11/08 masunkasvattajien murut *toukokuussa*

JennyA: Koska te ootte viimeks käyny neuvolassa? 6.3cm pituutta lisää on PALJON. Mä kun luulin että Onni kasvaa hurjaa vauhtia mut taisin olla sit väärässä =D Tosin kyllä se taitaakin kasvaa, 5kk iässä oli sen 70cm ja venyy vaan kovin =)
 
Meiltäkin 6 kk neuvolakuulumisia:

Pituus 71 cm
Paino 10,33 kg
py 45,5 cm

Lasten pituuksista: Luulen, että se on vähä mittaajasta kiinni, että miten tarkkaan saa sen mitan. Meillä ainakin ite aina pidän päätä ja tytöllä on niin paljon tukkaa, etten nyt tiedä aina, että osuuko pää mittaan vai ei... muistaakseni meille tullu 4 cm mittaa kahdessa kuukaudessa vaan.

Kehuja tuli motoriikasta, ihmettelin kyllä, kun muitten lapset täällä jo tekee vaikka mitä temppuja ;)

Ja lääkäri taas päivitteli tuota tytön painokäyrää kun huitelee miten sattuu yläilmoissa. Mutta eipä siitä kuulemma huolestua kannata. Meillä muuten loppu nyt sitte vihannesten maistelu, kun likalla on nama ruvella mitä vaan sille antaa. Siirrytään riisipuuroon nyt ensin ja sitten viikon päästä taas alotetaan uudestaan vihannekset. Tylsää kyllä kun tytöllä ihan punanen nassu, näyttää kipeeltä, mutta ihan hyvinhän tuo voi. Itellä vähän masentunu olo... tylsää kun ei tää soseitten tekeminen nyt sujunutkaan. monta kertaa oon jo tehny isomman satsin soseita, sitte tytön naama punertaa ja itte saankin iltapalaks sosekeittoa...

Vimpat rokotuksetkin saatiin ekasta sarjasta, hiukan tyttö itki.

Meillä on muuten kans sellanen vihkonen noista alotusruoista ja siellä on myös ihan eri suositukset kuin Kuunkullan listassa, vaikka samassa maassa ollaan.

Muuten tässä taas kahvittelua ja kämpän hakua tää päivä takana... ompas tylsää.
 
merkkailen vaan.
Esikoinen jo hiukka parempa ja Leevilläkin vain kuumetta.Toivottavasti menee piaan ohi kun perjantaina ois se altistus ja tulosten kuuleminen.Kovasti sinne haluisin paikan päälle ne kuulemaan. Mut eihän sille voi mitää jos toinen on kipeä ja lääkärihän voi soittaa ne tulokset.
 
voi vee, kirjotin paljon ja kaikki hävis...

lyhyenä yhteenvetona:
meidän ukkelille on puskenut tänään läpi eka hampu :heart: Olin aika ylättynyt, vaikka tässä jo pari päivää kattelin alaientä, että pilkottaa hampaat, mutta koska esikoisella tuli vasta 11kuisena, niin en ootellut niitä vielä. :D

tästä johtuenko? vai miksi, poika ei suostu syömään tissiä! :/ Saa kauheen raivarin kun ottaa rinnalle, kuitenkin on nälkä ja pullosta annan lopulta pumppaamaani maitoa, kun haluan tosipaljon vielä imettää! MItä teen?????
huomenna neuvolan punnitus, niin kysyn vielä sieltäkin vinkkiä....

ja tapahtumarikas päivä ollut muutenkin, meidän pötkylä viuhtoo ja viskoo itteään niin että pyöräytti 360 astetta tuossa lattialla, otti aina varpaista kiinni ja veuhtas jalkansa eri suuntaan. On kai monien vauvat näin tehneet jo kuukausia, mutta meille se oli uuttaa, ja hienoo. =) Niin ja ihankuin olisi ryöminyt muutaman sentin, tai no tarkemmin varmaan 10-20cm. :D

Hoitolapsen osalta päivä meni upeesti! Uskomattoman kiltti poika tai vieraskoree. Oltiin ulkona ja piirreltiin liiduilla ja tanssittiin.

Niin ja ulkoillessa istutettiin mun pieneen kasvimaahan tilliä, persiljaa, ruohosipulia, porkkanaa ja lehtisalaattia. :p Ja appiukko toi ja istutti pihaan luumupuun.

Nyt kun saisin vielä pojat nukkumaan. Molemmat sain juuri petiin, mutta pienempi vielä huutelee....mies meni kattoon lätkää. Ihana rauha! Taidan tehdä lämppärin ja on tuossa vähän namejakin.
 
helmi: ettei vaan poika ois hoksannut että pullosta tulee maito nopeammin? Tää tuli ekaks mulla mieleen...

Ja täällä on tytöllä tullut alas 2 hammasta! Käytiin tänään hammashoitajalla, ja ennätin sanoa että ei ole vielä puhjennut hampeja :D Sama juttu oli esikoisen kanssa, ei oo ei tullut vielä =) Silloin oli myös salaa tullut äidiltä huomaamatta =)

Meillä ipanat nukkuvat molemmat, pienin jo tunni verran. Eipä tänne sen kummempia...

Illanjatkoja :wave:
 
Onnea Helmille ja Luminkalle hampaista! Tai siis niistä lasten hampaista. Tästä tulikin mieleen, että tänään lastenlääkärillä ollessa lääkärin apulainen sanoi mulle, että "Frau S., voitte mennä huoneesen kaks ja riisua jo!". No meinasin kysyä, että "Jätänkö rintaliivit päälle, vai ihanko alasti odottelen?" Mutta sitten en viittiny, saksalaisten mainion huumorintajun tuntien...

Helmi: Entä jos poika vaan assosioi hammaskivun jotenkin rinnan syömiseen? Jos pumppailet, niin ehkä huolii sitte myöhemmin taas?

Meilläkään ei kelvannu nyt illalla tissi!Annoin tytölle nyt sitte ekan satsin riisipuuroa ja liukkaasti meni alas. Seittemältä annoin aimo annoksen ja ajattelin viellä syöttää päälle tissiä kasilta, mut ei kelvannu ku oli puuroa maha täynnä! Mun tissit varmaan räjähtää yöllä jos tuo ei syö ny illasta tai alkuyöstä, yleensä tankkailee illalla. Voi vitjat. Toisaalta saattaahan tuo olla vähän kuumeinen kun oli tänään rokotus, pikkusen itkeskeli nukkumaan mennessä.

Mutta muuten täällä ollaan jo paremmissa tunnelmissa. Mies kattoo Suomen peliä telkkarista :LOL:
 
Helmi, ettei sulla oo menkat tulossa? Sehän voi vaikuttaa siihen, että vauva hylkii rintaa.

Huhhuh, mulla on ollut mieletöntä haipakkaa, olin koulussa sijaisena klo 9-16 ja perään iltaopetushommassa klo 17-20:30. Huomisaamuksi pitäisi vielä valmistella opetus...
Meillä on pari yötä ollut kauheaa kitinää ja kiehnäämistä ja itsellä on kurkku kipeä + nenä valuu. Odotan viikonloppua kuin kuuta nousevaa!

Nyt maailmankaupan ihmeelliseen maailmaan (opetan mantsaa)!
 
kiitos teille tsempeistä ja neuvoista!! ootta korvaamattoman ihania!! :heart:

menkat oli juuri, ja oon kyllä huomannut että ennenkuin ne alkaa niin ei niin meinaa kanssa tissi maistua, ihankuin nyrpistelisi sille.. :LOL:

mä koitan olla kärsivällinen ja aatella niin että kylläpä kohta taas kelpaa...hope so.

jestas maikki sulla on ollutkin pitkä työpäivä tänään!! oisin varmaan niin kuollut, mutta toisaalta niinkin se on että on piristävä tehdä sitä mistä tykkää, olettaen että tykkäät opettaa. :D
 
Hammasrikas päivä tänään :D Onnittelut uusille hampautuneille! Helmin ja Luminkan pikkuisille.
Näin tänään lastenlääkärillä samanikäisen vauvan kuin meidän poika ja hällä oli jo ylhäällä tulossa myös kaksi hammasta, aika nopsaa.

Hehhee :LOL: repesin Maotaotolle sun kommentille...Oiskin ollu hassua jos oisit noin laukassu. Kieltämättä mulla tulee niiiiiin raskausaika ja ne gynekäynnit mieleen, kun ne aina sanoo noin. Hyvä ettei ajatuksissaan vedä jo housujaan alas :LOL: huh!
Mut kurjaa, että tyttö on reagoinu herkästi vihanneksiin. Nyt vaan riisipuuroa välillä ja sitten vähän ajan päästä koitatte taas uudelleen, niin kyllä se siitä.

Keijun Leeville pikaista paranemista, et pääsisitte sinne altistukseen.

Menkoista puheenollen...Mulla alkoi ihan yllätykseni tänään menkat. Ei siis ollu vaihdevuosista kyse :) Että vois sitä pikkuveikkaa/siskoa tässä ruveta joskus yrittämään.
Mä haluun ensin vaan laihtua vielä sen 5 kiloa mun ihannepainoon ja kun sais tätä vatsaa jotenkin vielä tästä kiinteytettyä. Hommasin itelleni kesäks jo uima-asun.
Sellasseen tankinin( peittää kivasti mahan) ja hotpantsit( läskiperse piiloon), että kehtaa edes rannalle tänä kesänä mennä.
Onko muilla laihduttajilla jo kilot karissu? Äääh musta tuntuu et sitä junnaa vaan paikallaan...
 
huomenta...
täällä hereillä 5.45 :whistle: herra aamuvirkku-aurinkoinen ei malta olla treenaamatta jalkojen viskelyään :D No, onneksi oli se aamu kun neuvolassa pitää olla jo 8.15, niin ehdinmpä kaikki hommat tehdä.
Yö meni ihmeen kivasti, tissiä 2-3kertaa, en oo varma. Nukuin siis aika hyvin.

Kuunkulta, kiitos laihdutusmuistutuksesta! :D :D mulla tosi hitaasti etenee, kun kiloklubiin en oo mukamas ehtinyt jaksanut merkkailla, mutta eipä oo noussutkaan, kohta -4kiloo alle painon ennen raskautta, oon ihan tyytyväinen. Vielä kilo pois, niin "saan käyttööni" 100euroa jouluna saamistani vaaterahoista, on "painolukon" takana. :LOL: Jos tässä kuussa pääsis vaateostoksille. =)

Nyt kuitenkin laittaan itteäni valmiiksi! palaan päiväuniaikaan eli ruokatauollani. Viimeinen päivä pph:na alkaa. =)
 
huomenta

Juuso jo parempana, ei yski enää joten menee tänään jo hoitoon.Mutta mutta Leevi on ihan räkäinen ja kuumeinen :/ Pitää varmaan soittaa tänään sinne lastenpolille siitä huomisesta.
Onneksi kuitenkin ruoka maistuu ja juomakin. Mutta kiukkunen on :/

Tämmöstä tänne...aika väsyttävää
 
No ompas kiva, että Helmin poitsulle kelpas taas tissi! :heart:

Ja kiitos Kuunkulta osaanotoista & kannustuksesta =)

Toi riisipuuro olikin meillä hyvä juttu! Tyttö heräs vaan neljältä syömään ja nukahti uudestaan, mie taas en saanu unta, joten täällä sitä pällistellään taas jo aamutuimaan.


Tsemppiä laihduttelijoille! Mun tarttis päästä myös kuntoilee ihan selän takia, kun meinaa sanoo sopimuksen irti. Voisinkin aina kasin jälkee illalla lähtee rauhas salille, kun tyttö nukkuu, mutta empä oo viellä saanu aikaseks...

Tänään meillä ohjelmassa leikkiryhmä "vapaata leikkiä ja musiikkia". Se on ihan kiva, siellä eka puol tuntia vaan katotaan miten lapset leikkii ja puututan asiaan mahd. vähän. Ja äidit joutuu oleen myös hiljaa! No se on ihan hyvää vaihtelua kyllä :$ Ja sitten laululeikkejä päälle! (ja kahvittelua sen jälkeen tavan mukaan...)

Voi Keijun Leeviä! Jaksamista teille sinne jatkuvan sairastelun kanssa. Josko noista testeistä vähän jotain selviäisi... :flower:
 
maotao: soittelin jo sen hoitajan kanssa ja testeissä ei ollu näkynyt mitään.Mennään kuitenkin huomenna sinne tarkastukselle ja jos jo huomenna ei enää kuumetta niin sit altistetaan kauralle. suoli oireiset allergiat ei välttämättä näy verikokeessa niin kuin iho oireiset taas näkyy. Toivotaan tosiian että nämä alkaa tästä helpottaa, olihan toi jo 3,5 viikkoa terveenä.
 
Iltapäivää, kotiuduin töistä ja päästin miehen töihin "iltavuoroon". Huomenna tulee kaveri hoitamaan Otsoa muutamaksi tunniksi, niin saan viimeisenkin sijaisuuspäivän lutvittua. Helmi, kyllä pidän opettamisesta, toivottavasti se olis mun tulevaisuuden ammatti!

Meillä on kolme yötä nyt kiehnätty ja itkeskelty :( Tuliskohan lisää hampaita, vai onko poika vähän kipeä. Itse toin veljenpojilta vappuna tuliaisena kurkkukivun ja nuhan, poikakin nyt niiskuttaa. Yritän välttää pussailemasta poikaa, mutta vaikeaahan se on, kun toinen on niin söpö :snotty: Pitäiskin mennä ostamaan lisää panadolia, se on tuntunut auttavan yölliseen itkeskelyyn.

Nyt menen päiväunille, kun poikakin simahti parvekkeelle, niin saa vähän tätä univelkaa lyhennettyä. Pari yötä oon valvonut oppitunteja valmistellessa yhteen-kahteen saakka ja sitten poika on herännyt kitisemään kolmen jälkeen... Huomenna meen työkaverin väitöskaronkkaan ja senhän sitten tietää, että juhlintaa on tiedossa aamuyöhön saakka! Ihanaa päästä syömään ja juomaan hyvin! :p
 
Laihduttaminen polkee paikallaan. Nyt näitten kisastudioiden aikana on tullu joitakin kertoja syötyä sipsejä ja olutta pari aina otettua. +1,5 kg oli kisaturvotus sunnuntaina. Nyt oon tän viikkoa sit taas ottanu vähän tiukemmin 1700 kalorin päiviä kiloklubiin oon saanu kasaan ja turvotuspaino on lähteny. Tässä nyt sit vielä yritetään pudottaa ainaki 2,5 kg (sit oisin samassa kuin ennen raskautta), mieluummin 4,5 (tai ihan yybermieluiten jopa 7,5 kg) :D 5,5 kg on siis jo lähteny.

Eilen oli ihan kauhee kiukkupäivä nuutilla ja mammalla hermo kireellä ja pää kipeenä. Illalla käytiin nuutin kans kattomassa kansalaisopiston teatteriesitys joka ei ollukka ehkä ihan noin pienille tarkotettu - oli hieman pelottava ja vaikea juoni. No, hyvin se meni eikä painajaisiaka nähny yöllä! :D

Tänään on ollu säyseämpi päivä. Leevi jumppailee kovasti punnerrusasentoon ja eilen oli kontilleenki vähän aikaa. Siitä se lähtee. :)

Ainiin, Leevipieniäitikultapalleroinen on tänään 6kk! :heart:
 
Ompas täällä hiljasta!

Muistinkin tossa Anzkulin viestistä, että myös meillä tänään 6kk-päivä! Onnea siis myös Leeville ja sitten viellä Olli-pojalle myös, vaikkei ookan ilmottaunu tänään!

Meillä onkin ollu tapahtumarikas päivä ja kauhea kehityszykli iski päälle heti kuukausipäivän kunniaksi!

- Tyttö sanoi 2 x "äiti" ja kerran "EI" (kun kysyin lähteekö syömään ;)
- Oppi tekeen "high fiven" ja se oli hirveen hauskaa
- Ryömi (potkutteli itsensä) ainakin 10 cm lelua kohti vauvakerhossa

Kohta tuo on ihan opetettu apina, kun treenaan sitä :LOL: Minkäs ikäsenä lapset yleensä oppii vilkuttaan?
 
Samaa tässä päivittelen, kuin Maotao, että onpa hiljaista tänään täällä....tai sit se johtuu vaan siitä kun mulla on kerrankin sellainen päivä, et ehdin lueskella täällä, ni sit ei ookaan niin paljon kirjotusta.

Mä oon ollu tänään tosi ahkera jo! Aina kun menkat alkaa ni on tosi energinen olo. Siivosin koko kämpän ku mikäki tuulispää. Silitin pyykit ja käytiin kaupoilla pojan kanssa. Täytyy hyödyntää nää hormonien heittelyt :LOL:

Onnittelut kaikille puolivuotiaille! :flower: Matildalle, Leeville ja Ollille ainaskin ja onnittelen tässä samalla nyt kaikkia muitakin jo etukäteen! :)

Luetteko muuten jo paljon pikkuisille? Tää meidän on oikein lukutoukka, kääntelee jo ite sivuja( siis niitä paksuja lastenkirjansivuja, pahvisia :) Tykkää kaikista rapinakirjoista ja niistä missä voi silittää eläimiä.

Mitenköhän paljon tän ikäiset jo ymmärtää puhetta tai sanoja?
Kun musta tuntuu et poika ymmärtäis jo joitain sanoja. Kun leikitään nimeämisleikkiä niin tietää jo lamppu( kattoo ylös) kukka, kakka, kissa, auto, äiti, pusu. Sit kun kysyn missä lamppu? jne. niin kattoo sinnepäin.Missä äiti? Mut sit sekottaa noi vielä et kattoo lamppuun kun sanon äiti :) Mut hoksaa varmaan jo jotain ja hymyilee aina kun kuulee noita tuttuja sanoja.
Mutta sitten kun hällä on sellainen ihme tapa, aina kun vaihdetaan vaippoja niin kourasee kikkeleitä kauheella voimalla, mä pelkään et sieltä menee kohta jotain rikki noin revitään. Sit kun sanon Ei, niin nauraa vaan, ei vielä ymmärrä sitä. Joudutaan aina laittamaa sukka käteen, ettei pääse repimään :)

Mä en nyt sitten kerkii viikonloppuna täällä käymään ollenkaan. Tuun sit maanantaina lukee teidän kirjotukset. Lauantaina on ne lasten kekkerit, naamiaiset. Mitäköhän mä pojalle oikeen pukisin...ja sunnuntaina juhlistetaan meitin hääpäivää.
no nyt poikaa viihdyttämään, heräs päiväunilta.
 
Hei!
Onnea kaikille puolivuotiaille muksuille ja meän omalle Olli pojalle :D
Tänään ollaan sitten ulkoiltu aika paljon, ainaki musta tuntuu siltä.. aamusta mentiin kirjastoon sieltä kauppa asioille ja käytiin kirpparilla ja nyt sitten käytiin yli kahden tunnin kävelylenkki, mamma ihan väsyny ja Olli ei tietenkään ku nukkua posotteli vaunuissa :) Aivan ihana ilma niin mikäs siinä..kirpparin saldo oli nyt 54? ja vielä olis 4 päivää jäljellä, olis kiva saada taas vähän taskurahaa..aloitin eilen myös pakkailut ku maanantaina saadaan avaimet siihen uuteen asuntoon,niin ja sit ens viikko on vielä viimeinen viikko jättää viimeiset kouluhommat, no mulla ei olis kuin yks laskutehtävä palauttamatta, mut jotenki tökkii koko homma..eipä täällä kummempia tänään :wave:
 
no empä sitten ehtinytkään tänne päivällä, hurahti taas niiin siivillä tääkin päivä!

Oltiin vielä pikkumiehen kummitädin kanssa mexicolaisessa syömässä illalla, ja pikkuinenkin oli mukana. Ja sitten saunottiin ja nyt sais huokasta. Huh! :whistle:

Neuvolasta kuului hyvää; painoa tullut 400g viikossa, joten ollaan taas "hyvällä käyrällä"..ei osannut sanoo noihin rintaraivareihin mitään. Muutakuin neuvoi juottamaan lypsettyä maitoa tarvittaessa nokkamukista, ettei liiaksi opi pulloon.
MUTTA...mä olen täältä saanut parhaat vinkit ja tänään yön lisäksi imenyt tissiä 3kertaa!!! =) Ei tosin ihan helpolla, mutta ensin koitin imettää kävellen ja tanssien (ei ihan iisiä 9,5kiloisen kanssa) tarttui tissiin mutta alkoi puhallella siihen kuin johonkin torvisoittimeen ja nauraa hekotti. Sitten koitin kaikkii asentoja ja lauloin ja vihelsin, ei auttanut. Menin sitten makuuhuoneeseen ja vedin peiton meidän päälle, niin johan huoli tissin!!! KAIPASI SIIS RAUHAA ja pimeää ilmeisesti.
Toisen kerran onnistui sohvalla kun kävin kanssa makaan.
ja viimeisen kerran sohvalle istueltaan, hyräilin ja heijasin koko imetyksen ajan. Aika vaiva mutta nyt on onnistunut olo taas!!

 
ainiin ja toinen hampi puhkes tänään! :heart: Voi olla lutunen kun kielellään niitä tunnustelee koko ajan.

ja munkin korvaan kuului tänään kun poika nukkumaanmennessä huusi "ÄITI!" voi, kuin musiikkia korvilleni...vielä! :LOL: tulee aika kun toivoo että lapsonen osaisi huutaa vain "ISIIIIII!"
 
huomenta

huono yö takana, varmaan korvioaan kipuilee, lastenlääkärille oli se meno tänään ja mennäänkin mutta luulen että ei altisteta vaikka kuumetta ei ole mutta nuha on ja yskä :/

Tuun kirjoitteleen iltapäivällä lisää kunhan lääkäistä kotiuduttu.

keiju ja Leevi 7kk
 
Huomenta!
Aamun naurut tarjosi helmi torvisoittotarinoineen :LOL: Meillä myös Lumi usein alkaa leikkiä tissillä ja puhaltelee siihen ja nauraa hekottaa. Mutta hienoa, että imetys onnistui!!

Puhaltelusta puheenollen, Lumi tykkää myös puhaltaa muiden käsivarsiin niin, että kuuluu ääni. Se on sitten lystiä!

Eilen lyhensin verhot ja lyhensin ne sitte liianki lyhyiksi, vaikka kuinka mukamas mittailin etukäteen. Nooh...ei se mittää. Kävin eilen myös kangaskaupassa, huomasin että tässä ihan Naantalissa(jossa ei ole yhtään mitään!) on pieni kangaskauppa joka myy vaippakankaita ja villalankoja ja kaikkea! Mahtavaa. Siellä oli sitte 1v synttäriale ja -20% kaikki kankaat. Ostin pul-kangasta lisää :D Housuja oon kans yrittäny väsätä Lumille joustofroteesta, ekat meni vähän pyllylleen ku ilman kaavoja ja suurpiirteisesti vaan aloin innokkaasti tekee. No nyt on kaavat ja kaikki ni josko seuraava yritys onnistuis :)

Mut jatkan kahvittelua ny!
 

Yhteistyössä