2007 LOKAKUUN MAMMAT,Herhiläispesä vko17

susa ihanat hiukset..
tilda hienoo et poju on jo alkanu paremmin nukkumaan,ja kyllä puhut siellä neuvolassa,se oikeesti helpottaa hirveesti omaa oloo vaikka minäkin pelkäsin sitä suun avaamista ihan hirveesti..
mileko toivottavasti sanni sais apua noista rasvoista..ja mikäs vuoto ongelma sulla on?mullon menny iha ohi..
heidi no mun mielestä on aina parempi jos ite tekee soseet,niin minäkin alan nyt tehä ku sain ton pakastimen =)
soseita meillä menee niin et aamulla 2dl puuroo,sit menee pe-po purkki,hedelmäsose purkki ja illalla taas 2dl puuroo,voi mennä viel lisäks 1purkki sosetta,riippuu miten poju on nukkunu..

täällä kaipais kans yks vauvailu seuraa,ois niin kiva asua jossain sellasessa paikassa jossa ois paljo suunnilleen samaa ikäluokkaa olevien vauvojen äitejä..minäki täällä päivät oon yksin pojan kanssa ja sit ukon kaa illat ku se tulee töistä..joskus illalla saattaa käydä joku kaveri,yleensä käy miehen tai mun vanhemmat..ja hyvin harvoin,ehkä 1kerran 3kuukaudessa joku käy täällä päivällä tai minä jonku luona ku ei oo ketään :'(
ukko saa tietää keskiviikkona saako se vaki paikan...peukut pystyyn herhiläiset!! :D muuten on työpaikan vaihto edessä..seki ressaa..ressaa taas kaikki..nooh,jospa tää elo joskus helpottus..anska kyl jaksaa piristää mammaa kummasti..on oppinu halaamaan ja pussaamaan :heart:
niin ja anska on saanu syyä jo ruisleipä muruja ja vaaleanleivän muruja..saa päivittäin meidän ruokailun yhteydessä ku kerjää suu auki silmät punaisena leivän muruja :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Pupu: etkö sinä käy useinkin siellä naapurissa kahvilla? Meillä tässä tiellä on kolme äitiä yhtäaikaa ä-lomalla, mutta eipä tässä ole tullut kahviteltua yhdessä. Ihmetyttää miksei me pidetä enempää yhteyttä, mutta en viitsi itse enää tungetella kun olen jo kerran pyytänyt että voitaisiin käydä yhdessäkin kävelyllä, mutta eipä ole tullut käytyä. Kovasti aina on asiaa kun nähdään tuossa sattumalta, mutta ei vain sitten ole tullut sen lähemmin oltua tekemisissä. Tai sitten noilla muilla äideillä on muutakin elämää :whistle: ja mulla vaan tylsää. Onneksi tuo aurinko on nyt näyttäytynyt niin olen minäkin ihan pirtsakkana täällä touhuillut =) Ja huomasin äsken kun peilin ohi kävelin että mun pisamatkin ovat taas näyttäytyneet kasvoille B)
Käynhän mä joo, mutta nyt sekin on hiljentynyt kun naapurin oli mentävä töihin, vähän aikaa me ehdittiinkin olla yhtäaikaa äippälomalla. Mutta nyt kun hän on töissä niin mä oon jääny ihan yssin :'( :'(
Mut onneks hää pitää mulle viikonloppusin seuraa ja joskus iltasinkii :D :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
mileko toivottavasti sanni sais apua noista rasvoista..ja mikäs vuoto ongelma sulla on?mullon menny iha ohi..


anska on saanu syyä jo ruisleipä muruja ja vaaleanleivän muruja..saa päivittäin meidän ruokailun yhteydessä ku kerjää suu auki silmät punaisena leivän muruja :LOL:

En mä täällä palstalla oo tainnu tuosta ongelmasta paljoo puhuukkaan. Mulla on siis synnytyksen jälkeen ollu viidet menkat ja vuoto on niin voimakasta, ettei mitkään suojat auta. Isoimmatkaan siteet ei kerkee imee kaikkee. Viimeks kun nousin pöntöltä ja menin pesemään kädet, niin kaikki valu jo lattialle ohi siteen+tampaxin... |O
Mulle kun ei hormoonit sovi, niin lääkärin ehdottamaa hormoonikierrukkaa ei voi laittaa. Ainoona vaihtoehtona on siis kohdunpoisto...

Sannille oon kanssa antanu leivänmuruja. Mutustaa niitä ihan onnessaan ja kiljuu lisää. Sitte nauraa käkätää ääneen, kun on niin mukavaa... :D
 
Meillä Eero syö aamusin satsin kaurapuuroo hedelmäsoseella, hetken päästä maitoo.
Päivällä joko omaa tai kaupan lihasosetta purkki ja joskus päälle hedelmäsosetta.
Välipalana (ellei nuku sen ohi) syö hedelmäsosetta tai banaanin.
Iltaruokana menee taas sama kuin päivällä ja illalla sit satsi puuroa+hedelmäsosetta.
Maitoa koitan tyrkyttää, ei aina uppoo. Nyt kun yölläkään ei juo maitoa ja illalla ei aina uppoo velli.

Sain muutes hyvän vinkin soseeseen: keittää reilu 5min peruna-sipulia (pakastepussista) ja st siihen lisää palan lihaa tai kalaa. Meillä Eero tykkäs kovasti! Mulla pakkasessa noita liha-ja kana-kuutioita, niin sit semmonen lisäks. vastaavasti laiskana annan kaupan kasvissosetta lisäten lihan. Tulee paaaljon halvemmaks ostaa pelkkä kasvissose.
Koitan kyllä ite tehä noi kasvismössötkin. Aina ei vaan jaksa.

Ihana ilma, nyt lähetään Onnin ja Eeron kans unilenkille. Onni pääsee fillaroimaan.
 
Soseista, meillä syöty nyt varmaan aika tarkkaan 2kk.
Juho syö kolme soseateriaa päivässä, hyvinä päivinä neljä, joita on aika harvoin.
Aamusta otetaan maitoa (150-200ml), lounaaksi lihasosetta jota menee ½purkista purkkiin (arviolta sama myös itsetehtyä), ennen ekaa päikkyä 70-200ml maitoa, herättyä maitoa n.100ml, välipalaksi purkki hedelmäsosetta, ennen päivän tokia päikkyjä 50-150ml maitoa, herättyä loput maidot jotka jäi ennen tokia päikkyjä (50-150ml), ja sitten ennen yöunia menee kaurapuuroa luumusilmällä ja ehkä 50-100ml maitoa. Hyvinä päivinä Juho syö vielä ennen tokia päikkyjä purkin kasvissosetta. Maissinaksuja menee muutama/päivä.
Maitoo menee kokonaisuudessaan varmaan semmonen 700ml päivässä. Yöllä ei poju syö.

Puuh.. siivosin keittiön, makkarin, olkkarin ja eteisen. Pesin lattiatkiii. Alakertaan (siis kodinhoitohuoneeseen, takkahuone on vielä rempassa) en jaksanu mennä, jos tokien päikkyjen aikaan sitten. Yläkertaan oli turha mennäkkään kun sielläkin remppa valloillaan.

Toivossa on hyvä elää sano lapamato, mutta jos huomennakii olis hyvä ilma, vois alkaa siivoileen tota pihaa. Kunpa sais kaivinkoneen pikasesti tänne meille niin pääsis joskus istutteleen nurmikkoakin. Tais vaan miehen velien kone olla rikki joten jonkin aikaa saa vissiin ootella |O
Aitakii pitäs rakentaa tohon kun viime kesänä revittiin puskat irti, vai oliko toissakesä.. no jokatapauksessa, tosta tieltä onki kivasti suora näköyhteys pihaan ja ihmiset tykkää sitten kyylätä meijän myllättyä pihaa :headwall: täytyy varmaan ruveta tienaamaan ja mennä ottamaan maksua katselemisesta tohon tienreunaan :kieh:

Santti, harmi että meilläkii tuota välimatkaa on turhan reippaasti... muuten saattasit saada musta jokapäiväsen riesan :saint: :kieh: :whistle:

Oonpas mä ollu tänään juttutuulella :D Juttua vaan piisais, mutta täytyy antaa muillekkii puheenvuoro välillä.. joten jos mä hetkeks viittisin hiljentyä :whistle:
 
Meillä Eemi syö:
Herättyään tissiä
Aamulla puuroa+hedelmää n 1½-2dl, lisäksi vettä

Kun herää aamupäikyiltä, ottaa tissiä

aamupäivällä lihakasvissosetta n2dl , lisäksi vettä

n. klo 14 hedelmäsosetta n. 2dl ja vettä, päälle tissiä

Päiväunet

herättyään tissiä

päivälliseksi kasvissosetta n. 2dl, lisänä vettä

tissiä

iltapuuro+hedelmää n.2dl, lisänä vettä

nukahtamiseen maissi/riisivelliä n. 1dl

yöllä 1-2 krt tissiä

 
Tuputankohan mà liikaa noita soseita annikalle... Meillà siis nykyààn ( jouduin vaihtamaan aikataulua kun tuo likka menee niin varhain nukkumaan ettà muuten ei kyllà ehdità syòmààn mitààn ) aamu 6 maitoa joka menee vaihtevasti 80-150ml, sitten 10 maissa kasvis-lihasose purkillinen ( n.100ml ) , 14 maissa purkki hedelmàsosetta ja maitoa jos menee, 16 maissa toinen kasvissose/vauva jugurtti jonka otin nyt muutama pv sitten kàytàntòòn kun likka laihtuu vaan.. ja sitten ennen unille menoa kello 18 maitoa, jonka nyt tàytyy vaihtaa puuroon kun ei siità maidon juonnista tule enàà yhtààn mitààn.. Onkos tààllà ketààn muuta jonka vauva olisi ruvennut laihtumaan?? Annika kun ennen painoi sellaiset 7600kg painoi eilen aamulla 7200kg.. :(
 
Heidi: Onko Annika alkanut liikkua aikaisempaa enemmän? Meillä ei poika ole varmaankaan laihtunut, mutta ei tuo paino varmaan ole noussutkaan. Huono syömäri kun näyttää olevan. Minusta aika törkeää kun appivanhempasi nakkasivat sinun tekemät ruoat roskiin. Itse ainakin arvostan enemmän itse tekoisia ruokia kuin kaupan sörsseleitä.
 
katjanna hmmm.. pyòriihàn se kyllà tuossa leikkimatolla kuin hyrrà ja pàivisin ei nukuta tuntia enempàà.. siis 2 * 30 minsan pàikkàrit ettà voisko nuo sitten vaikuttaa ?!?! Juu, munkin mielestà tuommoinen teko on kyllà merkki siità ettà mun pààtòksià ei kunnioiteta ainakaan tàllà saralla ja sanoinkin miehelle ettà nyt ei annikaa sinne sitten viedà pitkààààn aikaan :kieh: Mà olen niiiin kyllàstynyt siihe ettei yhtààn voida kuunnella mità sanon ja enhàn mà voi mitààn tietàà kun olen niiiiiin nuori ja eka lapsi kyseessà :kieh: Ja seuraava pààhàn pinttymà heillà on ettà nyt Annikan pitàà jàttàà korvikemaito pois ( koska maito EI ole enàà tàrkeàà vauvalle ) ja ruveta juomaan OIKEAA maitoa :eek:
 
Heidi onpas ikävää kun miehen suku noin vähättelee sun "kasvatustapoja". Minä ainakin mielelläni syöttäisin Siljalle omaa tekemää ruokaa, mutta bataatti taitaa sileytensä ansiosta olla ainoa mikä menee alas. Kyllä mulla on sellanen kuva että täälä päin arvostetaan muutenkin omatekosia ruokia enemmän kun noita teollisesti valmistettuja. Jotenkin inhottavalta tuntuu myös tuo että olivat sun tekoset roskiin heittäneet! :ashamed:
Ja eikös se ohje ole ettei alle vuoden ikäselle vielä oikeaa maitoa? On ilmeisesti aikas paljon eri ojeita ja käytäntöjä maitten välillä. Kyllä mun mielestä lapsen äidin tapaa toimia pitäis kunnioittaa eikä arvostella tuolla tavalla. Toivottavasti sulla on ainakin mies samalla puolella ja puolustaa sua! Eikö hän voisi vähän puhua perheelleen tuosta asiasta ja pyyttää että antaisivat teidän toimia omalla tavallanne?
Eikös teillä ollut kränää myös suomenkielen opettamisesta? Mitä jos joku heistä naisista muuttaisi suomeen ja saisi täälä lapsen, eikö hänkin haluaisi omalle lapselleen puhua omaa äidinkieltään, se mikä itseltä tulee luonnostaan?

tsemppiä sulle sinne ja kuuntele vaan sitä omaa äidinvaistoa. Mullekin aina anopilta satelee ohjeita ja hänen mukaansa olen myös hemmotellu Siljan, mutta hälle voikin aina sanoa suoraan mitä ajattelee...eli piähän huoli ihan vaan omista asioistas! (ja kaikesta huolimatta mun anoppi on kyllä ihan huippumukava ja huumorintajunen :D )
 
Heidi ehdottomasti vaan suomalaisen ruokailutottumusten mukaan, me suomalaisethan ollaan tällaista potraa ja positiivista porukkaa, ei voi olla ruokailutavoissa mitään vikaa :D Ei mut toki ite jatkat tekemistä!

Me taidetaan olla sitten aika tunkeutuvaista porukkaa, ja kovia kutsuun porukkaa meille. Tässä yks päivä laitoin Katjannallekin viestin että alkakaas tulla tänne. Ja kun käsky kävi niin ovikello soi parin tunnin päästä :LOL: On niin kiva kun Annit on samanikäisiä. Ja just naapurikin lähti kaffelta, hällä Mintun ikäinen tyttö. Josta tulikin mieleen että hää kysyi alkaisinko hoitaa heidän tyttöä ensi syksynä, kun kerran kotiin jään. Silloin tällöin pitäisi hoitaa kun miehen kanssa menee työvuorot ristiin. Taidan suostua, saa sen verran lisätienestiä ettei tarvis ilmoittautua sinne työkkäriin ja sais olla kotona. Ja tyttö on tosi suloinen tapaus ja kiltti!! Mut nyt Santti vaan kerhoileen, me käydään kans kerhossa keskiviikkoisin, ihan uus olin täällä kun muutettiin ja sinne vaan mentiin, kaikki tunsi jo toisensa mut hyvin on päästy porukkaan :)

Käytiin ulkona Mintun ja Annin kans, pyöräiltiin/vaunuiltiin tonne kauempaan puistoon. Ihana ilma ulkona. Välipalakin syötiin terassilla ja Anni sanoi että tänään kuulemma grillataan makkaraa =)

Jahas, Minttu kakkaa tossa syöttötuolissa, miten se voikin aina kakata istuessaan?? Ei onnistuis meikäläiseltä... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Kuopion seudun mammat :attn:
Liberon lahjakortti tuli eli paketin saa noutaa Kuopion lindexiltä..saako sen heti vai onko siellä joku jonotus systeemi? En viitsi turhaan ajella...
Mä sain heti kun niillä oli niitä sillon varastossa. Yks myyjä ehti mulle jo pahoittelemaan ettei heillä niitä nyt valitettavasti ole. Onneks yks vakkari myyjä vieressä kuuli ja sano että kyllä niitä on!! Kannattaiskohan sinne soittaa ja kysäistä etukäteen onko niitä tällä hetkellä varastossa..

dogtor, mites se sun kaverin vauva jaksaa?
 
Yritämpä minäkin listata Eetun päivän syönnit. Aamulla (herää yleensä klo6) herättyä tissiä, sitten noin tunnin päästä puuroa jotain reilu 1dl ja hedelmäsosetta 1/2-1prk. Ennen ja jälkeen päiväunien tarjoan ainakin tissiä ja yleensä kyllä kelpaa. Lounaalla menee reilu purkillinen liha/kasvissosetta. Riippuu aika paljon unista ruokailujen määrä päivällä, jos nukkuu hyvin niin lounaasta seuraava ruoka on hedelmäsosetta purkki joskus 15.30-16-30 kieppeillä. Jos nukkuu huonosti niin annan hed.soseen aikaisemmin (n.klo14) ja päivällisaikaan kasvissosetta purkki. Iltapuuro on sitten klo18 ja syö samanlaisen satsin ku aamulla. Kauraa ja riisiä ollaan nyt syöty, maistuu hyvin. Tissiä annan vielä ennen nukkumaan menoa joka on viimeistään klo19. Eikä syö yöllä.
*muoks*lisään vielä että kiinteät aloitettiin noin 1.5kk sitten.
 
Heidi, nyt laitat italialaisille vehnäjauhot suuhun ja syötät just niin kun sun suomalainen äidinvaisto sanoo!!!!!

Onhan se ihan tutkittuaki, että vehnäjauho on se kaikista "huonoin" jauho ja karmea huonon, lihottavan hiilihydraatin lähde (nimim. kokemusta on, pulla maistuu), eli kyllä minä sinuna niitä itse tekemiä ravitsevia kasvissoseita antaisin ennemmin kuin jotain vehnäjauhopuuromössöä. Ja minä lupasinkin laittaa sulle sitä Mannerheimin Lastensuojeluliiton uni ja ruokataulukkoa... Siirryn toiselle koneelle, skannaan ja laitan :D Ja ihan hyvälle minusta kuulostaa nuo ruokamäärät mitä annat, ja ÄIDINMAITO (tai korvike) ON 6-8KK IKÄISEN LAPSEN PÄÄASIALLINEN RAVINTO sanoo just neuvolasta saatu opaskirja.... että mistähän ne italialaiset on saanu päähänsä ettei sitä enää tarvita :/ Ja kirja sanoo myös näin, LEHMÄNMAITO SISÄLTÄÄ PALJON ENEMMÄN PROTEIINEJA JA SUOLAA KUIN ALLE 10KK IKÄINEN LAPSI TARVITSEE, JOTEN ODOTA SIKSI 10-12KK IKÄÄ ENNEN KUIN ANNAT LAPSELLE LEHMÄN MAITOA JUOMAKSI, TAI SUUREMPIA MÄÄRIÄ VIILIÄ TAI JOGURTTIA. Anteeksi caps lock-huuto, mutta meni hermo :ashamed:

Ja painonkehitys suhteessa pituuteen hidastuu hieman puolen vuoden iän jälkeen, joten sitä 1kg/kk tahtia paino ei enää nouse. En tiedä saatko vain harmaita hiuksia punnitsemalla Annikaa päivittäin. Minä ehkä påunnitsisin kerran 2 viikossa tai viikossa, niin näkee sen oikean suunnan. Meillä kun tuo neiti ei edes joka päivä syö sitä mitä pitäis, eli eiköhän se hälläkin joinakin päivinä paino heittele miinuksen puolelle. Viimeksi oli muuten 1 kk aikana noussu "vaan" 540g ja nlatäti sanoi että ei mitään hätää, hyvin kasvaa.

Hitsi vieköön, minä vaikka postitan sulle tuon opaskirjasen jos haluat, niin sulla on mustaa valkosella näyttää niille, että hyvin se lapsi syö!!! Tuo kirja käsittää koko 1 vuoden ruokavalion, ruokaohjeita ja pikkuvinkkejä syömisrutiineihin. Haluatko sen? Oon ihan tosissani, että voin sen lähettää! Puhun siis tuosta Nestlen Ruokaa lapsellesi-kirjasta, minkä sai neuvolasta.

Eli vaihdan tässä vaiheessa konetta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Jahas, Minttu kakkaa tossa syöttötuolissa, miten se voikin aina kakata istuessaan?? Ei onnistuis meikäläiseltä... :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL: Topsy seisallaanko olet pytyn päällä? :LOL: :LOL: :LOL:
:LOL: :LOL: Hoho hoho ollaanpas sitä vitsikkäitä ;) :LOL: :LOL: Ei meillä kuitenkaan syöttiksessä reikää ole joka mukavasti pöntössä persposket vapauttaa... haluaisko joku muukin osallistua tähän meidän kakkauskeskusteluun? :LOL: :LOL:
 
Meillä ei Essi mahdu enää tuohon Bumboon :snotty: Oli sitten vähän turha ostos. Tykkäs kyllä istua siinä sen aikaa mitä mahtui.

Essi syö aamulla maitoa 140ml ja puuroa reilun desin noin puoli kasin-kasin maissa. Lounas noin klo 11, syö liha-vihannessoseen, noin 1dl ja vettä vähän. Jonkin ajan kuluttua maitoa, määrä on jotain 60ml ja 140ml välillä... Sitten iltapäivällä välipala, hedelmäsoseprk ja taas maitoa 60-140 ml. klo 17-18 vihannessose n. 1dl, maitoa n. 140ml. Sitten klo 20.30 iltapuuro ja maitoa 140-170ml ja unille. Yöllä ei oo syöny varmaan kolmeen kuukauteen :LOL:
 

Yhteistyössä