millon ei enää päiväunia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
poika nyt 15kk ja yhtä tappelua on nykyisin päiväunille ja yöunille meno..
huutaa vaan sängyssään vaikka mitä tekisin..
sit kun lopulta nukahtaa, jos nukahtaa niin illalla ei millään asetu nukkumaan.
eilen illalla tapeltiin 2 tuntia ennen kun viimein nukahti..

Meillä jäi siinä vaiheessa päiväunet pois kun niille piti "tapella" tunnista-kahteen. Sitten jätettiin kokonaan pois. Menee sitten illalla ajoissa nukkumaan, siinä kahdeksan aikaan viimeistään ja nukkuu aamulla kahdeksaan.

En halunnut pakottaa nukkumaan. Jos ei nukuta niin ei nukuta.

Nyt ollaan oltu joku 4kk ilman päiväunia ja alkaa mennä ilman väsykiukkuja päivät.

Meillä oli 17kk, kun ekaa kertaa oli päivän nukkumatta. Nyt tasan 3-vuotiaana nukkuu päikkäreitä vain satunnaisesti, näin menty jo vuoden verran.

Auttaisko rattaisiin nukuttaminen? Jos ei erota yöunille ja päiväunille käyntiä ja protestoi sen takia keskellä päivää nukkumaan laittamista...

sama nainen: minkä ikäinen lapsesi oli kun lopetti päiväunet?
tuo lapsonen tuntuu vielä niin pieneltä etten haluis päiväunia pois jättää ja itsekkin kaipaan päivällä sitä omaa aikaa mut en jaksas enää illalla tapella yöunille mennessä.
joo lopulta sain sen äsken nukutettua vaunuun, pitkään heiluttelin ennen kun asettu

Mun mielestä on ihan liian pieni jättämään päikkärit pois. Nukahtaisko rattaisiin? Esikoisella just toi aika oli muistaakseni kyllä tosi hankalaa nukahtamisen suhteen ja kesti varmaan kuukauden. Sit taas alkoi sujua.

helmi s: sitä tässä toivonkin että tää olisi vaan ohimenevä vaihe. alan jo pelätä iltoja ja päiväuni aikaa..
kyllä poika selvästi väsynyt on sit iltapäivällä jos ei päikkäreitä nuku eli kyllä haluisin että nukkuis mut en tiedä miten kauan jaksan tota rumbaa illalla kun ei nukahda millään

Välillä tulee näitä kausia jolloin ei haluaisi nukahtaa. Älä anna periksi! Ihan liian pieni on vielä olemaan ilman päiväunia. Miten laitat lapsen nukkumaan? Oletko vierellä, luetko satua, hyräiletkö tms? Lapsi saattaa tarvita apua unille rauhoittumiseen.

meillä jäi tytöltä päiväunet kokonaan pois 1v8kk iässä. siihenkin asti oli pari kuukautta nukkunu tosi lyhyitä unia. turhlata tuntu tapellen laittaa lapsi nukkumaan ku kerran ilmanki jaksaa iltaan asti. nyt just 2v täyttäneenä, menee yöunille noin kello 20:30 ja nukkuu 12h yöunet

pitkän aikaa on lapsi nukahtanu todella hyvin vaan omaan sänkyyn jättämällä..
nyt reilu viikko on ollu hirveää taistelua, olen yrittänyt kaikkea, olen silitellyt, olen maannut vieressä, olen laulanu..
mikään ei tehoa, huutaa vaan ja jos jätän yksin niin siitä se huuto vasta koveneekin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pitkän aikaa on lapsi nukahtanu todella hyvin vaan omaan sänkyyn jättämällä..
nyt reilu viikko on ollu hirveää taistelua, olen yrittänyt kaikkea, olen silitellyt, olen maannut vieressä, olen laulanu..
mikään ei tehoa, huutaa vaan ja jos jätän yksin niin siitä se huuto vasta koveneekin..

Mihin aikaan lapsi herää aamulla ja moneltako laitat päiväunille? Ehkä ei ole silloin vielä riittävän väsynyt? Mitäs jos siirrät päiväuniaikaa esim. tunnilla, tai herättelet aamusta aikaisemmin? Varmaan olette aamupäivällä kovasti ulkoilleet ja olet syöttänyt mahan täyteen ruokaa ennen unille menoa?

mitenkähän pitkään teillä on kestänyt nää kamalat vaiheet?
enemmän minuu hirvittää se yöunille meno kun päiväunet..
illalla on itskkin niin väsyny että haluaa levätä ja toinen vaan huutaa ja huutaa..

lapsi herää 7-8 aikaan, päiväunille menee 12-13.
jos siirrän päiväunille menoa niin se on varmaan että sit ainakin kukkuu yöllä kun ei väsytä.
joka päivä ennen unille menoa ollaan ulkona ja syö ja juo vielä maidon ennen unille menoa..

helmi s: sitä tässä toivonkin että tää olisi vaan ohimenevä vaihe. alan jo pelätä iltoja ja päiväuni aikaa..
kyllä poika selvästi väsynyt on sit iltapäivällä jos ei päikkäreitä nuku eli kyllä haluisin että nukkuis mut en tiedä miten kauan jaksan tota rumbaa illalla kun ei nukahda millään

Meillä oli tossa 1v3kk-1v5kk vaihe että jätti väliinkin ja kauhea tappelu aina. Mutta en antanut periksi ja alkoi taas nukkua. Yöuniin se päiväunettomuus ei parantavasti vaikuttanut, olipa vaan pirun kiukkunen. Minusta tollanen reilu 1v on liian pieni olemaan ilman päiväunia.

sama nainen: minkä ikäinen lapsesi oli kun lopetti päiväunet?
tuo lapsonen tuntuu vielä niin pieneltä etten haluis päiväunia pois jättää ja itsekkin kaipaan päivällä sitä omaa aikaa mut en jaksas enää illalla tapella yöunille mennessä.
joo lopulta sain sen äsken nukutettua vaunuun, pitkään heiluttelin ennen kun asettu

Hän oli 2v3kk. Mutta meilläkin oli ennen tätä kausia kun oli tahtojen taistelu nuo päiväunet ja ennen käynyt nukkumaan kun vaan sänkyyn menee. Ehkä sun lapsellas on joku kausi vain menossa. Kuitenkin aika pieni vielä. Sinnikkäästi vaan, ohi se menee jos on mennäkseen. :)

mitenkähän pitkään teillä on kestänyt nää kamalat vaiheet?
enemmän minuu hirvittää se yöunille meno kun päiväunet..
illalla on itskkin niin väsyny että haluaa levätä ja toinen vaan huutaa ja huutaa..

On niissä useampi viikko mennyt, mutta avainsana on se ettei itse saisi hermostua. Vaikeaa, tiedän! Jos lapsi aistii epävarmuutta, ärtymystä, kiukkua ja hermostumista aikuisessa, niin nukkumaanmenotilanne tulee lapselle epämiellyttäväksi. Tällöin kierre on valmis. Auttaisiko jos isä hoitaisi tuon nukutuksen? Edes illalla, jos on päivällä töissä? Vai oletko ap yksin?

Meillä oli lapsella tuossa puolitoistavuotiaana kamalan taistelun takana päiväunet. Varmaan pari kuukautta niiden kanssa kitkuteltiin. Sit viimein on taas nukahtamiset alkaneet mennä hyvin. Mä luulen, että on aika pitkälti orastavaa uhma ja oman tahdon kokeilua. Eihän sitä lapsenkaan tahtoa saa nujertaa, mutta mun mielestä vanhemmat arvioivat unentarpeen ja yrittävät sitten lasta päiväunillekin ohjata. Mitä oon tuttavapiireissä seurannut, niin monilla tulee jossain vaiheessa isompia nukahtamisvaikeuksia. Osa vanhemmista jättää sit lapsen päiväunitta, osa jatkaa taistelua ja yleensä päiväunet palaavat melko normaaliksi rutiiniksi jonkin ajan kuluttua.

on todella helpotus kuulla että muillakin on ollut tämmöisiä vaiheita!
kiitos tsemppauksesta kaikille.
pitää vaan yrittää edetä rauhallisesti ja aatella että helpompia aikoja on tulossa vaikka tiukkaan kyllä välillä tekee

lapsi herää 7-8 aikaan, päiväunille menee 12-13.
jos siirrän päiväunille menoa niin se on varmaan että sit ainakin kukkuu yöllä kun ei väsytä.
joka päivä ennen unille menoa ollaan ulkona ja syö ja juo vielä maidon ennen unille menoa..

Kuinka pitkään nukkuu päikkäreitä? Oletko kokeillut herättää esim. tunnin jälkeen? Onnistuisiko ilta sitten paremmin?

mies yleensä menee nukkumaan jo 21 maissa kun herää töhin klo4 aamulla niin yleensä se iltanukutus jää mulle.
olen kyllä monesti lapselle hermosatunut ja huutanutkin kun ei asetu mutta pitää yrittää rauhoittua.. toivottavasti en ole jo tehnyt pysyvää vahinkoa nukahtamis hetkiin

Mihin aikaan yrität laittaa päikkäreille lastas?

Meidän kohta 2 v on aina nukkunu päikkärit, kuitenkin illalla laitan nukkumaan jo 8-9 aikoihin ja menee reippaasti n. 10h-12h yöunilla. Mun mielestä liian pieni vielä olemaan ilman päikkäreitä jos 15kk ikäinen.

Ennen tyttö väsähti jo aamupäivällä siinä 11 maissa, ja tottumuksesta laitoin sen aina siihen aikaan päikkäreille, mutta jossain vaiheessa tyttö alko vaan kiukutteleen ku siihen aikaan ois pitäny mennä nukkuun. Nyt laitan sen tuossa 12 jälkeen ..tänään laitoin 12.30 ja sielä se nukkuu vieläki, eikä mitään ongelmia ollu saada tyttöö nukkuun.
Ei tämä varmaan kaikilla toimi, mutta tässä vois olla yks ratkaisu päikkäriongelmaan, eli kokeile laittaa poika päikkäreille pari tuntia myöhemmin mitä oot ennen yrittäny.

Ootko miettinyt nukkumisrutiineja? Meillä perinteiset syömiset ja pesut ja pisut. Sit luen sadun, sit petiin. Laulan pari unilaulua, sanon että äiti istuu hetken tässä vieressä ja menee sitten omiin hommiin/juomaan kahvin/tekemään töitä koneella. Alkuun lapsi vastusti, silloin mentiin niin, että totesin lähteväni vaikkapa kahvinjuontiin ja sanoin tulevani sitten katsomaan, onko kaikki ok. Muutama minuutti, sit menin lapsen huoneeseen ja toivotin hyvät unet. Alkuun tätä oli varmaan 5 - x kertaa, sittemmin tuo on vain satunnaista. Samat rutiinit päivä- ja yöunille menon kanssa. Meillä ainakin helpotti, kun lapsi oppi nukahtamaan itsekseen.

Yhteistyössä