11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

Iltaa!

Sitä on jotenki iha puhti pois kun on tälläne trooppinen ilmasto ny täällä, tuntuu ettei saa happee ihanku jossain höyrysaunas ois. Sit on ollu kauhee pyykkimaratoni tänään, ku pesukonen oli tossa rikki ennenku mies sai korjattuu sen, onneks sai sen kuntoon. Ois tullu huonoon rakoon uuden koneen osto. Me meinataan vasta syssymmällä hommata kuivausrumpu. Kerkesin jo kattella sellassia 2 in 1 laitteita mis on pesukone ja kuivaus samassa. Ei kellää sattuis olee kokemusta sellasseesta?

iru, voi ei korvatulehdus pienellä :( Siks varmaan pitikin sitä kuumetta noin pitkään. Toivottavasti nyt siitä nopeasti paranee.

Anzkuli, Kiitti reseptistä!

Joo nätti leikkaus ja väri sulla RD :)

Keijun Leevi näyttää jo niin isolta pojalta. Lähtee varmaan kohta kävelemään :)

onnea Sanse Onnin konttaamiseen lähtemisestä!Hyvä Onni! :flower:

Meillä poika "konttaa"?käsillään ja liikkuu jo aika hurjaa vauhtia ihme tyylillä ympäri ja takaperin. Olikohan tää nyt vähän sekavasti selitetty. Emmätie oisko toi sitä ryömimistä?
Mikä on oikee ryömimistyyli?
Mä näytin tänään mallia miten kontataan ja konttasin pitkin olkkaria ni toinen sai kunnon naurukohtauksen ja oli ihan tikahtua:D

Nyt on sitten keksitty eisana, tai siis pyörittää päätä puolelta toiselle ja sanoo "nein" (saksaa)tai "nenene"(Berlin Dialekt Maotao! :LOL: ) Kun ei tykkää jostain tai haluu jotain.
Niinku eilen ei suostunut syömään mitään, pyöritti päätä vaan.
Ymmärsi tänään munkin kiellon, kun kiskoi sitä lämmistyslampun johtoa( hoitopöydän yllä ) kun pyöritin päätä ei ei ei niin tajus ja lopetti sen johdon kiskomisen.

Tänään taas söi normaalisti ja pyysi oikeen ruokaa" namnam". Ja sanoi mun perässä tänään KAKKA, kun mentiin vaihtaa kakkavaipat.
Jotenkin ihan hassua et tollanen pieni jo niinku puhuu noin!?Kuulostaa ihan utopiselta tollasseen vauvelin suusta. Kukas se täällä olikaan ku kerto et oli oppinu ton ikäsenä jo puhumaan? Ite sanoin vasta vuoden vanhana ekoja sanoja, eikä mieskään kyllä aikasemmin. Kävelin kyllä jo täyttä päätä 9 kk ikäsenä.
Mut äippä on kyl aika ylpee tosta puhuvasta pikku-ukkelista! :heart:

Toisel on nyt koko ajan nyrkit suussa, taitaa tehä hammasta, kauhia jyystäminen ja kuolaaminen!

Nii mäkin karttelen noita lisäaineita. Luen kaikki pakkausselosteet ja en osta kyllä mitään missä on sitä natriumglutamaattia se on E 621. Sitä tuputetaan melke joka mausteeseen ja ruokaan.Saan siitä migreeniä. Ja sitähän on tutkittukin et se on vahingollista aivoille ja lihottaa.
Voipi olla osasyynä ylivilkkaushäiriön ja diabeteksenkin syntyyn, kun pienestä pitäen sitä saadaan ravinnosta.
Helmi, Voisiks laittaa linkit mullekin niihin blogeihin?

No nyt alkaa kaheksan uutiset!( tääl eletään tunti aikasemmas ;) )


 
Iltaa!

Olimme vlopun keski-suomessa; pari yötä anoppilassa. Eilinen pvä meni sitten siellä lähistöllä miehen veljen perheen mökillä. Ihania ilmoja oli/on olla luonnon helmassa! :) La-iltana saunottiin rantasaunassa ja tuli siinä sitten käytyä uimassakin tai no kastautumassa ja heittämässä parin vuoden talviturkit. Ei se mun mielestä ollut erityisen lämmintä se vesi, joten se oli todellakin pikapyrähdys.

Tyttö on torstaista lähtien treenaillut konttausasentoa ja nyt vlopun aikana sitten lähdettiin liikenteeseen! Siis aiemmin on peruutellut niin nyt päästään eteenkin päin. Tyylistä en oikein osaa sanoa mitä se on; jotain ryömimisen ja konttauksen yhdistelmää, kun tavallaan myös vetää itseään eteenpäin! Kuten Kuunkultakin mietiskeli niin minäkin vähän ihmettelen, että miten ryömiminen ja konttaaminen eroaa?? Onks se niin, että kontataan pystymmässä (jalat on enemmän 90 asteen kulmassa yms) ja ryömimällä liikutaan enemmän maata pitkin vai mikä se ero on??

Meidän tyttöhän oksenteli viime keskiviikkona. No, surprise, niinpä oksensi tänäänkin sen 5 vai 6 kertaa!! Alan tulla siihen tulokseen, että hällä on ruoka-aineallergia kalaan! Nimittäin söi sekä viime ke kuin myös tänään lohta ja siitä parin tunnin kuluttua yhtäkkiä alkaa yrjöilyt ja ne ei todellakaan ole mitään pulautteluja! :x Ihan ekoilla kerroilla, kun lohta maisteli, niin mun mielestä hälle tuli joitakin punasia läiskiä kasvoihin ja mietin onko allergiaa vaiko ei. No sit meni pari kertaa välissä ettei tullu mitään ja nyt tosiaan 2 vika kertaa on johtanu oksentamiseen enkä keksi mitään muuta syytä.
Enpä taida uskaltaa kokeiluttaa kananmunaakaan ihan vähään aikaan, kun sekin on aika allergisoiva.
 
Kuunkulta: luulen että ihan parin kuukauden sisällä alkaa kävellä, nyt jo seisoo tuetta ja kävelee kovaa kyytiä taaperokärryä työntäen pitkiäkin matkoja. Kävelee myös sohvan reunuksia ym.ptkin jo hyviä matkoja.
 
huoh...mä rehkin tunnin lapionvarressa ja kyllä hiki lens! :whistle: tiesi työtä tehneensä, pakko ilta-aikaan raksailla kun päivällä ihan liian kuuma.

kuunkulta, (ja muutkin, jos kiinnostaa) tässä olisi niitä blogeja: ensimmäinen on sen tutun blogi ja toinen sitten sellainen suositumpi jota hän mulle suositteli. ja tosiaan ihan lapsenkengissä olen näiden suhteen, mutta kiinnostus on valtava olla tietoisempi. Pienillä valinnoilla tässä koitan edetä terveellisempään suuntaan. :D

http://quinoaa.blogspot.com/

http://www.kemikaalicocktail.blogspot.com/
 
huomenta

yö meni vähän niin ja näin,liekö kuumuus haitannut Vilhon yöunia (täälä on ihan saunaolo sisällä) yöllä ei voinut pitää ikkunoitakaan auki kun ratatietyömaa melusi vieressä.
nyt kummiskin vilho hyvällä päällä haittailee mun netteilyaamua tässä :heart: ja kohta aamupuurohetki,eka ihaillaan vielä ovenkahvaa

helmi79 noi sun linkittämät blogit sai mut valvomaan ihan liian pitkään kun ihailin noita luomuintoilijoiden reseptejä ja tarmoa! hyviä juttuja!
 
Sanse: kiva piha teillä ny :) Onnea Onnin konttaamisesta! :flower: Eikä kyl kauheen kivoilta kuulostanu teiän naapurit. Paitsi se toinen puoli :D Mä haluisin kyl kovasti omakotitaloon, ettei ois seinänaapureita! Sais metelöidä rauhassa sillon ku haluaa ja sais nauttia hiljaisuudestakin silloin kun haluaa.

Kuunkulta: minä ainakin kerroin, et ite olin alkanu 7 kuukautisena sanoa sanoja ja siitä hetken päästä puhunu jo. JA liikkuminen tulikin sitten myöhemmin. On se kyl varmaan hassun kuulosta kun noin pieni jo puhuu :D

yermasoya: toivottavasti oksentelu loppuu kun et anna kalaa, mut eipä oo kivaa jos tulee siitä allergiaa :/ Mä annoin tänään ekan kerran kalaa Lumille, saas nähdä kuinka meillä käy.

RD: Joo to koiran syöttäminen herkuilla on kans toinen mitä jotkut sukulaiset/tutut tekee ja mä niin suutun siitä. Ensin ne kehuu et onpa hienosti opetettu koira ku ei ollenkaan kerjää ja hetken päästä ne ite antaa sille pöydästä jotain :headwall: Joo, eiköhän se sit jo kohta kerjääkin, ainakin aina ku nää vieraat on kylässä. Just juhannuksena kävi niin, et ensin opetettiin koiralle, ettei se saa tulla kesäkeittiöön mökillä ku toiset söi, parempi ku pysy muulloinkin pois sieltä. No...eiköhän sit kohta ruuan jälkeen mun äidin miesystävä sieltä huudellu meiän koiraa syömään yli jääneitä uusia perunoita! Voi prkl että mulla kiehui...ensinnäkin, meiän koiralla on ollut aina tosi herkkä vatsa eikä sille saa antaa esim perunaa...ja toiseks se anto suoraan pöydästä mikä on kans kiellettyä meiän koiran kohdalla. Jotkut vaan on sellasia, et he mukamas ajatelee vaan koiran parasta, täytyyhän koirankin saada herkkuja...mut sit tekevät vaan haittaa koirallekin (jos vatsa menee sekasin).
Tulipas maristua tosta!

Toivottavasti irulla päästään korvatulehduksesta ohi helpolla eikä uusiudu!

Sit pikaseen vielä hehkutan ku eilen oli ihana päivä, eka rannalle kaverin ja sen reilu 1v pojan kanssa. Kävin jopa uimassa ekan kerran kesässä! En oo aiemmin päässy ku ei oo ollu toista aikuista mukana rannalla ni ei oo voinu Lumia jättää yksin. Olipa muuten merivesi lämmintä! Sit mentiin ostoksille Myllyyn ja sieltä sit kaverin luo odottelee isäntää töistä ja haettiin esikoinen mukaan mökkireissultaan. Sit mentiin yhen miehen kaverin luo grillailee. Kyllä oli pitkästä aikaa kiva päivä!

Hauskaa päivänjatkoa!
 
MOI!

Eilinen päivä hurahti nopeesti. Lähdin käymään tyttöjen kanssa iltapäivällä ekaa kertaa rattailla kaupungilla (3,5km suuntaansa). Tein ihanat eväät mukaan,mutta tottakai kylmäkassin piti jäädä eteiseen :headwall: Piti käydä ostaa purkkiruoka vauvalle, itse käytiin paninilla torilla :D Siskoni tuli siis mukaan, ja käytiin vähän aikaa kylässäkin. Sisko lähti vielä meille illaksi, lähti pois vasta vähän ennen kuin esikoisen laitoin nukkuu =)

Huomenna mennään päivällä mun porukoille, ja samainen sisko lähtee kans kyytiin. Sit otetaan pienin sisko meille yöksi. Kohta varmaan revitään hiuksia systereiden kanssa kun tulee jo yliannostus :LOL:

Tänä aamuna sain siivota piiitkästä aikaa rauhassa. Isi hoiti tytöt, kävi ulkonakin vähän aikaa. Nyt on kämppä puunattu, riisi-broilerivuokakin uunissa :p

Musta ryömiminen on sitä et mennään maha lattiaa vasten, työnnellään jaloilla vauhtia, ja käsillä vedellään :D Tyylejä on monia, mut konttaukseen erona se et tosiaan maha viistää vielä maata...

Onnea uusille liikkumaan lähteneille :)

Meillä ei vielä ryömi, mut liikkuu aika vikkelään lattialla pyörien ym... Ja VIIHTYY siellä :eek: Viikon verran suunnilleen lattiallaolo kelvannut ilman että täytyis koko ajan joku vierellä olla. Niihin aikoihin myös iskä alkoi kelpaamaan..
Mies kylvetti likan yks päivä, sitä ei ole neiti antanut tehdä varmaan puoleen vuoteen... HUH, vähänkö helpottaa!!
On kyllä ihan outoa että mies voi ottaa neidin syliin ilman hirveetä huutoa! Ja nykyään myös vieraat voi ottaa syliin =)

Mut nyt pitää lähtee tsekkaamaan miltä ruoka vaikuttaa!
 
Dara: rohkeesti vaan kokeilemaan. Sämpylätaikinaan miun vinkit on se että laita kaurahiutaleita sekaan, jätä taikina pehmeeks ja leivo vaikka sit runsaamman jauhon kans. Paista 225 asteessa n. 15 minuuttia, eli pikainen paisto ja sit heti tuoreeltaan voitele maidolla (tai vedellä ) ja liinan alle hautumaan! Ja kun alottelee tekemällä 2,5 dl:n taikinan niin sitä on helppo käsitelläkki kun ei oo niin iso taikina. Ite teen taikinan koneella vaikka monet on sitä mieltä että käsin tulee parempi - hieman laiska..... ;)

Maotao: kiitos kehuista! :) Mie oon tuon leipomisinnostuksen löytäny vasta nyt ihan viime aikoina, enemmänki oon kokkailija! Kuvathan voi näyttää herkullisilta...maku on sit aina erikseen! :D

sanse: meilläki leevi pyörii syöttiksessä koko ajan. Eikä yhtään helpota tilannetta se, että takana on sit eteinen ja suora näköyhteys isoon peiliin!! Sit järsii sitä selkänojaa soseisella suulla ja sit kun saa ukon käännettyä niin ne soseet on sit takaraivossa/selässä... great! :)

helmi ja kuunkulta: Ootteko lukenu semmosen kirjan kuin Petos lautasella? On muuten mielenkiintoinen - tuohon lisäainejuttuun liittyen!! Kirjailijaa en nyt muista, mutta miun blogissa oon sitä hieman esitelly ja googlettamalla löytyy kyllä.

Kuunkulta: eiköhän noita ryömimistyylejä oo monenlaisia. Nuutti meni niin että käsillä veteli ja toisella jalalla työnteli. Leevi menee mittarimatona: eli nousee etunojaan ja siitä sit käsiensä varassa heijaa eteenpäin. Pikkusen varpailla työntää takaa, mutta muuten jalat hällä tulee ihan matona perässä. :)

yermasoya: Mie aattelen niin että konttaaminen on semmosta että asento on selvästi ylös lattiasta ja ryömiminen maata pitkin. Ja että ryömiminen ois enemmän just tuota raajoilla vetämistä ja työntämistä kun taas konttaamisessa selvästi paino on käsien ja jalkojen päällä ja niillä otetaan "askelia" eli kämmenet nousee maasta, samoin polvet. En tiijä miten nuo määritellään, mutta näin mie ite oon päässäni eron noitten välille tehny!

Viimeks kun kirjotin niin mainihin että leevi ei osaa ite nousta istumaan, no, eilen se sen sit oppi! :) Eilen puhuin puistossa että on se kumma kun nuo etuhampaat ei vaan tuu ikenen läpi vaikka ihan mahottomat nykeröt on ylhäällä, no, tänään tuli toinen läpi. Nyt mie sit sanon että ei meillä vielä kontata, tuun huomenna sit raportoiman! ;) :D
 
Helou!

Kyläilyreissulta kotiuduttu, olin Wilman ja Artturin kanssa kahvittelemassa, iskälle jäi Osku ja Kasperi. Oli outoa lykkiä ihan vaan yhden mentäviä rattaita... :LOL: Nyt neiti seurailee innoissaan Junioria ja Osku raivoaa sängyssään, on hieman huono heräämään. Ihan isin poika siis.

Täällä on niiiiin kuuma, tekis mieli uimaan vaikka en ole kahteen kesään veteen uskaltautunut. Eikä nyt kyllä enää ehditä lähtemään, eli haaveilla voi. Jospa illalla kylmä suihku sitten...

Mulle tuli muuten vihdoin aika siihen sterilisaatioon, elokuun alussa käy nipsnips. Jännä että miehelle jono on 1½ vuotta, mä hain lähetteen huhtikuun lopussa ja jo elokuussa leikkuuaika. Eipähän tarvi ehkäisyjutuilla päätään vaivata enää, nämä on nyt tässä!

Nyt huuto vaan yltyy, tarvii mennä hakeen ukkeli. Helteisiä päiviä teillekin!

HM ja lauma
 
Meillä on nyt joku soselakko! :D Ei nimittäin kelpaa kasvis-broiskusose ei sit ollenkaan! Pariin eri otteeseen yritin tyrkyttää.. Saattaa olla jotain traumoja tommosesta soseesta nyt, kun muistaa vielä, että sen jälkeen laatotuttaa.. :x Oli nimittäin ihan samaa lakkoilua edellisenkin yrjöilyn jälkeen. Tänään on kyllä aamu- sekä äsken iltapuuro maistunu ihan normaalisti. Muuten on sitten eletty tissimaidolla ja vedellä; vesi nokkamukista on ihan kiitettävästi (hyvä juttu näillä helteillä) käynyt kaupaksi!

Okei, meillä siis edetään jollain ryömimistaktiikalla! Aika nopeesti silläkin pääsee eteenpäin kun sille päälle sattuu! Konttausasentoa muuten vaan vielä treenaillaan. Täytyykin mennä takas katteleen mitä olkkarissa tapahtuu!
 
heipsistä!!!
anzkuli, mä kävin tänään kirjastossa ja laitoin kyseisen kirjan varaukseen!! Mukaan kirjastosta tarttui mielenkiintosen oloista kesälukemista; "melkein kivikautinen keittokirja~luonnonmukaista lähiruokaa", "hyvänolon ja kauneuden kirja", sekä pari kirjaa pojista :heart: jari sinkkosen: "elämäni poikana" sekä mulle tuntemattoman kirjailija? "miksi pojat ovat poikia?"

Mies lähti kalaan, tai järvelle nyt ainakin. Niin jos avais ajatuksen kanssa yhden kirjoista. Oltiin tänään pihahommissa, katsastin auton (jeeee...meni läpi...ja nyt myyntiin), sitten oltiin kirpparilla, kirjastossa ja uimassa. Esikoinen on mun vanhempien kanssa asuntoautoilemassa 1yön reissun.

meillä ryömitään, ei vielä kontata. Esikoinen ei kanssa koskaan alkanut konttaa, peruutti vaan kuin rapu ja sitten nous seisoon ja käveleen. Mitenhän käy tän kanssa. Istuu pieniä aikoja ilmantukee, muttei itse nouse istumaan.

Ruoka uponnut ihmeen hyvin helteistä huolimatta, ja päiväunet pidentyneet 2x1-1½ tuntiin, eli on unipätkiä jäänyt pois ja siten ehkä unet selvästi pidentyneet, tai helle uuvuttaa. täällä siis todella kuuma! Pikkumieskin joka päivä ollut järvessä, ihan innoissaan polskii ja riekkuu kun näkeekin vettä! =)
 
helmi, Kiitti blogilinkeistä! =) Mielenkiintoista juttuu. Ja erikoisia reseptejä! Semmossii luomutuotteita mistä en ole vielä kuullutkaan. Niinhän se on et jo ihan pienillä valinnoilla sitä pystyy vaikuttaa terveyteen. Tuskastuttavaa vaan, että kaikki terveellinen on niin kallista ja saa etsiä ja lukea niitä pakkausselosteita. Joskus ihan ahistaa ajatella miten myrkytettyä tää meitin ravinto on ja miten se vaikuttaa kaikkien sairauksien syntyyn. Niinku syöpäsairauksien lisääntyneisyys ja sitten kaikki elintasosairaudet ja mitä vielä....kun ei tiedetä mitä mikäkin lisäaine ja myrkky pitemmällä välillä saa elimistössä aikaan. Kaikkee Scheißee sitä meille kuluttajille syötetään, että jotkut herrat pääsee rikastumaan.
Mut kohtuu kaikessa niinku täs ravitsemusasiassakin ettei pian saa tohtorilta sitä uutta syömishäiriödiagnoosia, mikäs se ny olikaan...
http://yle.fi/akuutti/arkisto2002/261102_e.htm Kylhän määkin omia yrttejä kasvattelen, mut en sentäs poimi niitä kellonaikojen mukaan :LOL:


Anzkuli, En ole lukenu. Mut kiitti vinkistä täytyykin tutustua! :)
Ihanasti sanottu toi mittarimatona meneminen:LOL:

Kaikenlaisii tyylejä nää pikkuiset keksiikin mennä etiäpäin. Tuolleen kun kuvailette, ni toi pojan meneminen on sitten tota ryömimistä. Maha tosiaan viistää maata ja käsillä kiskoo ja jaloilla työntelee vauhtia, enemmän aina sillä yhdellä jalalla polkasee, mut ei pääse suoraan eteenpäin vielä osaa vaan taakkepäin ja sivuttain menee jo kovaakin vauhtia niin et käsillä tekee sellaista "konttausliikettä" Ihme tyyli kyllä.

yermasoya,raju reaktio tullu kalasta, mut toisaalta hyvä et selvis se syy.
Mä en ole vielä antanut kalaa, mut aion Suomessa ollessa varmaan maistattaa. Yhessä ruotsalaisessa tutkimuksessa vauvat jotka sai kalaa alle 10 kuisina oli pienempi riski saada neurodermitis.

Huh!Nyt ukkostaa pitäisköhän laittaa tää kone kiinni.
 
Moi!'Tulinpa pitkästä aikaa merkkaileen pinoa, meillä Olli on alkanut nousta tukea vasten, mut konttaa ei vieläkään. Just äsken huomasin, että poika osasi itse mennä istumaan tuossa lattialla =) En ole paljon tässä koneella ollut, ku tämä temppuilee ja pätkii :(
Iru:Ilmarille paranemisia :hug: Mut nyt pitää viedä poju nukkumaan, yritän keretä joku toinen päivä kirjotella enemmänkin :wave:
 
kuunkulta...kiitos tuosta linkistä!!! se hieman palautti asioihin suhteellisuudentajua, sikäli että rajansa kaikella, ennenkuin menee hulluuden puolelle. Nämä normaaliin arkeen ujutettavat pienet valinnat ovat aivan riittäviä.
 
Meillä oli parisuhdepalaveri ja päätettiin huomisesta eteenpäin laittaa iltaisin netti ja TV kiinni...

Otso on vähän ruvennut nousemaan tukea vasten pystyyn, ei vielä kunnolla seisomaan, mutta nousi ylös kuitenkin. Legojen vetovoima oli ilmeisesti voittamaton :LOL: Kiskoi myös pinniksessä itseään ylöspäin illalla.



Otso ei nouse istumaan eikä pysy kovin pitkään istumassa, mutta kyllä vähän aikaa pysyy, mm. eilen käytin suihkussa niin että istutin suihkun lattialle ja tarvittaessa tuin vähän jos meinasi horjahtaa (lomakohteessa ei ollut vannaa enkä itse halunnut kastua).

Laitan vielä yhden kuvan, jolle itse nauroin ihan kippurassa. Harmi että tarkennus oli pielessä. Kokeilin nimittäin kantoliinalla buddha-sidontaa, jossa vauva on naama menosuuntaan. Jalat on kippurassa liinan sisällä. Ihan kuin kuvaan olisi liimattu joku irtopää, ja mun omakin ilme on ihan ufo! :LOL:



Näihin tunnelmiin =)
 
Maikki, Kiitti päivän nauruista! :LOL: Ihan ufokuva! :D

Helmi, Mun oli pakko laittaa toi linkki siihen juttuun ku oli niin huvittavasti kirjotettu "Kauppamatkat venyvät pitkiksi, kun tuoteselosteet luetaan tarkasti. Yrtitkin saatetaan kasvattaa itse. Kylään ei voi lähteä, kun yrtit pitää poimia tiettyyn kellonaikaan illalla."
Näin tuossa itseni syynämässä tuotteiden inci-listoja, tosiaan kun on ruvennu noi kauppamatkat jo venymään ihan ylipitkiksi :D Mut eihän siinä muu auta kun lukea ne pienellä painetut jos aikoo välttää noita lisäaineita. Oon kyllä harkinnu et jos siirryttäs tästä osaluomuilusta täysiluomuun. Noissa blogit antoi niin ajattelemisen aihetta etenkin noi lihat, et ostais vaan luomulihaa. Grillailtiin yks viikonloppu luomutilan pihvejä niin oli kyllä niin laatutavaraa. Maistui ihan erilaiselta kuin ne massatuotetut marinadipahvit! Ja nyt kun oon pojalle syöttäny vaan noita Hipp luomusoseita, niin ois toisaalta helppo siirtyä nyt koko perheen luomuruokaan, että koko perhe syö samaa ruokaa. Me syödään muutenkin vaan vähän lihaa, et sen määrän raaskis ostaa ihan luomunakin. Oman maan perunat ja sipulit riittää koko talveksi. Nyt jo syödään joka päivä oman maan satoa: porkkanoita, salaattia, marjoja meillä on mansikoita, kaikenvärisiä viinimarjoja, vadelmia, mustikoita, viinirypäleet kypsymässä. Hedelmäpuita on: omenaa, päärynää, persikkaa, aprikoosia, kirsikkaa, luumua.
Pähkinäpuita:hasselpähkinä, saksanpähkinä.
Tomaatteja kasvihuoneessa, kurkkua, jäävuorisalaattia, leikattavaa vihreää lehtisalaattia ja lollorossoa( se on mun suosikki, kun kasvaa uudelleen vaikka sen leikkaa), herneitä.
Sitten kokeilen vähän joka vuosi uusia juttuja. On ollu papuja, pinaattia, tavallisia paprikoita ja chilipaprikoita, meloneita kokeilin ja kasvatin sitruunamelissan ja timjamin siemenistä isoiksi monivuotisiksi puskiksi. Tänä vuonna ja viime vuonna en laittanu niin paljoa. Yrteistä on persiljaa, tilliä ja basilikaa rivit. Ja noi oman maan tomaatit maistuu tuhat kertaa paremmalle kuin ne mauttomat hollantilaiset! Onhan siinä hommaa kun laittaa kasvimaata, mut se on samalla ihan terapiaa :D

Kysymys: Kuinka paljon annatte vauvoille juotavaa/vettä näillä helteillä ja muutenkin?
Löysin netistä vähän ristiriitaista tietoa, täytyy kysyä vielä omalta lastenlääkäriltä mitä suosittelee. Kun joitteinkin lähteitten mukaan pitäis antaa peräti puol litraa juomista jos vauva syö 3 kiinteää ateriaa päivässä...kuulostaa aika paljolta, sitten jossain luki et 250 ml ja jossain 100 ml...ota sitten selvää.
 
eksyinpäs tänne pitkästä aikaa:) ei oo aikaa Lukea tein kaikkia viestejä mutta toivottavasti kaikilla menee hyvin!!!

laitoin jo tonne facebookin puolle kysymystä että onkos mein porukasta jo joku uusiks raskaana? tai onko jollain vauvakuumetta?

Meille kuuluu hyvää, kesä on mennyt mukavasti... Leevi on nyt reilun 7kk:tta ja ei vielä ryömi mutta menee ympyrää,kierii ja peruuttaa:D

leevi nukkuu kokonaisia öitä ja on muutenkin Tosi helppo lapsi:) hänellä on jo 6 hammasta ja syö Kaurapuuroa aamuin illoin sekä 2 kiinteää Liharuokaa jotka itse väsään...

Kestoiltu ja liinailtu ollaan edelleen sekä oon alkanut totutella Leeviä myös potalle muutamia kertoja päivässä!

esikoistyttö on nyt reilun 3v ja on kauheesti mukana hoitamassa Leeviä... Työt aloitan elokuun 12 päivä, eli perhepäivähoitajana jatkan... ootan jo että saan Liisalle Leikki kavereita!

Niin ja tohon mun kysymykseen niin MULLA ON KAUHEE VAUVA KUUME !!!

Leevi 6kk neuvolassa 75cm ja 11,250kg
=)

-äiti88, liisa3v,leevi7kk-
 
maikilla aivan loistavat kuvat!! :D :D :D

Kuunkullan puutarhasta täällä kateellisena lueskelen!! Ihana ois vaan napata omalta pihalta kaikke ihanuutta syötäväks (siis hoitaahan niitä ei tarvii eikä kitkeä, itekseen kasvavat ja silleen... HIH!). Miuta kauheesti kiinnostais tuo luomu- ja lähiruoka, mutta niinkun sanoitki niin hintaero on melkoinen. Varsinki näillä runsailla kotihoidotuilla on pakko vähän kattoa että halvinta ostaa. Joissain tuotteissa hintaero ei oo kauheen suuri niin sit valitsen luomua ja lähellä tuotettua. Enemmänki koitan kattoa noita E-aineita että ois mahd. vähän. Oon aatellu että jokainen tuote joka on luomua/lisäaineetonta on pikkuisen parempi. Perunat ostan luomuna kun ne on kyllä aivan eri makuisia kuin tavisperunat. Hinta on kyllä melkein tupla, mutta meillä perunaa syödään muutenki melko vähän niin tuon investoinnin oon päättäny tehä!

Vettä leevi saa ruokailujen yhteydessä ja jos on tosi lämmin niin otan ulos vesimukin mukaan, saa sit hörpätä. Pääasiassa tissimaidolla siis nesteytetään! :)

Ja sit vaan pikaraportti: ei konttaa tänäänkään! :D
 
iru
Moikkelis!!

Pikku-ukkeliini alkaa paranemaan, meillä on tosin nyt tän sairastelun vuoksi menny päikkärit ihan uuteen uskoon. Yleensä ottaa puolen tunnin torkut 11-12 aikaan jonka jälkeen leikitään sit syödään lihasose ja sit taas leikitään ja 13-15 aikaan ulos päiväunille. No nyt poika on nukkunu niitä pikkutorkkuja pinniksessä jo yli tunnin?? Ja toissailtana nukkui iltapikkutorkkuja 2,5 tuntia?? Voi olla että tää lämmin sääki tekee..

Äiti88: Mulla on ihan hirvee vauvakuume!! Oisinpa äkkiä raskaana, mut en tikuttele tms. tulee jos tulee. En halua stressata liikaa.

Ai niin ja mun on pakko hehkuttaa, ku käytiin eilen kattoon paria omakoti taloa niin se toinen oli aivan ihana. Huomenna mennään pankkiin uusiin lainapäätös ja sitten äkkiä myyntiin tää nykyinen (toivottavasti menee äkkiä kaupaksi). Meillä kävi jo tossa reilu kk sitte välittäjä kattoon tätä ja sanoi et ostajia olis. Huomenna soitetaan välittäjälle kuhan pankissa ollaan käyty. Sitte pitäis käydä vielä meijän isukin kans tsekkaan se talo että kelpaa hällekkin (on niin tarkka valvoon mun etua :LOL: ) kyselee varmaan mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä, mikä on kyllä ihan hyvä et ei sikaa säkissä osteta. Mut onnistuispa nyt kaikki hyvin. Mää itken viis viikkoa jos tää menee puihin.
 

Yhteistyössä