Joo siis meillähän oli se synnytys sekä pojalle että mulle aika rankka tapahtuma. Oli napanuora kaks kertaa tiukasti kaulan ympäri ja tuli tosi kiire lopussa saada poika pois ja imukuppia käytettiin ja siinä ja siinä oli ettei lähetty hätäsektioon. Hapen puutteesta oli hetken kärsinyt ja vasta n. 5min iässä alkoi itse hengittämään. Oli la-ti lastenosastolla ja pari päivää oli verenpainelääkitys alhaiseen verenpaineeseen. Munuaisarvo oli myös noussut silloin johtuen tuosta hetkellisestä hapenpuutteesta, mutta se lähti hienosti laskuun kun pissa alkoi tulla ja olikin jo ihan normaali kahden viikon iässä tuo arvo. Munuais- ja maksa-arvot usein nousevat hapenpuutteen seurauksena ja valoonhan poika joutui kanssa kun se bilirubiini nousi kanssa. Ne oli nyt ihan varmuudeks laitettu seurantaan vielä.
Ja siis poika ei ollut tarpeeksi jäntevä sairaalassa kun fysioterapeutti tutki ja käytti liian voimakkaasti selkäänsä, pää painoi vähän liikaa ja helposti veti itsensä suoraksi. Sen takia käydään kehityspolilla seurannassa nyt 2kk iässä ja seuraavan kerran 4kk iässä jolloin sitten katsotaan onko tarvetta jatkoseurannalle. Nämä ajat siis varattiin jo sairaalassa ollessa.
Nyt on siellä käyty ja verikokeet oli muuten ok, mutta kalium arvo joka otettiin sen verenpainelääkityksen takia niin oli hieman koholla, mutta se kuulema on usein koholla kun näyte otetaan kantapäästä. Mutta huomenna käydään vielä tuolla Salon labrassa ottamassa oikein suoniverikoe, että nähdään että johtuiko se siitä vai onko se jostain muusta. Ja bilirubiini vielä hitusen rajan yläpuolella, mutta niin vähän että se ei haittaa.
Liikkuvuus on parantunut huomattavasti, poika ei enää vedä itseään suoraksi ja selän voimakkuus on laskenut, vielä turhan helposti kohottaa itseään hartioista ja vääntää päätään taakse jotenkin väärällä tavalla, että pitää olla tarkkana ettei pojalla ole syytä katselle taakse ja kantaa pitää aina pojan selkä itseään vasten, eikä niin että rinta rintaa vasten, ettei hän siinä väännä niskaa kun katselee mua..
Ja rintareppuunkin selkä mua vasten.
Ja mahallaan pitää makuuttaa pyyherulla kainaloiden alla, ettei pääse keikauttamaan itseään siitä selälleen, koska tekee sen väärin, siinä juuri nostaa pään ylös selkää käyttäen ja keikauttaa itsensä ympäri. Kun päätä pitäisi nostaa niskaa kohottamalla.
Mutta kuulema ollaan oikein osattu käsitellä ja parannusta on paljon tapahtunut, sitten vuoden lopussa katsotaan vielä se 4kk kontrolli.
Todella hienosti ottaa kontaktia ja jutteli niin paljon siellä fysioterapeutille ja lääkärille että olivat aivan ihmeissään ettei kuulema ole ton ikäsen ennen kuulleet niin paljoa juttelevan.
Ja varsinkin kun selkeästi "osallistui" keskusteluun ja "vastaili" kun hälle juteltiin eikä vaan itsekseen äännellyt.
Ja kasvaa ihan hurjaa vauhtia.
6180g paino ja 60cm pituus..
Syntymästä tullut siit 3120g painoa ja pituutta 10cm.
On ollut todellakin ruoka-aikana kotona...
Chevanne ja Niko 2kk 1vko