3/2006 osa14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Santtu

Vieras
Jatketaampas täällä:)

6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

No ""huomenta"",
korkkaanpa tämän uuden ketjun ja haukon samalla henkeäni, nimittäin eilisen pizzan viimeiseen haukkuun tulikin mieheltä nyysitty jalopenon pala, olin sen kokonaan unohtanut...

Ulkona on mitä loistavin keli ja täytyykin lähteä kohta sitä ihailemaan vähän lähempää, vaikka sitten verkkaista tahtia. Supistelee, supistelee jo nyt ja ihan rauhassa ollessa.

Lapsi möngertää kovin paljon ja muksaukset mahassa ovat alkaneet tuntua todella napakoilta. Eilen ne tuntuivat melko alhaalla ja mietinkin, että ei kai tuo ole alkanut kääntyillä takaisin sivuttain tai pää ylöspäin, mutta tokihan siellä pienellä kippuralla ollessa ja kyljeltä toiselle kääntyillessä saa kai osuttua vaikka minne...

Nauttikaa keleistä!
t. s 31+6

Aurinkoista maanantaina kaikille!

Eilen illalla kotiuduin työmatkalta kanariansaarilta. Siellä ei kelit paljoa hemmotelleet, mutta muuten oli mukavaa kulkea raikkaassa ulkoilmassa ilman hirmuista toppapuku viritelmää. Vaikka takastullessa huomasin, että eihän täälläkään enää kylmä ole. Herkuteltua tuli aika kovasti, eli huomenna neuvolassa tulee vaakaan varmaan yllätys kovat lukemat!!!

Mulla ei ole enää kivuliaita supistuksia onneksi ollut. Mutenkin olo on ihan jees. Mitä nyt maha ei oikein toimi kunnolla. Onko muilla havaittavissa suolisto ongelmia? Liittyykö raskauteen vai ei? Välillä maha ei toimi ollenkaan ja on ihan kovana, sit yht äkkiä se alkaa toimimaan ja sit onkin aivan kuralla. Sellasta kultasta välimaastoa ei tunnu enää löytyvän. Olen nyt koittanut syödä maitohappobakteereja jotta suolisto hieman normalisoituisi, mutta ei vielä ainakaan.

Huomenna siis neuvola ja sit tiedän vauvelista lisää. Ainakin se liikkuu kovasti. Ulkomailla kun olin masu aurinkoon päin niin poika alkoi potkimaan niin vimmatusti. Oli varmaan mukavaa saada päivänvaloa vähän kohtuunkin :)

-milla- ja -kasa-
rv 33+4

Tänään sain pinnasängyn paikoilleen ja petasin siihen pedin äitiyspakkauksen tarvikkeista. Toisena sänkynä meillä on aluksi rottinkinen sukukalleus. On sellainen pienempi ja liikuteltavampi. Laitan sen meidän makuuhuoneeseen, kun pinnis on lastenhuoneessa odottamassa asukkia.

Vaatteet ja vaipat pistelin paikoilleen laatikoihin ja valitsin vauvalle samalla valmiiksi kotiintulijais vaatteet.

Oma reppu on vielä pakkaamatta, mutta sen verran supistelut ovat jännittäneet, että pakkaan senkin pian.

Suoistelut hieman hellittävät, voi olla, että antibiootit alkavat tehota tulehdukseen ja sekin helpottaa tilannetta. Viisi edellistä vuorokautta onkin mennyt lähestulkoon jatkuvan kivun kanssa. Alkoi jo huumori loppumaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun alkoi supistuksen lopulla ""ponnistuttamaan"". Yleensä menenkin ponnistamaan pöntölle silloin.

Onko muilla vielä kipu kokemuksia ja miten niiden kanssa olette pärjänneet?
Milla kirjoitit, että sinulla on helpottanut. Mikä siihen vaikutti, vai harvenivatko supistelut ihan itsekseen? Helmikuulle siirtyneet voivatkin varmaan supistella ihan luvan kanssa jo. kertokaa kokemuksia, että voi arvailla, mitä tuleman pitää, eka lapsi kun on kyseessä.

Joko muita jännittää?

Täällä yksi helmikuinen ilmoitautuu pitkästä aikaa! Äitiysloma on sujunut todella nopsaan, kun ei meinaa ehtiä tänne palstalle kirjoittelemaan... olen kyllä käynyt lukemassa kuulumiset lähes päivittäin.

Alkaa olla ""pakollisimmat"" kuviot kotona valmiina, tarvikkeet paikoillaan, vaatteet pesty ja odottamassa hoitolipastossa. Omia tai pikkuisen vaatteita en ole vielä pakannut, mutta valmiina ovat. Suursiivous tehty. Olo on ollut erittäin hyvä, joten sinänsä ei vielä jännitä. Suuremmin ei ole supistellut eikä vauva ole vielä ""kiinnittynyt"". Huomenna alkaa kuitenkin viikko 38, joten periaatteessa lähtö voi tulla milloin vaan!

Olen ollut kohonneen verenpaineen vuoksi seurannassa, eli neuvolassa ja ultrassa on tullut käytyä normaalia useammin. Sainkin tänään lähetteen äippäpolille, joten siellä varmaan katsotaan siten arvoja vielä tarkemmin. Täytyy toivoa ettei mitään hälyttävää. Muut arvot paitsi paineet on hyvät. Pitäis vaan levätä enemmän ja ottaa tosi rauhallisesti, mutta ei välillä malttaisi. Ulkoillut ja lenkkeillyt olen paljon, vaikka tuo alapää onkin aika kivulias. Silti liikunta ei tunnu ainakaan pahentavan asiaa, ja raitis ilma on ihanaa.

Eipä täällä kummempaa. Maalisissakin alkaa olla oireita tulevasta, joten saa nähdä kuka meistä loppujen lopulta onkaan helmisiä ja maalisia. Taitaa lista mennä vielä sekaisin...

Hyviä vointeja mammoille ja masukeille!

Heippa!
Tässä sitä vaan mennä taarustetaan päivästä toiseen ilman kummempia olotilan muutoksia. Tosin pinna on välillä kovilla keittiörempan keskellä, TOIVOTTAVASTI pian pääsee uuteen ja ehompaan keittiöön hääräämään ja siivoamaan tämän järkyttävän kaaoksen pois - ei kauheasti ole voinut vauvan huonettakaan laitella (kaikki ostetut tavarat kasassa olohuoneen nurkassa, osat vielä kaupan hyllyllä). Enää muutama pvä töitä ennen äippälomaa.

Äsken juuri tulin neuvolassa ja kaikki oli ok. Sf-mitta tosin ei ollut kasvanut kuin apaut puoli senttiä kahteen viikkoon, nyt siis laskeutunut tasan keskikäyrälle. Toiv. ensi kerralla on kasvanut...Vähän olen muutaman päivän sisään huomannut vauvelin liikkeiden vähentyneen, mutta sydänäänet olivat tosi hyvät ja tasaiset 150-153, joten ei huolta sen suhteen. Tätsy kehoitti vaan jatkossakin kuulostelemaan liikkeitä.
Vauva on kuulemma tosi ylhäällä viikkoihin nähden. Tämän todettuaan terkkari alkoikin puhua neuvolakäyntien tiheydestä, kun raskaus menee yliaikaiseksi. Höh :)
Paino noussut grammalleen saman kuin viime kerralla, 377/vko.

Huomenna sitten toiseen valmennukseen Haikaranpesään! Kovasti sinne on tulossa porukkaa juuri maaliskuun puolessa välissä laskettujen aiojen perusteella, joten hyvällä tuurilla mahdutaan (jos siis kaikki muuten etenee normaalisti. Tosi tiukka seula).

Vointeja kaikille!
Janis - huomiseen!

Vanilja

Jes, huomenna on tosiaan toinen ja viimeinen valmennus. Vähän jäin kyllä viime kerran jälkeen suu auki kaikesta saamastamme infosta. Jotenkin tuntui siltä, että vaihtoehtoja ja ajatuksia tuli niin paljon, että mistä sitä sitten tietää milloin se oikeesti on tapahtumassa??
No, ehkä huomenna tuntuu jo rauhallisemmalta. Huomenna kai käydään läpi ennemminkin synnytyksen jälkeistä aikaa.
Olin itse tosiaan perjantaina neuvolassa ja kilo oli laskenut paino=) Koomista! Vauva kyllä liikkuu ja iltaisin aivan selvästi eniten. Taitaa olla aamu-uninen niinkuin isänsäkin! Vielä kun olisi yleensäkin yhtä hyvä nukkuja kun isänsä niin se vasta olisi loistavaa=)!
Keräsin eilen kamani duunista ja jätin sinne suklaata lähtöni takia. Uskomatonta, että mä palaan sinne virallisesti töihin vasta aikaisintaan ensi vuoden alusta!! Käsittämätöntä! Kaikki kaverit kyllä sanoo, että se yhdeksän kuukautta menee niin nopeasti, että sitä ei ehdi edes kaivata muuta!
Eilen hain miehen siskolta perintösängyn, sellaisen koriversion. Se tulee aluksi meidän makuuhuoneeseen, mutta sitten jossain vaiheessa siirretään se varmasti lastenhuoneeseen (vaavin kera tietysti!)
Ei muuta kun hyviä äitiyslomapäiviä/sairaslomapäiviä/ työpäiviä kaikille mamseille! T: Janis ja Pikkairainen
PS: Vanilja, huomiseen siis!

Moikka kaikille!

Mun piti eilen käydä ylimääräisessä pissakokeessa ja kattoivat samalla verenpaineen, kun mulla on ollu niin kamalasti turvotusta parina päivänä. Näyte oli onneksi puhdas ja paineet ok, joten ei onneksi raskausmyrkytystä ole ainakaan. Pitää vaan syödä ahkerasti ananasta ja lenkkeily tuntuu auttavan.

Eilen oli taas perhevalmennusta ja ensi viikolla on sit viimenen kerta. Ajatukset alkaa pyöriä aika lailla synnytyksessä ja vauvan saamisessa kotiin. Parina viime yönä olen nähnytkin vain vauvaunia. Yhdessä unessa yritin imettää vauvaa, mutta maitoa ei vaan tullut, vaikka miten yritin ja jouduin siirtymään korvikkeisiin. Toivottavasti todellisuus on toista.. Ei tässä loppujen lopuksi ole enää kovin pitkä aika ja vauva voi syntyä aikaisemminkin. Jännä huomata miten ajatukset heittelee, yhtenä hetkenä on kauhuissaan synnytyksestä ja seuraavana hetkenä sitä jo melkein odottaa..!

Alisa 33+2

Iltapäivällä oli neuvola.
Kaikki ok, paino noussut 300g/vko ja hemoglobiini hyvä. Nyt otettiin verensokerikin ekaa kertaa, kun kuuleman joskus sen voisi ottaa.

Vauvan liikkeet ovat vähentyneet selvästi ja niitä käskettiinkin vähän laskeskella iltaisin. Sykkeet olivat kuitenkin reippaat ja selvät.

Vauva oli laskeutunut alas, sf oli pienentynyt tai lähes +-0. Terkkari sanoi vauvan myös kiinnittyneen. Eli ei varmaan enää käänny perätilaan.

Samalla terkkari käski olla huolehtimatta supistuksista, jos syntyy, niin sitten syntyy, sillä hyvä. Ensi viikolla on lääkäri, mikä varmaan taas valaisee asiaa. Eikä valaise oikeasti yhtään...

Neuvola kuulumisia täältäkin:)
Aamu päivällä oli neuvola ja siellä kaikki kuten pitääkin. painoa tullut 666g/vko, yhteensä jo 16kg! Pissa oli puhdas. Verenpaine oli 128/72 ja Hb 108 (110). Sf-mitta oli noussut viikossa 2cm. Syke 148.

Seuraava neuvola on sitten taas ensi viikolla.

-SAnttu ja VAlttu 35+6

Moro vaan!
Mitään uutta ei oo tapahtunu. Alapäätä vaan kolottaa ja vauva välillä osuu hermoon niin ettei jalka toimi. Selkälihakset ei meinaa enää jaksaa kasvavaa massua vaan saan joka ilta kinuta miehen hieromaan. Tosin tekee sen onneks mielellään :)

Jipii! Sunnuntaina saa sit syödä runebergin torttua :D

Heips vaan kaikille. Tänään viikkoja tasan 32. =) kyllä tämä aika rientää.

Tänään oli neuvola, painoa tullut pikkusen reilu200g/viikko, kokonaisuudessaan n6kg lähtöpainosta. Sf- mitta 31, verenpaine hyvä. Hemoglopini ei ollu lähteny nousuun(105) ja sain määräyksen alkaa ottaa 3rautatablettia päivässä ja lisäksi vois ottaa jotain monivitamiiniä. Ite olin ihan varma et on noussu ku olo ollu paljo virkeempi, mut ei. Vauva pysytelly raivotarjonnassa ja syke oli 140.

Kovasti vaavi työntelee välillä jotain kättä tai jalkaa ulospäin ni et tuntuu et pullahtaa kohta vatsasta läpi. =)

Muuten tääl jaksellaan ihan hyvin vaik liikkeet onki vähän hidastunu ja yöllä pitää HERÄTÄ aina kääntää kylkeä. Tämä raskaus ollu aika samaa luokkaa ku esikoisenki kans, toivottavasti synnytyski menis yhtä helposti.

Mut nyt pitää lähtä laitteleen pyykkejä.
Kevättä ootellessa. =o)

heippa taas pitkästä aikaa!en ole paljon ehtinyt kirjoittelemaan kun laittoivat minut maanantaina vuodelepoon!!!suppareiden takia=(

neuvola oli viime torstaina,kaikki oli ihan hyvin paitsi
RR 94/50 aika alhainen.

täällä siis kotona makoillaan ja odotellaan maanantaista neuvola lääkäriä.ikävää tämä makoilu,mutta minkäs teet.olisi kiva touhuilla kotitöiden parissa ja tuon pikku vesselin.no mutta pitää ottaa rauhallisesti tuonne maanantaihin saakka niin tietää lisää.

Hei iines83 , mulla oli viimeksi neuvolassa hb 84( !! ) kahdella koneella mitattuna... minä en voinut sitä uskoa eikä voinut terkkakaan, kun olen ihan ok kunnossa jne...no, pistettiin sitten pieneen verenkuvaan ja sen tulos olikin sitten jo hb 110...joten sullakin varmaan on kuitenkin tosi asiassa vähän korkeampi kuin mitä sormenpäämittaus näyttää :)

Hei vaan kaikki!

Nyt olen kotiutunut työmatkalta kanarialta. Itseasiassa supisteli ulkomailla masu paljon paljon vähemmän kuin täällä Suomessa, hti kun tulin taas kylmään kotimaahan niin on tullut pari kipeääkin supistusta.

Thelma kyselikin, että miten sain supistukset loppumaan/vähenemään. No sillon kun jouduin sairaalaan niin sain supistuksen esto hormoonia ja lopetti ne supistukset. Mutta sen jälkeen hoitona on ollut vain lepo. Seksi ja siivous kieltokin on ollut, mutta ne päättyy tähän päivään. Lääkäri sanoi, että viikolla 34 on vauvan keuhkot valmiit, sit voin elää taad normaalisti. Urheilla rankasti en tietenkään saa vieläkään.

Eilen neuvolassa neuvolatäti ei löytänyt vaavin päätä ja joutui ultraamaan, että näki miten päin se siellä on. Pää on vaan kovin alhaaalla joten sitä ei tuntunut käsikopelolla. Neuvolatäti näki myös ultrassa pippelin ja naurskeli ihan ääneen, että ei se nyt normaalisti noin selvästi näy. Otti vielä kuvankin, että vien miehelle näytille kuinka hyvin varustettu poika on tulossa :)

Paino oli noussut nyt vähän enemmän, mutta en ihmettele kun tuli siellä reissussa syötyä aikas paljon. Nyt taas sit vähän kevyemmin...! Kaikki muu oli ok.

Harmittaa kauheesti kun en pääse synnytys valmennukseen. Meen synnyttän kättärille ja siellä ei ole valmennusta kuin vain ja ainoastaan haikaranpesässä. Asun järvenpäässä ja täällä ei kunnan puolesta valmennusta järjestetä. Tuntuu ihan hölmöltä lähteä synnyttämään ku ei tiedä mistään mitään. Voisitte valmennuksissa käyvät kirjoitella tänne mulle parhaat palat :)

No mutta, ei muuta kun mukavaa loppu viikkoa kaikille.

-milla ja kasa-

Milla oli huolissaan ettei pääse synnytysvalmennukseen. Voin lohduttaa että kyllä sitä osaa synnyttaa ilman valmennuksiakin. Esikoisen kohdalla kävi niin, että edellinen ryhmä oli täynnä ja päästiin aloittamaan valmennukset vasta rv 36+0. Eka kerralla katottiin joku video, ei sen kummempaa. Seuraava kerta jäi väliin kun olin lääkärin lähetteellä kättärillä turvotuksentakia ja seuraavalla kerralla vauva olikin jo synytnyt. Mä siis kävin synnyttämssä esikoisen ihan ilman valmennuksia. Kyllä ne kätilöt siellä tiettä mitä tehdään aj kertoo sitten sitä mukaan mitä pitää tehdä:) Älä huoli, kyllä säkin onnistut. Nyt toisen kanssa ei valmennyksiin edes pääse, joten edelleenkään en ole valmennuksia saanut, ihan ""omalla pohjalla"" nytkin menen.

-SAnttu 36+1

Onko sulla mitään luettavaa aineistoa synnytyksestä? Niissä yleensä kerrotaan lähes samat jutut kuin valmennuksessa eli lähinnä synnytyksen eri vaiheet ja kivunlievitys. Kannattaa käydä lukemassa ko. sairaalan nettisivuilta kaikki mahd. tieto. Ja muutenkin netistä löytyy hirveästi tietoa jos sulla ei muuta kirjallisuutta ole.

Meille annettiin ym. tietojen lisäksi käytännön neuvoja parkkeerauksesta lähtien. Ne selviää kyllä paikan päälläkin. Video oli ihan turha. Kivunlievityksessä ajattelin luottaa kätilöiden suosituksiin tilanteen mukaan, koska etukäteen on paha mennä sanomaan mikä toimii ja mikä ei. Mulle tuli ehkä suurimpana yllätyksenä ne synnytyksen vaiheet. Että avautumisvaihe on niin pitkä ja työläs, ja itse ponnistusvaihe onkin aika lyhyt. Se milloin sairaalaan pitää lähteä on edelleen epäselvä, mutta ainakin vesien menon jälkeen ja ""jos ei enää millään kestä olla kotona"".

Kuukauden kuluttua sitä on varmaan viisaampi ;-).

Terveisiä aamun neuvolasta, kaikki OK, verenpaine 130/82, ja vaavin sydän nakutti 140-160. Sf-mitta yläkäyrällä edelleen, 32. Paino oli tippunut 0.5 kg viime kerrasta, mikä oli ihan viime viikon vatsataudin ansiota.
Ensi viikolla taas paastosokeritarkistukseen, vaikka se viimeksi rajalla olikin, eikä yli. Ja sit loppukuusta mulla on vaavin kokokontrolli Naikkarilla, mihin nyt varmaan tulee yhdistymään tuo synnytystapa-arvio, kun asukki on vaan sitkeesti perätilassa.
Kääntäminen ei innostaisi, kun niin moni kääntyy takaisin ja riskinsä siinäkin. Toisaalta sektiokin kauhistuttaa, mutta en kyllä halua lähteä perätilaakaan synnyttämään. Eli voi ja hui ja kauhistus... =) Jää nähtäväksi.

Tuliko FarB sulle suppareita oksentelusta?

Oon kuullu et oksuilu pistäs kovasti supistelemaan ja täällä on kans vatsatautia liikenteessä kovasti... Hirvittää vaan kun supistelee jo muutenki ihan riittävästi. Välillä kiukuttaa kun menee illat mulla aina vinkumiseks ja valittamiseks olotilasta... Luulis miestäki jo ärtsyttävän, mutta eilen kun sille asiasta sanoin ni se vaan tuumas et ärsyttää vaan se ettei voi mun oloo helmpottaa oikein millään.

Tossa aiemmin joku sanoki et toinen raskaus menee samaa rataa mitä eka mut mulla ei todellakaan. Ekan kanssa se massu meni ""vaan siinä sivussa"" ilman mitään ongelmia, mut tää vaavi kolottaa ja vihloo ja painaa ja supistelee ja tekee tosiaan olon hankalaks.

No mulla toi vatsatauti heitti kaiken ulos vaan toisesta päästä, eli edelleenkään ei olla raskauden aikana pönttöä halailtu... :)
Mutta suppareita kyllä tuli ihan kiitettävästi (toisaalta niitä tulee välillä muutenkin useesti ja sit on taas ihan supparittomia jaksoja), ilmeisesti noi oli tuosta vatsankouristeluista tuloksena.
Itse asiassa en taaskaan muistanut neuvolassa noista suppareista kummemmin puhua, kun eivät satu, mutta ovat kyllä välillä tosi pitkäkestoisia.

No olipas mukava kuulla että Millan reissu meni hyvin! Lämmittää jo ajatellakin pakkasettomia paikkoja, täällä pyörii miinukset tuolla kahdenkymmenen liepeillä.

Meillä tiistainen valmennus tuntui olevan yhtä tyhjän kanssa, olin aika pettynyt, mutta miehelle toki tuli uutta asiaa. Eli kolme ensimmäistä kertaa on tarkoitettu käytäväksi alkuvaiheessa, mutta mulle ainakin terveydenhoitaja sanoi heti alkuunsa, että valmennuksiin sitten vasta loppupuolella. Nyt kaikki kuusi kertaa ovatkin kai peräkkäisinä viikkoina ja sairaalassakin pitäisi pyörähtää.

Toisaalta luin eilen vanhempaa KaksPlussaa, jossa synnytyslääkäri vähän huokaili sitä, että synnyttäjien ei tarvitse osata synnyttää laitokselle tullessaan, vaan olisi mukavaa jos he luottaisivat henkilökunnan ammattitaitoon... Mutta no, kun asia nyt ainakin mua sattuneesta syystä kiinnostaa, niin olen kyllä lukenut kaikenmoista mitä käsiini olen saanut. Hanna Hirvosen (?) kirjan Isä syntymässä lainasin miehelle, mutta kun hän on laiska lukemaan, lukaisinkin sen itse ja pidin kovasti. Mutta eiköhän neuvoja tule sitten kun on tilanne päällä.

Mitenkähän noita lehtiä muuten onkin kerääntynyt kotiin niin hirveät pinkat? Vain muutamia olen ostanut, mutta työkaveri laittoi miehen mukana kassillisen, tuttavilta tuli vino pino myös ja käly kuulemma on kerännyt niin vauvanvaatteita kuin lehtiäkin, jotka tulevat sitten seuraavalla kyläilykerralla. Onneksi sain varastosta käyttöön toisenkin komeron, taitaa olla syytä raivata käyttämätöntä tavaraa sinne kaikkien tulevien pakettien tieltä pois :).

Tepa, joo mullekin mainitsi jo et jos ei seuraavaan kertaan (3viikon päästä) oo hb noussu ni sit verikokeisiin. Olo on kyl nyt todellakin parempi ni jospa se sit todelluseedessa oisko korkeempi tuo lukema. =)

Oksennustaudista... Ite sairastin kan sen reilu pari viikkoa sit ja alko supistelee kipeestikin ja just samalalailla selkäpolttojen kans ku olin lähös esikoista synnyttää. Kyllä alko huolestuttaa et eikai täs nyt vielä lähetä synnyttää ja meninki heti seuraavana aamuna käymään lääkärissä jossa tarkisti ettei oo paikat alkanu aukee. Ei onneks ollu. Supistelut meni ohi ku vatsa rauhottu ja ruoka alko pysyä sisällä. Esikoiseltakin alko supistelee pikkuhiljaa vasta pari päivää ennen synnytystä. Eikä tämänkään kans oo ollu vielä muita supisteluja ku nuo em.

äitiyslomakuulumisia:
päivät menee tosi nopeasti! listalla on vielä vaikka mitä tekemättömiä kotitöitä ja lisää tulee jatkoksi koko ajan. Päivistä vie pari tuntia aina päiväunet, mitkä tuntuu kyllä todella luksukselta. Ihana kun ei ole kiire mihinkään ja voi köllähtää silloin sohvalle tai peiton alle kun sille tuntuu.

Vaavin hankinnatkin on miltei kaikki tehty. Vielä pitäisi virittää hoitotarvikkeille tilaa kylppäriin.

Meillä on kaikki Haikaran valmennukset nyt käyty; seuraavan kerran mennään Kättärille sitten synnyttämään.

Oletteko muutes pakanneet jo synnärikassin??

Pitkästä aikaan ajattelin saada aikaseksi kirjoitella. Vointi on ollut hyvä, varsinkin kun pahoinvoinnit ovat nyt jo muutaman viikon vihdoinkin helpottaneet. Yöisin tulee nukuttua vähän huonosti, mutta toisaalta kun ei ole jatkuvasti oksettava olo jaksaa sitä tehdä asioita ihan erilailla

Meillä oli eilen ensimmäinen haikaranpesän synnytysvalmennus, ihan mukava, vaikka aika lailla tuttua asiaa minulle, mutta miehelle ehkä synnytys tuli enemmän tutuksi. Vaikutti todella mukavalta paikalta, synnytyssalit oli todella kodikkaita.
Sairaalakammoisena todella toivon, että h-hetkellä siellä olisi tilaa. Itse synnytystä en oikeastaan osaa vielä hirveemmin jännittää, edes kipuja. Kuulostaa ehkä hassulta monenkin korviin, mutta minusta kamalinta on se sairaalassa oleminen. Eihän tuossa tietenkään mitään järkeä olekkaan ja taustalla on varmaan se, että minut on pari kertaa lapsena leikattu ja sairaala oli minusta aivan kammottava paikka, jossa laskin sekuntteja, että pääsisin kotiin.

Huomaa, että tunteet on aikalailla pinnassa, sillä olin eilen ihan liikuttunut siellä valmennuksessa kun viereisessä huoneessa syntyi samaan aikaa vauva. Äiti huusi aikalailla kovaa ja hetken päästä kuuluikin sitten jo vauvan parkasut. Ja sai se synnytys videokin vedet kohoamaan silmiin :)

Eme 33+1

Täällä on kans tunteet pinnassa. Eilen tuli itku kun katoin Everwoodia... Miestä huvittaa :) Ja välillä herkistyn ihan vaan esikoista ihaillessa niin että tulee tippa silmään.

Ootteko te saanu lääkäreiltä/ neuvolasta loppuajalle minkälaisia suosituksia?
Mulla kun ei oo ollu mistään puhetta, johtunee siitä etten oo ensisynnyttäjä. Mietin vaan kun oon täs siivoillu ihan urakalla ja tänään olin pojan kanssa lumitöissä et huhkinkohan liikaa... Olotilassa tosin ei oo ollu mitään muutoksia ni tuskin on haittaa ollu.