11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

luminka, meillä vauva nukkuu selällään, kun kyljellään ei pysy. Välillä koitan masullaankin, mutta ei enää oikeen nuku sillainkaan...

varasin mummulasta hoitopaikan molemmille helmikuun lopulta, kun ois kaverin häät...otetaan pojat ensin juhliin ja sitten illalla vien mummulaan yöksi. =) eka yöhoito sitten tälle pienemmälle. Sitä ennen vois käydä jossain kavereiden kanssa, niin tulis testattua että kelpaa pullo.

kUINKAs monen pikkuinen vielä täysimetyksellä?
muistelisin esikoiselle antaneeni kiinteitä jo n3kuisesta alkaen, mutta nyt koitan jos kauemmin pärjäis vaan tissillä...

Meillä ei oo oikeestaan ollut vauva täysimetyksellä kuin 1,5vrk =) Tuossa joku kerta meni niin ettei tarvinnut antaa ollenkaan lisää maitoa... Oon kuiteski joka ilta vähän antanut siinä toivossa että jos nukahtais paremmin/nukkuis pidempään... Sellainen alle desi yleensä tulee annettua, pysyy pullokin tutumpana koko ajan jos en välttämättä ennätä esim. kaupasta takas kotiin!

Esikoinen olikin täysimetyksellä 6 viikkoisesta lähtien (tai no silloin pulloa jos en ollut kotona mut kuitenki)... Kiinteät aloitettiin 3,5kk ikäisenä. Tällä kertaa meinaan vähän pidempään pelkällä maidolla selvitä jos vauva pysyy tyytyväisenä =)

Ihmeiden aika ei ole ohi! Vauva nukkuu nyt jo, yleensä on mennyt tuonne puolenyön kieppeille nukkumaanmeno :eek: ... Saa nähdä herääkö kohta.

Meillä nukutaan selällään, mahallaan en ole edes kokeillut nukuttaa, kun päiväsaikaan leikkimatolla mahatreeni vetäsee neidille herneen niin syvälle nenään, että kestää tovin saada se sieltä pois :D

helmi: Meillä mennään tällä hetkellä täysimetyksellä, sairaalassa ollessahan tuo tyttö sai pullosta luovutettua rintamaitoa omani lisäksi, mutta kotiintulon jälkeen ei ole pulloa saanut. Vois kyllä hieman totutella siihen pulloonkin, esikoiselle ei pullo n. 2-kuisena enää kelvannut :kieh: . Esikoinen oli kyllä niin rakastunut tissiin, ettei tosikaan, tämä neiti ei ihan niin kiintynyt ole, ruokansa siitä ottaa, muuten ei huvikseen tykkää rintaa luputella. Joten ehkä se pullokin paremmin kelpaa.

Iltahuutoja ei meilläkään ole nyt moneen iltaan ollut *koputtaa puuta*, kai se aika vaan tekee tehtävänsä ja muutamat huonot illat nyt ei haittaa, kunhan ei ihan jokailtaiseksi noi huudot muutu.

Mut nyt iltapalalle ja nauttimaan rauhasta :wave:

-HC-

Tänää Onni nukahti klo 21 :O ihanaa :)
Korvikkeella ollaan ja tänää ostin velliä jota huomenna koitetaan.

Nukkumaan laitetaan kyljelleen mut ite siitä kääntyy selälleen. Masulleen Onni ei oikee tykkää olla

Sanse - meneekö teil maitoa jo niin paljon että joudut vellin aloittaa ?
Millos sun mussukas olikaan syntynyt?Ja minkä vellin aloitat... ihan kiinnostuksella kyselen kun mulla on syntynyt 5.11 ja antaa merkkejä että velliä sais alkaa antaan,yritän kyllä pitkittää asiaa,mutta ei kait siihen hirveesti pysty vaikuttaa...

huomenta!
Täällä mentiin vauvan kanssa jo kymmeneltä nukkuun ja puoli kasi herättiin :D Useemman kerran yössä laitoin tuttia suuhun, kahden aikaan söi tissiä hetken, ja siitä nukkuin 4,5 tuntia sikeesti (taas tuo sama aika minkä nukkuu parhaiten)...
Tajusin sitten aamusta että kattila sammunut!!! ja pakkasta MUKAVASTI... :/
sain sen onneksi käyntiin, kun mies tosiaan ollut pilkkireissussa eilisen ja tän päivän. Ja napsautin vielä sähköpattereista muutaman päälle ja laitoin hellaan tulen. Vauveli köllöttelee vanupuvussa tässä vieressä.. :D

lisää teetä hakeen...

huomenta!

meillä aletaan olemaan vihdoin terveitä! itsellä viimeinen päivä lääkekuurista menossa. itsellä meni astma pahaksi ja esikoiselle tuli korvatulehdus, hän oli kuumeessa 5pv, minä 3pv. vauveli on ainut perheessä joka ainakin (koputtaa puuta...) selvisi ilman tautia. lääkäri meinasi taudin olevan influenssaa.

nukkumisasennosta... meillä laitetaan veikka kyljelleen, mutta nykyään kääntyy selälleen. laitan siis selän taakse titi-nallen (sopivan jämäkkä nalle)ettei kääntyisi, mutta nykyään kääntyy silti. enäänhän tuo ei niin haittaa kun ei pulauttele niin paljon mitä esim. kuukausi sitten. meidän täytys tänään siirtää poju nukkumaan pinnikseen, nukkunut tähän saakka äippäpakkauksen laatikossa, mutta nyt käy pesä jo tosi ahtaaksi. saa nähdä kuinka vaikuttaa uniin kun Veikka tykkää niin lämmöstä ja vähän ahtaasta (esikoinen ei taas millään suostunut nukkumaan laatikossa ja lämpimässä vaan tykkäsi alusta saakka pinniksessä ja vähällä peitolla).

velleistä... mä kans oon miettinyt että yritän lykätä mahdollismman pitkään kiinteitä ja vellejä, mutta tuskinpa 3kk pidemmäksi saan paljon lykättyä kun nälkä on välillä mahdoton j a on han tuo pojalla kokoakin (6600g). esikoiselle aloitin kiinteät 3kk iässä parempien yöunien toivossa mutta pahemmaksi muuttui ja siitä alkoikin sellainen allergia aika että huh huh... nyt yöunet vielä tosi hyvät, joten ei vielä nälkä vaivaa vaan illan tankkaus pitää nälän loitolla min.6tuntia. laskin toissailtana, että Veikka söi 500ml maitoa vimeisen 3tunniin aikana ennen nukkumaan menoa...

ai niin d-vitamiinista, meidän neuvolan mukan jekovitit tosiaan lopetetaa jos korviketta menee yli litra/vrk! mies käytti neuvolassa ja oli ihan th merkannut kortttiinkin ettei tarvi antaa d:tä kun korviketta menee yli litra! niin muistelen esikoisenkin ajalta. jännä huomata kuinka eri toimintavat eri neuvoloissa.

mutta nyt katsomaan vieläkö mainio manu näkyy,,, kumpikin poika jäi katsomaan sitä olohuoneeseen. mukavaa sunnuntaita koko porukalle!

-korppinen-

jatkanpas vielä samaan tien kun maassa oli rauha ja manu vielä näkyvissä....:)

uudenvuoden lupauksista oli ollut kai puhetta jossain vaiheessa. meillä alkoi laihdutus. mulla tavoitteena 15kg ja miehellä kai n.12kg ja juhannukseksi pitäisi urakan olla ohi... nyt odottelen intoa pursuen että paranis kokonaan tästä taudista kun viikkon päästä alkaa jumpat, vesijuoksu ja hiihtämäänkin olis kiva päästä.

joululahjoistakin oli ollut aikaisemmin puhetta. meillä veikka sai musitaakseni 7 erilaista pukua (gollege, fleece, kokopukuja tai housu+takki yhdistelmiä, harmikseni suurin osa sinisiä!) , 2 neuletakkia, farkut, valokuva albumin, 2 kirjaa, 3 helistintä, kärpät-villapuvun ja tutin (kummisetä on hurja Kärppä-fani ja aikoo tehdä pojasta heti Kärppä faniin, esikoisen kummit HIFK faneja, aikoivat tuoda hänelle jotain HIFK juttua ettei esikoinen hurahda vaan kärppiin... :LOL: ) , korvakuumemittarin, 30euroa rahaa. mielestäni lahjamäärä on hurja kun ikää 2kk ja meidän itse ostamia oli tosiaan yksi helistin. nyt on sitten vaatetta kivasti hetkeksi aikaa. onko muut huomannut, joilla entuudestaan lapsia ettei niitä vanhoja vaatteita tule lopulta pidettyä?!?!? oon säästänyt esikoisen jokaisen vaatteen ja ajattelin ettei tarvi sitten ostaa tälle juuri mitään kun kaikki on tallessa, mutta ei niitä vanhoja tule juurikaan käytettyä! itse en ole ostanutkaan juuri mitään, mutta saanut valtavasti vaatteita lahjaksi. nyt ajattelin laittaa esikoisen vanhoja vaatteita kirpparille heti reilusti ja säästää veikalle vielä mahtuvistakin vain tosi kivat ja tykätyt vaatteet ja muut myyntiin...

mutta nyt täytyy mennä.. :wave:

korppinen, oon huomannut ihan saman noiden vaatteiden osalta! Eipä tule pidettyä pahemmin, ainakaan vielä..vaikkakin se on ajatuksena "helpotus" että kaikkea on, niin ettei periaatteessa tule paniikkia että tarvii sitä ja tätä hankkia, esim. ulkovaatteiden, kuravaatteiden, saappaiden ym. osalta myöhemmin. Tuo olisi kuitenkin ihan fiksua jo nyt katsoa mitä ei luultavimmin enää käytä, niin niistä saisi vielä jotain itelleenkin, kun nyt myis! Meillä myös nuo kummitädit taitavat pitää poitsun niin hyvin vaatteissa, ettei tarvii itse paljoa hankkiakaan ja sitten teen itse kirppareilta niin hyviä löytöjä, että on vaan "pakko ostaa" kun osuu kohdalle.
Ja nyt jo suunnittelin keväthaalaria vauvalle, jos löytäsi kivaa kangasta ja mummu ompelis jonkun ihana retrohaalarin, kun esikoisella oli vain sellainen fleesepuku, joka ei kanssa näytä enää kivalta.
Ompas ihana suunnitella jo kevättä, kun katsoo pihalle ja pakkanen paukkuu!! :LOL:

Mulla muuten korppinen tuo samainen tavoite, miinus 15kiloa, mutta vuoden loppuun jos pääsis tavoitteeseen... =)

Korppinen - Sama juttu meillä että ei tarvii antaa d-vitamiinia koska menee se litra vuorokaudessa ja ylikin.

Oon ihmetellyt että 4kk lapsukainen ( tutun lapsukainen ) syö saman verran kuin meidän maitoa... nää erot on kyllä hyvin lapsikohtaisia,kun oikein seuraa,toinen pärjää maidolla pitkälle taas kun toiselle on aloitettava vellit aikaseen.
Meidän kohdalla tuossa mietin eilen illalla että kumma jos saadaan menee sinne 3kk asti ilman vellejä,eli sellanen kuukaus ois vielä sinne...

Meidän yö meni hienosti,aamusta Emma söi ja nyt tutii... miehen kun tuosta sais ylös.. hmmm hih...

Huomenta!

Eka vellikokeilu takana, annoin eilen Wilmalle ja Oskarille kummallekin desin velliä (peruna-porkkana) ja lisäksi maitoa. Vellit hävisi pullosta alta aikayksikön ja maitoakin meni vielä desin verran päälle. Eli hyvä juttu, tänään jatketaan ja annan vähän enemmän velliä. Masut kummallakin ok, eli mitään väänteitä ei tunnu aiheuttavan, pikemminkin aamuyön syöttö tuntui sujuvan rauhallisemmin kummankin kohdalla. Yleensä silloin tulee kummallekin kummia raivareita ja itkukohtauksia, mutta nyt kumpikin söi rauhassa ja nukahti nätisti. Jee, hyvä juttu. Ja vellin voimalla nukkuivat sen 8 tuntia.

Oskari tuossa hereillä möykkää, katselee telkkaria ja huutelee ruudulle kommentteja vähän väliä. Hassu mies. Wilma jatkaa vielä untansa, tuntuu olevan hyväuninen tämä meidän mimmi. Oskari kukkuu hieman enemmän, mutta eipä tuo haittaa, nukkui kuitenkin 8 asti aamulla.

Eilen en ollutkaan pienten kanssa ulkona, mutta tänään ajattelin pienen vaunulenkin käydä heittämässä. Täällä näyttäsi olevan -10 astetta, ihan hyvä siis.

Nukkumisasennoista on ollut juttua. Meillä pienet nukkuu selällään, pää yleensä oikealle kääntyneenä. Varsinkin Osakrin kallo on jo ihan litistynyt oikealta kun aina päänsä niin kääntää, ja olenkin yrittänyt vuorata poikaa aänkyyn kyljelleen ja päätä toiseen suuntaan, mutta kun menee katsomaan hetken päästä niin siellä se nököttää selällään ja pää oikealle päin. Mahallaan harvemmin viihtyy, kun alkaa kannatteleen päätään ja "nokkimaan" tyynyään, mutta jos oiken masuvaivaa on niin saattaa mahallaan viihtyäkin. Wilma menee samalla kaavalla kun Osku, mutta ei niin voimakkaasti enää käännä päätään oikealle.

Miesten naamoista myös ollut puhetta. Meillä ukko on ollut paleroiden syntymästä asti kotona ja jatkaa vielä koska vanh. vapaa loppuu 20. päivä ja sitten alkaa lomautus. Välillä kyllä kiehahtaa kunnolla kun toinen on aina kotona, mutta toisaalta on tosi ihana että on tässä apuna, neljän lapsen kanssa vois olla aika rankkaa yksistään. Voisi mies kyllä hieman enemmän viettää aikaa lasten kanssa tietsikan peluun sijaan, mutta enpä nyt jaksa asiasta narista. Kaippa ite joskus tajuaa asian.

Jaahas, pikkumimmi heräilee. Menen kattomaan...

HM ja pikkuväki

Vellistä: Maitoo menee about vähä yli litra, eli ei sen takii alotettu et söis hirveit määrii, vaan siks et jos sais syöntivälii pidennettyy ja sil tapaa masuvaivaa vähemmäks. Onni myös nukahtaa usein syödessä ni sais hereil olo aikaaki vähä pidemmäks. No saa nähä vaikuttaako toi mihkään noista.

Onni on tiistaina 7viikkoo, syntyi 18.11. Peruna-porkkanavellillä alotettiin.

tulin nyt mieleen tuosta kallon muovautumisesta...meillä pikkumies kääntää aina päänsä niin että pelkään littanaa takaraivoa!Sitten koitan päätä kääntää vuoroon kummallekin puolelle, mutta aina se pongahtaa eri asentoon, ei oo enää niin helppoo kuin vastasyntyneenä..
Tosin esikoisella ja tällä oli jo syntyessään ihan erimalliset kallot, tällä on sellainen pyöreempi takaakin, kun esikoisella on samanlainen kun isällään ja isän puolen sukulaisilla, oisko syntyjään jo hieman lituskampi! KOska hän ei taas nukkunut koskaan ihan takaraivollaan..
joo, ompa mullakin taas tarkkailunaiheet... :LOL:

Vauvelin laitoin juuri verannalle päikkäreille, esikoinen katsoo aamun piirrettyjä pikkuviiveellä, kun heräs vasta ysin aikaan. Mä meen nyt jatkaan sapuskan tekoo, tuleekin varsinainen pata; broileria, sipulia, paprikaa, parsakaalia, ananasta, metsäsieniä, riisiä, kermaa ja paljon curryä sekä mustapippuria. :p

Mä vuorottelen kylkiasentoo öisinkin kun herää niin et ei kallo "littaantuis" vaa toiselta puolelta.
Koitan tässä kerää voimii et sais siivouksen alettuu. Pojan 8v synttäreitä vietetää tänää, vaikka torstaina ne jo oli mut kaverit tuloo tänää. 2h hulinaa siis :D

Kiva et täällä oli jo kaipailtu :D

Nyt kun puhutte noista velleistä, niin tuli mieleen, et en ole vielä koko velliasiaa miettinyt...aika menee niin nopaa ja vauva kasvaa, et hyvänenaika tässähän ei ole enää kauan kun poju alkaa syömään kunnon sapuskaa, eikä tartte löträtä noitten maitojen kans.
Aika aikasin on monet ruvennu jo antaa velliä, 3 kuukauden ikäsenä. Millaset suositukset Suomes on noista aloituksista? Kun täällä Saksassa sanotaan, et ei sais antaa ennenku on se 4 kuukauden raja tullut, ni sit voi aloittaa vasta kokeilut. Näin täällä. Ennemmin ei kuulemma sais, kun vauvan suoli ei ole kehittynyt niin tarpeeksi ja siitä voi sit tulla myöhemmin kaikkia ruoka-aine allergioita. Meiän poju kun on muutenkin allergiariskiryhmässä, kun miehellä paha heinänuha ja mulla kaikkea ihoallergiaa. Saa nyt sellaista hypoallergiamaitoa. Meidän pitäis koittaa mahdollisimman pitkälle päästä pelkästään maidolla...saa nähä. Mut noihan on sit tosi helppoja Suomes noi valmiit maitotetrat, kun ei tarvii ku lämmittää. Meidän pitää aina ostaa erikseen vauvalle se vesi pullossa ja se kiehauttaa ja sitten pulveri siihen, kun on jäähdytetty.

Nukkumisasennoista, Me ollaan nukutettu selällään. Täällä suositellaan vaan selällään ja kyljellään nukuttamista, mut mahallaan nukuttaminen on "kielletty".
Suurimman osan poju nukkuu siis selällään ja käännän aina välillä kyljeltä toiselle...vielä ei ainakaan mitään littapäätä ole tullut :LOL: Huomasin, et se kookospatja, mikä meillä on meidän sängyssä siinä meidän välissä, muovautuu niin et se kallo uppoo siihen, eli ei siitä mitään littapään vaaraa ole. Mahalleen laitan sit kun poika tykkää vaan köllötellä tai jumpata niska-ja selkälihaksia tai pierut pitää saada ulos.

miehen naamataulusta, Olihan se kiva kun hällä oli 3 viikkoa lomaa ja oli kotona. Osallistuu ahkerasti vauvan hoitoon, on kyllä tosi hyvä isä! Vauvan hoito sujuu häneltä ihan luonnostaan, eikä mulla ole mitään naputtamista ollut hänelle mistään. Luonnonlahjakkuus! :D Ihmettelen myös, että hän osaa noin miehenä huomioida niin hyvin vauvan tarpeet.
Isä opettaa tätä menoa kohta pojan potalle :LOL: Aamu seittämän kakkaa kun poika rupee tinnaamaan, niin hän laittaa vauvan hoitopöydälle ja kakattaa siinä. Ei ole nyt viikkoon tullut kakkavaippoja! No nyt huomenna hänellä alkaa työt, et sitten ollaan taas pojan kaa kaksistaan, ihan kiva taas välillä.

vaatteista, Meil menee viel 56 kokoiset vaatteet nyt 9 viikon iässä. Vaiks mitattiin et hän on jo 60 cm pitkä. Pitkät kädet ja jalat hänellä on, et niistä tekee jo tiukkaa. Voipi olla, et ens viikolla joudutaan ottaa 62 kokoiset käyttöön. Sukissa on jo koko 62/68, isojalkainen pikkumies.

vaatteiden väristä oli ollu juttua. Mun mielestä ruskee ja valkoisen sävyt näyttää vauvan päällä tosi hyvältä. Olen ihan hulluna vaaleansinisen ja ruskean yhdistelmään. Mut tykkään kyl vaaleansinisestä pojalla, mut toisaalta niitä on yleensä vauvan vaatteissa niin paljon, et kyllästyttää. Oranssia en voi sietää yhtään, vihree on ok.

aika jännä toi d-vitamiinijuttu. No sitä mäkin oon kummastellu, et tarviiks sitä antaa, kun tuossa maitojauheessa on kummiskin lisätty sitä d-vitamiinia. Me ei olla siis vielä ollenkaan annettu d-vitamiinia, kokeiltiin niitä tabuja mitä sairaalasta saatiin ja niistä tuli niin kauheet masuvaivat, et jätettiin ne heti. joo ja kyllä meilläkin menee se litra tai ylikin.

iltahuutoja on. Mä en ymmärrä miksi tää nukkumaanmeno on niin vaikeaa? Vauva ihan kuin kamppailee unen kanssa...on ihan väsy, mut haluis vaan kuukuilla ja katella kaikkea, eikä malta nukkua. Sama taistelu joka ilta:/ Nukahtaa vaan syliin, ja siinäkin pitää heijata ja kävellä. Ja kun laitat sänkyyn, niin ei mene ku muutama minuutti niin herää siellä ihan pirteenä taas. Onko muilla ollut tällästä? Mikähän auttas?
Ollaan kyllä välillä onnistuttu nukuttamaan vauva omaan sängyyn, kun on huutanut ittensä uneen, sit on nukkunu ihan 5 tunnin pätkän, mutta kun herää niin haluaa meidän väliin ja nukkuu siinä aamuun asti..yleensä herää siinä 7-8 aikoihin. klo 20 aloitetaan illalla tuo nukuttaminen, et saatais opetettua aikaisin nukkumaan, mut se saattaa mennä klo 22 et nukahtaa.

Viime yö meni hyvin. Nukahti sit 22 syönnin jälkeen ja seuraavan kerran heräs klo 3 syömään ja sit klo 6. Päivällä syö n. 2-3 tunnin välein ja valvoo paljon.
Nyt on jo ihan selkee yö ja päivärytmi 9 viikon iässä. Kunhan ei vaan ois aina niin vaikeeta se ilta ja nukkumaanmeno...

Tänään on taas kylpypäivä. Kuinka usein ootte kylvettäny vauvaa?
Me ollaan 1-2 kertaa viikossa. Kädet, naama ja peppu pestään kyllä vedellä tai vauvapyyhkeillä aamuin illoin. Samal täytyykin taas punnita ja mitata vauva, tänään kun on 9 viikkoinen.
Viime kerralla oli 7 viikkosena 4400 grammaa ja 60 cm.
Minkä kokoisia muitten vaavit on nyt? Kiinnostais tietää.

muoks* Pakkasrajasta Saksassa se on -10. Harvemmin täällä meidän alueella kovia pakkasia on, mut nyt oli toissaaamuna -11. Uudenvuodenaattona oltiin vaunuttelemassa -6 asteen pakkasessa ja kun kotiin tultiin, niin vauva oli ihan kuuma :D Niin lämpöisesti oli pakattu.
Meillä on vaunuissa lampaantalja ja laitan aina villavaatteet toppapuvun alle ja sitten vielä se lämpöpussi.

Vaatteista: Meil on 62 käytössä, alkaa käymään pikkuhiljaa pieneksi. huomenna on neuvola (7vko), 4vko neuvolassa oli 4560g 57.5cm, mut on selkeesti kasvanu.

Mahalleen Onni ei siis haluu ees nukkuu mut kai se on "kielletty" muutenki, tai ei ainakaa suositeltu nukkuma-asento?

Vaatteiden väri:: Aika paljon ruskeeta ja tummaa väriä. Tykkään siitä ruskeasta kovasti, vihreää on myös. Olen aika tarkka siitä että vaatteet on sävy sävyyn ettei iha mitä sattuu oo päällä. Näin myös itteni sekä isompien lasten kohalla.

Vellit: Suomessakin suositeltu ikä 4kk --> mut minusta se on yksilöllistä, lapsen tarpeet pitää huomioida myös.

D-vitamiinit: Meillä ei oo käytössä, jekovittia koitettii mut siitä seuras huutokonsertti, tai yhistän ainaki siihe ku aika pian sen annon jälkeen alko. Devitolia en oo uskaltanu koittaa ees ku herkemmi vatsavaivaa aiheuttaa. Nyt kuullu monelta et on sanottu et ei tartte antaa jos maitoo menee se yli litra päivässä.

Kylvetys: Meil o ollu kylpy ainaki joka toinen päivä ku tuo välillä puklailee nii kovi, mut ny o joka iltaki kylvetetty tai oikeestaa mä oon menny suihkuu Onnin kans, lämmin vesi rauhottaa häne massua (niiku äitilläki :) ) ja sit hän illal väsyy myös senkin avulla.

Rinzessa pyysi kertomaan että hengissä on jne, tulee ite kertoileen kuulumisia jossain vaiheessa. Voivat molemmat hyvin.

Huh kun oliki asiata :D

kuunkulta, juu täällä jo kaipailtiin :D
Mulla ei ole hajuakaan poitsun painosta, viimeksi 6viikkoisena mitattu, heh enkä muista niitäkään mittoja, vähän reilu 5kiloo oli silloin. Seuraava punnitus-mittaus onkin vasta 3kk neuvola joka on 2-3viikon päästä!
Mutta kasvaa ihan silmissä! Huomaa kun pitää sylissä, ettei kauaa enää kanniskella :LOL: ja vaatteet jää vauhdilla pieneksi!
Kylvetetään, samoin kuin tekin eli 1-2 kertaa viikossa, ja pikkupesut päivittäin.

Meillä illat ihan samanlaisia! Tuon nukuttamisen suhteen, eli noille yöunille meno on aika hankalaa ja illat venähtää usein yöhön ennekuin tuo nukkuu. Ja sylistä sänkyyn ei onnistu siirtää, herää heti. Olen sitten tassutellut uneen ja jättänyt välillä puoliunisena sänkyynsä, harvoin kuitenkaan onnistun tässäkään.
Vauva nukkuu pinniksessä, josta laita alhaalla, meidän sängyssä kiinni. Mutta usein jos vaikeeta saada nukkuun jää heti viereen. Ja jos/kun yöllä annan tissiä, jää siitäkin viereen. Siinä nukkuu hyvin. Tai parhaiten. Ja tuolla meidän vauvelilla tosiaan jonkunaikaa ollut paras unipätkä 1-7välillä yöllä...

Vaatteiden väristä...Mä tykkään hyvin monenlaisista vaatteista lapsilla/vauvoilla, kunhan silmää miellyttää!! =) uusretrot on ihania, mutta myös juuri nuo vaaleensini-ruskeesävyiset, etenkin raidalliset vaatteet löytää tiensä poikien vaatekaappeihin. En tykkää: collegeasuista (perinteisessä mielessä), enkä noista lasten suosikeista; pokemon ym.ym. härpäkkävaatteista, missä iso kuva keskellä paitaa...

joo, kuten sansekin, oon kanssa aika tarkka että vaatteet mitä päällä on kerrallaan, sopii yhteen! Ja nyt kun on kaksi lasta niin koitan vielä saada niidenkin vaatteet aina vähän samaan "tyyliin" samalle päivälle =) ja joskus jos onnistun niin omanikin sopii niihin.... :LOL: Mieheen en valitettavasti pysty vaikuttaan...(taitais olla jo muuten liian sairasta) :LOL: :LOL:

Liityn joukkoon "esikoisen vaatteet ei ole olleet paljoa käytössä" :wave: Myin tosin kirpparilla ison kasan jo sellaisia joista en silloinkaan tykännyt mut oli "pakko" pitää...
On tullut niin paljon vauvalle uusia vaatteita ja joitakin itse myös ostanut joten olen tykännyt ne ottaa käyttöön =) Jos ollut tilanne että nää uudet kaikkia ovat olleet likaisia, siinä tapauksessa siskon entisiä laittanut.

Myyn kaikki pienet vauvan vaatteet kirpparilla keväällä, niitä onkin monta laatikollista jo! Sit esikoisen viime kesän vaatteet. Ne kun ei vauvalle mene kun on eri vuodenaikana syntynyt.
Toivottavasti saan ison nipun rahaa *myhäilee ja hieroo käsiään*

Päänmuoto meidän typyllä on ollut pitkään jo toispuoleinen, hih! Ei tosin pahasti ollenkaan, oma silmä huomaa eron!
En ole sen kummemmin ajatellut kumpi puoli patjaa vasten kun mielestäni kääntää päätään aika usein itse.

helmi: kuullostaa herkulliselta tuo sinun patasi :p Mä en oo uskaltautunut paprikaa kokeilemaan, muistaakseeni esikoinen sai aikoinaan masun pipiks. Oon tosin ihan pieniä määriä syönyt jos jossain ruoassa.
Mäki muute huomasin että tuoreet sämpylät antoi illalla huutoja :( Tein nimittäin eilen ja ihmettelin sit illalla et mikäs nyt kun itkettää ja peppu rutisee.... Sämpyt vissiin olivat syypäänä :kieh:

Annatteko rintavauvoille vellejä? Mä en nimittäin esikoiselle antanut, vaan siirryin suoraan soseisiin. Et koskeeko tuo vaan korvikebeibejä? Et annetaanko niitä sen takia jos korviketta menee hirmu määrä?

Rytmistä... Meillä on ihan syntymästä lähtien "tajunnut" että kun yöllä syödään, jäädään kiltisti nukkumaan eikä vaadita seuraa =) Ihmettelin miten voikin niin pienestä asti onnistua yöt hyvin :D
Muoks. sen kun vaan neiti tajuaisi että ois kiva aloittaa yö aiemmin kuin klo.23 =)

Mahallaan nukkumisesta kuulee paljon että ois yhteydessä kätkykuolemaan. Mut sitä ei oo millään todistettu muistaakseeni. Meillä ainakin osaa kääntää päätään ja nostella jos puklaa.
Oon siitä pariviikkoisesta molemmat masulleen laittanut nukkumaan, heti kun ovat jaksaneet päätään kääntää!

D-vitamiinina meillä on Devitol. Tälle ne käyvät, esikoiselle ei aikoinaan olleet hyviä. Nyt molemmat vetelee samoja tippoja ja kohta on pullokin tyhjä :p

Yhteistyössä