11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

iru
Sanse: Tarkoitus onki tässä lähipäivinä siirtyä noihin peruspuuroihin, mut neuvolassa suositeltiin että aloitetaan noilla "vauvapuuroilla" ja niitä kuukauden ajan syödään ennen kuin aloitetaan noi oikeet puurot :D mä kiltisti olen neuvoa noudattanu.. eihän huomaa että ensimmäinen lapsi??? :LOL: nii ja nyt tosiaan pitäis alkaa lihoja kokeileen ja toinen lämmin ateriaki.. mutta ei haluais liikaa muutoksia samaan syssyyn ku jos tulee jotain niin ei sit tiedä mistä johtuu...
 
iru: Meille neuvolan kaikki tietävä täti sanoi viimeks, että niitä vauvapuuroja pitäis syöttää 8 kk ikäseks saakka!!!! :LOL: Ajattelin vaan mielessäni, että just joo.. |O Ostin yhden paketin Muksun riisipuuroa ja yhden paketin puhtipuuroa ja ne aattelin syöttää ens alkuun. Sen jälkeen Nallen riisipuurohiutaleita sekä muita normipuurohiutaleita käyttöön.
Kyllähän niitä vauvapuuroja löytyy jos mihin lähtöön erilaisilla mauilla.. Saman asian ajaa kun puuron sekaan heittää jotain hedelmä/marjasosetta. :p
 
iru
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: ja mä oon kilttinä neuvoja noudattanu... :ashamed: juu, meillä siis syöty just tota puhtipuuroa ja riisipuuroa muksulta ja nyt piltti kaurapuuroa.. plus sitte muksun unipuuro.. sitä riisipuuroa Ilmari ei suostu syömään vaikka laitan hedelmä tai marjasosetta sekaan kun eihän se maistu miltää.. elikkä noi ku on syöty niin alan antaan noita oikeita puuroja. Ootteko jotenki pienentäneet/hienontaneet niitä hiutaleita? Jee, tätä hetkeä olen odottanut että määki saan alkaa aamulla syömään puuroa!!! :D (ei oo viittiny alkaa itelle erikseen keitteleen)
 
iru
Niin ja pakko sanoa vielä noista neuvolantädeistä, ku ensimmäinen lapsi mulla vasta, niin voisko ne olla asioista samaa mieltä?? Ku mun veljenpoika on 4 kk vanhempi ja asuu 30 km:n päässä meistä niin ihan eri ohjeita antavat siellä ku täällä?? Ja ku mää oon niin kiltti että kaikki teen niinku käsketää.. esim. mulle sanottiin et ei tartte sitä karstaa yrittää hulluna saada pois jos se ei kutita vauvaa.. että voi harjailla päivittäin mut ei saa rapata ettei mene päänahka rikki.. ja että sitä kehittyy johonki tiettyyn ikään saakka. No mun veljenpojalle oli sanottu että pitää kaikki saada pois ja neuvolantäti oli kynsillä rapannu niitä siellä neuvolassa??? Ihan kummallista...
 
iltaa...hyvin sujui tää päivä. Nyt vaan oon niin puhki, ihan veto pois. Koko päivä mennyt touhutessa, tuntuu taas että ekaa kertaa tänään istun nyt. :whistle:

puuroista, me alettiin suoraan eloveenalla! Ei neuvolasta saatu parempaakaan ohjeistusta, näin esikonkin kanssa mentiin. Tottui heti "tuntuvampaan" puuroon, pelkään että jos oppii hienoseen makeeseen makuun, on vaikee saada myöhemmin alas ns. normipuuroo? Näin oon ainakin tutuilta kuullut...ja taas kerran meillä sanelee ne eurot! Mielettömän kalliita ne jauheet!! :eek: saatika kaupan vellitetrat ja puurot..huh! muutenkin menee rahaa vaippaikäisen kanssa riittämiin. Mutta se siitä, tää siis mun mielipide, ei tarkotus pahoittaa kenenkään mieltä, vaikka aika napakasti ja paatoksella taisin kirjottaa.. :D

Meillä pikkuvesseli nyt sitten niin mun perään, alkaa huutaan ihan kurkku suorana kun kävelen poispäin, kun vien sänkyyn ja kuulee rappusten narinan niin huuto alkaa! Voi jestas, kun nyt tänkin vielä keksi!

Karstasta....meillä on pojilla ollut hyvin vähän, ja oon kanssa saanut ristiriitaisia ohjeita; no viimeisin oli että jos on vähän, ei haittaa, mutta jos vaivaa eli syhyää päätä, niin sitten öljyä ja harjausta. Oon harjaillut ja nolo myöntää rapsuttelenkin aina välillä vaikka luulen tietäväni että se ois kiellettyä!? tulehdusriski tms.?

 
iru: mä luin että ei saisi karstaa rapsuttaa missään nimessä kynnellä, saattaa just tulehtua helposti sekä voi hiuksia lähteä jopa juurineen irti :eek: Aiemmin siis itsekin tuota rapsuttelua harrastin. Tuo tiedon jälkeen olen vaan öljynnyt ja harjaillut. Tosin nyt vasta tajusin että karstaa ei ole ollut moneen kuukauteen enää!

Puuroista...
Olen ostanut yhteensä 3 pakettia vauvapuuroa. Keitän kyllä nykyään jo tavallisista kaurahiutaleista, sekä nalle kauraruis-hiutaleista. Kaapissa on varalla pilttipuuropaketti, on nopea siitä tehdä jos kovin kiire/vaikea hetki meneillään =)
Sauvasekoittimella olen vähän huitaissut hiutaleita pienemmäksi, kakosteli sen verran kun koitin ihan suoraan paketista keittää :whistle: Esikoiselle en koskaan hienontanut, jospa tää pienin tottuis pian vähän karkeampaan puuroon niin saa samasta kattilasta ammentaa =)

helmi: no tuohan on kuin meillä! Tosin välillä saattaa ehkä 5min. olla lattialla ilman että minua näkee. Eilen kun kävin saunassa, oli mies vienyt omaan sänkyyn mahalleen. Siellä oli tyytyväisenä ollut omissa oloissaan, heti jos iskän naama näkynyt oli alkanut äpisemään :) Onneks edes tuolleen sai hetkeks hiljentymään niin ei saunaan huuto kuulunut =) Jospa nää ois nopeasti ohimeneviä vaiheita, alkaa olla aika ahdistavaa kun ei muut kelpaa kuin äiskä!

Meillä lähti juuri isompi tyttökin nukkumaan. Sylissä pitkään tuossa istui, katteli luomia ja napoja molemmilta :D Höpötteli jotain ja välillä tuli halimaan ja pusuttelemaan :heart:
 
me syötii alkuu sitä riisihiutalepuuroo, mut sit neukusta sano 5kk käynnillä että kannattaa siirtyy normipuuroihi, saa kuituja ku ummetusta oli paljon ja tosiaan sit alko vatsa toimii todella hyvin.

Alkuu sauvasekottimella muussasin mut sit lopetettii et tottuu vähä kokkareisempaan ja pari päivää kako mut sit alko menee ja nyt ei ongelmii. Nyt ollaa syöty sitä 4:n viljan puuroo mut tänää annoin kaurapuuroo vaihtelun vuoksi ja livakasti kuppi tyhjeni =) Ja tosiaan halvempaakin tälleen ku ostaa vauvan puurojauhetta. Joskus ostan pari tetraa puuroo et saa sit jos nopsaa tarttee ku Onni ei sit syö oikee jos nälkä on jo kova.

Mä luulen et ne erilaiset 5kk ja 8kk jne puurot on vaan rahastusta varten.. tietty jos allergiaa on jos ne sopii sit paremmi? en tiiä mut helpompaa tää normipuuron kans on. Riisihiutalepuuro ei ollu edes niin täyttävää ja siinä ei niitä kuituja tosiaan ole.

Iru Ei sen väliä onko ensimmäinen vai viides lapsi, sinä se parhaiten tiiät mitä annat vaikka muut antais mitä =) Ja hyvähän se on myös neuvolatätei kuunnella, jättää huomioimatta ne mitä ei ite koe oikeeks =D
 
Meillä mennään kans ihan tavallisella puurolla, niinkuin esikoisenki kans. Nyt alkuun hienonnan ne hiutaleet siis monitoimikoneessa että tulee vähän hienompaa puuroa ja reilusti laitan sit kypsän puuron sekaan maitoa ja sosettakin niin tulee pehmeempi rakenne. Nuutti aikanaan kakisteli aluks, leeville uppos ihan kerralla. Mannapuuro meinataan ottaa seuraavaks ja sit riisihiutalepuuro - ihan tavalliset siis. Ei oo meillekkä mitään vauvapuuroista neuvolassa puhuttu. Se meilläki nuutin aikaan sanottiin että pitäs valita lihat tai viljat, että ei niitä kerralla.

Tänään otettiin sit ekan kerran vähän iltapalaaki, ihan vaan hedelmäsosetta pikkuisen. Tuo puuro kun on niin hyvin leeville sopinu niin varmaan sit jo huomenna kokeillaan pikkusatsi illallaki antaa sitä. Jos sit jaksais ukkeli nukkua pidempään kuin viiteen. Kuuteen saakka riittäis, sillon myö muutki herätään. :)

Mutta nyt jännäämään peliä! Melko hyvin on alkanut!!
 
Sanse: siis itse tässä olen tehnyt jotain johtopäätöksiä, omassa mielessäni epäilen.
Netistä olen lueskellut mitä oireita voi esiintyä ja haluan nyt tutkia tuon!
Toivottavasti ei ole maitoproteiinille allerginen, mutta eipä sille mitään voi jos on :ashamed:
Itse tässä testaan pari pv olla ilman maitoja, laktoositontakaan en käytä koska siitäkin löytyy tuota proteiinia..
Minä täällä jo piruja maalailen seinille, mies koittaa rauhoitella vähäsen kun eihän me tiedetä vielä mitään! =)
Ihmeellisiä kyllänuo neidin kasvojen läiskät, ja sit kun miettii miten levottomia yöt ovat niin että mistä ne sitten johtuvat!
Toki voi olla atooppinen iho oikeasti sekä muuten vaan huono nukkumaan. Ja jos näin on, niin sitten voin "rauhassa" sen unikoulutuksen pitää! Tietääpähän varmasti etten toista "turhaan" itketä jos oikeasti huono olla :(

Mut nyt taidan lähteä nukkumaan, väsyttää |O
 
puuroista, onko teistä kukaan kokeillut helmi merkkisiä perunasuurimoita? minä ajattelin niitä kohta kokeilla kun meillä ei ne viljat käy! hyvää yötä kaikille:) Tuo speltti kiinnostaisi minuakin. voikohan sille olla allerginen :whistle:
 
Iltaa viellä! Täältä kun saa aina vastauksen kaikkeen :D niin ajattelin kysästä ompelukoneesta teiltä kun monet ompelee...

Mä ompelin aina kotona vanhalla 60-luvun singerillä ja hyvin pelas. Ny en oo 15 vuoteen koneeseen koskenukaan. Ajattelin sitte ompelukonekaupasta ostaa ompelukoneen. Niitä oli niin kauheesti erilaisia... ajattelin ehkä ostaa Singerin sellasen perusmallin (2818). 179 Euroa siitä pyytävät, 2 v takuu ja ihan näytti hienoa jälkeä tekevän. Nyt se joka näistä tietää vois kertoa, että tuntuuko tosi kalliilta + onkohan tuo hyvä kone? En mitään monimutkasta varmaan oppis käyttään.

Tuhannesti kiitoksia jos autatte tässä(kin) jutussa :heart:
 
Moikka,

Mä oon tehnyt alusta asti puurot ihan tavallisista hiutaleista. Pari ekaa kertaa hienonsin kaurahiutaleita sauvasekottimella, mutta nuo Nalle pikahiutaleet menee niin muusiksi keittäessä, että en ole katsonut tarpeelliseksi. Iltaisin annan spelttimannaa, josta tulee tosi silkkistä puuroa. Se on kuitenkin täysjyvästä tehtyä, joten pitäisi olla terveellistä. Meillä neuvolan täti suositteli aloittamaan Puuppolan Aitokaurahiutaleilla, kun ne pitäisi olla puhtaita muista viljoista (vilja-allergisille vinkiksi), mutta en jaksanut alkaa hifistellä, kun pojalle on muuten kaikki ruoka sopinut.

Mun isä on keskiviikkoon asti hoitamassa poikaa päivät, kun teen sitä opettajan sijaisuutta. Tässä onkin ilta mennyt tunteja valmistellessa ja välillä on pitänyt hyysätä vauvaa. Poika oli ihan mahdoton, kiemurteli pinnasängyssä niin että juuttui poikittain kiinni ja sitten huusi niska vinossa, kun naama oli kiilautunut pinnoja vasten!! Muutenkin huuteli ja kikkaili vaikka kuinka pitkään, ei millään meinannut rauhoittua. Iltapuuron ääressä itki ihan lohduttomasti. Mies kokeili, että ikenissä tuntuu ylähampaat! (Ekat alahampaat meillä tuli 3,5 kk iässä). Kun yläikeniä vähän kutitteli, poika nauroi ääneen :D Annoin supon ja vihdoin rauhoittui unille.

Ihania kuvia (= ihania vauvoja) JennyAdelinalla ja Sansella!

Annoin oppilaille läksyksi (opetan bilsaa) selvittää, mikä meidän pojan veriryhmä voi olla (ei tiedetä sitä, mutta oma ja miehen veriryhmä on tiedossa) ja määrittää todennäköisyys, että meidän seuraavalla lapsella on ruskeat silmä (oikea vastaus on 75 %). Saa nähdä, ovatko osanneet ;)

Nyt taas power pointtien pariin! Mies ja mun isä tuolla katsoo lätkää, kova huuto kuuluu.
 
Hola Maotao, mä ostin käytetyn ompelukoneen muutama vuosi sitten ja maksoin siitä 300 euroa... Se oli koulusta kässänluokasta poistetusta isommasta erästä (vaihtoivat eri merkkiin) ja siinä on jos jonkinmoista koristeompelua ja digitaalista näyttöä. Suoraa ja siksakkia oon ommellut, muutaman kerran napinläpeä, ja siinä se onkin. Koneessa on ärsyttävää se, että kun painaa enemmän kaasua, se alkaa tiksuttaa lyhyempää tikkiä! Muuten pelittää moitteettomasti ja langanpujotukset ym. on tosi sujuvat. Merkki on Husqvarna ja varaosia on löytynyt hyvin (lähinnä puolia olen ostanut). Mutta nyt jos ostaisin, ostaisin jonkun ihan perus-peruskoneen. Mun mielestä 179 euroa on tosi kohtuullinen hinta ompelukoneesta ja kun kävin katsomassa kuvaa, niin vaikutti hyvältä perusmallilta (tosin eihän ompelukonetta ulkonäön perusteella voi oikein arvostella...).
 
Kiitti Maikki ;) Netistä sais kyllää saman viellä halvemmalla... empä tiiä.

Jos voiski valita ulkonäön perusteella niin en ottais noita valkosia, rumia ovat. Että terveisiä vaan sinne Singerin suunnitteluosastolle, että vähän väriä kehiin!!!!
 
Moikka!

Lueskelin teidän juttuja läpi ja siihenhän tää aika sitten menikin, Lumi alkaa jo hermostuu lattialla :headwall: Voi, oispa se vielä pienen pieni sylivauva. Nyt jos ottaa syliin tässä niin alkaa hakkaa näppistä täydellä innolla ja ellei saa hakata, suuttuu.

No mut pikaseen semmosta meinasin kysyä, kun tein parit kestovaipat mummut kaavalla. Niinku täyttövaipat pul kankaalla ja etutarroilla. Niin...ni nyt ne sit osoittautui vähän huonoiksi kun etutarrojen kohdalta vuotaa :( Lumi niin paljon viihtyy mahallaan. Et oisko kellään tähän mitään vinkkiä? Huomasin kyl sit näin jälkeenpäin et neula ei ollut kaikkein pienin, vaihdoin sen nyt. Sit tein eilen yhden sivutarrallisen samoista kankaista, katotaan josko se toimis meillä paremmin.

Puurojuttuja irukin pohti. Mä alotin ihan normi pikakaurahiutaleilla ja ihan alkuun hienonsin ihan vaan sormien välissä vähän niitä hiutaleita. Nyt en oo enää hienontanu mitenkään ja kyl kelpaa. Nyt syödään välillä tota kauraa ja välillä riisihiutalepuuroa. Välillä laitan sekaan pakkasesta pienen löntin luumusosetta, jäähdyttää puuronkin hetkessä!

En oo jääkiekkoa seurannut ollenkaan, meillä ei mieskään välitä siitä. Mut eilen katoin kaks ekaa erää. Kyl oli jännää! :D Joskus nuorempana kyllä seurasin enemmänkin. Hyvä leijonat!

Noni, muksu nuolee iskän käsipainoja tuolla...palaillaan!
 
huomenta.
tulimpa puumerkkini laittaan, tässä on vielä tunti aikaa kun hoitolapsi tulee, hyvin ehtii kaikki aamuhommat, pyykit ym. Olin nopee niin jäi oikeen aikaa olla koneellakin..

tänään lupasin pojille ettävälipalalla on lättyjä. :p ja puistoon mennään iltapäivällä..
 
iru
Kiitos kaikille puurovinkeistä ;) nuo käytetään loppuun mitä nyt on ja sitte niihin normaaleihin puuroihin, paitsi noi riisipuuro jauheet lentää sulolle (=meidän biojäte) :LOL: ku ei Ilmari sitä ala syömään.

Tosi harmaa päivä täällä meillä, vettä tihuuttaa vaan.. että se siitä haravoinnista. Noh onhan tässä aikaa vielä kuitenki ja sulaapa noi viimeiset jäät ja lumet mitä vielä joissain paikoissa vähän on.

Mut päivänjatkoja :wave:
 

Yhteistyössä