11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

Moi!
Iru:Jep, harmaa ja synkkä ilma tänään :| Mun piti vielä sulta kysästä,onko teillä sama neuvolatäti ku meillä?Terhi S? Meille se neuvoi tosiaan tavalliset puurot sauvasekottimella hienontamaan. Mut me ajateltiin ensin kokeilla noilla vauvojen puuroilla, ehkä ens viikolla ku ei se eka kerralla oikein pojulle sopinu,masu tuli kipeäksi :(
Kävin tänään taas viemässä kirpputorille kamoja myyntiin, ku meillä ens viikolla se muuttokin ni joutokamat sinne vaan :) Olen yrittäny jo alkaa vähän pakkailemaan ja siinä sivussa tehdä kouluhommiaki ku niitä olis vielä pari palauttamatta..jotenki on tällä mammalla jaksut ollu aika vähissä..Olli nukkui just 3 tunnin päiksyt, sisko tuli siksi aikaa vahtimaan pojua, että sain vietyä ne kamat ja sitten ehdin tehdä vähän läksyjäkin :) mut nyt lähden antaan pojulle maitoa :wave:
 
Heippa!

Meillä yö meni suht hyvin, en nimittäin muista enää kuin monta herätystä tuli! =) Posket vauvalla ovat välillä vähemmän punaiset, sit taas punoittaa... En kyllä ole enempää kuin tän päivän ilman maitoa. Katsotaa mitä lääkäri sitten sanoo jne...
Hyvä vaan kun aamulla tyhmänä tein puuron Pilltijauheesta :headwall: 3-4 lusikallista ennätin antaa ja esikoinen söi loput kun keitin hiutaleista vauvalle puuron!

Meillä kävi vieraita aamupäivällä, oon pyykkiä pessyt 4 koneellista jne.. Sisällä päivä vierähtänyt tähän saakka, kattoo vähän ilmaa millainen on kun tytöt heräävät päikkäreiltä jos kävisi ulkona. Ihana kun samaan aikaan nukkuvat =) Esikoinen kiukkusi ja itki kun olisi pitänyt siivota leluja mun kanssa. Sylissä huuti ja sanoi nukkumaan... Mä vein suoraan sänkyyn, kun kerran itse tahtoi :D Sinne jäi onneksi helpolla. Sotkut odottavat kyllä sen aikaa että herää siivoamaan ;)

Anzkuli: Jee Leevi =) Meillä tytöllä vielä kädet jäävän koukkuun, en tosin usko että ihan vähään aikaan vielä niitä tajuaa nostaa suoriksi samalla kun nostaa pyllyn ylös :)

Meidän tyttö pyörähti ekan kerran masulta selälleen =) En tosin tiedä oliko ihan suunniteltu juttu, lelua tavoitteli ja siitä kiepsahti =)
 
iru
Äityliini: Ei oo sama neuvolatäti, meillä on Pirkko, mut on se Terhiki kiva. :D Piti sitä vanhempainvalmennus ryhmää ensisynnyttäjille.

Mut nyt pitää mennä, ku poju päätti näköjää herätä :wave:
 
hirveesti olette taas kirjoitelleet, kerkeen vaan lukemaan.Eikä kyllä ole oikein mitään "asiaakaan" nyt.Mut ihana että te ees jaksatte kirjoitelle. btw..käytiin siellä allergia kokeiss, perjabtaina saadaan tulokset.
 
Annettiin leeville nyt iltapuuro ja kyllä maistui! En kauheen paljoo uskaltanu antaa kun vasta pari päivää kuitenki on puuroa maisteltu. Toivottavasti tuo auttas ja nukkuis nyt taas koko yön! Kuudelta saa herätä! :)

Konttausasentoa on kovasti harjoiteltu päivän mittaan. Meillä tyyli on niin päin, että kädet on suorana (eli siis ojentaa ylävartalon suorille käsille) ja sit siitä kampee polvia tai jalkapohjia maahan. Hassun näköistä! Nuutti teki toisin päin eli ensi alkoi laittaa polvia masun alle ja sit sen jälkeen vasta ylävartaloa.
 
Neuvolakuulumisia....

Puolivuotisneuvola oli tänän (ikää 6,5kk). Laura sai kauheesti kehuja taas :) Mitat (suluissa vertaus edelliseen käyntiin): pituus 68,1cm(+6,3cm), paino 7840g (+700g) ja pipo 43,4cm (+1,4cm).

Aika hujahdus on tuossa pituudessa ollut, viimeks olikin puhetta kun ei ollu kasvanu kovin paljoa (tais olla sillon vajaa sentti kuukaudessa). Nyt on sitten ottanut kiinni sen. No, keskikäyrän vauva on edelleen.

Nyt en jaksa enempää kirjotella, täytyy alkaa laittautuun nukkumaan...

-JennyA-
 
Huomenta

huokaus ja haukotus, viime yö meni aika poskelleen:/ . Esikoisella on tolkuton yskä ja köhi koko yön.Taisin nukkua pari tuntia.Leevin uni sit tietty häiriintyi ku Juuso yski ja Leevikin nukkui sit levottomasta. Tossa ku herättiin niin mittasin Leevinkin kuumeen ku lämpöseltä tuntui, hieman oli 38,1. Juusoa äytän tänään ainakin lääkärissä uudelleen(maanantaina siis käytiin) koska nyt kuuluu mun mielestä jo selkeät rohinat kauhkoista.

Mut täytyy mennä parantelemaan poikia
 
Huomenta!

Yö mennyt kivasti, Wilma vasta puoli 7 aikaan alkoi könyämään sängyssään, nostin viereen ja nukahti uudelleen. Juuri hain pikkuystävät sängyistään. Isoveljet viihdyttelevät... Artturilla on ääni lähtenyt, pihisee ja vinkuu vaan kun yrittää puhua. Sanoin että sitten ei kovin lähelle pikkuisia mene. Suurin huolenaihe onkin Artturilla se että torstaina on kouluun tutustumispäivä, että ei silloin ole kipeä ja sitten 16. päivä Artturi ja Kasperi lähtevät mummun ja papan kanssa Kreikkaan. Eli panikoi sitä että ei paranekaan ennen matkaa (satuin sanomaan että kipeänä ei voi lentokoneeseen mennä. Pöllö minä :headwall: ). Mutta eiköhän kurkku saada kuntoon sitä ennen.

Puuroista on ollut juttua, mä olen pääosin antanut ihan tavallisia puuroja, pikkasen hienonnan vielä hiutaleita ennen keittoa. Joskus mies on tuonut niitä valmiita Muksu- puuroja ja olen ne sitten syöttänyt, mutta pääosin yritän totuttaa tavan puuroon, koska sitä meillä syödään paljon (pojat on oikeita puurokaatopaikkoja, syövät valtavat määrät!!!)

JennyA:n Laura onkin venähtänyt oikein urakalla! Mua kauhistutti kanssa kun ajatteli millaisia tappeja nämäkin olivat syntyessään ja nyt jo noin pitkiä ( Wilma oli 46 cm, nyt 70 ja Oskari oli 48 cm ja nyt jo 71...). Niin se aika vaan menee. Kauheen haikeeta kun vauva-aika on näin lyhyt, tässähän tulee kohta vauvakuume!!!! :LOL:

Nyt tarvii mennä keittään sitä puuroa, pojat vinkuvat jo aamupalaansa. Täällä sateinen päivä, sisäaktiviteetteja siis luvassa. Mukavaa keskiviikkoa kaikille.

HM ja marakatit :heart:
 
Huomenia! Meidän orgaaninen herätyskello soi tänään jo ennen kuutta! Ei olis millään jaksanut herätä ja yritinkin antaa vielä maitoa, että sais muutaman hetken vielä nukkua, mutta mitä vielä. Pikku-ukko alkoi jumpata ja heilui konttausasennossa ympäri sänkyä :kieh: Puoli seiskalta sitten luovutin ja noustiin ylös. Nyt tuo sitten jo nukkuu taas, mutta mun tarttee tässä puuhastella isompien lasten kanssa :kieh:

Meillä on taas alettu yötankkauksille. Muutamat yöt meni jo ilman syömisiä, mutta tuo mahatauti sotki kaiken. Muutenkin ruokahalu on kasvanut ihan hirmuisiin mittoihin. Ei Leo ole ennen syönyt niin paljoa kerrallaan ja niin usein kuin nyt. Mutta ehkä se vaan kerää nyt menetettyjä "kiloja" takaisin. Antaa pojan syödä, jos kerran maistuu :D

Meillä koko yön ripsinyt vettä. Ja eilen pesemäni lasten talvitakit tietenkin jäivät illalla narulle :( No, josko tää päivä tästä vielä paranis. Tytön nimpparikekkereitä pitäis alkaa suunnittelemaan. Perjantaina juhlitaan, sillä oikeä päivä sattuu äitienpäiväksi. Yleensä ei ole ollut tapana juhlia nimppareita, mutta kun synttärit on keskikesällä, niin kiva pyytää joskus luokkakavereita kotiin jollain verukkeella juhlimaan :) Ja ihan kiva musta on järkkäillä juhlia.

Jaksamista sairaille ja väsyneille :hug:
 
huomenta..ja vettä sataa.. :whistle: inhottava rumba tiedossa ulkoilun suhteen kun pitää kaikki sadevehkeet vääntää päälle, ellei nyt ihan kaatamalla tuu niin sitten jää sisäleikkipäiväksi.
Tuntuu vaan pinna kiristyvän kaikilla jos ulos ei pääse.

Hoitolapsi tulee vartin sisällä, joten tästä hipsittävä pois pikimiten.

Meillä kanssa tuli sairastamisen myötä yösyöminen kuvioihin ja nykyisin syö 1-2kertaa tissiä.

mutta nyt mentävä, mukavaa päivää kaikille, keijun pojille paranemisia!! :hug:
 
Huomenta!

Kauheasti tullut juttua, en varmaan ehdi pitkälti kirjoitella. Puuroista on ollut asiaa...Eilen meillä oli 5 kk neuvola. Puhuin siellä kiinteiden aloituksesta, nyt siis poika viikon maistellut bataattia. Seuraavaksi ajattelin ottaa jonkun hedelmäsoseen ja sitten riisin. Lähinnä ajattelin tuon riisin puuron muodossa, jos alkaisi yöt sujumaan paremmin iltapuuron avulla. meillä ei kyllä hoitaja ole kertaakaan kommentoinut noita yöheräilyjä ,muuten kuin että jotkut vauvat vaan heräilee... Sitten terveydenhoitaja sanoi, että ensin ottaa ruokavalioon lihan ja sitten viljat. Sanoi, että ihan tavallisilla hiutaleilla voi aloittaa. Aloittelen noita kiinteitä rauhassa, kun on tuota allergiataustaa niin testaan yhtä ruokaa pidemmän aikaa.
 
Huomenta täältäkin!

Meillä oli myös eilen 6kk neuvola. Mitat oli (suluissa 5kk): paino 7250g (6700g), pituus 65,5cm (63,5cm) ja pipo 42,4(41,3).
Tällä kertaa Lumi ei neuvolantätiä vierastanut, kaksi viimeistä kertaa on itkenyt kauhuissaan, mutta lääkärisetää sitten vierasti. Voi sitä surkeutta ja itkua kun lääkäri koitti tutkia :'( , mutta kehut saatiin kuitenkin ja kehitys vastasi kaikin puolin 6kk ikäistä.

maarias:tsemppiä nimpparijuhlien järkkäämiseen! Meillä myös tytön synttärit on juhannuksena ja hankala saada luokkakavereita synttäreitä viettämään. Nimpparit oli onneksi helmikuussa ni sai syyn viedä karkkia kouluun ;) On kans mietitty jos jotkut ihan muut kekkerit järkkäis, vaikka naamiaiset ihan muuten vaan ni sais niitä luokkakavereita tänne juhlimaan.

Pikaista paranemista keijun pojille ja HMn Artturille, voi tuska jos hän ei pääsekään reissuun!
Meiän likka ois lähössä Espanjaan heinäkuussa, toivottavasti kaikenmaailman influenssat ois sitte jo ohi :/
 
Huomenta!

sateinen ilma täällä. Sadetta kyllä tarvitaan näitten helteiden jälkeen. Jes!Tänään ei tarvii mennä puutarhaa kastelemaan.

Oltiin pojan kanssa tänään jo aikaisin liikkeellä tuossa vesisateessa.
Meillä oli 6 kk neuvola. Saatiin paljon kehuja, että on niin sopusuhtainen poika :)
Hienosti kasvaa keskikäyrällä 8400 g ja 70 cm ja kaikki pelaa niin kuin puolivuotiaalla pitääkin.
Tuo 2 soseateriaa päivässä mitä annan on juuri oikein tän ikäiselle.
Lääkäri muistuttu vielä ruoka-aineista mitä ei saa antaa alle vuoden ikäiselle ja ne on siis:

tuoremaito
sitrushedelmät
pähkinät, manteli
muna
vehnä
suklaa, jäätelö ,kakku :)
kala
sianliha
hunaja
marjat, kuivahedelmät
leivänkannikat
sokeri jamakeutusaineet

Vauvoille vaan bio kasviksia ja bio lihaa ja bio hedelmiä!Myrkkyjen takia>allergiaa, sairauksia

Sitten näitä kasviksia sais antaa vasta 9 kk jälkeen, koska usein allergisoi:
kyssäkaali
broccoli
kukkakaali
lanttu
kurkku?
pinaatti

Puuroilla ei vielä mitään kiirettä ja jos niin vaan gluteenitonta viljaa allergiariskin vuoksi.

Poika taas pölli sen lääkärin stetoskoopin ja leikki sillä, niin kauan oli hauskaa kunnes kurkkuun katottiin ja suuttui siitä ja nosti metelin.
 
Kuunkulta: Hassulta kuulostaa tuo sun lista. Monta sellasta ruoka-ainetta mitä meillä syödään jo ihan täysillä (kala, possu, marjat, kurkku, kukkakaali ainakin). Samoin tavallisia puuroja syödään.

On meidän Laura jo maistanut vähän suklaatakin :ashamed:
 
kyllä on ruokasuosituksissa eroja maiden väleillä, jotenkin ihan huikeita eroja!!! :eek: Kun aatella että ollaan esim. eu-maita molemmat, niin luulisi että jotenkin yhtenäisemmät oisi ohjeet... :/

oudolta kuulostas lähinnä esim. se että marjoja ei sais antaa? mikä lie pointtina? pitäisin marjoja lähestulkoon parhaana ja sopivampana ruokana.
 
Kattelin kans tota Kuunkullan saamaa listaa ja tosiaan kyllä täällä ainakin neuvottiin et possua ja marjoja saa antaa. Kurkkua suositteli jo 5kk neuvolassa :) Kalaa ja sitruksiakin saa antaa varovasti. Niin ja viljat kans kaikki, varovalla aloituksella.

hui! hampparia vauvalle! ugh.
 
Lääkäri löi mulle tosiaan ton lapun käteen. Oli käyny justiinsa jossain seminaarissa, missä oli tällässiä ohjeita lääkäreille annettu.

ai niin uhohdin listasta, tuossa lukeekin vielä että friteeratut tuotteet? Tarkoittanee varmaan sitten ranskiksia ja hampparia...

Mäkin ihmettelin noita marjoja...jos se tarkoittaakin sitten kokonaisina,ettei tukehdu tai jotain? Olen mäkin kyllä marjasoseita antanut, mitkä on alkaen 4 kk: mustikkaa, mansikkaa ja ruusunmarjaa

Ja sit ihmettelen kanssa kurkkua, et miten se on muka allergisoivaa? Noi kaalit kyllä ymmärrän..
 
mä kanssa jäin vielä miettimään tässä listaa ja kurkku kyllä kummastuttaa kanssa..kuitenkin taitaa olla 99%vettä, vaan aihettaa kyllä vanhuksille esim. närästystä...voisko olla jotenkin siihen liittyvää?

taikka sitten mietin marjoja, että olisiko sen takia että niiden puhtaudesta ei olisi takuita? vaikka voihan niitä luomuna kasvattaa...mutta niinkuin metsämarjoissa jos olisi saasteita liikaa?
 
Marjoista puheen ollen tuli mieleen että jotain juttuu oli siitä että metsämarjoista( pesemättömistä ) niin voi saada sellasseen madon. Ketut levittää sitä, Fuchsbandwurm niminen(mikälie suomeks?), nii se on ihmiselle vaarallinen mato, menee aivoihin ja kaikkee, hyi! :eek: Et kantsii siis omalla pihamaaltakin jos maasta noukkii hedelmiä ni pestä aina hyvin, kun ei tiedä vaiks ois kettu siellä luikkinu. No joo mun mielikuvitus taas laukkaa :LOL:

Aattelin kans, et varmaan joittenki saasteitten takia, tai sitten sen happamuuden? Ainaskin viinimarjat on niin happamia, ettei varmaan kovin hyväksi hampaille sen hapon takia?
Täytyykin ens kerralla kysäistä et minkäs takia ei sais noita marjoja. Nehän on kuitenkin tosi vitamiinirikkaita, että aion kyllä antaa edelleen. Ja mikä tossa kurkussa on..
 
Juu, minäkin vähän ihmeissäni lueskelin Kuunkullan saamaa listausta vältettävistä ruuista.. Meillä on esim. noista syöty kukka- ja parsakaalta ja ne aiheuttaa hirmusia vatsanpuruja jos ruuassa on liikaa noita mukana.. Semmonen jääpalan kokonen satsi on ok muun seassa. Ja marjojahan soseina syödään jo täyttä päätä! :p
Tää meidän neiti on mun mielestä nykyään aina nälkänen!! Ja syö todella hyvällä ruokahalulla ja isoja satseja. Otettiin eilen aamupuurokin mukaan kuvioihin eli nyt syödään aamu- ja iltapuurot/vellit, sit parit soseateriat ja tarpeen vaatiessa imutellaan tissiä. Eilen olin ihan ihmeissäni alkuillasta kun tajusin, et hetkinen, mähän oon vasta 2 kertaa imettänyt tänään (sekä tietty kerran ed. yönä) niin nyt noiden kiinteiden lisääntyessä imettämiset meinaa jäädä vähemmistöön. Siinä vaan sit on vaarana, et kohta maidontuotanto loppuu.. :/

Toinen asia mikä on vähän ihmetyttänyt on se, että neiti yhtäkkiä saattaa simahtaa puuhamatolle ja nukkuu puolen tunnin torkut; tätä parikin kertaa pvässä.. :whistle: Toisaalta sitten varsinaiset päikkärit, jotka ois tarkotus nukkua ulkona vaunuissa niin on supistunut tasan siihen, että kauanko äiskä niitä vaunuja viittii tuolla pitkin maita ja mantuja liikutella.. :LOL: :LOL:

Mä heitän tähän loppuun sen listan minkä mä neuvolasta sain liittyen vältettäviin ruoka-aineisiin alle 1-vuotiaalle

  • lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali ja nokkonen (sisältävät runsaasti nitraattia)
aivan pienet varhaisperunat
  • maksaruuat (liikaa A-vitamiinia ja raskasmetalleja)
hedelmäsäilykkeet ja säilykemehut (säilöntäaineita)
  • raparperi (sisältää runsaasti oksaalihappoa)
kuivatut herneet ja pavut (sulavat huonosti)
  • sienet (luontaisesti haitallisia aineita, raskasmetalleja, sulavat huonosti)
idut (salmonellavaara)
  • pähkinät, mantelit ja siemenet (hometoksiinivaara, voivat joutua hengitysteihin)
hunaja (botulismivaara)
  • suola ja suolaiset elintarvikkeet
jäätelöt ja vanukkaat (paljon lisäaineita)

Että tällästa tällä kertaa! :D
 
Ai niin...posti toi paketin. Sieltä tuli potta! :D
Mitäs muuta olin tilannu...sitten hyönteisverkko vaunuihin ja sen sonnensegelin vaunuihin,kukas sen mulle siitä vinkkiä antoi, kiitos vaan se on kätevä ja sitten vielä tilasin päivänvarjon rattaisiin. Nyt saa aurinko sit paistaa B) Jos vaikka tulis viikonloppuna taas esiin. Lauantaina mennään lastenkekkereille. Täytyis jotain syötävää sinne tehdä tai leipoa, on niinku nyyttärit. Mul ei ole vielä mitään ideaa, kääks. Sunnuntaina juhlistetaan äitienpäivää ja meidän 6-vuotishääpäivää samalla. Saa nähdä mitä keksitään. Aateltiin ainakin käydä jossain syömässä ja sitten ajella johonkin. Viikonlopuks luvattiin kyllä parempia ilmoja, kunhan ei nyt mitään ukkoskuuroja tulis kuitenkaan.
 

Yhteistyössä