Juu, minäkin vähän ihmeissäni lueskelin Kuunkullan saamaa listausta vältettävistä ruuista.. Meillä on esim. noista syöty kukka- ja parsakaalta ja ne aiheuttaa hirmusia vatsanpuruja jos ruuassa on liikaa noita mukana.. Semmonen jääpalan kokonen satsi on ok muun seassa. Ja marjojahan soseina syödään jo täyttä päätä!
Tää meidän neiti on mun mielestä nykyään aina nälkänen!! Ja syö todella hyvällä ruokahalulla ja isoja satseja. Otettiin eilen aamupuurokin mukaan kuvioihin eli nyt syödään aamu- ja iltapuurot/vellit, sit parit soseateriat ja tarpeen vaatiessa imutellaan tissiä. Eilen olin ihan ihmeissäni alkuillasta kun tajusin, et hetkinen, mähän oon vasta 2 kertaa imettänyt tänään (sekä tietty kerran ed. yönä) niin nyt noiden kiinteiden lisääntyessä imettämiset meinaa jäädä vähemmistöön. Siinä vaan sit on vaarana, et kohta maidontuotanto loppuu.. :/
Toinen asia mikä on vähän ihmetyttänyt on se, että neiti yhtäkkiä saattaa simahtaa puuhamatolle ja nukkuu puolen tunnin torkut; tätä parikin kertaa pvässä..
Toisaalta sitten varsinaiset päikkärit, jotka ois tarkotus nukkua ulkona vaunuissa niin on supistunut tasan siihen, että kauanko äiskä niitä vaunuja viittii tuolla pitkin maita ja mantuja liikutella..
Mä heitän tähän loppuun sen listan minkä mä neuvolasta sain liittyen vältettäviin ruoka-aineisiin alle 1-vuotiaalle
- lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali ja nokkonen (sisältävät runsaasti nitraattia)
aivan pienet varhaisperunat
- maksaruuat (liikaa A-vitamiinia ja raskasmetalleja)
hedelmäsäilykkeet ja säilykemehut (säilöntäaineita)
- raparperi (sisältää runsaasti oksaalihappoa)
kuivatut herneet ja pavut (sulavat huonosti)
- sienet (luontaisesti haitallisia aineita, raskasmetalleja, sulavat huonosti)
idut (salmonellavaara)
- pähkinät, mantelit ja siemenet (hometoksiinivaara, voivat joutua hengitysteihin)
hunaja (botulismivaara)
- suola ja suolaiset elintarvikkeet
jäätelöt ja vanukkaat (paljon lisäaineita)
Että tällästa tällä kertaa!