3v3kk poika ei kakkaa kuin vaippaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Ongelma tulikin otsikossa.

Poika selkeästi tunnistaa kakkahädän ja pyytää silloin vaippaa.
Jos vaippaa ei ole, niin hän ei kakkaa.
Haluaa kyllä pöntölle ja minut viereen istumaan, mutta ei anna kakan tulla.

En oikein tiedä miten tässä tulisi toimia. Olen syöttänyt luumuja ja päärynää ja on syönyt niitä sen verran, että vatsa ei mene kovalle.

Pissan kanssa meillä oli sama juttu aiemmin, lapsi itki ja kirkui ja pidätti pissaa, kunnes muutaman kerran pissasi pönttöön ja nyt se homma sujuu kuin unelma.

Olen luvannut namia ja lelun heti kun kakka tulee. Lelu on valmiina kaapissa ja hän tietää sen. Hän saa ottaa vessaan leluja ja katsella siellä tabletilta lastenohjelmia.
En ole painostanut yhtään menemään, vaikka mielessä on jo vähän huoli kun poika on kakannut viimeksi toissapäivänä.

Pitäisikö minun antaa se vaippa kun näen että on kakkahätä mutta hän pidättää?

Vai pitkitänkö sillä pöntölle oppimista sillä että "opetan" että on ok kakata vaippaan?

Meillä oli sama ongelma, tosin lapsi oli alle 2v. Pissan teki pottaan aina 1v2kk ikäisestä lähtien mutta kakkaa ei suostunut tekemään kun vaippaan. Kerran sitten kävi niin, että huusi, että kakka tulee. Istuin itse pöntöllä, joten en ehtinyt sillä sekunnilla tilanteeseen. Kun pääsin paikalle, lapsi itki ja huusi, että kakka tulee nyt. Löin potan pyllyn alle ja sanoin, että tee vaan se sinne pottaan. Itkien ja huutaen lapsi kakan teki pottaan sitten heti, ja kun tajusi tilanteen, loppui itku kuin seinään ja lapsi oli todella ylpeä ja tyytyväinen. Ja siihen loppui tuo ongelma, eli vain yhden onnistumisen tarvitsi.

Koska sun lapsi on jo isompi, luulisi lahjomisen toimivan, mutta ainahan se ei vaan toimi. :/ ootko neuvolassa puhunut asiasta?

Meillä pelkäsi kakata pottaan aluksi. Kiers ympäri kämppää haisten ja kitisten hätää. Välillä istahti potalle ja ponkas ylös taas. Selvästi siis tiesi minne pitäisi mutta...Lopuksi häät oli niin suuri että istu potalla,syötin samalla xylitolkarkkia ja tsemppasin. Sinne se lopulta päätyi pottaan. Pari kertaa toistettiin tämä pastillikuvio ja alko sujua itsestään. Ikää tuolloin tasan 2v. En laittanut vaippaa koska se potta silti kiinnosti eikä tienny miten ois uskaltanu.

ihan normaalia käytöstä tuonikäiselle, eli nouhätä. älä tee numeroa asiasta ettet vain pahenna tilannetta, voit kokeilla tuota pastillijuttua tai jotain muuta jos tuntuu että se toimii, jos ei niin älä pakota! pyydä ennemmin neuvolasta lähete neuvolapsykologille ja lohduttaudu että lapsi oppii hetkessä tuon kunhan on siihen itse valmis.

Meillä meni nyt näin...
Poika ei kakannut eilenkään, eli viimeksi kakannut 3 päivää sitten.

Annoin aamulla tyhjään vatsaan Smartlaxia, samoin kuin eilen ja toissapäivänä.

Tänään oli aamulla kalpea, makasi vain sohvalla kylmä hiki otsallaan ja oli kipeännäköinen. Yritettiin 4 kertaa käydä kakalla pöntöllä, seurauksena vain se, että pieni paukku jo sai aikaan ihan hysteerisen pomppimisen ja huutamisen siinä istuallaan. Poika tuli takaisin sohvalle makaamaan ja oli vain siinä.

Mulle tuli itselle tosi paha olo ja mietin että mitä hittoa mä oikein teen ja toiminkohan mä väärin.

Menin käymään lipaston laatikolla ja olin muka löytävinäni yllättäen vaipan. Poika heitti heti pois housut ja laittoi vaipan ja meni verhon taakse hetkeksi. Kesti n. 2min ja vaippa oli aivan täynnä kakkaa.

Ilman suurempia numeroita mentiin kakkapesulle ja sanoin vain että olipas hyvä kun kakka tuli.

Nyt poika leikkii autoilla ja legoilla lattialla, höpöttää ja on oma pirteä itsensä.

Lohduttaudun tuolla nim. terkkarin vastauksella.

Kuulen mielelläni mielipiteitä ja otan edelleen vinkkejä vastaan.

Yhteistyössä