11/08 masunkasvattajien murut *helmikuussa*

Anzkuli: Meillä kans sama homma, tytöt syntyneet toinen toukokuun lopussa ja toinen lokakuussa! Harmittaa kun esikoiselta jäi niin ihania kesävaatteita, isoja ne ovat vielä pienemmälle ensi kesänä :( Mut ei voi mitään, myyntiin kaikki sellaiset joita ei voi syksyllä/talvella käyttää...
Heh, haalarijuttuja mullakin joskus mielessä :LOL: Jospa sit jossain vaiheessa menis toisen entiset kun eivät niin hurjaa vauhtia enää kasva!
Onneks sain kaverilta vauvalle ensi talvelle haalarin, hänellä on kans toinen syntynyt keväällä ja toinen syksyllä. Häneltä olen sit saanut vaatteita molemmille tytöilleni.

Tein äsken sämpylöitä, herkullisia tuli =) Pizzamaustetta ja valkosipulia laitoin pitkästä aikaa sekaan, tuo vaihtelua kivasti!

Kaveri ois tulossa tunnin päästä tyttönsä kanssa käymään. Meillä nyt molemmat likat nukkuu, ongelmia oli saada vauva aamupäivällä nukkumaan. Johtui siitä että mä laitoin ihan liikaa vaatetta päälle :/ Ihan kuumissaan oli, piti vaihtaa lopulta vanupuku päälle ja sit simahti samantien! Vissiin täytys kirjottaa ylös paperille mikä vaatetus millekin ilmalle hyväks havaittu :D
 
tänään on ollut ohjelmassa siivousta, leipomista, lääkärireissu esikoisen asioilla ja samalla käytiin leipomossa kahvilla ja leikkipuistossa...nyt oottelen kummipoikaa 6vee kylään, saa pojat keskenään touhuilla!

Mistäs täällä onkaan ollut puhetta....ei muista ainuttakaan asiaa!! :LOL: hyvin menee...

jaaha, ja miehelle tuli kaveri käymään....haluuvat koneelle!
 
Terve taas pitkästä aikaa. Aika vaan menee johonkin, sit kun ehtii hengähtää niin kello onkin jo ties vaikka mitä! Ja vaikka olen ihan hyvin yöllä nukkunut niin väsyttää silti ihan simona.

Wilma ja Oskari eivät vielä käänny itekseen mihinkään, mutta hirveetä vatkaamista kyllä jaloillaan pitävät! Wilma saa itteensä potkittua pikkasen eteenpäin pää edellä, pitää ruveta varoon että mihin mimmiä jättää. Oskari varmaan ekana kiepsahtaa ympäri, on vähän pontevampi tapaus. Mimminen on sellanen tyttömäisen hento. Mä vertailin Oskarin neuvolakorttia Artturin ja Kasperin kortteihin ja Osku on noin kilon painavampi kun pojat tässä iässä. Mikä lie kuulantyöntäjä tulee jannusta!

Kasperi tuossa vieressä pällistelee, lähettää kuulemma terveisiä. Yksi kaunis päivä poika totesi mulle että "äiti, sun tarvis nyt mennä lenkille että susta tulee taas laiha". Olin ihan että :eek: , mutta lasten suustahan sen totuuden kuulee.

Nyt tarvii jälleen rientää. Heissan!

HM
 
maikki, Pillereistä voi tosiaan pahentua migreeni.
Mähän vedin kanssa nyt 2 kk putkeen valette-merkkisiä pilsuja ja sain elämäni migreenin :|
Oletko mitattanut verenpaineen? Siitäkin vois johtua päänsärky...
Mullahan on aina ollu liian alhainen verenpaine ja noi pilsut nosti sen ja nyt kun mul oli täs monta päivää vaan pää kipee, niin oli 150/90, oli ihan höntti olo.
Pitäis vaan täs päättää, et uskallanko jatkaa noita migreenin pelossa vai kärsinkö mieluummin epäsäännöllisistä ja kivuliaista menkoista. Emmä ehkäsyn takia pillereitä syö, ku me ei välttämättä tarvita ehkäisyy, ku ei luonnollisesti tuu raskaaksi, vaiks eihän sitä tiedä....ihmeitähän sattuu. On niitäkin tapauksii, et on lapsettomuushoidoil saatu laps ja sit sen jälkeen tultukin normaalisti raskaaks.
 
Alkaa olla päivä pulkassa. Otso veteli alkuillan unia vaunuissa klo 18-21:45... Saa nähdä miten uni tulee yöllä, vaikka olenkin pojan hyviä unenlahjoja kehuskellut. Tuolla se vielä kukertaa olohuoneessa.

Itsellä pääkipu vain jatkuu. Kuunkulta, kiitos vinkistä, menen huomenna mittauttamaan verenpaineen!

Oon tuntitolkulla plärännyt autoliiton turvaistuinvertailua ja pähkäillyt, onko kuitenkaan turvallista laittaa turvaistuin naama eteenpäin sitten turvakaukalon jälkeen (9-18 kg). Tuolta siis oon katsonut testituloksia:
https://autoliitto-fi.directo.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/
Aloin miettiä tätä istuinasiaa, kun siitä aiemmin oli keskustelua, vaikka ei kaukalo ole todellakaan vielä jäämässä pieneksi.

Oman haasteensa asettaa se, että meillä on vanhemman mallinen Berlingo, jossa saattaa olla vähän erikoiset vyösysteemit, kun ne penkit on kaadettavat ja irrotettavat ja muutenkin auto on vähän pakettiautomainen. Parasta lienee ajaa liikkeen pihaan ja kokeilla eri istuimia paikalleen. Ajattelin yhtenä vaihtoehtona tuollaista HTS BeSafe iZi Comfort:ia. Sen ainakin sanottiin olevan hyvä vöiden kanssa asennettuna (isofixejä meillä ei ole), mutta selkä menosuuntaan sitä ei saa. Te, joilla on jo vanhempien lasten kanssa turvaistuin käytössä, mitkä kokemukset on istuimen rintamasuunnasta?

Haluan sellaisen istuimen, joka on yksinkertainen ja napakka asentaa, kun kaukaloksi mentiin hankkimaan Gracon autobaby, eikä se asetu oikein mitenkään vääntämällä jämäkästi auton kyytiin. Aina jää vyö jotenkin mutkalle tai löysälle ja epäilyttää, että onko kapistus ollenkaan kunnolla paikallaan. Sellaiset arvostelut se kyllä oli testissä saanutkin (tyydyttävä yleisarvosana, vaikea asentaa ja auton istuimella epävakaa). Sitterinä toimii ja keikkuu kotioloissa ihan mukavasti ;)
 
maikki: Mun mielestä kaikkialla suosittelevat että täytyisi olla selkä menosuuntaan. Jopa 3v. saakka? Meillä 1v8kk istuu noin päin ja kai vielä vuoden ainakin!
Mies on hoitanut istuimen asentamisen ja ottanut pois jos on ollut tarvista. Kuulemma nyt onnistuu jo helposti kun muistaa mistä kautta mikäkin vyö ja remmi kulkevat :D
Se istuin jonka nyt tilasin, kiinnitetään alkuun selkä ja myöhemmin kasvot menosuuntaan. Sen pitäis kuulemma mennä 25kg:n asti.
 
maikki: Meillä esikoinen on istunut heti turvakaukalon jälkeen kasvot menosuuntaan. Meillä oli (ja on vieläkin) Chevrolet Van ja siihen oli tosi mahdotonta saada minkäänlaista istuinta, se kun ei ole meillä mikään standardimalli, vaan takapenkit on muutettu taitettaviksi miehen pyynnöstä. Pakko oli sitten hommata tollanen kasvot menosuuntaan -istuin heti. Nyt meillä on ton Vanin lisäksi myös Toyota Yaris Verso, mutta se on rekisteröity pakettiautoksi eli siinä etu- ja takapenkkien välissä on sellanen rautaverkko... Ei taida siihenkään ihan helposti saada selkä menosuuntaan -istuinta. Eli todennäköisesti meillä tämä kakkonen istuu sitten myös heti kasvot menosuuntaan.
 
Maikki; me löydettiin sellainen istuin, jonka voi kääntää. Eli alkuun ollaan selkä menosuuntaan ja vähän vanhemmiten käännetään se. Siskoni sanoi, että hänen 1v 3kk poika ei suostu enää istumaan selkä menosuuntaan, joten yritettiin sitten etsiä meillekin tuollainen monitoimi-istuin. Ei vielä sitä olla ostettu, mutta ostetaan ennen kesää.
 
isoveikka 4vee on maailman paras keksintö!! Tuosta on ihan mielettömästi apua, kun se viihdyttää vauvaa sen aikaa että saa rauhassa laittaa ittensä kuntoon...ja vauvaahan kiinnostaa kaikista eniten isoveikan toilailut :D

vaikkakin...vaatii tuo 4vee aika lailla aktiivisuutta äidiltäänkin, nyt mankuu tähän pelaan pikkukakkosen pelejä, pakko päästää, kun lupasin "sitten kun olet sitä ja tätä tehnyt..."

Lähdetään ihan pian isomummulaan ja ravintolaan syömään!heippa!
 
Meillä kans on semmonen turvaistuin jonka voi laittaa selkä- tai nenä menosuuntaan. Ekaks laitettiin selkä menosuuntaan ja siinä pidettiin niin kauan kuin mahtui ukkeli istumaan. Oisko ollu vajaata 2 vee kun käännettiin kasvot menosuuntaan kun istuminen oli yhtä huutoa pienilläki matkoilla. Alkoi jalat olla niin kippurassa ja sykkyrässä tai sit ihan sojottivat takapenkin selkänojaa vasten että ei siellä ollu hyvä istua. Suositushan tosiaan ois että ainaki 3 vee saakka selkä menosuuntaan, mutta meillä ei onnistunu ainaka. Ja nyt ollaan siis vaihtamassa turvaistuimesta turvavyöistuimeen esikoinen vaikka painorja vielä riittäis turvaistuimessaki. Mutta pää tulee yli ja istuinosaki alkaa olla kapoinen varsinki näin talvivaateaikana. Vinkki: kannattaa ostaa semmonen turvaistuin missä on säädettävä päätuki (esim. Carena Beline SP Limited -turvaistuin - mitään testejä tai muuta en oo tästä katellu, että laadusta en tiedä ), se jatkaa istuimen käyttöikää huomattavasti! Nyt jos oltaisiin ostamassa istuinta niin todennäköisesti ostettais tuommonen joka on ensin turvaistuin ja sit saa muutettua turvavyöistuimeksi. Leeville jää siis nuutin entinen turvaistuin, ei tarvii ostaa sitä.

Eipäs muuta ihmettä. Paitsi että sukkia oon innostunu neulomaan nyt kun huomasin että osaan! Sain nuutille valmiiks siis ens talveks kokoa 28 ja leeville tein nyt sopivat sukat. Alotin vielä leeville ens talvea ajatellen vähän isompia tekemään kun lankaa on jäljellä. Sit aion heittää kaikki vanhat sieltä sun täältä saadut villasukat eteenpäin ja ottaa vaan ite tehdyt hienot uudet lämpimät käyttöön! :)
 
Kävin tänään hakemass sen turvaistuimen. Tosi hyvältä vaikuttaa kunhan mies vaan osais kiinnittää sen autoon :D

Rakentelin sit esikoiselle talon siitä julmetun suuresta pahvilaatikosta missä istuin oli! Kiva kattoo mitä tykkää kunhan heräilee päikyiltä. Jospa ois kiva niin viihtyis sen parissa koko päivän, oon taas 22.30 saakka yksin tyttöjen kanssa.
Eilen oli vähän vaikeuksia laittaa molemmat nukkumaan, olivat tosi väsyjä kumpikin. Molemmat tarvitsivat syliä, vauva ei halunnut olla sitterissä ja isompi piti myös päästä syliin. Ja jos toinen alkoi itkemään, toinen perässä :| Kivaa kivaa... Onneks sain puoli kymmeneltä viimeisenkin unille!

Esikoinen on aika räkäinen jo.. Vauva kuullosti yöllä tukkoiselta, mut ei räkää tuu pihalle. Jospa säästyis pahimmalta taudilta pienin.

Istuimista vielä..
Niin joo, enpä olekaan ajatellut että ei jalat mahdu takaperin istuttaessa hyvin olemaan kun kasvaa :whistle:
 
Ai niin, olisihan tuohon samaan voinut laittaa neuvolakuulumiset :/

Poika on 5900 (3495g) g ja 60 cm (49 cm) ja ikää siis maanantaina tuli mittariin 3 kk. Ollaan niillä nollakäyrillä menossa, Painossa muistaakseni pikkaisen sen alapuolella. Eli meillä asuu kirppuvauva. Mutta tosi jäntevä ja täti totesi, että mennään muuten jo kehityksessä yli 4 kk ikäisen vauhdissa.
Tuli muuten aivan julmettu huuto, kun rokotus laitettiin. Mutta se meni onneksi pikaisesti ohi :'(

Ja saatiin lupa aloittaa kiinteiden syönti. En kertonut, että ollaan harjoiteltu jo viikko...
 
Ainiin, kävin lääkärissä lauantaista saakka vaivanneen kovan päänsäryn ja kuvotuksen vuoksi, mutta mitään erityistä ei löytynyt. Lääkäri sanoi että voi olla joku lievä mahapöpö tai ylähengitysteiden virus, joka ei anna muita flunssaoireita. Muuten olis voinut viitata salmonellaan (lauantaina juhlissa oli tarjolla kanatortilloita ym.), kun salmonellasta kuulemma tulee huono olo ja pääkipu, mutta kun CRP ei ollut koholla, ei se voi olla bakteeri. Epäili, ettei tämä minipillereistä johdu, kun mulle tuli kuumettakin silloin lauantaina samaan aikaan kun päänsärky alkoi.

Sain myös lähetteen fysioterapeutille lisätiedoilla: "imettää esikoistaan". Täytyy varata aika ja katsoa saisiko sieltä jumppa-/asentovinkkejä, ettei niskat ainakaan enempää menis jumiin.

Pää on tosiaan niin kipeä, etten pysty kumartumaan ilman että tuntuu kuin kallon sisällä menisi lasikuulia puolelta toiselle, ja tää jatkuu jo viidettä päivää. Valivali, mies sanoi että "otahan jumppakuminauha esiin sieltä laatikosta..."
 
Täällä on ihana auringonpaiste B) 3 astetta on lämmintä, mut aurinko lämmittää niin kivasti et siinä on varmaan 10 astetta. Tulee heti niin keväinen ja iloinen olo! :)
Hankalaa vaan, et mitä sitä laittaa vauvalle päälle vaunuihin tälläsil keleil, ettei tuu hiki tai jäädy. Auringonpaisteessa tulee hiki, mut sit ilma on kuitenkin kylmähkö.
Puin sille sitten sellasseen teddykarvasen nallepuvun, ei ole kuin kevyt vuoraus, mutta silti hikosi siinä...oiskohan syy, et mul oli vaunuissa kuiteskin se lampaantalja, varmaan lämmittää liikaa.

Hei mun on nyt pakko hehkuttaa, et meiän poika sanoi jo ensimmäisen sanansa!!! :D
Sai sellasseen puheripulin ja jokelsi niin suloisesti ja sieltä se tuli..sanoi ihan selvästi:
HOHHOIJAA :LOL: Arvatkaa vaan repesinkö, se kuulosti niin hassulta vauvan suusta.
 
KUUNKULTA:ihana teiän vauva puhuu=)mustakin tuntuu et aina välil kun neiti huutaa tai itkee niin ihan kuulostaa kun sanois ei ei ei ei ja välil apua apua apua..heheh=)meillä neiti laulaa mun kanssa=)ainakun sanon laulavalla äänellä laalaa niin neiti laittaa huulet hauskasti suppuun ja sit suu ammollee ja kuluu oouuupää..heheh niin hauskan näkönen kun oikeen keskittyy aina siihen=)
mut nyt taas joutuu menee..käyn kyl lueskelemassa mut harvoin jaksaa kirjotella...

hei sen verta viel et kuinka paljon teiän vauvat touhuu leikkimatolla?meillähän toi neiti on nyt 2kk ja reilu viikko päälle ni se kääntyy mahalta selälleen ja selältä masulle löytyy yritystä mut käsi jää alle ni yleensä jumittuu kyljelleen=(roikkuu koko ajan mun nenässä huulissa ym kiinni ja mun kaikki kaverit on ollu ihan hämillään et miten se nyt jo kun ikää on 2kk ni on tollanen..ite oon ihan pihal millon mitäkin "pitäis"tehä ku eka vaavi kummiski=)
ainii ja kovasti varaa käsiinsä kans masullaan..niin iso tyttö jo et kauhistuttaa tää kasvu vauhti!!

laitanpa teille viel pari kuvaa mukaan=)
neiti 2kk kuvissa :heart:




jaksuja kaikille mä lähenki sit taas leikkimään typyn kanssa=)
 
Ihana tyttö sulla tietämätön =) Hienosti pitää päätänsä masullaan =)

Huomenna saahaa Onnille uus istuin, vanha käypi pieneks.. uskomatonta mutta totta :D
Miellä oli tänää neukku 2,5kk. Ylimääräne ku Onni pulauttelee niin paljon ni katottii paino mut hyvimpä tuo nousee :D Seuraillaan siis tilannetta.
Tässä mittoja:
6820g ja 62,5cm :)

Jos pituus menee yhtä tasasesti ku tähä asti ni ennuste on n.185cm :)

Onskuliini eilen


Uuden istuimen tarpeessa, äitiyspakkauksen puku päällä :D

 
HUomenta

Täällä herätty jo enne kuutta, eilen rupes Leevi lämpöilemaanja yöllä oli jo aika kuumantuntuinen nyt aamulla sit yli 38astetta oli lämpöä.Eilen yritin jo lääkäriä varailla kun tuota nuhaa ollut enemmän tai vähemmän nyt 3vk, sano että seuraile sitä lämpöä no nyt on seurattu.Jokohan se ajan antais.Tuntuu aina olevan niin vaikiaa se ajan anto. Eilen alkoi myös armoton korvien hakaus ja makuulleen ei herraa sais laittaa olleskaan.
eilen ei nukkunut koko päivänä päiväuniakaan.

Rupeenpa selailee nettiä ja odottelee että kello ois kahdeksan että ajanvaraus aukeis.
 
huomenta!

ihan ihme kiukutteluilta Vilholla eilen, joka asia oli väärin kun kaikki kitisytti. :/ nukahti onneks jo ennen 11 ja nukkui 05.30 asti!!mutta sen jälkeen pelkkää ähinää,puhinaa, nyrkin syöntiä kunnes mies keksi syöttää lisää maitoa(oli syönyt 5.30 150ml mikä meillä on se max.määrä nyt ollut) ja alashan se meni. joku ihme syömäkausi taas. oli siis poika 7 asti hereillä tuosta,söi lisää ja nukkui sit jostain puol 8sta 9ään,söi taas ja nyt ei tunnu sekään riittävän...no tänään onkin pojan 11vko-synttärit, oisko sit joku kasvupyrähdys,heh..

muuten tuli mieleen semmonen tyhmä kysymys että lasketteko näin alle 1v.-lasten iät tasan tarkkaan kuukausien mukaan niin että jos synytynyt vaikka 12.päivä niin on 12.pvä seuraavaa kuuta sit 1kk vanha, vai viikkoina niin että oli mikä ovm hyvänsä mutta kun on 4vkoa täynnä niin se ois se kk.mietityttää vaan tämmönenkin outo juttu

meillä ei kyllä lattialla mahalla ollessaan poika paljoa päätään nostele ja hermostuu siinä tosi nopeeta. selällään nykyään tykkää olla ja keikkuu siinä sit innoissaan välillä kyljilleen. sylissä pää on kuikuilemassa ja pystyssä hienosti. eli mahalleen kääntymistä en kyllä tältä vielä hetkeen odota.
meillä kanssa vilho tarttuu nykyään kaikkeen naamansa edessä olevaan,ja kun uni alkaa sylissä painamaan niin haluaa hiplata sylittäjänsä naamaa ja kaulaa :heart:

nyt sitä kahvia......

noonie+vilho 11vko
 
huomenta!

noonie, mä sanon aina että 3kk (suunnilleen), enkä oikeestaan ees tiiä tarkalleen, en pysy laskuissa mukana. Vaikka taitaa olla jo 3,5kk :LOL:

Täällä poikien kanssa kotosalla ollaan oltu, kun esikoinen ei enää tarhassa, niin menoa enemmän, äidin omaa aikaa vähemmän..nytkin aletaan tekeen lähtöö luisteleen, kääk! minäkin lupasin koittaa vaappua noilla luistimillani :D Vaikka kivaa se oli viimeksikin, kunhan ei ois liikaa väkee. Ja kuumaa kaakaoo ja leivät teen mukaan. Nyt valmistautuun.

heippa!
 
No niin..lääkärissä käyty ja mitään ei löytyny, minusta vaan tuntuu oudolle että nuha kestää näinkin kauan. :/

noonie minä lasken ihan kuukausia, nyt jos joku kysyy niin sanon että 4kk (tulee sunnuntaina) tai pari viikkoa sit sanoin että 3,5kk tai kohta 4kk. En laske viikkoja.
 
Heippa!
Tietämätön:Teillä hienosti jo pidellään päätä pystyssä ja kädetkin niin jämysti edessä =) Meilläki Olli on aika jämäkkä kaveri,jaksaa pidellä päätä jo pitkät tovit ja melkein menee selältä mahalleen,mut kaipaa vähän harjoitusta vielä.
Meillä ollut vähän nukkumisvaikeuksia pojalla parina yönä,alku illasta nukahtaa ihan hyvin mut aamuyöstä heräilee tunnin välein,mun mielestä ei ainakaan nälissään ole.
Tänään oli tarkoitus viedä Olli mummolaan yökylään,ku miehen kaverilla on 30v bileet.Vähän kyllä jännittää ja arvelluttaa.No mummi ainakin sanoi pärjäävänsä vaikka päällään =)
Nyt lähden ostamaan hiusväriä niin saa jotain piristettä illaksi hiuksiin..
 
noonie: mä laskin alussa 2 kk saakka viikkoja, ja siitä asti oon sitten puhunut kuukausista (aina "synttäripäivän" kohdalla siis vaihtuu kuukausi). Nyt Otso on siis 3,5 kk.

Meillä ei edelleenkään kovin napakasti pidetä päätä pystyssä, kuva kertoo ehkä eniten ähellyksestä... Otsanahka nousee enemmän kuin itse pää :LOL:



Nyt pitäis ryhdistäytyä pakkaamaan, lupasin käydä töissä puolilta päivin tarkistamassa pari juttua ja iltapäivällä lähdetään pojan kanssa ajelemaan Keski-Suomeen. Mulla on taas opiskelupäivä lauantaina ja Otso jää mun serkun luo hoitoon siksi aikaa kun olen opiskelupuuhissa. Saa sitten mieskin vapaan perjantai-illan ja lauantaipäivän.

Serkku jo kovasti odottaa että saa hoitaa pitkästä aikaa vauvaa, kun hänen omat lapsensa (eli Otson pikkuserkut) ovat jo 11 ja 12. Äityliini: Parasta meidän vain luottaa niihin sukulaisnaisiin lastenhoidossa :) Ovat todistetusti saaneet jo muutamat vauvat hoidettua ihan kunnialla. Ja hauskaa iltaa sinulle!!
 

Yhteistyössä