11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

Meillä meni viime yö onneks hyvin, ennätys pätkän likka vetäisi, 00-06!!! Olin aamulla et mitä ihmettä :eek: Kun pari yötä olleet tosi katkonaisia... Mut ihan hyvää teki välistä nukkuakin!

Kuunkulta: Tuus kertoo meillekin sit miten kävi testin kanssa ;) Itellä kans joskus ihme ajatuksia et entä jos ehkäisy pettänytkin ja siks ei tuu menkkoja :D Mut en usko, kuitenki imetän vielä... Ja toivottavasti ei siis kolmatta näin vikkelään ois tulossa!!!

Nyt en ennätäkään pidempään tässä istua.. Pitää rueta vauvaa viihdyttämään et mies pääsee syömään ja duuniin :wave:

kuunkulta....voi vitsit...mä täällä jo odotan jännityksellä testin tulosta! :D Heti sitten meille kertoon!!!!!!

Huih kun tuntuu olevan taas paljon hommaa, maanantai on aina kiireisempi päivä kuin esim. tiistai =) Kun on sunnuntain lorvaillut, niin koti huutaa jo "apuaa"", pyykkikone laulaa, imuriinkin vielä tarttis tarttua ja illalla taas ruokakauppaan.
Nyt laitoin broilerinfileet uuniin, kuullotin paljon punasipulia ja valkosipulia, sekä riisin ja sieniä pannulla ja laitoin kanaliemen sekaan ja sinne fileiden alle uuniin ja sitten ihan lopuksi vielä hetkeksi uuniin kirsikkatomaatinpuolikkaat. :p Tää on tälläinen ruokakokeilu, kun en keksinyt mitään muutakaan, enkä aina viitsi tehdä samaa broilerikermakastiketta..ja oispa vähän kevyempi. =)

Oltin 2tuntia ulkona, raivattiin esikoisen kanssa vadelmapuskista kuivat oksat pois..vielä projekti jäi kesken, ja poikienhuoneessa järkkäilen kaappeja ja leluja. Tarvis vaan raakalla kädellä heittää kaikki tilpehööri roskiin, mua ärsyttää lelukrääsä, joka ei kuulu mihinkään kategoriaan, tiiättekö? Kun haluun että autot on omassaan, legot omassaan, muovieläimet, junarata jne...niin sitten ne ihmeellisen vempeleet; omatekemät robotit, pyssyt, työkalut.. (sattumalta pojan lempparilelut) on aina jossain missä ei pitäis...

jos nyt kävis vielä täyttään toisen koneellisen pyykkiä, kun pikkujätkä kakkas päivällä köllöttelymattonsa. :whistle:

Niin ja illalla pitänee käydä lainaan kaverilta kantoliina kokeiluun, kun tuo poika viihtys nyt niin aina sylissä, niin selkä ei kestä kantaa, eikä kädet, kun ois muutakin hommaa...

Voi venäjä... mä olin kirjotellut jo pitkät pätkät ja volaa; mä hukkasin sen tekstin... :headwall: :headwall:
Ei auta kuin alottaa alusta.. Saa nähdä pianko tuo typy tuolta ulkoa herää.. :eek:

Juu, tässä ehti muutama pvä vierähtää ja paljon ootte ehtiny kirjotella juttuja sillä välin! :)
Eilen palailtiin reissusta ja oikeastaan paluumatka meni kivuttomammin kuin menomatka! Ehkä tyttö oli jo tyytynyt kohtaloonsa ja tottunut jo nököttämään turvakaukalossaan. Se on kyllä hirmuhyvä, et hän nukkuu pääosin aina automatkat, niin ne menee sit silleen ihan hyvin. Lauantain ajo-osuus oli jotain 8h kahdella pysähdyksellä (yht. n. reilu 1,5h).

Nyt olis tarkotus vähitellen alotella potun maistelua kun reissut on tehty ja oikeastaan on jo havaittavissa, et jotain kiinteämpää varmaan kaivattaiskin kun tuntuu turhan usein viihtyvän tissin äärellä. Milloin kannattais alotella [/b]vellin syöntiä, pitäskö ensin käydä läpi useampi kasvis (pottu, porkkana, kukkakaali jne.) ja marja/hedelmä ennenkuin velliä vai miten?? Mä oon ihan ulalla ja ensikertalainen noiden ruokien kanssa! :whistle:

Naureskellen lueskelin kun moni teistä oli "lähdössä" kalaan/pilkille! Totta puhuen, kyllähän niitä pviä on, kun voisin itsekin liittyä siihen kerhoon..
Joo.. äijä istui viime vkolla lapin reissulla viitenä pvänä jotain 4-6h/pvä pilkillä saamatta yhtään kalaa.. Ois kait sitä itekin voinu joku pvä liittyä joukkoon, mut mitenpä lähdet kun tyttö kaipas ruokinta-automaattiaan vähintään parin tunnin välein.. Anoppi onneks hoiteli sen verran, et pääsin joka pvä käymään hiihtolenkillä vähän tuuluttelemassa.. Kyllä otti kupolista, kun omat menot oli niin rajotettuja ja äijä sit meni niin vapaasti. :headwall: :kieh:
Muutenkin välillä ärsyttää, kun se ei muka tajua/huomaa, että tyttö sen vieressä lattialla huutaa ku palosireeni, kun se ite tuijottaa telkkaria. Aarghh, miten ne onkin välillä niin putkiaivoja ja kuuroja ja sokeita??? Ja sit tehdään iso numero, jos oma-alotteisesti mennään vaihtamaan tytölle vaippaa; ISKÄ lähtee vaihtamaan sulle vaippaa ja niin kovaan ääneen, että kyllähän äiskä nyt varmaan kuuli kans asian.. :x Nojoo, onhan se sit välillä ihan kultanenkin ja huolehtii tytöstä enemmän kun hiffaa, et mulla on pinna kireellä ja kaipaan vähän etäisyyttä/ omaa aikaa. :heart:

En muista kuka kaipaili vinkkejä arkiruuanvalmistukseen.. En nyt tiedä onko täs senkummemmin vinkkejä, mut mitä mä itse teen useimmiten arkena.. Jauhelihasta erilaisia variaatioita: mm. makaronilaatikkoa, kastiketta, pihvejä, lihapullia, mureketta, keittoa.. Sit muista risottoa, kiusauksia, pataruokia (haudutettuja lihajuttuja) ,erilaisia wokkijuttuja yms. Tykkään tehdä uuniruokia, kun ne tulee vähän niinku siinä sivussa "vasemmalla kädellä". =) Sit oliko
keiju (vai helmi?) ahkera leiväntekijä ja jossain vaiheessa kysy mitä vois vaihteeks laittaa leipään sekaan?! Oletko kokeillut raasteiden lisäks/sijaan marjoja esim. puolukkaa? Entä mysliä tai sitten erilaisia pähkinöitä ja siemeniä, kuivattuja hedelmiä?

Jee, kai mä oon sit pikakirjottaja, kun ehdin kuin ehdinkin kirjottaa kaiken (no ainakin suurinpiirtein) uudestaan eikä tyttö ehtinytkään vielä herätä! =)
Nyt täytyisi mennä visioimaan pvän ateriaa ja samalla tytölle perunaa! :) Varmaan mun ois ollu parempi antaa sitä jo aamupvällä.. Sekin mulla kävi mielessä, etkun huomenna sille annetaan pneumokokkirokotuksen toka satsi, et oisko sittenkin ollut parempi alotella maistelut joskus loppuvkolla kun näkee tuliko rokotuksesta oireilua yms. Elämä on siis täynnä valintoja!! :LOL: :LOL: Tehdäkö näin vai näin...

Minä täällä taas moi! =) Unohtui äsken kysyä sellanen, että missä vaiheessa alatte käyttää jotain mausteita, yrttejä tms. vauvan soseita tehdessä?

Kääk.. Mulla on jotenkin huono omatunto.. :ashamed: Varmaan sentakia, kun en oo saanu aikaseks purkaa kaikkia reissussa mukana olleita kamoja ja pyykättyä kaikkee.. Miks ressata noin tyhmästä?? Ehtiihän tuota huomennakin.. :whistle: :LOL:

Tervehdys! Mäkin oon kaks kertaa lottanu kirjottaa pitkää viestiä, ja sitte on kone pamahtanu kiinni ja tekstit hävinny. Vahingosta viisastuneena kirjotan ny Wordilla!

Meillä oli action-päivä tänään, mulla korvalääkäri, sitten palautusjumppa ja lopuksi viellä tytön fysioterpia. Korvalääkärillä tyttö rintarepussa alahuuli väpättäen katseli lääkärisetää, että mitäs se äiteen korvia kaivaa. Myös fysioterapeutilla meni aikansa, ennen ku antautui tädin käsittelyyn. Taitaa johtua viimeviikkosista rokotuksista tuo, että pelkää valkotakkeja.

Muutenkin on vähän itkunen ollu nyt viime päivinä, vaikka nukkuu ihan hyvin. ripulia on ja leukaa ja korvaa hieroo kovasti. (Hampaita?) Niin ja olinko se minä joka muutama päivä sitten sanoi, että mulla on helppo lapsi??? No eilen ei lenkillä suostunutkaan olemaan rattaissa vaan kävelytti mut kilometrin päästä häntä kantaen. aina kun laskin rattaisiin niin huusi kuin syötävä. ja sama juttu tänään päiväunille mennessä. Jott johonkin paikkaan kyllä häntä sattuu, luulisin.

Yermasoya: Kiva, että täällä joku muukin vasta aloittelee soseita. Välillä tuntuu, että muut vauvat syö jo lehtipihviä haarukalla ja veitsellä siinä vaiheessa, kun me vasta alotellaan soseita.

Kuunkulta: Tulkaa tänne meille päin kyläilemään!!!! Tai voidaan mekin tulla teille. Täälläkin jännitellään sun testin tulosta ;)

yermasoya: Ei vellejä ole mikään "pakko" antaa ollenkaan! Minä sillä annoin siinä toivossa velliä että olisi parantanut meidän öitä. Mut nyt syö jo puuroa joten velliä meni n.1kk. Mutta ei siis ole pakko antaa. Kasviksilla on hyvä aloitella, pieniä määriä kerrallaan alkuun.

Mausteita
ajattelin sit laittaa lihojen keitinveteen kun ne aloittelen tuossa 6kk tienoilla (eli siis parin vk. päästä ).

Niin ja yermasoya, meillä kans mies automaattisesti olettaa että MINÄ otan vauvan jos alkaa itkemään! Sit jos haluan et mies ottaa välillä, tuntuu et joudun selittelee et mulla on se ja se kesken. Et ottaisitko vähäks aikaa ni tuun sitte :D Mut sit se sanoo että joo, otan minä eikä tarvii selittää että miks et ennätä.. Kai se kuitenkin sit jotain tajuaa :D

helmi: nukkuks sun pikkujätkä tuon 2h sillä välin ku olitte ulkona? Musta ku tuntuu etten pääse keväällä mitään ulkohommia tekemään päikkäreiden aikana, ne kun on sellasia tunnin pituisia korkeintaan.. Ja saas nähdä miten käy kun ilmat lämpenee entisestään, miten sitten jää nukkumaan :(
Hyvältä kuullostaa tuo teidän ruoka, paitsi nuo sienet ku en tykkää :p Onnistuiko miten hyvin ?

Käytiin me tuossa iltapäivällä ulkona niin että otin pienimmän vaunuihin valvomaan. Laitoin vaan peittoa alle että näki edes jotain vaunukopastaan. Pikku lenkki tehtiin ja sen jälkeen esikoinen pääsi hyppimään lätäköihin etupihalle =)

Pengottiin vähän kaappeja. Jätin jotain esikoisen viime kesäisiä vaatteita enkä vienyt kaikkia kirpparille. Ja osa niistä mahtuu vieläkin päälle? :eek: Sellaiset löysemmät tunikat ja jotkut legginsit... Viime kesänä nimittäin ne olivat vähän isoja! Kiva vaan niin voi käyttää vielä uudelleen =)

pyykit odottaa taas narulle laittoa joten :wave:

Hammashygienisti kertoi että kun hampaita tulee niin voi laittaa heti jo lasten mietoa hammastahnaa pienesti.

Nyt on letku Onnilla, reppana oli ihan poikki reissun jälkeen. Huusi kuin hyeena kun sitä laitettii =( Aamulla sitte otetaa pois ja 15. päivä lääkäri soittaa tuloksista.

mulla ihan hirveesti mukamas kommentoitavaa, enkä tiiä mistä alkaa...ja täällä kotona tällähetkellä ihan liikaa häiriötekijöitä!!

maotao, ihana toi "haarukalla ja veittellä lehtipihviä..." (repesin täysin) :LOL: Mustakin tuntui kun 4,5kuisena aloitin että "kaikki muut jos syö..." Mutta kukin omaa tahtiaan, ja kohta meidän kaikkien pikkumussukat vetää mäkkäriä ja hesee, niin sitten ollaan taas samalla linjalla! :D

Kuunkulta, huhuuuuuu, älä pidäm meitä jännityksessä!!! :attn: :attn:

Luminka, tuli hyvää!!! :p :p
Pikkujätkä tosiaan nukkui TÄNÄÄN sen kaksi tuntia! Mutta meillähän kanssa jo jonkinaikaa unet olleet sitä 30 minsaa, niin siinä ajassa ei mitään ehdi, muutakuin ittensä ja esikoisen pukeen ja sitten taas sisälle. Niin ja ootan sitä että saa alkaa kunnolla istuun rattaissa, niin viihtys sitten jos on hereilläkin! Kun ei vieläkään olla ulkona ikinä siihen aikaan kuin muut..joskus ois kiva aamupäivälle mennä puistoon.

sanse, voi teidän onnia :hug: Varmaan aika ikävä juttu sen letkunlaitto. Ja kuvassakin niin reppanan näkönen....Toivotaan nyt että asioihin saa selvyyttä!

yermasoya: kiitos noista vinkeistä mitä vois lisätä leipään, vaikkakin mulla taitaan olla leivonta jonkinaikaa jäissä, kun meni lauantaina niin hermot siihen että kaksi satsia leipää meni roskiin... :LOL:

Meillä ei velliä anneta ollenkaan ,vaan suoraan puurolla aloitin. Tai ihan ensin kasviksia; bataattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, perunaa...luumua, mustikkaa, vadelmaa, banaania...
Lihaan kanssa tuossa ½vuoden kieppeillä vasta; hirvenlihaa, kanaa nyt ainakin alkuun...kalan lisään vasta myöhemmin..

nyt huuto ja meno yötyy, pakko mennä apuun!! palaillaan!! :wave:

Huh! Olipa vaihteeks vähän enemmän haastetta tänä iltana. Yksin siis kaikki iltahommat hoidettavana |O

No, oma vika kun piti alkaa vielä 19 maissa keittelemään vauvalle kiisseliä ja siitä samasta mehusta esikoiselle vispipuuroa! Ja kun toinen ei tajunnut että ei sitä heti voi kattilasta alkaa syömään...
Kyllä näiden iltojen jälkeen tuntuu taas helpolta kun mies sen pari viikkoa iltaisin kotona =)
Onneks perjantai on vapaapäivä, ei ois mulla enää kuin 3 iltaa tässä kestettävänä väsyneitä huutelijoita :xmas:

Väsyttää kyllä jo, mutta kuitenkin löydän itteni vielä koneelta klo.22 jälkeen :LOL: En osaa mennä nukkumaan ennen kuin mies tulee kotiin. Vähän aikaa vaihdetaan kuulumisia ja mä lähden sen jälkeen koisimaan...

Jokohan tuo esikoinen ois hiljentynyt. Välillä kuuluu jotain höpinää ja kulkusen kilinää. Joo ei siis ole tonttulakki päässä vaan teletappi jossa kulkunen :D Itkee joten mentävä on...

Iltoja!

Vierähtipäs taas pari päivää niin nopsaan, etten edes ehtinyt mitään kirjoitella.
Anoppi tosiaan oli meillä la-su yön, lähti eilen aamupäivällä. Mies sitten eilen heti suuntas kalaan, ja kotiutui illalla kun Vili jo nukkui. Mutta jotain positiivistakin, passitti mut nukkumaan viime yöksi vierashuoneeseen, ja hoiti yöheräilyt ( kaikki yksi kappaletta... ) jotta sain nukkua kunnolla. Eipä ole tullutkaan nukuttua koko yötä putkeen kertaakaan sitten poitsun syntymän, ihan luksusta oli =)

Tänään sitten käytiin heti aamupäivästä koko poppoo kaupungilla Tampereella. Mun piti oikein käydä lääkärissä, kun on niin pahasti mennyt selkä jumiin että alkoi issias vaivaamaan. Toinen jalka ja alaselkä ihan jumissa, ja kävely vaappumista. Sain arsenaalin lääkkeitä, ja kävin vielä tänään hierojalla joka koitti avata lihaksia. Toivottavasti se nyt lähtisi paranemaan.

Muuten päivä mennyt kivasti, Vilin kummit kävivät nimpparikahveilla. Vili on muuten nyt lauantaista lähtien kääntynyt sekä selältä masulle, että toisinpäin :heart: Joskus kolmekuisena muutaman kerran, varmaan vahingossa kääntyi masulta selälle, mutta sitten se jäi. Ja nyt kääntyilee melkeinpä koko ajan, ja on ihan ylpeänä kun osaa.

Jaksamisia kaikille joilla vielä sairastellaan, meillä on jo onneksi melkolailla ohi. Ja Sanselle ja Onnille paljon jaksamista, toinen kyllä niiiin surkean näköinen letkunsa kanssa :(

Kai sitä tarvis taas hankkiutua pikkuhiljaa nukkumaan, huomenna olisi tarkoitus lähteä käymään Parkanossa Reiman tehtaanmyymälässä. Öitä!

maotao: Toi oli aika osuva ilmaus: lehtipihviä veitsellä ja haarukalla.. :LOL: Tosiaan välillä jo melkein kateellisena lueskelin kuinka kaikki muut vauvat söi jo ties mitä kaikkee. No olisinhan itekin voinut alotella aikasemmin, mutta en kuitenkaan katsonut sitä vielä tarpeelliseksi kun kasvoi niin hyvin ilmankin ja toisaalta oli se laiskuuskin.. että käydään toi reissu täysimetyksen voimin yms.
luminka: Mä sitä velliä sen takia haaveilin antavani, et jos se vähentäis iltasin tuota jatkuvaa tissin ääressä hengailua. Vähän ehkä liiottelen, mut ainakin tunnin välein huutaa nälkäänsä!
Otettiin tänään pikkumaistelut perunasta ja oli kyl aika veikeitä ilmeitä kun tajus, et suussa on jotain vähän outoa pöperöä. =) Mut loppupeleissä kun pieniä lusikankärjellisiä sille tarjoili, niin suu odotti jo ammollaan, että milloin saa lisää! =) Ties millanen lusikoija tuosta vielä kehkeytyy..

helmi: Kiva, jos vinkeistä oli apua! Täs vielä muutamia vaihtoehtoja: oliivi, aurinkokuivattu tomaatti tai tuore tomaatti/paprika, juusto, kuivattuja yrttejä. Itse olen hirveen laiska leivän leipoja, mutta melkein täs tuli fiilis, että tsemppaisko joku pvä ja tekis vaik juusto-oliivichiapatan tapaista.. se primulan tekemä on ihan sairaanhyvää! :p

iltaa.
Juu kylläpäs meni tosiaan viikonloppu taas äkkiä. Ei kyllä tullut tehtyä mitään erikoista. Onneksi sentään tällä viikolla on kaikenlaista kivaa tiedossa. Keskiviikkona käyn kampaajalla ottamassa taas hiustenpidennyksen ja ehkä samalla vois käydä vaateostoksilla. Perjantai aamuna lähetäänkin sitten kuusamoon. Ihanaa kun pääsee välillä täältä arjen rutiineista irtautumaan!
Luminka: Täällä kans miehellä iltavuoroviikko! Itekkin kyllä inhoon näitä viikkoja ja perjantaina on kyllä aika uupunut kun tuntuu että viikon ollu niinku "yksinhuoltaja" :kieh:
Ei ole aina helppoa olla vuorotyöläisen "vaimo" (ei olla vielä naimisissa kyllä).
Joo mies tulikin töistä just, pitääpä mennä vaihtamaan päivän tapahtumat!

huomenta! voi sanse kun poika on raukan näköinen, mutta ilmeisesti aika reipas silti?

meillä tämä "action-jackson" on menettänyt viimeisetkin levolliset unensa kun koko ajan pitäis olla kääntyilemässä ja heilumassa...huoh.mut ehkäpä se tästä rauhoittuu joskus..viimeistään eläkkeellä...

me lähdetään taas mummuloihin pääsiäisen pyhiksi,nyt onneks mies tulee kans mukaan niin on sit enemmän seuraa mullakin.

pitäisköhän meidänkin alkaa Vilhon kanssa pesemään jo noita kahta hampaantynkää,pitääkin mennä ostamaan jotain vauvojen hammastahnaa jos täältä semmoista löytyy

tänään taas sit vauvauinti ja huomenna päätin että mentäis pitkästä aikaa tähän lähimmän puiston vauvakerhoon kun torstaina ei varmaan sit ehditä siihen toiseen matkalle lähdön takia.

jaahas,no näin kauan sain omaa rauhaa ;) suursyömärillä taitaa olla nälkä =)

Ei meilläkään syödä vielä lehtipihviä veitsellä ja haarukalla. :LOL: :LOL: Eikä oikeestaan mitään muutakaan... perunaa kokeiltu ja kukkakaali nyt menossa.
Bataatti-expertit! :attn: Onko se bataatti niinkuin peruna? Keitetäänkö yhtä kauan? Ja pystyihän pakastamaan? Aikas isoja nuo on. :eek:
Mites muut allergiset ja atooppiset, mitä teillä vauvat jo syö? Onko kestäneet kaikkea mitä ootte kokeilleet?
Ihania nuo teidän pääsiäisnoidat. =) Ja Sansen Onnille tsemppiä, tänäänhän se letku otetaan pois?
Myöhästyneet synttärionnittelut Maikille! :flower:

Nyt aamutouhuihin!

huomenia...yhel kädel näpyttelen...känkkis noussut väärällä jalalla :whistle:

oliivi voiskin olla huippuhyvää leivässä... :p sekoitanko taikinaan vai painelenko päälle? kas siinä pulma..

tänään työkamu tulossa ehkä kk ikäisen vauvansa kanssa kylään =)

ei tää kirjottaminen onnaa....

raaskin laskeen känkkiksen sylistäni, kun ei kerran sylikään kelpaa, niin köllikööt tuossa sohvalla vieressä..ja halailee tyynyä. :D

BATAATTI-fani ilmottautuu!!! :attn:
Esikoisella oli vauvana etenkin hyvin atooppistyylinen iho, sai porkkanasta ja perunasta jopa ihottumaa poskiin..ja perunasta vielä vatsanväänteitä, sitten löysin bataatin. Joka muuten ihan sairaan hyvää aikuisenkin makuun! Se tosin on hyvin makee, verrattuna perunaan. Neuvolassa ne suhtautui epäilevästi silloin 4vuotta sitten, "peruna olisi ravintoarvoiltaan parempaa.."
Keittoaika lyhempi, on pehmeempi juures! Kuorin ja pilkon, tai joskun keitän kuorineen..Tulee ihanan samettinen sose. NYT jo laitan sekaan hitusen perunaa..
Kestää pakastamista paremmin kuin peruna. Siis sopii erinomaisesti pakastamiseen.
On ne aika isoja, mutta joskus sosesatsiin käytän vain puolikkaan, säilyy se puolikaskin aika hyvin ja pitkään jääkaapissa.

huomenta

Meillä alkaneet yöt sujumaan hyvin herää joko kerran tai sit ei olleskaan. =) Mut itellä on silti väsy ollo, niskat ja hartiat on ihan tukossa.
Leevillä on edelleen toi nuha siis se ei oo misään vaiheessa menny pois vaikka antibioottiakin tuossa 10pv söi. No huomenna ois taas korvalääkärille meno korvien tarkastukseen, onko lähteneet parantumaan.Pitää siltä samalla kysellä oisko tohon jotain nuha lääkettä.mut musta tuntuu että tuolla ulkona on tota pölyä niin kamalasti että sekin vaikuttaa tohon nuhaisuuteen.

Leivistä: mä olen josku laittanut valkosipulia tai juustoa taikinaan, yleensä patonkeihin kun niitä olen tehnyt.

Kelallakin pitäs käydä mut jospa sit huomenna sinne jos ei tänään kerkiä.

Livahdin hetkeksi koneelle :whistle:
Herättiin aamulla koko porukka jopa 7.30. Eka heräs pienin ja sit heti perään isompikin.

Sämpylät paistuvat uunissa, toinen koneellinen pyykkiä pyörimässä. Mies lähti lasten kanssa ulos, oisin itekin mennyt mutta tuli tuo paistohomma eikä vauva enää jaksanut odotella!

Mä olen laittanut joskus sämpylätaikinaan esim. juustoa, valkosipulia (tuoreena tai jauheena), pizzamaustetta (tosi hyvää!)... Ja porkkanaraastetta myös!

yermasoya: Meillä esikoinen asui tissillä ekat 4kk iltaisin. Nyt tämän toisella kohdalla aloin antamaan korviketta iltaisin ja sit myöh. velliä. Jäi aikaa vähän muuhunkin kuin sohvalla istumiseen :D Ja kun tuo esikoinenkin on hoidettavana niin näin ollaan päästy helpommalla!

No niin, nyt rauha ohi, vauva ei nukkunut kuin 15min. korkeintaan ulkona ja mies tuli esikoisen kanssa jos sisälle!!!!

Jatketaan nyt vielä kun Lumi kerran nukkuu ja sain jo muut hommat tehtyä.

Meillä tosiaan on kanssa vasta aloteltu soseiden maistelu. Ja sillä bataatilla alotettiin. Nyt on kolme päivää "syönyt". Kai mä nyt muutaman päivän pysyn bataatissa ja sit jotain muuta. Keitin kans ekaks vaan puolikkaan bataatin ja siitäkin riitti paljon, kun otin vähän jääkaappiin (sitä syötiin kolme päivää) ja loput pakkaseen.

Eilen käytiin Ikeassa ja ostin vauvalle pari lusikkaa, leluille laatikon ja ruokailualustan. Sit mukaan tarttui jotain muutakin keittiösälää :)

Meillä on nukuttu edelleen huonosti. Yöllä heräilee 5 kertaa syömään. No, edelleen toivon et tässä kun kiinteitä aletaan syömään ja iltapuuro jossain vaiheessa mukaan, ni jospa nukkuisi paremmin. Päivisin tissillä ollaan parin tunnin välein, ei se sinäänsä haittaa, mut sekin toivon mukaan muuttuu noiden kiinteiden avulla sitten.

Tänään on 5kk neuvola ja rokotus. Viimeksi itku ei meinannut loppua ollenkaan piikin jälkeen ja loppupäivä meni kitisten. Saa nähdä kuinka nyt käy.

Ja Kuunkulta! Kerro jo tulos =)

Täällä podetaan vauvakuumetta. Sniif. Alunperin suunnitelmissa oli kierukka ja 5 vuoden päästä seuraavan yritys, mutta en mä haluis niin pitkään odotella. Mun pitäis kyllä mennä opiskelemaan itelleni joku ammatti (se on vähän niinku jäänyt) ennen seuraavaa. Huoh, kun tahtoisin vaan taas olla raskaana ja pitää sylissä pientä nyyttiä.

Pääsiäinen ollaan kotona, kun mies on päivystysvuorossa töissä niin ei voi lähteä tietokoneelta kauas (jei!...tai sit ei) mut miehen vanhemmat tulee joku päivä tänne kyläilee. Yleensä niitä on kauheen vaikea saada tulemaan ja me mennään aina heille, niin tosi kiva kun tulevat! Asuvat semmosen 100 kilsan päässä et ei nyt mikään hirvee matka.

Aijuu, semmosta oon miettinyt, et pitäsköhän joku turvaportti tai jotain hankkia tohon esikoisen oviaukkoon sitten ku vauva konttailee? Siellä on kaikkea pikkusälää aina lattioilla. Esikoinen on jo ekaluokkalainen, että periaatteessa hänen pitäs kyllä aina siivota jälkensä mut ei siihen voi luottaa...aina lattialta löytyy jotain. Eikä oikein oo kivaa et hän pitäis ovea aina kiinni. Mites muut , joilla isompia lapsia, on hoitanut tämmösen ongelman?

Laura pyörähti äsken eka kertaa selältä massulleen :heart:

Päivän uutinen siis...

Mä oon tässä lueskellut näitä teidän juttuja, mut en vaan saa aikaseks kirjottaa mitään. Ainakin noista kiinteistä ootte jutelleet. Meillä menee tällä hetkellä aamupäivällä n 1dl puuroa (kaura tai riisi) + jotain hedelmä/marjasosetta, päivälliseks perunaa/porkkanaa/bataattia tms n. 3 -4 jääpalallista + purkista kasvis-lihasosetta joku ½ desiä. Iltapalaksi noin 9 aikaan velliä (kaura tai peruna-porkkana) sellanen 120ml ja maitoa päälle, vähän päivästä riippuen kuin paljon sitä menee. Väleissä sitten tarpeen mukaan maitoa joko tissistä tai sit nannia. Meillä tuo imetys alkaa olla aika vähissä, mä oonkin sitä ihan tarkoituksella vähentänyt pikkuhiljaa.

yermasoya: Me alotettiin vellien syönti kauan ennen muita ruokia. Laura oli jotain 2,5kk kun ekaa kertaa maistatettiin peruna-porkkanavelliä ja siitä asti sitä onkin sit syöty iltaisin. Soseita alettiin maisteleen tuossa 3,5kk tienoilla, vähän sillä mikä millonkin tuntuu hyvältä. Ihan eka sose oli luumua ja sit päärynää ja niiden jälkeen perunat yms.

Pukemisestakin on ollu juttua... Meillä on nyt siirrytty käyttämään velour-pukua (takki & housut) sisävaatteiden päällä, siis sisällä potkarit + body yleensä. Lisäks on villasukat ja lapaset, kypärälakki + villa/ohut toppalakki. Vaunuissa on vielä makuupussi, mut ei oo pidetty kiinni enää. Rattaissa oli viikonloppuna sama varustus paitsi makuupussin tilalla villapeitto, joka on peräisin mun omasta äp:stä (vuodelta -76). Ja päällä sitten vaunujen oma suojus. Näillä on pärjätty hyvin, ainakin neiti tuntuu viihtyvän parhaiten eikä oo ollu kylmissään olevan oloinen. Jos pakkasta tulee niin sitten otetaan tuolta toppista käyttöön, viime päivinä on ollu suhteellisen hyvät ilmat, viikonloppuna oli jo 7 astetta lämmintä :)

Maikki: Mä teen yleensä niin että keitän puurosta tarkoituksella vähän paksumpaa ja sit lisään maitoa niin että on sopivan lämpöistä ja paksuista. Mullekin on nimittäin käyny noin, että jäähtyessään puuro on menny liisteriksi eikä se sitten kyllä enää kelpaa. En mä itekään sellaista söis :x

Tässäpä pari sunnuntaina otettu kuvaa:

Nyt on mentävä keitteleen puuroa, alkaa meteli olla sellanen.. Palaanpa myöhemmin :)

-JennyA & Laura 5,5kk-

Kiva et sain aiheutettuu teille vähän jännäilyy :LOL: Kyllä mä itekin kerkesin jo jännäilee ja olin jo vähän kauhuissaan :eek: Emmä nyt vielä haluis toista, en todellakaan, vaiks joku ikuinen vauvakuume taitaa olla. Jotenkin koomista ja tuli sellanen haikee olo testä tehdessä ja muistu mieleen ne kaikki lukemattomat kerrat, kun tikkuun ilmestyi nega ja kauhee pettymys...nyt vaan sillä erolla et olin onnessaan, et tuli nega :) Joo kai ne menkat sieltä jossain vaiheessa ilmestyy, ellei mul o sitten jo vaihdevuodet. Joku hormonihäiriö kummiskin, hikoilluttaa ja kuumia aaltojakin..huh

yermasoyaMä aloitin eka kasviksilla 4kk ikäisenä, sitten rupesin antaa vasta hedelmäsoseita ja nyt oon välillä antanu riisi-maissi velliä 5 kk ikäisenä. Mut meillä tää on elää vielä pääsääntöisesti maidolla. Vaan päivällinen on joko velliä tai kasvista. Iltapäivällä saa herkkua eli hedelmää. Mut sit on päiviä kun tää kieltäytyy syömästä , vaan haluu imeä maitoa pullosta. Aattelin nyt pikkuhiljaa ruveta muuttaa sen iltapalan tuohon maissi-riisivelliin. Mut en pidä mitään kiirusta.

maotao, voi toi kuulostaa niin tutulta! Arvaa kuin monet kerrat oon joutunu nostaa pojan vaunuista, kun aivan hirvee huuto, haluu vaan syliin kattelemaan maailmaa.Kyl mä luulen, et teilläkin vaivaa ne hampaat. Sillon ei ole mikään hyvä, yhtä kitinää koko poika, äidin sylissä on vaan hyvä. Meillä on siis noi 2 alahammasta jo läpi, mut se kitinä alkoi jo kauan sitten ja kova kuolaaminen ja ikenien jyystäminen. Ja vieläkin on päiviä kun vaivaa, kun ne hampaat kavaa. Tyngät siellä vaan näkyy. Aika hitaasti näyttää kasvavan ylöspäin. Joo sovitaan taas Saksan jaoston treffit tos pääsiäisen jälkeen :)

no nyt täytyy viihdyttää poikaa...

Yhteistyössä