11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

maikki: Meillä oli vauvalla "tulppa" kertynyt, eli siis viikon tauon jälkeen tuli eka kovempaa kakkaa. Sit tuli koko ajan löysempää ja löysempää... Änkäsi vessan pöydällä niin näin samalla millasta matskua sieltä tulee :D Luumua mennyt koko ajan, välillä parikin kertaa pv. Sit kun oli viime kakasta mennyt jo viitisen päivää, annoin jo Levolacia.
Mutta kylläpä sitä sit tulikin.. ja se haju :x :x
 
Terve!

Murut täyttää tänään 5 kk! Mun ihanat nuput.

Tänään olin Citymarketissa eka kerran pikkuisten kanssa, tietenkin heräsivät just kun sisälle päästiin. Eivät sitten kauheesti viihtyneet makuullaan niin nostin vaunuista selkänojia asteen ylemmäs niin jo oli kivaa kun sai katsella ! Kaikille vastaantulijoille piti nauraa kovasti. Yritettiin myös käydä Kodin Ykkösessä mutta oli ovella pakko kääntyä takaisin, oli täynnä kun turusen pyssy! Kiitos ei, ahdistaa jo ajatuskin.

Mies kävi kaupassa ja toi suklaata. Taidan käpertyä sohvan nurkkaan mussuttamaan, joten mukavaa lauantaita!

HM ja murut :heart: :heart:
 
Huomenta-päivää! Eilen en tänne sivuille oikeen päässykään illalla ja nytkin vähän tökkii.

Perjantaina olin ulkona illalla ja kyllä oli mukava vähän tuulettua. Tyttö ei vaan ollu ottanu isältään äidinmaitoa pullosta, mut oli kuitenki käynyt kiltisti kasilta nukkumaan. Puolenyön jälkeen heräs syömään niin olin sitte jo kotona. Joten ihan hyvä juttu, viittii taas lähtee toistekin.

Eilen meillä oli anoppi kylässä ja sen kyllä huomaa... aina sen jälkeen tyttö vaatii seuraavana päivänä kävelevää sirkusta, kun saa yhden päivän mummon viihdytettävänä olla. Mummo ei raaski kyllä hetkekskään laskea tyttöä pois sylistä. Eilen tämä nukkui jopa päikyt mummon sylissä sohvalla ;)


Meillä on alkanu sellanen vaihe, että kaikki revitään mikä kädenulottuville tulee; paperit, mun hiukset, pahaa avistamattomien kissojen viiksikarvat... yks päivä mun piti puhaltaa tytön napaa kun makas hoitopöydällä, niin tarraskin kaksin käsin mua tukasta kiinni ja retuutti oikein. En saanu käsiä itte irrotettua vaan miehen piti tulla irrottamaan ne - kyllä oli hänellä hauskaa.

Mitäs meillä muuten... ajattelin taas asuntonäytöissä käydä ihan huvin, urheilun ja hyvän kunnon vuoksi. Jos päätän hakea jotain kämppää niin saan ainakin sympatiapisteitä kantokassista tirkistelevästä neliönaamisesta trollista :heart:
 
että huomenta vaan..

no kostautuihan se kun kerkesin joka puolella jo kertomaan kuinka hyvin Vilho oli nukkunut kolmena yönä! Viime yön sit heräilikin parin tunnin välein huutamaan,ai ihanuutta :/
No eiköhän tää taas tästä, sain makoilla aamusta pari tuntia vielä sängyssä kun mies viihdytti poikaa (ei siinä metelissä nukkua voi) ja nyt sit vuorostaan kummatkin miehet sammui.
arrrgh, iho ihan rikki kuiva ja punainen jokapuolelta, ihanaa olla atoopikko |O

Välikausihaalaria pitäis täällä kans metsästää, poika alkaa sulamaan paksummissa haalareissa vaunuissa tällä säällä.
 
huomenta!
meillä meni yö paremmin kuin 2 edellistä, annoin illalla vielä puol ysin aikaan bataattia ja nukahtaminen kesti ja kesti...niin vielä sänkyyn annoin (kun oli molemmat tissit imenyt) 100ml tuttelia, niin koko yön nukkui, seiskalta heräs tissille ja väsytti vielä ittee, hetken ukkeli päristeli ja hihkui, ei onneksi herättänyt muita ja nukahti kainalooni, nukuttiin sitten puol kymppiin, jo on levännyt olo itsellä!!

kirpparilla pitäis käydä, isi ja esikoinen menee pilkille ja illalla meille tulee vieraita...että semmoista!
 
Kyllä oon edelleen väsy!!

Perjaintaina sentään kävin lenkillä: tunnin verran leevin ja äitini kans käppäiltiin.

Eilen käytiin aamulla koko porukalla prismalla (en lähe enää ikinä noitten kans kauppaan!!!). Nuutille katottiin polkupyörää ja kokeiltiinki. Oli hyvä, mies käy varmaan joku päivä sen sit ostamassa. Nyt ei mahtunu kyytiin kun oli ostoksia muutenki paljon. Nuutti hillu pitkin poikin, ei viihdy enää kärryssä ollenka eikä oikeen jaksa ja malta kävellä siellä isossa kaupassa. Argghhh! Käytiin sit ABC:llä syömässä. Meni aamupäivän rytmit nuutilla vähän pitkäks ja kauheen hepulin kans sit saatiin vasta yhen maissa päikkäreille. Illalla kävin sit leevin kans tosi reippaalla kävelylenkillä, 45 min.

Tänä aamuna oli miun vuoro nukkua pidempään. Tosin en saa oikeen nukuttua kun lasten äänet kuuluu. Leevi tuli kuuden aikaan syömään viereen ja aattelin nukuttaa sen uudelleen. No nukahtihan se sit reilun puolen tunnin päästä, sit heräs nuutti. Mies nous kyllä sit ylös ja mie köllöttelin nukkuvan leevin vieressä puol kasiin. Isompi miesväki kävi pulkkamäessä ja leevi jäi miun kans kotiin. Tein sosetta pakkaseen ja paistoin ohrarieskoja. Päiväuniaika on nyt vaihtelevalla menestyksellä käynnissä: Nuutti on hillunu sängyssään kohta tunnin eikä nukaha millään, leevi nukkui 45 minuuttia ja nyt on sängyssä hereillä hänkin ja isi nukkuu ihan kaikessa rauhassa. Päikkäreiden jälkeen on onneks miulle luvassa rauhan aikaa että saan ommella.

Illalla sit taas lähen lenkille...miulla alkaa pää levitä täällä kotosalla olemiseen... Otin maitoaki sulamaan että saan olla ihan rauhassa sit.
 
Luminka, eilen tuli pienehkö satsi tosi tahnaista kakkaa, mutta edelleen vauva vaikuttaa siltä, että vatsassa tuntuu ikävältä. Voisin tuota Levolacia kokeilla!

Eilen olin alkuillasta keikalla (soitan viulua soitinryhmässä ) ja kotiin tultua poika oli ollut itkuinen koko alkuillan. Sitten loppuilta meni siihen, kun poika kitisi, puklaili ympäriinsä ja puri tissiä. Nännistä tuli vähän vertakin ja mulla meinasi mennä hermot siihen venkoiluun! Lopulta laitoin nukkumaan 20:30 ilman maitoa, kun ei kelvannut ja oli ihan väsynyt. Klo 23 sitten heräsi syömään ja uudelleen kolmen maissa. Kolmen syötöltä en saanut unta, kun aloin murehtia päivähoito- ja työasioita, valvoin pari tuntia ja lopulta nousin katsomaan nauhalta parit vanhat Willit ja Gracet. Nyt oon ollut koko päivän ihan tööt ja kiukutellut miehelle. :(

Siis tuo pureminen on alkanut tosiaan haitata imetystä, tänä aamuna jouduin taas jättämään imetyksen kesken ja antamaan korviketta pullosta, kun poika vain tarrasi hampailla kiinni kerta toisensa jälkeen!! Meni se toinenkin nänni (josta ei vielä ollut eilen tullut verta) ihan helläksi.

Maotao, meillä myös poika tarttuu kaikkeen mihin ylettää, villalankakerän vyyhti juuri löytyi täysin silputtuna olohuoneesta, kun oli jäänyt käsien ulottuville...

Neuloin pojalle piiitkävartiset villasukat kantoreppuilua varten ja ne onnistui tosi hyvin. Ylettyvät reiden yläosaan saakka, niin ei ainakaan jää housujen ja sukkien väliin tuulirakoa! Tosin Marttojen sukkaohje oli vähän turhan reilu, kun tein 7 veljestä -langasta (ohje oli ohuemmalle), olisi pitänyt vähentää varmaan ainakin 4 silmukkaa sukan lapaosasta. Tein nilkkaan kuitenkin kiristysnauhat, niin pysyvät.
 
aah mikä hiljaisuus. Ihana rauha!!

Kävin juuri pikkujätkän kanssa reilun tunnin lenkillä, ja samalla pikaseen kirpparin katsastin; ei löytynyt mitään kivaa.. Ihanan leuto ilma siellä, tuolla on nyt ollut päällä (+2 astetta) äitiyspakkauksen vanupuku (tai miksi sitä kutsutaan), päässä kypärämyssy ja ohut kevät pipo + huppu, tumput ja villasukat, sitten on makuupussissa, niin että pussi on puoliksi vain kiinni, kun kantokoppa on mun mielestä niin paksusti topattu, sais melkeen makuupussinkin kohta jättää sieltä pois. Vaikeeta tää pukeminen näin kun ilmat vaihtelee, kyllä kunnon -10asteen pakkaseen on helppo pukee!
Meillä ukkeliini vielä aikas lämminverinen.

No, isot miehet on vieläkin jäällä, jo 3tuntia ovat olleet. Mä meinaan nyt vielä venytellä, ennenkuin tuo heräilee ja sitten ootellaan noita kotiin...
 
Mulla ollut koko päivä äksöniä...
Aamulla tein jo yhdeksän aikaan makaronilaatikon uuniin.. Siihen mökin raivaamista, hiustenlaittoa, meikkaamista, syöttämisiä, nukuttamisia... ym.. Kävin pienimmän kanssa mun kaverini valmistujaisjuhlissa. Sieltä palattua vein tajuttoman kasan vaatteita kirppikselle mun äidin avustuksella. Kun äitini lähti meiltä, tuli hetken päästä miehen täti perheineen käymään. Sit olikin jo iltakylpyjen ja saunan vuoro! HUH!
Kiva välillä kun on tekemistä, mutta vähän liikaa jo samalle päivälle!

Esikoinen nukkuu todennäköisesti ja vauva vielä laulelee kovin sängyssään :D Mutta muuten täällä rauha koittanut...

Mun äippä oli tuonut ihan uusia dubloja paketillisen. Ja löydettiin kirpparilta laatikollinen legoja halvalla, mm. tuolia, pöytiä, ukkeleita, vessanpönttö ja lavuaari (on sit ukkelit pissineet koko tän illan :D ) tavispalikoiden lisäksi ...
No tässä illalla muistin että voi hitto, toivottavasti en oo voittanut huutiksen kohdetta minkä eilen laitoin hintavaraukseen :whistle: Ja niinhän siinä sitten kävi että voitto tuli ja meillä ois kohta hirmuinen kasa palikoita :LOL: Voi ei! Ja kun on vielä entisiä (mun ja siskojeni) dubloja!!! Taidan viedä vanhimmat kirppikselle :D On kyllä nyt millä rakentaa :xmas:

Anzkuli: Mulla kans väliin tuntuu että miten ihmeessä täällä kotona jaksaa! Ja hoitovapaata vielä ainakin tän vuoden loppuun pidän. Iskee tosissaan hirmu ahdistuksia kun elämässä ei oikein muuta kun pyykkiä, tiskiä, pyllyjenpesua jne.. Mutta vaihteeks kaikki nuo tuntuu niin kivoilta "hommilta" työhön verrattuna että hullulta tuntuis töihin mennä :D
Irtiottoa arjesta vaan välillä, sillä sitä jaksaa!
 
Samat laulut kuin eilen, levotonta älämölötystä ja tissin puremista koko ilta :kieh: :eek: :eek: :kieh: Oon ihan puhki ja mietin, että muodostuuko tuo pureminen nyt kynnyskysymykseksi imetyksen jatkumiselle!

Ollaan nyt otettu iltaohjelmaan hampaiden pesu, vaikka siinäkin Otso keskittyy lähinnä hammasharjan puremiseen. :kieh: :kieh:

Tänään annoin uutena makuna kuution bataattia ja namipalaksi iltapäivän luumusetin päälle pari lusikankärjellistä muusattua vadelmaa. Bataatti meni alas hyvällä ruokahalulla, mutta vadelma oli vissiin vähän liian kirpeää (silmien räpyttelystä päätellen), vaikka olisin luullut sitä mieluisaksi mauksi. Teitä varmaan hirveästi kiinnostaa nämä ruokaraportit... Mutta kun tämä maistelu on vielä meille niin uusi asia, että aina tekee mieli pohdiskella mitä on tullut syötettyä :)

Onko muuten mitään kikkaa, ettei marjat menisi ihan vetiseksi liemeksi pakkasesta sulattaessa? Nytkin noista vadelmista tuli käytännössä mehua, kun sulatin mikrossa ja puristin siivilän läpi (sulatin vain muutaman marjan, niin ei kannattanut alkaa sauvasekoittimella soseuttamaan). Siemenet jäi siivilään. Meillä on vattuja, mustaherukoita ja puolukoita pakkasessa, mutta täytyy vissiin nyt aluksi jostain hankkia esim. mustikoita, kun nuo yllämainitut on sen verran kirpeän puoleisia.

Miten ootte tarjonneet marjoja? Kannattaisiko marjat ennemmin laittaa kiisseliksi? Jostain luin ohjeen, että keittää Maizenasta kiisselin ja sekoittaa jäähtyneeseen kiisseliin marjasosetta. Onko tuo nyt sitten se "tuorekiisseli", josta oppaissa puhutaan? Uusavuton täällä kyselee... :wave:

Oon hörpyttänyt ruuan päälle lääkemukista 20-40 ml vettä suun huuhtelemiseksi, tosin siitä iso osa valuu ohi, ruokalapun taskuun... Aikamoista sotkemista siis tuo syöminen!
 
no voi perhanan perhana.... grrrr.. tyhmästä päästä kärsii kyllä kaikki...argh! keitin päivällä bataattia joka oli tarkoitus survoa ja pakastaa valmiiksi annoksiksi pakkaseen mut tuolla kattilassahan ne bataatit on edelleen hellan päällä huoneenlämmössä,voi helv****! siinä meni sit ne kauan kaivatut luomubataatit |O
no paremmalla onnella huomenna sit porkkanoiden keitossa...huoh

poika nukahti ysiltä,heräs puol 10 ja nukahti varmaan uusiks ennen kymmentä jo ja mieskin tuolla kuuluu kuorsaavan eli kai se on tästä könyttävä sänkyyn myös että sais edes muutaman tunnin nukuttua yöllä.
 
iru
Heipsistä! Vieläkö tänne mahtuu mukaan? Esikoiseni Ilmari syntyi 14.11 klo 14.10 OYS:ssa. Painoa pojalla oli 3820 g ja pituutta 53 cm.

Hirveästi en ole kerennyt täällä vielä lueskella juttuja, mutta olisi kiva vertailla mm. noita syömäjuttuja. Itse olen tehnyt soseita ja niihin oiski kiva saada vinkkejä, ku haluaisin itte tehä ne. Ostin tosin lauantaina kaupasta hedelmäsoseita..

Meidän poika on kans siinä pneumokokkikonjugaattirokotetutkimuksessa (olipa pitkä sana) mukana. Ensimmäisen kerran käytiin 25.2, jolloin annettiin tutkimusrokotteen lisäksi rotarix ja ne rokotusohjelman (jotka olis neuvolassaki annettu) rokotteet. Kauhulla odotin ku veljenpojalle oli kuume noussu kahdella ensimmäisellä rokotuskerralla, mut ei meillä tullu mitään. Toisen kerran mennään 25.3

Iru
 
Huomenta

meillä ollut huiosketta koko viiknlopun. Perjantaina mies oli vapaalla niin käytiin ostaa ne kylppärinkalusteet ja verhokankaita. Sit anopin luona kävin ompelemassa ne. Nyt on olkkarissa ja keittiössä uudet verhot. Käytiin myös miehen ja esikon kanssa amarillossa syömässä, Leevi oli sen aikaa anopin luona.

Lauantaina tuli sit appiukko vaimokkeensa kanssa yöksi. Ja eilinen menii sit mummoloita kiertäessä.

Leeville tuli siis nuha perjantaina ja nyt sen alkaa olla jo aika akrseen väristä se erite joten lääkäri kutsuu, korvaansa hinkkaa myös kokoajan. Toivottavasti tämä tällä kertaa menee ohi nopiaan.

sairasteluun väsynyt keiju
 
huomenia...
maikki, ilmanmuuta kiinnostaa soseasiat!! =) Me ollaan tähän saakka annettu marjat ja hedelmät purkkiruokina kun hinnaltaan varsin kohtuullisia. Joten en osaa kiisseli tai sulatuskikkoihin sanoo mitään..
Meillä eelis saanut parina päivänä porkkanaa, mutta kakoo ne pois. Bataatti taas menee kuin vettä vaan. Vaikka molemmat makeita, niin oisko bataatti koostumukseltaan samettisempaa? PARSAKAALIA koitan tällä viikolla, ja ruusunmarjaa.

Keitättekö veden, jos sitä annatte ruoan päälle? Me ei olla annettu vielä vettä ollenkaan, mutta vois olla joskus kätevä antaa tilkkanen ruoan päälle juurikin, vaikka meillä vielä hampuja ookkaan. :D

Keijun perheelle paranemisia!!!! :hug:

Iru, tervetuloa!! :flower:


Tää lähtis tästä nyt aamukahville ja suihkuun, niin sitten vois miettii mitä tekis tänään...

mukavaa viikonalkua kaikille!!!
 
Onnin Tyksin reissu

Joo elikkäs alkuun mitattiin poitsu ja tälläset tulokset tuli:

8040g, 67.4cm. Hyvin on painoa tullut nyt kun soseet aloitettiin.

Ensin Onnin tutki pari kandia ja sitten erikoislääkäri, ja mukana oli kai joku 7-8 kandii.. Onni oli opetustapaus :D

Lääkäri epäili maitoallergiaa, elikkäs nyt 2vkoa apteekin maidolla ja JOS auttaa niin sitten allergiapolille maitoaltistukseen. Mitään verikokeita tai ihotestei turha ottaa koska jos allergiaa on, niin se on suolisoperäistä mikä ei näy testeissä. (Nyt tiedän sit et miks Sallan kokoeet aikanaa näytti negaa, kun sillä oli se suolistoperänen allergia.)

Jos ei auta niin sitten Onnilla on vaan se läppä niin väljä et aiheuttaa takasinvirtausta (kaiketi se refluksitauti siis) ja sille ei voi mittää tehä vaan iän myötä paranee.

Koska kasvuun ei pulauttelu/oksentelu vaikuta, ei tartte niin huolissaan olla. Seurantatilassa siis.
Lääkäri soittaa meil parin viikon päästä että mitenkä on menny ja katotaa jatko.

Onni oli reipas, siinä tuli itku ku korvia katottii ku ei hän tykkää sit yhtää että päähän kosketaan (ja ku piti kii pitää)

Pari tuntia siel meni ja Onni oli koko aja hereillä ja höpötteli kovin. Niin ja varpaat löyty nyt sitte tyksissä <3 Kovasti koitti kandin sormia saaha suuhusa, samoten stetoskooppia :D
Jäntevä ja kaunis ihoinen, neurologiset testit hyvät ja muutoin kaikinpuolin terve ja hieno poika :)
 
keiju, toivotaan että teillä pikkumies paranee pian ja pysyy terveenä! Jaksamista!! :hug:

Piti lähteä kantoreppuilemaan kauppaan, mutta Otso simahti nopeammin kuin ehdin edes kantorepun suuntaan katsoa. Piti siis heivata se tuonne parvekkeelle koppaan nukkumaan. Silmät meni kiinni ennenkuin pää osui kopan pohjalle. Poika on kyllä kaiken toiminnan suhteen tosi on-off, hymyileväinen pirteä poika muuttuu väsyneeksi silmiä hierovaksi kitisijäksi silmänräpäyksessä, samoin nälkä tulee aina yhtäkkiä kiljuvana ihan puun takaa.

Vetkutan tässä koneella, kun pitäisi työstää sitä iänikuista opiskeluraporttia, joka on roikkunut syksystä saakka. N-Y-T NYT mä sen tiedoston avaan!
 
Tervetuloa vaan mukaan iru! =)

maikki: Marjat olen keittänyt kiisseliksi aina. Siivilän läpi valutan ja sit saostan perunajauhoilla. Itseasiassa tuolla on jäähtymässä iltapäivälle vadelmakiisselit :)

Veden olen antanut suoraan hanasta. Ihan ekoina kuukausina keitin jos annettiin. Kun jostain kuulin/luin että vois tuohon mahantoimintaa auttaa vesi. No ei auttanut kuitenkaa =)

Kokeillaan päästä iltapäivällä ulos. Nyt on molemmat nukkumassa samaan aikaan. Seuraavan kerran kun vauva menee nukkumaan niin tsänssit ulkoiluun. En oo ottanut valveilla ollessa vaunuihin kun jos ei tykkääkään olla niin ei tarvii kesken kaiken lähteä sit pois.
 
iru
Onpa mukavaa päästä jutteleen :)

Mä olen kyllä kans keittäny veden koko ajan.. vois kait sitee heittää sen pois jos ihan hanavettä voi antaa.. entäs miten noi tuttipullot ja tutit, millon niiden steriloinnin vois lopettaa? Ku jostain luin että sitten ku on aloittanu kiinteet niin ei tarvis enää..? Me ollaan aloitettu kiinteiden maistelu 3 kk:n iässä.. Nyt menee kasvissosetta ennen päikkäreitä n. 60 g ja hedelmäsosetta (omenaa olen antanut n. viikon) annan 60 g, söis varmaan enemmänki mut kummipojan äidille oli sanottu neuvolassa että puoli purkkia hedelmäsosetta päivässä sais antaa vaan...? Että mielummin muuta nälkään sitte.. ettei opi turhan makealle..

Niin oliko joku tehny itte noita hedelmäsoseita? Itte oon siitä omenasta tehny.. nyt kaapissa odottelee purkkisoseita ku halusin uuden maun aloittaa, enkä tienny miten tekis...

Iru
 
Mä olen ollut hirveessä nettipimennossa, kun kone meni ensin mäsäksi ja sitten nettiyhteys temppuili. Mutta nyt taas pääsee pankkiin ja kirjastoonkin uusimaan lainoja, kun mies sai fiksattua kaiken kuntoon. Kauheesti tänne on tullut tekstiä joko päivä!

Meidän Leokin täytti viime viikolla 4 kuukautta ja neuvolan mitat siltä reissulta oli 7600g ja 67 cm. Hassua, kun keskimmäinen on ollut valtava meillä tuon ikäisenä. Hän painoi jo reippaat yhdeksän kiloa!
Mutta valokuvista päätellen on kyllä ollut todellakin eri planeetalta Leoon verrattuna. Ensi viikolla in sitten rokoteklinikan käynti. Me ollaan meningokokki B tutkimuksessa mukana. Siinä saa sen vanhan pneumokokkiroketteen ja hepatiitti B:n kylkiäisenä. Vähän harmitti, kun tässä pneumokokkirokote tutkimuksessa olis saanut sen Rotarixin. Mutta hyvät on nuo kylkiäiset tässäkin.

Päivät ja viikot menee ihan mielettömällä vauhdilla ja nyt toisinaan jo harmittaa, että äippäloma on jo yli puolessa välissä. (Olen tälläinen pessimisti) Tosin nyt jo lupauduin tekemään pyhinä keikkaa entiseen duunipaikkaan. Pitää vähän kerätä pätäkkää tilille syksyä varten, jos meinaa jotenkin selvitä kotihoidontuella loppu vuoden. Meillä ainakin menee tosi tiukille, kun tulot romahtaa. Mutta onneksi hoitajille on niin paljon keikkatyötä, kuin vain jaksaa ja pystyy tekemään.

Kai se pitäis siirtyä tuonne pihamaalle, kun aurinkokin aina välillä pilkahtaa pilvien takaa. Ja illalla pitäis jo suuniitella keskiviikkoisten tupperware-kutsujen tarjoiluita. Sellaisetkin jossain mielenhäiriössä lupauduin pitämään.
 

Yhteistyössä