3/2006 osa8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalismammat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa vähään aikaan! Enpä ole ehtinyt kirjoittelemaan, ollut kamala hoppu kokoajan.

Äippälomasta. Mulla alkaisi loma 25.1.2006 mutta aloitan 18.1. eli 36 päivää ennen. Ensi viikolla pääsen viemään hakemusta kelaan kun saan neuvolasta raskaustosituksen, Keskiviikkona tulle se maaginen 154 päivää (22 viikkoa) täyteen ja torstaina menen neuvolaan ja kelaan.

Nyt mennään tytön kanssa iltapesulle.

-Santtu ja Valttu 21+3

Minä ajattelin aloittaa ihan vasta sen 30 päivää ennen. Olen ajatellut, että jos tarvii jäädä aiemmin, niin saahan sitä sairaslomaa. Meiltä on töistä jäänyt joka vuosi ainakin yksi äitiyslomalle, ja kaikki ovat tietääkseni virallisesti aloittaneet tuon 30 päivää ennen, mutta osa on sitten jäänyt saikulle aiemmin. Toki toivon, että jaksaisin loppuun asti ja saisin hommat hyvin siirrettyä sijaiselle, ettei tulisi kaikkia väliaikaisjärjsetelyjä. Nyt loma siis alkaisi 11.2. ja jatkuisi seuraavan vuoden joululomaan asti. Jos aloittaisin aiemmin, loma myös loppuisi ennen joululomia. Sitä en vielä tiedä kumpi sitten ensi joulun jälkeen kotiin jää, minä vai mies, todennäköisesti minä.

Ja ammattina siis luokanope, eli ei raskasta fyysisesti periaatteessa (varsinkaan kun en opeta liikuntaa), mutta käytännössä tulee kyllä ravattua aika vauhdilla pitkiä käytäviä, joutuu välillä nostelemaan kaiken maailman kirjalaatikoita yms. Mutta tarvii vaan ottaa kevyemmin loppuvaiheessa (jos pystyy).

siis miten niitä äitiyslomia voi vaan anoa aikaisemmin? lähteekö se sitten sieltä toisesta päästä pois? mä jään ehkä sairaslomalle jo ennen äippälomaa (joka alkaa 6.2.06) mutta selkä kipuilee jo nyt, joten jään heti sairaslomalle jos siihen on mahdollisuus. syy tähän yksinkertaisesti se, että työni stressaa minua henkisesti todella plajon ja inhoan työnantajaani.
tylsää tuskin tulisi koska olen myös opiskelija ja opintoja jatkan ihan koko raskauden ja äippäloman ajan. saisinpahan sitten paremmin aikaa opiskeluille!

Itsehän saa valita jääkö äitiysvapaalle 50 vai 30 pv ennen äitiysvapaata tai jotakin tältä väliltä. Kun tuo äitiysvapaan ja vanhempainvapaan määrä on kuitenkin vakio, niin aiemmin vapaalle jäävä saa sitten lyhyemmän vapaan siellä toisessa päässä. Itse mieluummin otan aikaa vauvan kanssa kuin ennen sitä. Ja jos tulee ongelmia työssä, niin sit ei auta kuin olla sairaslomalla.

Olen ajatellut jäädä 30pv ennen äitiyslomalle. Siihen jos ottaa vielä talviloman ja kertyneet kesälomat, niin niistähän tulee n. kolme viikkoa, joten jäisin lomalle varmaan tammikuun lopulla. Olen kyllä todella valmis lomaan, työpaikkani ei ole mikään unelmatyö..

Alisa 19+0

Heips.

Taas on näköjään sillä joka listaa on karsinut ni tipahtanut OYS:in tedot poissa. Eli OYS = Oulun Yliopstollinen sairaala.

Jotenkin tuntuu välillä että täällä majailee vaan ne tyypit jotka ajattelee et kehä kolmosen ulkopuolel ei oo elämää. Äitejä tai tulevia sellasiahan täs kyl kaikki ollaan ja kiva lukea ja vaihdella kuulumisia samassa tilassa olevien kanssa, mut silti jotenkin välillä tuntuu et en kuulu tänne.
Taidan käydä vierailee jossain muussa porukassa välillä, jos porukka ois muualtakin ku etelästä. Ei silti koko suomessahan niitä äitejä on, mut ois kiva jutella semmosten kans jotka o vähän pohjosempaahi.

Voikaa hyvin, käyn kai vierailee kumminkin aina välillä.

Minä kyllä roikun täällä kaiken aikaa, vaikka kehä kolmoselle on matkaa parisataa kilometriä :) Tuskin kukaan ketään asuinpaikan perusteella karsii, vahingossakin voi joku tippua pois. Saisikohan listan sillä lailla kattavaksi, että pyydettäisiin vaikka kaikkia laittamaan ihan lyhyt viesti (vaikka vaan oma nimimerkki tms.) ja jos kuukauden sisällä jostain ei kuulu, niin sitten ottaisi pois listalta. Toki voisi lisätä takaisin, jos sitten myöhemmin ilmaantuu. Olisihan se kumminkin helpompi, jos olisi lyhyt ajantasalla oleva lista (kun siinä ihan alkuperäisessä on taatusti porukkaa, jotka ei enää täällä käy) kuin pitkä epäselvä, josta puuttuu tietoja. Mutta tietysti jos (sellaisten, jotka ei täällä tosiaan käy) karsiminen on jonkun mielestä huono juttu, niin pärjätäänhän sitä millä listalla tahansa.

Ja vielä tuosta pk-seutupainotteisuudesta, mun mielestähän on tosi huomaavaista, kun perustivat oman viestiketjun, jossa sopivat aikanaan siitä tapaamisesta yms., ettei ole tämä ketju sen ympärillä pyörinyt. Eli aika yleistä asiaa täällä on mun mielestä ollut.

Tervehdys kaikille!

Äippälomasta: mulla alkais virallisesti 31.12 (30 pv la:ta), mutta ajattelin, että en mene enää joulun jälkeen töihin. Meillä on raksa-projekti meneillään ja haluisin olla siellä, jos vaan suinkin kunnon puolesta voin.

Seilori: puhuit olleesi teidän raksalla. Mikä teillä on tilanne, meinaatteko saada valmiiksi ennen vauvan syntymää? Meillä on vielä niin vaiheessa, että ei saada mitenkään, varmasti joskus toukokuussa aikasintaan päästään muuttamaan.

Oletteko miettineet vauvalla vakuutuksen ottamista? Huomasin tuolla oman keskustelun asiasta ja tajusin, että mulla on viikkoa aikaa päättää asia, koska lähes käikki vakuutusyhtiöt vaativat vakuutuksen ottamista 3 kk ennen LA:Ta, mikäli haluaa,että se kattaa kaiken syntymästä lähtien. Itse olen ihan kahden vaiheella.

Mukavaa alkavaa viikko kaikille!

Me laitettiin eilen vetämään vakuutushakemus Nordeaan (meidän oma pankki, saadaan kaikkia keskittämisalennuksia jos se myönnetään). Kiirehän ei vielä olisi ollut, melkein jouluun asti olisi aikaa, mutta haluttiin saada se ennen rakenneultraa siltä varalta, että jos siellä näkyykin jotain, niin sitten saattavat kieltäytyä antamasta vakuutusta tai rajata sen jutun ulkopuolelle. Tosin meillä on se ultra jo torstaina, joten en tiedä, vaikka ne tiedot sinne jotenkin ehtisivätkin, mutta ainakaan niitä ei nyt siinä terveysselvityksessä lue.

Täällä on kunnallinen terveydenhuolto kyllä niin p***stä, että haluan päästä vauvan kanssa yksityiselle. Mies sairastui pari vuotta sitten pahasti, ja kun iltapäiväneljästä yli puoleen yöhön jonotettiin odotushuoneessa milloin mitäkin, ja katselin, kun siellä ihmiset olivat vauvojen kanssa kännisten ölisijöiden seassa (toki vauvat pääsivät vähän nopeammin hoitoon), niin sen jälkeen ei kyllä hirveästi houkuta. Itsellä ei sairaskuluvakuutusta ole, kun työterveyshuolto onneksi toimii, miehellä samoin. Mutta vauvalle haluan vakuutuksen ehdottomasti, myös siksi, että itsellä on allergiataustaa, joten ties mihin tutkimuksiin sitä vileä vauvankin kanssa päätyy, aika perinnöllistähän tuollainen on.

Voi ei, vieläkö siitä listan karsimisesta ja muusta jaksetaan...

Mä en ole ikänäni asunut Savonlinnaa etelämpänä ja olen kyl ihan pikkupikku pohjalaispitäjästä kotoisin ja totaalisen maalaisjuntti, jos niin joku haluaa sanoa - enkä silti koe täällä olleen mitään pk-seutukeskeisyyttä.
Mielestäni on tosi paljon parempi, että tuota sairaaloiden lyhennelistaa pidetään lyhyempänä ja taas kaikki lasketun aikansa ilmoittaneet pysyvät mukana, kirjoittelivat nykyään eli ei, elleivät erikseen ilmoita että haluavat listalta pois. Mutta tästäkin on varmasti mielipidettä niin monenlaista.

Sportti: joo kyllä taitaa olla meilläkin aika toivotonta yrittää saada taloa muuttokuntoon ennen vauvan syntymää. Rakennamme pitkästä, oikein tuskan maksimointia :). Just nyt, kun talvi painaa päälle, musta tuntuu, että olipa karsea virhe ryhtyä koko hommaan! Mutta ehkä sitten ensi kesänä tuntuu erilaiselta, kun saa olla omassa rauhassaan eikä naapuri ole makkarin seinän takana linkoamassa pyykkejään yömyöhällä.

Äippäloma alkaisi Kelan laskurin mukaan 21.2., ja toivottavasti löydämme hyvän sijaisen, joka pääsisi aloittamaan jo joulukuulla, jotta ehdin hänet kunnolla perehdyttää taloon ja tehtäviin. Kun lainanlyhennykset alkavat painaa päälle, niin hoitovapaata en takuulla pysty pitämään, vaikka haluaisinkin, ja töihin paluu olis sitten edessä 4.1.07.
Toisaalta haluaisin ottaa just nyt myös palkatonta vapaata, että ehtisin olla tontilla auttamassa mahdollisimman paljon, mutta kun se taas vaikuttaa äippärahoihin (yritän ainakin saada 6 kk tulojen mukaan), niin eipä taida olla viisasta.

Ihan kuin Millaa (?) niin minuakin vähän arveluttaa selän jaksaminen: notkoselkä ja ollut pari vuotta takaperin todella kipeänä. Jos yhtään siltä tuntuu, niin saikulle aion. Ja sitä aikaa en sitten todella vietä raksalla, vaikka varmasti mieli tekisi, vaan ihan itseäni ja vatsaani hellistellen :).

(huh, tulipa pitkä pätkä tekstiä, mutta menköön kun kerran aloitin...)

t. seilori, jo vähän lumisista maisemista

Siis anteeksi tuo aiksempi kirjotus. Mulla oli tänään sellanen päivä et ykskin väärä sana tai teko ja oksat pois. Siis mulla harvon on tällasia päiviä, mut nyt kaikki asiat kenkutti oikeen kunnolla. =(
Siis ei mul oikeesti oo ollu mitään tota listan karsimista vastaan, päinvaston oon miettiny monesti ihan samaa et on paljo sellasia nimiä, keitä ei näkyny aikoihin.
Mut oikeesti listasta puuttu vaan toi et OYS= Oulun Yliopistollinen sairaala.

Siis anteeksi kauheesti, kyl tääl jutellaan ihan yleisistä raskauteen liittyvistä jutuista eikä mitään ""hesalaisten omia juttuja"" =)

Kaikilla on joskus se v- päivä ja mul se oli tänään.

Kyl mä tääl viel pysyn, jos vaan jaksatte lukee aina nää mun ""romaanit"" =) Lyhyesti yrittää kirjottaa mut aina venyy.

Heipparallaa!

Täytyy munkin varmaan ruveta nauttimaan Samariinia Thelman tapaan. Eilen illalla oli aivan hirvee korvennus päällä. Oli vaikeuksia saada unen päästä kiinni...

Oletteko muut huomanneet ettei tukkaa irtoa juuri nimeksikään? Tää kait tietää sitä, että on varsinainen karvanlähtö tiedossa sit maaliskuussa.. Auts.

Yks uusi ""vaiva"" on myöskin ilmaantunut viime viikolla. Kohtu ilmeisesti painaa napaa sisältäpäin ja tekee jo vähän kipeetä. Mammahousujen resori ei onneksi häiritsevästi paina, mutta olohousut/verkkarit on ajoittain vähän tuskalliset.

Muuten vointi on todella hyvä. Eilenkin heiluin reippaana pora kädessä kämpillä naapurin mummojen riesaksi. :)

- Ani 20+6

Moikka Iines ja muut,

Älä huoli Iines, täällä saa älähtää, mutta oli todella kiva kuulla ettei se ollut ns. meidän aiheuttamaa...(vaikka kivahan se ei ole koskaan, että jollain on huono päivä!). Pahoittelen OYS:n poistippumista. My bad! Otin kopion ja tein sen huolimattomasti. Lisäämme sen listalle!
Hepetute: HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ ja ONNEA RAKENNEULTRAAN!!
Me pidetään täällä sulle peukkuja! Lisää sinut myös listalle!!
Vaunuja ei olla vielä ostettu eikä juuri muutakaan tarpeita vauvalle, mutta eiköhän ne tässä ennen joulua ala ilmestyä huoneen täytteeksi. Rattaat ajateltiin hankkia kyllä vasta ensi vuoden puolella, jos vaikka saisi vähän edukkaammin=).
Täällä kupli mahassa oikein urakalla eilen. Alkaa olla selkeästi useampaa nuo tuntemukset. Kohta varmasti tuntuu jo kunnolla potkuja.
Viikon päästä rakenne. Kuinka moni on muuten saanut rakenneultrassa selville lapsen sukupuolen (kysymättä)?
Onko se jo niin näkyvää? T: Janis

Hepetute lisätty! Pahoittelemme poistoa. Janis 19+5

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
5.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, NKL
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

Mulle selvis kysymättä sukupuoli esikoista odottessa ja sillä nyt jännättääkin kun ei tästä tokasta haluttais sukupuolta vielä tietää... Pitää sanoo sit ultraajalle ettei ala kattelemaan sinnepäin tai ainakin sanoo et pitää pistää silmät kiinni siks aikaa ;)

Täälläpä ei mitään ihmeellistä tänään. Kirjottelen lisää kun on kuulumisia.

-Tiitu 18+3

Hei vaan kaikille tasapuolisesti!

Ajattelin kysyäistä noin yleisesti, että millaista tämä raskausaika tällä hetkellä teille kaikille on? Onko väsymystä tai muita oireita? Miltä muuten tuntuu raskaus?

Mä just eräälle ystävälleni tokaisin, että oisin ihan valmis jo ottaan vauvan syliin. Mulle tää raskaus ei ainakaan vielä ole ollut mitään kauheen mukavaa aikaa. Mulla voi iho tosi huonosti, mikä on mulle ihan uutta ja vyötärönkin katoaminen on vaikeempaa kun mitä luulin sen olevan. Jotenkin mä pienessä mielessäni luulin, että se muuttuu silmänräpäyksessä siitä hoikasta masusta siihen isoon raskaus masuun. Mut ei se ihan niin ole mennytkään. Heti alku turvotuksesta lähtien on maha näihinpäiviin asti ollut vaan turvonneen iso ja pömppä. Semmonen lihoneen maha, ja nyt se alkaa jo tympäseen. 5kk pömppöä riittäisi jo, tulis jo iso kunnon maha jos on tullakseen. Seksi ei kiinnosta, koska olo on tosi ruma ja urheilla ei pysty kunnolla kun mahassa tuntuu painetta, en esim pysty juoksemaan lenkkiä, se tuntuu ikävältä.

Siis nyt on menossa selkeesti mulla semmonen kausi, et harmittaa jollain tasolla täähomma. Menis jo aika ettenpäin ja sais vauvan syliin ja pääsis taas näyttään omalta itseltään. *huoh* Kylläpä helpotti purnata. Olenko ainut kenellä näin pinnallisia ongelmia?

Janis: en usko että sukupuolta saa ultrassa tietää ilman omaa haluaan. meillä ei ainakaan se kätilö ois edes tsuumaillut haaroväliin ellei ois pyydetty..nehän tutkii ihan muita juttuja. ja en mä siitä haarovälistäkään ois mitään tajunnut ellei

oho jäi vähän kesken...

Niin siis Janikselle:
...ellei se kätilö ois erikseen näyttänyt mitä sielä näkyy. Tässä jalat, tässä peräaukko jne.ja sit sen näki kyl kuvasta selvästi itekkin sen sukupuolen, koska haaraväli oli niin selkeesti esillä.
Mutta sähän voit sanoo heti sisään mennessäs, että et sit halua tietää sukupuolta. Tuskin ne sitä sit väkisin alkaa tsuumaan :)

Milla, kyllähän se varmasti kaikilla käy välillä harmittamaan tuo massu ja sen turpoaminen, mulla ainankin. Kiroan kun autosta pitää nousta pihassa suoraan ylämäkeen ja ei meinaa enään taipua ja kun peilissä näkyy jo rinnoissa melkoiset raskausriipamat :o( Mut toisaalta minä olen jo paremmalla puolella, oikein tosissaan meinasi ottaa päähän Rv 15-Rv 18 kun ei se luvattu autuas olo tullutkaan vaan huono olo vain jatkui ja jatkui... Suoraan sanottuna vi*utti se raskaana oleminen silloin.

Itse olen yrittänyt nauttia silloin kun mieli on hyvä. Niinkuin tänäänkin suorastaan pursun energiaa ja hyvää tuulta. Mutta tulee niitäkin päiviä kun kaikki harmittaa ja vaikka tiedän sen johtuvan hormoneista, on vaikea jaksaa sietää muita ihmisiä ympärillä. Silloin pyrin pysyttelemään kauempana miehestä ja nukkumaan paljon niin ei tule turhaan kiukuteltua läheisille.

Ostin tänään vaunut, sellaiset pari -kolme vuotta vanhat Brion yhdistelmävaunut. Hinta oli suoraansanottuna edullinen ja uskoisin näillä pärjääväni mainiosti, minulla kun loppujenlopuksi vaatimukset ovat aika pienet. Kunhan niillä tuolla peltotiellä päästään kulkemaan niin hyvä. Asustelen sen verran kaukana sivistyksestä ettei tule tehtyä kauppareissuja kärryjen kanssa vaan lähinnä koirien ulkoilutuslenkit ja päiväkävelyt. Innoissani kyllä olen ja suunnittelinkin jo lähteväni tänään tyhjien vaunujen kanssa lenkille (no höperö olen aina ollut ;o) ihan vain päästäkseni kokeilemaan niitä.

Meillä ei ultrassa näkynyt sukupuolta, vauva piti jalat tiukasti ristissä, eikä kätilö suostunut sanomaan mitään lapsen sukupuolesta. Sanoi mielestäni vähän tylysti että se nyt häntä viimeksi kiinnostaa...

Mukavia loppusyksyn päiviä kaikille maaliskuisille!
T:Emppu Rv 21+3

Tämänhetkisestä tilanteesta ja olosta:
olo on ollut energinen ja hyväntuulinen suuriman osan aikaa, mutta nuo nukkumisongelmat hiukan haittaavat. Samalla väsyttää koko ajan, kun heräilen säännöllisesti viikonloppuisinkin klo 4-6 aamulla. Ja heräilen yöllä vähän väliä. Nukun siis ihan liian vähän, ja olen tosi huono nukkumaan päikkäreitäkään. Viikonloppuna oli itku herkässä, kun olen vaan niin väsynyt, että ei mulle tarvitse sanoa kuin yksi negatiivinen sana niin itku tulee. Mies parka kun joutuu kestämään! Tietääkä joku helpotusta tuohon lonkkien puutumiseen/särkyyn? Särkylääkkeitä en viitsis alkaa popsimaan urakalla, kun kävely auttaa parhaiten. Pitäis siis kai opetella kävelemään unissaan ;-).

Masu on kasvanut lähinnä pituussuunnassa eli on jo rintojen alapuolella. Potkuja tuntuu välillä aika ylhäällä, ennen ainoastaan alamasussa. Mutta ei mun koko ole edelleenkään paljoa kasvanut (paino ei oo noussut), eli pidän vieläkin normaaleja vaatteita.

Mua kauhistuttaa miten nopeasti viikot menevät! Töissä enää reilu kaksi kuukautta, jään mammalomalle 10.1.
Muuten pystyykö sitä loman kestoa itse laskemaan, onko jossain olemassa laskuria? Antakaa vinkkejä, plse! Siis tiedän kyllä montako päivää loma kestää, mutta minne saakka on hiukan epäselvä...

Hyviä vointeja kaikille! Koittakaa jaksaa vaikka välillä tympiikin!

Minnie, 24+0

Kelan sivuilla on laskuri (löydät sen itsekin klikkailemalla jos tuo linkki ei aukea). Laskuri kertoo, milloin alkaa ja loppuu äitiyspäivärahakausi ja milloin vanhempainrahakausi.

http://kelaapp.kela.fi:8080/vrlaskenta_app/VRLaskenaApplication

Mulla äippäloma alkaisi ti 31.1. mutta aloitan varmaankin edellisenä perjantaina. Jos pitää aiemmin jäädä pois töistä niin jään sairaslomalle.

Mulla on vointi ollut tosi hyvä. Mitään suurempaa pahoinvointia ei kyllä ollut alussakaan. Pelkäsin, että selkä alkaisi temppuilemaan heti alkuun, koska selkävaivoja mulla on muutenkin, mutta eipä siinäkään ole ollut vielä mitään vikaa. Eikä toivottavasti tulekaan. Yritän jatkaa säännöllistä jumpassa ja venyttelyssä käymistä niin pitkälle kuin vain mahdollista.

Alussa kyllä olin aika herkällä päällä, kun melkein kaikki itketti ja liikutti ihan ylenmäärin. Mielialat kyllä vaihtelee edelleenkin ihan riittävästi, mutta pääosin olo on positiivinen. Nautin masusta ja olen ylpeä siitä :) !

herranjumala! mulla on noussut paino alkuperäisestä jo 7.5kg ja viikkoja 19+5. Siis aivan tajuttoman paljon! Mä en kyllä tajua missä se paino on, koska missään nimessä noin näkyvästi en ole lihonut. Tuttujen mielestä en ole lihonut yhtään ja omaan silmään lihominen näyttää noin 3kg. Mutta 7.5...apua. En nyt viitsis mitään ylimääräsiä kiloja laihditella synnytyksen jälkeen kauheeta määrää. Ajattelin aluksi, et täysin ylimäärästä tulee varmaan 5kg. Mut näyttää tulevan enemmän.
Neuvolatädiltä kysyin, että onko tää huolestuttavaa? Se totes, että ei, koska painoindeksini oli alunperin niin alhanen. Sanoi myös, että tukevilla ihmisillä ei painon tarvitse nousta raskausaikana ollenkaan. Mutta kyllä mä silti ite huolestun kovasti. koska en nyt haluis nahankaan turhaan repeilevän reisistä ja pepusta.

Olen samaa mieltä, että mieluummin aikaa lapsen kanssa kuin ennen sitä.Vaan kun en ole itse palaamassa takaisin työelämään kuitenkaan ennekuin lapsi on vähintään kaksi vuotias, niin se ei oikeastaan ole ajasta pois.Rahallisestikin tämä sopii meille ihan hyvin :)