11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Huomenia!
voi ku on surkea ilma. tuulee ja vettä sataa :( no eipä siinä, ei varmaan kuitenkaan mennä ulos, ku Ollilla on niin kova flunssa. Yö meni taas kitistessä, raukka ku ei voi toista oikein auttaa, kurkku kuulosti tosi kipeeltä,olisko kellään keinoa jolla vois pienen oloa helpottaa?annoin keitettyä vettä(siis lämmintä ) jossa oli hunajaa tuttipullosta, että vähän avais toisen kurkkua, no innoissaanhan se sitä joi ku oli niin makeeta :) se ei vaan taida olla kovin suositeltavaa pidemmän päälle..tais se kuitenkin helpottaa vähän ku nyt toinen nukkunu jo 2 tuntia ihan rauhallisesti :)
Keiju:Koeta jaksaa, on varmasti tosi raskasta nyt,toivottavasti asiat selviää :hug:
 
Huomentapäivää
Täällä neiti nukkua posotti reilut 10 tuntia putkeen, kertaakaan heräämättä! :p Itse heräsin pari tuntia aikaisemmin jo 6n pintaan ihmettelemään, kun kutsuhuutoa ei kuulunut. Sen jälkeen enää kunnolla saanut nukuttua, kun tissit oli niin "pinkeenä". :| Että puolensa siinäkin asiassa, että kiva kun nukkui pitkään, mutta..
Tyttö sitten herättyään ravitsi itseään ilmeisesti liikaa, kun alakertaan tultaessa lensi oksennus kaarella.. siinä oli sitten puhtaat vaatteet molemmilla sekä matto sotkussa.. :(

äityliini76: Luin jostain äskettäin, että hunajaa ei saisi alle vuoden ikäiselle antaa, koska saattaa sisältää botuliinia tai jotain bakteeria.

Teillä monella tuntuu vauvat olevan jo kovasti liikekannalla! En muista kuka kaipaili kohtalotovereita sellaisista, jotka ei vielä kääntyile.. No, meillä tyttö itseasiassa kyllä reilu kk sitten n. 3kk vanhana kääntyili muutaman kerran vatsalta selälleen, mut sitten oli monen vkon pausi kun taas teki saman muutaman kerran ja nyt taas ei tapahdu mitään. Selältä mahalleen päin on joskus harvakseltaan yritystä, mut sekin tyssää viimeistään kyljellään ollessa. Mutta ei kai siitä vielä tarvi olla huolissaan; kaikki ajallaan ja ehtiihän sitä myöhemminkin..

Pakko kommentoida kakkakeskusteluun. Ei varmastikaan vauvalla ole mukava olo, kun on ummetusta (tietäähän sen omastakin kokemuksesta), ja semmostahan se eittämättä monen pvän kakattomuuden jälkeen on. Itseä tämä vähän huvittaa, kun täällä suurinpiirtein toivotaan, että olisi vähän vastakkaisempi tilanne. Siis kun täällä pöräytellään pääsääntösesti semmoset 5 kertaa vuorokaudessa!! :whistle: Mulle vaipanvaihtajana riittäis vaikka pari kertaa vrk:ssa!! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Itseasiassa täällä taitaa taas olla sellainen hetki, hajusta ja kitinästä päätellen! Joten palailemisiin!
 
Mä meen tänää näitte kaikki 4:n lapsen kanssa hoploppiin, kaveri tulee pikkuveljensä kanssa seuraks et onneks en iha yksi oo noitte riiviöitte kans :D Mut voipi olla aika väskä olo ku kotii päästää :D
 
yermasoya, juu joku kultainen keskitie voisi olla hyvä tuossa vatsan toiminnassa...

Tänään tulee Otsolle 5 kk täyteen ja ajattelin aika pian alkaa tarjota pojalle illalla velliä/puuroa. Yöunet on nyt alkaneet lyhentyä, parina yönä herännyt (aiemman klo 5 syönnin sijaan) klo 23 ja 03 tankkaamaan, eikä sitten aamullakaan nuku klo 7 pidempään. Odotan kuitenkin ensi viikon neuvolaan ja kysyn sieltä vielä vahvistuksen puuron aloittamiselle. Pyhä tarkoitus mulla oli mennä enemmän vain imetyksellä 6 kk saakka, mutta nyt olen näköjään jotenkin "lipsahtanut" lisäruokien maailmaan.

Tänään tarjosin kesäkurpitsaa bataatin ja perunan kera (puolet satsista kesäkurpitsaa) ja laitoin sekaan mausteeksi hyppysellinen basilikaa. Hyvin upposi. Ylipäänsä tuntuu, että pojan avoimeen suuhun voi kauhoa mitä vain...

Mun toinen nänni on edelleen perhanan kipeä, siinä on kaksi selkeää hampaanjälkeä ja ympäriltä on vähän turvonnut ja kipeä. Oon pumpannut siitä rinnasta ja antanut pullosta, kun en uskalla ottaa riskiä että poika niittaisi kipeään kohtaan (muuten siitä irvistellen jotenkuten sietäisi imettää ). Mies jo patisti lääkärissä käymään, mutta jotenkin tuntuisi tyhmältä mennä terveyskeskukseen näyttämään nännissä olevia hampaanjälkiä, kun ei siinä ole mitään infektioon viittaavaa. Jospa tämä menisi itsellään ohi.
 
Moikka!

Aamulla käytiin kerhoilemassa kuitenkin. Yö oli taas yhtä heräilyä ja ajattelin että en jaksa lähteä. Mutta kummasti sitä selvittiin kuitenkin =) Pienin piti laittaa kesken kerhoilun jo nukkumaan ulos, onneks suht nopeasti simahti.

Pukeeko muutkin liikaa päälle vaunuihin?
Pitäis mun vihdoin ymmärtää että riittää se vähempikin :headwall: Ei sitten äsken jäänyt nukkumaan, liikaa oli päällä :( Body, housut, sukat, villasukat, neulelapaset, kyparämyssy ja ohut hattu. Sit vanupuku ja makuupussi. Täytyy seuraavan kerran vaihtaa tuo puku vieläkin ohuempaan, mikä jäi esikoisen ä.pakkauksesta.

Äh, eikö se kuitenkaan jää omaan sänkyynsä nukkumaan... Ähisee ja ärisee, jospa sammuis kohta kun just sain kahvit mukiin kaadettua!
 
Ihan ekaks keijulle jaksamista!! :hug:

Dara: mie muistan kans miten miusta oli kauheen jännää mennä esikoisen kans ekaa kertaa perhekerhoon kun kaikki siellä tunsi toisensa. Mutta oon kyllä tosi tyytyväinen että mentiin sillon! Oli esikoisen kans tosi väsyny (oli huono nukkuja ja aina tissillä) niin tuo oli semmonen juttu että pakotin itteni lähtemään aina ihmisten ilmoille. Aluks en oikeen ees jaksanu ottaa kontaktia keneenkä, mutta pikkuhiljaa rupesin tutustumaan ihmisiin. Nyt ollaan 2,5 vuotta siellä käyty ja pari hyvää ystävääki sieltä oon saanu ja paljon kavereita ja tuttuja! Suosittelen siis! :)

yermasoya: meillä leevi on nyt 4kk ja 2 vkoa ja kääntyy laiskahkosti mahalta selälleen päin. Toisin päin ei oo kauheesti yritystäkä vielä. Välillä on päiviä että ei käänny ollenka ja joku päivä sit muutaman kerran. Just keskiviikkona käytiin neuvolalääkärillä niin sanoi että voi mennä ihan hyvin 6kk:n ikään saakka kääntyminen. Muuten on kuitenki ihan jäntevä ja topakka poika. Tuttavan vauva alkoi kääntyä vasta 8kk:n iässä, sitä jo vähän sit alettiin jumppauttaakki siinä vaiheessa. Mutta tuokin muksu on nyt 1,5-vuotiaana ruvennu kävelemään ilman tukea. Että ajallaan jokainen siis! Meillä esikoinen kääntyi 3,5-kuisena sujuvasti molempiin suuntiin jo, että kyllä minäkin täällä olen jo kääntyilyjä kieltämättä odotellut! :)

Eilen en tainnukka kirjotella mitään ihmeitä... Ulkoiltiin aamulla ja leivottiin iltapäivällä ja illalla poikien serkku oli sit leipomuksia maistelemassa. :)

Leevi oli eilen kiukkunenkärttyinen ja koko ajan tissillä. Mietin nyt että onko heruttelukausi vai alkaako olla että ei pelkällä maidolla tuu kylläiseks. Yöt tosi on nukkunu ihan ok, että varmaanki saa sit päivällä kuitenki ihan tarpeeks maitoa. Toinen vaihtoehto ois tietysti sit ne hampaat, mutta ei ainaka mitään kauheen selkeetä oo näkyvissä. On ne ikenet vaaleet kyllä, alhaalla ehkä yks semmonen "pallukka" ikenessä ... tiedä sitten koittaako siihen kohtaan jo hammasta puhkasta läpi. Kuolaa tulee ainaki ihan mahottomasti. Katsellaan.

Tänään käytiin yhen puistomamman kans kattomassa kolmannen puistomamman vauvaa - 2,5-viikkoinen poika oli siellä. Ihanainen pikkuruinen! :heart: Oli kiva reissu, isommat muksut saivat leikkiä rauhassa (4 vee ja 3x3veet). Sit oli yks reilu vuoden ikäinen ja leevi ja se uus vauva. Toimintaa riitti! :)

Kotiin kun tultiin niin leevi oli aivan hikinen. Minäpä sit reippaana tyttönä otin parvekkeelta rattaat sisälle ja testailin leeviä siihen ja hyvin pötkötti! :) Meidän brion rattaat on periaatteessa ihan samanlaiset kuin brion yhdistelmävaunut rattaiks laitettuna, eli ihan topakat ja isolla kuomulla. Ovat vaan hieman matalemmat ja kapeammat - ja paremmassa kunnossa kuin vaunut (ei nitise ja natise eikä kaikki liitokset ja nivelet oo ihan löysät). Kävinpäs sit vaunut alhaalta ja siirsin verkkokassin ja sadesuojan ja kaikki paikoilleen. Jätetään siis se pehmeä koppa nyt pois ja makuupussilla rattaisiin, tarpeen mukaan sit paksumpaa tai ohuempaa ulkovaatetta sinne väliin vielä. (sain muuten huutiksesta 74 välikausipuvun huudettua, tänään on lähteny postin matkaan). Laitetaan nyt vaunut vielä parvekkeelle, mutta tuskinpa niitä nyt enää tulee käytettyä. Huutikseen pitää sit laittaa jos joku vielä parikymppiä niistä vaikka maksais.

Mie yritän nyt pitää kotityöviikonlopun että sais nuo hommat roikkumasta pois. Suursiivouksesta ois jäljellä vielä keittiö ja hieman eteistä pyyhkästä. Keittiön kaapit oon nyt pikkuhiljaa viikon aikana saanu pyyhittyä, mutta vielä ois tasot ja kaakelit... Kukkamullat meinasin vaihtaa ja ompeluhommat tehä loppuun. Sunnuntaina tulee miun veli ottamaan nuutista 3-vee kuvat - hällä on hienot kamerat sun muut kun harrastaa kuvausta. Pitää vaan nuutti lahjoa jollaki sit siihen kuvaan - varmaan suklaamunilla! :D
 
Noh, simahti se pienin kuitenkin sänkyynsä, piti vaan siirtää toiseen kohtaan kun valtava sylkiläntti oli tullut kasvojen alle :D
Mut mitähän mä sit tekisin? Ei oo mitään tekemistä... HÖH! Varmaan surffailen plussan ja naamakirjan väliä :D :D
Ei oo ees pahemmin kotihommiakaan rästissä.. Just laitoin vikat pyykit kuivumaan.
Pitäis varmaan nyt koittaa kerrankin nauttia hiljaisuudesta ja siitä että ei ole mitään hommia tekemättä ;)
 
Uusille tervetuloa minunkin puolesta! :flower: Mukava kun on keskustelu taas vilkastunut ja saadaan lisää porukkaa kehiin :)

Keijulle voima :hug: , toivotaan että pikkuinen paranee pian.

yermasoya Meillä pikkumies kakkaili myös 4-5 krt päivässä siihen saakka kun oli pelkällä rintamaidolla :D Nyt on tilanne muuttunut kun soseitakin saa, 1-2 krt päivässä tulee selvästi kiinteämpi kakka. Yksi päivä jäi jopa välistä ettei kakkaa tullut ollenkaan, heti annoin illalla luumua niin seuraavana päivänä taas 4 krt peräkkäin vaipan täydeltä =) Taitaa siis toimia vatsa hänellä ilman luumujakin...

Tänään aamulla kokeili maissivelliä pullosta. Meillä kun tuo pullo ei kelvannut ollenkaan muutama viikko siten kun tuli tunne ettei rintamaito riitä. Hirve huuto vaan nousi, sen vuoksi aloiteltiin soseiden maistelut. Vähän jänskätti että miten ottaa - jonkun aikaa yritti vaan huutaa mutta sitten alkoi imeä pullosta ja veti velliä 100ml aamupalaks:) Rintamaitoo sit vähän päälle ja nyt unet maistuu vaunuissa. Heräsikin jo 6.15 tänä aamuna |O

Täälläkään ei vielä käännytä, hirvee jumppa lattialla muuten vain. Varpaistaan pitelee, välillä kantapäät lattiaan ja nostelee peppua vauhdikkaasti, liikkuu siten ikään kuin selällään "ryömien".. Hauskan näköistä. Eilen tosin oli ihan viittä vaille ettei jo kääntynyt, kellahti sitten kuitenkin takaisin selälleen.

Nyt olis hyvä hetki koittaa ottaa pikku tirsat, mutta toisaalta ei malta kun on omaa aikaa koneella... Keittiön kaapitkin odottais pesijää, mut jotenkin tuntuu ettei aina jaksais käyttää kaikkea aikaa hyödyllisesti... :whistle:
 
Perhekerhosta...
Olen sen huomannut että samanikäisten lasten äidit hakeutuvat juttelemaan keskenään :D
Pari kertaa kun meidän pienin typy on valvonut kerhon aikana, on vauvojen äidit tulleet viereen juttelemaan. Aiemmin kun vauva nukkunut niin silloin on tullut juteltua sitten esikoisen kanssa samanikäisten mammojen kanssa..

Noh, nyt jää kesken, esikoinen heräs just!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luminka:
Mut mitähän mä sit tekisin? Ei oo mitään tekemistä... HÖH! Varmaan surffailen plussan ja naamakirjan väliä :D :D
Ei oo ees pahemmin kotihommiakaan rästissä..
Mie teen just tätä parhaillaan! :D Pojat nukkuu. Siivousurakkaa ois toki, mutta en kehtaa kolistella päikkäriaikaan. Pitäisköhän sitä ihan tuohon sohvalle vetäytyä kattomaan eilistä top chefiä!

 
Luminka, meillä tuo perhekerhoon meneminen on jäänyt toistaiseksi vain haaveeksi kun pikkuinen nukkuu yleensä siihen aikaan.. tuntuu tyhmältä mennä sinne jos toinen vetää sikeitä, mulla tyhjät kädet.. :D Haluaisin kovasti tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin mut minkäs teet kun toisen rytmit on mitä on...
 
Sainpa pikkuisen tainnutettua uneen. Lisäsin korvikkeeseen sokeria (lääkäri antoi vinkin kun almiron ei kovin makeaa) ja hyvin upposi. Tissit olikin kaluttu jo ihan tyhjiin kun korvike ei aamupäivällä kelvannut. Nyt tosin nukkuu tässä sohvalla vieressä joten taaskaan en uskalla lähteä kovin kauas kun on niin kova kääntyilemään ja vääntyilemään, mutta molemmat kädet on sentään vapaat.

Mullakaan ei ole nyt mitään ihmeempiä kotihommia, pyykkikone tosin laulaa tasaista tahtia. Jospa vielä tuon leikkimaton pesen kun tytyn pyykki on valmis niin sitten vuorossa olis vaunuilua ulkona.

Huomenna meilläon siivouspäivä, siivotaan miehen kanssa yhdessä kuten tavallista. Tän vauvan kanssa on mun turha yritelläkään yksin viikkosiivoja tehdä.

Jaksamista niille joiden vaavit sairastelee :flower:
 
pyörikki, meidän vauvan kanssa kyllä siivoaminen onnistuisi (nukkuu kolmatta tuntia parvekkeella), mutta jostain kumman syystä se imuri on edelleen kaapissa...

Oon ihan poikki, kun unirytmi on muuttunut, vaikka ihan tarpeeksi unitunteja periaatteessa sain. Oon varmaan tottunut vähän turhan tasaiseen nukkumiseen. Mun äiti vertasi, että Otso on kuin vauvanukke, se otetaan unilta hetkeksi esille ja leikitään, sitten se taas nukahtaa.

Noh, pian tämä nukkeleikki kyllä tulee muuttumaan kun poika alkaa liikkua. Tänään poika kiepsahti mahalleen ja sekunnissa pääsi käsiksi lattialla olleen ompelukoneen johtoihin, joita jo tunki apinanraivolla suuhunsa ennenkuin ehdin kissaa sanoa!
 
minä kanssa puen Vilholle yleensä ihan liikaa päälle!
nykyään setti on ulos tai kaupoille lähtiessä: body tai paita, potkarit tai housut ja sukat, villasukat,villalapaset, kypärämyssy ja pipo (nyt käytössä semmonen reiman musta "lohikäärmeenhäntä" pipo), äp:n vanupuku, ikivanha äp:n makuupussi ja pehmeä kantokoppa.
vanupuku on jo kyllä liian pieni ja toi kantokoppa (gessleinin visionit meillä ) hullun pehmustettu, poika on ihan hikinen kun sisällä on hetkenkin nuo kamppeet päällä, ulkona menee vielä pakkasissa mutta nyt ilmojen lämmetessä pitäis löytää joku välikausihaalari varmaan.

Osaakos kukaan sanoa voiko nan2:seen siirtyminen aiheuttaa puklailuja? pari päivää sit alettiin tekemään siirtymää (sekotettiin eka 1 ja 2sta keskenään) ja nyt kahtena päivänä on tehnyt oikein jättipuklut aamupäivällä. tänään heräs päikkäreiltä kirkumaan, oli patjassa pikkusen puklua ja kun nostin ylös olalle, meni pari sekuntia niin oikeen oksensi mun olkapään aivan märäksi :(

kakkakeskusteluun otan kanssa nyt osaa ;) meillä vilho kakkaa lähes tulkoon aina kerran päivässä, joskus harvoin pienen satsin myöhemmin päivällä. muutama vko sitten kakkaaminen tapahtui lähes puolen tunnin tarkkuudella, sit alkoi aikaistumaan kunnes parina aamuna heräsi kakkaamaan. nyt ollaan palattu siihen klo 14 kakkaan :LOL: saas nähdä tuleeks taas ummetusta kun huomenna pitäis lähteä viikoks sukuloimaan, yleensä automatkat (runsas 3 tuntia) pistää pojan rytmin ihan sekaisin.

ja miten me selvitään kun mies lähtee huomenaamuna viikoks työmatkalle, argh!! oon niin tottunut siihen että mies hoitaa tosi tasapuolisesti poikaa mun kanssa ja nyt joudun vielä mummojen armoille ilman sitä...apua... :eek: :kieh:

yhhh vieläkin nenään haiskahtaa oksat...

voi keiju, varmasti kurjaa tuo sairastelukierre :( halauksia sulle ja myös äityliini76:lle kamalaa kun näin pienet on kipeinä :hug:
 
hansu: meillä kans jäi kerhot jollain aikaa kokonaan käymättä. Kun juuri siihen aikaan olisi pienin täytynyt laittaa nukkumaan. Nyt jaksaa valvoa melkein kokonaan, paitsi tänään luovutti 30min. aiemmin! Onneks voi jo joiltakin kysyä että kattoisivat sen aikaa isomman perään (tosin tuli oven taakse kattomaan kun vaunuja heiluttelin) =)

noonie:
voihan se johtua maidonvaihdosta! Kun näkyy kaikki olevan mahdollista näiden pienten kanssa :D Tai sitten puklannut "muuten vaan"..

pyörikki: mulla oli esikoisen aikaan siivousongelmia.. Pelkäsi nimittäin imuria ihan hulluna :eek: Onneksi kuitenkin nukkui hyviä päikkäreitä et pystyin siivoo unien aikana... Tää toinen ei taas välitä mitään kun me esikoisen kaa imuroidaan, kattelee vaan sitteristä meitä :D Toki jos liian pitkään puunataan niin sit menee jo hermo..

Nyt mä sitten laitoin vauvalle sen äp-vanupuvun ja kylläpä uni maistuu!! Likka ajatellut että johan se vihdoin tajus ettei täällä enää mikään talvi oo :LOL: Ei oo tosin nukkunut kuin 1,5h mutta se taitaa olla jo tän viikon (ja edellisen) ennätys! Ei ole mitään kuulunut eikä näkynyt..
Mies lähti just esikoisen kanssa postista hakemaan legopakettia (ja niitä kun ois ollut jo tarpeeks mut minkäs teet kun piti se huutis voittaa :headwall: ).. Sit jotain herkkuja kaupasta :whistle: Mulle vähän irttareita ja itelleen sipsejä.
Kumma juttu miten viikonloppu antaa "syyn" herkutteluun |O No, kuhan pysyy kohtuudessa niin kaikki hyvin...
 
moikka ja hyvää perjantai iltaa... =)

Mentiin sit aamulla sinne tk:n korvalääkärille joka lähetti meidät lasten lastenpäivystykseen ja siellä lastenlääkäri oli sitä mieltä että putket pikinmiten korviin ja lähetti KYS:nkorvalääkärille joka laittoi päivystyksellisesti putket ja kirjoitti uuden antibiootin kun joku ihan tolkun pöpö taas siellä korvaasa kasvoi.Nyt on minulla täällä ihan eri poika, maito ja ruoka maistuu hyyvin.Jospa tämä nyt alkais helpottaa. =)
Kiitokset kaikille haleista ja kannustamisesta....kyllä se elämä alkaa tästä hymyilemään =)

keiju ja putkitettu poika
 
ehtoota..pikaseen poikkesin lukeen kuulumisia. Kiva kuulla keiju että josko teillä nyt alettais pysyyn terveempinä. En osaa kuvitellakaan kuinka rankkaa teillä on ollut! :hug:

Me ollaan tänään kerhoiltu, oli oikein kivaa. Sitten oltiin kattoon kaverin vauvaa. Ja nyt sitten oottelen että pojat sais nukkuun, mies lähti yksiin synttärikemuihin, ja suoraansanoen oon kuin perseeseen ammuttu karhu sen takia. Pitkästä aikaa ottaa aivoon oikeen kunnolla, en tiiä että onko vaan se että haluis ite kanssa bilettään? vai vaan se että mies menee... kun normaalisti se nyt niin kauheesti mua hetkauta..Vai vaan joku muu? se aika kuusta... :LOL:

no en ees jaksa kirjottaa, kun v***taa!! :headwall:
 
luminka..onneksi joku muukin on koneella, en oo ainoo jolla on tylsää =) No, olo on vähän parempi jo, mutta kyllä menojalkaa vippais. Vaikka ei siitä nyt oo kuin muutama viikko kun olin. Mikä lie menovaihde jäänyt päälle. :LOL:
Miestä ei haittaa lainkaan jos meen, mutta kun ei raaski noita lapsia hoitoonkaan laittaa. :saint:
 

Yhteistyössä