1,5v ei ole koskaan nukkunut kokonaisia yöunia - huudatusunikoulu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2 + rv. 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti x2 + rv. 32

Vieras
Meillä siis lapsi 1,5v, ollut ihan vauvasta asti kova heräilemään, myös päiväunilla. Lähempänä vuoden ikää oppi nukkumaan n. 1h - 1,5h yhtenäiset päiväunet. Mutta yöt ovat AINA olleet katkonaisia, pari kertaa elämässään on nukkunut heräten vain 2-3 kertaa, muuten heräilyt ovat aina olleet 5-10 kertaa yössä.

Ensin ajattelin että vauvaiässähän ne heräilee kun on ilmavaivoja, hampaat, yms., mutta ei ole vielä tosiaan koskaan öitään nukkunut. Tassuttelu-unikoulua kokeilin kun yösyötöistä vieroitettiin neuvolan ohjeistuksella, yösyötöistä päästiin mutta uni ei parantunut. Nykyään herää juomaan nokkamukista vettä lähes tunnin välein, ja on nukkunut lopulta meidän välissä kun en kerta kaikkiaan ole jaksanut ramppaamista. Mutta eipä se oma uni (eikä varmasti lapsenkaan) ole hääppöistä nytkään. Lisäksi parin kuukauden päästä on laskettu aika kolmannella lapsella, pelottaa ajatella mitä yöt ovat kun vielä vauvakin valvottaa..

Neuvolasta vinkkasivat että voisi kokeilla ns. huudatusunikoulua, mutta miten se käytännössä toteutetaan? Kysyn asiaa ens kerralla neuvolasta, mutta kaipailisin myös teidän kokemuksia, kiitos!

minusta vesi pois, pelkkää hyssyttelyä/taputtelua/rauhoittamista, ei mitään palvelua tuon ikäiselle. Omat kaksoset söivät rintaa 1,5vuoden ikään asti ja yössä oli sen miljoona herätystä. Lopetin tissittelyn, kun en enää kertakaikkiaan jaksanut, protestoivat 3 yönä ja sen jälkeen ollaan kaikki nukuttu yöt.

[QUOTE="äiti";26257877]minusta vesi pois, pelkkää hyssyttelyä/taputtelua/rauhoittamista, ei mitään palvelua tuon ikäiselle. Omat kaksoset söivät rintaa 1,5vuoden ikään asti ja yössä oli sen miljoona herätystä. Lopetin tissittelyn, kun en enää kertakaikkiaan jaksanut, protestoivat 3 yönä ja sen jälkeen ollaan kaikki nukuttu yöt.[/QUOTE]

Kokeilin nuorempana tuota tassuttelua, ei alkanut nukkua paremmin, vaan vaati sitä silittelyäkin sen 5 - 10x yössä.. :( tosin oli vauvaiässä silloin että voiskohan toimia tää lempeä unikoulu näin vanhemmiten paremmin?

Joo suosittelen huudatusunikoulua. Jätä ensin tosiaan kaikki palvelut vesi. ym. pois ja parin yön päästä siitä aloita. Ensin anna huutaa vaikka 1 min. sitten 5, 5, 10, 10 jne. Meillä toimi vasta kun ei nostettu syliin ollenkaan itkiessä mutta kokeile ensin sitä et ota syliin jos huutaa hysteerisesti ja laske heti takaisin sänkyyn kun rauhoittuu. Ole lujana, uusissa säännöissä on sitten pysyttävä kun tämän aloittaa, muuten koko touhu menee hukkaan. Paras olisi jos äiti ei olisi tätä tekemässä eka öinä vaan puoliso tai joku muu. Tämä sen takia et ite en olisi kyennyt väsymykseltäni enkä olisi pystynytkään antaa huutaa alkuun. Tsemppiä, tämä kyllä tehoaa kun sen vaan jaksaa viedä läpi. Koituu lapsenkin hyväksi kun lapsi nukkuu paremmin. Ei saa tästä enää tuonikäisenä traumoja.

Onkohan taustalla jotain vaivaa? Esim. allergia tekee lapsen olon niin ikävksi, että heräilee usein. Meillä on yksi allergikko, ja heräilee yhä vieläkin 8-vuotiaana juomaan vähintään kerran yössä. Tekee sen itsekseen. Lapsella on aina ollut vesimuki vieressä ja aika pienenä oppi juomaan siitä itse eli ei ole meitä juoksuttanut. Sen lisäksi heräilee, jos on siitepölyaika, kutisee iho tai vatsassa tuntuu oudolta. Muut lapsista eivät ole koskaan heräilleet öisin. Tai toki nähdessään painajaisia tms. mutta eivät säännöllisesti.

Tuskin kukaan huvikseen herää juomaan tunnin välein tai ainakaan kiusallaan. Ainakin tarkistaisin terveydentilan kunnolla ennen unikouluja. Refluksi, allergiat, diabetes, korvat ym.

[QUOTE="vieras";26257961]Tuskin kukaan huvikseen herää juomaan tunnin välein tai ainakaan kiusallaan. Ainakin tarkistaisin terveydentilan kunnolla ennen unikouluja. Refluksi, allergiat, diabetes, korvat ym.[/QUOTE]

Joopa joo. Huvikseen tai ei, mutta terve lapsi hyvinkin heräilee tähän tapaan. Me käytimme ennen unikoulua lastenlääkärillä joka tarkisti just nää heräilyä aiheuttavat, mutta diagnoosiksi tuli täysin terve lapsi. Sanoi et osa lapsista vaan heräilee usein.

Ajattelin että ensi yöstä aloittaisin jo, kun oma olo on nyt suht virkeä, motivoitunut myös, oon kyllästynyt näihin rikkinäisiin öihin!
Samalla mietin että tekiskö siirron omaan huoneeseen, kuitenkin se on edessä vauvan tullessa kun makkariin ei mahdu kahta sänkyä.

Tuosta kun joku kommentoi että tuskin kukaan herää kiusallaan tunnin välein, en usko että lapsi tekee tätä kiusallaan, vaan kyseessä taitaa veden yms heräilyn suhteen enemmänkin luonne tai opittu tapa. Toisaalta allergioita yms ei ole koskaan mitenkään tutkittu, mutta eikö näiden luulisi aiheuttavan muutakin kuin pelkkää yöheräilyä?

Siis hei: eihän se ole mitään "yösyötöistä eroonpääsyä", jos te edelleen häntä pitkin yötä juotatte! Idea on nimenomaan se, ettei lapsi syö/juo mitään öisin. Tuo on yks yleisimmistä virheistä, mitä huonosti nukkuvien lasten vanhemmat tekevät. Se pois heti, jos haluatte, että tilanne muuttuu.

Meillä on samanlainen muksu, se on vaan jo 1v10kk. jätin reilu viikko sitte kaikki yöpalvelut pois eli ei saanu enää maitoa tai muutakaan palvelua öisin, mutta en siirtäny kuitenkaan meidän vierestä pois. Neljä yötä meni huonosti, se kitisi ja valitti ja huusikin parina yönä. En tehny muuta kuin laitoin sen aina takas makuulle kun se nousi ylös. Nyt se on nukkunu 4 yötä heräämättä ollenkaan

En siis varsinaisesti huudattanu, tai siis pitäny mitään virallista huudatusunikoulua (en ees raaskis pitää) mut meillä yöt saatiin kuntoon tuolla tavallakin. Ja lapsi nukkuu edelleen meidän vieressä mutta meille ei kyllä oo tulossa vauvaa että saakin nukkua, teillä varmasti aiheellista laittaa myös omaan sänkyyn.

Siis hei: eihän se ole mitään "yösyötöistä eroonpääsyä", jos te edelleen häntä pitkin yötä juotatte! Idea on nimenomaan se, ettei lapsi syö/juo mitään öisin. Tuo on yks yleisimmistä virheistä, mitä huonosti nukkuvien lasten vanhemmat tekevät. Se pois heti, jos haluatte, että tilanne muuttuu.

Niin selitin ehkä epäselvästi, eli vauvaiässä vieroitimme yösyötöistä tassuttelu-unikoululla, ja yösyötöt jäivät silloin (myös vesi), mutta heräilyt ei vähentyneet. Tästä paljon myöhemmin jossain yhteydessä annoin yöllä vettä (oisko ollut kuume tms), ja kun sillä rauhottui uneen sen sängyn laidalla iänkaiken roikkumisen sijaan, niin annoin periksi ja aloin antaa sitä vettä säännöllisesti. Tää oli ihan tietoinen virhe, mutta olin väsynyt. Mutta pointti oli että ilman sitä yösyömistäkään ei nukkunut koskaan sen paremmin.

Mä uskon itse että kun vauvalla/pienellä lapsella on perusturvallisuus kunnossa niin nukkuu
hyvin. Kaikki ihmiset heräävät öisin, jos kaikki on ok niin nukahtaa heti uudelleen. Jos taas
tuntee itsensä turvattomaksi herää. Mä en koskaan mitään unikouluja ole harrastanut enkä
tule harrastamaan. Lapseni, 3v sekä vauva 4kk nukkuvat hyvin, eivät heräile. Ja silloin
harvoin kun esikoinen herää, menen hänen sängyn viereen tai otan omaan sänkyyni.
Näin lapsi tietää että apua saa tarvittaessa ja pystyy nukkumaan hyvin. Tietenkin syitä
heräämiseen voi olla monia, mutta huudattaminen on mun mielestä julmaa ja rikkoo
lapsen turvallisuuden tunteen. Ei ne huvikseen itke öisin.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="a p";26258149]Niin selitin ehkä epäselvästi, eli vauvaiässä vieroitimme yösyötöistä tassuttelu-unikoululla, ja yösyötöt jäivät silloin (myös vesi), mutta heräilyt ei vähentyneet. Tästä paljon myöhemmin jossain yhteydessä annoin yöllä vettä (oisko ollut kuume tms), ja kun sillä rauhottui uneen sen sängyn laidalla iänkaiken roikkumisen sijaan, niin annoin periksi ja aloin antaa sitä vettä säännöllisesti. Tää oli ihan tietoinen virhe, mutta olin väsynyt. Mutta pointti oli että ilman sitä yösyömistäkään ei nukkunut koskaan sen paremmin.[/QUOTE]

Meillä kävi samoin muutama kuukausi sitte. Yösyötöistä oli jo luovuttu mutta lapsi sai kuumetaudin ja sinä aikana annoin taas yöllä tissiä ja sit se vaihde jäi päälle kunnes nyt on sitte päästy eroon siitä. Mutta mullakin oli sillon tietoinen virhe, olin niin väsyny ja aattelin sitä että kun on kuumeessa nii sais nestettä ja muutenki rauhoittus maidolla.

Meillä on samanlainen muksu, se on vaan jo 1v10kk. jätin reilu viikko sitte kaikki yöpalvelut pois eli ei saanu enää maitoa tai muutakaan palvelua öisin, mutta en siirtäny kuitenkaan meidän vierestä pois. Neljä yötä meni huonosti, se kitisi ja valitti ja huusikin parina yönä. En tehny muuta kuin laitoin sen aina takas makuulle kun se nousi ylös. Nyt se on nukkunu 4 yötä heräämättä ollenkaan

En siis varsinaisesti huudattanu, tai siis pitäny mitään virallista huudatusunikoulua (en ees raaskis pitää) mut meillä yöt saatiin kuntoon tuolla tavallakin. Ja lapsi nukkuu edelleen meidän vieressä mutta meille ei kyllä oo tulossa vauvaa että saakin nukkua, teillä varmasti aiheellista laittaa myös omaan sänkyyn.

Hei ihanaa että näitä onnistumisiakin on, nauttikaa! :)

Joo meillä tää omaan sänkyyn siirto ois aiheellinen, muuten alkaa tulla ahdasta! :D

Oliko pakko noin pian jo uusia vauva hommata, kun ei entisellekään rytmiä ole saanut. Johdonmukaisuus on kasvatuksen A ja O. Jotenkin ei käy yhtään kateeksi tilanteesi, pian on kaksi yöheräilijää. Ei toinna valittaa.

[QUOTE="a p";26258179]Hei ihanaa että näitä onnistumisiakin on, nauttikaa! :)

Joo meillä tää omaan sänkyyn siirto ois aiheellinen, muuten alkaa tulla ahdasta! :D[/QUOTE]

Niin mä vaan mietin että kannattaako sun tehdä homma kertarykäisyllä eli samalla kertaa pois yöpalvelut ja samalla siirto omaan sänkyyn vai niin että ensin pois yöpalvelut ja ku muksu alkaa nukkua niin sitte siirto sänkyyn. En tiiä kumpi tapa on parempi. Itse oon tehny sen kaikkien 3 lapsen kohdalla osissa elikkä niin että ensin "unikoulu" ja ku lapsi on alkanu nukkua koko yön heräämättä niin sitte on laitettu omaan sänkyyn. Mutta se riippuu varmaan lapsesta mikä on paras tapa.

Ap, älä väitä näistä ei-kannustavista kommenteista. Hyvä on joidenkin mammojen lytätä toista ja ottaa kunnia hyvinnukkuvista kakaroistaan. Eipä ole noin yksioikoista :(

Mä uskon itse että kun vauvalla/pienellä lapsella on perusturvallisuus kunnossa niin nukkuu
hyvin. Kaikki ihmiset heräävät öisin, jos kaikki on ok niin nukahtaa heti uudelleen. Jos taas
tuntee itsensä turvattomaksi herää. Mä en koskaan mitään unikouluja ole harrastanut enkä
tule harrastamaan. Lapseni, 3v sekä vauva 4kk nukkuvat hyvin, eivät heräile. Ja silloin
harvoin kun esikoinen herää, menen hänen sängyn viereen tai otan omaan sänkyyni.
Näin lapsi tietää että apua saa tarvittaessa ja pystyy nukkumaan hyvin. Tietenkin syitä
heräämiseen voi olla monia, mutta huudattaminen on mun mielestä julmaa ja rikkoo

Niin PEESI!

[QUOTE="vieras";26258254]Ap, älä väitä näistä ei-kannustavista kommenteista. Hyvä on joidenkin mammojen lytätä toista ja ottaa kunnia hyvinnukkuvista kakaroistaan. Eipä ole noin yksioikoista :([/QUOTE]

yleensä ne kärkkäimmät neuvot tulee yhden helppohoitoisen, oppikirjojen mukaan kasvaneen ja käyttäytyvän lapsen äideiltä. he kun eivät voi ymmärtää että on olemassa toisenlaisiakin lapsia ja toisenlaisiakin tilanteita. Mullakin on yksi kaveri jolla on yksi leikki-ikäinen ja hän ihmettelee suureen ääneen mm sitä miten joku voi muka olla vauva-aikana väsynyt (hänen vauva alko nukkua täysiä öitä 2kk vanhana), miten joku ei muka ehdi pitää kotiaan tiptopkunnossa vauvanhoidon ohella (hän itse ei imettäny vauvaansa joten hänen ei tarvinnu istua tuntikausia päivässä tissi vauvan suussa ja hänen miehensä ruokki vauvan joten hän ehti sillä aikaa tehdä kotitöitä) ja miten joku leikki-ikäinen ei istu rauhassa sohvalla jakaus päässä kuten hänen pilttinsä. Hänen kuuluisa lauseensa alkaa: "kun ei meidän NN:kään koskaan", "kun meidänkin NN oli sellanen ja sellanen" eikä hän pysty näkemään että kaikki maailman lapset ei ole sellaisia kuin NN ja että voi olla monen luonteista ja monella tavalla käyttäytyiä vauvoja ja lapsia eivätkä ne silti ole epänormaaleja eikä heidän vanhempansa ole epäonnistuneita vaikkei kaikki olekaan sujunut kuten heidän NN: llään on sujunut.

[QUOTE="sitä saa mitä tilaa";26258220]Oliko pakko noin pian jo uusia vauva hommata, kun ei entisellekään rytmiä ole saanut. Johdonmukaisuus on kasvatuksen A ja O. Jotenkin ei käy yhtään kateeksi tilanteesi, pian on kaksi yöheräilijää. Ei toinna valittaa.[/QUOTE]

No jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin tämä uusin tulokas on ns.kierukkalapsi, elikkäs ehkäisystä huolimatta yllätysvauva halusi meille tulla. Aborttiin en ala. Ja kyllä, omapahan on ikeeni, mutta eikös nämä keskustelupalstat siksi ole että voi jakaa kokemuksia?

Jaa, enpä ole koskaan ajatellut, että lapsillani ei olis turvallinen olo. Ovat herätelleet jonnekki kolmeen ikävuoteen asti ihan joka yö, eikä niitä ole ikinä huudatettu. Ovat saaneet olla vieressä ja tulevat yhä viereen (6v ja 4v). En todellakaan usko tuohon väittämääsi, että perusturvallisuus ei olisi kunnossa.

Muutenkin on aika loukkaavia jotkut kommentit joita saa jos lapset ovat "huonoja nukkujia". Ylitse muiden oli ehkä erään äidin epäilys että mä herättelen lapseni öisin. Mitäpä muutakaan sitä yöllä tekis ku hiipis ympäri taloa herättelemässä lapsia että voi sitten päivät olla väsynyt.

Yhteistyössä