänkin laitoin vyön heti aamusta, eikä veilä tunnu selässä ollenkaan vaikka neidin kanssa ollaan touhuttu jo tunti! Ylleensä siis tässä vaiheessa selkä on jo kipeä.
Muuten ei olossa muutoksia...

Neiti huutelee, täytyy mennä katsomaan...

-Santtu ja Valttu 25+2

Meilläkin syy siihen, että mies ei ole synnytyksestä innostunut on lähinnä se, että mies kai pelkää näkevänsä juuri verta ja sotkua, ja siitä tulee huono olo. Eli mies kokee olevansa avuton ja tiellä ennemminkin kuin avuksi. Kyllä hän sairaalaan tulee mukaan, mutta minusta on ok jos haluaa pois h-hetkellä. Vaikka ei kai pääpuolelta niin kauheasti tapahtumaa näe, voisi keskittyä mun tukemiseen. Täytyy varmaan käydä asiaa yhdessä läpi. Mutta ymmärrän kyllä miesten suhtautumista, ja jos ei halua olla mukana niin se on mulle ok. Luulen, että itse suhtautuisin samalla tavalla jos ei olisi oma synnytys kyseessä.

Kävin aamulla neuvolalääkärillä tsekissä, ja kaikki oli sen puolesta ok. Laskin, että yhteensä mulla on käyntejä 3x terkka, 2x neuvolalääkäri ja 2x ultra. Tästä eteenpäin neuvolakäynnit on ensin 3 viikon ja sitten 2 viikon välein, eli seuranta vaan tihenee. Kasvukäyrän ylärajalla mennään, sf-mitta nyt 26. Toivottavasti ei tuu hirmu isoa vauvaa, vaikka synnytyksen ajankohdastahan se koko lopulta riippuu.

Minäkin hommasin tukivyön, vaikka en oo sitä vielä käyttänyt. Ympärysmitta on kyllä sopiva, mutta se masuosuus jää vielä hiukan tyhjäksi ja tuntuu hassulta. Ajattelin ainakin lenkkeillessä alkaa sitä käyttämään. Selkä ei ole vielä onneksi oireillut.

Pirtsakkaa viikonloppua!

Ilman muuta se on paljon miehestä kiinni, että voiko/kannattaako miestä ottaa mukaan synnytykseen. Yksi miehen tuttava (karski mies tämäkin) pyörtyy jo pulssia mitattaessa. Sehän olisi aivan kauheata kun synnytyksessä joutuisi vielä huolehtimaan ukostaankin..

Moikka!

Mulla tuntu olevan tuota tukivyön tarvetta aikaisemmin, mutta nyt taas menee hyvin ilmankin. Eilenkin tein n. tunnin lenkin melko rivakkaa vauhtia, eikä missään vaiheessa vihlonut mahaa eikä selkää. Olenkin miettinyt, oliko ne vihlomiset pelkkiä kasvukipuja. Toisaalta, tuntuivat nimenomaan lenkkeillessä.. Saatan kuitenkin saada neuvolasta ilmaiseksi tukivyön lainaan, joten voihan sitä sit käyttää.

Synnytysasiasta sen verran, että meillä mies tulee ehdottomasti mukaan. Oli sitä mieltä jo ennen raskautta. Tekee kyllä hieman heikkoa veren kanssa, mutta jospa se nyt tolpillaan kestäisi!!

Minunkin mahan koosta ollaan kahta mieltä. Eilen yksi asiakas ihmetteli, kun on niin iso maha ja vasta maaliskuussa laskettu aika. Yhdet tutut taas sanoivat, että eihän toi ole vielä edes iso. Mies jaksaa ihmetellä kasvamista joka päivä ja ottaa innoissaan masukuvia. Mun mielestä mun masu on aivan ihana ja just sopivan kokoinen!

Hyvät viikonloput!

Alisa 22+5

Täytyy yhtyä tuohon Aliisan mielipiteeseen: maha olis just nyt niin hyvän kokoinen. Mies pitää sitä isona ja sanoo, ettei varmaan kasva enää. Olen koittanut vakuutella, että tulet vielä yllättymään.

Mahan kanssa vo tehdä vielä ihan kaikkea. Mulla ei tunnu kävellessä mitään, juoksu lenkeillä en ole enää käynyt, mutta, juokseminen on kyllä ihan ok. Jooga spinning menee hienosti. Mutta kasvaahan se vielä...

Sf mitta oli muuten neuvolassa 22, eli ihan keskikäyrällä mentiin.

Niinpä naiset, mikä on yleisin synnytysvaurio? Se on nuo pyörtyilevien ukkojen kolhut, eli monelle tosiaan asia voi olla rankka; kannattaa nakottaa vaan vaimon kanssa kasvokkain, niin ei näe noita ""roiskeita""!

Meillä mies on kyllä kestänyt omat leikkauksensa ja eläinten leikkaukset yleensä ilman että on alkanut heikottaa, mutta kun kissanpennut leikkautettiin tuossa alkusyksystä, veti nenää valkoiseksi ja istumaan piti miehen mennä :o) , liekö liippasi liian läheltä.

Uskon kuitenkin että mies on siellä synnytysalissa minua varten ja ei hänen tarvitse mennä nakottamaan sinne missä veri ja roiskeet on.

Massu on minulla ollut kokoajan aika iso, mutta sf-mitta oli pari viikkoa sitten vain 20 cm. Ja muutenkin massu tuntuu nyt paljon kiinteämmältä ja sopivamman kokoiselta kuin viimekuun alussa. Kävellessä tai liikkuessa ei tunnu mitään kipuja ja nukkuessakaan ei tule mitään ongelmia. Ainoastaan aamulla liikkeelle lähtiessä ristiselkä on vähän aran tuntuinen, mutta sekin vetreytyy hetken kuluttua.