11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

..pitkästä aikaa. kertauksena sen verran että tytteli syntyi 20.11.
painoa oli 3465g ja pituutta 49cm, jos oikein muistan-jos en ole näitä maininnut.

nyt mennään varmaankin kuuden kilon hujakoilla, ens viikolla olisi 4 kk neuvola. kirppuvauva meillä siis mutta hyvin etenee omalla käyrällään. tytteli on kääntynyt selältä vatsalle sujuvasti jo pari viikkoa, toisinpäinkin käännös meneemutta ei niin usein ja tyty räpeltelee kaikkea minkä käsiinsä löytää. myös juttua piisaa

emme ole aloittaneet vielä soseita, tyty on saanut korviketta rinnan lisäksi ihan ekoista pvistä asti kun oma maito ei aina ihan riitä, ja masuvaivoja ja pukelteluja on ollu paljon. nyt viimein posket meni ihan rikki, käytiin yksityisellä lasten allergologilla ja saatiin lääkevoiteet, siirryttiin tuttelista almiron pepti -korvikkeeseen ja ens vkolla prick-testi, epäillään maitoallergiaa,(itse epäilin jo kk iässä kun pukelteli ja masuvaivoja kovin!) voi olla muutakin. itse olen ollut maidottomalla, viljattomalla,munattomalla dieetillä kohta kuukauden. hyvä puoli tässä on että oon laihtunut kohta 2 kg kun paino meinas jäädä junnaamaan, en tosin ole koko imetysaikana laihduttanut tarkoituksella. vielä pari kk tätäja 5 kg pois niin voisin mahtua parahultaisesti entisiin vaatteisiin :kieh:

luminka
-jos teilläposket karheet tai rikki ja rinnassa tai poskissa pientä näppyä niin voi olla atopiaa,meillä ihan samanlaista ja saatiin heti atopiadiagnoosi,sekä näin pienillä atopia kuulemma hyvin usein liittyy ruoka-aine allergiaan.kannattaa etsiähyvä lasten allergologi/ihotautilääkäri,mekin turhaan viivyteltiin ja läträttiin perusvoiteilla,kun tarvii lisäksi miedon kortisoni-perusvoide- bakteereja tappava aine-coctailin.

nyt tarvii mennä... ai niin, tässä ei ole isoja kirjaimia,kirjotan tyty sylissä vasemmalla kädellä..
 
me tästä lähdetään esikoisen tarhakaverin luo kylään..ja saadaan me mammat kahvitella ja jutella kylän juorut :D kivaa!
Mulla lähtee nyt niin paljon tukkaa päästä, että kesällä on komee kalju jos tällä tahdilla tukka irtoo.. :| Tyynyllä oli aamulla oikeen kasa ja suihkun jälkeen harjassa ihan tolkuton määrä hiusta. MASENTAVAA, kun ei muutenkaan oo mikään paksu tukka.

 
huomenta

eilen oli taas kivaa vauvauinnissa,vilho harjoitteli sukellustakin 3 kertaa!poika ei ollut millänsäkkään mutta me vanhemmat ihan paniikissa,heh :)
nukahtaminen venyikin sitten puoli 11 kieppeille ja nukkui rauhallisesti puol 5 asti,siitä alkaen kieppui ja hyöri eli piti mua hereillä kun jouduin kääntelemään takas kyljelleen ja tuttia laittaan. aamuun nousi kujerrellen vasta 8 maissa :heart:

piti niin mennä vauvakinoon tai vauvakerhoon tänään mutta mies antoikin nukkua 10 asti! olin ihan pihalla kun heräsin, harvoin näin kauan saa nukkua... ehkä mua nyt vähän hemmotellaan kun mies lähtee lauantaina viikon työreissulle.

meillä on mennyt pulloruokkimiset ihan pelleilyksi. hetken vilho jaksaa juoda normaalisti,sitten alkaa keskustelu,kielellä leikkiminen jne ja ite pitäis pitää pullosta, samoin kuin lusikastakin...ja nyt tuntuu että toi imeminen pullosta on muuttunut katkonaiseksi (repii pulloa suusta ja tunkee takas) senkin takia kun lusikalla syödään sillä tavalla..en tiedä onko sen takia mut tuli vaan mieleen.

koska nokkamukia tai vastaavaa saa alkaa käyttämään? onko siinä jotain ikäsuositusta?

täytyy varmaan alkaa jo pikkuhiljaa pakkailemaan kun parin päivän päästä lähdetään sit täysihoitoon mummolaan, saas nähdä miten hermot kestää...

noonie+vilho 4kk
 
ai niin helmi79 täällä kohtalotoveri, tukkaa irtoo ihan hemmetisti ja ei oo kiva kun on vielä aika pitkät hiukset niin näyttää nuo irronneet vieläkin isommalta tukolta mitä onkaan. no jos tätä vauhtia jatkuu niin vedän jonkun irokeesin kesäksi :LOL:
 
noonie: meillä kanssa tota että hetken imee ja sit on jo muut asiat mielessä.Olen saanut ysömään Leevin pullolisen maitoa hyräilemällä rauhallisesti samalla kun syötän enkä ota poikaan minkäänlaista katsekontaktia koska jos katson häneen , heti välähtää hymyt ja naurut ilmoille.

Käytiin siis siellä korvalääkärille äsken ja molemmat korvat puhkaistiin ja laittoi lähetteen putkitukseen. Jospa putkituksen jälkeen alkais elämä helpottaa. Perjantaina mennään vielä käymään korvalääkärin luona kun hän haluaa tsekata nnoi vielä silloin.
 
Meidän tytteli oli tänään 5kk neuvolassa 6755g sekä 63,5cm. Kylläpä kasvavat siskonsa kanssa samaan tahtiin!! Esikoinen oli 5kk ikäisenä 64cm ja noin 100g vaan kevyempi :D

Mahantoiminnasta oli paljon puhetta, siitä kun hidas suolentoiminta kerää ilmaa mahaan. Siitä varmaan johtuu kun yöllä ähisee ja heräilee usein. Eikä päikkäritkään tuntia pidempään yleensä kestä! Levolacia kehoitti antamaan joka päivä ihan pidempään.
Poskien ihoa käski seurailla, jos ei oikeesti meinaa mikään tavisrasva auttaa niin sit voi varata uudelleen lääkärille aikaa.

pyörikki: meillähän on miehen suvun puolella atooppista ongelmaa.. Miehellä ei enää, esikoisella jaloissa taas paljon karheita läikkiä. Ja nyt siis vauvalla myös! Se varmasti edesauttaa poskien punoitusta, kun sylki vielä tekee oman tehtävänsä :( :( Mutta seuraillaan nyt jos löytyisi jokin hyvä perusvoide.

keiju: jospa pukitus tois helpotuksen sairasteluihin! :)

Kylläpäs tehtiin miehen kanssa hyvää ruokaa äsken! :p Possunleikkeitä paistettiin pannulla, sipulia ja lopuks loraus cremeä! Keitettyjä perunoita ja porkkanoita. Ja raejuustoo ruisleivän kera ni olipas hyvää :D

Itellä oli taas kilon tippunut paino! Eli jatkellaan samaan malliin herkkujen syönnillä :LOL: En ole edes tässä kuukauden aikana päässyt käymään lenkillä kuin pari hassua kertaa :( Esikoinen ei tahdo istua rattaissa vaan tehdä omia hommia pihalla! Huomenna menee tätinsä luo iltapäivällä kylään, taidan silloin vauvan kanssa käydä lenkit heittämässä.
 
Tänään oli meillä leevin kans 4kk neuvola ja lääkäri (ikää kyllä on jo melkein 4,5 kk). Kaikki oli ok. Mitat 7260g ja 67cm. Vähän on taas kasvu hidastunu, mutta +1-käyrän tuntumassa menee silti. Sanoi se terkka että on ihan yleistä että rintalapsilla 4 kk iässä kasvu vähän hidastuu, mutta se ei oo vakavaa ja leevi kun on ollu eka neuvolasta lähtien +2-käyrällä niin onhan tuosta vähän varaa hidastaakki :). Saadaan vielä jatkaa täysimetyksellä. Soseitaki saatais jo maistella, mutta en taida vielä kiirettä pitää sen kans.

Kerhossaki käytiin tänä aamuna. Nyt on pari päivää ollu hieman seesteisempää, ei oo nuuttika ollu niin ärsyttävän huliseva. Mie aloin nollatoleranssilla laittaa aina omaan huoneeseen kun riehuminen alkoi, jospas se nyt sit alkas auttaa. Poikien huoneessa tänään kyllä leikkiessä äris ja rähis, mutta pitäähän sitä jossain saada äänekkäitäki leikkejä leikkiä - mutta ei olohuoneessa kiitos!!

Kuolaa tulee meilläki ihan mahottomia määriä! Koko ajan roikkuu jojo!

iru: mie tein esikoiselle mustikkasoseen ihan "raakana" eli en keitelly tai mitään. Soseutin vaan sauvasekoittimella. Keittäessä mustikasta irtoaa mehu tosi nopsaan kun on pehmeäkuorinen marja. Sit jää jälelle vaan kuoret... Kiisseleitä ei miulla tullu mieleenkä tehä vauvalle, mutta silleenhän saa sileetä syötävää. Mie tekisin vauvalle mehukeitto-tyyppisen, eli keittäsin ne marjat ihan pehmeeks ja siivilöisin sen mehun ja siihen sit suuruste.

maikki: myö kans esikoista pisutettiin 5-kuisesta saakka lavuaariin ja potalle myös. Tosi nopeesti oppiki siihen pottaan ja 1,5-vuotisena oli sit jo kuiva. Leeviä ollaan pisutettu lavuaariin. Ihan vauvana pisu tuliki melkein aina, mutta nyt ei yleensä tuu. Varmaan sit jonkun ajan päästä kaivellaan potta esille ja pisutellaan sit siinä.
 
iru
Maikki79 ja Anzkuli: Kiitti soseneuvoista :hug: Mulla ei oo kukaan tuttavista tehny noita hedelmä- ja marjasoseita itte niin ei oo oikein neuvoja herunu.. haluiaisin itte tehä niitä, kun vielä jaksaa.. :D

äityliini76: Haukiputaalta olen, mistäs sinä? Oliko ruuhkaa sillon ku synnytit? Mä synnytin 14.11 ja oli täyttä, mut saliin pääsin heti.. synnyttäneiden osastolla jouduttiin vähä aikaa Ilmarin kans lisävuoteella oleen mut päästiin sit omalle paikalle samalle iltaa ku yhet pääs kotiin :D

Tää on kyllä vaikeeta tää lapsen pukeminen!! Ei nukkunu poika ku puol tuntia pihalla, ku TAAS oli mamma laittanu liikaa kampetta!! :headwall: No huomenna olis koulupäivä piiiiiitkästä aikaan ja mummo tulee hoitaan niin jospa se osais laittaa sopivasti.. ku mua aina pelottaa että liian vähän ja että toista palelee sitte.. meillä ei Ilmari ala nukkumaan sisällä kuin puolen tunnin tirsoja, ulkona parhaimmillaan neljä tuntia tai yliki.. nykyään 2-3 tuntia paitsi tällaisissa tapauksissa ku tänään et raukalla kuuma..

Meillä tuli 4 kk lauantaina täyteen, mut neuvola vasta 1.4 ku on toi meijän neuvola niin täynnä että ei aikasemmin saanu aikaa.. :| 3 kk:n neuvolassa mitat oli 64 cm ja 6560 g päänympärys oli 41,4

mut joo nyt täällä ois yks kakkahousu niin täytyy rientää :wave:
on muuten menny aika kiinteeksi toi tavara nyt ku on kiinteitä syöny, mut ei ainakaan tunnu hankalalta.. toivottavasti mustikka ei laita kovalle.. pittää kokeilla ja jos menee kovalle niin jättää vaikka myöhempään??

Iru
 
Mulla kanssa lähtee tukkaa hirveästi. Kohta saa isäntä availla kylppärin lattiakaivoa :LOL:

Keiju eikö se korvien puhkasu ollut aivan kamalaa? Mulla omakohtainen lapsuusmuisto ja ei kovin hienona kokemuksena jäänyt mieleen :ashamed:

Nyt on kinkkupiiras, täytetyt patongit, korvapuustit, rusinapullat ja voisilmäpullat paisteltu

:p Ei muuta kuin illan kutsuja odottelemaan ja vähän tietty pitää vielä paikkoja siistiä.
 
Hei!
Iru:Laitoin sulle yv:tä =) Ei ollu ruuhkaa silloin ku me siellä oltiin, mut kotiin päästiin jo 2 pvän päästä synnytyksestä.Mullakin ollu ongelmia pojan pukemisessa ulos,yleensä ihan hikinen ku herää päikkäreiltä, nukkuu välillä 3 tuntiakin,mut tosiaan sisällä vain pikku pätkiä.
Samat mitat suunnilleen oli meidänkin Ollilla 3kk neuvolassa =)
 
Voi Keijun Leeviää... :hug: Toivotaan että putkitus auttaa korviin. Tosi tylsä sairastelukierre teillä ollut.

Me oltiin tänään rotavirusrokotuksessa (2. osa) ja samalla tyttö punnittiin: 8.970 grammaa! Nauroin, että iltapäivällä olis ollu varmaan 9 kg! Luminka kun sanoi, että hänen tytöt kasvaa samalla käyrällä, niin mä seuraan aina omasta vauvakirjasta ja tähän mennessä tyttö on hämmästyttävän saman kokoinen kuin itse oon ollu. Muuten mulla ainakin on tuo reipas paino tasoittunut 7-12 kk:n iässä eli silloin oon painanut koko ajan n. 11 kiloa ja tippunut omalta yläkäyrältä takaisin normalialueelle.

Mulla muuten oma paino -3kg lähtöpainoon ennen raskautta, että jotain hyötyä sentään isoruokaisesta vauvasta on :LOL:

Rokotuksen jälkeen käytiin vauvakerhossa j siellä taas pyöriteltiin tuota meidän tyttöä lastensairaanhoitajan kanssa ja ihmeteltiin vinoa päätä ja "toispuoleisuutta". Suositteli meille myös osteopaattia. Täällä tuntuu olevan tuo osteopatia joku muotijuttu, mutta ite en nyt oo ihan 100-varma, että mennäänkö. Sitäpaitsi sen joutuis maksaan ite.

Jotta tämmösiä tänne. Kukaan ei ollu huomannu (?) mun (tyhmää?) kysymystä, että minkä ikäsenä siirrätte vauvat vaunuista rattaisiin istumaan? Joten kokemuksia/neuvoja otetaan edelleen vastaan.

:wave: Kevättunnelmia toivotellen!
 
iru, ensinnäkin en oo tainnut vielä kommentoida, että ihana nimi teidän pojalla! Muhun vetoaa nämä suomalaiskansalliset nimet :)

Mulla on myös usein pukemisongelmia, mutta tänään ekaa kertaa laitoin liian vähän päälle. Oltiin kantoreppuilemassa ja olikin yllättävän kova tuuli. Pojalla oli ihan sääret ja kädet viileänä kun tultiin kotiin, kun en laittanut mitään tuulenpitävää villavaatteiden päälle. Toisaalta sitten takkiosaston kohdalta oli hikinen ja heti poika hermostui kuumissaan, kun käytiin repun kanssa sisätiloissa.

Tänään annoin ekan kerran kesäkurpitsaa, mutta se ei saanut mitään kovin riemukasta vastaanottoa. Ihan sitkeästi poika soseen söi ja suutakin avasi seuraavalle lusikalliselle, mutta välillä tuli ällötysilmeitä.
 
Maotao, huomasin kyllä rataskysymyksen, mutta ensikertalaisena en lähtenyt heti kommentoimaan =) Ehkä joskus 6 kk kohdalla (eli meillä kuukauden päästä!!) voisi alkaa katsella pelkkään ratasosaan laittamista (meillä rattaat + kantopussi)? Kuukauden päästä on jo sitten sen verran lämpimämpääkin, ettei niin paljon tarvitse kaikkia noita makuupusseja ym. Meillä poika on välillä pitkiäkin aikoja hereillä vaunuissa, joten pian varmaan alkaa mielellään tähyillä sieltä vaunuista ympärilleen istuvammassa asennossa.

Eilen todistettiin ekaa kertaa, miten Otso kääntyi selältä masulle (pari kertaa ehti kääntyä niin etten nähnyt itse prosessia). Nyt ei sitten selällään pysy ollenkaan!
 
Rataskysymykseen pakko tulla kommentoimaan :)

Meillä esikoinen siirtyi ratasosaan "istumaan" 5kk paikkeilla. Meillä oli silloin sellaiset vaunut, missä makuukoppa ja ratasosa oli erilliset. Kopassa poika ei sitten viihtynyt hereillä yhtään, joten ratasosa otettiin käyttöön. Ensin oli kyllä melkein makuuasennossa. Nyt meillä on rattaissa se kantokoppa eli sen saa tosi kätevästi pois ja takasin tarpeen mukaan. Varmaan kohta otan kopan pois ainakin esim. ostosreissuille, niin saa vauveli katella ympärilleen. Kunnon päiväunillehan sen voi sitten taas laittaa takaisin. Jotkuthan ei käytä tollasta kantokoppaa ollenkaan, vauva lämpöpussiin ja selkänoja vaan makuuasentoon :)
 
luminka: kannattaa kyllä tosiaan ensin kokeilla perusvoiteet jos auttais. toivotaan että löydät nopeesti sopivan. meillä ei ollu niin hyvä tuuri, nyt on niin hirveesti melkein käyttämättömiä mut avattuja erilaisia rasvapöniköitä etten tiedä mihin ne laittasin. Mut eipä tarvi ostaa rasvoja seuraavaan pariin vuoteen :LOL: Itselläni oli pienenä atopiaa ja muistan kuinka inhottavaa se oli, raavin vaan itseäni, sääliks kävi pikkusta .Mutta tosiaan kun saatiin lääkevoideja aloitettiin almiron niin iho parani parissa päivässä, samoin puklailut loppui melkein kokonaan-onneksi, hermot meni lattioiden jatkuvaan pyyhkimiseen ja märkiin sukkiin. samoin hilseköhnät hävisi päästä hetkessä vaikka olin niitä harjalla ja rasvalla koittanut poistanut kuukausia.

itsekin mietin tuota rattaisiin laittamista, mutta ei ole meil vielä ajankohtaista, tyty viihtyy kopassaan.
 
Ihme juttu, näytteet mitä sain tänään neuvolasta, ovat saaneet posket heti paremman näköisiksi :eek: Toiseen poskeen olen laittanut Ceralania ja toiseen Lipolania. Näin testimielessä kumpi tehoais paremmin :)

Ihana hiljaisuus! Oli aika meno tää ilta. Vauva itki jossain vaiheessa paljon, johtuen piikistä. Annoin sitten Panadolia, tissiä, syliä ja vadelmakiisseliä. Näillä eväillä tilanne rauhottui ihan hymyihin asti :D
Ja sain kun sainkin kakan tulemaan, ihan kovaa tuli alkuun :( Hirmu ähinä vaan kävi. Pitää vissiin antaa vähän enemmän sitä Levolacia että ei pääsis tosissaan noin pahaksi asti! Kun kuitenkin eri juttu nykyään kun kiinteitä saa. Ei ehkä ihan hyväksi olisi se viikon tauko :(

Mutta, nyt pidemmittä puheitta suihkuun. Molemmat taisivat jo simahtaa sänkyihinsä! Mutta palaan vielä jollei muuta tekemistä ole :D

Luminka
 
Onni kääntyi tänään Itse masulleen :heart: :heart:

Me ollaa jo yhdistelmis istuttu puoli-istuvasti (tai no onni nukahtaa siihe aika nopeesti) ja matkarattais Onni kans puoli-istuvas ollu ku tykkää siit katella maailmaa ja on paljo tyytyväisempi niin.

Syöttötuolii koitettii mun siskon luona taas pitkästä aikaa.
 
Ostin Levolacia, mutta en ole vielä sitä, kun parina päivän vatsa toimi taas hyvin. Miten oot Luminka annostellut sitä? Aamulla tyhjään mahaan? Entä määrä? Mulla olis 10 ml:n ruisku tuossa odottamassa, millähän määrällä kannattais aloittaa? Tuuletin vissiin liian varhain luumun vaikutusta, tänään ei tullut taas kakkaa ollenkaan...

Toinen nänni on ihan nirhitty, siitä on tullut nyt 3 kertaa verta! Poika puree melkein joka imetyskerralla, mutta kai se on molemmista rinnoista kuitenkin imetettävä. Jostain syystä nappaa hampailla kiinni vasempaan rintaan, mutta oikeaan ei ollenkaan niin pahasti. Yritän olla sormi valmiina irrottamaan otteen suupieleen työntämällä, mutta auttamatta olen aina myöhässä. Jos huudan, poika vain innostuu nauramaan, että kiva leikki! Vinkkejä otetaan vastaan, aika kipeää nimittäin tekee, kun kaveri niittaa ennestään vereslihalla olevaan nänniin :kieh: :kieh:
 
Maikki: Olen antanut ihan sen pienimmän annoksen, 2,5ml. Neuvolantäti sanoi tänään että voisin antaa vähän enemmänkin. Annosta nostattaa 0,5ml/pv.
Ei ainakaan meillä siis tuo pienin annos kovin ole nopeasti laittanut kakkaa tulemaan. Eli varmaan sinne 5ml saakka nostan annostuksen. Ja jos sillä alkaa tulemaan liian vetistä, annan vähemmän.
Aamuisin olen antanut kun olen muistanut. Usein ennätän aamumammit jo antaa! En tiedä sitten olisiko parempi tyhjään massuun antaa..
Tuosta puremisesta ei ole kokemusta, esikoisen imetys ennätti loppua ennen hampaita (imetin sen 7,5kk, hampaat tuli vähän sen jälkeen). Mutta olen kuullut että pitäisi karjaista vähän että säikähtää ja vetäistä nänni pois suusta! Jos vauva tosiaan säikähtää, oppis nopeasti että niin ei saa tehdä. Onko jollain parempaa tietoa?

Sanse: Ihana miten istuu toinen jo niin isona miehenä syöttiksessä :D
 
heipsunkeipsun mammat!
menoa täynnä ollut päivä, niin en oo ehtinyt oikeen koneelle :LOL: tekee vissiin ihan hyvää sekin..heh!

Tissipuremispulmiin en osaa antaa neuvoo, kun meillä ei hampuista tietookaan, esikoisellekin tuli vasta 11kuisena, eikä silloin enää tissiä syönyt. Kinkkinen pulma varmasti. :whistle:

Rattaisiin siirtyminen..meillä vieläkin kantokoppa käytössä, mutta on kanssa niin topattu, että tuntuu kohta olevan liian kuuma, tai en osaa jättää sitä makuupussia välistä pois. :D Mutta muuten viihtyy vielä makuuasennossa, ja melkein aina sinne het nukahtaakin. Ootan vielä tovin, sitten kantokoppa pois käytöstä ha kaivaan valjaat esiin. (miten noi on jo niiiiiiin isoja?)

Meillä molemmat pojat unessa 21 aikaan, ihmeellistä! :eek: Yleensä mennyt siihen 22 vähintään että pienempi nukahtaa...

Parsakaalia oon antanutnyt muutamana päivänä, ei oikeen uppoo. Ja kun urhoollisesti on kakonut sen pari lusikallista, laitan siihen sivuun luumua ja annan lusikallisessa vähän molempia, niin johan uppoo. Aika turhaa makuelämysten kannalta, mutta...

KAIKKIEN MUKSUT TAITAA jo kohta kääntyillä, paitsi meillä!! ja tuo kohta 5kk...jössikkä vaan loikoilee, eikä elettäkään että kohta oppis kääntyyn. Ens viikolla neuvola, pitää alkaa varmaan ankara treenaus, ettei saa mitää miinusta kirjoihin ja kansiin. :LOL:

No, jopas mullakin oli taas asiaa.. =)
 

Yhteistyössä