2010 ELOKUISET IPANAT

Rakkaudesta äiti Mulla oli 41+5 viikot maanantaina ja yliaikakontrolliin pääsin jo perjantaina. Kun äitipolihan on viikonlopun kiinni. Joten jospa sinäkin pääsisit sitten jo perjantaina sinne. Mutta toivotaan että koko aikaa ei etes kerettäs varata :)
 
Synnytyaskertomusta lyhyesti:

Eli 1.9.. alkoi aamuyöstä pienet kivut ja supistukset, aamulla vessassa käydessä tuli paperiin myös verta.
Supistuksia tuli pitkin päivää enemmän ja vähemmän, mutta kuitenki kipeähkösti.
Illalla vietiin esikoinen mummolaan yöksi siltä varalta jos tulee yöllä lähtö, ja jos ei nii ylikaikaiskontrolli olisi aamulla kuitenki ollu.

Illalla alkoi sitten supistukset tuntumaan jo aika napakoilta ja niitä tuli tiheemmin...
Joskus 22.00 aikaa lähettii ajaa kohti Oyssia, ja käytävällä katottii viel kelloa että ekan kerran tästä kävellään n. klo 22.30 (jos passitetaan takas kotii).

Sisälle mentiin ja tutkittii tilanne, 3cm auki ja kanava hävinny, eikun saliin. Supistuksia tuli mutta, ei viel niin pahoja...ilokaasua hengittelin siinä...siitä ei ollu paljon apua, mutta mukava pöhnä tuli, joten kipu vähän vaimeni.

Kun supistukset alkoi oleen kovempia, aloin pyytämään jotain muuta...kohdunkaulanpuudutetta kokeiltiin seuraavaksi...ei mitään virkaa koko puudutteella!! Täysin turha!

Kalvot puhkaistiin sitten klo 01.00, ja johan alkoi rytinällä tapahtuun...
Supistukset koveni, ja kätilö soitti anestesialääkärin paikalle epiduraalia varten...no, epiduraali muuttu spinaaliksi, koska olin jo 7cm auki, ja kipu sietämätöntä!!!
Lääkäri yritti, ja yritti laittaa mutta em voinut olla paikalla...sattui niin kamalasti...tais olla 4 kertaa kun yritti ja aikaa vierähti...
Ponnistamisen tarve oli aivan järkyttävä välillä kun vauva teki tietä itselleen.

Kun lääkäri sai sen spinaalin jotenkuten laitettua, nii aaaaaah, mikä tunne!!! Johan helpotti.
Siinä samalla aukenin 10cm, ja odotettii että ponnistuttais...mut ei. Ja vauva oli vielä korkealla...ei laskeutunut ollenkaan...
samalla alkoi vauvan sykkeet laskea supistusten myötä, ja pahimillaa oli useemman minuutin 80 luokkaa.
Ph arvot otettii klo 02.15 ja 02.55 ja laskussa oli....

kiireelliseen sektioon! (imukuppia ei voinut käyttää kun vauvan pää oli liian ylhäällä)

2.9.2010 Klo 3.27 rääkäisi ihana poika, jolla painoa 3720g, ja pituutta 52cm!:heart:

Pikku hetken ehdin poikaa nähdä kun se vietiin pois, ja minä jäin saliin...sieltä heräämöön, ja aamulla osastolle tutustuun poikaan!

Lääkäri oli sanonut miehelle kun oli vauvaa tutkinu leikkauksen jälkeen, että napanuorakin oli ollut aika lyhyt (45cm)

Mahdollinen syy vauvan ahdinkotilaan oli, että napanuora oli jotenki häpyluuta vasten, joten se jäi puristukseen.
No, s
 
Heippa :)

Mekin Hertan kanssa päästään vihdoin tälle puolelle :heart:

Minä lähdin sitten silloin torstaina takasin päksiin kun en liikkeitä tuntenut. Ja kappas kun tunsin supistuksia pitkin päivää. Ottivat sisälle ja supistukset piti valveilla koko yön. Tilanne ei ollut järin päätä huimaava aamulla, kanava 3cm-1,5cm ja suu auki 2 sormelle, mutta se että olin avautunut omilla supistuksilla oli aivan ihmeellistä :) siitä onneks kiva lääkäri sit kysyi et joko haluat synnytttää niin olin heti valmis :)

Tipalla käynnisteltiin perjantai aamuna. 17 aikaan aloin tosissaan olemaan kipeä ja sain epiduraalin, joka ensimmäistä kertaa ei mennytkään ihan sinne minne piti. Supistukset tuntui läpi ja vedin kaasua minkä kerkesin. Synnytys pysähtyi ja mä rukoilin et laittakaa se tippa kiinni jos ei kerta mitään tapahdu kun en uutta annostakaan kerta saa... Supistukset lähti kuitenkin uudestaan käyntiin ja kovina, sain kohdunkaulapuudukkeen odotellessa anestesialääkäriä että tulis pistämään epiduraalin uudestaan. Se helpotti ja 22 aikaan sain uuden puudukkeen, joka vihdoin toi taivaan :) 23.30 alkoi ponnistusvaihe ja 23.37 tyttö oli maailmassa :)

Se kamalasti peloteltu ja mitattu ainakin 4kg, oli 3455g :) Pituutta neidillä 51cm ja päänympärys 33cm. Synnytys itsessään oli helppo, vaikkakin taas kerran ne käynnistyssupparit oli karmeita, olisin voinut lähteä kotiin vaikka heti. Tänään kuitenkin vasta päästettiin pois, kun lääkäri oli tutkinut.

Peppi ja Hertta 3vrk :heart:
 
Täällä ilmoittautuun kans yks herkkupersusta. :ashamed: Mulla on on tippunu paino 8 kiloa, mutta vielä pitää tippua ainakin 5kiloa niin on lähtöpainossa. Mutta jos ihanne painooni haluan niin siihen on matkaa n. 12 kiloa, mutta sais eres jotain ylimääräistä pois niin olis hyvä. Sais vaan ittiä niskasta kiinni. Onneksi tietää, että onnistuu ku vaan haluaa. Ennen poikien orotusta oon kummaltakin tipputtanu painoa. Pitää yrittää tsempata toisia täällä. :)

Napatynkä irtos 4 pvä ikäisenä, neuvola tätikin oli ihmeissään, että noin nopiaa.

Viimme yö meni tosi hyvin 2 syötöllä ja sain jopa neitin siirettyä sänkyyn nukkumaan. Mutta en tierä onko siitä apua, että oon ruvennut nukuttaan mahallaan, ainakin tuntuu siltä.

Täällä pitääs ruveta siivoileen, kun on esikoosen kaverisynttärit tänään. Vaikka turhaa se siivoaminen etukäteen on. :rolleyes:

Elli Ja Justiina 3vko :heart: Mihin tää aika menee? Pia vietetään elokuisten 1 vuotis synttäreitä. :whistle:
 
Huomenta!

Täällä on arki sujunut ihan hyvin. Itselle on iskenyt flunssa, joka jonkin verran vie voimia, mutta jaksettava on.

Nanna on erittäin rauhallinen & nukkuu todella hyvin. Maitoa menee joskus jopa 80 ml kerralla :O. Yritän imettää.. Ensiksi annan rinnasta, jonka jälkeen lisää pullosta. Muutaman kerran on nukahtanut rinnalle, ettei ole tarvinnut pullosta antaa, mutta epäilen, että on vain nukahtanut, kun on tarpeeksi imenyt tyhjää kumihanskaa. Kun äsken annoin rinnasta, ni maitoa valui siitä rinnasta edelleen :O. Ei voi olla mahdollista.. Mutta ei mulla maitoa tule niin, että se riittäisi. Kateellisena luen teidän juttuja, miten maitoa tulee..

Itseä harmittaa, kun minua ei ole imettämiseen luotu, vaikka nyt on ollut todella ihanaa, kun toinen on ollut rinnalla. Kyllä siinä saa ihan erilaisen siteen toiseen..

Huisi: Wiuh, miten siulla on painoa lähtenyt!! Wau! Toivon itsekin, että mulla lähtis paino putoamaan, kun aloitan vaunulenkit.. Ja pitäisin itseni herkuista erossa. Tähän asti on onnistunut ihan ok, mutta mie oon niin makean perään.

Äitivaan: Täällä käytetään lisäksi myös korviketta: Tuttelia. Maitoa menee vaihtelevasti: 40-80 ml kerralla. Ja ikää prinsessalla tänään 1vko1päivä <3

Raskauskiloja tuli mulle 11 kg (painoksi merkittiin aikoinaan 68 kg, jonka painoin joskus ikuisuus sitten, kun en ollut punninnut itseäni pahemmin.. Mutta itse katson painaneeni 74 kg, kun menin ensimmäisen kerran vaa'alle eli 5 kg olisi tullut raskausaikana, joista 4 jäi sairaalaan), mutta ylipainoa on ja 60 kg on tavoitteena ensi kesään mennessä painaa. Se taitaa olla kyllä aika hurja tavoite.. Eihän olisi kuin 15 kg tiputettavana, ja se masentaa.. Koska minulta ei löydy itsekuria pätkääkään & kaiken pitäisi onnistua nyt eikä vasta vuoden päästä. Onneksi kuitenkin tuohon 68 kg ei ole kuin 7 kg.. En kyllä omista vaakaa, ni en tiedä mikä tilanne tällä hetkellä on.

Ristiäisiä
en ole vielä miettinyt, kun tokan synttärit pitäisi järjestää ensiksi. 9.9. täyttää 5 vuotta, mutta olen päättänyt viettää vasta 19.9. Nimeäkään emme ole vielä Nannalle päättäneet. Nanna on työnimi :D. Kummitkin on vielä kysymysmerkillä. Sylikummiksi ehkä valitaan minun sisko, joka pääsi ripille tänä kesänä.
 
:wave: täällä myös yksi herkuttelija..
painoa tuli 18 joista 7 jäi laitokselle ja pari lähtenyt nyt kotona.
loppujen ja useiden liikakilojen lähtöä ootellessa :headwall:

oi PEPPI hienoo että Hertta sittenkin alkoi tulemaan ittekseen. Onnea tätäkin kautta tytöstä.

ja NEITIKAT.. älä huoli tuosta päivittelystä!! kaikki ajallaan ja tuskin kukaan vetää hernettä jos ei tietoja etusivulla näy. jokainen kertokoot ne täällä ja siittä lukekoot.

ääh.. mie haluisin vauvalle vaaleanpunaisen talvihaalarin :ashamed: jos huutonettiä kokeilisi..
varastossa odottaisi meillä kaksi vaaleansinistä toinen reiman 74 kunto hyvä ja toinen rasavil 80 kunto uudenveroinen. Olisiko kukaan täältä innokas hankkimaan sinistä pukua pojalleen??
jos löytyy kiinnostusta niin laittaapi yks.viestiä kiitos.

Suppis ja neitikesäheinä 19pv JO
 
Viimeksi muokattu:
Jatkan..

Imetyksestä vielä.. Minä se vaan jaksan pähkäillä tuon imetyksen suhteen, että kannattaako minun sitä jatkaa, vaikka maitoa ei tulekaan kuin ihan pieniä määriä? Minulla siis se leikkaus takana ja luulen, ettei kaikki maitotiehyeet ole löytäneet toisiaan, niin sen takia ei hirveästi taida maitoa tulla.
Minä niin haluaisin onnistua imettämisessä, mutta siitä nyt en hirveänä stressiä halua ottaa.. Mutta minä vain pähkäilen ja pähkäilen..

Niin ja monet on mulle sanonu, että Nanna on nätti nimi, että pidättehän sen yhtenä nimenä... Mutta anoppi viikonloppuna, ku oli meillä pe-su (asuu Pieksämäellä, ni on sit meillä yötä, kun on käymässä), että emmehän pidä Nanna nimeä :'(. Eihän se ole edes virallinen nimi.. Ja tokan kutsumanimi oli Pihla, josta tykkäsin erittäin paljon, ni loukkas hieman mun mieltä, kun tokas: ”Pihlasta hänelle tulee Pihlaja mieleen.” Miehän en anna kenenkään vaikuttaa nimen valintaan. Mie ja mies se valitaan, eikä anoppi.. Mutta jotenkin se vain sanomisillaan osaa ärsyttää.

Ensi viikon
maanantaina alkaa isännällä opiskelut, joka kestää kesäkuun puoleen väliin.. Lähti lukemaan rekkakortin tai no, eihän sitä nyt pelkästään lukemalla saa, mutta pitkät päivät tulee toisella olemaan. Koulua on klo 7.30-15.30, joten meidän lapsukaiset vaihtuvat kokopäiväisesti olemaan päiväkodissa.. Neidit pitäisi isännän viedä ja hakea. Itse oon miettinyt, että tiistaisin ja torstaisin käyn tytöt hakemassa vaunuillen pois puolen päivän aikoihin, ku heillä on silloin seurakunnan päiväkerho. Mie, ku oon tottunut neidit viemään ja hakemaan, ni siitäkin tulee haikea mieli, kun päiväkotitätien kanssa on ollut mukava rupatella.

Marlin: Mulla onnex nyt on kadonnut se pömppömaha :D. Mulla ei esikoisen ja tokan kohdalla ollut tuollaista ollenkaan, mutta kolmannen ja nelosen kohdalla kyllä. Nyt vaan tippunut hieman nopeammin. Onhan se vieläkin sellainen löllö pullamaha, mutta onneksi ei niin paha, mitä laitokselta lähtiessä :D.

Äitivaan: Meidän vauveliini on kiltti tapaus, kuten on ollut aiemmatkin. Nukahtaa maidolle ja ei tarvitse kuin kantaa sänkyyn tai laitan tuohon olohuoneen lattialle, koska siinä näyttää nukkuvan päivisin paremmin, mutta yöllä onneksi tykkää nukkua sängyssään :D.

Edda: Lapsiluku on meillä varmaankin täynnä.. Mie haluaisin vielä 2 lasta, mutta ei meidän taloudellinen tilanne anna myötä.. Haluaisin heti ruveta yrittämään seuraavaa :D tai oikeastaan sitten, kun oon laihtunut kunnolla.. Mutta pakko kai hillitä haluja. Olisi ollut karmea odotus tai karmea synnytys kipuineen, niin olotila ei olisi tällainen. Mutta synnytys oli helpoin ja nopea.. Ja ihan kuin en olisi synnyttänyt ollenkaan..

Mutta nyt lopettelen tältä erää. Näköjään tulee kirjoiteltua sitten kunnolla, kun istahtaa koneelle.
 
Huomenia!

Meillä napatynkä irtosi 10 vrk iässä. Sen jälkeen navasta on tullut hieman veristä eritettä, mutta nyt näyttää hyvältä.

Meikäläinen on myös melkoinen herkuttelija. Etenkin karkit uppoaa enemmin kuin hyvin mun suuhun... Raskausaikana makea maistui yllättävän vähän ja joulun aikaan jäi suklaita kaappiin. Kesällä namit alkoi taas maistumaan paremmin ja nyt on tullut herkuteltua lähes joka päivä. Vakaa aikomus on siirtyä tervellisempiin elämäntapoihin ensi viikon alussa, kun mies palaa lomalta töihin. Saa nähdä kuinka käy...:p

Lapsiluvusta; meidän elokuinen ipana on vasta esikoinen. On tullut mietittyä, että kyllä muksulla pitäisi sisaruskin olla. Mulla on ikää jo 37 eli melkoisen nopeasti pitäisi toimia. Jos päädytään toista yrittämään niin ei kuitenkaan ennen ensi kesää, muuten voipi mennä vähän rankaksi tämä touhu. Ehkä vuoden päästä sitten, viimeistään. Meillä kyllä kesti ekankin tekeminen 1.5 vuotta, että eihän näitä voi ihan kalenterin kanssa suunnitella. : /

Mukavaa syyspäivää!

Lion ja Esko 3 vkoa
 
taas yks yö takana... näin se aika kuluu ku tuntuu et aina on aamu ja silmät ristissä vedät kahvii :)
Mulla ei oo mitään havaintoo syöttöjen määrästä tai heräämisistä yöllä ku oon niin pihalla.. mies yleensä siirtää ton ipanan sänkyyn tai sängystä tissille jos mä nukun ja on ite vielä hereillä ku toi heräilee syömään, heräsin sit jossain vaiheessa yöllä ja tajusin et ipana nukkuu vieressä-mut tv ja valot sammutettu (eli ei nukahtanu vahingossa..)..vitutti ihan 6-0 ettei viittiny sit sitä siirtää omaan sänkyyn nukkuu ja avauduinkin taas vaihteeks ku jossai vaiheessa oltiin hereillä samaan aikaan..et jokseenkin vähä pinna kiree.. ku eihän se miehen tehtävä sitä oo ees siirrellä tms.oma vika mitäs nukahdin.. "aina vika löytyy jostain muualta-jotakin voit syyttää" :LOL:

Mut tosi outoo ku on miehen vapaapäivä-oon niin tottunu hoitaa kaikki rutiinit noiden kolmen ipanan kaa- alkaa vaan ärsyttää ku joku ylimääränen "pyörii jaloissa"... oonkohan mä vähä hankala : / käytöstavat ois kivat.. :ashamed:

Meiän 3veelle laitoin sit yövaipan takas, yksinkertasesti loppu motivaatio pestä joka aamu lakanoita, ei auttanu vaik herätettiin yöllä pissalle tai vähennettiin ilta juomista tai annettiin palkintotarroja. ärsyttää sekin et joutu palaa takas vaippaan mut ehkä hän siitä joskus eroon pääsee. Tänään oli vaippa kuiva et pikuhiljaa..

Ristiäiset 19.9..ja tulipa juuri mieleen et pitäs lähtee käymään ennen yhtä srk-toimistossa hakee kummitodistukset, kastetodistukset ja kynttilä. 2h aikaa.. ehdinköhän...ku ei vaan pylly liiku :)

Herkut maistuu juu!!! ei tarvis! Edelleenkään en oo punninnu mut on vielä ylimäärästä-sais vaan pois. Mut täytys ehkä tehä jotai muutaki ku syödä...

Lapsiluku...tahtois viel yhen muksun, ja heti perään.. sit se ois ehkä siinä..

pikkumökö
 
Napatynkä lähti kun neiti oli noin 4 päivää vanha. Todella nopeasti mun mielestä.

Mun mielestä Nanna nimi on ihana:heart: Itsekin voisin kyseistä nimeä miettiä, mutta kun meidän suvusta jo sellainen löytyy.

Jälkivuotoa vielä vähän ollut, siis lähinnä sellaista et silloin tällöin tulee hiukan. Vois kyllä jo loppua kokonaan, ku en enää jaksais. Jälkitarkastukseen tarvis kanssa jossain välissä varata aika, mut ajattelin et jos joskus siinä vaiheessa kun pikku neiti on 2 kuukautta vanha.

Maijamehi ja pikku neiti
 
Tänään aamulla irtos napatynkä. Ruvettiin aamutoimiin niin sieltähän se hyppäs ku bodyn sai ylös.

RD Hyvä että maha rupiaa palautuun. Ja minustakin Nanna on kyllä nätti nimi :) Meillä kun neitiä on kutsuttu rakenneultrasta asti Justiinaksi, niin kaikki kyselee että ei kait siitä nyt oikeesti Justiinaa tule. Rupiaa pikuhiljaa tuntuun että vois ihan muitten kiusaksi laittaa sen yheksi nimeksi. Ja ku ite kuitenki siitä tykätään.

Mullakin jälkivuoto rupiaa pikkuhiljaa loppumaan. Joinaki päivinä saattaa lorahtaa yhen kerran ihan kunnolla. Mutta muuten kyllä pärjäis jo ihan pikkuhousunsuojilla. En vaan kuitenkaan uskalla vielä siteitä jättää pois, jos tosiaan lorahtaa kunnolla niin eipähän oo joka paikka sitten sotkussa :D

Marlin ja Justiina 3vko
 
Viimeksi muokattu:
lapsiluvusta ei ole täällä täynnä, mulla nyt tämä lapsi kolmas mutta miehelle esikoinen, se jo eilen kyseli koska tehdään seuraava:D

mun unelmani on se lapsikatras 6 lasta tai enemmän:whistle: täytyy katsoa mihin päädytään, pieni tauko kuitenkin taas tässä välissä.

täällä napatynkä näyttäisi pian irtoavan, kiinni enää yhden "rihman" päässä.

neiti nukkui viime yön ensimmäisenä yönä pinniksessä, hyvin nukkui pussissaan. odotin että olisi jotain ongelmaa ollut, mutta hyvä vaan ettei ollut mitään.. selvittiin ihan normi syötöilläkin.

tänään kävi neuvola täti, tyttö kasvanut ihan ok, kotiutues sairaalalta painoa oli 3336g ja tänään 3440g.
kaippa se siitä sitten lähtee paremmin nousemaan ajan kanssa. kuitenkin lypsän päivittäin maitoa ja neidillekin silti jää syötävää tarpeeksi.

giraffe ja neiti 7vrk
 
Meillä napatynkä irtosi 7 pv:n iässä.
Nyt oon parina yönä saanut jäppisen siirrettyä omaan petiin nukkumaan eli on jopa 6 tuntia yöstä ollut omassa sängyssä. Se on meille hyvä saavutus. Tosin eipä mua se vieressä nukuttaminenkaan haittaa, mut on se ihan kiva saada osa yöstä nukuttua "vapaasti".

Pikkumökölläkö oli tullut takapakkia 3 v:n yöpissatuksen kanssa. Meillä oli sama homma vähän aika sitten. Alkuun hyvin heräsi pissalle yöllä, mutta sitten päätti alkaa pitää semmosia huutokonsertteja, että tuumattiin jättää yöpissatukset myöhemmäksi. Jos nyt ennenkuin neljä täyttää olisi yökuiva.

Meillä siis edelleen jäppinen rauhallinen. Mies palasi töihin, pitää loput 2 viikkoa isyyslomaa myöhemmin. Poju kyllä päivällä paljon vihtyy tisulla ja se välillä esikoista harmittaa, kun äiti ei voi leikkiä, mutta eiköhän hänkin ala tilanteeseen tottumaan. Vielä kun saisi pojun ulos nukkumaan, niin ehkä päivänukut pitenis ja ois enemmän aikaa esikolle. Huomasin, että meidän vaunuista oli kuomu mennyt homeeseen ja tilattiin siihen uusi kuomu eli sitä odotellessa. Kyllä otti päähän! Yöunille on nyt tässä käyty 22-23 ja ekan kerran jätkä herää tisulle klo 2-3 ja seuraavan kerran 5 ja sitten kahdeksan aikaan aamulla. Mulle tää ihan jees rytmi, kun esikon kanssa oli pahimmillaan puolen tunnin välein imetystä. Tosin tää rytmi nyt voi vielä sataan kertaan muuttua suuntaan jos toiseen.

Mies lähti viemään esikkoa tanssitunnille ja pikkuinen nukkuu kaukalossaan, kun tultiin mummolasta päivävierailulta. Jos hetkeksi oikasis itsekin ennenkuin pieni narahtaa.

-mennis ja aukusti 9 pv-
 
Jos nyt ehtisi

Ukko lähti molempien ipanoiden kanssa ulos ja tietty minä heti "omaa aikaa" kuluttelen täällä ;)

:attn: Anteeksi teille jotka täällä olette ilmoitelleet syntymistä voitteko kiitos ihanaiset laittaa tiedot yksityisviestillä!!! :attn:

napatynkä irtosi 5pv ikäisenä
paino tippunu jo yli 15kg :D
lapsiluku on toistaiseksi täynnä! jos ei innostu joskus hamassa tulevaisuudessa vielä iltatähteä tekee...

Poika hurja tissitakiainen ja painakin jo yli 5kg !!! HUI!!! Kasvaa aivan hurjaa vauhtia! Eli hieman suuntaa antavasti 4vkon aikana saanu painoa lisää noin 1kg! äitin :heart: sumo
Ainoa asia mikä on on juuri tuo tissillä olo! saisi jo saada hieman rytmiä ja pidentää nuita syöttövälejä, mutta HUOKS! kai se sitten aikanaan... Eikös niin!!!??? ei jaksa kyl kauaa näitä 1,5h-2h syöttövälejä päivin/öin... Ehdin jo olla hetken iloinen ku 3yötä meni 3-4h välillä mutta palattiin takas tiheämpään rytmiin |O
Jännä vaan et tissit o kestäny hyvin tän imetyksen, taitaa pojalla olla ote kunnossa alusta alkaen ja osata tisseilyn taidon!

Ai niin kastejuhla pidetään vasta 16.10 ku halusin tutun papin kastaa pojjaan! Saa kummi kasvattaa habaa että jaksaa kantaa pojan kastetilaisuuden ajan (painoo varmaan yli 6kg siinä vaiheessa) :LOL:

Ja nyt syömään salaa suklaata :wave: K ja SUMOPAINIA 1kk ja 1pv (JO!)
 
NeitiKatille laitettu tiedot yksärillä

Täällä napatynkä roikkuu vielä kans enää pienessä "rihmassa" kiinni.
oma paino on tippunut sellasen reilu 6kg, ja loput yritetään saada tiputettua kunhan pääsee jumppaan ensi vuoden puolella.

Lapsiluvusta.. huoh, tää on saanu mut :'( jo tooosi monia kertoja, pelkään että se on tässä vaikka kovasti haluaisin sen kolmannen, mutta mikäli se joskus onnistuukin niin samalla tehdään kohdun poisto. Ihan hirveetä olla 24v ja tietää ettei kroppa kestä synnytyksiä, tai siis kohtu. mun mies on sillä kannalla ettei enempää lapsia tän mun kohtu-ongelman takia, ens kerralla kun ei tietäis miten kävis, mutta tahtosin niin kovasti vielä joskus kokea raskauden, vauva-ajan yms :'( :'( Eilen kävin poistattaan tikit, niin th meinasi ettei raskautta kannata suunnitella aikoihin ja sittenkin on eessä tuo kohdun poisto, paremmin saan keskustella jälkitarkastuksessa joka on Oyssiin..

Peukutan myös Nanna nimen puolesta :wave:
 
Heissan, ilmottaudun minäkin tänne puolelle. 31.8.2010 klo 17:34 syntyi hätäsektiolla meille poika, mittaa 3595g ja 51cm. Pitkähkö synnytys, lapsivedet meni su-iltana ja tiistaina vasta käynnisteltiin ja se meni penkin alle ja sit hätäsektioon. Perjantaina kotiuduttiin ja vointi on jo ihan ok, mitä nyt pitää piikittää itteensä lääkettä kaikenmaailman kriteerien täytyttyä veritulppariskistä. Poika on ihana, syö hyvin (imetyskin lähti rullaamaan onneksi mainiosti), nukkuu hyvin varsinkin päivisin - yöt tankataan tiheämmin, ja on oikein tyytyväinen tapaus.
Lueskelen jossain vaiheessa mitä teille kuuluu, mutta mun "ennustus" pitkästä kaavasta ja lopulta leikkauksesta sitten meni kohilleen, valitettavasti. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Nostorajoitukset harmittaa ihan hirveästi, kun esikoistakin pitäisi paijata ja tyttö kiipeis syliin mielellään - onneks lattialla istuessa saadaan sylitellä. Oltiin kyllä maanantaina jo muskarissa ekaa kertaa tytön kanssa, joten eiköhän tästä elämä ala rullaamaan mukavasti.

Öitä naiset, palaillaan taas. Nyt pitää mennä nukkumaan |O

runttis ja sytkylä tasan 1 vko
 
Heissan mammat! Josko minäki nyt ehtisin hitusen jotai kirjotella..

Napatynkä irtos meillä siinä 6pv ikäisenä, sientä oli tullu ja napa laappistettiin ja siitä se lähti kuivuun ihan hyvin. Yks body meni likaseks eikä pesussa puhistu, mut se on pientä ku saatii pojulle söpö napa :)

Lapsiluku meillä oli ennen tätä elokuista nolla, ja tulevaisuudessa ois kyllä ihana saada vaikka toinen poika :) jotenki mua pelottais kasvattaa tyttöä, ne on niin kauheita suustaan jos yhtään äitiinsä tulee ;D mut ois se kiva pikku prinsessaki, oon vaan aina tullu poikien kans paremmin toimeen. kai sitä tytönki kans pärjäis, ihme huolia mulla! Neljä pirpanaa ois kiva saada, ehkä siihen tyttöjäkin mahtuu :)

Vauvahaaveita sun synnytys tuntu kyllä tutulta lukee! sydänäänet laski meijänki pojulla, nn oli kaulan ympärillä ja muutenki liian lyhyt. mä en vaan auennu ku neljään senttiin, ei vaikka oksitosiini laitettiin ja kalvot puhkastiin. kolmen päivän supistukset ja synnytys sit oliki kiireellisellä sektiolla ohi hetkessä, vieläki joka ikinen päivä ajattelen synnytystä ja se ahistaa. Miehen kans oltiin "suunniteltu" et synnytys on yhteinen kokemus, mutta sektiokäskyn jälkeen en ehtiny mitää sanoa miehelle ku mua jo vietiin.
Saiko sulla olla mies mukana leikkauksessa? kiireellisessä sektiossahan saa aina olla, niin on hurjasti mietityttäny et miks ei sit mun mies päässy. harmittaa ja surettaa hurrrrrrrrjasti!

Paino on mulla tippunu vasta reilun 10kg. Vielä toiset samanmoiset tiputettavana, hidasta tää kyllä on! ehkä vois joka toisen herkkupalan jättää kauppaan.. :whistle:
Vaunuilemassa en oo käyny ku kerran, tein niin pitkän lenkin et leikkaushaava kipeyty kunnolla.

Imetys on jo vähän helpottunu, oon joutunu kumia käyttään tähän asti kun poju ei oo saanu kunnolla otetta. Nyt alkaa vieroksuun sitä ja ote alkaa olla päivä päivältä parempi. Jos tissit on täynnä ei imetyksestä tuu mitää ku maito suihkuaa ja poju ei saa otetta.

ihanan helppo tapaus tää pieni :) nyt jo himpun yli nelikilonen! missä on se alle kolmekilonen pikkupikkumies ? viiskymppiset vaatteet alkaa olla kohta pieniä, en kyllä IKINÄ varmasti raski luopua yhdestäkään vaatekappaleesta. Oon muutenki niin tunteikas, hyvä etten joululahjapapereitaki säilytä "tunnearvon" takia :D

piti vielä jotain kommentoida mut alkaa pää lyödä jo tyhjää. :)

epplu ja ponnaripoika kohta jo viisi viikkoa :heart: (Pojulla on KAMALAN pitkät hiukset! täytyy varmaan ennen ristiäisiä (19.9) varata parturista aika :D )
 
huiii mikä ilta oli eilen.. muistaako kukaan missä vaiheessa tuli ne maidonnostatus ajat?
meillä taisi olla eilen sellanen ilta.. kauheen levoton oli ennenkuin annoin 40ml lisämaitoa sitten rauhoittui.

no neuvola on tänään klo 10 eli kohta pitää mennä. jänskättää tuo kasvu.. vaikka kasvaa kyllä vissiin.
 
epplu Joo, sai mies olla mukana, tai lääkäri kysyi että haluanko miehen mukaan.
Täällä kans välillä suo "synnytys" mietityttää....kun ei koe synnyttäneen ollenkaan:ashamed:
Mullaki paikat oli valmiina synnytystä varten...10cm auki, ja ponnistutti yms, mutta.....

Vähän kyllä harmittaa!:(

Tänään olis neuvolassa käynti...tikkien poisto, ja samalla katotaa pojan painoa, kun ei osastolla viel ehtiny alkaa nouseen.
Pikku-ukko on kyl kunnon suursyömäri, että suuresti ihmettelen jos ei oo paino noussu:)

vauvis ja poju 6vrk:heart:
 
Vauvis ja epplu Mulla kans välillä vähän samanlaiset mietteet synnytyksestä vaikka olikin suunniteltu sektio. Mutta ollaan me silti oikeesti synnytytetty vaikka vauvat ei luonnollista kautta tullukkaan :) Jaa pääasiahan on että vauvat on terveitä...ja äidit.

epplu Sillon ku tein plussatestin niin toivoin että olispa tulokas poika. Tytöistä kun ei muuta ole ku huolta sitten isompana, tai ainakin ku omia nuoruusvuosia miettii :whistle: Sitten ku raskaus eteni niin kovasti tyttöolo vahvistu, ja rakenneultran aamuna mietin että jos onkin poika niin varmaan itku tulee. Ja onhan se nyt ihana kun on tyttö ja poika :heart:

Neiti ei taas eilen illalla ruvennu nukkuun omassa sängyssä. Ties miten monesti sinne kannettiin ja aina hetken päästä alko kauhee ähinä. Suosiolla sitten viimesen syötön jälkeen jätin meidän sänkyyn ja hyvin nukku yön. Muutaman kerran tais herätä syömään. Pakko kait se on ruveta uskoon että neiti on kunnon sylivauva ku ei oikein muualla viihy. Pitää vaan vissiin lähtä sänkyostoksille niin jospa sitä ei niin pelkäis että toinen jää alle.

Marlin ja Justiina 3vko 1pvä
 
Neuvolassa käyty. ikää Neitikesäheinällä huomenna 3viikkoa

paino 4610g (lisää tullut 8päivässä 410g, syntymäpaino 4020g)
pituus 54,5cm (pituutta tullut samassa ajassa 1,5cm!! syntymäpituus 51)
pää 37 oli kasvanut nyt sentin.

jämäkkä ja terhakka tyttö. Kasvaa hienosti ja virkeä neiti. iho siisti. napa parantunut siististi.
Meillä tyttö calmetoidaan 22.9. koska meillä on tuo virolainen kodinhoitaja työssä. unohtui laitoksella koko asia .. kaikilta meiltä : /

niin nimiä .. niitä on vielä kielenpäällä monta..
etunimiä Helmi, Hertta, Inka toisena nimenä Lydia Inkeri tai pelkkä Inkeri.
haluan toiseksi tai kolmanneksi nimeksi kolmitavuisen -ri päätteisen nimen koska sellainen on pojillakin Einari ja Severi .. meillä on näitä vanhoja nimiä.. me lämmetään niille paremmin kuin uudemmille.
kommentteja??
 
Viimeksi muokattu:
Heips... Mulla on ongelma... meidän pojan paino ei nouse... on taas ilmeisesti laskenut :( Pituutta on kyllä silmä määräsesti tullu mutta vaa´an mukaan paino on laskenut. Tarkottaako se että poika ei saa rinnoista tarpeeksi maitoa? Olen joutunut korviketta välillä antamaan kun oma ei ole riittänyt. Poika on alkanut puklailemaan ruuan jälkeen. missä vika että paino ei nouse?
 
Meillä olikin tänään painokontrolli, kun viimeksi paino oli noussut niin niukasti 90g/8pvä. Tuolloin annoin lisämaitoa lähinnä yötä vasten. Sain käskyn antaa joka syötön jälkeen nyt lisämaitoa ja näin mentiin viikko, ukko juo 10ml-80ml korviketta/kerta. Yhteensä tuttelia kuluu n.3-4dl / päivä. Nyt paino olikin noussut 250g/vko, vaikka kuvittelin noilla lisämaito määrillä painon nousseen jopa liikaa. Neuvolatäti sanoi tuon ikäisen maidon tarpeen olevan n.500-600ml/pvä, joten näyttäisi siltä että poika saa noin puolet tarpeestaan vain rinnalta. Painon lisääntymisen huomaa kyllä imutehossa, ja siinä että poika jaksaa entistä pidempään rintaa syödä ennen kun nukahtaa. Nyt ukolla siis ikää 4vkoa ja painoa 2250g. Rintakumista en oo ees yrittäny vielä kunnolla irti kun menee vaan riitelyksi:( Maitomääriä olen yrittänyt kasvattaa juomalla ykkösoluen päivässä ja oon lisänny noita imetyskertoja, mutta niitäkin vaikee lisätä kun tarjoon sitä aina kun hereillä. No mut pääasia että kasvaa. Ja oma stressikin imetystä kohtaan vähentynyt.

Iica & ukkeli huomenna 4vkoa.
 

Yhteistyössä