3/2006 osa9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaliset ja vähän muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maaliset ja vähän muuta

Vieras
Mamma86 päivitetty. Tervetuloa mukaan.
Ostin eilen tukivyön. Tukevammalta tuntuu, mutta en tiedä miten paljon se loppujen lopuksi auttaa selkäkipuihin (ehkä sitten myöhemmillä viikoilla paremmin).
Janis 21+1

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Moikka Sirkku,

Vanilja viittasi siihen kun meillä oli tiistaina aamulla rakenne ja mieheni otti videokameran mukaan ja kuvasi ultran kuvaruutua kokoajan. Kättärillä on hyvä puoli vielä se, että siellä ultraus heijastetaan katossa olevaan telkkariin, jotta äiti ja isä näkee sen helposti ja kuvauskin oli näin ollen kätevää. Ultraa ei saa cd:lle eikä muutenkaan digitaalisena mukaan, ellei mene 4d ultraan (jossa neljäs dimensio on liikkuva kuva). 4d ultra maksaa noin 100-150€ korvausten jälkeen ja siitä saa tallenteen itselle. Halvempaa on tietysti ottaa oma kamera (digikameroissakin on usein pitkä videoklippimahdollisuus) mukaan ja laittaa mies asialle. Siitähän ne tykkää=)!
Me ollaan todella todella tyytyväisiä kuvauksesta ja esittelin sen eilen vanhemmilleni ja oli siinä itku herkässä heilläkin=)!
Janis 21+1

Heippa!
En ole ehtinyt lukemaan ihan koko viime viikkoa joten en tiedä oletteko kenties jo keskustelleet aiheesta. Mieltäni askarruttaa seuraava: viime viikonloppuna oli selvästi tullut maitoa yms. valkoista ""mömmöä"" rinnalleni ja sitä oli myös kädelläni. Aamulla kun heräsin ihmettelin että mitä kummaa tuo on, mutta laitettuani valot päälle huomasin että nännin päällä oli tavallaan kuin kuppi valkoisesta töhnästä. Onko muilla vielä esiintynyt moista? En nyt ole varsinaisesti huolestunut, mutta kunhan kauheasti vain ihmettelen että joko nyt.
Pian koittaa rakenneultra ja näemme yhdessä pikku veijarimme. Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Moikka Emo,

Ei hätää. Se on ensimaitoa. Kuulemma ihan normaalia, että rinnoista tihkuu sellaista aina vähän väliä ja tossa 20 viikon tienoolla se monesti kuulemma myös selkeästi aktivoituu.
Kannattaa ruveta ns. huoltamaan rintoja esim. vaihtamalla puuvillaliiveihin ja huolehtimalla kosteudesta. Liika kostuttaminenkaan ei kyllä ole hyvästä. (näin olen kuullut=)!)
Terkkusin, Janis 21+1

Jihuu uusi keskustelu!
Olen jo muutamana päivä katellut kun keskustelu on pitkä ja pitäisi uusi aloittaa ja tehdä la listan päivityksiä... No mä on ollut niin väsynyt että en ole jaksanut edes kirjoittaa saati sitten tehdä niinkin ""haastavaa"" hommaa kun aloittaa uusi keskustelu ja tehdä päivitykset. No eihän niissä hommaa ole, mutta väsymyksessä kirjoittaminenkin oli liikaa. Kyllä nytkin väsyttää, mutta ei niin paljon kun alku viikosta. Viiem neuvolassa viikko sitten hb oli 127, mutta nyt kyllä väsyttää siihen malliin että taidan tänään aloittaa raudan syönnin. Tuossa ne on jo valmiiksi pöydällä odottamassa.

Me aloitettiin viime viikolla ottamaan joka viikon vaihtuessa masusta kuva:) On sitten hyvä katsoa kunka on kasvanut. Alussa ei viitsinyt kun kasvua ei pahemmin ollut, mutta viikonloppuna ostettiin uusi idigkamera niin sillä tulee näpsittyä:) Harmi kun tänne ei saa liitettyä kuvia:)

Omassa olossa ei siis ole muuta kun toi väsymys... Ai niin onhan. Enään ei voi kävellä reippaasti kun heti tulee sellainen hömelöolo. Onko sitten jotain hentoja supistukseia... paha sanoa vaikka toista odotankin. Esikoisen kanssa kun tunsin ainoastaan ne kunnon synnytyssupistukset käynnistyksen jälkeen:) Täytyy varmaan parin viikon päästä neuvolalääkärille näyttää tyhmyytensä ja kysyä mitä se tunne on:) Me ostettiin tytölle sellainen kantorinkka kun en enään muuten pysty tulemaan noita rappusia (asutaan neljännessä kerroksessa, ei hissiä) kun neitikin painaa 12kg niin vie voimat aika hyvin. Tämä kostauutuukin sitten tuölla ""hömelöololla"" (tämä vahvistaisi ajatuksia niistä suppareista...). No rinkka on auttanut ettei olo ole enään niin kauaa hömelö:)

Massussa käy monta kertaa päivässä kunnon myllerryys. Tunttu hassulta välillä seistä bussissa kun tuntuu että koko maha heiluu:) Eilen tein peruna muussia ja oli taas sallainen meno päällä että massu osui välillä pöydänreunaan:) Oli aika jännää:)

Nyt pakko mennä leikkimään neidin kanssa, tuli repimään mua paidasta:)

-Santtu 23+1

Pitkästä aikaa kirjoittelen. Nyt on rakenneultra takana. Kaikki oli ok. Eipä tuosta itse olisi paljoa ymmärtänyt, ellei lääkäri olisi selittänyt, hieman vähäpuheinen kyllä oli, mutta kertoi tärkeimmät asiat mitä näkyi, kuten aivokammiot, keskushermosto, vatsalaukku, virtsarakko jne. Sukupuolta ei haluttu tietää, eiköhän se selviä viimeistään maaliskuussa...

On sitä ihminen kummallinen, kun koko aamu piti jännittää, tuntui että on perhosia mahassa. Vessassa käyntiä yritin pidätellä, täällä kun on suositeltavaa olla rakko täynnä. Sitten puoli tuntia ennen ultraa piti käydä helpotuksella olo kävi niin sietämättömäksi. Yritin juoda paljon vettä päälle, mutta ei kerinnyt menemään niin nopeasti alas. Lääkäri tuumasi, että rakko on hieman tyhjä, vaavi jäi joissakin kulmissa melko alas.

hei vaan kaikille tasapuolisesti.
täällä voidaan (toivottavasti) hyvin. Kasa on ollut aikas hiljanen lähipäivinä... potkuja tuntunut pari kolme kertaa päivässä. Normaalisti niitä on tuntunut siis kauheen monia kertoja päivässä..lähinnä parin tunnin välein. Mutta kaippa tuo on ruvennut nyt nukkumaan enemmän?
Nyt on jo pari ihmistä tullut kommentoimaan, että ""millos vauva syntyy?"" tähän asti ovat vaan rohkeimmat tutut vihjailevasti kysyneet, että ""oletkos hyvin syönyt vai onko mahassas jotain?"" :) Että ihan mukavaa, ettei mahasta voi enää erehtyä.
4d ultraa odotellessa. saadaan laskea sormet ja varpaat ja tsekata se sukupuoli vielä varmaksi. niin ja sit saadaan sitä dvd kuvaa kotio kasasta. Sitä joku täällä kyselikin... oon kuulut tosi paljon hyvää 3d ja 4d ultrakuvan laadusta. näkee kuulemma jo ihan selkeesti vauvan kasvonpiirteet ym. ja katotaan paljon tarkemmin rakennetta kuin normaalissa rakenneultrassa. Että odotetaan innolla!!
Moiks..alan lukeen viestinnän abroa!

Nostellaans vähän tätä ketjua. Taitaa olla kaikkilla maalisilla asiat mukavasti kun näin hiljaista on.

Itselläni olo on oikein mukava ja energiaa riittää. Viikonloppuna ripustelin valokuvia ja tauluja seinille ja muutenkin touhusin kotona sellaisia juttuja, joita olen jo pitkään lykännyt eteenpäin. Mukavaa olla vaihteeksi hyvinvointinen.

Massu on kasvanut valtavasti ja siitä huolimatta olen vartalooni oikein tyytyväinen. Varmasti ensimmäistä kertaa elämässäni :o)

Mukavaa syksynjatkoa kaikille maalisille, tulisipa jo lunta!

T:Emppu Rv 23+3

Terve!

Kirjoittelempa, ettei tiputa liian alas. Ei ole täälläkään mitään ihmeellistä kerrottavaa.

Ens viikolla on neuvola ja synnytysvalmennus. En oikeen tiedä miten suhtautuisin tohon valmennukseen, kun pelottaa koko synnytys, enkä tosiaan halua kattoa mitään videota. Luulenpa, että menenvielä enemmän paniikkiin. Mites muut, oletteko edes miettineet synnytystä vielä? Mulla on alkanut ajatukset pyörimään sen ympärillä ja välillä tulee melkein paniikki kun mietin.

Sportti,
Siitä on tosi kauan kun minä itse viimeksi olin valmennuksessa.Se oli kuitenkin ihan hyvä silloin ekalla kerralla...silloinen video, joka oli katsottavana ei ainakaan ollut mikään pelottava...tuskin on nykyäänkään..eihän siinä olisi mitään järkeä pelotella synnyttäjiä :) Mene ihmeessä paikalle, onhan siellä paljon muutakin kuin vain se video..ja saatat vaikka päästä tuosta pelostasikin vähän :) On ihan luonnollista pelätä sellaista mitä ei tunne ja joskus jos on huonosti mennyt aiemmin myös sellaista josta jo jotain tietää...suurin osa synnytyksistä kuitenkin sujuu hyvin..itselläni on takana kolme helppoa synnytystä, joissa ainoana kipulääkkeenä on ollut ilokaasu ja hyvin olen selvinnyt...älä turhia jännitä synnytystä etukäteen...sitten kun olet synnyttämässä, et luultavasti edes ehdi pelätä.. :) oliko lohduttavaa? ;)...täytyy myöntää, että pariin kertaan olen itsekin tässä miettinyt, että mitenköhän nyt, kun ikää on kuitenkin jo enemmän ja edellisestä lapsesta jo niin kauan ( 8v)..liekö tuo kipukynnys vielä sama..vaij outuukohan sitä pyytelemään epiduraaleja sun muita ... rentoa odotusta kaikille...ei surra etukäteen sellaista, johon vielä kuitenkin on niiiin pitkä aika... :)

Omasta synnytyksestä tulee keskiviikkona kuluneeksi vuosi, eikä minulla ole jäänyt mitään kammoa tuosta päivästä. Menin synnytykseen luottavaisin mielin, eli luotin siihen että hoitajat kätilöt ovat ammattilaisia ja osaavat asiansa. Kaikki meni hyvin, sanoin jo synnytyssalista lähtiessään, että uskallan tulla toistekin. =) Turha on panikoida, kun itse luottaa itseensä ja siihen että hoitohenkilö kunta on ammattilaisia ja hoitavat monta synnytystä päivässä, ni hyvin menee. =o)
Tänään oli ystäväni saanut tyttö lapsen, ison sellaisen. Painoa 4160g ja pituutta 54cm. Kaikki oli mennyt hyvin ja lapsi oli tullut nopeasti ulos. Se oli ystävälleni ensimmäinen lapsi eli eka synnytys. Kokemuksesta voin sanoa että viimestään siinä vaiheessa se mahdollinen kipu unohtuu kun saat puhtaan kapaloidun vauvan rinnallesi. Oih, se on jotenkin uskomattoman hieno tunne. =)
No jospa kertosin tän hetkisistä kuulumisista.
Maha on kasvanut hyvää vauhtia ja liikkeet tuntuu jo isillekin kun panee käden massun päälle. Iltasin varsinkin alkaa kamala myllerrys massussa. Välillä tuntuu ku oikeen työntää itteensä eteenpäin. Tissit on yhtäkkiä kasvanu varmaan yhellä kuppikoolla. Pitää kai lähtä joku päivä rintsikka ostoksille. =) Mies tykkää tästä muutoksesta. Viime raskaudessa rinnat oli näin isot varmaan vasta kun olin jo synnyttänyt ja maito alko kunnolla nousemaan. Saas nähä mikä povipommi sitä maaliskuun lopulla on. =)
Esikoinen on hassu kun ihan niinku se muka ymmärtäs et äitin masussa kasvaa sisko tai veli, ku se aina tulee nostaa mun paitaa ja antaa masulle halin tai taputtaa mahaa sievästi. Neiti siis täyttää keskiviikkona 1v.
Mutta joo, nyt nukkumaan.
Jaksakaamme hyvin. =o)

Meillä on synnytysvalmennus vasta tammikuun lopulla- helmikuun alussa. Vielä en ole oikein alkanutkaan synnyttämisen ajattelemista, suhtaudun asiaan jonakin mikä on tulossa sitten joskus kaukana tulevaisuudessa. Mutta kyllähän se sieltä tulee... Yritän vain luottaa siihen että kaikki menee hyvin ja jos ei mene, niin on osaavaa henkilökuntaa lähellä. Luulisin kuitenkin jännityksen lisääntyvän sitä mukaan kun viikot vähenee :oD

Meilläkin se valmennus vasta ensi vuoden puolella, eli sillä lailla en ole kauheasti asiaa ajatellut.

Täytin kumminkin jonkun neuvolan lomakkeen, ja kun asiaa kysyttiin, niin ilmoitin pelkääväni synnytystä (itse asiassa mun mielestä tuntuu oudolta, että joku pystyy olla pelkäämättä jotain niin kivuliasta). Sain sitten ajan pelkopolille. En tiedä, mitä hyötyä siitä on mutta kokeillaan. Lähinnä kai kaipaisin vakuutusta siitä, että jos homma pitkittyy ja voimat loppuu, saan sektion. Lähipiirissä kun on ollut näitä 36 tunnin synnytyksiä, joissa väsyy äiti ja lopulta vauvakin on vaarassa, niin pelottaahan se.

Huvittavaa on, kun tuli sieltä pelkopolilta kysely, joka pitää täyttää etukäteen, että mikä siinä synnytyksessä pelottaa... kipu... joo, toimenpiteet... joo (pelkään verikokeitakin, ja kuukautiskivut saa pahimmillaan pyörimään sängyssä ja huutamaan kivusta) oma kuolema... joo vauvan kuolema tai vammautuminen... joo - eli mun tarvii laittaa niihin kaikkiin ruksi! Kävi jo melkein huvittamaan, että taidan olla aika haastava asiakas :)

Mutta hassua siis on, että vaikka periaatteessa pelottaa hulluna, niin ei sitä vielä ajattele sillä lailla oikeasti, se on niin kaukainen asia vielä.

Sintti: oho- onpas kaavake. Kuulostaa siltä että jos et osannut jo valmiiksi pelätä jotain, niin varmasti tuon lomakkeen täyttämisen jälkeen huolehdit niistäkin :o)

Meillä ei vielä ainankaan ole ollut mitään puhetta synnytyspelosta tk:ssa eikä ole tarvinnut ottaa kantaa tähän asiaan.

Minäkin odotin tietysti niitä kipuja kun menin synnyttämään, mutta todellakin se jäi siihen odottamiseen. No okei tottakai olin kipeä, mutta odotin PALJON PALJON suurempaa kipua. Kun meillä oli pari vuotta sitten tuulimuna raskaus ja jouduin tavallaan synnyttämään sen mitä oli ehtinyt kehittyä ni sillon olin kipeä, huusin pitkin sairaalan käytäviä ja pyörin sängyssä suurin piirtein välillä päälläänkin kun olin niin kipeä. Oikea synnytys oli helppo tuohon verrattuna.

Mutta sekin on tietysti ihmisen kipukynnyksestä kiinni. Toisilla pieni päänsärky saa tuntumaan olon tuskaseksi kun vaikka toiselta leikkattas sormi ilman puudutusta ei suurempia kipuja. (Tämä tietysti vain vertaus.)

Mut mun mielipide on et turhaan sitä pelkää etukäteen. Jos kuuntelee kaikki kauhutarinat ensin ja menee sit synnyttämään, kyllä muakin pelottas. Mut kun vaan kuuntelee ne jutut sillee et joo no kokemus se on jokatapauksessa, ja nykyään synnytys kuolemia on TODELLA vähän. Kyl kaikki menee hyvin, elkää nyt hyvänen aika alkako vielä murehtia semmosia. Nautitaan nyt tästä raskaus ajasta. =)

Moikka vaan kaikille!

Siis voi perrrr.....
Kirjotin äsken jo yhden jutun, joka sit näköjään onnistu häviämään johonkin. Nää sivut tosiaan temppuilee vähän väliä ja päivittyy sillon kun huvittaa..

Mä oon kans kuullu vähemmän miellyttäviä kertomuksia mm. maratonsynnytyksistä ym. Ite en oo halunnu vielä ajatella koko synnytystä, kyllä sitä sit kerkee kun valmennukset alkaa.

Muuten täällä ei oo tapahtunu mitään erikoista. Masu kasvaa kovaa vauhtia. Vauvan potkut alkaa olla jo sen verran voimakkaita, et mieskin tuntee ne kädellä. Ja viikonloppuna kuuli sydänäänet mahan päältä. Kovasti tuntuu liikkuvan masussa ja varsinkin iltaisin. Tänä aamuna heräsin vauvan möyrintään! Ollaan otettu masukuvia nyt puolentoista kuukauden ajan. Niistä näkee hyvin, miten masu muuttuu viikko viikolta.
Ja nyt jos tääkin viesti häviää, niin mä en kestä...

Alisa 21+2

Hyvin tuli Alisan viesti perille!

Tänään oli neuvola, ja kaikki tutkittavat jutut olivat ok, olen kai kerrassaan käyriä noudattava ihminen sitten...
Edelleenkään ei ole oikeastaan minkäänmoista vaivaa tai hankaluutta, paitsi työt stressaavat ja aamuyöt menevät valvoessa, eli viimeistään loppuviikosta olen tosi mörkö ja viikonloppu menee univelasta palautuessa...

Meilläkin tuttavat saivat eilen tyttären, yli 4 kg ja jotain yli 50 cm. Mukava päästä näkemään nyyttiä ja kuulemaan kokemuksia (toivottavasti vähän suodatettuna). Muakin kyllä tavallaan pelottaa, mutta kuitenkin olen melko luottavainen ja yritän ajatella, että alatiesynnytyksestä kuitenkin käsittääkseni (""huhujen mukaan"" :) palautuu pikemmin. Aika näyttää miten käy.

Ai niin, pengoin viikonloppuna tositosivanhoja lastenvaatteita kotona, oikein retroja potkupukuja :D. Oli ruskeaa ja oli keltaista, mäyräkoirilla kuvitettu potkis oli kerrassaan herkullinen... että mulla oli hauskaa! Todennäköisesti siskonpojan vuodelta 75.

No terve vaan pitkästä aikaa!

Saatiin muutto hoidettua kunnialla ja nyt voi jopa jo rentoutua.
Vauveli myllää välillä niin et koko maha huojuu. hassun näköstä :) Pantiin osotteenmuutoskortteihin lisäks vauva. Mietityttää ihan et kuin moni tajuaa. omat isovanhemmat tuskin edes hokasee et siinä semmosta lukee...

Huomenna on rakenneultra :) tosi kiva! Pääsee isoveikka taas kattelee vauvaa ""telkkarista"". Jos tulis pikkusen konkreettisemmaks sillekkin tää vauvan odotus.

Me tuskin mennään valmennukseen kun siellä on kertaalleen jo käyty eikä niin kauan aikaa sitten. Synnytyskään ei pyöri mielessä juuri ollenkaan. Varmaan siks kun se on jo kertaalleen koettu ja vaikka olikin kamalaa niin ei siitä mitään kammoo jääny. Mielellään menen uudestaan. On se sen arvosta :) saattepa nähdä!
Oli mullakin sillon ekaa odottaessa vaikka minkälaisia ajatuksia synnytyksestä jo pitkän aikaa ennen itse koitosta. Lähinnä maalailin piruja seinille... Hassua kyllä miten sitten kun h-hetki koitti ni en osannu muuta ajatella kun et kohta mulla on oma rääpäle sylissä ;)

Hei kaikki maaliskuulaiset.

Kaikki masussa hyvin (ilmeisesti kun myllerrystä on niin kovasti) mutta mietityttää, että onkos kenelläkään muulla mahan koko yht äkkiä pienentynyt?
Mun mielestä mun maha muutti muotoaan jo ensimmäisen kuukauden aikana ja oli siitä lähtien suhteellisen iso (turvonnut) nyt kun puoliväli on ylitetty niin maha yht äkkiä pieneni. Siis kohtu on nousssut ylemmäksi mutta maha itsestään on aamuisin ihan olemattoman pieni, että on pakko ihmetellä miten sinne edesmahtuu 27cm pitkä sikö?
Onko muille tapahtunut moista? Olenko sitten ehkä vahingossa muuten laihtunut ja maha siinä mukana? Vai onko vain turvotus laskenut??? Huolestuttaa van se, että miten tuo vauva tuonne mahtuu?
Kiitos vastauksista.

Mulla toi maha rupesi paisumaan hurjasti heti raskauden alusta lähtien. Muutama viikko sitten turha turvotus kuitenkin poistui ja tunsin oloni suorastaan hoikaksi! Luulen, että on aika tyypillisiä nuo mahan muutokset.. Kyllä muakin vähän ihmetyttää miten niin pitkä ukkeli saattaa mahtua tuonne mahaan, mutta siellä se kait nököttelee :)

Olo on muutenkin ollut tosi hyvä. Nyt on vaan flunssa ilmeisesti tulossa. Jotenkin ei huvittais millään olla pois töistä kun tuntuu, että kohta saa olla himassa oikeen toden teolla. Laitan tänään Kelan paperit eteenpäin!

Hoh hoijaa, pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että voipi kohta olla vaatehankintoja edessä, loppupäivästä tuntuu housunvyötärö painavan tai oikeastaan ne hemmetin sukkikset siellä alla; mut kun ilman niitä viluttaa....

Täällä ollaan ilmeisesti aikas suvantovaiheessa, olisko tämä nyt sitä nautinnollisempaa keskiraskautta, kauheasti kun ei ole uutta kerrottavaa hyvässä tai pahassa; itsellä sen verran että viime viikon lopusta on alkanut liikkeitä tuntua, mutta tunnen ne paremmin mahan päältä käsiini kuin ""sisällä"".

Terveisiä rakenneultrasta.

Vauva voi hyvin ja kaikki raajat ja elimet löytyy ja oli paikallaan. Mitat kerto et raskaus ois pikkusen pitemmällä mitä alkuraskauden ultran mukaan ja menkkojenkin mukaan on ihan eri päivä... Noh. Maaliskuussa se kuitenkin syntyy eikä lähetty aikoja muuttamaan vaan tuumattiin et kivempi jos syntyy sit ajallaan eikä myöhässä :)
Esikoinen oli mukana eikä sitä pahemmin se vauveli kiinnostanu. Mielenkiinto kohdistu siihen geeliin mitä mahalle laitettiin :)

eipä kummempaa. Nauttikaa massuistanne!