12v lapseni pyysi saada erota kirkosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna Anonyymi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna Anonyymi

Vieras
Tuossahan se asia jo tulikin. Pyysi eilen saada erota kirkosta koska ei voi sietää mitään "jeesusjuttuja" eikä halua osallistua rippikouluun tulevaisuudessa. Käski meidän vanhempien miettiä asiaa.
Minun puolesta saa erota jos niin haluaa ja liittyä aikuisena takaisin jos niin päättää.

Meillä poika oli saman ikäinen, kun pyysi saada erota kirkosta. Laitettiin paperit menemään ja samalla laitettiin myös isoveljen eropaperit, koska hänkään ei ollut millään tavalla kiinnostunut kirkosta tai uskonnosta. Nuorimmainen (kolmas lapsi) on nyt 15 v ja kuuluu edelleen kirkkoon, mutta ei ole käynyt rippikoulua.

Miettikää ettei syy ole siinä etteivät vain halua laiskuuttaan osallistua uskonnon tunneille. On helpompaa ja kivempaa käydä et:n open juttusila kun muut pakertaa uskonnonhistoriaa.

Mä ilmoitin 13-vuotiaana vanhemmilleni samoin, mutta eivät antaneet erota. Olin vähän katkera siitä, kunnes 18-vuotta täytettyäni heti saman kuun aikana laitoin itse ilmoituksen erosta seurakuntaan. Ihmettelin vanhempieni asennetta, koska meillä ei ole kotona koskaan näkynyt uskonto millään tavalla, vanhemmat eivät ole opettaneet rukoilemaan, emme ole käyneet kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa ja ylipäätään jumalasta tai kristinuskon asioista ei puhuttu yhtään mitään. En ymmärtänyt miksi he ottivat niin itseensä sen, että halusin erota kirkosta.

Miettikää ettei syy ole siinä etteivät vain halua laiskuuttaan osallistua uskonnon tunneille. On helpompaa ja kivempaa käydä et:n open juttusila kun muut pakertaa uskonnonhistoriaa.

Enpä usko että siinä on syy kun lapsi on hyvä uskonnossa ja muutenkin tykkää tehdä koulutehtäviä. Tiedän,outo lapsi mutta hän oikeasti tykkää lukemisesta. Siksi haluaakin opiskella eri uskontoja.

Eiköhän siellä et:n tunneilla myös pakerreta eri uskontojen historiaa? Ja toisaalta jos ei ole yhtään kiinnostunut oppimaan asioita omasta uskonnostaan, niin eiköhän siinä vaiheessa ole ihan fiksu päätös erota ja harkita ehkä joskus uudelleen jos alkaa ne asiat kiinnostaa :)

Onko sulla omakohtaista kokemusta vai mistä tuo ajatus on peräisin? Ei ET:n tunnin välttämättä ole sen helpompia kuin ussan tunnitkaan, mutta antoisempia varmaan ovat.

Tämä oli varmastikin minun lapsellani suurin syy etenkin, kun luokanopettajaksi sattui tulemaan uskovainen opettaja. Mutta hyvä syy sekin on. Kun emme itse kuulu kirkkoon, niin miksi lapsenkaan pitäisi kuulua vastentahtoisesti, jos ainut kontakti kirkkoon on koulun uskonnonopetus ja koulun joulukirkko.

Juttelisin lapsen kanssa kunnolla asiasta, että hän varmasti ymmärtää mitä kirrkkoon kuuluminen yms. tarkoittaa.

Sitten voitaisiin sopia hänen kanssaan esim. puoli vuotta aikaa harkita ja jos sen jälkeen on vielä samalla kannalla, niin antaisin erota.

Mä odottaisin hetken ja antaisin lapselle aikaa vielä ajatella. Jos olisi vielä myöhemin samaa mieltä niin sitten laittaisin paperit menemään. Vaikka ev.lut. kirkkoon onkin ihan naurettavan helppo liittyä takasin, niin eipäs-juupas jankaaminen katumapäälle tullessa on ärsyttävää.

en oo kyllä ikinä kuullu et joku olisi eronnut kirkosta ja mennyt ET tunneille koska se on jotenkin helpompaa vaikka oikeasti uskoisi siihen jumalaan

No mulla kaveri sai luvan vanhemmiltaan tehdä niin juurikin ala-asteella ja aina lesotti meille muille, kun ei tarvinnut hikoilla uskonnonkokeissa. Noh, tuli rippikouluikä ja samainen kaveri liittyi takas kirkkoon, kun halus riparille muiden mukana. En tiedä tänäkään päivänä, uskooko Jumalaan vai ei, mutta tuskin tänäkään päivänä kummoista moraalia omaa... :)

No itse en kyllä näkisi tuossakaan mitään pahaa. :) Jos siis jonkun motiivi olisi oikeasti tuo.
Kaveri kävi ET-tunneilla uskonnon sijaan, kuulosti paljon mielenkiintoisemmalta. Jotenkin en vain itse ikinä edes tullut ajatelleeksi kirkosta eroamista (tai siis luvan kysymistä vanhemmilta) vaikken uskovainenkaan ollut.

Voihan siihen pienen harkinta-ajan jättää, sopia vaikka että katsotte vuodenvaihteen jälkeen uudestaan.

Erityisesti jos lapsi on kiinnostunut uskonnoista, niin pidemmän päälle saa elämänkatsomustiedosta luultavasti paljon enemmän irti kuin uskonnosta. Vaikkei uskonnonopetus kai tunnustuksellista saisi ollakaan, niin käytännössä se usein on sitä eikä siten tarjoa välttämättä toimivinta mahdollista oppimisen pohjaa.

Itse olisin eronnut kirkosta jo nuorena, jos vanhemmat olisivat siihen antaneet luvan. Lupa heltisi vasta myöhemmin, mikä aiheutti sitten opinnoissa (uskonto/et) sekaannusta. Ja olin itsekin siis kiinnostunut uskonnoista, myös tästä meidän valtauskonnostamme, mutten itse ollut uskonnollinen.

Mun mielestä ei myöskään ole katastrofi jos haluaa myöhemmin liittyä takaisin kirkkoon, ei se nyt niin vaivalloista kuitenkaan ole. Ei kaikessa voi varautua siihen, että joskus saattaa mieli muuttua, varsinkin kun tässä on kyse sellaisista asioista, joiden muuttamisesta ei ole hirveästi vaivaa. Eroaminen ja liittyminen on helppo nakki.

Tuossahan se asia jo tulikin. Pyysi eilen saada erota kirkosta koska ei voi sietää mitään "jeesusjuttuja" eikä halua osallistua rippikouluun tulevaisuudessa. Käski meidän vanhempien miettiä asiaa.
Minun puolesta saa erota jos niin haluaa ja liittyä aikuisena takaisin jos niin päättää.

Minunkin mielestäni kypsä 12-vuotias voisi hyvinkin tehdä tuon päätöksen ja sitä olisi hyvä kunnioittaa.
Vaikeampi asia on toisin päin. Suomen laki ei tunne sellaista mahdollisuutta että lapsi voisi halutessaan pysyä seurakunnan jäsenenä mikäli molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneet. Ilmeisesti lapsen toivetta ei silloin voida kunnioittaa tms.

:)

Minunkin mielestäni kypsä 12-vuotias voisi hyvinkin tehdä tuon päätöksen ja sitä olisi hyvä kunnioittaa.
Vaikeampi asia on toisin päin. Suomen laki ei tunne sellaista mahdollisuutta että lapsi voisi halutessaan pysyä seurakunnan jäsenenä mikäli molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneet. Ilmeisesti lapsen toivetta ei silloin voida kunnioittaa tms.

Ei muuten pidä enää paikkaansa. Laki muuttui joitakin vuosia sitten ja lainmuutoksen jälkeen lapset pysyvät seurakunnan jäseninä - ellei heitä sieltä vanhemmat erikseen erota - vaikka vanhemmat kirkosta eroaisivatkin. Mä erosin itse kirkosta vasta sitten, kun tuo lakimuutos tuli ja ihan vaan siksi, että kuopus sai edelleen pysyä seurakunnan jäsenenä, vaikka vanhemmat eivät kirkkoon enää kuuluneetkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25193442:
Ei muuten pidä enää paikkaansa. Laki muuttui joitakin vuosia sitten ja lainmuutoksen jälkeen lapset pysyvät seurakunnan jäseninä - ellei heitä sieltä vanhemmat erikseen erota - vaikka vanhemmat kirkosta eroaisivatkin. Mä erosin itse kirkosta vasta sitten, kun tuo lakimuutos tuli ja ihan vaan siksi, että kuopus sai edelleen pysyä seurakunnan jäsenenä, vaikka vanhemmat eivät kirkkoon enää kuuluneetkaan.

Kappas.
Tuosta lakimuutoksesta en tiennytkään.
Hyvä lakimuutos.

Kappas.
Tuosta lakimuutoksesta en tiennytkään.
Hyvä lakimuutos.
Minustakin hyvä lakimuutos. Vielä kun päästäisiin siihen, että myös kirkkoon kuuluvat lapset voisivat valita koulussa joko uskonnon tai elämänkatsomustiedon. Nythän tuon valinnan voivat tehdä ainoastaan kirkkoon kuulumattomat ja mielestäni se tavallaan syrjii kirkkoon kuuluvia lapsia, koska heillä ei samaa valinnanmahdollisuutta ole.

• Tykkää
Reactions: kookosta
En antais erota, noin nuorilla muuttuu mieli aika nopeasti ja voi olla että kahden vuoden päästä lapsi haluaisikin mieluusti mennä rippikouluun, kun on kuullut miten mukavaa muilla on ollu rippileireillä ym. Odottaisin ainakin peruskoulun loppuun ennen kuin antaisin erota.

vaikka ne jeesus jutut tökkii, kun täyttää sen verran kun nähnyt elämää niin ehkä sitten. 12 veetä ei veroteta. jumala on siellä missä sinäkin vaikka valitset jonkun muun uskonnon. Ihmiset eroo kirkosta verontakia!

Mun nähdäkseni uskonto on yleissivistävä aine koulussa. Vähän pidän outona, jos lapsi puhuu Jeesustelusta, koska Jeesus ei kait ole tehnyt kenellekään mitään pahaa ja käsitykseni mukaan meidän yhteiskuntamme arvot ovat kristillisiä arvoja. Vaikka en ole kuin tapauskovainen haluaisin lapseni oppivan nämä arvot ja kunnioittavan niitä.

Uusimmat

Yhteistyössä