2,5v alkoi pinnaamaan kakkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kakkavaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kakkavaiva

Vieras
Pari viikkoa on nyt kakan tekeminen ollut vaikeaa. Samoihin aikoihin kun tämä vaiva ilmeni, alkoi lapsi käydä oma-aloitteisesti potalla pissalla. Vaivan alkaessa hän sai myös pitkästä aikaa muutamana iltana 4viljan puuroa, mikä kuitenkin lopetettiin kun pinnaaminen ilmeni.

Kakka on muuttunut yhtäkkiä kovaksi vaikka ruokavalio on pysynyt ennallaan puurokokeilua lukuun ottamatta.
Kun kakkahätä alkaa niin lapsi vain puristaa kankut yhteen ja kävelee varpaillaan pinnaten. Tänä iltana sama homma kamalan huudon kera, mutta ei vain kakkaa. Edellispäivänä viimeksi tuli iso kakka, joten miten se nyt jo voi ottaa kipeää? Tai ottaako edes kipeää, pelkääkö vain kakata... Kerran olen laittanut peräruiskeen, antoi laittaa hyvin kun ymmärsi että lääke helpottaa, mutta en haluaisi niitä käyttää jos kakka on vaikka vasta edellispäivä tullut. Levolackia on saanut välillä illalla, täytyy kai alkaa antamaan säännöllisesti.

Meillä aivan sama juttu, paitsi tätä jatkunut jo parin kuukauden ajan..samaan aikaan me otimme hänellä allergian takia poissaolleet ruoat käyttöön.
Poika alkoi ensin vaan kakata harvakseltaa, kunnes alkoi itkeskellä pytyllä ja jossain vaiheessa yltyi ihan kirkumiseksi asti.
Poika hyppi vessassa ja huusi kakka hätää, heti ku pääsi pytylle(ei o koskaa käyny potalla..)ni snaoiki että ei kakkahätä..tätä saattoi jatkua ihan oikeetsi 20 kertaa..
sitte ku kakka tuli, poika huusi niin sydäntäsärkevästi että välillä itsekin tirautin kyyneleen ja poju ihan hiestä märkä..
mentii sitten lääkäriin ja siellä otettii testejä jne mutta myös saatiin 4kk ulostuslääkekuuri..on päässyt vaiva niin pitkälle että pelkää kakkaamista ja siksi pitää saada kakka toimimaan kunnolla jne,. levolac ei aiheuta riippuvuutta.
Anna sitä lapselle aamulal heti herättyä' TYHJJÄÄN mahaan niin auttaa paremmin.

Hei,
Meillä pojan ummetuspngelmat alkoi kanssa tuossa 2 vuotiaana, kun vaippa jäi pois... Kakka tuli harvakseltaan ja koko poika oli aina hikimärkä ja itkuinen ennen toimitusta ja toimituksen jälkeen. Käytettiin kanssa levolacia ja jotain tippoja, jonka nimeä en nyt muista, ja sitten käytiin myös lääkärillä. Lääkäri määräsi Movicol- jauhetta, joka sitten auttoi. Sanoivat myös että ongelma on hyvin tavanomainen ja menee yleensä ohi kouluikään mennessä. Pari vuotta käytettiin ihan säännöllisesti tätä movicolia ja sitten jätettiin pikkuhiljaa pois. 4 vuotiaana pojalla todettiin laktoosi-intoleranssi, mikä ehkä ollut osasyynä ummetukseen. Poika nyt 5,5 vuotta ja kakkaus sujuu normaalisti.

Tsemppiä!

Täytyy alkaa joka aamu antamaan levolacia. Kamalaa kun toinen koko illan valittaa kakkaa, mutta ei päästä. Parhaiten on viime kerroilla kakannut lattialle seisaaltaan. Ja on kehuttu ja sanottu että saa kakata lattialle kun vain kakkaa.

Meillä tämä kyseinen vaiva alkoi myös vuosi sitten heinäkuussa lapsen ollessa 1v 9kk.
Yhtenä päivänä päätti vaan ettei suostu potalle kakalle. Alkoi pidätys. Saattoi pidättää vaikka 5-6 vrk:tta putkeen. Juuri kuvailemallasi tavalla käveli varpaillaan pakarat yhdessä, nojaili seiniin pahimman hädän vallatessa. Tiuski meille että: Mene pois, anna mun olla!
Meni ihan mahdottomaksi koko homma. Vaikutti meidän jokapäiväiseen elämään ja tosi pahasti. Ennen vatsa oli toiminut 1-3 kertaa päivässä ja voit vaan kuvitella millainen lapsi oli parin päivän pidätyksen jälkeen?! Yhtä huutoa ja itkua päivästä toiseen, leikkimisestäkään ei tullut mitään. Ja tottakai kun pidätti, niin kakka muuttui suolessa kovaksi kun kasaantui ja kasaantui. Lopulta oli niin suuri möykky, että teki todella kipeää jo kakatakin.
kokeilimme Levolacit, Duphalakit,Vi-siblin rouheet, luumupurkit (usea purkki päivässä) luumut sellaisinaan ja lopulta peräruiskeet tulivat kuvioihin. Ja pidätys vaan jatkui. Oppi siis pidättämään kaikki edellämainitut tuotteet vaikka laitoin maksimiannostuksen ja välillä vähän enemmän. Jopa peräruiskettakin pystyi pitkiä aikoja pidättämään :O
Mun mielestä se oli ihan päänsisäinen vaiva, eikä mitään ruokavaliosta johtuvaa.
Kerran löysin aku ankan kirjasta kuvan jossa aku kylpee kylpyammeessa ja kuvassa taustalla on pönttö. Sanoin lapselle että aku kävi ensin kakalla tuossa pöntössä ja sitten meni kylpyyn ;)
Saman tien ähisti pottaan kakan ja ilmoitti että nyt kylpyyn. Näin saatiin parin viikon ajan kakka hyvin liukkaasti pottaan, koska palkinnoksi sai vaahtokylvyn. lopulta kylpy oli jo tylsä palkinto ja sitten alkoi taas kakan panttaus. oli viikon parin jaksoja jolloin kakka kulki normaalisti ja hyvä kun ei juhlittu jokaista kakkakertaa suurin menoin. Kehuin ihan hirveästi, mutta eipä siitäkään tainnut olla apua.
Nyt tästä shown alkamisesta on 1v2kk ja pari viikkoa on mennyt ihan mielettömän hyvin. Yhtäkkiä lapsi vaan alkoi tekemään kakan itse ja tekee nyt jokatoinen päivä. Päivät on ihan erilaisia kun meidän elämä ei pyöri yhden pökäleen ympärillä. Nyt olen saanut taas uskoni takaisin että kakka tosiaan kulkee jokatoinen päivä ja jos tulee joka kolmas päivä, niin elämä ei kaadu siihen vaikka lapsi olisikin kärttyinen ja vähän ärsyttäväkin. Täyttää kolme kuukauden päästä ja mielestäni nyt ymmärtää itsekin että kakkaaminen helpottaa oloa.

Luin muuten lasten jotain psykologiaa ja siellä oli joku pieni juttu että 2-3 vuotiaina jotkut lapset haluavat kontrolloida itse omaa virtsaamista sekä ulostamista. Veikkaan itse että meillä oli tästä kyse?
Hän päätti itse milloin haluaa kakata, on muutenkin todella tempperamenttinen ja omaehtoinen lapsi. Ei vaan ymmärtänyt sitä että kun panttaa ja panttaa, niin lopulta käy köpelösti. :/ Ja kakkaamisesta tuleekin todella epämiellyttävä juttu, jota sitten alkaa pelkäämään.

Ja itse myönnän että tein asiasta liian suuren haloon. Olisi pitänyt olla vaan kiinnittämättä huomiota vähemmän asiaan eikä istuttaa lasta väkisin potalle tai pöntölle :( Hän ei halunnut myöskään tehdä kakkaa vaippaan koska isot lapset eivät kakkaa vaippaan :O

Tässä meidän kokemus aiheesta. Toivottavasti teillä ei mene näin pahaksi.

Pari viikkoa on nyt kakan tekeminen ollut vaikeaa. Samoihin aikoihin kun tämä vaiva ilmeni, alkoi lapsi käydä oma-aloitteisesti potalla pissalla. Vaivan alkaessa hän sai myös pitkästä aikaa muutamana iltana 4viljan puuroa, mikä kuitenkin lopetettiin kun pinnaaminen ilmeni.

Kakka on muuttunut yhtäkkiä kovaksi vaikka ruokavalio on pysynyt ennallaan puurokokeilua lukuun ottamatta.
Kun kakkahätä alkaa niin lapsi vain puristaa kankut yhteen ja kävelee varpaillaan pinnaten. Tänä iltana sama homma kamalan huudon kera, mutta ei vain kakkaa. Edellispäivänä viimeksi tuli iso kakka, joten miten se nyt jo voi ottaa kipeää? Tai ottaako edes kipeää, pelkääkö vain kakata... Kerran olen laittanut peräruiskeen, antoi laittaa hyvin kun ymmärsi että lääke helpottaa, mutta en haluaisi niitä käyttää jos kakka on vaikka vasta edellispäivä tullut. Levolackia on saanut välillä illalla, täytyy kai alkaa antamaan säännöllisesti.

Minun kaverin lapsella on sama juttu. Opettelee potalle, jonne pissat tuleekin. Vanhemmat olivat kaksi kertaa moittineet ääneen sitä, kun lapsi oli kakannut housuun. Eipä muuta tarvinnut ja lapsi alkoi pidättelemään kakkaa.

Meillä se kakan pidättäminen alkoi siis siitä, että oli kerran kovalla ja sattui. Sitten jännitti seuraavan kerran kun tuli hätä ja alkoi panttaamaan, ja taas sattui. Ja panttaus kun kovettaa kakkaa vielä enemmän niin sattuu ja satuu ja sattuu. Siis sellainen kierre kerrassaan, josta onneksi päästiin eroon loppujen lopuksi.

Meillä on ollut samaa vaivaa. Nyt on tärkeää, että kakka olisi varmasti pehmeää eli ummetuslääke säännölliseen käyttöön. Kakkauspelko tulee yllättävän helposti jo yhdestä/muutamasta kipeästä kerrasta. Helposti voi tulla myös pieni haavauma, jota aristaa vaikka kakka pehmeää. Pinnaamiseen yritettiin vaikka mitä. Yritettiin kiinnittää potalla istuvan lapsen huomio johonkin muuhun esim. kirjaan tai leluun. Lahjonnalla saatiin tuloksia. Sai heti mieleisen palkinnon, kun sai vähänkin kakkaa tulemaan.
Tsemppiä!

Mitä mä teen jos lapsi alkaa vielä tänään valittaa kakkaa? Meni jo nukkumaan, mutta heräsi ja tuli sohvalle hetkeksi kirjaa lukemaan. Annanko microlax ruiskeen jos alkaa taas itkeä? Edellispäivänä kakkasi, ajattelisin että mikrolaxia annetaan vasta monen päivän kuluttua jos ei kakkaa.

Yhteistyössä