1,5v ei ala päiväunille enää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy jo itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy jo itsekin

Vieras
Mikä neuvoksi? Miksi pikkuinen ei suostu enää nukkumaan?
JOka päivä sama virsi; huomaan että väsyttää, maitopullon annan sylissä, siihen jo melkein nukahtaa, mutta sänkyyn kun laitan niin ei malta alkaa nukkumaan. Nytkin tuolla höpöttelee sängyssään ja kohta alkaa huuto kun en mene hakemaan. Olen koettanut silitellä ja lauleskella kun lapsi sängyssä mutta ei malttais siihenkään nukahtaa.
Hermoja rassaavaa tämä!! Vielä kun näen että toisella nukuttaa ja tuon ikäinen ne unet vielä tarvii. Mikä avuksi??

Se on vaan vaihe, menee varmaankin ohi, olisko nää helteet syynä. Meillä on luultu useaan otteeseen et päikkärit on jääny pois, mut on joka kerta palannut päikkärirytmiin jonkin ajan (päiviä, viikko, kaksi) kuluttua.

Minä menen aina itsekin makkariin ja laitan silmät kiinni. Kun lapsi näkee etten ala juttelemaan, se sulkee silmät itsekin :) Tuohon autoon kai pitää nukuttaa sitten joka kerta jos tuohon rupeaa? Ei meillä ole joka päivä autoa käytössä ja kalliiksihan tuo tulee ajeluttaa lasta päiväunille :whistle:

Musta tuntuu että kuumuudesta johtuu. Meilläkin oli joku vaihe samoihin aikoihin että hirmu taistelu oli aina nukkumaan menossa. Nyt on 2v ja vieläkin välillä saattaa puolikin tuntia höpötellä sängyssä, mutta nukahtaa kuiteskin ja saattaa nukkua jopa 3h. Sitten on päiviä, millon ei nukuta ollenkaan, kun on nukkunut aamulla pitkään.

Anna maitopullo sänkyyn? Autossa voi nukuttaa jos mikään muu ei onnistu. Oma lapsi kun oli pienempi ja päikkärit ihan keturallaan niin ajelin hurua päikkäriaikoihin autolla ja lapsi nukku autossa sit, itte lueskelin etupenkillä sen ajan sitten ja ihan hyvin on onnistunut kotonakin sen jälkeen nukkumaan käynti sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja nukkuu jo:
Oon nukuttanut oman peräti 4-vuotiaan, joka ehdottomasta päiväunet tarvitsee, laittamalla lapsen autoon ja ajamalla ringin. Meillä tämä tepsii aina.

Mä olen myös huomannut et uni maistuis autossa, mutta heti kun nostais sisälle omaan sänkyyn niin herää. Olen tottunut tekemään kaikki kotityöt, ruoat lapsen päikkäriaikaan isomman (4v) kanssa ja omistautunut hänelle tuon ajan kun pienempi nukkuu. Nyt mennyt ihan PERSEELLEEN päivät kun pieni ei nuku. Ja sitten väsyksissään kiukkuaa mun perässä jne. Kyllähän te äidit tiedätte! En tosiaan tiiä mitä tässä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Minä menen aina itsekin makkariin ja laitan silmät kiinni. Kun lapsi näkee etten ala juttelemaan, se sulkee silmät itsekin :) Tuohon autoon kai pitää nukuttaa sitten joka kerta jos tuohon rupeaa? Ei meillä ole joka päivä autoa käytössä ja kalliiksihan tuo tulee ajeluttaa lasta päiväunille :whistle:

Ei me neljää vuotta olla ympäri kyliä ajeltu =)

Mä oon kade niille, joiden lapset nukahtaa tolleen autossa tosta noin vaan. Nimimerkki "Nukkuu jo" ole kiitollinen, koska meidän lapsi ei edes vauvana nukkunut autossa, ei vaan nukahda siellä mitenkään. AP:lle vielä, että eihän sitä voi pakottaa nukkumaan, joten koittakaa ottaa rennosti asian kanssa, toivottavasti se johtuu vaan helteistä. Mun lapsi on pikkasen nuorempi, ja vasta viime aikoina alkanut nukkua kunnollisia, yli puolen tunnin päikkäreitä.

Entäs jos vaan annat huutaa hetken sängyssään, vai onko se ihan pakokauhu-huutoa. Tiedän turhautuneisuuden kun meidän vajaa 1v ei ole oikein koskaan nukkunut kunnon päikkäreitä, niin äiti ei saa mitään siivoamisrauhaa tai rauhaa muutenkaan.

Nuo on noita eri vaiheita lapsen kehityksessä. Tärkeintä on, että alle kouluikäiselle lapselle tarjotaan päivittöin mahdollisuus lepoon, eli hiljaisuus, pimennetty ja rauhoitettu huone ilman turhia virikkeitä (esim. televisio). Niin että aivot saavat hetken levähtää, nukkui lapsi tai ei. Hiljaisella äänellä voi vaikka lukea/laulaa tai ihan hiljaiselle pistää rauhoittavaa musiikkia soimaan. Yleensä lapsi kyllä palaa vielä päiväunirytmiin, jos siihen annetaan mahdollisuus, vaikka välillä olisi kausia kun ei meinaisi nukahtaa. Kouluikäisellekkin pitäisi vielä antaa mahdollisuus lepoon koulupäivän päätteeksi, eli annetaan rauha omassa huoneessa/tilassa ilman velvoitteita esim. 15-30min. Sitten vasta hössötetään ja teetetään kotityöt sun muut. Eikä tekisi kyllä aikuisellekkaan pahaa, opetella hiljentymään, jos ei muuten niin vaikka kotimatkalla. Vähentää stressitasoa, lepuuttaa aivoja, parantaa muistia ja lisää hyvinvointia.

meillä 2vee ei meinaa kans nukahtaa, kuumalla osuutta varmasti mutta oon kietassu lakanaan ja omaan kainaloon niin hetkessä on unten mailla ja sit avaan "paketin" ettei tuu nukkuessa liian kuuma. ja kaks tuntia nukkuu helpostikin. kyllä se pieni unensa vielä tarvii, joskus sen eteen tehdään vaan vähän enemmän hommia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nukkuu jo:
Oon nukuttanut oman peräti 4-vuotiaan, joka ehdottomasta päiväunet tarvitsee, laittamalla lapsen autoon ja ajamalla ringin. Meillä tämä tepsii aina.

Mä olen myös huomannut et uni maistuis autossa, mutta heti kun nostais sisälle omaan sänkyyn niin herää. Olen tottunut tekemään kaikki kotityöt, ruoat lapsen päikkäriaikaan isomman (4v) kanssa ja omistautunut hänelle tuon ajan kun pienempi nukkuu. Nyt mennyt ihan PERSEELLEEN päivät kun pieni ei nuku. Ja sitten väsyksissään kiukkuaa mun perässä jne. Kyllähän te äidit tiedätte! En tosiaan tiiä mitä tässä tekee.

Ja lisään vielä että jos olisi vain tuo yksi lapsi niin helppo olis mullakin mennä viereen, mut pitää tuo toinenkin lapsi ottaa huomioon tässä jutussa...

HEI, hiljaista kuuluu olevan lasten makkarissa..välillä karjaissutkin tuolta mut ajatuksen kanssa näppiksessä ollut kiinni niin en ole mennyt hakemaan. :D
nukahtikohan se tosissaan?!

Itse en näe mitään syytä, miksi lapsen pitäisi nukahtaa yksin omassa huoneessa päikkäreille (no, sen paremmin yöunillekaan). Siksi nukutan 1 v 3 kk ikäisen tyttäreni nykyään syliin, josta lasken nukkuvana sänkyyn ja hän nukkuu 2 tuntia. Muuten nukuttaminen menee yhdeksi riehumiseksi. (Yöunille nukahtaa ilman ongelmia 5 minuutissa omaan sänkyyn, kun makailen itse viereisellä sängyllä nukkuvaa teeskennellen.)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on vaan vaihe, menee varmaankin ohi, olisko nää helteet syynä. Meillä on luultu useaan otteeseen et päikkärit on jääny pois, mut on joka kerta palannut päikkärirytmiin jonkin ajan (päiviä, viikko, kaksi) kuluttua.
Meilläkin on menny näin, lapsi nyt 2v.

Välillä on sitten nukahtanut päiväuniaikaan ajoitetulle ulkoilulle rattaisiin, mutta jos ei aio nukahtaa, niin ei kyllä sitten nukahda millään. Mahdollisuuden päiväuniin annan joka päivä, mutta eipä tuota pakottaakaan voi.

Illalla tulee joskus väsymyksestä johtuvaa kiukkua, jos päiväunia ei ole nukuttu, mutta nukkumaan mennään normaaliin aikaan max. puolen tunnin marginaalilla. Reipas ja iloinen lapsi on.

Kyllä omalla nassikallakin on ollut niitä vaiheita että nukahtaminen kestää ja päikkäreillä ainakin lepäilee sen tunnin jos ei kerta nuku, sitten kun joka päivä on sänkyyn laitettu samaan aikaan ja jos on rauhallinen niin anettu olla siellä se tuntii niin kyllä taas on joidenkin päivien jälkeen alkanut uni maistua siihen aikaan. Ikää siis vähän vajaa puoltoista vuotta.

Yhteistyössä