11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

Mä hyppään nämä lomarahakeskustelut yli, kun ei oo työsopimusta eikä näin ollen lomiakaan... Apurahatutkijan onnea.

Tultiin kotiin viikon reissusta ja kotona odotti stressaantunut mies. Itsekään en saanut oikein vanhempieni hoteissa levättyä niinkuin oli tarkoitus :( No, näillä mennään.

Huomenna on rokoteklinikalla lääkärintarkastus, mutta ei anneta piikkejä.
 
kiitos loma-asioihin liittyvissä neuvoissa. Toivon olevani vielä viisaampi huomenna, ja ettei pomo kauheemmin aja vain heidän etuaan..luulen näet että suosittelee juurikin pitämään kaikki lomat nyt! Kelasta sanoivat että 12.8 kun loppuu vanhempainvapaa ja 13.8 alkaa hoitovapaa, niin ei vaikuta kuulemma hoitovapaaseen tai kuntalisään se että olenko esim. lomalla siitä elokuusta sen loppukuun...
tuntuu kyllä että kelastakin neuvotaan niin moneen tyyliin kun on luukulla tätejä, välillä ahistaa kun ei voi luottaa. :|

mut nyt vielä kotihommiin, piti ikkunat pestä tänään mutta kuinka ollakaan se jäi hyvin lyhyeen, kun tuli kaikkee muuta..jos ainaskin kasvimaan kävis kasteleen. Oon jo hakenut monena päivänä lehtisalaattia omasta maasta, ja herneet, porkkana ja tillikin komeella alulla.
 
Joo, mulla meni lomien kanssa niin että tilille tuli sekä lomapalkka että lomaraha!
Aikaisempina kahtena kertana oli niin että maksoivat ainoastaan lomapalkan. Lomarahan ois saanut sitten kun menee takas töihin (perusteli niin että jos en menekään takas niin eivät tavallaan turhaan maksa). Mutta nyt uudistunut tuokin että täytyy myös lomaraha maksaa.

Eli mulla olisi kahden loman lomarahat maksamatta. Meillä vaihtui työnantajakin sen jälkeen.. Taitaa jäädä nekin saamatta, en ainakaan nyt millään kehtaa alkaa niitä ruinaamaan.. Töissäkään en ole ollut sitten tammikuun 07 jälkeen :/

Ja meillä myös niin että lomia ei jätetä roikkumaan seuraavalle vuodelle enää... Rahana tulee jos ei pysty pitää.

Ihan kivasti tuli tuossa kesäkuun alussa palkkaa... Kaikki laitoin säästöön että voin niitä sitten käyttää kun olen hoitovapaalla :D Tosin laskin että käteen jäisi hoitovapaalla (lapsilisät mukaan laskettuna ) sellaiset 600? :eek: Toki siitä lähtee vastike joka kuukausi sekä laskuja.. Mut että nois hyvin kuitenkin :D

Äh, nyt olen jauhanut lomajutuista niin paljon
etten enää muuta jaksa alkaa kirjoittaa :LOL:
 
On vielä pakko lisätä..
Jos lomapalkka maksetaan nyt äippäloman aikana, ei sitä katsota tuloksi hoitolisää laskettaessa!!!

Viime vuonna tän sain selville. Kun maksoivat hoitovapaan aikana lomarahat, ne laskettiin tosiaan tuloiksi ja sain siis vähemmän hoitolisää...
 
iltoja neuvolas käyty uus terkka tosi mukava ja sai heti järjestettyy perhetyöntekijän joka kävi tänään ekaa kertaa timpan mitat 9860gr 71,7cm joten kohta kymppikiloo rikotaan meillä ei liikuta ku pyörimällä konttausasento löytyy ja istuu mutta suojaheijasteet löytyy vain eteenpäin terveenä on oltu ja ruoka maistuu töihin en lähe ennenkuin ukkeli täyttää 3 aion nauttia pojan kasvun seuraamisesta tiukkaahan tulee olemaan mutta hyväpalkkanen työ pitäs löytyä että kannattais töihin mennä....
 
Mä jatkan vielä tätä lomaraha yms. keskustelua.. :eek:

Luminka, mahtaako lomarahojen ja -palkan maksu siinä äippäloman jälkeen, mutta ennen hoitovapaan alkua vaikuttaa siihen, että saako hoitolisää?? Siis mies pitää elokuun isäkuukautta, joten itse ajattelin olla "lomalla" sen aikaa ja alottaa sitten syyskuun alusta hoitovapaan.
Ja hyvä tietää, että nykyään lomarahat maksetaan heti eikä vasta sitten kun palaa töihin! Eli silloinhan ei ois pakko enää mennä ton takia päiväkskään töihin vanhaan duuniin, jos ei haluu.. Tota asiaa mä sekoilin aikasemmin päivällä täällä.. Mun ois tarkotus yrittää miettiä ton hoitovapaan aikana mitä oikeesti haluisin tehdä ja sehän sitten myös varmaan tarkottaa, että täytyisi alkaa opiskelemaan.
Eiks niin, että hoitovapaan aikana lomapäivät kertyy ihan samaan tapaan kuin äippälomallakin??

Sen verran tiedän työnantajastani, että lomapalkkoja ei automaattisesti makseta vaan palkanlaskijalle täytyy ilmottaa milloin pitää ja kuinka pitkään lomaa. Sitä sitten taas en tiedä, että kuinka kauan niitä voi keräillä ennenkuin pitää pois. Tuskin sentään vuositolkulla. No ei tässä montaa päivää tarvi ihmetellä ja olla epätietoisia.. Tällä vkolla täytyisi töihin ilmotella kauanko olen hoitovapaalla.. Uh, pitäis päättää se pvämäärä! Vähitellen alan kallistumaan siihen, että olisin 2010 elokuun loppuun..
Jospa tää olis nyt tässä ja lähtis vähitellen nukkumaan. Öitä! :wave:
 
yerma...mä olen käsittänyt niin että hoitovapaalla lomaa ei kerry!! :/ Eli siksikin kannattaa tarkkaan miettii miten lomia käyttelis, kun ei sitten tosiaan niitä päiviä tuu enää...jos meinaa/haluu/työnantaja antaa pitää lomaa myöhemmin.
 
kovasti kehittyneitä lapsia täällä :) Meillä ei vieläkään liikuta kuin navan ympäri pyörimällä.
Onni on nyt kovasti flunssanen ollu ja mun pitäs lukee lopputenttiin mikä keskiviikkona.. STRESSI

Sit mul o selkä iha kuollu, siinä on 2:n nikaman keskinäinen kiertymä, subluksaatio. Perjantaina aika naprapaatille.. toivottavasti sieltä saa avun.
 
Huomenia! Täällä herätty ekan kerran klo 5 ja tyttö päätti, että nyt on aamu ja meuhkas puolisen tuntia, kunnes nukahti ja mä en tietty saanu unta.

Sanselle tsemppiä selkävaivaan, ovat inhottavia nuo! Mitäs sä opiskelitkaan?

Mulla ohjelmassa tänään tarhoihin soittelua, kun viimein tiedetään missä päin asutaan, niin voidaan tarhapaikkaa katsella. Vaikka mitäs, myöhässä oon jo ens vuoden alkua ajatellen. Tarhapaikat jaetaan täällä aina elokuusta alkaen. Ja kun niitä paikkoja kyselee, on vastaukset tyyliin: "Mitäs siitiit lapses väärään vuodenikaan..." Hohhoijaa, mut asioilla on onneks tapana järjestyä.

Tänään ehkä mennään koklaan vauvauintia, tääl on sellanen avoin ryhmä. Mutta vaan jos kaverit lähtee mukan, että saadaan vaippa lainaan. Kun en jotenki viitti ostaa kaikkia varusteita, jossei tyttö tykkääkään. On vähän veden kanssa arka.

Meillä kaivattais vinkkejä asunnon tekemiseen lapsivarmaksi eli mitä seikkoja kannattais huomioida lapsen lähtiessä liikkeelle?

Ja kaikille mukavaa päivää B) :flower: :p :xmas:
 
Huomenia! Jatkaakseni vielä näitä lomakeskusteluja, niin se on kyllä taivaan tosi, että kaikki riippuu työnantajasta. Itse olen kaupungin leivissä. Meilläkin käsketään pitää lomia pois, jos jatkaa uudestaan hoitovapaata. Mutta lomia ei kyllä kerry missään hoitovapaan aikana! Tän takia mäkin yritän niitä lomia säästellä. Meillä niitä lomia voi muuttaa säästövapaiksi, joita voi sitten taas tiettyjen sääntöjen mukaan pidellä. Mutta se siitä.

Luminkan laskelma hoitovapaan tiliksi kuulostaa jopa suurelta. Musta tuntuu, että mä en saa kuin pari hikistä satasta. Mutta anoppi lupas tulla syksyllä kerran kuussa meille viideksi päiväksi lapsia hoitamaan, niin mä aion olla sitten aina koko viikon töissä. Jos sitten pystyis lainaakin lyhentämään.
 
Heips! Nopsaan vaan kommentoin tuota loma-asiaa: Hoitovapaalta ei kerry lomapäiviä, mutta lomasta kertyy vielä uusia lomapäiviä(ensi vuodelle). Minun piti ottaa loma heti äippäloman päälle, koska jään niin pitkälle hoitovapaalle. Ja lomasta siis kertyi vielä uutta lomaa 16 päivää, ja sen pidän myös heti tämän vuoden loman perään. Joten sitten ei jää mitään plakkariin, jos irtisanon myöhemmin itseni. Sekavaa, anteeksi, mutta tämmösiä nämä asiat tuppaa olemaan, sekavia (siis tavalliselle tallajalle).
 
Huomenta!
Mä en noihin lomakeskusteluihin myöskään sen kummemmin osaa osallistua, kun työtön olin ennen äippälomaa. Eikä mulla edes ammattia ole, opiskelut jäi aikanaan vähän kesken. Nyt tarttiskin se ammatti seuraavaksi sitten hankkia.
Mulle nää äitiysrahat ja hoitotuet tuntuu aika suurilta kun tosi minimillä on tähänkin asti elelty :) Laskin nyt kanssa, että hoitovapaalla saisin 680 euroa (hoitoraha+hoitolisä+kuntalisä ) ja siihen vielä päälle lapsilisät. Että hyvinhän me pärjätään! Vuokra on semmonen reilu 700 tosin.

Hampaita on nyt jo toinenkin näkyvissä Lumilla ja kitinät edelleen sen mukaiset. Pari yötä nukuttiin tosi hyvin, vasta viideltä heräs ja syötin (nukkumaan meni siinä kasin pintaan), mut viime yönä heräs jo yhdeltä ja tunnin rauhottelujen ja tutin suuhun laittelujen jälkeen luovutin ja syötin. Yritän siis sitä yösyömistä tässä lopetella, mut mua alkaa aina öisin niin säälittää sekä lapsi, että töihin aamulla menevä mies, etten osaa antaa lapsen huutaakaan.

Täällä on melkosen harmaa päivä. Suunniteltiin keskustaan kävelyä tyttöjen kanssa, kun esikoisen kaveri oli yökylässä, mut en tiä uskaltaako tonne ulos lähteä, jää vielä sateen alle.

Lumi huutaa tuolla, vein sen päikkäreille muttei näköjään nuku. Heihei!
 
No nyt se tais nukahtaa, piti vielä sanoa Maotaolle tosta lapsiturvallisuudesta:
vaaralliset tavarat (esim veitset/sakset) johonki saavuttamattomiin (sellaset lapsilukot laatikoihin on ihan käteviä tai sitten voi ihan omia virityksiä keksiä ) ,
joihinkin teräviin sohvapöydän tms kulmiin voi hankkia jonkun suojan,
johdot piiloon,
huterat hyllystöt pois (tai kiinni seinään), jos ottaa hyllystä tukea esim ni ettei koko hylly kaadu tai sieltä putoa päähän joku tavara.

No...onhan niitä, noi ny tuli mieleen. Sitten tietysti turvaportit just rappuihin tai vaikka esim. keittiön oviaukkoon, jos keittiössä on paljon vaarapaikkoja. Meillä laitettiin esikoisen oviaukkoon liimapuulevy portiksi samaan tyyliin ku monessa päiväkodissa on eli silleen että nostamalla saa pois. Huoneessa kun todennäköisesti on vaikka mitä pikkusälää lattialla.
Muuten ei oo pahemmin mitään vielä tehty, yleensä sitä mukaa kun muksu kasvaa, saa nostella kamoja hyllyiltä ylemmäs ettei tuhoa niitä :) Ja mul on muutenki vähän semmonen periaate, et mieluummin siirrän tavarat pois lapsen tieltä, ku kiellän lasta koko ajan.

Hyvää päivänjatkoa!
 
Sanse, tsemppiä tenttiin ja toivotaan että selkäongelma paranee tai ainakin lievittyy!!

Meillä ei ole vielä muuten tehty kämppää lapsiturvalliseksi, paitsi niitä johtoja laitettu suojakuoren sisään. Keittiössä meillä on lääkelaatikko kolmanneksi alimmassa laatikossa, joten sillä olisi nyt kiire siirtää johonkin toiseen paikkaan. Muuten lapsen ulottuvilla olevat asiat on "turvallisia" (kattila- ja kulholaatikkoa, leivinpaperia ym.). Olohuoneessa on kirjahylly, jossa on alaosassa laatikot. Mies sanoi, että niitä ei tarvitse tehdä lapsiturvalliseksi, koska hänkään ei tahdo saada laatikoita auki! :LOL: Tulee mieleen se Frendien jakso, jossa Rachel vähän babyprooffas kämppäänsä, eikä Joey saanut sen jälkeen jääkaapin ovea auki :LOL:

Olin viime viikolla kaverin luona käymässä, jolla oli 4,5 kk ikäinen lapsi. Otso siellä kiisi pitkin kämppää ja repi johtoja, lääppi CD-levyjä, töni kaiutintelinettä, tavoitteli rikkinäistä pistorasiaa ym. Kaveri katseli kauhuissaan, että pitäisköhän täällä vähän tehdä jotain ennenkuin heidän muksunsa alkaa liikkua?!

Jaahas, pitäsiköhän tässä yrittää saada vaatteet päälle... Poika heräili yöllä taas monta kertaa sängyssään mutkalla (siis heräsi monta kertaa, ei ollut monta kertaa mutkalla...) ja annoin 7:30 tissiä, sen jälkeen nukuttiin vielä 9:30 saakka.

Otso on ihan mahdottoman kova syömään. Aterialla menee aina vähintään sellainen iso purkki ruokaa, välipalalla ison purkin verran hedelmä-/marjasosetta ja aamuin illoin menee 3 dl puuroa + päälle pieni purkki hedelmäsosetta. Syö siis kaksi ateriaa, välipalan ja puurot sekä maitoa kolmesti päivässä. Tänään on lääkärikäynti, katsotaan paljonko tuosta tankkaamisesta on jäänyt elopainoon.

Onko joku muuten jo asennellut pyörään lastenistuinta?
 
Huomentapäivää!

Taas hetkeen en ole kirjoitellut, mutta pakko pikaiseen kommantoida noita lomapalkka-asioita...

Jouduin edellisessä työpaikassani suunnilleen opettelemaan tessin ulkoa, että jotenkin edes sain pidettyä puoliani.

Nuo lomajututhan riippuu myös käytettävästä tessistä, eli millä alalla kukin työskentelee ja mitä tessiä noudetetaan. Omassa työpaikassani noudatettiin mara-alan tessiä ( ravintola-ala...) ja siellä oli tuosta lomarahasta, ei siis loma-ajan palkasta, vaan entisestä lomaltapaluurahasta, niin että mikäli ei palaa enää äippäloman ja hoitovapaan jälkeen töihin vanhaan työpaikkaansa, voi sen lomarahan osuuden joutua maksamaan takaisin. Eli työnantajalla on oikeus se periä. Lomarahan maksamisen edellytyksenähän on, että loman jälkeen palaa työhönsä.
Samoin on silloin, jos on saanut äitiysloman alussa palkkaa. Esim. tuossa mara-alna tessissä pitäisi maksaa kolmen kuukauden ajalta palkkaa. Niin myös tässä tapauksessa mikäli ei palaa takaisin työhönsä, vaan esim. irtisanoutuu hoitovapaan aikana, niin työnantajalla on oikeus periä nuo maksetut palkat takaisin.

Kannattaa tosiaan katsoa omasta tessistä ja vaikka varmistaa vielä työpaikan luottamushenkilöltä, ettei tule sitten joskus laskua perään :$
 
Pikainen kuulumisten kertominen: Aamull aoli pienten 8 kk neuvola, tässä tuoreet kilot ja sentit

Wilma (suluissa 6 kk )
9435 g (8530 g)
74 cm (70,5 cm)
44,7 (43 cm)

Oskari
10220 g (9360 g)
75,2 cm (71,5 cm)
44,2 cm (43 cm)

Oskulla on tuo laskeutumaton kives edelleen, saa siitä lastenkirralle lähetteen. Muutoin poitsulla kaikki ok, kehuja sai. Wilmalla lievä atooppinen iho, rasvainen perusrasva riittää hoidoksi. Muutoin neidillä kaikki ok, kehuja myös keräsi.

Kohta lähetään viemään Kasperia kerhoon, kaksikko on kyllä aivan univalmiita ja niin oisin minäkin. Jospa nopeeta päästäs takasin niin saisivat pienet mennä sänkyyn ja mä voisin oikaista sohvalle. We'll see. Mutta nyt pukemaan, ihanaista tiistaita ihanaiset naiset!

HM
 
maarias: mulle tulee siis tuohon "laskelmaan" mukaan lapsilisät kahdesta lapsesta. Jonkin verran taitaa tulla sitä hoitolisää kun ei meidän 4hlö:n perheen tulot ylitä sitä enimmäisrajaa...

yermasoya:
mä veikkaan että ei vaikuta lomarahojen maksu jos ne maksetaan ENNEN hoitovapaan alkua! Mutta täysin varmahan en asiasta ole,ei siis kannata ihan täysillä luottaa mun arvailuun :D Mut noin itellä meni vuos sitte..
Ja lomarahasta, en tiedä onko jokaisella alalla niin että ne pitää maksaa lomapalkan yhteydessä. Meillä on nyt ainakii niin.

Anteeks jos joku teistä on puhelinmyyjä... mut vähäks ärsyttää!!! Just tuossa joku soitti, "kun olet ollut niin hyvä asiakas meille, tarjoamme nyt veloituksetta 6kk." Mä töksäytin heti perään että ei kiitos, kun kuitenkin joudun tilaamaan siihen päälle vielä ja maksamaan :D Ainahan siihen täytyy tilata vielä, en ne täysin ilmaiseks voi koskaan mitään laittaa tulemaan...

Mainanna: Onneks meillä eivät maksaneet sitä 3kk palkkaa äippäloman alkuun.... HUH! Siis oishan se kuulunut maksaa, mut jäi pienemmäks kuin tuloista laskettu äippäraha. Joten eivät siis maksaneet.

Meillä molemmat tytöt nukkuvat. Pienin meni jossain 11 jälkeen päikkäreille. Isompi oli ulkona ja söi siellä lounasta :D Tosin siitä ei meinannut tulla mitään, pelkää hulluna kaikkia ötököitä, myös lenteleviä voikukan siemeniä :LOL: REPPANA.... Ei auta vaikka kuinka koittaa selittää... Lopulta laitoin neidin nukkumaan, itkee tihrusti vaan. Onneks halus itekin sänkyynsä... Huoh, mun vapaahetki =)
Tosin meni pitkään ennen kuin tähän selvisin, piti tyhjentää pyykkinarut että sain lisää kuivumaan...

Meillä oli taas suht ok yö. Neljän aikaan heräsin taas siihen kauheeseen narinaan mitä pikkulikka pitää |O Ei siinä oikeesti voi nukkua.. Sääliks kävi jo miestä, sillä herätys aikaseen. Annoin sit maitopullon vetäistä tyttösen, siihen sammui. Sit jollain aikaa aamulla piti taas ääntä, nukahdettiin kuitenkin molemmat.

Ihanaa, vihdoin lämmintä =) Eilen illalla oltiin isomman kanssa pihalla, kastelin kukkia ja kylvin nurmikon siemeniä etupihalle... Tunnin verran pienimmäinen oli iskän kanssa. Välillä itki ja hetkeks rauhoittui. En uskaltanut näyttäytyä koko aikana, ois tullut kauhee huuto :/ Mut tuolleen se vaan pitää isän hoiviin jättää jos joskus meinaa "vieroittaa" äidistä :)
 
Meillä kanssa eilen istuin viritetty fillariin. Pientä lenkkiä kävin ajamassa, mutta siinäkin tuo yksi kerkes jo nukahtaa ja istui sitten niskat ihan nurin mun takana.
Luminka muistaakseni tässä joitain vuosia sitten kela ei laskenut pienintä lasta mukaan perhekokoon. Eli kaksi lapsinen perhe laskettiin kolmihenkiseksi, koska sitä pienintä hoidettavaa ei laskettu mukaan :eek: En tiedä oisko ajat muuttuneet, mutta tällainen laskelma voi kelalta tulla.
 
soittelin pomon kanssa, eikä hänkään osannut sanoa kuin menee ne lomajutut! :LOL: Lupas ottaa selvää ja soitella, tarvinnee kahlata kvtessiä läpi itekseen...

keikkaa voisin alkaa vaikka heti tekeen sinne, pomon puolesta. =) Viikonlopulle jo heti tarjos, mutta empä nyt ihan just haluu mennä. Syksystä kyllä kiva tietää että sinne pääsis jos rahatilanne vaatii niin..

lapsiturvallinen koti...hmmm...turvaportti on meillä yläkerran rappusissa ja alhaalla ovi. Ovissa ylhäällä hakaset, jotta kun joskun yltää kahvoihin ei pääse ylös tai tippuun kellarirappuihin! Muuten meillä siirrellään sitten tavaraa aina vaan ylemmäs :D Alas jää tavara mihin saa koskee...en kanssa tykkää, enkä jaksa olla koko ajan sanomassa: "ei"

Viherkasvit siirrän ihan ekana ylös ja myrkylliset etenkin! Lääkkeet esikoisen aikaan siirrettiin lukolliseen lääkekaappiin. Pistorasioihin niitä tulppia pitää hankkia!!!

Suurin huoli esikoisen pikkusälästä... :/
 

Yhteistyössä