11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

olin sitten suihkuun menossa, mutta tuli vaan kylmää vettä, kattila taas kerran sammunut! Värjöttelen tässä pyyhkeeseen kääriytyneenä ja ootan kun mies laittaa kattilaa päälle, ei ois enää paljoo öljyä, sitten saa sanoa lopullisesti hyvästit tuolla karmeelle lämmitysjärjestelmälle!

Sanse; mä ajattelen yleismaailmallisesti tätä juttua, eli jätteitä tulee niin paljon muutenkin, että haluan omalta osaltani vaikuttaa sen tuottamiseen (tai tuottamatta jättämiseen) tällä kestoilulla. Nuo kertikset kun eivät maadu ja aiheuttavat metaanikaasuja, joka lisää tätä ilmaston lämpenemistä nopeasti.

Ymmärrän kyllä sinun pointtisi tuosta pesurumbasta. Se on kieltämättä raju, mutta samassa koneessa menee vauvan muutkin vaatteet sekä osa omista. Ja näin 1 lapsen kanssa se menee helposti. Ja totta, maksaa tuo energia ja vesi osansa, mutta toisaalta pesisin joka tapauksessa noita vauvan ja omia vaatteitammekin vähintään joka toinen päivä, nyt mukaan menee ne 15 kestovaippaa (mitä vuorokaudessa suunnilleen tulee) ihan hyvin.

Ja maksaa ne vaipat reilusti, mutta jo niitä vaippoja voi monella lapsella käyttää niin ei ne loppupelissä niin kalliita ole. Ja varsinkin, jos viitsii itse tehdä, jota minä en tee, vaikka käsistä olisinkin kätevä. Olen ostanut suurenosan uutena. Saahan niitä myös myydä huutiksessa puoleen hintaan pois, kun on hyviä "merkkejä" ostanut...

Ja vauvan peppu voi hyvin :saint:

Hyvää alkanutta vuotta mammoille ja muruille! Ja Luminkalle kiitosta pinosta jälleen :)

Täällä valmistellaan sunnuntain ristiäisiä kovalla tohinalla. Pappi on tulossa käymään ja sen jälkeen kaupoille ja kukkakauppaan. Ihanaa kun pikkuinen saa vihdoin nimen!

Vaunuista oli juttua. Meillä on samat kuin Nooniella eli Gessleinin Visionit ja tyytyväisiä ollaan oltu. Miinuksena peesaan Noonieta, eli tuo huteruus tietyissä tilanteissa johtuen kolmesta pyörästä. Lisäplussaa ehdottomasti sporttisuudesta, ahkera lenkkeilijä kun olen, meinaan alkaa myös juoksemaan noiden vaunujen kanssa.. :)

Keiju mainitsi noista mitä käyttää pojalla. Mä itse en myöskään käytä sinistä pojallani, en pidä siitä väristä itse ja minusta lapselleni sopii paljon paremmin esim. luonnonvalkoinen, ruskea, oranssi jne. En muutenkaan ymmärrä sitä, miksi poikavauva pitäisi aina pukea vaaleansinisiin ja tyttö vaaleanpunaisiin... Kastejuhlassakin teemaväreinä käytän luonnonvalkoista ja vihreää.. Mut makuasioitahan nämä on, ärsyttää vaan kun liikaa pojille tyrkytetään tuota sinistä! :/

Nytpä täytyy alkaa valmistautumaan, meikkaileen ja laittaa hiukset et päästään sit heti liikenteeseen papin vierailun jälkeen!

onha sii varmasti omat hyvät puolensa. Taidan kyl pysyy silti kertiksis, nykyää ekovaippoja mitkä kaiketi maatuu. Meillä rullaa pyykkikone joka päivä vähintää kerran.. hurjat määrät pyykkii, on nii suttapytty lapset :LOL:

Heissan!

Melkoinen pakkanen ulkona, -15 astetta! Hui kamala, en ole vaivautunut käymään... Vauvan tosin paketoin aamupäivälle nukkumaan.. Hirmuinen paketti kyl tuli, vaan olipa lämmin tyttö kun äsken otin pois =)

Tein H&M:lle äsken tilauksen, 47? ja vaatetta ihan hirmuinen kasa tulossa =) Vaikka ei muka tarvittu mitään :whistle: Itelle jopa yhden paidan ja lapaset löysin, loput lapsille.. Ruokalappu, pipo, paita ja legginsit esikoiselle. Vauvalle body, sukkikset ja jotain muutakin mut en enää muista.

Nyt taita likka taas kaivata tissiä, joten :wave:

Luminka

heippa taas!
käytiin vauvelin kanssa lenkillä ja hain kirjakaupasta maurikunnaksen seinäkalenterin, mulla oltava kalenteri seinässä ja ajantasalla, muuten ei elosta tuu mitään :LOL: RAKASTAN merkata kaiken ylös, ja sitten vielä säästän kalenterit (mitä ihmettä teenkin niillä joskus), kun niissä niin paljon muistoja mukamas, tärkeitä päiviä ym...
äsken selasin läpi viimevuoden kalenterin kun otin ylös synttärit ym. Niin ihan kaihosa olo tuli, kun luin kuinka helmikuun 29päivä tullut plussa :heart: , ja ollut silloin isomummon 84v syntymäpäiväkin...ja kaikki ekat neuvolamerkinnät, voi miten haikeeta....ja sitten kun pääsin tän vuoden kalenterissa lokakuulle: Eelis 1v (voi kamala, jo tänä vuonna!!!)

nyt tuo heräs...moikka :wave:

Mä hain mun H&M paketin tänään... itelleni en kyllä ostanut mitään,jäkättääkö teidän miehet teille että täytyy ostaa itelleenkin vaatetta ja jäkä jäkä....
Mä yleensä ostan kosmetiikkaa mutta en paljoa ja saippuoita ja shamppoita,noiss olen friikki mutta en kyllä osta kuin kerran vuodes itelleni jotain....

Mä peruin neuvolan tänään,en viittinyt viedä toista 10 asteen pakkaseen kun on se raja kuitenkin niin sain ajan ensiviikolle sitten...

Niin vielä : olen Sansen kanssa samoilla linjoilla tuosta vaippa jutusta...

ostin tänään jo maissivellin valmiiksi,kun alkaa tosiaan likka antaa merkkiä että sitä tarvitaan,mutta täytyy kahtoa jos saisi vielä jumitettua vaan maidossa...

Meillä ei mies todellakaan valita et pitäs ostaa enempi ittelleki vaatteita! Paremminki pitäs vähentää....

Me käytiin äske kaupassa. Otettiin vaavi takapihalta mukaan ja palautettiin takas kotiin tullessa :D Vieläki vetelee uniaan tuolla pihalla =)

Lettujaki tehtiin, olipa hyviä :p

Vielä pitäs vauva kylvettää, pitää kyl miettiä et missä sen tekis. Kun sauna on tälläsillä pakkasilla kylmä jollei oo päällä. Tai sit lämmitän vähän aikaa saunaa ja sit pesulle!

pöppiäinen, ei mulle tarvii kyllä muistuttaa siitä että itselleni ostaisin, pidän siitä huolen vähän liiankin hyvin! Kuten myös poikien vaatetuksesta... :D :D Pikemminkin se on toisinpäin että ukko toppuuttelee, ettei vaatteita tarvis olla tällästä määrää. :saint:

luminka, meillä kylvetetty ihan alussa keittiön pöydällä, kun ei vielä raaskinnu viedä pikkuista kellarin kylmyyteen, vaikkakin sauna oli lämmitetty, niin rapuissa kylmä. Joulu"saunassa" oli kylpemässä ekan kerran alhaalla. Pari kertaa mummolassa kylvetetty, ja nyt pitänee taas kylvettää keittiössä kun pakkanen paukkuu noin kovaa.

Me oltiin aamupäivällä uimassa tuossa läheisessä kylpylässä ja Leevi oli sen aikaa mummon hoivissa. Hyvin oli Leevillä menny mummolassa kun oli vaan nukkunut. Ihanaa oli päästä pitkästä aikaa uimaan. Sovittiin jo että tiistaina mennään uudestaan mutta toiseen kylpylään, silloin yritetään houkutella mukaan mun veli ja 12v pikkusisko.

Vaatteiden ostosta: meillä mies ennemminkin sanoo että eikö jo riittäs ja missä sä noita kaikkia koskaan kerkeet pitää mut vaatteita ja kenkiähän ei voi olla koskaan liikaa(myöskään lapsilla).

Tuossa äsken viimeiset joulukoristeet otin pois ja joulukeesen tyhjensin ja laitoin laatikkoon, ihanaa hyt pääsee imuroimaan ja saa tavarat omille paikoilleen. Leevi nukkuu ilta unia ja Juuso katsoo mitä leluja veis varastoon ja mitä haluaa varastosta tilalle. Sille on kertyny niin paljon lelujakin kun kaikkiniitä aina tuo (kun vielä hetki sitten oli suvun ainut pieni lapsi).

Taidankin tästä lähtee imuroimaan alakerran ja Sit Juuson avuski yläkertaa leluja raivaamaan. saadaan olla koko ilta poikien kanssa keskenään kun mies lähti Kalpan pelissä.

keiju ja poijat

Pikaiseen...

Tuosta pakkasrajasta piti kysyä että: -10 eikös oo vauvalla se raja... Mihin ikään saakka tuo raja on? Ja minkä takia se raja on? Eilen laitoin ukkelin parvekkeelle nukkumaan kun oli -12. Laitoin normaalien vaatteiden päälle villakerroksen ja toppapuvun, sit makuupussiin ja kantokoppaan, sadesuojus vielä vaunuihin että ei tuule ja harso siihen kuomun suulle. 2,5 tuntia siellä nukkui inahtamatta ja posketki oli lämpimät kun otin pois. Tänään oli -15 ja käytiin ulkona 45 minuuttia esikoista ulkoiluttamassa kun muuten pomppii pitkin seiniä jos ei ulos pääse. Eli mitä haittaa siitä voi olla ja eikö tosiaan nyt sit päästä ulkoilemaan...pitkä talvi edessä!

Ja vaatteiden väristä oli joku puhunu. Miulla on jotain sinisiäki, mutta enimmäkseen kartan sinistä, koska en siitä värinä tykkää. Valkea, ruskea, vihreä ja oranssi on meidän muksujen värejä, esikoisella myös keltainen, punainen, musta ja harmaa.

Anzkuli ja Leevi 1kk 3vkoa 5pv

Neuvolassa ainakin sanoivat pakkasrajasta kun tänään peruin niin ihan hyvä etten lähde lasta kuskaamaan,koska eihän keuhkot ole niin kehittyneet kuitenkaan niin tosiaan se raja on -10.

Mä en taas malta tosiaan oikein itteeni rahaa pistää,muihin mielummin eli perheeseeni ja kotiin.

Te, joilla on volvo.. Älkää suuttuko tekstistäni B) .

Nyt on ainakin päätetty se, ettei meille tule koskaan Volvoa!

En tiedä muistaako kukaan, kun viime vuonna tammikuussa kerroin, että jouduttiin kolariin, kun Volvo-kuski (NAINEN) ajoi meidän eteen kolmion takaa.. Ja meidän auto olisi mennyt lunastukseen, mutta onneksi ei siihen myönnytty, koska oli vain valot, konepelti, puskuri ruttaantunut ja jäähdytin taipunut..

Tänään otin itseäni niskasta kiinni, että lähempäs ensimmäistä kertaa käymään LadyLine:lla, kun jäsenyys alkoi 1.1.2009 :D. Tottakai paikat bodypump:iin oli mennyt.. Joten olin sitten päälle tunnin kuntosalilla. Tutustuin laitteisiin ja ihan rauhallisesti tein..

Lähdin pois sieltä ja olin jo istuuntunut autoon, kun tyttö oven suusta rupeaa huhuilee. Mie siinä, että ei minun taskuista kyl oo mitää pudonnut..

Ni hänen äitinsä oli peruuttanut meidän auton kylkeen. :headwall: :headwall: |O Onneksi ei lokakuussa käytetty autoa maalauksessa. Sitten olisin kiehunut enemmän. Poliisin vaimo viel, joka kylkeen ajoi :D

Siis peltivauriohan se on.. Mutta silti..

Perkeleen volvo taas kyseessä.. Ja nainen ratissa! Jos ei farkulla osata ajaa, niin hankkia pienempi auto. Hemmetin tollot. Mikä kirous on meitä kohtaan, että jo toinen kerta ja vielä tammikuussa.. Kaiken kruunaa volvo.. Tästä ei ole kauaa, kun oli volvo tulossa oikealta kanssa.

Hemmetin hemmetin hemmetin hemmetti.. Eikö volvo käänny vai mitä. Hankkia vahvemmat lasit.. Damn..

Ristiäisetkin olis sunnuntaina. Tänään en kyl ole mitää tekemässä. Teen huomenna sitten..

Tänään klo 2 lopetin verhojen ompelun. Ompelin keittiön ikkunoihin 2 yläkappaa (siis on kaksi ikkunaa :D) ja toisen alakapan.. Yksi alakappa olisi vielä tekemättä.

Mutta nytten laittaa neidit maate.

Pakkasrajana täällä neuvolasta sanoivat ulkona nukutukseen 3 viikon iässä -10, sit kun ikää vähä enempi niin -15. Eilen nukkui vauva ulkona kun oli pakkasta -10. Laitoin mittarin vaunujen sisälle ja siellä oli vaan -3 astetta.
Esikoinen nukkui viime talvena lähemmäs -20 pakkasella =)

Luminka - Ai... sulle on selitetty noin,no mulle on sanottu että isommille sitten 1v eteenpäin noin niin raja on -15.
Esim päikkärissähän kun likat mulla oli niin ulos ei menty jos ylitty raja ...

niin googletin hiukan asiasta niin tosiaan kyllä se niin ois että raja -10 nyt vielä ja sitten vuodenvanhana ja eteenpäin se -15.
ja tuulihan on aina myös huomioitava.

Pöppiäinen: Joo, onhan itselläkin osittain "hauskaa", mutta kun aina meidän kohdalle.. =/ Mut ketuttaa.. Ei tänään kiinnosta enää mitää tehdä..

Ja lääkäri sanoi noista velleistä yms.. Että jos pitää välttämättä aloittaa, niin mielellään sellaisia, missä ei ole vehnää. Eli perunaa ja porkkanaa.

RD - Maissivellistä sanottiin taas mulle että se on kevyempää,hih kyllä nää jutut menee aikashyvin ristiin mitä sanotaan,no onneksi joka mamma tietää mikä sopii parhaiten omalleen..
Juu varmasti ketuttaa,enkä kyl ihmettele,on syytäkin.

RD, Voihan teitä, todellakin joku kirous langetettu tammikuuhunne ja koittakaa nyt ensi vuonna vältellä volvokuskeja :LOL:

Ulkoilusta ja pakkasrajoista!
Mä en tiiä mitä säännöt ja ohjeistus sanoo asiasta, kun se joka puolella aina vähän vaihtelee. Mutta MEILLÄ vauva nukkuu oikeestaan ainoostaan pihalla hyvin, siis päivällä. Meillä on tosin nyt tälläinen kylmä veranna, missä kylmimmilläänkin vain muutama aste pakkasta, eli ihanteellinen vauvan nukkua.
Tänään oli -15 ja parin tunnin ulkoilu tehtiin. Olen käsittänyt että raja on siksi ettei vauvan keuhkot ole vielä kehittyneet kylliksi. Mutta toisaalta aattelen niin että riippuu paljolti mihin vauva on tottunut, eli onko kuin paljon ulkona. Kerrasta en laittais pihalle pariksi tunniksi, kovaan pakkaseen. Ja joo, järjen sanelemana itsellä vauvan ja esikoisen kanssa tuo -15on maksimi raja. jos sen alle menee niin sisällä tai veranna-nukutuksessa pysytään.
Olen myös lukenut että harsoa ei kannata laittaa kopan suojaksi, kun ilma kostuu kopassa ja höyrystyessään palelluttaa vauvan kasvoja. (meniköhän näin) Mutta siis esikoisella pidin harsoa edessä, kun en ollut tälläistä lukenut...

Esikoisen kanssa oli konstit monet, kun nukkui VAIN ulkona päivällä, nukutin joskus makkarissa ikkuna raollaan ja vauvan puin vaunuihin kevyttoppikseen...piti saada luotua tunne että ollaan ulkona, ja ulkona oli silloin todella kovia pakkasia!

pöppiäinen: No esikoisen kohdalla oli niin, että piti aloittaa joko maissi- tai riisivellillä.. Sitten keskimmäisen kohdalla: "Ei mielellään maissi- tai riisivellillä vaan perunalla ja porkkanalla."
Kuten tämän nuorimmaisenkin kohdalla.

Mie haluan raskaaksi.. :saint: Niin haluaisi miehenikin, että ruvettais yrittää neljättä.. Mutta mie pistän vastaan.. Mie inhoan menkkoja. Siis oli aivan ihanaa, kun niitä ei ollut :D

Meidän neiti nukkuu parhaiten olohuoneen lattialla ja myös ulkona. Tai sitten sohvalla (siinä taas ei voi kauaa pitää, ku ei tiedä milloin lähtee pyörii :D)

Vaikka tuo kolhu harmittaakin, niin mie sain otettua itseäni niskasta kiinni ja mentyä ladylineen. Vaikka paikkoja ei pump:iin ollutkaan, niin kävin salilla vähän kokeilemassa ja tutustumassa. Huomennakin tekis mieli käydä.. Mutta kun on huomenna niin paljon tekemistä ristiäisten takia.. Ni ei varmaankaan kannata :whistle:

Helmi: Mie varon volvoja muutenkin nykyään :whistle:

Samaa mieltä ku helmi tuosta pakkashommasta, et riippuu mihin vauva totutettu. Pikkuhiljaa meillä lähdetty olemaan pidempään ulkona, ihan ekaks 5min, sit 10min, puoli tuntia ja tunnin päästä annoin jo nukkua niin pitkään kuin nukutti.
Meilläkään ei esikoinen nukkunut muualla päikkäreitä kuin ulkona, hirmu homma oli laittaa sisälle jos oli kaamee keli ulkona :eek: Vasta vuoden ikäisenä jäi ulkona nukkumiset kun tuli kesä (ei siis malttanut olla enää vaunuissa)..

Jokainen tekee kuten parhaaks näkee, eipä näissä taida mitään tiukkaa sääntöä olla =) Kuten monessa muussakin asiassa....

Nyt taitaa pikkuepeli vaatia ruokapalveluita jälleen....

Yhteistyössä