11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

Pikaterkut 5 kk neuvolasta:

Wilma
paino 8170 g ( 4kk 7440)
pituus 67,2 cm (64,2 cm)
py 42,2 cm (41,2 cm)

Oskari
paino 9140 g (4 kk 8360 g)
pituus 67,7 cm (66,8 cm)
py 42,4 cm (41,3 cm)

Isommat vinkuvat ruokaa, meen siis köökkihommiin. Uusille jäsenille tervetuloa ja myöhemmin täältä kuulumiset!

Hm ja piikitetty kaksikko
 
Kumma juttu, miehen iltaviikolla on minulla monena iltana päänsärkyä! Johtuu kyllä varmasti siitä että joudun siis tekee kaikki iltahommat yksin joten molemmilla tytöillä menee välillä huudoksi kun en yksinkertaisesti repeä moneen paikkaan yhtäaikaa. Vauvakin oli yliherkällä tuulella, esikoisen ei tarvinnut paljoa ääntä päästää kun pärähti hirmuiseen itkuun :(

Isompi halus sänkyyn jo 20.10, hetkisen katottiin vauvan kanssa telkkaria kunnes alkoi näyttää siltä että pitäis myös päästä jo nukkumaan. Kohta 5min. tuolla laulellut, kunhan simahtaa niin säntään suihkuun! Peukut pystyyn ettei jompi kumpi herää sillä välin :D Pikasuihku tiedossa, en edes hiuksia pese...

Huomenna käyn aamulla viemässä kirppikselle lisää tavaraa.. Jotain lahjaksi saatuja esineitä koitan halvalla laittaa eteenpäin, pakko kun kaapit pursuilee vaikka mitä lasienkeleitä, koristekukkia jne... Suurin osa anopin tuomia :whistle: Jospa menis kaupaksi, en viittis kuitenkaan roskiin alkaa työntämään!

HM: Isoja jötiköitä sulla alkavat pikkuiset jo olemaan! Melkoinen urakka kantaa molempia yhtäaikaa :eek: Musta on jo pelkästään yhden turvakaukalon kanto raskasta :D

No niin, nyt hiljeni viimein pikku laulelija, siispä mamma suihkuun :wave:
 
Iltaa taloon ja tervetuloa uusille myös minun puolestani! Vähän alkaa tässä jo väsyttää, vaikka en muistakaan heräsinkö kerran vai kaks yöllä. Niin unessa oon ensimmäisellä kerralla ollu, siis JOS oon hereillä ollu yöllä. Puol viideltä amulla jo mietin tätä dilemmaa, kun tyttöä ruokin (ensimmäistä tai toista kertaa).

Meillä oli tänään ohjelmassa ensin kuntoutusjumppaa äidille ja sitten tyttärelle. Tyttöä pyörittivät tänään sellasen jumppapallon päällä mahallaan, hauskaa oli hänellä. En edelleenkään oikeen ymmärrä mitä tästä fysioterapiasta kostumme, koska tyttö viihtyy jo ihan hyvin mahallan, mutta käydään nyt sitten...

Mietin tässä kevättä, että millonkas lapsoset yleensä vaunuista siirtyvät rattaisiin? Meillä on talvikantokassi, eli tosi topattu. Sopii hyvin talvivuvalle, mutta ei oo oikeen käytännöllinen lämpimillä säillä... mulla oli jotain muitakin kysymyksiä, mutten vaan muista mitä...

Sama mietin ku Luminka, että HM:n pikkuset on isoja! Onko sun aikasemmat "yksöset" olleet saman kokosia vai isompia?
 
Iltaa!

Otso kääntyi tänään päivällä selältä mahalleen. Istuin koneella ja Otso köllötteli selän takana viltillä lattialla ja kun käännyin katsomaan, poika olikin masullaan! Hieraisin ihan silmiä, että selälleenhän minä sen siihen laitoin... Ei houkutteluista huolimatta saatu uudelleen kääntymään koko iltana. Uneksinkohan minä koko kääntymisen?

Pääsin pitkästä aikaa rauhassa yksin Prismaan ja innoissani latasin kärryyn kaikenlaisia kasviksia soseiden tekemistä varten. Kesäkurpitsaa ja porkkanaa tuoreena, pakastettuna kukkakaalia, maissia ja papuja. Niin, sitten vasta kotona tarkistin www.kasvikset.fi -sivuilta, miltä näyttävät leikkopavut (neuvolan oppaassa mainittiin ne), eikä ne sitten olleetkaan niitä mitä ostin... Mieskin sanoi, että eikö nuo tavalliset pavut ole juuri niitä ilmavaivoja aiheuttavia. Leikkopavut onkin niitä pitkiä ja litteitä. Uusavuton taas vauhdissa :wave: Ja pahinta tässä on se, että nyt joudun itse syömään ne pavut, joista en erityisesti edes pidä...

Tein myös joutessani laskelmia, että jos ostan pakastemustikoita ja teen niistä itse sosetta tai kiisseliä, se tulee kalliimmaksi kuin että ostaisi valmista purkkimustikkasosetta (jossa on 36 % mustikkaa). Jos siis meinaa itsetehdyllä mustikkasoseella säästää, on parasta vääntäytyä kesällä metsälle. Jätin kuitenkin sen valmiin mustikkasoseen hyllyyn, kun siinä oli lisättyä rypäle- ja hedelmäsokeria 4 sokeripalan verran/purkki. Jälkeenpäin ajateltuna ehkä oli turhaa hurskastelua... Ostin lisäksi kuivattuja luumuja ja aprikooseja sekä valmiina soseina päärynää ja ruusunmarjaa. Nyt pitäisi olla sitten maisteltavaa kerrakseen!

On muuten luumusta ja/tai veden tarjoamisesta ollut vihdoin apua, tänään poika kakkasi kolme kertaa ja on ollut silminnähden helpottuneemman oloinen. Aiemmin siis on kakannut noin 5 päivän välein ja välit on olleet kauheaa huutoa ja kiemurtelua. Oon aina välillä kokeillut pissattamista vaipanvaihdon yhteydessä (usein poika pissaa kun kannattelee reisistä lavuaain päällä ja sanoo pss pss) ja tänään kun pisutin iltapissat lavuaariin, sinne sitten tuli samalla kakatkin... Nice.

Mä aina näköjään pääsen lopulta näihin pissa-kakkajuttuihin, vaikka yritän aloittaa stoorit siististi liikunnalla ja ruoka-asioilla :LOL:

HM, Oskari on kyllä varsin potra poika! Otso taitaa mennä Wilman kanssa samoilla käyrillä, lukuunottamatta päänympärystä. Se oli 4 kk kohdalla jo 44 cm!

Tässä vielä kuvat poitsusta uusien raatelulelujensa kanssa:

 
Huomenta kaikille!

Eilen oli 3 kk neuvola (ikää kyllä 3,5 kk), painoa oli 5418 g ja pituutta 60 cm. Aika pieni mies verrattuna muihin vauvoihin, mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Hirmuinen into liikkumaan, viikko sitten opittiin kääntymään selältä mahalleen ja selällään olessaankin potkii itseään koko ajan pois matolta. Olen nyt sinnikkäästi nukuttanut poikaa yöunille omaan sänkyyn, nukahtaa syliin ja siitä laitan sänkyynsä. Eka unipätkä on aika säännönmukaisesti n. 3 h. Loppuyö menee, jos hyvin käy, kahden tunnin unipätkissä. Välillä heräilee tunnin välein. Ihmeesti sitä jaksaa, vaikken ole nyt kolmeen ja puoleen kuukauteen nukkunut kolmea tuntia pidempää unipätkää kerrallaan. Ehkä sitä torkkuu sen verran yöllä...Ja krooniseen väsymykseen kai tottuu.
Onko teillä, jotka olette aloittaneet kiinteitä, neuvolassa erikseen sanottu että voi aloittaa vai oletteko vain aloittaneet oman tuntuman mukaan? Meillä olisi tarkoitus aloitella ehkä joskus viiden kuukauden kieppeillä, jos ei mitään muuta ohjeistusta saada.
 
Pitkästä aikaa :) olen käynyt kyllä lukemassa ahkerasti:) Kaikille uusille tervetuloa mukaan!! ihana lukea teidän soseiden maistelua ja paljon olette jo kerenneet jo aloittelemaan. Meillä täällä alkoi paheneva ihottua noin 2kk sitten, alkuun näytti "tavalliselta" kuivahkolta atooppiselta kutinalta mutta sitten kokoajan paheni huolimatta kortisoni kuureista.Käytin lääkärissä pariinkin otteeseen ja SAMA diagnoosi oli aina eli ATOOPIKKO. No pään alueella paheni jopa niin että jouduttiin hakemaan antibioottikuuri kun ei mahtanut mitään kun tulehtui iho niin pahasti, vaikka karstaa ei ole eikä hiuksiakaan kovin paljon. Laitoin kyllä Kortisonia kuureina mutta nähtävästi liian vähän aikaa kun eräs lääkäri sanoi että 7 päivää myös pään alueelle ja paksusti 1% rasvaa, ja minä en ollut uskaltanut niin vahvasti laittaa! Tietäähän sen pienen kutinan, ja pahenevasti kokoajan. VIELÄKÄÄN EI SITTEN olla aloiteltu mitään soseita, allergiapolille ollaan menossa, kun 4kk iässä ajattelin maistattaa maissivelliä kun ajattelin hassusti sen olevan hyvä ja mieto velli yötä varten, päättyi s ihan mahottomaan allergia oireisiin, limaisuus, hengenahdistusta ja mahdoton nokkosrokko koko pienessä miehessä ja ambulansilla tk.sta yliopistolliseen sairaalaan. Nyt sieltä sitten tuli ohjeet että minä maidottomalle dietille ja odotellaan!!NYT jo kuukausi odoteltu sinne aikaa-NYT ajattelin kyllä pienesti jo perunan aloittaa kun pieni on jo ihan nälkäinen.. Muuten kaikki hyvin ja hymyilevä poika on kun ei vaan kutita! teillä muilla ei taida allergia oireita olla ollenkaan? MUTTA HYVÄÄ KEVÄÄN ODOTUSTA KAIKILLE PIENILLE JA ISOILLE!! :heart:
 
Moikka!

Lonelylily:meille myös sanottiin 3 kk neuvolassa, että selvä atoopikko, iho silloin tosi kuiva ja hilseilevä. Ceridal-öljyllä rascaaminen aamuin illoin on parantanut ihon melkein täysin, ainoastaan taipeissa lievää ihottumaa. Puklaaminenhan voi myös olla oire allergiasta, meillä tätä paljon johon gavisgon auttanut. Ei siis tutkittu eikä daignosoitu allergiaa! Varovasti soseita kokeiltu eikä oireita ilmavaivoja lukuunotamatta ilmaantunut. Maissi ja porkkana pääruokia tällä hetkellä, niitä poitsu sietää hyvin. Mangoa eilen annoin, lisäksi saanut perunaa ja bataattia, joista tullut aikas paljon ilmavaivoja.

Meillä on taas yöunet parantunu huomattavasti! Yhdellä syötöllä on nyt pärjätty, eka unipätkä n. 7h. Kyllä on ihan eri olo itsellä :D Toivottavasti nyt pysyy tällaisena.

Maikki79; hauskat kuvat pikkumiehestä. Samanlaisilla leluilla täälläkin raadellaan ;) tosin ilman hampaita onneksi vielä..

Noista soseista vielä, sattuuko joku tietämään, onko pakastetuissa kasviksissa samat ravintoarvot kuin tuoreissa sitten kun molemmat on kypsennetty keittämällä?

Nyt taas kuuluu pikkumies heränneen, otti aamutorkut. mentävä siis.
 
pp79, onpas teillä liikkuvainen poika! Meillä neuvolassa 4 kk tarkastauksessa sanottiin, että kannattaa mennä 6 kk saakka imetyksellä, mutta ennen 5 kk voi jo kuitenkin halutessaan antaa pikkuhiljaa maisteltavaksi muutamia lusikallisia soseita. Muutamat lusikalliset ei vielä vie tilaa maidolta, mutta auttavat orientoitumaan kiinteiden syömiseen. Meille myös sanottiin, että soseiden aloitus voisi vähän auttaa myös kovaan pulautteluun.

Annoin ekat juuresmaistiaiset 4,5 kk iässä ja nyt oon reilun viikon ajan maistattanut sitten aamupäiväunien jälkeen porkkanaa ja bataattia (seassa vähän perunaa), iltapäivällä luumusosetta. Luumusose on ollut kehissä muutenkin ajoittain jo 3 kk:sta saakka, kun pojalla on ollut niin vatsa kovalla (tätänkin neuvolassa ohjeistettiin kokeilemaan).
 
Kylläpä voi ihmistä väsyttää!! Meillä on yöt nyt ihan virallisesti perseestä, 2 alahammasta puhkeemasssa tai toinen on jo onneksi tullut vähän läpi. Kädet ristissä toivon, että kunhan toi toinenkin puhkeaa, niin saataisiin joku tolkku tähän hommaan |O

Soseita ollaan mekin nyt vajaan viikon verran maisteltu. Eipä tuo peruna-porkkana ainakaan mitään riemuvastaanottoa ole saanut ja enimmäkseen niitä saa pyyhkiä rinnuksilta :D . Mutta kyllä se tästä... niin ja pp79:n kysymykseen vastaan, että ihan ite alotin jo nyt maistelut ja tänään neuvolassa tätikin oli sitä mieltä, että hyvin voi jo maistella kerran tai pari päivässä pieniä makuannoksia. Mitään hedelmää/marjaa en oo vielä antanut, mutta nyt ajattelin tässä lähipäivinä jotain maistattaa. Rintamaito on kuitenkin se pääravinnonlähde vielä pitkään meillä ainakin.

Meillä on tytöllä iho tosi hieno muuten, mutta päänahassa on karstaa/kuivaa... Eikä oikeen tunnu mikään auttavan :( . Laitoin öljyä + rapsuttelin harjalla ja koko pää helahti ihan punaiseksi ja ärtyneeksi... Nyt oon laittanut ihan perusvoidetta ja päänahka onkin rauhoittunut, mutta se karsta vaan on ja pysyy. Onko kellään mitään vinkkejä, millä sen saisi pois?

Neuvolassa tosiaan käytiin tänään, ja tyttö vierasti sitä terkkaa ihan hulluna :eek: . Kunnon paniikkihuudot päästi ilmoille, kun täti alkoi mittoja ottamaan :/
Tuoreimmat mitat 4kk:
pituus 65.4cm
paino 9145g
py 44cm

Ei ihme siis, että niskat ja hartiat on täysin jumissa :kieh:

Niin ja tervetuloa uudet mukaan :wave:

HC ja neitinen huomenna 4kk :heart:
 
Eilen oli ihan karsee päivä ja illalla alkoi pinna kiristyä.. :headwall:
Päivä lähti ihan hyvin käyntiin; tyttö nukkui melkein 10 asti. Joskus puol 1n aikoihin lähdettiin reilun tunnin vaunulenkille ja tyttö nukahti samantien, mutta heräskin jo ennenkuin ehdittiin takas kotiin. Eli ei todellakaan jäänyt ulos enää päikkäreille, niinkuin yleensä/useimmiten siellä nukkuu n. 2-5h. Loppupvä olikin sitten jatkuvaa kitinää eikä mikään tuntunut olevan hyvin; tissiä sai joka välissä olla työntämässä suuhun ja itsellä alkoi sekin touhu sitten kyllästyttää, kun tuntui, että tyttö roikkuu tississä koko ajan eikä muuta pysty tekemään. 2 tai 3 kertaa tyttö sitten nukahti tissin ääreen, mutta joka kerta siirrettäessä sänkyyn alkoi hirvee huuto ja älämölö.. Loppuillastahan se jo sitten kitisi ihan väsymystäänkin. Normaaliaikaan vähän ennen 22 nukahti ongelmitta ja nukkui yhdellä syötöllä puol 10. Ja tämä pvä on alkanut iloisesti jokellellen. Nojoo, niinhän se alkoi eilenkin..
Sitä mietiskelin, että onko nää kitinät sitten hampaidentuloa vai mitä.. On viime päivinä alkanut imeskelemään alahuultakin. Ikenissä ei kyllä tunnu mitään eikä ne myöskään punota.

Mutta jestas sentään taas neidin otsaa!! On sitten yöllä taas raapinut ja hangannut sen ihan ruvelle... :( :ashamed: Vaihdoin muutama pvä sitten perusvoiteen apteekista ostettuun, kuivalle iholle ja atooppisellekin iholle tarkoitettuun voiteeseen. Tuntuu, että jaloissa alkaisi jo tuntua vähän paremmalta, mutta tuo otsa tosiaan on nyt ihan surkeassa jamassa ja laitoin siihen paksulti bepanthenia.. En tiedä joko meidän pian pitäisi hankkiutua lääkäriin ja tarvittaisiinko jotain lääkekuuria tms. Ehkä me vielä kuitenkin ollaan tarkkailulinjalla; neuvolakin on ens vkon alussa.. :whistle:
Joku kyseli karstasta.. Meilläkin sitä oli tosi paljon ja ajan kanssa sitä on saatu pois. Laitan joko vauvaöljyä tai perusvoidetta päänahkaan tuntia paria ennen kylpyä ja kylvyssä sitten hieron pois ja kuivattelun jälkeen harjalla. Enää ei ole paljoa; muuten päänahka ajoittain hilseilee kuivuuttaan ja välillä neiti kokeilee kynsiään myös sinne.. Mielelläni laittasin yöks jotkut tumput käsiin, mutta eihän ne pysy... :/

Me ei oo vielä aloteltu mitään maisteluja. Viimeks neuvolassa sanottiin, ettei oo mitään kiirettä, kun tyttö kasvaa imetyksellä niin hyvin et voi vaikka mennä 6kk saakka tai jos haluan aikasemmin alottaa, niin ok. Et siis vähän niinku musta kiinni.. No, oon ajatellu alotella lapinreissun jälkeen tos 2-3vkon kuluttua. Laiska kun ajatteli pääsevänsä helpommalla siellä imetyksellä.. :whistle:
Nojoo, tulihan tekstiä ja nyt tuossa vieressä kuuluu niin vaativaa huutoa, että jotain asialle on tehtävä! =)
 
HC: apteekissa on sellasta ainetta myynnissä mikä laitetaan hiuksiin 15min ennen suihkua ja sit siinä mukana tulee shamppoo millä se pestään pois.Tuolla meillä ainakin on lähtenyt.Aika hinnakas on mutta ekasta kerrasta jo parempaan päin meni.
 
huomenta vaan

Meillä neuvolan täti sanoi että 4kk kieppeillä vois aloittaa soseet, mutta tämä Vilho onkin korvikevauva, näille on varmaan hieman eri säädökset sitten?
Eilen poika mussutti porkkana-maissisosetta alas oikein kunnon linnunpoikameiningillä! Suu ammolla vaati lisää ja ite ois halunnut syödä lusikalla =) jälkiruuaks maisteltiin taas lusikallinen omena-banaanisosetta (nämä siis kaupan Hipp-luomusoseita, kun meni se bataattien keittely silloin yks päivä mönkään... )

Yöt on taas meillä muuttunut rikkonaisiksi, mutta minkäs teet... ja päikkärit taas niitä lyhyitä sylipätkiä, muualle ei suostu nukahtamaan, huoh, alkaa kädet jo hieman kramppaamaan kun on tuota elopainoa kertynyt tällekkin pötkylälle.

Tänään sitten jälleen vauvauinti, saas nähdä saanko miehen mukaan kun viimekskin protestoi sen verran kovasti sinne lähtemistä (en tajua... siellä kummiskin oli sit kivaa hänenkin mielestä) ja tänään taas jotai "uhkaili" ettei meinaa tulla.. ärh... :/

Atooppisesta ihosta meillä kärsii onneks "vain" minä. Pelkäsin että Vilhollekin se tulee mutta nyt ainakin vielä säilytty suht hyväihoisena, pientä karheutta ja kuivuutta jaloissa, mut ei mitään kummempaa. Karstakin onneks vähenemään päin, enää tossa aukileen kohdalla otsassa/etuosassa jonkun verran jäljellä.
 
Huoh, melkein kahden tunnin kokkausurakka takana, tein itselleni jauhemaksapihvejä, perunamuusia ja sienimuhennosta. :p Oikeastihan tuo pitäisi aika sutjakasti mennä, mutta kun välissä pitää viihdyttää vauvaa, imettää ja laittaa päiväunille, niin kyllä siihen sitten sai aikaa menemään. Pitkästä aikaa tein oikeaa ruokaa, enkä vain vetänyt jotain einestä.

Himoitsin kaapissa olleita kuivattuja korvasieniä siihen sienimuhennokseen, mutta en uskaltanut alkaa ryöpätä niitä, kun poika oli sisällä (meillä ei ole mikään maailmanparas liesituuletin) ja muutenkin hirvittää jos vaikka niihin jää myrkkyä ja se menee maitoon. Säästetään siis edelleen nuo korvasienet siihen että imetys on loppunut.

Laitoin pojan vaunukopassa pihalle nukkumaan, mutta ihmettelin, kun ei millään tahdo nukahtaa, huutaa vain ja sätkii silmät kiinni. Lopulta huomasin kokeilla niskaa ja sehän oli ihan hikinen! Kun jätin päähän vain kypärämyssyn ja kopasta avasin "kannen", niin jo nukahti. En oo vielä tajunnut, että kevät on tullut! :flower: :flower:
 
HC: Meillä oli sama juttu, hirveesti karstaa ja sitä kun rapsutti/harjasi, oli päänahka ihan punainen! Meillä oli sit 4kk lääkäri ja reseptillä saatiin sibicortia. Sitä viikon kuuri aamuin illoin laitettuna sekä välissä pari kertaa perusrasvaa. Niin johan lähti punoitukset ja ällöt keltaiset paksut läntit! =)

Kirppiksellä kävin viemässä lisää tavaraa. Nyt on siis ollut yhden päivän (ja pari tuntia sunnuntaina ), JO 64? :eek: Äitiysvaatteet olivat melkein kaikki menneet, Hello Kitty-vaatteet samoin... Että varsin hyvin jo tullut rahaa :D

jatkan myöh. pienin hermostuu jo tuossa lattialla vieressä!
 
Päivää.

Äitiä väsyttää mutta lapset ovat pirteitä, paitsi Wiltsu vetelee sikeitä.

Maotao, meillä on muutkin lapset syntyneet pieninä, sitten nopeesti "paisuneet" ja kun liikkeelle ovat lähteneet niin kuihtuneet. Nyt tuossa sohvalla killittää kaksi kukkakeppiä... että eiköhän Wilma ja Oskarikin sitten tasoita kasvuaan kun liikkeelle pääsevät. Mutta kieltämättä kahden kaukalon kantaminen tekee jo hieman tiukkaa, pitäs varmaan tuota hauista treenata... En tiedä sitten millä kuljetan kavereita kun eivät enää kaukalossa matkusta mutta eivät kävelekään! Onpas probleemia!

Wilman kuolaaminen on saanut melko massiiviset mittasuhteet, paita on koko ajan ihan litimärkänä ja kuola leviää naamalle ja ärsyttää ihoa sen verran että iltapäivästä neidolla on leuka ihan näppylällä. Ikenet hieman pullistelee, että kai sieltä ne leipäkirveet pian pulpahda. Toivottavasti. Aamulla heräsin siihen kun neiti imeskeli mun etusormea :D

Ihan masentavaa kun lunta on satanut lisää. Mä niiiiiin odotan jo kevättä ja kesää. Kunpa pian.

Pikkuväki on ollut tosi kränäisiä eilisen piikin jälkeen, illalla laitoin vallan Panadolit kun kitinä vaan yltyi. Nyt on jo pikkasen parempi, toivottavasti nyt loppuis kitinät.

Isot seisoo tuossa vieressä ja patistavat äitiä välipalan tekoon. Kai se on mentävä.

HM ja poppoo
 
Pienin ollut aika kiukkuinen taas tänään.. Nukkuu vaan tunnin tai jopa alle pätkiä. Hetken on ok, kunnes mikään ei ole hyvin! Kun nukkuis sen 2h niin olisi paljon paremmalla tuulella sen jälkeen!
Nyt laitoin sänkyynsä vikoille unille, jospa nukahtaisi kun laulelee jo siihen malliin =)
Olisi esikoisen suihkupäivä, joten sinne suunataan heti kun laulut makkarissa loppuu =)

Pitää kyllä huomenna kysyä neuvolasta mitä ihmettä mä oikeesti noiden vauvan poskien kanssa teen! Ei mikään auta, paitsi se sibicort... Toinen ihan reppanan näköinen!
Aamulla on kans ihan punaiset kun masullaan nukkuu, sylki varmaan valuu sen verran nukkuessa :(
Ai niin, tulee huomenna piikistä jalkaan :headwall: Jospa ei kovin itkuksi ilta menisi, olen yksin näiden kanssa tän viikon illat...

Nyt hetki antamaan syliä ja huomiota esikoiselle kun ei vauva ole syliä varaamassa :D

Palailemisiin :wave:
 
iru
Meilläki poika kova kuolaamaan. Luulen että alkaa hampaita kohta tuleen tai ainaki ikenet kipeet. Poika tykkää kovasti siitä äitiyspakkauksen helistimestä ja tunkee sen aina suuhunsa, nykyään alkaa itkeen.. varmaan niin kova että ikeniin sattuu.. kovasti jyrsii kaikkia leluja, nyrkkejä ja harsoa tunkee suuhunsa.

Maikki79: mä sain anopilta niitä mustikoita niin miten sen soseen niistä teen? Keitänkö ja siivilän läpi painelen vai miten?

Meidän pojalla kans kuivia läikkiä ihossa. Iltasin laitan bebanthenia ja aamulla ceridal voidetta. Kylpyveteen ollaan lisätty öljyä, kosteuttaa kyllä tosi hyvin. Mutta jos kerranki jättää välistä niin heti punaisena helottaa. Molemmilla puolilla kasvoissa korvien vierellä laikut, joita varsinki unissaa ja tissillä raapii.

Meillä poika saanu kahden viikon ikäisestä asti korviketta tissin rinnalla. Mulle sanottiin neuvolasta että 3 kk:n ikäisenä että voi alkaa niitä makupaloja antamaan. Aloitin potulla, sitten porkkanaa ja kukkakaalta. Nyt ollaan sitte syöty omenaa ja persikkaa. Ens viikolla ajattelin kokeilla sitä bataattia =) Musta tuntuu että söi paremmin kasviksia ennen kuin aloin noita hedelmiä antamaan.. tuntuu että tykkää nyt hedelmistä enempi.. tänäänki oli peruna-porkkanan syöminen vähän niin ja näin.. mut iltapäivällä ku annoin persikkaa niin johan maistu.

:wave: Iru
 
maikki: Ai, jauhemaksapihvejä :p En edes muista milloin olisin niitä viimeksi syönyt! Onko muuten hankala ite tehdä? Meillä mies on monta kertaa pyytänyt mua tekemään, on tässä kokki kun ei osaa niitä tehdä :LOL:

Täällä kans sylki valuu ipanalla! Ja jos "roikotan" käsivarrella, on mun käsi ihan märkä :D Ja sit välillä imee mun kättä, hassulta tuntuu =)

Voi vitsi, ei oikein jaksanut likka syödä iltavelliä, oli liian lyhyt tauko edelliseen imetykseen.. No, pitää varmaan velliä antaa kun seuraavan kerran herää. Jos vähän pidempään saisin sillä nukkumaan.. (niin varmaan :D )

Mulla on näköjään taas liikaa aikaa kun koneella jälleen :LOL: Molemmat nukkuneet tunnin verran. Mies vielä duunissa, tosin eipä siitä seuraa paljoo ennätä olemaan. Kotiin tultuaan menee heti suihkuun ja siitä väsäämään iltapalaa. Hetki vaihdetaan kuulumisia ja mä painun nukkumaan..
 
Iltaa!

Jälleen on tullut kakkaa kahteen kertaan illan aikana ja poika on tyytyväinen. Voi miksen oo aiemmin antanut kunnon reiluja satseja luumua, kun tää pari kuukautta jatkunut ummetus sillä ratkesi! Päivällä annoin luumun ohella uutena makuna aprikoosisosetta (tein kuivatuista aprikooseista) ja sekin upposi hyvin.

iru, mä en oo itse asiassa vielä siis tehnytkään marjoista mitään sen ekan vadelmakokeilun jälkeen, kovasti vasta uhosin pakastemustikoista :LOL: Luminkalla oli kokemusta kiisselin teosta! Se lienee ainoa keino saada marjoja vähän kiinteämpään muotoon, jos ovat pakastettuja. Mulla ainakin pakastevadelmat meni ihan löllömehuksi, kun niitä sulatin ja painelin siivilän läpi.

Alla olevasta linkistä löysin muutamankin kiisseliohjeen, joita aion soveltaa:
http://valohoito.com/vauvanruoka/category/jalkiruoat/

Toistaiseksi laitoin mustikkakokeilun jäihin, kun luin että se saattaa kovettaa vatsaa.

Luminka, jauhemaksapihvit on helppo tehdä (ohje Otavan Kotiruoka-kirjasta):
- 300 g (3-4 keskikokoista) keitettyä tai raakaa perunaa soseena/raasteena
- 1 sipuli hienoksi jauhettuna
- 1 muna
- 300 g jauhettua maksaa
- 1 tl suolaa
- 1/2 tl pippuria (musta- tai valko-)
- 1/2 tl meiramia tai kirveliä
Sötkötetään aineet sekaisin "taikinaksi" ja paistetaan lettupannulla pihveiksi. Itse laitoin perunan sekaan myös keitetyn porkkanan.

hansu, varmaan kasvisten pakastuksessa ajan mittaan jonkin verran c-vitamiinit ym. hajoaa, mutta keittäminen kyllä on huomattavasti suurempi tekijä kuin pakastaminen. Itse jos vertailisin pakasteiden ja tuoreiden kasvisten välillä näin talvella, niin melkeinpä kotimainen pakastekukkakaali menisi kyllä tuoreen israelilaisen edelle...
 
Me ollaan täällä jo hereillä. Poika on ottanut tavakseen herätä tässä seitsemän korvilla. Ja yöllä heräilee pariin otteeseen, vaikka muutama kuukausi sitten heräsi vain kerran yössä :headwall: Mutta jotenkin tähän on nyt vaan tottunut ja pitäishän mun muutenkin herätä laittamaan esikoista kouluun kahdeksan korvilla =)

Meillä on yhdeksältä aamupalatreffit entisen työpaikan tyttöjen kanssa. Mukavaa mennä syömään aamupalaa kerrankin kahvilaan. Ja leipoa ja siivotakin tänään täytyis. Onneksi keskimmäinen on mummolassa papan kanssa tän päivän, niin saan "rauhassa" :LOL: Leon kanssa puuhastella tän päivän.
 
Huomenta

Meilä ei kun sairastelu jatkuu, Leeville nous eilen illalla kuume ja maitolakon on taas tehnyt, spseita menee jonkunverran mutta maitoa heikonlaisesti.Soitin omallehoitajalle niin hän soitteli korvalääkärin kanssa ja sinne ois sit kymmeneltä aika. Toivottavast selvitään tällä reissulla eikä tarvi osastolle lähtä. Vielä ainakin mielestäni kotona pärjätään kun syö soseita ja maitoakin menee yöllä mut päivällä aika heikosti. Täytyy katsoa mitä se korvalääkäri sanoo.
Tämmöstä tänne taas tälläkertaa.
 
Moi!
tulin pitkästä aikaa merkkaileen. Mulla on pätkiny tämä kaks plussan sivu viime aikoina niin en ole päässy kirjottelemaan.
Meillä Olli syö jo soseita aamulla hedelmäsosetta ja päivällä porkkanaperunaa ja sitten vielä iltapalaksi hedelmäsosetta(tissiä unohtamatta)..kerran on ollu kakka kovalla, mutta päiviä ei ole tarvinnu sitä odotella..kaksi hammasta ihan puhkeamis vaiheessa, joka on tuottanut hieman kränäämistä pienessä miehessä.Tällä hetkellä pojalla nenä vuotaa ja on tukkoinen, kurkkukin kuulostaa käheältä,voi ku vois pienen oloa helpottaa :snotty:
Yöt meillä aika vaihtelevia, mut joka aamu noustaan jo 7 aikana ylös..Tervetuloa iru, mistäpäin olit?minäkin synnytin Oys:ssa 7.11.08..
Minä olen tehny noita kouluhommia ja hyvällä mallilla ovat, taidan valmistua toukokuussa....Onneksi anoppi hakee välillä poikaa vaunuttelemaan, niin saa tehtäviä tehdyksi :) mut nyt keittelemään kahvia :wave:
 

Yhteistyössä